چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۲ - Oct 18, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
كسي كه هر صبحگاه به امور مسلمين اهتمام نورزد،
از آنان شمرده نميشود.
كافي جز ۲ ص ۱۶۲
امروز با حافظ
آب  روي خوبي از چاه زنخدان شما
اي فروغ ماه حسن از روي رخشان شما
باز گردد يا بر آيد چيست فرمان شما
عزم ديدار تو دارد جان بر لب آمده
آب و هوا
003828.jpg

عكس روز
003837.jpg
عكس: رويترز / رفيق رحمان
مردم شهر داكا در بنگلادش خود را براي برگزاري مراسم عيد سعيد فطر آماده مي كنند.به همين دليل خيابانهاي اين شهرمملو از شهرونداني است كه روانه مراكز خريد هستند .

در شهر چه خبر
كابل برگردان
عمليات كابل برگردان در مراكز مخابرات شهيد بهشتي، شهيد حكمت شعار، پيروزي، پاسداران و الغدير آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد بهشتي با پيش شماره هاي 8840 تا 8845 در محدوده خيابان پليس، حد فاصل خيابان هاي شهيد گوهري و برادران باباخانلو و كوچه مجيد جهان بين، در مركز مخابرات شهيد حكمت شعار پيش شماره هاي 7720 تا 7722، 7749، 7780، 7789، 7744، 7727، 7745 در محدوده خيابان هاي چهارم، ششم مركزي، دلاوران، سوم و پنجم مركزي، آزادگان و خيابان تكاوران، در مركز مخابرات پيروزي پيش شماره هاي 3330 تا 3335، 3378، 3379 در محدوده خيابان ثارالله، پيروزي، طبرسي و مكتبي، در مركز مخابرات پاسداران 495 مشترك با پيش شماره هاي 2254 تا 2257، 2276، 2258 و 2259 در محدوده گلستان هفتم كوي نسترن، شكوفه، نيلوفر، گلستان ششم، مجتمع مسكوني ارتش، 12 متري ابراهيمي و در مركز مخابرات الغدير پيش شماره هاي 3368 تا 3373، 3300، 3303 در محدوده خيابان هاي هاشم آباد شهيد قضايي، خاوران، 12 متري امام خميني و شهيد نيكبخت تا فردا با اختلال همراه است.

آبميوه غير مجاز
مصرف آبميوه وارداتي با مارك سان لند (su lad) ساخت كشور بلژيك ممنوع شد. مطابق اطلاعيه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي ايران كه فارس آن را منتشر كرده اين آبميوه فاقد مجوز بهداشتي لازم است و بنابراين شهروندان بايد از مصرف آن خودداري كنند.

كاهش نرخ روغن
توزيع روغن با قيمت 15 درصد زير نرخ بازار تا حدود 11 درصد قيمت اين ماده خوراكي را كاهش داده است. در حال حاضر متوسط نرخ خرده فروشي دو ليتر روغن مايع در بازار تهران 1830 تومان و همين قيمت براي هر حلب 5 كيلويي روغن نباتي نيمه جامد به 4 هزار و 650 تومان مي رسد. تا به حال حدود 10 هزار تن روغن نباتي يك ليتري با 15 درصد تخفيف توزيع شده است. اين حركت موجب خط خوردن قيمت برچسب هاي پيشين شد. اما به گفته ابوالحسن خليلي دبير انجمن صنفي روغن كشي ايران اين روند براي آينده بازار نيز پيش بيني شده و قيمت روغن قابل كنترل است.

نامه به سازمان ملل
فرهنگسراي خاتم همزمان با فرا رسيدن روز جهاني قدس مسابقه ويژه نامه اي به دبيركل سازمان ملل را برگزار مي نمايد.
اين مسابقه به پاس مقاومت و پايداري مردم مظلوم فلسطين در دفاع از حيثيت انساني و حق طبيعي حيات كه منشور ملل متحد است با موضوع مقاومت برگزار مي گردد.اين برنامه روز پنج شنبه 27 مهرماه ويژه گروه سني كودكان، نوجوانان و جوانان شروع و تا پايان آبان ماه ادامه خواهد داشت. همچنين در پايان به آثار برگزيده همزمان با روز دانشجو (16 آذر) جوايز نفيسي به رسم يادبود اهدا و آثار در قالب نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.علاقه مندان آثار خود را مي توانند در زمانهاي ذكرشده به واحد فرهنگي فرهنگسراي خاتم واقع در شهرك وليعصر انتهاي خيابان حيدري جنوبي خيابان پژاند ارسال و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن
۷-66207065 داخلي 114 تماس بگيرند.

مسابقه جمله نويسي
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان به مناسبت روز جهاني قدس اقدام به برگزاري مسابقه جمله نويسي كرده است. اين مسابقه از تاريخ 24 تا 30 مهر برگزار مي شود و علاقمندان مي توانند فرم شركت در مسابقه را از تمامي خانه هاي فرهنگ و فرهنگسراهاي منطقه 8 دريافت كرده و پس از تكميل به خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان تحويل دهند.بر پايه اين گزارش به نفرات برتر به قيد قرعه جوايز نفيسي به رسم يادبود اهدا خواهد شد. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي تلفن 77820544 77834545 77818842 تماس بگيريد.

بازار
003852.jpg
زولبيا از خرما پيشي گرفت
در شرايطي كه خرما با تنوع و شرايط بسته بندي مناسب براي توزيع آماده و 110 كانكس به همراه ميدان ميوه و تره بار صادقيه موظف به توزيع آن شدند، اطلاع رساني ناقص رسانه هاي جمعي تا حدودي كنترل و يا كاهش قيمت اين محصول را در بازار آزاد ناكام گذاشت. سركشي به سبد مصرفي خانوارها در ايام ماه مبارك رمضان نشان دهنده پيشي گرفتن فروش زولبيا و باميه بر انواع خرما بود. برخي آگاهان بازار معتقدند از آنجا كه محصول خرما مستعد تخمير و ترشيدگي و آفت زدگي است فروشندگان نيز تمايل كمتري براي توزيع آن دارند و نتيجه اين عوامل مشكل بودن كنترل نرخ خرماست. جداي از تمامي اين شرايط در حال حاضر اغلب كانكس هاي زير نظر شهرداري انواع خرما را زير قيمت بازار عرضه مي كنند.

تلويزيون
003849.jpg

سكه، طلا و ارز
003855.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطّاران طوسي
003858.jpg
003861.jpg

آلودگي هواي تهران
003831.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اعتياد يا احتياط
خيلي هيكل درشت و قوي داشت. خيلي خوش تيپ بود. كم كم لاغر و لاغرتر شد. همه مي گفتن معتاد شده، رنگش كه زرد بود، تازگي ها سيگار مي كشيد. پوست و استخون شده بود.با بچه محلا مسخرش مي كرديم، ديگه تحويلش نمي گرفتيم، توي جمع راهش نمي داديم. حتي چند باري بهش توهين هم كرديم. اما فقط مي خنديد و مي رفت. مدتي ازش خبري نبود.تا اينكه يك روز حجلشو سركوچه ديديم. فهميديم سرطان داشته...
محمد رضا فرهمند

گشتي در دنياي خبرها
۵۰ روز بدون غذا
مسكو: يك مرد در روسيه مدعي شده كه به مدت 50 روز غذا نخورده است. اين مرد 41 ساله طي اين مدت در حدود 23 كيلوگرم وزن كم كرد و هم اكنون وزنش به 71 كيلوگرم رسيده است. وي هر روز در حدود 4 ليتر آب مي خورد و براي اين كه گذر زمان برايش راحت باشد تلويزيون نگاه مي كرد، به راديو گوش مي داد و يا با تلفن همراهش صحبت مي كرد. او معتقد است كه ركورد جهاني غذا نخوردن را به خود اختصاص داده است.
ورود مخفيانه به زندان
اسلو: همواره شنيده بوديم كه زندانيان سعي مي كنند از محوطه زندان فرار كنند به همين دليل باور خبر ورود مخفيانه يك شهروند به داخل زندان اندكي دشوار است. ديروز اعلام شد كه يك جوان 22 ساله در نروژ در حالي كه تحت تاثير مشروبات الكلي بود به دور از چشم نگهبانان از سيم خاردارهاي زندان عبور كرد و وارد زندان شد. هنگامي كه نگهبانان او را دستگير كردند اعتراف كرد كه راه منزل را گم كرده بود.
كشف هتل زيرزميني
ويرجينيا: نشت لوله آب آپارتماني در آمريكا منجر به كشف اتاق يك هتل قديمي شد. هنگامي كه كارگران مجبور شدند براي رفع نشتي لوله آب يك ديوار قديمي را تخريب كنند با يك اتاق هتل مواجه شدند كه زير زمين مدفون شده بود. اين اتاق داراي كابينت چوبي و دستشويي و كليه لوازم زندگي بود كه دقيقاً زير پياده رو خيابان قرار داشت. در اين اتاق وسايلي كشف شده كه سال ساخت آنها به سال 1931 بازمي گردد.
سگ فداكار
كاليفرنيا: يك سگ فداكار براي نجات صاحبش و يك گربه خانگي جان خود را از دست داد. داستان از اين قرار بود كه گربه با واژگون كردن يك شمع روشن باعث آتش سوزي در خانه شد. با توجه به اين كه صاحبخانه يك خانم معلول بود و پاي مصنوعي اش را به همراه نداشت قادر نبود شعله هاي آتش را خاموش كند. به همين دليل سگ تربيت شده بلافاصله گوشي تلفن را نزد صاحبخانه آورد تا وي با آتش نشاني تماس بگيرد. او سپس پاهاي مصنوعي صاحبش را آورد و اين گونه وي را از خطر سوختگي نجات داد. البته اين پايان ماجرا نبود چون سگ براي نجات گربه از ميان شعله هاي آتش به داخل خانه بازگشت كه متاسفانه در شعله هاي آتش سوخت و ديگر از منزل خارج نشد.
ترافيك صبحگاهي
نيويورك: نتايج يك تحقيق در آمريكا حاكي از آن است كه شهروندان اين كشور صبح ها زودتر از خانه خارج مي شوند، كمتر فاصله خانه تا محل كارشان را با پاي پياده طي مي كنند و بيشتر با خودروهاي تك سرنشين به اداره مي روند. بيشتر مردان بين ساعت 5 تا 30/6 صبح از خانه خارج مي شوند تا اين كه در تراكم وسايل نقليه عمومي اسير نشوند. همچنين زمان سفر صبحگاهي شهروندان آمريكايي نسبت به دو دهه قبل دو برابر شده است و مدت زمان بيشتري را در ترافيك سپري مي كنند.
ايگلو شكلاتي
003834.jpg
رم : 4 هنرمند ايتاليايي با شكلات اقدام به ساخت اولين ايگلو (خانه يخي اسكيموها) با شكلات كردند. اين هنرمندان با استفاده از 330 آجر شكلاتي تيره موفق به ساخت اين ايگلو به ارتفاع 65/1 سانتيمتر شدند. اين ايگلو طي 23 ساعت ساخته شد و اگر دماي هوا كمتر از 22 درجه سانتيگراد شود آب خواهد شد.
گرانترين كيك عروسي جهان
لس آنجلس: شب گذشته از گرانترين كيك عروسي جهان پرده  برداري شد. اين كيك كه مملو از الماس است در حدود 20 ميليون دلار قيمت دارد. البته در زمان نمايش اين كيك چند مامور امنيتي مسلح از نزديك از آن مراقبت مي كردند تا مبادا الماس هايش به سرقت برود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |