پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
همايش ادبي شوقي و لامارتين با
سخنان سيدمحمد خاتمي آغاز شد
رئيس مؤسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها:گويي خداوند سهمي از خالقيت خود را براي انسان گذاشته است و لابد بدين سبب او را خليفه خويش دانسته است
گروه ادب و هنر- سيدمحمد خاتمي كه سخنانش آغازگر همايش ادبي شوقي و لامارتين در پاريس بود، از جايگاه ادبيات در قرآن و نگاه انساني در حوزه ادبيات سخن گفت و تأكيد كرد: گويي خداوند سهمي از خالقيت خود را براي انسان گذاشته است و لابد بدين سبب او را خليفه خويش دانسته است.
رئيس مؤسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها كه در مركز يونسكو در پاريس سخن مي گفت، از ادبيات به عنوان تجلي قوه ناطقه كه امتياز بي بديل آدمي از ديگر موجودات است نام برد و افزود: تلاقي عاطفه و خرد در ادبيات است كه اين بناي شامخ را قادر مي سازد تا با افزودن رنگ انساني به جهان، انبوه پديده هاي درهم و برهم و متفرق و غريبه را منتظم و فهم پذير و قابل تحمل و آشنا و آن گاه زيبا و سپس و به تدريج دوست داشتني كرده و سرانجام به عرصه اي براي زندگي و دستيابيِ آدمي به كمال و فرهيختگي مبدل كند؛ فرايندي كه اين نيز به نوبه  خود تحت انتظام قواعدي قرار دارد كه باز در ادبيات پرداخته و پيشكش آدميان شده است.
سيدمحمد خاتمي همچنين با تاكيد بر اين كه از معنادار شدن كلمه در ادبيات، فهم نويي مي توان به دست آورد، تصريح كرد: كلمه كه نخست بود، چه به تعبير كتاب مقدس، خدا بود يا به تعبير قرآن، اراده  خداوند بود، تا در زبان انساني بيان نشد، شناخته نشد و بيان انساني، گرچه تنزل كلمه بود به مقام انساني، اما شرط ضروري فهم پذيري آن نيز بود. جهاني كه در چنبره  معرفت آدمي گرفتار نيامده، موصوف به هيچ وصفي نيست و براي آن كه بزرگ و فاخر و زيبا، حيرت آور و تحسين برانگيز، خواستني و مبدل به زيستگاهي مأنوس شود، نخست بايد متعلقِ فهم و موضوعِ عواطف انساني شود و آن گاه در عين تنزل يافتگي، به مقام كشف شدگي نيز ارتقا يابد.
وي گفت: خالقان بزرگ آثار ادبي در هر دوره با مسأله اي انساني مواجه بوده اند كه يا محصول مرحله تطور طبيعي جامعه و يا پيامد ندانم كاري هايي بوده كه در هر حال، توازن درك يا تعادل هنجاري پيشين را بر هم زده است. آنان در پاسخ به نياز به تجديد اعتدال، دست به بازبيني و دوباره آرايي زده اند و عموماً از لابه لاي آوارِ ارزش ها و انگاره هاي فروريخته، آن بخشِ اصيل و بنيادين كه در بازسازي انتظام، مفيد و ضروري بوده و به كار مي آمده را بازيافت و در جامه اي نو عرضه كرده اند.

عليرضا رئيسيان:
اميدواريم حمايت هاي شهرداري از سينما تداوم داشته باشد
نمايي از فيلم هاوانا
005490.jpg
گروه ادب و هنر- عليرضا رئيسيان، كارگردان سينما با اشاره به لزوم حضور شهرداري ها در فعاليت هاي فرهنگي مي گويد: يكي از وظايف اصلي شهرداري ها مشاركت در امور فرهنگي و ساخت فيلم هاي سينمايي است و به همين دليل برگزاري جشنواره بين المللي فيلم شهر مي تواند اين ارتباط را بين هنرمندان و فيلمسازان گسترش دهد.كارگردان پرونده هاوانا در گفت وگو با ستاد خبري دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر با اشاره به تعدد برگزاري جشنواره هاي موضوعي در كشورهاي ديگر و تعداد اندك چنين رويدادهايي در ايران گفت: برگزاري جشنواره اي مانند جشنواره بين المللي فيلم شهر را ضروري مي دانم و اميدوارم برگزاري چنين رويدادهايي سبب شود تا شهرداري مشاركت بيشتري در سينما داشته باشد و ارتباط هنرمندان با اين نهاد اجتماعي گسترده تر شود.وي درباره پرداختن به موضوع هايي مانند هويت شهري در فيلم ها نيز معتقد است: هر فيلمي متناسب با موضوع و هسته اصلي داستان خود از شهر و عناصر آن بهره مي گيرد. برخي از فيلم ها نگاه فراگيري نسبت به مسائل شهري دارند و در برخي ديگر جلوه هاي خاصي از شهر نمايش داده مي شود. به طور مثال من در فيلم پرونده هاوانا تلاش كردم تا جلوه هاي تازه اي از شهر تهران و مناسبات آدم هاي اين شهر را به تصوير بكشم.اين كارگردان سينما با تأكيد بر لزوم حمايت هاي مادي و معنوي شهرداري كلانشهري مانند تهران از سينما گفت: خوشبختانه اين حمايت ها تاكنون از سوي دكتر قاليباف  و همكاري وي اعمال شده است.

كنسرت اركستر ملل در تهران برگزار مي شود
ايرنا: تالار بزرگ  كشور در روزهاي  14 تا 17 آذر ماه  ميزبان  اركستر ملل به  رهبري  پيمان  سلطاني است .در اين  كنسرت  قطعاتي  از آهنگسازان  مطرح  جهان  همانند زيبيگنيو پرايزر ، فيليپ  گلاس  و جورج  بيزه  در كنار آثار آهنگسازاني  از ايران  مانند، علينقي  وزيري و سياوش  بيضايي  اجرا مي شود.اركستر ملل  در اين  اجرا، اثري  از علينقي  وزيري  به  نام  نفت را مي نوازد كه  پارتيتور (نت ) آن  مفقود شده  است .اين  اثر در سال  1331 به  مناسبت  ملي  شدن  صنعت  نفت  توسط  وزيري  در راديو اجرا شده  و اجراي  اركستر ملل  بر اساس  همين  اثر تنظيم  شده  است .اجراي  كنسرت  اركستر ملل  با نمايش  ماكتي  از تخت  جمشيد اثر مهدي  فتحي نژاد همراه  است . او براي  ساخت  اين  ماكت  10 سال  از عمر خود را صرف  كرده  است .سرود معبد دلفيت كه يكي از قطعات اين كنسرت است براساس يك سرود باستاني يونان تنظيم شده و به اجرا در مي آيد. معبد دلفي يكي از معابد يونان باستان بوده كه برخي از مورخان آن را خواهر خوانده تخت جمشيد تلقي مي كنند. اجراي اركستر ملل از سرود منتسب به اين معبد نخستين اجراي اركسترال آن در جهان است.

به منظور تبادل فرهنگي ميان ايران و ژاپن صورت مي گيرد
نمايش آثار نقاشي ژاپني در تهران و اصفهان
گروه ادب و هنر- در نمايشگاهي كه از 12 تا 17 آبان ماه در تهران و 19 تا 24 همين ماه در اصفهان برگزار مي شود، تازه ترين آثار شيگيو روياما هنرمند نقاش ژاپني به نمايش گذاشته مي شوند. روياما گفته است كه نخستين باري است تبادل فرهنگي از طريق نقاشي ارائه مي شود و نوعي آزمون براي هنر ايران و ژاپن محسوب مي شود.وي همچنين گفته است:  ما براي اجراي نمايشگاه در دنيا نيازمند حمايت بيشتري هستيم و مشكل ما هزينه هاي جانبي اين كار است كه دست وپاگير است. وي افزود:  جوانان ژاپني از لحاظ ابداعات و تكنولوژي فعال هستند، اما از لحاظ اقتصادي در شرايط خوبي به سر نمي برند. وي از هزينه ها به خصوص، هزينه اداره نمايشگاه ها، بروشور، تبليغات و ارسال آثار به كشورها از جمله مشكلات خودش در ژاپن گلايه كرد و گفت: براي اين نمايشگاه 90 هزار دلار هزينه صرف شده  است. پرداخت اين هزينه ها براي من غيرممكن است. در حالي كه كشور من از لحاظ اقتصادي توجه دنيا را به  خود جلب كرده، اما از لحاظ فرهنگي و هنري، ضعيف است و ما نيازمند كمك هستيم.

هنر ايراني
مشهد- جشنواره سرود ضامن آهو
مهلت  ارسال  آثار به  جشنواره سرود ضامن  آهو تا روز 12آبان  ماه  جاري  تمديد شد.تاكنون  55 اثر در دو بخش  سرود دانش آموزي  و آزاد به  دبيرخانه  ششمين  جشنواره  سراسري  سرود ضامن  آهو ارسال  شده  است .داوري  آثار در دو مرحله  حضوري  و غيرحضوري  انجام  مي شود و گروه هاي  سرود مي توانند آثار خود را در قالب  سي دي  و يا نوار ويدئويي  ارسال  كنند.
زنجان- جشنواره تئاتر جهان اسلام
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان زنجان، از برگزاري نخستين جشنواره بين المللي تئاتر جهان اسلام در استان خبر داد. به گفته وي، شهرداري زنجان با هماهنگي معاونت عمراني استانداري، بخشي از هزينه برگزاري جشنواره زنجان را تأمين خواهند كرد.
يزد- برگزاري نمايشگاه كتاب
در راستاي هدف ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني، نمايشگاه كتاب در تمام شهرستان هاي استان يزد برپا خواهد شد. همچنين مسابقه كتابخواني تحت عنوان مهارت زندگي در سيره نبوي(ص) نيز در سطح مركز استان برگزار مي شود. به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني، طي مراسمي از ناشران و نويسندگان برتر يزدي نيز تجليل خواهد شد.
گرگان- جشنواره فيلم رويش
رئيس حوزه هنري استان گلستان از اكران فيلم هاي جشنواره رويش در سينما بهمن گرگان خبر داد.فيلم هاي جشنواره رويش با موضوعات مختلف در استان گلستان از دهم تا چهاردهم ماه جاري از ساعت هفت تا 9شب در سينما بهمن گرگان به نمايش در مي آيد.
بندرگز برگزيدگان جشنواره تئاتر
نخستين جشنواره تئاتر غرب استان گلستان با معرفي آثار برتر در بندرگز پايان يافت. در اين جشنواره هيأت داوران پس از بررسي آثار ارائه شده، نمايش تيك تاك از بندرگز و مارال از بندر تركمن را به عنوان نمايش هاي راه يافته به جشنواره استاني معرفي كرد.
كاشان- بازسازي سينما
بازسازي تنها سينماي شهر كاشان، پربيننده ترين سينماي همدان و يكي از قديمي ترين سينماهاي استان اصفهان با حمايت و مشاركت موسسه سينما شهر وابسته به معاونت سينمايي وزارت ارشاد در حال انجام است. سينما سپاهان اصفهان با ظرفيت 760 صندلي، قدس همدان با ظرفيت 600 صندلي و بهمن كاشان با ظرفيت 650صندلي هم اكنون در مراحل مختلف بازسازي قرار دارند و امسال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

نامزدهاي جشنواره فيلم محله
مهر: هيأت داوران نخستين جشنواره فيلم محله شامل كمال تبريزي، محمد آفريده و حبيب رضايي، نامزدهاي دريافت جايزه مسابقه فيلم هاي بخش كارگاه هاي آموزشي را اعلام كرد.
فيلم هاي برگزيده عبارتند از سايه روشن ، پروانه ، كوكب خانم ، جبهه سرد ، همسايه طبقه چهارم ، مادران شهيد آشپز ، جنوب ترمينال ، يك جعبه خيابان رنگي ،حرف ، قهرمان ، فراموش شده، داستان ناتمام ، چاله ، ايست ، شيرين و فرهاد ، درخت پير ، سكوت، گربه ها شبا كجا مي خوابن، سقوط و خاك سفيد .جوايز اين بخش يك دستگاه دوربين تصويربرداري است. همچنين داوران اين جشنواره جايزه ويژه خود را به ارزش ده ميليون ريال به يكي از اين بيست فيلم اهدا خواهد كرد.

برگزاري نشست تخصصي مردمي ترين تشكل هنري
ياد بچه هاي هنرمند مسجد زنده شد
گروه ادب و هنر- پايه گذار بچه هاي مسجد در نشستي تخصصي كه در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تشكيل شد، تجربه چنان تشكلي را قابل تكرار دانست و مسجد جوادالائمه را پايگاه اصلي اين اتفاق توصيف كرد.امير حسين فردي كه در اين نشست سخن مي گفت به خاستگاه هنرمنداني چون محسن مخملباف، احمد دهقان، محمدرضا كاتب، بهزاد بهزادپور، اصغر نقي زاده و احمد غلامي، اشاره كرد و افزود: اين مسجد كه قبل از انقلاب پايگاهي براي هنرمندان متعهد و مسلمان شده بود، دوره هاي منظم قصه خواني و نقد داستان داشت كه در آن هرگز خط قرمز نمي شناخت.خبرگزاري فارس كه مشروح اين نشست را گزارش كرده مي نويسد: بچه هاي مسجد نام آشناي مجموعه داستان هايي است كه در ذهن كودكان و نوجوانان كتاب خوان ايراني در دهه 60 و اوايل دهه 70 خاطرات شيريني را بر جاي گذاشته است. بچه هاي مسجد كه آن روزها در حال و هواي نوجواني از قفسه هاي كتابخانه كوچك مسجد جوادالائمه كتاب به امانت مي گرفتند و با همراهي اميرحسين فردي دوشنبه شب ها و پس از نماز جماعت مغرب و عشا به نقد و بررسي آثار مطالعه شده مي پرداختند امروز در عرصه فرهنگ، هنر و ادبيات اين سرزمين به چهره هاي صاحب نامي تبديل شده اند. نام شهيد حبيب غني پور كه آثارش در مجموعه كتاب هاي بچه هاي مسجد بارها به چاپ رسيده است امروز نماد فعاليت تشكلي است كه به باور دست اندركاران اين مجموعه تنها سازمان مردم نهادي تلقي مي شود كه از دل يك مسجد شكل گرفته و در عرصه ادبيات و هنر مذهبي نقش ماندگاري را بر جاي گذاشته است. همچنين ناصر نادري يكي از بچه هاي مسجد در اين باره گفت: اين تجربه بايد براي متوليان امور مساجد امروز مرور شود تا ببينند كه يك مسجد توانسته است به فضايي فرهنگي و بالنده و خاستگاه چهره هاي صاحب نامي در عرصه هاي روزنامه نگاري، ادبيات، سينما، تصويرگري و گرافيك تبديل شود.

اخبار كوتاه
معرفي داوران جشنواره هنر: هيات انتخاب و داوري بخش پوستر سومين جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي- هنر جوان- معرفي شدند. ابراهيم حقيقي، مسعود نجابتي، حسين خسروجردي، محمد خزايي و احمد آقاقليزاده، داوري آثار پوستر اين دوره را برعهده دارند.
جايزه براي مستند دف: فيلم مستند دف از آخرين ساخته هاي مستند بهمن قبادي، برنده جايزه نقدي ويژه هيات داوران جشنواره بين المللي مستند جزاير قناري اسپانيا، موسوم به داكوسور شد.
طنز مديري مي آيد: سريال طنز 45 قسمتي كار تازه مهران مديري كليد خورده و احتمالاً براي پخش در آذر ماه آماده مي شود. دست اندركاران اين سريال هم اكنون مشغول تمرين هستند. پيمان قاسم خاني نويسنده اين مجموعه است.
پايگاه اطلاع رساني ارشاد: پايگاه اطلاع رساني وزارت ارشاد سه شنبه گذشته با حضور وزير، روساي سازمان ها، معاونان، مديران ستادي و مشاوران اين وزارتخانه رسماً آغاز به كار كرد. نشاني اين پايگاه www.ershad.ir است.
005484.jpg
شكايت آنجلينا جولي: اين بازيگر هاليوود ممكن است عليه رياست يكي از گروه هاي خيريه كامبوج به خاطر هدر دادن هداياي نقدي اش شكايت كند. مشخص نيست اين گروه صدها هزار دلار از هداياي جولي را صرف چه مواردي كرده اند. قرار بود اين پول صرف حفظ جنگل ها و منابع طبيعي شود.
شاعران معاصر در گروه ايران: گروه موسيقي ايراني به سرپرستي پژمان طاهري بعد از پنج سال دوري بار ديگر در تالار وحدت كنسرت مي دهند. در اين كنسرت نه قطعه با مضامين اجتماعي در دستگاه همايون اجرا مي شود كه پنج قطعه آن اشعار شاعران معاصر شفيعي كدكني، مهدي اخوان ثالث، محمدحسين شهريار، فريدون مشيري و هوشنگ ابتهاج است كه با صداي عليرضا قرباني اجرا مي شود.
سخنراني گرمارودي: موسوي گرمارودي، شاعر كشورمان با موضوع انس حافظ به قرآن در آنكارا سخنراني كرد. او در نشستي با علاقمندان ادب و عرفان ايران اسلامي حافظ را داراي سواد قرآني و اشعار او را سرشار از فرهنگ قرآني دانست .
ساخت 40 كليپ موسيقي: مجموعه كليپي با عنوان آيينه جام متشكل از 40 كليپ براساس تصنيف ها و آوازهاي اساتيد موسيقي ايراني ساخته شده است. در اين مجموعه كه شامل 40 قسمت 7 دقيقه اي است از اشعار حافظ كه توسط استاد مطهري به عنوان اشعار عرفاني انتخاب شده استفاده شده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |