پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۳ - Aug 31, 2006
راهي به بيراهه
صدف كوه كن - تعداد زيادي از افرادي كه اقدام به رعايت رژيم هاي غذايي كاهش وزن مي كنند، در ميانه راه باز مي مانند. در واقع علل متوقف كننده رژيم را عوامل شكست مي نامند. در زير به ذكر مواردي مي پردازيم:
۱ سفر: در سفرها معمولا رژيم غذايي به فراموشي سپرده مي شود و رژيم بخوربخور، مجدداً آغاز مي شود. از آنجا كه بسياري از افراد نمي توانند خلاف قاعده جمع در سفر عمل كنند، از سفر به عنوان يكي از عوامل شكست نام مي برند.
۲ صحبت هاي ديگران: در بسياري از مواقع، خود شخص تصميم جدي بر كاهش وزن مي گيرد ولي دلسوزي هاي نادرست اطرافيان كه چرا لاغر شدي؟ با اين روش خودت را پير مي كني؟! و... باعث مي شود فرد، رژيم خود را نقض كند يا آن را كنار گذارد.
۳ تغيير محيط مثل شركت در مهماني : در مهماني ها معمولاً رژيم ها فراموش مي شود و رفتار هاي ارثي، دستور خوردن صادر مي كنند. معمولاً در جشن ها و مهماني ها فرد با خود تصور مي كند اين يك بار تخطي، لطمه اي به رژيم وارد نخواهد كرد.
۴ روزهاي تعطيل: در روزهاي تعطيل- به خصوص براي آقايان- كه فرصتي است تا در كنار خانواده باشيم، رژيم غذايي به دست فراموشي سپرده مي شود.
۵ عيد: در عيد نوروز و ساير اعياد كه همه جا شيريني و شكلات موجود است، افراد رژيم غذايي خود را رعايت نكرده و از يك دانه شروع مي كنند و معمولاً تا پايان روز، ميزان قابل توجهي مواد غذايي پركالري مصرف مي كنند.
۶ تصورات غلط: خيلي از افراد دوست دارند كه رژيم غذايي، كاهش وزن را رعايت كنند ولي باورهاي غلط تغذيه اي مانع از انجام صحيح آن مي شود. يكي از اين اشتباهات اين است كه فكر مي كنند مي توانند به مصرف بي رويه ميوه بپردازند، اما بايد به خاطر داشته باشند كه زياده روي يعني افزايش كالري و مصرف يك كيلو پرتقال از نظر كالريكي، مي تواند برابر با خوردن شيريني خامه اي يا نوشابه باشد(البته از نظر ويتامين ها و مواد معدني بسيار متفاوتند!).
۷ جايگزيني نادرست: بعضي ها فكر مي كنند كه خود مي توانند غذاهاي جديد را وارد برنامه غذايي تعيين شده كنند و از آن سو مصرف برخي از موارد را رعايت نكنند يا آنها را نخورند، اما اشتباه مي كنند! زيرا ممكن است باعث شكست رژيم به دليل دست بردن در كالري ها شوند.
۸ ضعف اراده: مهمترين عامل در موفقيت يا شكست، اراده به شمار مي آيد و كسي كه اراده قوي ندارد، هرگز به وزن مطلوب نخواهد رسيد.

ضرورت هاي معاينه منظم چشم ها
چشم هايي كه تنبل شدند!
فريده جانكي مقدم
014352.jpg
كار اصلي چشم آن است كه نورهايي را كه از خارج دريافت مي كند طوري روي پرده شبكيه متمركز كند كه تصوير دقيقي از شيء مورد نظر روي پرده شبكيه ايجاد شود. شبكيه اين تصاوير را به صورت پيام هاي عصبي به مغز ارسال مي كند و اين پيام ها در مغز تفسير مي شوند. بنابراين براي واضح ديدن، قبل از هر چيز لازم است كه نور به طور دقيق روي پرده شبكيه متمركز شود.
ساختمان چشم شبيه يك كره است. در قسمت جلوي اين كره يك پنجره شفاف به نام قرنيه وجود دارد. نور از محيط خارج وارد قرنيه شده پس از عبور از مردمك به عدسي مي رسد. عدسي نور را به صورت دقيق روي شبكيه متمركز مي كند تا تصوير واضحي روي شبكيه ايجاد شود.
چرا معاينه چشم اهميت دارد؟
دو تصور غلط در مورد معاينه چشم وجود دارد. يكي اين است كه اگر خوب مي بينيد نيازي به معاينه چشم نداريد و ديگري اينكه تست بينايي كه حدت بينايي را با استفاده از تابلوهاي مخصوص اندازه گيري مي كند (مشابه تست هاي بينايي كه در هنگام اخذ گواهينامه رانندگي انجام مي شود) همان معاينه چشمي است با اسمي ديگر. اما بايد توجه داشت كه چشم پزشك درواقع علاوه بر تست بينايي، چشم شما را از نظر بيماري هاي ديگري نيز كه ممكن است علائم زودرس نداشته باشند ولي نياز به درمان زودرس دارند معاينه مي كند. بنابراين معاينه كامل چشمي بسيار بيشتر از يك تست بينايي است.
چه كساني بايد مورد معاينه چشمي قرار گيرند؟
صرف نظر از سن و سلامت جسماني، هر شخصي بايد به صورت دوره اي و منظم مورد معاينه چشمي قرار گيرد. در بزرگسالان معاينه چشمي از جهت درست بودن شماره عينك و تشخيص زودرس بيماري ها اهميت دارد. در كودكان، معاينه چشمي نقش بسيار مهمي در تكامل بينايي كودك دارد. از آنجايي كه بينايي نقش مهمي در فرايند يادگيري كودكان دارد، اهميت معاينات دوره اي در كودكان دو چندان است. مشكل بينايي كودك گاهي خود را به صورت افت تحصيلي و مشكل در انجام تكاليف مدرسه نشان مي دهد. در بسياري موارد، كودكان به اين دليل كه نمي دانند ديد طبيعي چگونه بايد باشد شكايتي از ديد خود ندارند. اگر كودك شما از نظر درسي در مدرسه مشكل دارد و يا در خواندن و يادگيري دچار مشكل است حتماً بايد جهت اطمينان از عدم مشكلات چشمي معاينه شود.
چه مشكلاتي در معاينه چشم مورد توجه قرارمي گيرند؟
مشكلاتي كه چشم پزشك در معاينه چشمي به آنها توجه مي كند عبارتنداز:
* عيوب انكساري: شامل دوربيني، نزديك بيني، آستيگماتيسم،...
* تنبلي چشم (آمبليوپي): اين مشكل در موارد استرابيسم و يا اختلاف زياد بينايي دو چشم رخ مي دهد. در اين وضعيت مغز تصوير گرفته شده از چشم مشكل دار را ارسال نمي كند. آمبليوپي در صورت عدم درمان ممكن است باعث اختلال در تكامل بينايي شده و اختلال دائمي بينايي را به همراه داشته باشد. اين اختلال معمولاً با بستن چشم بدون مشكل براي مدتي مشخص درمان مي شود.
* استرابيسم (انحراف چشم): چشم پزشك چشم بيمار را از نظر هماهنگي حركتي و وضعيت قرارگيري نسب به يكديگر بررسي مي  كند. استرابيسم مي تواند سبب اختلال در درك عمق و آمبليوپي شود.
* بيماريهاي چشمي: بسياري از بيماريهاي چشمي نظير گلوكوم و مشكلات ناشي از ديابت در مراحل اوليه علائم واضحي ندارند. چشم پزشك در معاينه چشمي به اين بيماري ها توجه كرده و در صورت برخورد با اين علائم درمان هاي اوليه را آغاز مي كند. در بسياري موارد تشخيص و درمان زودرس بيماريها سبب كاهش عوارض و از دست دادن دائمي ديد مي شود.
كودكان: اين زمان در كودكان متفاوت است. تخمين زده مي شود كه از هر 20 كودك پيش دبستاني و هر 4 كودك دبستاني 1 كودك مشكل چشمي دارد كه در صورت عدم درمان مي تواند سبب كاهش دائمي بينايي شود.
كودكاني كه علائمي نداشته و ريسك پاييني دارند بايد در 6 ماهگي، 3 سالگي و قبل از ورود به مدرسه معاينه كامل چشمي شوند. اين كودكان پس از آن بايد هر 2 سال مورد معاينه قرار گيرند.
بزرگسالان: به طور كلي، بسته به ميزان تغييرات بينايي و سلامت جسماني، بزرگسالان بايد تا سن 40 سالگي هر 2 تا 3 سال تحت معاينه كامل چشمي قرار گيرند. در بيماراني كه به بيماري هايي نظير ديابت و فشار خون مبتلا هستند معاينات بيشتري توصيه مي شود زيرا اين بيماري ها تأثير سويي بر بينايي دارند.
در افراد بالاي 40 سال بهتر است معاينه چشمي هر 1 تا 2 سال صورت گيرد، زيرا بعضي بيماري ها نظير پيرچشمي، كاتاراكت و دژنراسيون ماكولا با افزايش سن اتفاق مي افتد.
از آنجا كه ريسك بيماري هاي چشم با افزايش سن، بالا مي رود افراد بالاي 60 سال هم بايد هر سال معاينه شوند.
تنبلي چشم
تنبلي چشم يا آمبليوپي كه در حدود 3 درصد از افراد ديده مي شود زماني رخ مي دهد كه چشم در دوره كودكي ديد طبيعي پيدا نكند. اين اختلال كه معمولاً در يك چشم ديده مي شود به دليل اختلال ديد چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظير عيوب انكساري (دوربيني، نزديك بيني، يا آستيگماتيسم)، انحراف چشم (لوچي يا استرابيسم) و يا عدم شفافيت مسير بينايي (ناشي از عواملي نظير آب مرواريد، كدورت قرنيه و يا افتادگي پلك) رخ مي دهد. عدم وضوح تصوير در چشم بيمار و بهتر بودن تصوير ايجاد شده در چشم سالم سبب مي شود تا مغز بين دو چشم، چشم سالم را براي ديدن انتخاب كند و درواقع مسير ارسال تصوير از چشم بيمار به مغز را مسدود و يا اصطلاحاً ديد چشم بيمار را خاموش كند و اين تنبلي نوعي اختلال است كه اگر به موقع تشخيص داده و درمان نشود فرد را از يك چشم بسيار كم بينا يا نابينا مي كند و با تشخيص به موقع به راحتي و كاملا قابل درمان است. چشمان برخي كودكان، با آنكه سالم به نظر مي رسند اما از سلامتي و ديد كافي برخوردار نيستند.
رشد و تكامل مركز بينايي در مغز از دوران جنيني تا حدود ده سالگي ادامه دارد، اما حداكثر سرعت رشد آن تا سه سالگي است. نتيجه تكامل دستگاه بينايي، در اين دوران، ديد واضح و كامل است. در اين مدت، بخصوص در سه سال اول زندگي، هر عاملي كه باعث اشكال ديد، در يك يا هر دو چشم كودك شود، رشد و تكامل دستگاه بينايي را متوقف مي سازد و در نتيجه باعث كاهش ميزان بينايي طفل مي شود. معني اين سخن آن است كه امكان دارد چشمي را كه از نظر ظاهر كاملاً طبيعي است. از بينايي كامل و طبيعي برخوردار نباشد.
در صورتي كه اشكال ديد كودك، قبل از پنج سالگي درمان شود، حتي اگر چشم در اين مدت تنبل شده باشد با درمان، بينايي كامل به دست مي آيد.
پس از پنج سالگي، هر چه درمان چشم تنبل بيشتر به عقب بيافتد، احتمال به دست آوردن بينايي كامل كمتر مي شود. به طوري كه پس از هفت تا ده سالگي، درمان هيچ تأثيري در بينايي نخواهد داشت.
علائم تنبلي چشم
تنبلي چشم معمولاً در سنين زير 6 سال ايجاد شده و اغلب توسط والدين، معلمان، و يا پزشك كشف مي شود. در سنيني كه كودك قادر به بيان مشكلات خود مي باشد ممكن است از ضعف بينايي، خستگي چشم و يا سردرد شكايت داشته باشد. اما در اغلب موارد كودك شكايتي ندارد و ممكن است علايم بيماري هاي مسبب تنبلي چشم نظير انحراف چشم و كدورت هاي مسير بينايي مثل آب مرواريد و كدورت قرنيه منجر به تشخيص شوند. ولي زماني كه تنبلي چشم ناشي از عيوب انكساري باشد تشخيص آن مشكل است زيرا كودكان به راحتي توسط چشم ديگر مي بينند و كمبود ديد در چشم بيمار را جبران مي كنند. به همين دليل والدين و معلمان بايد به وضعيت ديد كودكان توجه ويژه اي داشته باشند.
درمان تنبلي چشم
خوشبختانه تنبلي چشم در صورتي كه در زمان مناسب تشخيص داده شود به راحتي قابل درمان است. درمان تنبلي چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار كردن مغز به ديدن با چشم تنبل است.
اين درمان ممكن است هفته ها و يا حتي ماه ها طول بكشد كه البته چشم سالم بايد به تناوب باز شود. در مواردي كه تنبلي ناشي از عيوب انكساري است تجويز عينك يا لنز سبب وضوح تصوير در چشم معيوب و درمان تنبلي خواهد شد. مواردي نيز كه تنبلي ناشي از انحراف چشم است با جراحي و اصلاح انحراف قابل درمان است. نكته اي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه مسيرهاي بينايي تا سنين 8 تا 10 سالگي تكامل مي يابند و درمان تنبلي چشم بعد از اين سنين امكان پذير نيست. بنابراين در صورتي كه چشم تنبل در سنين پايين درمان نشود بعد از سن 10 سالگي در اكثر موارد هيچ درماني نخواهد داشت و ممكن است منجر به از دست رفتن شديد ديد در يك چشم شود.
براي جلوگيري از تنبلي چشم، كودك بايد بعد از تولد در زايشگاه توسط متخصص كودكان و در سنين 3 تا 4 ماهگي و 2 تا 3 سالگي توسط چشم پزشك معاينه شود. خوشبختانه اخيراً در ايران طرحي براي جلوگيري از تنبلي چشم اجرا شده است كه در آن كليه كودكان مهدكودك ها و آمادگي به رايگان تحت معاينه قرار مي گيرند. بنابراين توصيه مي شود در صورتي كه كودك خود را نزد چشم پزشك نبرده ايد و كودك شما در سنين كودكستان و آمادگي است با شركت در اين طرح از سلامت بينايي كودك خود اطمينان يابيد. همچنين اگر كودكي انحراف چشم دارد، والدين بايد به محض تشخيص، او را نزد متخصص برده و تحت درمان قرار دهند. درمان تنبلي چشم، معمولاً با بستن چشم سالم است، تا چشم تنبل به كار بيفتد و تنبلي آن بر طرف شود.
اگر متخصص توصيه كرد چشم كودك را ببنديد، طبق دستور او عمل كنيد و چشم كودك را كمتر يا بيشتر از زمان تعيين شده نبنديد.در صورت تشخيص تنبلي چشم، حتماً تا پايان 5 سالگي پيگير وضعيت بينايي و تغييرات عيوب انكساري كودك باشيد.

غذاهايي با عمر بيشتر
014355.jpg
فروزنده صفاريان - افزودني ها در صنعت غذا به عناوين مختلف جهت بهبود بخشيدن به وضعيت كيفيت مواد غذايي به آنها اضافه مي شوند. اين مواد در مراحل مختلف آماده سازي و فرآيند يا بسته بندي به غذا افزوده مي شوند و بر اساس قوانين و نظام نامه هاي خاص، ارزيابي شده و سپس مورد تأييد قرار مي گيرند، افزودني ها بر اساس نوع و كارايي به 4 دسته اصلي تقسيم مي شوند:
۱ - عوامل مؤثر بر بافت شامل: ژله اي  كننده ها، غليظ كننده ها- امولسيفايرها
۲ - عوامل طعم دهنده شامل: طعم دهنده ها، تشديد كننده هاي طعم، شيرين كننده هاي غيرطبيعي
۳ - رنگ  ها
۴ - نگهدارنده ها شامل: آنتي اكسيدان ها و آنتي ميكروب ها
دود، الكل، سركه، روغن، نمك و ادويه جات به مدت 1000 سال به عنوان نگهدارنده غذا استفاده شده اند. اين مواد و تعداد كمي از مواد شيميايي ديگر مانند، نمك و سس و گچ به عنوان افزودني هاي اساسي استفاده مي شدند.
با توجه به اينكه شكر و نمك جزو نگهدارنده هاي مهم هستند و در اكثريت مواد غذايي مصرف مي شوند، تقاضاي بيشتر مصرف كننده ها براي غذاي مغذي و خوش طعم باعث افزايش روزافزون افزودني ها گرديد. افزودني هاي غذايي علاوه بر سودمندبودن ممكن است در بعضي موارد براي سلامتي مصرف كننده ها زيانبار باشند. اين خطرات ناشي از مصرف افزودني ها مي تواند به صورت مستقيم يا غيرمستقيم بر سلامتي اثر بگذارد، تأثيرات مستقيم به صورت علائم مسموميت شديد بطور مستقيم در اثر ماده مورد نظر بروز مي كند و تأثيرات غيرمستقيم در اثر واكنش هاي شيميايي با ساير تركيبات غذايي با تشكيل كمپلكس ها و تركيبات جديد و خطرناك در بدن حاصل مي شود، لذا استفاده از افزودني ها براساس شرايط ويژه غذا در محدوده قوانين خاص و مندرج انجام مي گيرد. در حال حاضر اكثريت افزودني هاي غذايي پس از گذراندن مراحل آزمايشات لازم مورد تأييد قرار گرفته اند. تعدادي از افزودني هاي طبيعي كه براي آماده سازي محصولات غذايي در صنعت غذا استفاده مي شوند، شامل پكتين به عنوان غليظ كننده، زرده تخم مرغ به عنوان امولسيفاير، آب گوجه فرنگي به عنوان تشديد كننده طعم و آب ليمو به عنوان آنتي اكسيدان مي باشند.
امولسيفايرها
هم اكنون امولسيفايرها در صنعت غذايي به عنوان يك عامل مهم در انواع محصولات غذايي، شامل انواع سس ها، نوشابه ها، آب ميوه ها و محصولات كيك و كلوچه، مصرف مي گردد.امولسيفايرها موادي هستند كه سطوح آنها فعال بوده و قادرند پراكندگي و پخش موادي كه حل نشده و يا به مقدار كمي در هم حل مي گردند را آسان كنند.امولسيفايرها مي توانند به عنوان ماده اي كه داراي سطوح فعال هستند عمل كنند.
تخم مرغ به عنوان يك امولسيفاير در محصولات كيك و كلوچه موجب مي گردد كه حباب هاي هوا در خمير محبوس شوند و لستين تخم مرغ در پخش نسبي روغن به طور يكنواخت كمك كرده و كمك مي كند حالت امولسيون چربي در آب حفظ شود. اين در حالي است كه براي رسيدن به اين مهم مصرف نسبتاً بالايي از تخم مرغ لازم است، اما افزايش تخم مرغ در ايجاد فعل و انفعالات شيميايي با اكسيژن هوا و شرايط رشد كپك ها، بياتي محصول را به همراه دارد. استفاده از امولسيفايرهايي كه در تركيبات خود گليسيرين و دي  و مونوگليسيريد دارند مصرف تخم مرغ را با درصد نسبتاً قابل توجهي كاهش داده و اثرات زير را به جا مي گذارند:
۱ - ويژگي هاي عمل آوري خمير را بهبود مي بخشند.
۲ - نگهداري گاز را در خمير افزايش مي دهند.
۳ - رسيدن خمير و حالت آن را ثبات مي بخشند.
۴ - خلل و فرج را بهبود داده و بافت محصول را پوك تر مي كنند.
۵ - بافت داخلي محصول را روشن تر مي كنند.
۶ - برآمدگي هاي سطح محصول را اصلاح مي كنند.
۷ - بياتي را به تعويق مي اندازند.
از آنجا كه محصولات قنادي جزو محصولاتي از صنعت غذا هستند كه به صورت كاملاً باز توليد مي شوند، استفاده از امولسيفايرها در اين محصولات در بهترشدن بافت آنها و تأخير در بياتي كمك كرده و در بهداشتي تر شدن توليد اين محصولات كمك مي كند. به طوري كه تقريباً دخالت دست در توليد اين محصولات به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد.

درمانگاه
توصيه و يادآوري
دكتر سيدضياءالدين مظهري
014358.jpg
در واقع مصرف ده گرم روغن يا كره مازاد بر احتياج در روز يعني 600/3 گرم وزن در سال و 18 كيلو در پنج سال براي كاهش فقط يك كيلو از چربي ها ذخيره شده سه روز روزه كامل يا يك هفته كاهش غذاي مصرفي به نصف مقدار قبلي لازم است.
تصور غلط از كالري  غذاها
يك شيشه نوشابه حاوي 145 كيلو كالري
صد گرم كالباس يا سوسيس 330-400 كيلو كالري
صد گرم بادام زميني 640 كيلوكالري
صد گرم آجيل 600 كيلو كالري
يك برش كيك خامه 315 كيلو كالري
يك بشقاب سيب زميني سرخ كرده با يك عدد سوسيس 920 كيلو كالري
مقدار كالري مصرفي در يك ساعت
يك ساعت كار پشت ميز
يك ساعت پياده روي
يك ساعت اطوكشي
يك ساعت شنا
يك ساعت دوچرخه سواري
يك ساعت دويدن
۱ - براي لذت بيشتر و سلامتي بهتر به جاي دو يا سه بار غذا خوردن مفصل همين غذا را در 5 وعده ميل كنيد. امتحان اين روش و احساس راحتي در طول روز شما را به اين مسأله علاقه مند خواهد كرد. ضمناً  حركت بدني و ورزش هاي سبك را كه تضمين كننده مصرف كالري هاي دريافتي و ايجاد تناسب اندام و چالاكي است، با اين تغيير روش توأم نموده و از تابش آفتاب مستقيم به پوست خود نيز غافل نباشيد.
۲ - غذا را به آرامي و در محيط دلچسب دور از دغدغه و مشغوليت ذهني بخوريد. استفاده از لقمه هاي ريز و جويدن طولاني و آغشته كردن مواد غذايي با بزاق نه تنها لذت خوردن را طولاني تر مي كند بلكه جويدن بهتر، هضم را آسان تر و فرسودگي معده را كمتر مي نمايد بخصوص اگر اين غذا در محل معين و به اتفاق خانواده يا دوستان صرف گردد اثر بهتري در ايجاد سلامتي تن و جان خواهد داشت.
۳ - اگر شما تصور مي كنيد كه خيلي كمتر از ديگران غذا مي خوريد ولي هر روز چاق تر مي شويد از امروز تا يك هفته ديگر هر چيزي را كه ميل كرديد در دفترچه اي يادداشت كنيد خودتان ملاحظه خواهيد كرد مواد غذايي تفنني كه به حساب آورده نمي شد انرژي قابل توجهي را در روز ايجاد مي نمايند.
۴ - استفاده بيشتر از روغن و چربي عامل بيماري و زمينه ساز چاقي و عوارض ناشي از آن بوده و به ياد داشته باشيد به همان مقدار روغن يا چربي كه در تهيه غذاها به صورت كره و يا خامه استفاده مي كنند در تركيبات مواد غذايي مختلف چربي وارد بدن شما مي شود، مثل انواع دانه ها، گوشت، تخم مرغ، شير و ماست، چيپس و تنقلات و غيره، روش پخت خود را تغيير بدهيد و از سرخ كردن مواد غذايي در روغن خودداري كنيد، سبزيجات را در آب پخته موقع سرو كردن فقط يك قاشق مرباخوري كره اضافه نماييد و به تدريج آن را نيز حذف كنيد.
۵ - براي سلامتي خود و پيشگيري از انواع سرطانهاي دستگاه گوارش و ساير ارگانها حداقل در روز 250 گرم سبزيجات را به صورت خام يا پخته ميل كنيد. افزودن ميوه تازه به برنامه غذايي روزانه بيماري را از شما دور كرده و نشاط و سلامتي را به همراه خواهد آورد. خاصيت ميوه ها به درشتي و ريزي آنها ارتباطي ندارد، ميوه هاي ارزان قيمت نيز حاوي پيام سلامتي هستند.
۶ - هر قدر كه ممكن است از مصرف مواد قندي تصفيه شده مثل شكر، قند و نوشابه هاي حاوي قند امساك نموده و نمك طعام مصرفي را كاهش بدهيد. استفاده از سبزيجات معطر در تهيه غذاها باعث كم مصرف شدن نمك و مبارزه با فشار خون مي شود.
۷ - موقعي كه احساس كرديد سير شده ايد دست از غذا خوردن برداريد ولو هنوز مقدار زيادي غذا در بشقاب خود باقي داريد. اصولاً  وقتي هنوز احساس گرسنگي شما كاملاً  برطرف نشده دست از غذا بكشيد به سلامتي خود كمك بيشتري نموده ايد.
۸ - غذاهاي ساده و تازه و متنوع نياز شما را به 50 نوع عامل حياتي كه بدن جهت رشد و نمو يا ترميم بافتها احتياج دارد به خوبي تأمين مي سازد. از خوردن چندين نوع غذاي مركب در جشن ها و مهماني ها خودداري فرماييد، بخصوص غذاهايي كه در روغن سرخ و بريان شده اند.
۹ - هفته اي دو يا سه بار گوشت براي شما كافي است و با استفاده از ماهي و غذاهاي تهيه شده از فرآورده هاي گياهي و سيب زميني تنوري و يا آب پز به جاي سيب زميني سرخ كرده، برنج به صورت كته و نانهاي سبوس دار به سلامتي و زيبايي اندام خود كمك نماييد. اگر مشكل خاصي با خوردن شير و لبنيات براي شما عارض نمي شود مصرف روزانه لبنيات كم چربي را فراموش نكنيد.

پرسش و پاسخ
بيماري هيدروسفالي چيست؟
سيمه شرافتي
- اين بيماري كه به علت ازدياد ترشح مايع مغزي نخاعي يا عدم امكان جريان جذب آن در بطن هاي مغزي ايجاد مي شود باعث ازدياد فشار داخل جمجمه شده و در نتيجه از رشد مغز جلوگيري مي كند. بيماري ممكن است در دوران جنيني رخ دهد و سر بزرگ جنين مانع زايمان شود. ولي اغلب چون سر زياد بزرگ نيست و قابل كوچك شدن است زايمان صورت مي گيرد، ولي بعداً به سرعت بزرگ مي شود؛ به خصوص از ماه دوم و سوم كه رشد سريع دور سر آغاز مي شود. اين بيماري با عقب ماندگي بسيار عميق و اختلالات حسي و حركتي مانند كري، كوري و فلج هاي مختلف همراه است و كودكان مبتلا به آن معمولاً عمر طولاني نمي كنند. در اين بيماران حدفاصل استخوان هاي جمجمه بسيار باز مانده و در نتيجه استخوان هاي سر از هم فاصله پيدا مي كنند. سر از هر طرف بزرگ، پيشاني جلو آمده، چشم ها فرو رفته و بيمار قيافه مخصوصي به خود مي گيرد كه با يك بار ديدن فراموش نمي شود. هيدروسفالي پيش رونده اكثراً با اختلالات عصبي، آتروفي مغز و صرع و... همراه است. در انواع معتدل، نارسايي ها و ناهنجاري هاي عميق ذهني، حسي و حركتي وجود ندارد و با يادگيري فنون ساده، بيماران مي توانند كارهاي يكنواخت را زيرنظر افراد ديگر فراگيرند. جراحي و شنت گذاري از بطن هاي مغز به قلب و يا عروق گردن و ساير شرائين بدن اگر در مراحل اوليه انجام شود به خصوص در نوع معتدل، نتيجه نسبتاً خوبي مي دهد ولي در نوع خاص اختلال رشد مغزي را جبران نمي كند.

دريچه
خطرات ورزش در هواي آلوده
014364.jpg
ورزش كردن در خارج از خانه(در هواي آلوده يك شهر بزرگ) ممكن است بيش از آنكه به نفع شما باشد، به ضررتان تمام شود.
فعاليت جسمي در ميزان هاي بالاي آلودگي هوا مي تواند باعث آسيب جدي به سلامتي فرد شود؛ به خصوص افرادي كه به دويدن، دوچرخه سواري و اسكيت مي پردازند، در معرض خطرند.
دكتر جوزف تي كوك- استاديار طب باليني در مركز پزشكي ويل كورنل نيويورك- مي گويد: علت، به مواد آلوده كننده هوا باز مي گردد. سه آلاينده اصلي هواي شهرها ذرات ريز معلق(مخلوط ذرات جامد و قطرك هاي مايع در هوا)، اوزون (گازي با مولكول هاي حاوي سه اتم اكسيژن) و مونوكسيدكربن هستند.
اين آلاينده ها باعث تحريك ريه ها مي شوند، تنفس را مشكل تر مي كنند و مشكلات آغازشده به وسيله آسم، برونشيت، بيماري هاي قلبي-عروقي و آمفيزم را بدتر مي كنند.
دكتر كوك مي گويد: اين آلاينده ها باعث التهاب و تحريك پوشش راه هاي هوايي مي شوند، مخاط و بلغم بيشتري توليد مي شود، عضلات كوچك احاطه كننده راه هاي هوايي با انقباض واكنش نشان مي دهند، كار تنفسي افزايش مي يابد و رساندن اكسيژن به بدن مشكل تر مي شود .
ذرات ريز معلق از موتورهاي ديزلي اتوبوس ها و كاميون ها خارج مي شوند. مونوكسيدكربن از دود سيگار و اگزوز ماشين ها حاصل مي آيد و مي تواند اكسيژن را از دستگاه گردش خون فرد خارج كند.
قرارگيري افراد در حال ورزش كردن در معرض مونوكسيدكربن مي تواند به سرگيجه، اغتشاش شعور، سردرد و درجه حرارت هاي بالاي خطرناك بدن بينجامد. اوزون كه بزرگ ترين جزء مه دود در شهرهاي بزرگ است، الگوهاي تنفس را مختل مي كند، اندازه  راه هاي هوايي را كاهش مي دهد و ريه ها را نسبت به اكسيژن مقاوم مي كند.
دكتر كوك براي افرادي كه مصممند در بيرون خانه ورزش كنند، نكات زير را توصيه مي كند:
- نزديك جاده ها و خيابان هايي كه كاميون هاي سنگين و اتوبوس ها در آن در حركتند ندويد.
- در ابتداي صبح يا بعد از غروب ورزش كنيد.
- در صورت امكان، درون خانه ورزش كنيد.
- اگر دچار اشكال تنفسي شديد، فورا ورزش را متوقف كنيد و نزد دكتر برويد.
خطر دود سيگار
014361.jpg
دود سيگار نه تنها براي سيگاري ها، بلكه براي ديگر افرادي هم كه از همان هوا تنفس مي كنند مضر است.
انجمن ريه آمريكا مي گويد: دود سيگار دست دوم مي تواند باعث  مشكلات وخيمي به خصوص در كودكان از جمله ذات الريه، برونشيت، عفونت گوش و حملات آسم شود. سعي كنيد حتي الامكان كودكتان در معرض دود سيگار دست دوم قرار نگيرد.
اگر خودتان سيگاري هستيد هرگز نزديك كودك يا درون اتاق سيگار نكشيد. همچنين از بازديدكنندگان، دوستان و اعضاي خانواده هم بخواهيد پهلوي كودك سيگار نكشند. اگر در رستوران هستيد درخواست كنيد در بخش غيرسيگاري ها نشانده شويد. همچنين اطمينان حاصل كنيد كه مسافراني كه با شما و كودكتان در يك ماشين نشسته اند سيگار نمي كشند. با تماس با مدرسه مطمئن شويد كه كودكتان فعاليت هاي فوق برنامه مدرسه را در محيطي بدون دود سيگار مي گذراند.

روز شمار پزشكي
تولد كاشف وجود قند در ادرار
گروه اجتماعي- ميشل اوژن شورول، شيميدان فرانسوي و بنيانگذار شيمي چربي ها در 31 آگوست 1786 (9 شهريور) به دنيا آمد. شورول نخستين كسي بود كه وجود قند در ادرار را كشف كرد. بالا رفتن قند خون نتيجه ديابت نوع دو يا ديابت شيرين است كه نشان دهنده ناتواني بدن براي استفاده موثر و كارآمد از قندها، چربي ها و پروتئين هاست. تشنگي، ادرار بيش از حد، كاهش وزن، اشتهاي زياد، كاهش مقاومت به عفونت ها، خصوصاً عفونت هاي مجاري ادراري و عفونت هاي قارچي پوست دهان يا مجراي تناسلي از عوارض اين بيماري هستند. براي تشخيص، آزمايش هاي ادرار و خون براي اندازه گيري گلوكز، كلسترول و سطح انسولين بايد انجام شوند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |