پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
مقابله دنيزلي پرتجربه با مرفاوي جوان
فاكتورها و عوامل پيروزي دو تيم چيست؟
استقلال و پرسپوليس در زمينه سبز فرهنگ ايران
عكس: مجتبي جانبخش
005658.jpg
005577.jpg
گروه ورزشي فردا استقلال و پرسپوليس در شصت و يكمين ديدار بزرگ پايتخت به ميدان مي آيند. اين ديدار در مجموعه فوتبال ما مي تواند يك نقطه عطف و تحول به حساب بيايد. استقلال و پرسپوليس براي صدرنشيني در ليگ برتر با تمام نيروهاي خود به ميدان مي آيند. ديدار فردا را يك داور درجه يك اسپانيايي به نام آلفونس پرز بورول قضاوت خواهد كرد.
گروه ورزشي فردا با بازي استقلال و پرسپوليس فوتبال ما به نقطه جوشش مي رسد. فوتبال ما وارث فرهنگي است كه در ماهيت خود اين توجه، هيجان رقابت و هياهو را به وفور دارد. ثبات اين دو تيم، ريشه در علاقه مردم دارد. لااقل امروزه اينچنين است و اينكه در گذشته پايه هاي آن چگونه گذاشته شده است مهم نيست.
آنچه در شرايط فعلي جلوه مي كند، محور قرار گرفتن اين دو تيم در فوتبال پرهياهوي ماست كه بايد آن را حفظ كنيم. چون براي بدست آوردن چنين تيمهايي بايد نيم قرن سرمايه گذاري كرد تا به نقطه فعلي رسيد. فردا دو تيم استقلال و پرسپوليس يكبار ديگر به نقطه تلاقي يك رخداد بزرگ ورزشي مي رسند.
برداشت عمومي مردم از فوتبال ما در برآيند توانايي هاي اين دو تيم است براي آنهايي كه ژست فرهنگ آن را مي گيرند. اخلاق را نيز مي توان از آن صد هزار نفري ياد گرفت كه بدون هيچ امكانات رفاهي و در سخت ترين شرايط از صبح زود و شايد روز قبل به تهران مي آيند و پس از پايان بازي زماني وارد خانه هاي خود مي شوند كه ساعتهاست از آن جدال گذشته و دم برنمي آورند. اين خود بزرگترين درس اخلاق است. بدون هيچ تعارفي اين تماشاگران را بايد اجر گذاشت و با ديد منت آنها را پذيرفت.
رقابت هاي هفته هشتم ليگ برتر از امروز با انجام 6 بازي در شهر هاي مختلف ايران آغاز مي شود. اما همه بازيها تحت الشعاع بازي استقلال و پرسپوليس خواهد بود.
امروز در شيراز سايپا صدرنشين رقابت هاي ليگ برتر به مصاف تيم فوتبال برق مي رود. در حال حاضر 3 تيم سايپا، استقلال تهران و استقلال اهواز (15) امتيازي هستند و سايپا به دليل تفاضل گل بهتر در مكان نخست قرار دارد. از زمان حضور علي دايي به عنوان سرمربي سايپا اين تيم با انسجام بيشتري نسبت به قبل بازي ها را دنبال مي كند و دايي نيز از پس هر دو نقشي كه به او سپرده شده خوب برآمده است.
در اهواز نيز امروز استقلال اهواز ميزبان ذوب آهن مي باشد. اين تيم اهوازي كه تاكنون عملكرد خوبي در ليگ برتر داشته با نتايج خوب خود در بالاي جدول در سايه بزرگان ديگر گام برمي دارد، به شكار دومين تيم اصفهاني مي رود. در مشهد ابومسلم ميزبان پاس است. بازي در مشهد براي جلالي با خاطرات خوشي همراه است. زيرا او آخرين بار اين شهر را با كسب عنوان قهرماني جام حذفي ترك كرد. پاس بتدريج قدرت گذشته خود را بدست مي آورد تا سير صعودي به بالاي جدول را آغاز كند. ابومسلم و پاس داستانهاي خود را دارند. در تهران راه آهن بعد از بازي رويايي مقابل استقلال كه باعث شد اين تيم بعد از هفته ها صدر جدول را از دست بدهد به ديدار مس كرمان مي رود. براي راه آهن هنوز فرصت زيادي وجود دارد تا بتواند با كسب نتايج موفقيت آميز در ديدارهاي آينده از منطقه خطر دور شود. رضوي توانايي چنين حركتي را با راه آهن دارد و اگر فرصت كافي به او بدهند، راه آهن به روزهاي خوش مي رسد.
در ساير بازي هاي امروز سپاهان در اصفهان با پيكان ديدار مي كند. در انزلي نيز ملوان با فجر روبرو مي شود. فردا نيز در صبا شهر، صباباتري با فولاد مبارزه مي كند تا چيدمان جدول پس از هفته هشتم به شكل تازه اي برسد.
... و اما پرسپوليس و استقلال
مقابله استقلال و پرسپوليس هر نتيجه اي كه داشته باشد به سود فوتبال خواهد بود. شصت بازي با نتايج متفاوت، با حوادث گوناگون و با برايند مثبت براي فوتبال پشتوانه اي است. براي رسيدن به بازي شصت  و يكم براي اولين بار روي نيمكت پرسپوليس يك مربي ترك نشسته است. فوتبال ما كه زماني همپاي تركها در آسيا پيش مي رفت، امروز با مصطفي دنيزلي به خود مي بالد. اين مربي امروز در جدال فكري با يك مربي جوان از استقلال مي خواهد پرسپوليس را در اين ميدان پيروز كند. دنيزلي يكي از زيرك ترين مربياني است كه به ايران آمده . در پس چهره هميشه خندان اين مربي داشته ها و خواسته هاي بسياري نهفته است كه در تيم بدون ستاره پرسپوليس توانسته يك قالب مناسب تاكتيكي فراهم نمايد. صمد مرفاوي جوان بايد نقشه هاي اين مرد ترك را چگونه بخواند و با او چگونه روبرو شود. بازيكنان استقلال اين امكان را به مرفاوي مي دهند كه مطمئن تر از دنيزلي مهره هاي خود را آرايش دهد. مرفاوي يك خط دفاعي هماهنگ تمرين كرده دارد. خط مياني مرفاوي در هر دو شرايط حمله و دفاع به وظايف خود آشنايند، اگر اجازه دهند  صمد مرفاوي خود تصميم گيرنده باشد. او قادر است با برنامه خود به نتيجه برسد. اما دنيزلي كه با قاطعيت برنامه ها و اهداف خود را به تيم و به درستي تحميل كرده است مي خواهد از اين ميدان پرهياهو و بزرگ براي خود سكويي بسازد، او به اندازه استقلال مهره در اختيار ندارد، اما تيم ورك او قوي تر از استقلال است. اگر او يك دايي جوان داشت، مي توانست در هر بازي با پنج گل از ميدان پيروز بيرون بيايد.
از بازي شصت و يكم به قضاوت يك اسپانيايي قاطع استقبال مي كنيم و همه يكدل و يكصدا با فرهنگ اسلامي خود به تماشاي بازي مي نشينيم.

قهرمان جهان كنار ماند
تيم ملي كشتي فرنگي انتخاب شد
گروه ورزشي- -با يك تغيير بزرگ تركيب تيم ملي كشتي فرنگي ايران براي حضور در بازي هاي آسيايي دوحه انتخاب شد. از مجموع هفت وزن كشتي گيران 6 وزن بطور قطعي برگزيده شده اند كه اسامي آن ها به شرح زير است:
۵۵ كيلوگرم: جاسم اميري، 60 كيلوگرم: علي اشكاني، 66 كيلوگرم: از ميان حميد ريحاني و مهدي توكلي يك نفر انتخاب خواهد شد، 74 كيلوگرم: داود عا بدين زاده، 84 كيلوگرم، سامان طهماسبي، 96 كيلوگرم: مسعود هاشم زاده و 120 كيلوگرم: مهدي شربياني.نكته قابل توجه در انتخاب ملي پوشان كشتي فرنگي عدم حضور حميد سوريان قهرمان 55 كيلويي جهان در سال 2006 است كه به گفته مربيان تيم ملي به دليل آسيب ديدگي از ناحيه مهره هاي كمر از تيم اعزامي كنار گذاشته شده است.

برنامه هاي رئيس جديد فدراسيون دو و ميداني
005574.jpg
رئيس جديد فدراسيون دووميداني پس از كسب راي از سوي نمايندگان مجمع عمومي، محورهاي خود را براي پيشبرد اهداف اين فدراسيون برشمرد.
سيدمصطفي كريمي در نشست مجمع عمومي اين فدراسيون به منظور انتخاب رياست اين فدراسيون، بحث زيرساخت هاي دووميداني را كه شامل پيست و سالنهاي اختصاصي در استانهاي كشور است، به عنوان نخستين اولويت خود برشمرد. وي بحث پشتوانه سازي ، استعداديابي ، جذب و كشف ورزشكاران نوجوان را يكي ديگر از اهداف خود عنوان كرد و مهمترين كار فدراسيون را ايجاد برنامه اي مدون براي بازيهاي المپيك سال ????لندن برشمرد . كريمي درباره هيات هاي دووميداني استانها اظهار داشت: اين عزيزان به عنوان بازوان كارآمد اطاق فرمان فدراسيون هستند كه با استفاده از تجربيات آنان تلاش خواهيم كرد كه دووميداني كشور را به افتخار آفريني در عرصه هاي بين المللي و جهاني برسانيم .

سرپرست فدراسيون واليبال در نشست مطبوعاتي
گروه ورزشي نشست مطبوعاتي و راديو و تلويزيوني سرپرست فدراسيون واليبال ديروز در تالار اجتماعات فدراسيون هندبال برگزار شد.ديروز از ميان رشته هاي اعزامي به بازي هاي آسيايي دوحه نوبت واليبال بود كه برنامه هاي خود را براي حضور در اين ميدان بزرگ به اطلاع نمايندگان رسانه هاي گروهي برساند.محمدرضا داورزني در نخستين مصاحبه رسمي خود به تشريح فعاليت حضور سه ماهه اش در فدراسيون واليبال پرداخت و سپس پاسخگوي سئوالات خبرنگاران شد. ماحصل صحبت هاي او را مي خوانيد: ليست نهايي 12 بازيكن اعزامي را به كميته برگزاري اين بازي ها داديم، وليكن راههايي وجود دارد كه چند بازيكن جديد را با گواهي پزشك با بازيكنان معرفي شده جابه جا كنيم. به همين خاطر ازبهبودي، شيركوند و رضايي خواستيم خود را آماده نگاه دارند. درصورت ارزيابي كوچينك ضعيف ميلوراد كياچ در مسابقات جهاني چاره اي جز استفاده از او در بازي هاي آسيايي نداريم .وي افزود : موافقت ضمني ژي هونگ وي رييس كنفدراسيون آسيا را براي برپايي دور آينده اجلاس آسيايي در ايران گرفتم كه آنها خواستار انجام اين اجلاس در كيش شدند.

درخشنده عضو كميته مسابقات فدراسيون جهاني واليبال
005571.jpg
در پايان سي امين كنگره فدراسيون بين المللي واليبال FIVB در توكيو، سعيد درخشنده به عضويت كميته مسابقات فدراسيون جهاني درآمد. وي از ميان از 16 كانديداي حاضر براي يك دوره چهارساله انتخاب شد. از قاره آسيا به جز درخشنده، شانريت از تايلند، واكائو از ژاپن و ون بين ليو عضو اين كميته 16 نفره هستند. درخشنده جانشين ژي هونگ وي رئيس كنفدراسيون واليبال آسيا در اين كميته شد.

برنامه هفته هشتم ليگ برتر
پنج شنبه 11/8/85
ساعت 30/14 استقلال اهواز ذوب آهن
ساعت 30/14 ابومسلم مشهد پاس
ساعت 30/14 راه آهن مس كرمان
ساعت 30/14 برق شيراز سايپا
ساعت 30/14 ملوان- فجر سپاسي
ساعت 30/14 سپاهان پيكان تهران
جمعه 12/8/85
ساعت 30/14 صبا فولاد خوزستان
ساعت 30/14 ، استقلال - پرسپوليس

كمك 8 ميلياردي سازمان ورزش به استقلال و پرسپوليس
گروه ورزشي سازمان تربيت بدني در آستانه بازي شصت و يكم استقلال و پرسپوليس مبلغ 8 ميليارد ريال به اين دو تيم تحت پوشش خود كمك مالي كرد. به جز كمك مالي مسئولان، كادر فني و بازيكنان دو تيم نيز شب گذشته در ضيافت شام مشترك سازمان تربيت بدني و فدراسيون فوتبال شركت كردند.
استقلال و پرسپوليس كه سالهاست به لحاظ بودجه دچار مشكلات عديده اي هستند و به همين منظور رئيس جمهور حتي در دستوري به معاون اول خود خواستار رديف بودجه اي براي اين دو باشگاه پرطرفدار شد.
استقلال و پرسپوليس در حال حاضر تمامي دغدغه شان فوتبال است و برخلاف گذشته در ساير رشته هاي ورزشي فعاليت قابل توجهي ندارند.

ليگ قهرمانان اروپا
صعود 5 تيم به مرحله يك هشتم نهايي
005568.jpg
گروه ورزشي- در آغاز دور برگشت ليگ قهرمانان اروپا تيم چلسي موفق شد در ورزشگاه نيوكمپ مقابل بارسلونا به تساوي دو بر دو برسد.صعود چلسي با اين نتيجه به مرحله بعدي قطعي شد و اين تيم با 10 امتياز در صدر جدول قرار گرفت.در اين ديدار دكو و گوديانسن براي بارسلونا و لمپارد و دروگبا براي چلسي گلزني كردند.درساير بازي هاي گروه هاي مختلف صعود تيم هاي والنسيا، ليورپول، آيندهوون و بايرن مونيخ به مرحله بعدي اين بازي ها قطعي شد.
*لفسكي صوفيا صفر وردربرمن 3
گلها: ميهائيلوويچ (33) ، بامان (35) وفرينگس (37)
بايرن صفر اسپورتينگ ليسبون صفر
*بارسلونا 2 چلسي 2
گلها: دكو (3)، گوديانسن (58) براي بارسلون ولمپارد (52) دروگبا (93)
*شاختار دونتسك 2 والنسيا 2
گلها: يادسن 31، فرناندينيو (28) براي شاختار ومورينتس(18) ، آيالا (68) براي والنسيا
*ليورپول 3 بوردوصفر
گلها:  گارسيا (23 و 75)، جرارد (72 )
*آيندهوون 2 گالاتاسراي صفر
گلها: سيمونس (59)  كافه (84)
*رم 1 المپياكوس 1
گلها: توتي (66) براي رم و خوليوسزار (18) براي المپياكوس
* اسپارتاك صفر اينتر۱
گل: كروز (1) 

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |