پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۳ - Aug 31, 2006
جديد ترين مادربورد گيگابايت
014319.jpg
گروه علمي فرهنگي-شركت گيگابايت تكنولوژي، قبل از شروع همكاري مشترك خود با ايسوس، مادربردي مبتني بر پردازنده هاي
Core 2 Due را توليد و روانه بازار كرد.
اين مادربرد كه GA-P965-DS6 نام دارد، از آخرين تكنولوژي چيپ ست هاي اينتل با نام P965 Express بهره مي برد.
چيپ P965 كه تنها روي مادربرد فوق به كار رفته، به اين مادربرد امكان Over- Clocking را داده است تا اين ويژگي پيشرفته كه تا بحال تنها روي مادربردهاي سطح بالا و گران قيمت در دسترس بوده است، پس از اين در اختيار كاربران با بودجه متوسط قرار گيرد.
Over- Clocking با بهره گيري از نرم افزارهاي ساده و نيز تغييرات بايوس و همين طور تكنولوژي M.I.T بالاترين سطوح كارايي در سيستم ها را در اختيار كاربران قرار مي دهد.
همچنين عمر مفيد اين مادربرد به وسيله استفاده از خازن هاي All -Solid افزايش مي يابد و علاوه بر اين، عملكرد سيستم در شرايط ويژه و زير فشار سنگين كاري، ثابت باقي مي ماند.
مادربرد فوق با بهره گيري از مشخصات پيشرفته اي همچون تكنولوژي دسترسي هوشمند و سريع به حافظه كه در سري چيپ ست هاي P965 تعبيه شده، قادر است با استفاده از حافظه هاي دوكاناله DDR 800mhz كارايي كلي سيستم را تا حد زيادي افزايش دهد.
۶-Quad با پشتيباني از حداكثر ۶ ابزار SATA 3/0Gbs، حداكثر كارايي را هنگام استفاده از ابزارهاي ذخيره سازي مانند ديسك هاي سخت فراهم مي آورد.
همچنين با پشتيباني از درگاه جديداي ساتا به كار برده شده در اين مادربرد مي توان انواع ابزارهاي ذخيره سازي خارجي را با سرعت ۳۷ برابر درگاه هاي يو اس بي و IEEE ۱۳۹۴ به سيستم متصل نمود، اما با اين وجود از ۱۰ درگاه يو اس بي ۲ بهره مي برد كه امكان اتصال هر ابزاري را فراهم مي آورد.
همچنين با استفاده از كدكننده صوتي Reltek ALC863 صداي فراگير
۱/۷ كاناله را براي ايجاد صداي طبيعي ارائه مي دهد.
يكي ديگر از ويژگي هاي اين مادربرد پيروي از استاندارد زيست محيطي HoRS اروپا است. در واقع HR استاندارد سازگاري محصولات با محيط زيست است.
همچنين يك نسخه آزمايشي ۳ ماهه از نرم افزار ضد ويروس كاسپرسكي به همراه اين مادربرد به صورت باندل عرضه مي شود.

گسترش فعاليت هاي هسته اي چين
014313.jpg
گروه علمي فرهنگي- راديو بين المللي چين از برنامه هاي اين كشور براي گسترش فعاليت هاي هسته اي خبر داد.
اين راديو روز سه شنبه اعلام كرد:« آژانس انرژي اتمي چين تاكنون ۷۰ قرارداد و پيمان بين المللي در زمينه انرژي و ۵۴پروژه همكاري فن آوري خارجي را امضا كرده است.»
براساس اين گزارش، چين در نظر دارد علاوه بر گسترش همكاريهاي بين المللي براي استفاده از انرژي هسته اي، در زمينه هاي منع تكثير سلاح هاي هسته اي و توسعه صلح آميز انرژي و فن آوري هسته اي نيز نقش مهمتري ايفا كند.
در همين راستا، مرحله دوم ساخت نيروگاه اتمي «چشمه» با همكاري مشترك چين و پاكستان آغاز شده است.
نيروگاه ۳۰۰مگاواتي برق هسته اي پاكستان با كمك چيني ها در منطقه چشمه واقع در ۲۲۵كيلومتري جنوب غرب اسلام آباد در حال احداث و تكميل است. همچنين چين بطور فعال از فن آوري پيشرفته و تجهيزات كليدي خارجي در پروژه هاي نيروگاه هاي اتمي خود مانند«چين شان» و«دا يا ون» استفاده كرده است. انتشار خبر گسترش فعاليت هاي هسته اي چين به عنوان عضو دائم شوراي امنيت درحالي صورت مي گيرد كه جمهوري اسلامي ايران بارها از سوي آمريكا و كشورهاي غربي به خاطر فعاليت هاي صلح آميز هسته اي تحت فشار قرار گرفته است.

هابل محوترين ستارگان راه شيري را شناسايي كرد
014322.jpg
بي بي سي: پژوهشگران با مطالعه نخستين ستارگان متولد شده در جهان كليد پيش بيني سرنوشت يك ستاره را پيدا كرده اند.
ستارگاني كه جرم كافي ندارند هرگز به مرحله درخشيدن نمي رسند و ميلياردها سال پيش از همتايان بزرگتر خود مي ميرند. اما منجمان قبلا هرگز نتوانسته بودند حد نصاب دقيق جرمي كه لازم است تا يك ستاره به درخشش درآيد را اندازه بگيرند زيرا سبكترين ستارگاني كه به مرحله درخشش مي رسند محوتر از آن هستند كه قابل رديابي باشند.
اكنون تصاوير تازه هابل براي نخستين بار نشان داده كه يك ستاره براي آنكه از اين سرنوشت تلخ بپرهيزد بايد چقدر بزرگ باشد. تلسكوپ فضايي هابل توانسته است كمرنگ ترين اعضاي خوشه كروي ان جي سي ۶۳۹۷ را در اين عكس ها آشكار كند. خوشه هاي كروي (globular clusters) مجموعه اي از ستارگان كهن در يك توده كروي فشرده هستند كه بيرون از سطح كهكشان، حيات نيمه مستقلي را دنبال مي كنند اما دور كانون راه شيري مي گردند.
هاروي ريچر، از دانشگاه بريتيش كلمبيا در ونكوور كانادا و از اعضاي تيم تحقيق، مي گويد: «نور اين ستارگان به قدري محو است كه مثل آن است كه نور يك شمع تولد كه روي ماه روشن شده را از زمين تماشا مي كنيم.»
دوربين پيشرفته تلسكوپ فضايي هابل براي مدت پنج روز براي رديابي نور اين ستارگان به خوشه ان جي سي ۶۳۹۷ خيره شده بود. هرچند هابل قادر بود ستارگان حتي محوتر را رديابي كند اما هيچ ستاره كمرنگ تر ديگري پيدا نشد و به گفته پروفسور ريچر بنابراين به نظر مي رسد كه چنين ستاره هايي وجود ندارند. عكس هاي تازه بالاخره به يكي از بحث انگيزترين پرسش هاي نجوم پاسخ مي گويد. پژوهشگران با اندازه گيري جرم كم نورترين ستارگان مي توانند حداقل جرمي را كه يك ستاره براي درخشيدن و ادامه بقاي خود لازم دارد محاسبه كنند. ستارگان بالقوه اي كه جرمشان به اين حد نرسد پيش از آنكه متولد شوند مي ميرند.
تقريبا كليه جنبه هاي سرنوشت يك ستاره توسط جرم سحابي گازي كه ستاره از دل آن متولد شده رقم زده مي شود. جاذبه، گاز را به داخل يك توده كروي عظيم مي كشد و پيش ستاره تشكيل مي شود. با بزرگتر و قرص تر شدن اين توده، مركز آن به شدت داغ مي شود. در مورد پيش ستاره هاي بزرگ، حرارت چنان اوج مي گيرد كه ستاره شروع به سوزاندن هيدروژن از طريق فوسيون (گداز) مي كند، و در همين مرحله است كه شروع به درخشيدن مي كند. اين ستارگان مي توانند ميلياردها سال زندگي كنند زيرا حرارت آنها خود به خود جايگزين مي شود. برخي از آنها نيز به لحاظ نظري مي توانند تا ابد بدرخشند.
اما پيش ستاره هاي كوچك هرگز به اين مرحله نمي رسند. هسته آنها هرگز آنقدر داغ نمي شود كه فوسيون هيدروژن را آغاز كند بنابراين هرگز روشن نمي شوند. اين دسته به كوتوله هاي قهوه اي يا سيارات عظيم تبديل مي شوند. بنابراين تنها اختلافي كوچك در جرم مي تواند فرق ميان عمر ابدي يا مرگ زودهنگام را رقم بزند.
اما براي آنكه ستاره به درخشش درآيد جرم آن بايد چقدر باشد؟ مشكل تاكنون اين بوده است كه آن دسته از ستارگاني كه شروع به درخشيدن مي كنند - اما فقط جرم كافي براي آغاز درخشش دارند - بسيار كمرنگ هستند و ديدن آنها تقريبا غيرممكن بود.
اما عكس هايي كه اكنون توسط هابل گرفته شده اين مساله را حل مي كند. اين گروه، جرم محوترين ستارگان خوشه ان جي سي ۶۳۹۷ را ۳/۸ درصد (هشت و سه دهم درصد) جرم خورشيد محاسبه كرده اند. كليه پيش ستاره هايي كه از اين كوچكتر باشند به كوتوله هاي قهوه اي بدل خواهند شد.
اين عكس ها همچنين گوشه هيجان انگيز ديگري از پايان حيات يك ستاره را آشكار مي كنند. ستارگان بزرگ، كه با سرعت بيشتري مي سوزند، مي توانند به كوتوله هاي سفيد - اخگرهايي كه با افزايش عمر محو مي شوند - بدل شوند. ستاره شناسان پيش بيني كرده بودند كه رنگ اين دسته از ستارگان بايد با نزديك شدن به زمان مرگ آبي شود. عكس هاي تازه براي نخستين بار اين تغيير كليدي در رنگ را تاييد مي كند.
اين كوتوله هاي سفيد، كه قبلا هرگز ديده نشده بودند، از جمله كهن ترين ستارگان جهان هستند. اكنون كه اخترشناسان مي توانند عمر آنها را رقم بزنند، قادر خواهند بود تخمين هاي خود از عمر كيهان را بهبود بخشند.

نسخه جديد بلاگر گوگل
014325.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت گوگل آزمايش نسخه اي پيشرفته از سرويس انتشاراتي بلاگ معروف خود به نام بلاگر را آغاز كرده است. ويژگي هاي چندي مثل توانايي طبقه بندي ورودي ها با برچسب نيز اضافه شده است كه مدت ها همه در انتظار آن بودند. اين توانايي ها براي كنترل دسترسي به انواع بلاگ اضافه شده است. به علاوه، ايجاد و تغييرات layout به  وسيله dragging و dropping نيز مورد نظر بوده است.
فعلا گوگل تعداد اعضاي بلاگر را به صورت محدود در آورده است. اين افراد مي توانند روي نسخه بتا سوئيچ كنند. وقتي اين اعضا بتوانند بلاگ هاي خود را سوئيچ كنند، مي توانند در نسخه جديد در «داشبورد» بلاگر لينك جديدي ببينند كه كنسول مديريت خدمات است. كساني كه مي خواهند ويژگي هاي جديد را امتحان كرده ، مي توانند يك حساب جديد در
http://beta.blogger.com بسازند.
در يادداشتي كه روز دوشنبه در بلاگ Blogger رسمي (http://buzz.blogger.com) آمده بود و خبر عرضه نسخه جديد را مي داد گفته شده است كه شما مدام به دنبال راه هايي مي گشتيد كه بتوانيد كارهاي بيشتري را با بلاگ خود انجام دهيد؛ با اين نسخه مي توانيد.
به گزارش سايت پي.سي.ورلد در اين بلاگر جديد عناصر صفحه بندي جديدي عرضه شده است. گزينه هاي رنگ و ... به كاربران و اعضا، خدمات blogging مجاني را عرضه مي كنند تا كاربران بتوانند سايت هاي خود را در يك اينترفيس جديد
drag-and-drop تغيير داده و تنظيم كنند و به اين ترتيب نياز به تغيير layout با نوشتن كد را غيرضروري مي سازد. به علاوه، Setting جديد به مشتريان امكان مي دهد بلاگ هاي خود را خصوصي كرده و مشخص كنند چه كساني حق بازديد از اين بلاگ ها را دارند. گوگل چندين template جديد را به بلاگر اضافه كرده است. در حوزه محتوايي نيز اكنون بلاگر براي تمامي اجزاي عرضه شده در يك بلاگ، يك تغذيه مناسب عرضه مي كند. به علاوه انواع feed فردي براي پيشنهاد هايي كه در مورد ورودي هاي خاص داده مي شود نيز عرضه مي شود. يك پشتيباني نيز براي /۰ ۲ RSS . و Atoms . ۱/۰ عرضه مي شود.
گوگل همچنين داشبورد را نيز پيشرفت داده است كه داراي يك اينترفيس over hauled است. به علاوه بلاگر لازم نيست دكمه Publish را بفشارد تا انواع نامه را منتشر كند يا انواع تغييرات لازم را در پست هاي موجود بازسازي كند. اين خدمات اكنون در جست وجوي آن هستند كه وقتي يك پست اضافه مي شود يا تغيير مي كند، آن را يافته و خود به خود منتشر كند.

تراشه اي براي پيشگيري از تصادفات
گروه علمي فرهنگي- شركت ان اي سي فروش تراشه هاي ويديويي جديد «شناسايي كننده تصاوير» را براي استفاده در سيستم خودكار پيشگيري از تصادف در خودروها آغاز كرد.
به گزارش ايرنا، تراشه هاي رايانه اي روز به روز كنترل بخش هاي بيشتري از عملكرد خودروها از جمله سامانه ترمزها، قفل درها و تعويض دنده ها را بر عهده مي گيرند و ان اي سي اميدوار است بتواند تا سال ۲۰۱۵ دست كم ۴۰ درصد از بازار تراشه هاي ويديويي مورد استفاده در خودروها را در اختيار بگيرد. هم اكنون تويوتا لكسوس ال اس۴۶۰ با استفاده از همين تراشه به قابليتي مجهز شده كه طي آن خودرو با تشخيص عابران پياده و ساير خودروهاي عبوري در مسير حركت، كمتر از يك ثانيه مانده به لحظه برخورد با آنها به صورت خودكار ترمز مي كند تا از تصادف پيشگيري كند و يا از شدت آن كاسته شود.
ان اي سي اعلام كرده است فروش سالانه اين تراشه ويديويي تا سال ۲۰۱۵ احتمالاً به ۱۷۲ ميليون دلار در سال مي رسد كه اين مبلغ برابر با ۳ درصد فروش كلي همين شركت در سال مالي ۲۰۰۵ است. مسئولان ان اي سي اميدوارند تا سال ۲۰۰۸ دستكم ۴ ميليون خودرو به تراشه هاي تصويري ان اي سي مجهز شده باشند كه اين تعداد تا سال ۲۰۱۵به ۱۸ميليون خودرو افزايش خواهد يافت.
تراشه هاي ويژه شناسايي تصاوير معمولاً در سامانه هاي نظارتي پيشرفته و براي شناسايي چهره هاي خاص درون جمعيتها، مورد استفاده قرار مي گيرد، اما ان اي سي عقيده دارد همين فن آوري ها مي تواند به خودروها راه يافته و حوادث رانندگي را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد. علاوه بر تويوتا كه به استفاده از تراشه هاي شناسايي تصاوير در خودروهاي خود روي آورده، هوندا نيز در برخي مدل هاي خودروهاي خود از سيستمي استفاده مي كند كه بر اساس آن خودرو پيش از برخورد با موانع به راننده هشدار داده و يا از مسير برخورد به صورت خودكار منحرف مي شود.

علمي فرهنگي
ثبت نام كنكور اينترنتي شد
مهر: سازمان سنجش آموزش كشور ثبت نام كنكور سراسري و ارشد سال ۸۶ را اينترنتي مي كند. اين بدان معني است كه دوره ثبت نام توسط مردم طولاني تر اما دوره استخراج فايل آزمون كوتاه تر از گذشته مي شود و اطلاعات از مبدأ روي سيستم كامپيوتري مي رود.
عبدالرسول پورعباس، در خصوص تغييرات اجرايي در كنكور سراسري سال آينده افزود: مطالعات كنكور سال۸۶ در سازمان سنجش آغاز شده است و بخش اصلي اين كنكور به ثبت نام مربوط مي شود. در سال هاي گذشته كنكور از آذر ماه شروع مي شد و تا استخراج فايل كامپيوتري آزمون كه مدت زمان زيادي به طول مي انجاميد، انرژي بسياري از سازمان گرفته مي شد.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت كه سازمان سنجش در حال رايزني با عوامل اجرايي براي ثبت نام الكترونيك آزمون سراسري كارشناسي و كارشناسي ارشد است. ضمن  اين حركت، داوطلبين سال گذشته آزمون سراسري نيز با شيوه اي جداگانه ثبت نام مي شوند.
سازمان فايل اين داوطلبان را در اختيار دارد و نيازي به ثبت نام مجدد نيست. تنها حداقل اطلاعات را مانند نام، شماره داوطلبي و گروه آزمايشي از آنها اخذ مي شود. وي اظهار داشت: با توجه به اينكه ۳۰ تا ۴۰ درصد داوطلب جديد در آزمون سراسري شركت مي كنند، با اين روش ثبت نامي در حدود ۶۰ درصد در وقت و انرژي صرفه جويي مي شود.
پورعباس در خصوص هزينه هاي دريافتي ثبت نام از داوطلبان آزمون گفت: هزينه فعلي كم است و در صورتي كه بخواهيم آزمون را سالم برگزار كنيم و داوطلب از امكانات بيشتري در حين آزمون برخوردار باشد، دو برابر شدن هزينه پرداختي ثبت نام اهميتي ندارد و باعث بهينه شدن فضاي آزمون مي شود. لذا بخش افزايش در مبلغ ثبت نام در دستور كار سازمان سنجش است. وي با بيان اينكه آزمون الكترونيكي باعث صرفه جويي در كاغذ مي شود، افزود: در تمام مراكز پيش دانشگاهي نرم افزار ثبت نام نصب مي شود و هر دبيرستان مي تواند دانش آموزان خود را ثبت نام كند. البته خود داوطلب نيز مي تواند اقدام به ثبت نام كند.
رئيس سازمان سنجش در خصوص زمان ثبت نام آزمون سراسري سال ۸۶ گفت: تاريخ ثبت نام در آذرماه است اما به دليل پروسه جديد ثبت نام عوامل اجرايي آزمون و مراكز پيش دانشگاهي بايد آموزش ببينند. بنابراين آموزش هاي ثبت نام به مدارس و مراكز پيش دانشگاهي و عوامل اجرايي در مهر ماه آغاز مي شود.

روحانيون در عرصه وبلاگ ها
014316.jpg
گروه علمي فرهنگي- مدير وبلاگ «خاطرت باورنكردني يك حاج آقا» وبلاگ نويسي را عرصه تأثيرگذار تبليغ دانست و گفت: اثر هيچ فعاليت فرهنگي، به اندازه وبلاگ نويسي نيست.حجت الاسلام مسلم داوودي نژاد، در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني رسا، وبلاگ نويسي را عرصه تأثيرگذار تبليغ دانست و گفت: از آنجا كه اينترنت فضايي جذاب براي قشر جوان جامعه است، خالي گذاشتن اين عرصه توسط روحانيون، ضربه سنگيني به پيكره فرهنگي جامعه وارد مي كند و نهضت نرم افزاري مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب را نيز دچار مشكل مي سازد.
اين طلبه وبلاگ نويس با اشاره به اين كه هر روز به ده تا پانزده نفر از جوانان توسط وبلاگم در مورد موضوعات ديني پاسخ مي دهم، گفت: واحد تبليغ اينترنتي حوزه علميه، بايستي به شناسايي طلاب موفق در عرصه وبلاگ نويسي همت گمارد و از آنان حمايت هاي مادي و معنوي كند.
داوودي نژاد، عدم شناخت مخاطب و ضعف قلم را از كمبود هاي عرصه وبلاگ نويسي طلاب خواند و افزود: در حالي كه سايت هاي پرشين بلاگ و بلاگفا، مخاطبان بهتر و بيشتري براي مسائل ديني را دارا هستند، همه طلاب در سايت پارسي بلاگ نام نويسي كرده اند.
دو وبلاگ www.moslem 110.Persianblog.com و www.moslem 110.Parsiblog.com توسط داوودي نژاد اداره مي شود.

اولين جشنواره ملي آموزش زبان
گروه علمي فرهنگي- اولين جشنواره ملي آموزش زبان با هدف كمك به ارتقاي استاندارد ارائه خدمات آموزش زبان در كشور ۲۴ تا ۲۶ شهريور ماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون فكري كودكان و نوجوانان، برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، سيدحسين سيدزاده دبير جشنواره گفت: اين جشنواره توسط گروه ايده و با همكاري وزارت آموزش و پرورش و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران برگزار مي شود.
اين جشنواره براي اولين بار در ايران برگزار مي شود و از اهداف ديگر آن ايجاد امكان و فضايي جهت هم انديشي و همگرايي خبرگان و انديشمندان در حوزه آموزش زبان، فراهم سازي بستر انتقال دانش و فناوري در حوزه آموزش زبان و ارائه روش هاي جديد و شيوه هاي نوين آموزش زبان به اساتيد، دانشجويان و علاقه مندان مي باشد.
دبير اولين جشنواره ملي آموزش زبان افزود: كليه مؤسسات آموزش زبان، توليدكنندگان و شركت كنندگان فعال در حوزه صنايع، تجهيزات و تكنولوژي آموزشي و كمك آموزشي، ناشران كتب و مجلات، مركز آموزش مجازي و پايگاه هاي اينترنتي و توليدكنندگان نرم افزار آموزشي كه در حوزه آموزشي زبان فعاليت دارند اعم از دولتي و غيردولتي، در رده هاي مختلف سني مي توانند در اين جشنواره شركت كنند.در اين جشنواره به منظور تشويق و قدرداني از شركت كنندگان برتر، در روز پاياني جشنواره از برگزيدگان اول تا سوم در بخش هاي مختلف تقدير به عمل مي آيد.
تعداد دانشجويان مراكز تربيت معلم ۹۴ درصد افزايش يافت
فارس: در راستاي اهتمام وزارت آموزش و پرورش به تربيت نيروي آموزشي زبده و در راستاي احياي مراكز تربيت معلم، تعداد دانشجويان اين مراكز ۹۴ درصد افزايش يافت.
تعداد دانشجويان مراكز تربيت معلم از ۵ هزار و ۱۶۰ نفر به ۱۰ هزار نفر افزايش يافته است. در همين راستا سهميه تعهد دبيري آموزش و پرورش در دانشگاه هاي تربيت معلم نسبت به سال گذشته افزايش ۱۰ برابري داشته و از ۳۰۰ نفر به ۳ هزار نفر رسيده است. همچنين شاخص آموزش هاي كوتاه مدت كاركنان آموزش و پرورش از ۴۰ ساعت در سال به ۷۳ ساعت در سال ارتقا يافت كه در بين دستگاه هاي اجرايي كشور در رتبه هاي اول است.

آموزش عالي
در مراسم روز جانباز در دانشگاه تهران عنوان شد
ايثارگران، ۲۰ درصد جمعيت دانشگاه تهران را تشكيل مي دهند
مهر: بزرگترين گردهمايي ايثارگران دانشگاه تهران ديروز به مناسبت گراميداشت روز جانباز مقارن با ميلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) در تالار اجتماعات پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران با حضور ايثارگران و خانواده هاي آنها برگزار شد.
«محمد حسين اميد» - معاون اداري و مالي دانشگاه تهران- در اين مراسم گفت: ۲۰ درصد جمعيت دانشگاه تهران را ايثارگران تشكيل مي دهند لذا انتظار دانشگاه از ايثارگران اين است كه در تسهيل اداره دانشگاه و ارائه طرح و فعاليت هاي فرهنگي مشاركت داشته باشند. همچنين انتظار مي رود كه ايثارگران در مجموعه دغدغه هاي دانشگاه شريك باشند تا حداقل يك جمعيت ۲۰ درصدي از دانشگاه تهران هميشه اين آمادگي را داشته باشد كه با حضور جدي خود در روند رو به رشد و توسعه، دانشگاه را ياري كند.وي افزود: نمايشگاهي به منظور ارائه دستاوردها و ديدگاه هاي ايثارگران در دانشگاه تهران برگزار مي شود تا مجموعه مديران و كاركنان دانشگاه با توانمندي ها و پتانسيل ايثارگران دانشگاه تهران آشنا شوند.معاون اداري و مالي دانشگاه تهران از تهيه ليستي در خصوص مواد قانوني كه براي ايثارگران به اجرا در نيامده خبر داد و گفت: دانشگاه در تلاش براي عملياتي كردن اين قوانين است.
محمد حسين اميد در خصوص مديريت دانشگاه تهران گفت: آيت الله عميد زنجاني ديدگاه هاي بلندي دارند؛ در بحث افزايش ظرفيت و ارتقاي كيفيت دانشگاه تهران برنامه جدي وجود دارد تا دانشگاه تهران در پايان يك برنامه ۵ ساله جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر دنيا شود. هيچ كدام از دانشگاه هاي ايران در حال حاضر جزء ۲ هزار دانشگاه اول دنيا نيز نيستند. چشم انداز دانشگاه تهران مستلزم فعاليت هاي دو چندان و حضور شما ايثارگران است.
همچنين شيخي - مسئول امور ايثارگران دانشگاه تهران - در مراسم گراميداشت روز جانباز دانشگاه تهران گفت: هيأت رئيسه فعلي دانشگاه تهران از جنس خود ايثارگران است و امور ايثارگران بايد در دو جهت نهادينه شود؛ از يك سو بايد حقوق پيش بيني شده ايثارگران در قانون جمهوري اسلامي ايران تحقق يابد و از سوي ديگر فلسفه وجودي ايثارگران در دانشگاه و وظيفه مسئولين در قبال آنها تبيين شود.
تعداد اعضاي دانشجويي هيأت نظارت بر
نشريات دانشجويي افزايش يافت
ايسنا: مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از افزايش اعضاي دانشجويي هيات نظارت بر نشريات دانشجويي خبر داد.
اسلامي با اشاره به برنامه هاي وزارت علوم در خصوص نشريات دانشجويي، خاطرنشان كرد: روند جشنواره نشريات دانشجويي به سمت برگزاري جشنواره هاي موضوعي و تخصصي پيش مي رود، اين طرح با هدف ايجاد تمركز و ارتقاي محتويات جشنواره اجرا مي شود. وي با بيان اينكه طبق سنت و رويه قبلي وزارت بهداشت متولي برگزاري جشنواره ملي نشريات دانشجويي است گفت: اگر كليه ارگانهاي متولي نهايت تلاش و توجه خود را نسبت به برگزاري جشنواره نشريات دانشجويي به كار گيرند، بسياري از مشكلات برطرف خواهد شد. مدير كل امور فرهنگي وزارت علوم در خصوص اعضاي دانشجويي هيات نظارت بر نشريات دانشجويي، خاطر نشان كرد: در جلسه ۵۸۴ شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعداد اعضاي دانشجويي اين هيات از يك به دو نفر افزايش يافت و هر دو نيز حق راي خواهند داشت. وي با بيان اينكه مسئوليت رسيدگي به تخلفات نشريات دانشجويي به عهده كميته نظارت بر نشريات دانشجويي است، گفت: رسيدگي به كليه تخلفات مطبوعاتي نشريات دانشجويي بر عهده كميته نظارت بر نشريات دانشجويي است.
اسلامي در خاتمه با بيان اينكه ماهيت احكام اين كميته مطبوعاتي است، تصريح كرد: عمده ترين علت لغو نشريه تخلف از آيين نامه هاي مربوطه و عمده ترين علت تعطيلي نشريات عدم حمايت مالي از آنهاست، همچنين غالب شكايات نيز خصوصي است.
مدير كل روابط عمومي سازمان سنجش:
جواب اعتراضات كنكوري ها
تا قبل از اعلام نتايج ارسال مي شود
ايسنا: مدير كل روابط عمومي سازمان سنجش گفت: جواب هاي معترضان آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ تا قبل از اعلام نتايج نهايي براي داوطلبان ارسال مي شود.
محمود بسطامي، در بررسي اعتراضات كنكوري ها گفت: كل اعتراض هاي رسيده به سازمان سنجش بالغ بر ۱۸۵۰ مورد و از حوزه امتحاني اصفهان نيز ۶۵ مورد است كه در مجموع ۱۹۱۵ مورد اعتراض به سازمان سنجش ارسال شده است.
وي گفت: از مجموع ۱۹۱۵ مورد اعتراض، ۶۵درصد اعتراض ها مربوط به رتبه ودرصد، ۱۵درصد در رابطه با كد دفترچه، ۱۰درصد نسبت به معدل و ۱۰درصد موارد متفرقه و پيشنهاد را شامل مي شود، اين در حاليست كه در سال گذشته ۵۷۰۰ مورد اعتراض به سازمان رسيد كه ۳۸۵۰ مورد به صورت حضوري و ۱۸۵۰ مورد آن از طريق پست ارسال شد.
بسطامي معترضان را از ميان داوطلباني با رتبه هاي دو رقمي، دانش آموزان استعدادهاي درخشان و برگزيدگان المپيادهاي علمي ذكر كرد و افزود: در يك آزمون رقابتي علاوه بر معلومات، شناخت و آگاهي از نحوه شركت در آزمون، رعايت نكات فني چون نحوه پر كردن پاسخنامه، پاك كردن كامل پاسخ غلط از سوي داوطلب و جايگزيني گزينه درست و بالاخره، سرعت، دقت و عكس العمل داوطلبان از جمله عوامل تعيين كننده است كه متاسفانه داوطلبان از آنها غافلند و وقتي نتيجه مطلوبي را به دست نمي آورند، سازمان را مقصر مي دانند.
مدير كل روابط عمومي سازمان سنجش،  به موارد اعتراض داوطلبان اشاره كرد و اظهار داشت: برخي از داوطلبان در حالي كه در فرم ثبت نام، زبان خارجي خود را انگليسي علامت زده بودند در جلسه به سوالات زبان آلماني پاسخ داده بودند؛ در حالي كه اشتباه از سوي داوطلبان بود، با اين حال سازمان مجددا پاسخنامه آنها را با كليد سوالات زبان آلماني تصحيح كرد.
بسطامي در ادامه جو حاكم بر خانواده و پرداخت هزينه هاي گزاف كلاس هاي كنكور را از جمله عوامل اعتراض دانست و گفت: اين دسته از داوطلبان كه در آزمون موفق نمي شوند، به دليل فشار رواني كه از سوي خانواده بر آنها تحميل مي شود، معمولا خانواده هايشان را از عملكرد خود در جلسه آزمون مطلع نمي كنند و در نتيجه، خانواده ها سازمان را عامل شكست فرزندانشان مي دانند.
وي كلاس هاي كنكور و كنكورهاي آزمايشي را از ديگر عوامل اعتراض داوطلبان بيان كرد و اظهار داشت : كلاس هاي كنكور و كنكورهاي آزمايشي در داوطلبان توقعات كاذب و تصورات نادرست از وضعيت درسي آنها ايجاد مي كند و وقتي در آزمون سراسري كه يك آزمون رقابتي در ميان يك و نيم ميليون داوطلب است نتيجه نزديك به رتبه كنكور آزمايشي به دست نمي آورند، عامل آن را اشتباه سازمان در تصحيح پاسخنامه ها معرفي مي كنند. وي همچنين اعلام كرد كه تمامي پاسخنامه ها به نحو احسن و با دقت بسيار بالا توسط ماشين هاي قرائت خوان خوانده مي شود و چنانچه پاسخنامه مشكل داشته باشد، اين گونه پاسخنامه ها به طور مختلف قرائت مي شود.
چنانچه پاسخنامه اي به دليل تا خوردن، خيس شدن سر جلسه آزمون و يا مواردي خاص كه خارج از دست داوطلبان باشد، مورد قرائت قرار نگيرد، پاسخنامه داوطلب توسط افرادي وارد قرنطينه شده و قرائت مي شود، ولي در خصوص پاسخنامه هايي كه توسط داوطلب مخدوش شده باشد (از جمله پر كردن با خودكار، علامت زدن در قسمت ممنوعه پاسخنامه كه به عنوان تخلف ID محسوب مي شود، همزمان دو گزينه علامت زدن و ...)، اين موارد نه توسط ماشين خوانده مي شود و نه سازمان به تصحيح اين گونه پاسخنامه ها ترتيب اثر مي دهد. مدير كل روابط عمومي سازمان سنجش، اعتراض داوطلبان نسبت به نتايج آزمون ها را نبود اعتماد داوطلبان نسبت به كار سازمان مي داند و معتقد است: چنانچه داوطلبان با واقع بيني بيشتري وضعيت خود را بسنجند، شايد ديگر اين اعتراضات متوجه سازمان سنجش نباشد.
وي به همه داوطلبان اطمينان داد: در صورتي كه موردي پيدا شود كه اشتباه از جانب سازمان سنجش باشد، اين سازمان درصدد جبران آن بر مي آيد و به داوطلبان اجازه داده خواهد شد تا مجددا انتخاب رشته نمايند.
بسطامي در خاتمه با اشاره به قرار گرفتن كارنامه تا رتبه ۳ هزار كشوري در گروه هاي آزمايشي علوم انساني، علوم تجربي،  علوم رياضي و فني و تا زير هزار كشوري گروه هاي زبان هاي خارجي و هنر در سايت سازمان سنجش، ابراز اميدواري كرد كه اين كار، گام موثري در جهت اعتماد سازي بيشتر باشد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |