پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۳ - Aug 31, 2006
دوره چهارم خبرگان به 10 سال افزايش يافت
گروه سياسي – يك نماينده مجلس خبرگان رهبري از تصويب افزايش دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري از هشت سال به 10 سال خبر داد. اين نماينده مجلس خبرگان در گفتگو با ايرنا در حالي كه خواست نامش اعلام نشود با اشاره به تصويب طرح تجميع انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري و دوره دهم مجلس شوراي اسلامي در نشست جاري خبرگان، گفت: با توجه به اينكه تصميم گيري در مورد زمان بندي دوره هاي مجلس خبرگان با خود اين مجلس است، نمايندگان مجلس خبرگان تصويب كردند كه دوره چهارم مجلس خبرگان به حدود 10 سال افزايش يابد. وي در خصوص اتخاذ اين تصميم گفت: چون دو سال از دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است و هشت سال هم دوره هاي هشتم و نهم، طول مي كشد، 10 سال بعد مي توان انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي را با هم برگزار كرد.
تصويب دو فوريت طرح تجميع انتخابات
در دومين جلسه شانزدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري كه در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، دو فوريتي طرح تجميع انتخابات تصويب شد.
در جلسه ديروز مجلس خبرگان رهبري برخي از نمايندگان به ايراد سخن پيرامون موضوعاتي نظير پيروزي حزب الله لبنان و شكست استكبار پرداختند. واعظي نماينده مردم استان زنجان در نطق پيش از دستور خود با اشاره به هدايت خوب كشور توسط رهبر معظم انقلاب طي سالهاي گذشته تأكيد كرد: هر وقت احساس مي شد كه نظام اسلامي حالت تدافعي گرفته، مقام معظم رهبري در بهترين زمان و با ابتكار عمل، به نظام حالت تهاجمي داده اند.
خزعلي ديگر عضو خبرگان اين مجلس را مهم و نمايندگي در آن را وظيفه اي سنگين خواند و گفت: خبرگان بايد از فحول علما باشند تا بتوانند در شرايط سخت تصميات درست بگيرند. وي خواستار برگزاري انتخاباتي قوي و پر شور براي مجلس خبرگان و به دور از جناح بندي هاي سياسي شد. اعضاي مجلس خبرگان رهبري همچنين به صدا و سيما به دليل عدم انعكاس اخبار مربوط به شانزدهمين اجلاس رسمي سومين دوره مجلس خبرگان رهبري تذكر دادند.
به گزارش ايرنا، اين اجلاس با صدور بيانيه اي كه قربانعلي نجف آبادي آن را قرائت كرد، عصر ديروز به كار خود پايان داد.

هاشمي شاهرودي و حداد عادل در ميهماني شام احمدي نژاد
014508.jpg
گروه سياسي غلامعلي حداد عادل و محمود هاشمي شاهرودي شامگاه سه شنبه در جلسه مشترك سران سه قوه ميهمان محمود احمدي نژاد بودند تا به همراه ساير اعضاي سه قوه، دغدغه هاي مشترك خود را با هم درميان بگذارند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري اين جلسه كه قرار بود صرفا نشست مشترك ميان دولت و مجلس باشد، در روز آخر با اعلام حضور سران قوه قضائيه و مجلس، به جلسه سران سه قوه مبدل شد تا به گفته يك عضو هيأت رئيسه مجلس حرف ها و گلايه هاي دوستانه و با محبتي كه ممكن بود در بيرون و روزنامه ها زده شود، توسط رؤساي سه قوه در اين جلسه مطرح شود.
در اين نشست مشترك، بعد از تلاوت آياتي از قرآن كريم، عظيمي معاونت پارلماني نهاد رياست جمهوري به ارائه گزارش در ارتباط با اين نشست پرداخت و بعد از آن داوودي معاون اول رئيس جمهوري نيز سخنراني كوتاهي در رابطه با اهميت وحدت سه قوه بيان كرد.
نقد وزرا، عدم همكاري نيست
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر مجلس مطمئن شود كه بودجه  عمراني 6 ماه گذشته جذب شده است، حتما در تصويب متمم بودجه دولت را همراهي مي كند.
حدادعادل گفت: بعضا در درون سه قوه اتفاقاتي مي افتد و كساني درصدد برمي آيند كه وحدت قوا را مخدوش كنند، در بيرون از كشور نيز كساني هستند كه در اين راستا حركت مي كنند. آن ها سعي دارند كه ما سه قوه از يكديگر جدا شويم ولي نبايد اجازه دهيم كه وحدت مان آسيب پذير باشد. بايد از آسيب جلوگيري و راه حفظ وحدت را پيدا كنيم. معتقدم يك راه اصولي براي حفظ وحدت التزام به قانون است. قانون مي تواند به ما در حفظ وحدت كمك زيادي كند.
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: در مجلس به صورت كلي اراده براي همكاري با دولت وجود دارد. البته وقتي من مي گويم مجلس، مرادم تك تك نمايندگان نيست، چراكه مجلس با ديگر قوا قابل مقايسه نيست و ممكن است نمايندگاني باشند كه با برخي كارهاي دولت موافق و برخي مخالف باشند و رييس مجلس نيز نمي تواند مانع نقد يك نماينده شود و بگويد نقد نكن. اين خصوصيت مجلس است؛ در آن آزادي هست و ممكن است يكي از نمايندگان حرفي گفته باشد كه باعث رنجش وزير يا رييس جمهوري شده باشد ولي اين در ذات مجلس است.
فسادي بزرگتر از فساد اقتصادي
آيت الله  هاشمي  شاهرودي نيز در اين ديدار با تشكر از زحمات دولت نهم بر اهميت وحدت سه قوه تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر وحدت خوبي بين سه قوه وجود دارد.
رييس قوه  قضاييه در اين نشست اظهار داشت: يكي از راه هاي ارتقاي نظام، تعامل مثبت و مطلوب بين مقامات بلند پايه  كشور است. اجلاس هاي مشتركي كه بين قوا برگزار مي شود بركات زيادي را با خود به همراه دارد. همكاري و تعامل قوا مورد تاكيد مقام معظم رهبري است و ايشان هميشه بر افزايش اين همكاري و تعامل تاكيد كرده اند. وي با بيان اينكه قوه  قضاييه آمادگي همه گونه همكاري با دولت كريمه  نهم را دارد، گفت: اين قوه از جان و دل در خدمت تحقق اهداف اين دولت و نظام است و الحمدلله با عزيزان در قوه  مقننه نيز ارتباط خوب و تعامل مثبتي داريم كه در اين راستا مي توان برگزاري نشست مشترك سران سه قوه در راستاي مبارزه با مفاسد اقتصادي را نام برد.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه ما بايد از فرصت هاي موجود به نحو احسن استفاده كنيم و از اتلاف منابع و فرصت هايمان جلوگيري كنيم، اظهار داشت: ما نبايد مبحث مان را روي مفاسد اقتصادي متمركز كرده و فقط فكر كنيم فساد اين است كه يك نفر در بخش دولتي يا خصوصي فلان ميزان اختلاس كرده است و آن را به عنوان فساد مطرح  كنيم. به نظر بنده فسادي بزرگ تر از فسادهاي اقتصادي نيز در جامعه  ما شكل مي گيرد و آن تضييع فرصت و منابع است. ما منابع عظيمي داريم كه در حال حاضر بدون مصرف از بين مي رود. چرا ما زمينه اي را فراهم نمي كنيم كه مثلا بخش خصوصي بتواند از اين منابع استفاده كند و سرمايه گذاري كند. در حال حاضر منابع از بين مي رود.
تشريح عدالت اقتصادي
رييس جمهوري اداره  هر چه بهتر كشور و تحقق توسعه و پيشرفت آن را نيازمند همدلي بين قواي سه گانه دانست و گفت: موفقيت هر يك از اين قوا در جهت ساختن و آباداني كشور و خدمت به مردم موفقيت كل نظام است زيرا اسم ها در طول زمان مي آيند و مي روند و آن چه مي ماند خدمات نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
محمود احمدي نژاد نيز در اين ديدار در سخناني با اشاره به فضاي اميد و نشاط موجود در كشور، تلاش هاي دولت براي حفظ همدلي و وحدت و وارد نشدن به مسايل حاشيه اي را خاطرنشان كرد و افزود: دولت نهم سعي مي كند با كار و تلاش بي وقفه در راه رفع مشكلات مردم و فراهم كردن هرچه بيشتر زمينه هاي رشد و پيشرفت گام بردارد و در اين مسير نيازمند همراهي و حمايت ساير قوا به ويژه مجلس است.

هاشمي رفسنجاني:
صلابت ايران مايه نگراني دشمنان است
014511.jpg
گروه سياسي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: صلابت جمهوري اسلامي ايران مايه نگراني دشمنان است و درصدد هستند به هر قيمتي كه شده از گسترش آن جلوگيري كنند.
اكبر هاشمي رفسنجاني به عنوان سومين شخصيت مدعو اجلاس خبرگان رهبري طي سخناني مقاومت مردم و ديپلماسي فعال مسئولان را از راه هاي موثر جمهوري اسلامي در مواجهه با توطئه هاي دشمنان عنوان كرد و افزود: در اين صورت هيچ قدرتي نمي تواند تهديدي عليه ايران باشد.وي با تأكيد بر تأثير شوم اختلافات داخلي تأكيد كرد: اگر مردم از همدلي مسئولان مأيوس باشند، مسببان آن گناهي بزرگ مرتكب خواهند شد.نايب رييس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اهميت نقش روحانيت در زمينه هاي گوناگون اظهارداشت: دست هاي مرموزي ديده مي شود كه درصدد ايجاد فاصله ميان روحانيت و مسئولان هستند و لازم است با عملكردي مسئولانه و هوشيارانه مانع موفقيت آنها شد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين گفت: يكي از اهداف اشغال عراق، تضعيف ايران بود و اگرچه تا حالا شكست خورده اند اما اختلافات و نبود وحدت به اميدواري دشمنان براي ايجاد رخنه و روزنه موردنظرشان كمك مي كند.هاشمي رفسنجاني با اشاره به طرح خاورميانه بزرگ و آنچه كه آمريكا در عراق و افغانستان تجربه كرد اظهارداشت: بسياري از منتقدان بوش مي گويند اشغال اين دو كشور به سود ايران بوده است.وي گرفتاري هاي آمريكا در افغانستان و عراق را برشمرد و افزود: بعيد نيست با از ميان رفتن بعثي ها و طالبان در غرب و شرق ايران،  آمريكايي ها براي منافقين برنامه داشته باشند.وي خاطرنشان ساخت كه درصورت ايفاي نقش مناسب و به كارگيري ديپلماسي فعال، مي توان سمت و سوي مسايل و حوادث اخير را در جهت مصالح جهان اسلام اصلاح كرد.
بايد با همفكري از وحدت جهان اسلام صيانت شود
اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار با رييس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري با اشاره به تلاش سازماندهي شده دشمنان و افراطيون براي خدشه واردكردن به وحدت و انسجام جهان اسلام گفت: بايد با همفكري از وحدت جهان اسلام صيانت شود.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تهاجم فرهنگي دشمن براي تخريب فرهنگ و ارزش هاي اسلامي در جامعه را يكي از مظاهر تلاش و توطئه دشمنان عليه انقلاب اسلامي ايران نام برد و افزود: مقابله با تهاجم وسيع فرهنگي ابزار و ايده ها و برنامه هاي فرهنگي، ارشادي و هنري خاص خود را مي طلبد و بايد براي ايجاد مصونيت در جامعه به ويژه جوانان به صورت مبنايي تلاش شود. وي در اين ديدار بر ضرورت ايجاد وحدت رويه در اعلام رويت هلال ماه در ايام خاص به ويژه عيد فطر تأكيد كرد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين عصر ديروز با فيليپه گونزالس رهبر حزب حاكم سوسياليست و نخست وزير پيشين اسپانيا ديدار و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي گسترش روابط و مناسبات دو كشور در همه زمينه ها اعلام كرد.

گفت وگوي همشهري با چند نماينده مجلس
دولت به مجلس اعتماد كند
014514.jpg
گروه سياسي - نشست مشترك سران سه قوه بهانه اي بود تا در گفت وگوهايي اختصاصي خواسته هاي چند تن از نمايندگان را درخصوص روابط مجلس هفتم با دولت نهم مورد بازخواني قرار دهيم.
حجت الاسلام حسن سبحاني نيا عضو هيأت رئيسه مجلس روابط دولت با مجلس را به طور كلي مناسب ارزيابي كرد و افزود: مجلس نقش نظارتي خود را دارد و ممكن است در مسائل اجرايي كه مي بيند، نقدي داشته باشد ولي اين به معناي اين نيست كه رابطه دولت و مجلس مخدوش شده است.
وي برگزاري چنين نشست هايي را براي رفع برخي سوءتفاهمات موجود مفيد دانست و افزود: مسئولان دولت و وزرا بايد به تذكرات و خواسته هاي قانوني نمايندگان توجه بيشتري داشته باشند.
سايه انتخابات نهم بر روابط دولت با مجلس
ولي الله شجاع پوريان عضو شوراي مركزي فراكسيون اقليت نيز تأكيد كرد هرچه ارتباط و گفتمان ميان دو قوه بيشتر باشد سود و نفع آن متوجه دولت خواهد بود چراكه آنها در جايگاه قوه مجريه نشسته و پس از يك دوره چهارساله بايد در برابر مردم پاسخگو باشند.
وي افزود: نه تنها بنده كه از نظر سليقه فكري با دولت جديد همسويي ندارم بلكه قالب نمايندگان مجلس هفتم از طيف هاي مختلف هم بر اين باورند كه دولت نهم نتوانسته است ارتباط و تعامل قابل قبولي با مجلس برقرار كند. شايد سايه انتخابات نهم و اين كه اغلب نمايندگان اين مجلس از كانديداي برنده اين انتخابات نه در دور اول و نه در دوم حمايت نكردند بر اين رويكرد دولت وجود دارد. كمااين كه در ايام معرفي كابينه اين ارتباط و تعامل برقرار نشد و نتيجه قهري آن را براي اولين بار در تاريخ دولت هاي پس از انقلاب شاهد بوديم.
منتظر ارزيابي رئيس جمهوري مي شويم
علي عسگري نماينده مشهد نيز افزايش تذكرات، سئوالات و تحقيق و تفحص ها از دولت را نشان دهنده فعاليت زياد و قابل توجه دولت دانست و افزود: مجلس ضمن همگرايي با دولت، در مشي اصول گرايانه خود مستقل حركت كرده است. وي افزود: دولت از دو مزيت ثروت و همگرايي در قانون گذاري براي روان سازي خدمات دهي و اجراي پروژه هاي اقتصادي برخوردار است و بايد از اين موهبت كمال استفاده را ببرد.
عضو كميسيون اصل نود با اشاره به رابطه ارگانيك نمايندگان با بدنه جامعه و مردم افزود: نمايندگان مي توانند آينه طرح مطالبات مردم در قالب سئوال و تذكر باشند.
وي افزود: مجلس تا به حال خويشتنداري را جزو وظايف خود ديده تا ببيند ارزيابي رئيس جمهوري از كابينه چگونه است و در اين رابطه آمادگي دارد كه بركناري وزرايي كه نمره خوبي دريافت نكرده اند را اجرايي كند.
روابط غيرقابل قبول
حسين مظفر نيز تعامل دولت با مجلس را باتوجه به اشتراكات در اصول گرايي كه دارند غيرقابل قبول دانست و افزود: دولت بايد با اعتماد بيشتري به مجلس نگاه كند و مجلس هم همكاري منصفانه تري را نسبت به دولت داشته باشد. مظفر افزود: اين جلسه مشترك نشان داد در اين دوره دغدغه هاي كارشناسي به جاي منازعات سياسي جايگزين شده و همه همدلي را ضروري مي دانند البته بيم آن مي رود كه دغدغه هاي مذكور در اين جلسات به كم حوصلگي برخي كارشناسان سطح بالاي هريك از قوا بينجامد و اختلاف نظرها افزايش يابد.
حرف هايي كه زده شد
حاجي بابايي نيز گفت: در اين جلسه احمدي نژاد گلايه هايي از مجلس داشت و گلايه هاي وي به اين نكته برمي گشت كه آمده ايم كار كنيم و مي خواهيم اعتبارات را هزينه نماييم و پول نفت را هم صرف زيرساخت ها كنيم و علاقمنديم مجلس در اين خصوص به ما كمك كند. نماينده همدان تاكيد كرد: بحث ديگر رييس جمهوري اين بود كه وقتي در طول يك سال در 52 هفته 76 سوال از يك وزير مي شود آيا اين وزير مي تواند كار كند؟ با توجه به آن كه هر هفته 6/1 سوال از وي مي شود اين بدان معناست كه براي هر سوال وزير بايد وقت زيادي براي پاسخگويي صرف كند. حاجي بابايي در ارزيابي از جلسه شب گذشته رؤساي 3 قوه گفت: جلسه بسيار خوبي بود، از اين جهت كه حرف ها و گلايه هاي دوستانه و با محبت توسط رؤساي سه قوه بيان شد كه ممكن بود اين گلايه ها و حرف ها در بيرون و روزنامه ها زده شود.
صحبت هاي غيرمنصفانه
هادي حق شناس نماينده مردم بندرانزلي نيز با اشاره به ميهماني دولت به صحبتهاي مطرح شده در اين نشست پرداخت و گفت: متأسفانه برخي صحبت هاي مطرح شده از جانب رييس جمهوري در اين نشست منصفانه نبود.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اين كه رييس جمهوري در اين نشست لايحه بودجه را لايحه بودجه تقديمي خود به مجلس ندانسته و آن را منتسب به مجلس تلقي كرد، تصريح كرد: اين مسأله در حالي بيان شد كه طبق توضيحات رييس مجلس، به جاي 18 هزار ميليارد تومان از بودجه عمراني، مجلس 15 هزار و 500 ميليارد تومان تصويب كرد و سپس در لايحه نوسازي مدارس يك ميليارد اضافه كرد. وي با اشاره به گله مندي رييس جمهوري در خصوص كثرت سوالات نمايندگان از وزرا خاطرنشان كرد: سوال نمايندگان از وزراء امري طبيعي است، زيرا انتخاب شده اند تا ناظر بر عملكرد دولت باشند. وي دلايل كثرت سوال نمايندگان از وزيران را ضعف عملكرد آنها دانست و گفت: دولت نهم اولين دولت نيست كه تنها با او اينگونه رفتار مي شود، اما قطعا عملكرد ضعيفي دارد كه سوالاتش بيشتر است و لذا بايد تجديدنظري در كار آنها داشته باشد.

نوزدهمين سفر استاني رئيس جمهوري به آذربايجان غربي
گروه سياسي – نوزدهمين جلسه استاني هيأت دولت امروز و با سفر به آذربايجان غربي در اروميه برگزار مي شود.
علي سعيدلو معاون امور اجرايي رئيس جمهوري با اشاره به ويژگي هاي استاني آذربايجان غربي اظهار داشت: به دليل همسايگي اين استان با سه كشور خارجي، فاصله داشتن ظرفيت ورود و خروج حجم انبوهي از مسافر و كالا از طريق جاده ترانزيتي و بين المللي مرز بازرگان، راه آهن به تركيه و اروپا و عبور خط لوله گاز كشور ما به اروپا، موقعيت اين استان در ابعاد مختلف سياسي، فرهنگي به ويژه اقتصادي حائز اهميت فراواني است. با اين همه متاسفانه به قدر كافي به توسعه پيشرفت اين استان در طول سالهاي گذشته توجه نشده و هنوز غبار محروميت بر چهره آن باقي مانده است.

مهدي كروبي در گفت و گو با همشهري تاكيد كرد:
عدم ائتلاف با اصلاح طلبان
عكس: عليرضا بني علي
014520.jpg
گروه سياسي - دبيركل حزب اعتماد ملي احتمال ائتلاف حزب اعتماد ملي با ساير احزاب جناح اصلاح طلب را در انتخابات آينده رد كرد و تلويحا گفت: تا زماني كه علت شكست ائتلاف اصلاح طلبان در گذشته و بويژه در مجلس ششم مشخص نشود، ائتلاف جديدي صورت نخواهد گرفت.
مهدي كروبي علت شكست اصلاح طلبان را عدم مديريت روند آن دانست و گفت: اصلاح طلبان بايد اهداف و منابع خود را بشناسند و در جهت آن ساماندهي شده حركت كنند. مهدي كروبي كه در يك گفتگوي تفصيلي با همشهري شركت كرده بود، ادامه داد: در انتخابات شوراهاي دوم، اصلاح طلبان آن قدر به خود مطمئن بودند كه فكر مي كردند اگر انتخابات آزاد برگزار شود، هر كس را كه آنها معرفي كنند مردم قطعا استقبال كرده و راي مي دهند اما وقتي با واقعيت  شوراهاي دوم مواجه شدند ننشستند فكر كنند كه چرا با وجود برگزاري انتخاباتي آزاد و سالم، شكست خوردند. كروبي در اين گفتگو دلايل و روند جدايي خود از جامعه روحانيت مبارز و مجمع روحانيون مبارز را نيز تشريح كرد و ابراز اميدواري نمود كه مشكلات كارهاي تشكيلاتي گذشته اش، در آينده تكرار نشود. وي گفت كه حزب اعتماد ملي را براي جذب دانشجويان، كارگران، كشاورزان، مديران و همه اقشار جامعه تاسيس كرده و اميدوار است كه اين حزب بتواند نماينده همه اقشار جامعه را با خود داشته باشد. كروبي نحوه مديريت خود را بر حزب اعتماد ملي، اجراي دقيق اساسنامه و مرامنامه حزب، كسب نظر اعضا در خصوص موضوعات مختلف و تمكين به راي اكثريت و مديريت مجموعه در موارد ضروري عنوان كرد و گفت: قطعا در تشكيلات مختلف اختلاف سليقه وجود دارد و من اميدوارم در حزب اعتماد ملي بتوانيم با تعامل و گفتگو، اختلاف سليقه ها را به وحدت نظر تبديل كنيم.

مدركي بر دخالت ايران در عراق وجود ندارد
014517.jpg
ايسنا: سيدعبدالعزيز حكيم، از ايران در برابر اتهامات واشنگتن مبني بر دخالت در عراق دفاع كرد و گفت كه دولت آمريكا هنوز شواهد و مداركي را براي اثبات ادعاي خود ارايه نكرده است.
رييس مجلس اعلاي عراق و رهبر ائتلاف يكپارچه، در گفت وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس، هم چنين از كشته شدن 73 تن بر اثر درگيري ميان نيروهاي دولت عراق و نيروهاي لشگر مهدي به رهبري مقتدي صدر انتقاد كرد و خشونت ها در شهر ديوانيه را دلخراش و آزاردهنده خواند. رهبر ائتلاف يكپارچه  عراق گفت: هيچ يك از ما دخالت از سوي ايران و يا هر كشور ديگري را نمي پذيرد. ايراني ها بارها بر استقلال عراق تاكيد ورزيده اند. آنها قصد دخالت در امور (داخلي) عراق را ندارند. سيدعبدالعزيز حكيم با اشاره به جو اتهام زني ميان واشنگتن و تهران بيان كرد: ما مي بينيم كه اين مشكلات وجود دارند و اميدواريم كه به روش هاي مسالمت آميز حل و فصل شوند.
وي تصريح كرد: اتهاماتي از اين قبيل از جانب آمريكايي ها و سايرين همواره مطرح بوده، حتي اين اتهامات در آغازين ماه هاي فروپاشي رژيم صدام وجود داشت.
حكيم خاطرنشان ساخت: ما خواستار ارايه شواهد و مداركي دال بر اثبات اين موضوع شديم؛ اما هيچ مدركي به ما ارايه نشده است. از سوي ديگر ايران اتهامات مشابهي را عليه آمريكا و انگليس وارد كرده است؛ مبني بر اين كه اين دو با بهانه قرار دادن عراق در امور داخلي ايران دخالت مي كنند.

سيدمحمد خاتمي به واشنگتن مي رود
ايسنا: وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كه ويزاي سفر محمد خاتمي به واشنگتن را صادر كرده است. تام كيسي، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اظهار كرد كه اين ويزا به محمد خاتمي  اجازه مي دهد سفري خصوصي داشته باشد كه طي آن در كليساي جامع ملي واشنگتن سخنراني مي كند و نيز در كنفرانس سازمان ملل كه در تاريخ 5 و 7 سپتامبر (14 و 16 شهريور) برگزار خواهد شد حضور يابد.
به گزارش رويترز، كيسي به خبرنگاران گفت كه هيچ محدوديتي براي سفر خاتمي زماني كه در آمريكا به سر مي برد وجود ندارد و ويزاي آمريكا براي همراهان وي نيز صادر شده است. وي همچنين ادامه داد كه هيچ برنامه اي براي ديدار مقامات آمريكايي با خاتمي وجود ندارد. خاتمي  قرار است در كليساي جامع ملي واشنگتن درباره گفت وگوي تمدن ها و فرهنگ ها سخنراني كند.

يادداشت
فعاليت هاي هسته اي ايران و چالش شوراي امنيت
دكتر حسين علايي
با نزديك شدن مهلت شوراي امنيت سازمان ملل متحد به ايران مبني بر توقف  غني سازي و نيز با راه اندازي تأسيسات توليد آب سنگين از سوي جمهوري اسلامي ايران در اراك، نحوه مديريت چالش هاي هسته اي بين غرب و ايران از مسائل مهمي است كه مورد بحث محافل علاقه مند به امنيت جهاني است. آمريكا تلاش مي كند از طريق فشار قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران و نيز از طريق به كارگيري اروپا در ارائه بسته پيشنهادي، ايران را وادار به تعليق غني سازي و كنترل پروژه هسته اي ايران بنمايد. از سويي ايران هم علاقه مند است تا با تكميل فناوري چرخه سوخت هسته اي، آمريكا را در يك عمل انجام شده قرار داده و از حقوق خود در
ان.پي.تي استفاده نمايد و جدي بودن خود را در كسب فناوري هاي نو، نشان دهد.
آمريكا به خوبي دريافته است كه براي مديريت آينده جهان و تشكيل خاورميانه جديد، نبايستي به كشورهاي داراي قدرت انرژي، اجازه دهد تا به قدرت فناوري هاي برجسته نيز دستيابي داشته باشند. زيرا تركيب اين دو قدرت به خصوص همراه شدن آن با قدرت ژئوپلتيك كه از ايران يك قدرت منطقه اي منحصربه فرد و تأثيرگذار در خاورميانه مي سازد، مي تواند يك رقيب جدي و مشكل اساسي براي برنامه هاي آمريكا در خاورميانه به وجود آورد. لذا آمريكا تمام تلاش خود را به كار مي گيرد تا از ايجاد پايه سوم قدرت در ايران جلوگيري نمايد ولي استفاده از شوراي امنيت براي مقاصد آمريكا نيز براي اين كشور با چالش هايي به شرح زير همراه است:
۱ - گرفتن قطعنامه هاي مكرر از شوراي امنيت، منطقه خاورميانه را به سوي تشديد تخاصمات و احتمال جنگ جديدي در مهمترين منطقه صدور انرژي، سوق خواهد داد كه معلوم نيست نتيجه آن به نفع برنامه هاي آمريكا باشد و ممكن است شرايط غيرقابل كنترلي را براي آمريكا و اروپا به وجود آورد. ملاحظه اين نكته ضروري است كه گرچه اروپا و روسيه و چين در جلوگيري از تبديل ايران به يك قدرت هسته اي توافق دارند ولي، اين قدرت ها تمايل ندارند تا با اقدام نظامي آمريكا، حداقل نفوذ خود را در منطقه از دست بدهند و با دست  خود به يكه تازي آمريكا كمك كنند. در واقع گرچه اروپا و آمريكا در مورد پرونده هسته اي ايران با هم متحد هستند ولي آنها در اين زمينه با هم رقابت هم دارند و مي دانند كه تسلط آمريكا بر ايران، موجب تسلط ايالات متحده بر قدرت انرژي جهاني مي شود و اروپا و چين را در آينده با مشكلات جدي مواجه خواهد كرد.
۲ - شوراي امنيت در صدور قعطنامه جديد بايستي به پاسخ ايران به بسته پيشنهادي اروپا نيز توجه كند. ايران در اين پاسخ بر آمادگي جمهوري اسلامي براي مذاكره و نيل به تفاهم و نيز رفع برخي از ابهامات، تأكيد كرده است و علامتي از انعطاف از خود نشان داده است و فرصت جديدي را براي يافتن راهي سياسي براي پرونده هسته اي ايجاد كرده است. در حالي كه آمريكا بدون منتظر ماندن براي دريافت پاسخ ايران با صدور قطعنامه اي در مرداد ماه و همزمان با حمله اسرائيل به حزب الله سعي كرده است كه بر روند امنيتي كردن پرونده هسته اي ايران بيفزايد و از ديپلماسي به سمت تهديد عليه ايران استفاده كند. طبيعي است كه همسويي كشورهاي عضو و شوراي امنيت در اين زمينه نمي تواند همه خواسته هاي آمريكا را پوشش دهد.
۳ - توجه شوراي امنيت به گزارش البرادعي نيز مهم است. گرچه احتمالاً البرادعي عدم تصميم ايران به خواسته  شوراي امنيت مبني بر تعليق غني سازي را مطرح خواهد كرد ولي طبيعتاً عدم انحراف برنامه هسته اي ايران از مقررات ان.پي.تي نيز مورد توجه قرار خواهد گرفت و آمريكا و شوراي امنيت هيچ دليل حقوقي و فني براي صدور قطعنامه تند عليه ايران ندارند بلكه خود مي دانند كه با سياسي كردن پرونده ايران مي خواهند جمهوري اسلامي را از حقوق قانوني خود منع كنند.
در حالي كه هم اكنون ايران، مسير مذاكره را در پرونده هسته اي پيش گرفته، هر نوع اقدام تند شوراي امنيت، مسير اين پرونده را رو به تقابل جلو خواهد برد و اين تقابل مي تواند روز به روز پيچيده تر گشته و بر اوضاع ناامن خاورميانه اثرات منفي زيانباري از خود برجاي گذارد.
۴ - آمريكا و اروپا مي دانند كه در ايران همه گروه ها، جناح ها و جريانات سياسي بر روي توانمندي هسته اي ايران توافق دارند و فشار شوراي امنيت بر ايران، انسجام سياسي كشور را حول اين مسئله بيشتر خواهد كرد و آنها جواب مناسب از فشارهاي فزاينده نخواهند گرفت. همان گونه كه حمله اسرائيل به لبنان موجب حمايت بيشتر مردم از حزب الله گرديد. حمله نظامي اسرائيل به حزب الله به دولتمردان آمريكا نشان داده است كه اتخاذ استراتژي نظامي، راه حل مناسبي براي حل و فصل مسائل سياسي و حقوقي نيست.
۵ - رفتن شوراي امنيت به سوي تحريم ايران هم نمي تواند يك راه حل موثر باشد زيرا اگر سطح تحريم ها به تحريم نفتي منجر نشود ايران مي تواند آن را مديريت نمايد و در صورت تحريم نفتي ايران، خود اروپا و چين و ژاپن بيشتر ضرر خواهند كرد زيرا قيمت نفت به سرعت بالا رفته و كشورهاي هم پيمان آمريكا بيش از ايران از اين تحريم آسيب خواهند ديد و آمريكا براي توافق در اين زمينه دچار مشكل اساسي است. البته تحريم نفتي گرچه درآمدهاي ايران را كاهش مي دهد ولي با مديريت صحيح، كمكي خواهد بود تا ايران، معضلات اساسي اقتصاد كشور را حل كند و با پرداختن به اقتصاد ملي، به رشد اقتصادي توجه جدي شود. تجربه اقتصاد ايران، نشان داده است كه توليد ملي در اين شرايط افزايش يافته و شاخص هاي اقتصادي بهبود مي يابد و سلامت اقتصادي بهتر شده و دولتمردان نياز بيشتري به كار مردم پيدا مي كنند و لذا از دخالتهاي زايد در روندهاي اقتصادي خودداري كرده و اجازه مي دهند كه اقتصاد به رشد طبيعي خود ادامه دهد. دولت در اين شرايط مي تواند برخي مشكلات ساختاري اقتصاد از جمله موضوع سوخت و پرداخت يارانه هاي غيرهدفمند را نيز حل كند. پس در مجموع توجه اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل به حقوق هسته اي ايران و تفاهم با جمهوري اسلامي ايران راهي كم هزينه تر براي طرفين براي رسيدن به شرايط مطلوب است.

احمدي نژاد:
هويت ما مديون حركت عظيم امام خميني(ره) است
ايسنا: محمود احمدي نژاد رييس جمهوري و برخي از اعضاي هيات دولت صبح ديروز به مناسبت هفته دولت با حضور در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) به مقام شامخ بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي اداي احترام كردند.
رييس جمهوري و اعضاي هيات دولت همچنين با حضور بر سر مزار 72 شهيد حزب جمهوري اسلامي نسبت به اين شهدا نيز اداي احترام كردند. در ادامه هيات دولت همچنين بر سر مزار شهيدان رجايي، باهنر و بهشتي حاضر شدند و به قرائت فاتحه پرداختند. رئيس جمهوري بر سر مزار مرحوم آيت الله طالقاني نيز حضور يافت و فاتحه قرائت كرد.
احمدي نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي حضرت امام(ره) اظهار داشت: امام مرشد، رهبر و هدايت گر همه ما بود.
راه را براي پيشبرد اسلام ناب محمدي(ص) فراهم كرد و هويت و شخصيت امروز ما و همچنين بشريت مديون حركت عظيم ايشان در انقلاب اسلامي است. ايشان بار ديگر هويت اسلامي را در بين مردم ايران زنده كردند.

نشست گروه ۱+۵ نيمه شهريور برگزار مي شود
گروه سياسي - معاون وزير خارجه ايران مذاكرات و رايزني هاي گسترده خود در چين را دنبال كرد آن هم در روزهايي كه مهلت اعلام شده در قطعنامه ۱۶۹۶ شوراي امنيت رو به پايان است و پس از آن اعضاي شوراي امنيت بايد تشكيل جلسه داده و تصميم گيري كنند. نماينده انگليس در شوراي امنيت در گفتگويي با خبرگزاري فرانسه خبر داد ممكن است اين نشست به تعويق بيافتد چرا كه نشست ۱+۵ كه به ايران بسته پيشنهادي فرستادند نيز به تعويق افتاده و قرار است نيمه شهريورماه سال جاري برگزار شود.
چند اتفاق در محور مذاكرات رخ داده كه ممكن است معادلات را بر هم بزند. رايزني هاي گسترده آمريكا با روسيه ممكن است نخستين اتفاق باشد و مذاكرات گسترده ايران و چين نيز بخش ديگر است و علاوه بر آن فرانسه اظهارنظر ديگري كرده و به طور مشخص خبر داده درهاي مذاكره در پرونده هسته اي ايران بايد باز بماند.
اين سخنان دومينيك دوويلپن است. نخست وزير فرانسه كه در سال ۲۰۰۳ وزير خارجه و از طراحان اصلي گفتگوي سه كشور اروپايي با ايران بود، روز گذشته در خبري كه ايرنا از همايش نشست سالانه سفراي خارجي فرانسه در پاريس منتشر كرده گفت: درهاي مذاكره در پروند هسته اي بايد باز بماند. وي در همين حال ابراز نارضايتي خود را نيز اعلام كرد و در باره پاسخ ايران به بسته پيشنهادي گفت كه اين پاسخ رضايت بخش نبوده است.
خبرگزاري فرانسه نيز خبر داد با توجه به اين كه برگزاري نشست شوراي امنيت منوط به گزارش بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه قرار است در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه شود، نشست شوراي امنيت به تعويق مي افتد. ضمن اين كه براي اين نشست تصميم نهايي ۱+۵ نيز لازم است و اين دور از گفتگو نيز هنوز برنامه ريزي نشده است.
آمريكا قاطعانه به دنبال تحريم است و خبر داده حتي اگر نتواند در شوراي امنيت سازمان ملل ايران را مورد تحريم قرار دهد، از جبهه اي ديگر و با محوريت خود تحريم عليه ايران را اعمال مي كند.
جونز پاري، نماينده انگليس در شوراي امنيت درباره امكان دوباره مذاكره با ايران گفت: بايد برخي مواضع مانند تعليق غني سازي از پيش مشخص شود و پيش از آن سخت است امكان مذاكره را فراهم آورد.
امكان اتفاق نظر در اروپا اين روزها بعيد به نظر مي رسد. از سويي ايتاليا تقاضاي جدي براي حضور در مذاكرات را دارد و از سوي ديگر آلمان در ميان تحريم و ديپلماسي گير كرده است. معاون وزير خارجه آلمان در خبري كه مهر از فايننشال تايمز آلمان نقل كرده، خبر داده آمريكا خواهان تحريم است اما ديگر كشورها چنين تفكري ندارند. گرتورت ارلر، ابراز اطمينان كرده چين و روسيه به تحريم ايران راي نمي دهند.
گزارش بازرسان آژانس كه قرار است امروز ارائه شود، بهتر مي تواند حركت اروپا را مشخص كند. اروپا روز گذشته اعلام كرد خواهان رابطه گسترده با ايران است ولي مشخص نكرده اگر تحريمي عليه ايران اعمال شود، اين خواست چگونه عملي مي شود.
وزير خارجه فنلاند روز گذشته در ديدار با معاون اروپا و آمريكاي وزير خارجه با اعلام اين مطلب تصريح كرده براي برقراري صلح و ثبات در عراق و افغانستان به كمك ايران نياز است. تام كيسي وزير خارجه آمريكا گفته هدف از تمركز آمريكا بر برنامه تحريم ايران تغيير رفتار است و سفير آمريكا در كويت نيز گفته براي اعمال فشار بر ايران ،بايد كويت را همراه كرد. جوسازي آمريكايي ها در حال حاضر بر گزارش بازرسان آژانس متمركز شده تا فعاليت هاي ايران را خطرناك جلوه داده و درصد همكاري ايران با آژانس را نيز كم و محدود نشان دهند.
عراقچي در چين و ژاپن
عباس عراقچي پس از مذاكره فشرده با چيني ها روز گذشته براي سفري سه روزه به ژاپن رفت.
معاون حقوقي و بين المللي وزير خارجه در پكن با وزير خارجه چين ديدار كرد و درباره پاسخ ايران به بسته پيشنهادي توضيح داد. وي با همتاي چيني خود نيز ديدار كرده و پس از آن در مؤسسه مطالعات بين المللي سخنراني كرد. در اين سخنراني عراقچي گفت: مذاكره با ايران بايد بر برد دو طرف متمركز باشد. به گزارش ايرنا معاون وزير خارجه گفت: جمهوري اسلامي ضمن پايبندي خود به تعهداتي كه در قبال آژانس بين المللي انرژي اتمي دارد، به دنبال حقوق رسمي خود نيز هست.
عباس عراقچي پس از ديدار ۲۴ساعته از پكن راهي توكيو شد و در اين ديدار سه روزه با مقامات رسمي ژاپن بحث و رايزني خواهد داشت.

به دليل عدم حضور نمايندگان
مجلس ديروز هم تعطيل شد
گروه سياسي - جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي كه قرار بود به رياست محمدرضا باهنر تشكيل شود، به علت به حد نصاب نرسيدن تعداد نمايندگان تشكيل نشد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، جلسه روز
بقيه از صفحه اول
سه شنبه مجلس نيز پس از ترك جلسه توسط غلامعلي حداد عادل و رياست سيد محمد حسن ابوترابي فرد، از حد نصاب افتاد و زودتر از موعد مقرر تعطيل شده بود. براساس آيين نامه داخلي مجلس، حداقل بايد 194 نماينده در جلسه حضور داشته باشند تا مجلس رسما بتواند تشكيل جلسه دهد اما روز گذشته تعداد نمايندگان حداقل 10 تا 15 نفر كمتر از حد نصاب قانوني براي تشكيل جلسه بود. پس از عدم تشكيل جلسه، اداره روابط عمومي مجلس فورا اطلاعيه اي صادر كرد و علت تعطيلي مجلس را درخواست جمع كثيري از نمايندگان براي حضور در مراسم ويژه هفته دولت و افتتاح طرحها و پروژه هاي حوزه انتخابيه شان و شركت در مراسم بزرگداشت شهداي دولت عنوان كرد.
از سوي ديگر برخي از اعضاي هيات رئيسه، حضور حداد عادل به همراه 17 نفر ديگر از نمايندگان را در سفر به استان لرستان از دلايل تعطيلي جلسه دانستند اما موسي قرباني ديگر عضوت هيات رئيسه اعلام كرد تعداد افراد همراه رئيس مجلس به 10 نفر هم نمي رسد كه در تعطيلي جلسه علني نقشي داشته باشند. برخي از نمايندگان هم تقصير را به گردن هيات رئيسه مجلس انداختند كه هيات رئيسه بايد تدبير مي كرد و اين تعطيلي را به علت هفته دولت از قبل اعلام مي كرد. اين در حالي بود كه تعدادي از نمايندگان پيشنهاد تعطيلي جلسه ديروز را از قبل به هيات رئيسه ارائه كرده بودند و روند برخي در سالهاي گذشته مجلس هم بر اين بوده كه هفته دولت، مجلس را تعطيل مي كرده است. اما امسال هيات رئيسه اين درخواست را نپذيرفته است.
انتخاب رئيس شوراي اجرايي بين المجالس
فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب به عنوان رياست شوراي اجرايي بين المجالس انتخاب شد. شوراي اجرايي بين المجالس متشكل از 16 نماينده مجلس شوراي اسلامي است كه از ميان نمايندگان عضو مجمع عمومي بين المجالس انتخاب شده بودند. براساس اين گزارش، علاوه بر رئيس، سيد عبدالله حسيني نماينده بندرلنگه و ايرج نديمي نماينده لاهيجان به عنوان نواب رئيس براي يك دوره دو ساله انتخاب شدند. همچنين يحيوي نماينده بروجرد نيز به عنوان دبيركل انتخاب گرديد.
كانديداهاي اصولگرايان در چهار نهاد نظارتي
جواد آرين منش نماينده مشهد در مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد فراكسيون اصولگرايان در جلسه اخير خود، نمايندگان پيشنهادي براي عضويت در چهار نهاد نظارتي را معرفي كرد.
آرين منش كه درجمع خبرنگاران سخن مي گفت: اظهار داشت: مجمع عمومي فراكسيون، حسين فدايي و عليرضا زاكاني را براي عضويت در هيات نظارت بر شوراها و كميسيون ماده 10 احزاب معرفي كرد.
اين عضو شاخص فراكسيون اكثريت مجلس، خاطر نشان كرد: فراكسيون اصولگرايان همچنين مرتضي تمدن و حسين مظفر را براي عضويت در شوراي عالي نظارت بر صدا و سيما و حسن كامران را براي عضويت در هيات نظارت بر مطبوعات معرفي كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |