چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۲ - Oct 18, 2006
شهرداري روز عيد سعيد فطر برگزار مي كند
جشن بزرگ نماز در مصلاي تهران
گروه شهري - ظرف مدت 10 روز از زمان واگذاري مسئوليت ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر به شهرداري تهران كار آماده سازي مصلاي تهران به پايان رسيد. به گزارش خبرنگار ما، تكميل فضاي سبز مصلي، آسفالت محدوده مصلي و پاركينگهاي اطراف آن، نظافت و پاكيزگي، تكميل سيستم صوتي و برق مصلي و انديشيدن تمهيدات لازم براي سيستمهاي جايگزين در صورت شرايط اضطراري، تعبيه دهها تانكر آب بهداشتي به منظور تأمين آب وضو و آشاميدني نمازگزاران، جانمايي تجهيزات و محل استقرار نيروهاي اورژانس هلال احمر و آتش نشاني، چاپ نقشه براي جانمايي محل ورود و خروج نمازگزاران، نحوه دسترسي ها، پاركينگ ها، مراكز خدماتي، بهداشتي، ايمني، ستاد امور گمشدگان و... در تيراژ يك ميليون نسخه، تهيه بسته هاي فرهنگي و وسايل پذيرايي از حدود 700 هزار نمازگزار روز عيد فطر از جمله اين اقدامات است. بنابراين گزارش امسال شهرداري تهران به مناسبت فرا رسيدن عيد سعيد فطر سه جشن بزرگ  نماز در مصلي، جشن تكليف نوباوگان در ميدان آزادي و جشن عمومي در سطح محلات و فرهنگسراها برگزار مي كند. همچنين حدود 7 هزار نيروي انتظامي و بسيجي زن و مرد در روز برپايي نماز عيد فطر تأمين امنيت، هماهنگي و هدايت نمازگزاران را برعهده خواهند داشت.
به گفته محمد عيديان- جانشين رئيس ستاد برگزاري مراسم عيد سعيد فطر، به دستور قاليباف ستادي در مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران تشكيل شده كه از طريق دوربينهاي مدار بسته كار نظارت تصويري و شناسايي محل تجمع نمازگزاران در سطح شهر را بر عهده دارد تا سريعا نسبت به ارسال پيامهاي لازم مبني بر اعزام اتوبوس و تاكسي و حتي در صورت لزوم استفاده از ماشينهاي بازرسي براي جابجايي نمازگزاران منتظر صورت گيرد.
عيديان مي گويد: 5 هزار دستگاه اتوبوس آماده سازي شده تا از 300 مسجد و 88 ميدان شهر از ساعت۵‎/۳۰ تا 6 صبح كار نقل و انتقال نمازگزاران عيد فطر به سمت مصلي و برعكس را عهده دار شوند.
وي اظهار داشت: 4 پاركينگ با ظرفيت 20 هزار خودرو در اطراف مصلي تدارك ديده شده است.
وي در مورد محدوديتهاي ترافيكي لحاظ شده به مناسبت عيد سعيد فطر گفت: خيابان سهروردي از تقاطع رسالت يا پاليزي به سمت جنوب به صورت يكطرفه و خيابان شهيد بهشتي حد فاصل سهروردي تا بزرگراه مدرس تردد ممنوع خواهد بود.
عيديان افزود: ضلع غربي از ميدان هفت تير تا پلهاي فجر و برعكس محدوديت ترافيك داريم. از پلهاي فجر تا بزرگراه رسالت مسير شمال به جنوب باز خواهد بود منتهي در صورت بروز مشكل محدوديت ترافيك تا پلهاي فجر ادامه خواهد يافت و در جهت عكس اين مسير از جنوب به شمال تا آنجايي كه امكان داشته باشد طرح توقف ممنوع اعمال مي شود و تردد خودروها آزاد خواهد بود.وي ادامه داد: بزرگراه رسالت از تقاطع كردستان تا پل سيدخندان از غرب به شرق و برعكس از ساعت 5/30 صبح تردد ممنوع خواهد بود. همچنين از پل سيد خندان تا بزرگراه كردستان و حقاني تا پايان مراسم نماز بسته خواهد بود.
وي همچنين خبر داد: به منظور تسهيل عبور و مرور نمازگزاران از شب قبل از نماز عيد گاردريلها و رفيوژهاي مياني بزرگراه مدرس و رسالت در محدوده مصلي برداشته خواهد شد.

در قالب طرح شوراي شهر و شهرداري براي كارآفريني
۲۰۰ هزار فرصت شغلي در تهران شناسايي شد
عكس : گلناز بهشتي
003843.jpg
گروه شهري- مديركل دفتر شهردار تهران ديروز در نشست مشترك شوراي شهر، شهرداري و نمايندگان سازمان ملل كه با موضوع فقرزدايي شهري برگزار شد از شناسايي 200 هزار فرصت شغلي در تهران خبر داد.
به گزارش همشهري، ابراهيم موذن گفت: اين فرصت ها شامل فعاليت هاي توريستي كارهاي خانگي و حتي صنايع كوچك است.
وي خريد سهام بانك سرمايه را اقدامي بزرگ از سوي شهرداري در زمينه توانمندسازي اقشار كم درآمد دانست و گفت: اين بانك مي تواند فرصت هاي شغلي خوبي را براي شهروندان ايجاد كند. موذن خواستار نگاه توانمندسازي به اقشار آسيب پذير جامعه شد و گفت: در اقتصاد شهري، شهرداري مي تواند با نگاه اشتغال و كارآفريني فرصت هايي را در اختيار شهروندان قرار دهد. منظر خير حبيب اللهي خواستار تغيير نگاه نسبت به نحوه توليد ثروت در جامعه شد و گفت: تنها ثروتمندان نيستند كه مي  توانند توليد ثروت كنند، بلكه قشر پايين جامعه هم قادر به توليد ثروت هستند.
وي با اشاره به تجربه موفق اين موضوع در كشور بنگلادش گفت: برنده امسال جايزه صلح نوبل يك بنگلادشي است كه با تأسيس بانك و دادن اعتبارات اقدامات خوبي را در زمينه اشتغال و كارآفريني در اين كشور انجام داده است.از سوي ديگر، مديركل حمايت و هدايت كارآفريني وزارت كار و امور اجتماعي نيز گفت: در تمام شهرها، يك شركت سرمايه گذاري كارآفريني ايجاد مي شود.خسرو سلجوقي افزود: اين شركت ها به گونه اي طراحي مي شوند كه پول مردم به  صورت هاي نقدي و اعتباري در اختيار آنان قرار گرفته و دولت نيز حداكثر كمتر از 49 درصد در اين شركت ها سرمايه گذاري مي كند.وي گفت: اين شركت ها تنها مجاز به سرمايه گذاري از طريق مشاركت مردم و كارآفريني بدون اخذ وثيقه هستند.
سلجوقي رويكرد جديد دولت را اصلاح راهبردها و نگاه هاي مربوط به اشتغال و كارآفريني دانست و گفت: بر اين اساس دولت با نگاه توانمندسازي به اين موضوع مي نگرد.نماينده عمران سازمان ملل در ايران نيز گفت: 12 درصد جمعيت ايران زير خط فقر و 3 درصد زير خط فقرمطلق قرار دارد.كنت اوست بي در نشست مشترك فقرزدايي شهري همچنين افزود: ناهماهنگي هايي بين مناطق شهري و روستايي از نظر برخورداري ديده مي شود. اوست بي گفت: شهرداري تهران مي تواند با اتخاذ روش هايي مناسب و مديريت توانمند شهري درخصوص مبارزه با فقرزدايي فعاليت هاي موثري داشته باشد.
وي افزود: بايد اختلاف بين مناطق شهري با استفاده از راهكارهايي مانند توسعه منطقه محور و اعتبارات خرد كاهش يابد.

شهر نگار
تأثيرات انكارناپذيرها
محدثه قيدي
گرچه احداث 300 كيلومتر شبكه هدايت آبهاي سطحي ظرف يكي دو سال آينده و دسترسي حوزه هاي آبريز پيراموني به مسيل و احداث هزاران كيلومتر جوي و نهر در سطح شهر مي تواند در كاهش شاخص خطرپذيري شهر تهران در برابر سيل موثر باشد، اما گويا رافع كابوس آبگرفتگي معابر سطح شهر در هنگام بارندگي نخواهد بود.
دوروز پيش همزمان با آغاز نخستين ريزش هاي جوي فصل پاييز و در ساعات پيك ترافيك صبحگاهي به طور پراكنده در نقاطي از شهر از جمله ضلع غربي ميدان آزادي مسير شرق به غرب از ابتداي جاده مخصوص، بزرگراه صدر تقاطع قيطريه مسير شرق به غرب، بزرگراه نيايش مسير غرب به شرق حدفاصل سئول و كردستان به دليل آبگرفتگي با كندي صورت گرفت و دسترسي به موقع شهروندان به اهداف سفرهايشان را با تاخير مواجه ساخت. اين در حالي است كه در دوره هاي مختلف مديريت شهري و شهرداري به ويژه سه سال گذشته هر بار هنگام افتتاح بخشي از تونل هاي زيرزميني دفع آبهاي سطحي اعلام مي شود كه ديگر امسال شهروندان تهراني در فصل ريزشها آبگرفتگي معابر را به چشم نخواهند ديد.
به نظر مي رسد اگر چنانچه عليرغم همه اقدامات صورت گرفته از سوي مديران شهري و ساير سازمانهاي مسئول و متولي همچنان با اندك بارشي شهر تهران دچار راه بندان هاي كلافه كننده مي شود، آن وقت رد پاي فرد فرد ما به عنوان ديگر عوامل تاثيرگذار بر اين رخداد نمايان مي شود.
تخليه مواد زايد زباله ها در جوي ها و نهرها و مسيلها كه موجب مسدود شدن مسير جريان آب و كاهش ظرفيت كانالها و پس زدن آب هنگام بارندگي مي شود، ناشي از غفلت ماست كه جويها وكانالهاي دفع آبهاي سطحي را واسطه انتقال مواد زايد خانگي و مغازه  هايمان مي دانيم. متاسفانه بعضي از رفتگران ناآگاه نيز كانالها و جويهاي آب را محل دفع زباله ها و خاكروبه هاي جمع آوري شده از سطح معابر قلمداد مي كنند!تردد بدون ضابطه و قانون موتورسوارها در سطح شهر بويژه در هنگام بارندگي و لغزندگي معابر به عنوان يكي از عوامل بروز تصادفات و راه بندان هاي طولاني است. چه كسي مي تواند ادعا كند كه اداره ابرشهري چون تهران با ميليونها جمعيت شناور در آن به تنهايي بر عهده يك نفر است؟
قبول اين نكته كه هركدام از ما در اداره بهينه شهرمان تأثير جدي و انكارناپذير داريم، اين مهم را كه بهره مندي از آرامش، آسايش، رفاه، امكانات و تسهيلات زندگي در شهر تهران تنها در گرو مشاركت، قبول مسئوليت و آگاهي نسبت به وظايف شهروندي تك تك ماست، باورپذيرتر خواهد ساخت.

طرح جهادي 137 هفته آينده در منطقه 5 اجرا مي شود
گروه شهري- همزمان با آغاز طرح جهادي 137 در منطقه پنج شهرداري، شهردار منطقه خواستار همكاري و مشاركت شهروندان منطقه در اين طرح شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه پنج، اسد فاضل آغاز اجراي طرح جهادي در منطقه را 29 مهرماه 85 اعلام كرد و افزود: اين طرح كه به مدت يك هفته در سطح نواحي هفتگانه منطقه برگزار خواهد شد شامل روكش آسفالت، نصب سطل زباله، تعمير و نصب گاردريل، تجهيز مبلمان فضاي سبز، ايجاد بوستان و فضاي سبز، نهرسازي، تعمير جدول و جدول گذاري، نصب سرعت گير، پاكسازي مناظر شهري و.... مي شود.

تمديدمهلت ثبت نام دريافت آرم هاي طرح ترافيك
ايسنا: معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران گفت: مهلت ثبت نام دريافت آرمهاي طرح ترافيك تا پايان هفته جاري تمديد شد.
هاشمي تشكري با اشاره به اين كه مهلت ثبت نام براي دريافت آرم هاي طرح ترافيك براساس اعلام قبلي 25 مهرماه پايان مي يافت، افزود: افرادي كه تا كنون موفق نشده اند به هر دليلي ثبت نام كنند تنها تا پايان روز پنجشنبه 27 مهر ماه سال جاري براي ثبت نام اينترنتي مهلت دارند و پس از آن سايت ثبت نام بسته شده و تقاضا نمي پذيرد.وي افزود: همچنين سهميه بگيران آرم نيز هرچه سريعتر در مهلت باقيمانده اطلاعات خود را ثبت كنند تا مشكلي ايجاد نشود.معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران تصريح كرد: افرادي كه از طريق مكاتبه با سازمان ترافيك درخواست خود را ارايه كرده اند نيز مكلفند در مهلت باقيمانده تا پايان هفته جاري اطلاعات خود را از طريق سايت اينترنتي www.tehra.ir ثبت كنند؛ چراكه صرف ارسال نامه كافي نبوده و به درخواست هاي ثبت نشده از طريق اينترنت رسيدگي نخواهد شد.

جشنواره مواد غذايي در ميدان تره بار جلال آل احمد
گروه شهري سومين جشنواره مواد غذايي كه از سوي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران و آريا ديزاين برگزار مي شود، چهارم آبان در ميدان ميوه تره بار جلال آل احمد كار خود را آغاز مي كند.
كاوه ناصري دبير جشنواره با اعلام عرضه مستقيم فرآورده هاي لبني، كشاورزي و پروتئيني، از حضور شيلات استان تهران در اين جشنواره خبر داد.
وي گفت: سازمان شيلات استان تهران با اجراي برنامه هاي متنوع از قبيل توزيع بروشورهاي آموزشي، نمايش زنده برخي از ماهيان خوراكي از مرحله تخم ريزي، آموزش طبخ در ايام برگزاري، مسابقه ويژه كودكان و ... حضوري فعال در اين دوره خواهد داشت. همچنين انجمن حمايت از بيماران ديابتي به صورت گسترده در خصوص اطلاع رساني بيماريهاي قندي و راههاي درمان و پيشگيري، معرفي مواد غذايي رژيمي با مشاركت توليد كنندگان مرتبط و اجراي برنامه هاي متنوع ديگر فعاليت خواهد داشت.

نگاه
003840.jpg
نويد شريفي
آلودگي هوا در تهران روزانه 27 قرباني مي گيرد.

با به كارگيري تجهيزات فني جديد
تماس هاي شهروندان با 137 افزايش يافت
گروه شهري- رئيس سامانه 137 مديريت شهري از نصب سيستم هاي جديد ارتباطي در اين سامانه و كاهش زمان انتظار شهروندان براي برقراري ارتباط خبر داد.
عليرضا ربيعي، با اعلام اين خبر افزود: به دليل ترافيك بسيار خطوط در سيستم قبلي و بالارفتن زمان انتظار شهروندان، تصميم به تغيير سيستم و استفاده از تكنولوژي جديد گرفتيم. به همين منظور، اقدام در اين مورد آغاز شد و در حدود يك هفته پيش موفق به نصب سيستم جديد مخابراتي شده ايم.وي عملكرد اين سيستم جديد در سامانه 137 مديريت شهري را مناسب دانست و با اعلام سرعت بسيار بالا در سيستم جديد گفت: در ساعات اوج ترافيك، هر شهروند كمتر از يك دقيقه پشت خط منتظر مي ماند اما در ساعات عادي، ترافيكي وجود ندارد و هر شهروند پس از تماس و شنيدن پيام خوش آمدگويي، بلافاصله به اپراتور وصل مي شود.
ربيعي با اشاره به بهبود در كيفيت تماس ها و ارائه هرچه سريعتر خدمات به شهروندان با توجه به نصب تجهيزات فني جديد، افزود: تعداد تماس ها پس از تغيير سيستم، افزايش يافته است. از سويي كيفيت آن نيز بهتر شده است. هم اكنون تمام امكانات فراهم شده تا مديران شهري بتوانند از پيام هاي شهروندان استفاده كنند و تحليل آماري انجام گرفته زمينه اي باشد براي اقدامات مناسب مديران شهري.
ربيعي از افزايش پيام هاي شهروندان در هفته گذشته به دليل تغيير سيستم در سامانه 137 خبر داد و افزود: پس از نصب تجهيزات جديد، در پيام هاي دريافتي شاهد افزايش چشمگيري بوديم. به گونه اي كه ميانگين پيام  هاي ما در هر هفته از۳۵۰۰ پيام به بيش از 4 هزار پيام مي رسيد. البته اين تعداد پيام هاي دريافتي توسط سامانه جهت اقدام و انجام كار است كه از مجموع حدوداً 8 هزار تماس گرفته شده در طول يك هفته به دست آمد.
رئيس سامانه 137 در پايان از افزايش توان نظارتي سامانه 137 مديريت شهري خبر داد و افزود: هم اكنون در حال آموزش گروه هاي مختلفي هستيم تا در قالب گروه هاي پيگيري ويژه، بتوانند كار نظارتي سامانه را به صورت جدي و دائمي انجام دهند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |