پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
پژوهشي علمي درباره فوايد پوشيدن رنگ قرمز در مسابقه
رنگ جنگ
005508.jpg
گروه علمي فرهنگي-  شايد ديدن رنگ قرمز قبل از يك رويارويي، ديگر استراتژي خيلي مفيدي براي برانگيختن هيجان و بالابردن امكان برد نباشد اما تحقيقات نشان داده كه پوشيدن اين رنگ، كمي در برد و باخت توفير دارد. اين كشف، حاصل تحليل و بررسي رقابت هاي ورزشي دونفره در بازي هاي المپيك قبلي(آتن) است. در چهار رشته از اين رقابت ها (بوكس، تكواندو، كشتي آزاد و فرنگي) به دو طرف شركت كننده به طور تصادفي، لباس قرمز يا آبي داده مي شود.حالا دو سال بعد از پايان اين رقابت ها راسل هيل و رابرت بارگون از دانشگاه دورهام انگليس با بررسي آماري نتايج، مشاهده كرده اند كه در مجموع، قرمز پوش ها 5درصد بيشتر از سهم تصادفي شان در پيروزي ها سهم داشته اند و 55درصد مسابقه ها را برده اند. در مسابقه هايي كه دو طرف، شانس تقريباً يكساني براي برد داشته اند، اين آمار حتي بهتر از اين هست و قرمزها در 60درصد مسابقه ها برنده بيرون آمده اند.
ارتش سرخ
دليل اين برتري رنگي هنوز معلوم نيست. هيل كه نتايج تحقيقاتش را در مجله علمي نيچر چاپ كرده، در اين باره مي گويد: چهره قرمز، معمولاً خشم و تهاجم را تداعي مي كند و بنابراين يك پيراهن يا يك كاسكت قرمز ممكن است حريف را ناخودآگاه بترساند. به همين ترتيب، خود لباس مي تواند سطح هورمون تستوسترون را در خون صاحبش بالا ببرد و مثل يك آمپول عمل كند.
در بخش هاي ديگر قلمرو حيوانات، قرمزبودن علامتي براي ميزان تستوسترون بالا و موقعيت فيزيكي و بدني برتر به حساب مي آيد. اين پديده در مطالعه رفتار حيوانات به بروز اثرات عجيب و غريبي منجر مي شود؛ مثلاً بعضي از پرندگان نر كه براي شناسايي به پاهايشان حلقه هايي با رنگ روشن بسته شده است، در درازمدت جايگاه بهتري در رقابت بر سر جفت گيري پيدا مي كنند. در جوامع انساني هم طبيعت تهاجمي و متمايل به برد رنگ قرمز، احتمالاً مي تواند توضيح خوبي براي قرمزبودن خيلي از يونيفرم ها و مدال هاي نظامي باشد. اين نكته اي است كه اندرو والتون- روان شناس ورزشي در كاونتري- به آن اشاره مي كند. البته او خاطرنشان مي كند كه انتخاب رنگ، مبناي فرهنگي هم دارد: اگر ايمان داشته باشيد كه زرشكي رنگ برتر است، پوشيدنش حالتان را خوب مي كند.
همين لباس زيباست...
هيل و بارتون به بررسي تأثير رنگ قرمز بر بهبود كارآيي تيم ها هم پرداخته اند. مبناي كار آنها مسابقات يورو ۲۰۰۴ و به ويژه مسابقاتي بود كه تيم ها يك بار با لباس قرمز و بار ديگر با لباس ديگرشان به زمين رفته اند. هيل از روي نتايج بررسي، ادعا مي كند كه اين تيم ها وقتي با لباس قرمز وارد زمين شده اند، بهتر نتيجه گرفته اند: تطابق نتايج، حتي خود ما را هم شگفت زده كرده است .
مسلماً لباس قرمز جايگزين كاملي براي استعداد و مهارت نيست. تيم هاي بزرگي مثل آرژانتين، برزيل، آلمان يا باشگاه هايي مثل رئال مادريد، يوونتوس، اينتر، چلسي و... قرمز نمي پوشند اما اكثراً موفق هستند. اما اگر با استعداد و مهارت كنار بيايد، در بقيه جاها قرمز، سربلند بيرون آمده! البته اين پژوهش در انگليس انجام شده و موفق ترين باشگاه هاي جزيره يعني منچستر و ليورپول هم هميشه قرمز پوشيده اند.
هيل خودش درگفت وگو با نيچر ادعا كرده كه در روز فينال جام باشگاه هاي اروپا بين ليورپول و ميلان وقتي فهميده كه ليورپول قرمز مي پوشد و نه ميلان، مطمئن شده كه تيم محبوبش(ليورپول) برنده مي شود: اگر با لباس زردشان بازي مي كردند، بدجوري حالم گرفته مي شد .

طراحي تشك شناور به ارزش۱.2 ميليون يورو
005499.jpg
گروه علمي فرهنگي- يكي از مهندسان معمار هلندي با استفاده از خاصيت مغناطيسي و نيروي جاذبه زمين تشك شناوري به ارزش 2/1 ميليون يورو طراحي كرده و قرار است ابتكار وي در سال جاري در نمايشگاه اين ميليونر در بلژيك به نمايش درآيد. اين تشك با استفاده از خاصيت مغناطيسي موجود در كف اتاق و ويژگي آهن ربايي خود تشك، 40 سانتي متر بالاتر از سطح زمين قرار مي گيرد.
آهن ربا از دو قطب شمال و جنوب برخوردار است كه به سمت همديگر جذب مي شوند اما در صورتي كه يكي از قطب ها به اطراف چرخش يابد به طوري كه قسمت هاي انتهايي با يكديگر روبه رو شوند، آنگاه قطب ها همديگر را دفع مي كنند.
بنا بر گزارش سي ان ان، اين تشك كه تحمل وزن 900 كيلوگرم را دارد، به وسيله 4 سيم به زمين متصل مي شود تا بيش از حد به بالا پرواز نكند. حالت قرار گيري اين تشك درست برخلاف آويزان كردن يك شي ء از سقف است. جانجاپ روجسنارس مهندس معمار هلندي و طراح اين تشك 6 سال پيش از دانشكده معماري هلند فارغ التحصيل شد. اگرچه هنوز زمان فروش تشك شناور فرا نرسيده اما وي از شركت خودروسازي ديترويت پيشنهاد ساخت سكوي شناوري را دريافت كرده تا از طريق آن يكي از محصولات اين شركت به نمايش درآيد. يكي از موزه هاي اروپا نيز براي نمايش تشك شناور وي ابراز تمايل كرده است.

عكسبرداري از امواج پرسرعت
براي نخستين بار
گروه علمي فرهنگي- فيزيكدانان براي نخستين بار موفق به عكسبرداري از امواج پرسرعت پلاسما شدند. دانشمندان در دانشگاههاي تگزاس و ميشيگان با استفاده از دوربين هولوگرافيك ويژه توانستند از اين امواج كه موسوم به امواج لانگ موير هستند،  عكس بگيرند. اين سريع ترين امواجي است كه تا به حال از آن فيلم گرفته اند. سرعت آن به حدود 997/99 درصد سرعت نور مي رسد.
به گزارش نيوزوايز، اين امواج در پي يك تكانه ليزر فوق العاده شديد توليد مي شود و ميدانهاي الكتريكي بزرگي ايجاد مي كند. در اين حالت،  ولتاژ برق به بيش از 100 ميليون الكترون ولت بر متر مي رسد. از ميدانهاي الكتريك اين امواج مي توان براي تسريع حركت الكترونها تا حدي استفاده كرد كه در واقع نوعي تسريع كننده ذره پر فشار روميزي به حساب آيد. چنين دستگاهي مي تواند 1000 برابر كوچك تر از دستگاههاي مشابهي باشد كه در مقياس صنعتي حركت الكترون را تسريع مي كنند.
تا به حال،  يك عنصر حياتي براي فهم رابطه بين الكترون و تسريع حركت بين آنها مفقود بوده است يعني توانايي ديدن امواج. تكنيك عكاسي جديد از دو تكانه ليزري ديگر كه با امواج حركت مي كند،  اين امكان را به محققان مي دهد كه امواج را براي نخستين بار ببينند. توانايي عكسبرداري از اين امواج پر سرعت،  گامي مهم در جهت تحقق ساخت تسريع كننده هاي فشرده است.

فيل ها تصوير خود را در آينه تشخيص مي دهند
005505.jpg
گروه علمي فرهنگي-در گذشته تصور مي شد تنها انسان ها، برخي ميمون هاي انسان نما و دلفين ها قادرند تصوير خود را در آينه تشخيص دهند اما تحقيقات جديد نشان مي دهد فيل ها نيز جزو معدود موجودات زنده اي هستند كه تصوير خود را مي شناسند. به گزارش سايت اينترنتي نيوساينتيست، تا پيش از سال ???? محققان تصور مي كردند قابليت تشخيص تصوير، تنها در انسان ها و برخي ميمون ها وجود دارد اما در آن سال ديانا رايس در دانشگاه كلمبيا در نيويورك روي بدن دلفين ها علامت هايي گذاشت كه اين حيوانات در وضعيت عادي قادر به مشاهده آن علامت ها روي بدن خود نبودند.
وي سپس اين دلفين ها را مقابل آينه قرار داد و متوجه شد دلفين ها سعي مي كنند در موقعيتي جلوي آينه قرار بگيرند كه بتوانند آن علامت را روي بدن خود مشاهده كنند و اين امر نشان داد آنها تصوير خود را در آينه مي شناسند. دلفين ها مانند انسان ها و ميمون هاي انسان نما، موجوداتي اجتماعي بوده و از مغز بزرگي برخوردارند و به همين جهت رايس يك جاندار اجتماعي ديگر و داراي مغزي بزرگ يعني فيل آسيايي را نيز در آزمايشي مشابه مورد مطالعه قرار داد.
وي در اين مطالعه با همكاري محققان دانشگاه اموري آتلانتا سه فيل باغ وحش برانكس در نيويورك را مقابل آينه قرار داد. اين فيل ها پس از قرارگرفتن مقابل آينه، به بازرسي بدن خود پرداخته و حتي يكي از فيل ها كه روي سرش- با رنگ- علامتي گذاشته شده بود، پس از مشاهده اين علامت در آينه، بارها با خرطوم خود آن را روي سرش لمس كرده و مورد بازرسي قرار داد.
به گفته محققان، فيل ها درحالي قادر به شناسايي تصوير خود در آينه هستند كه ساير پستانداران از قبيل گربه سانان اين توانايي را ندارند و حتي سگ ها هنگام قرارگرفتن مقابل آينه، سعي مي كنند به پشت آينه رفته تا سگ ديگري(!) را كه ديده اند، در آينه پيدا كنند.

علمي فرهنگي
با حضور رئيس جمهور
كنگره نهايي پرسش مهر 6
13 آبان برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي-  كنگره نهايي فراخوان ششمين پرسش مهر ششم در روز 13آبان جاري با حضور رئيس جمهور و وزير آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.
به گزارش همشهري، معاون نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش صبح ديروز با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران افزود: حدود 6 ميليون و 700 هزار نفر در 14 رشته فرهنگي مقاله هاي پژوهشي، شعر، داستان نويسي، كاريكاتور، نقاشي و طراحي، نثر ادبي، نشريه ديواري و فني و فيلم هاي كوتاه و نمايشنامه، فيلمنامه، سرود و وبلاگ هاي خود را در اين پرسش شركت دادند.
پرويز آژيده گفت: اين پرسش ها در زمينه رابطه عدالت با پيشرفت كشور، برقراري و گسترش عدالت، مصدايق عدالت در آموزش و پرورش و پيشنهادهاي دانش آموزان در چگونگي برقراري عدالت و... از سوي رئيس جمهور مطرح شده بود.
معاون نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تاثير عمده اين سئوالات به فضاسازي فرهنگي و ايجاد موج فرهنگي سازنده كمك بسزايي خواهد كرد.وي از راه يافتن 6هزار اثر به مرحله كشوري و انتخاب 479 اثر برتر در سطح كشور خبر داد و اضافه كرد: حدود 120 فرد برتر جوايز و تقدير نامه هاي خود را از دست رئيس جمهور دريافت مي كنند.
آموزش معرفتي و ديني 40 هزار دانش آموز
گروه علمي فرهنگي- آموزش معرفتي و ديني 40 هزار دانش آموز عضو اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان از اول آذرماه در خيمه هاي معرفت آغاز مي شود.
به گزارش همشهري، دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: خيمه هاي معرفت جمع هاي دوستانه و غيررسمي از دانش آموزان است كه از 5 سال پيش فعاليت خود را آغاز كرده است.فخريان تعداد خيمه هاي معرفت را يك هزار و 500 خيمه در سطح كشور عنوان كرد و اظهار داشت: در اين خيمه ها دانش آموزان با استعداد دعوت مي شوند و در حوزه معرفت هاي سياسي و ديني آموزش مي بينند.
وي با اشاره به محتواي آموزشي سه دوره براي دانش آموزان دوره متوسطه گفت: در سال اول اين آموزش ها بررسي تطبيقي مدل پوشش غربي و مولفه مدل پوشش جوان مسلمان آموزش داده مي شود. در سال دوم بررسي جامعه غربي با مدل جامعه مطلوب اسلام و در سال سوم بررسي مباني فكري تفكر غرب و مباني تفكر اسلام به دانش آموزان خيمه هاي معرفت آموزش داده مي شود. فخريان اضافه كرد: تاكنون 2 هزار و 500 طلبه و فارغ التحصيلان دانشگاه ها براي آموزش دانش آموزان در خيمه هاي معرفت آموزش ديدند. به گفته وي در پايان اين سه دوره به دانش آموزان شركت كننده در دوره ها گواهي داده مي شود و بعد از پايان اين دوره ها در صورتي كه دانش آموز به دانشگاه برود با نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها براي ادامه اين فعاليت هماهنگي مي شود و دانش آموزان ديگر نيز مي توانند مربيان خيمه معرفت شوند.
راه اندازي بانك اطلاعات جامع داده هاي ديني
گروه علمي فرهنگي- اولين بانك اطلاعات جامع داده هاي ديني در سال پيامبر اعظم(ص) توسط سازمان تبليغات اسلامي راه اندازي مي شود.
سيد جواد موسوي هوايي- معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي- هدف از افتتاح اين طرح را تجميع اطلاعات مباحث ديني در مراكز مختلف پژوهشي و آموزشي عنوان كرد.وي گفت: در اين طرح اطلاعات مربوط به پژوهش هاي اجتماعي، آسيب شناسي، آموزشي و روش هاي انتقال مفاهيم دين و ايجاد انگيزش هاي الهي مورد توجه قرار گرفته است.وي در ادامه از تأسيس پايگاه اينترنتي معاونت پژوهشي و آموزشي، تأليف 50 عنوان كتاب حول محور رسول اعظم(ص)، برگزاري 130 پايگاه صهيونيست شناسي در مدارس تهران، حمايت از پايان نامه هاي فرهنگي و ديني، ايجاد و تأسيس سامانه تلفني كشوري براي پاسخگويي به سؤالات و شبهات مذهبي، انجام تبليغات ديني رسانه اي و شهري، برگزاري گفتمان هاي ديني در دانشگاه  و مراكز علمي و حوزه هاي مقدسه علميه، تجهيز كتابخانه ها (شبستان) در حوزه دين و برگزاري دومين جشنواره كتاب دين در سال پيامبر اعظم(ص) خبر داد.
سنسورهاي حساس به تشنگي
گروه علمي فرهنگي- پژوهشگران نوعي سنسور طراحي كرده اند كه نسبت به كمبود آب و مايعات بدن حساس است. اين سنسور درصد مايعات بدن را به طور مرتب اندازه گيري مي كند و به محض اين كه اين درصد از مقدار مشخصي پايين تر بيايد سنسورها اخطار مي فرستد. كم شدن آب بدن مشكلي است كه به آساني تشخيص داده نمي شود و كم آبي منجر به مشكلاتي مانند اختلال در كار دستگاه گوارش، سيستم گردش خون و حتي كاهش قدرت تمركز بدن انسان مي شود.
اين سنسورها به گونه اي طراحي شده اند كه مي توانند با در نظر گرفتن رابطه ميان چربي و مايعات بافت ها و استخوانها درصد آب بدن را اندازه گيري كنند.
۱۲ هزار نفر از آثار تاريخي خراسان ديدار كردند
گروه علمي فرهنگي- همزمان با تعطيلات عيد فطر، دوازده هزار و 290 نفر از مجموعه هاي فرهنگي و تاريخي استان خراسان رضوي ديدن كردند.
ابوالفضل مكرمي فر، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين استان اظهار داشت:  زائران حرم حضرت امام رضا(ع) با استفاده از تعطيلات طولاني از آرامگاه فردوسي، هارونيه، آرامگاه خيام، عطار و نادرشاه افشار و موزه هاي توس و قوچان ديدار كردند.
،۲۰۰۹ سال جهاني نجوم
فارس: اتحاديه جهاني نجوم سال 2009 را سال جهاني نجوم اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اتحاديه جهاني نجوم (IAU) به مناسبت چهارصدمين سالگرد ساخت اولين تلسكوپ توسط گاليله،  سال۲۰۰۹ را سال جهاني نجوم ناميد. اتحاديه جهاني نجوم در بيانيه خود آورده است كه نامگذاري اين سال به نام سال جهاني نجوم اين فرصت را فراهم مي كند تا رصدهاي عمومي و همگاني بيشتري انجام شود و عامه مردم با اين علم آشنايي بيشتري پيدا كنند و منجمان آماتور سراسر جهان هم مي توانند برنامه هاي ويژه اي را براي رصد آسمان به مناسبت اين سال تدارك ببينند.
۱۵ تا 21 آبان؛ هفته جهاني فضا
فارس: امسال هفته فضا در ايران 15 تا 21 آبان ماه با موضوعات مختلف همراه با مسابقات متنوع برگزار مي شود.
هفته جهاني فضا براي نخستين بار در سال 1999 توسط مجمع عمومي سازمان ملل تعيين شد. اين سازمان چهارم تا دهم اكتبر (12- 18 مهرماه) هر سال را با هدف بزرگداشت نقش علوم و فن آوري هاي فضايي در بهبود زندگي بشر، هفته جهاني فضا ناميده است. به اين مناسبت همه ساله در بسياري از كشورهاي جهان برنامه هاي ويژه اي برگزار مي گردد. امسال به دليل همزماني هفته جهاني فضا با ماه مبارك رمضان، با هماهنگي هاي انجام شده بين سازمان ملل متحد و كشورهاي اسلامي مقرر شد برگزاري هفته جهاني فضا به بعد از ماه مبارك رمضان موكول شود. بر طبق گزارش روابط عمومي سازمان فضايي ايران،  امسال هفته جهاني فضا در ايران 15 تا 21 آبان ماه با موضوعات مختلف همراه با مسابقات متنوع مقاله نويسي، نقاشي و تقويم تاريخ فضايي برگزار مي شود. وقوع سوانح طبيعي دلخراش چند سال گذشته مخصوصا در مناطق جنوب شرق آسيا كه صدمات جاني و مالي زيادي را نيز در پي داشت، توجه مجامع بين المللي را به استفاده هرچه بيشتر از فناوري فضايي در مديريت بلايا مبذول داشت و در پي آن سازمان ملل متحد شعار فضا براي نجات جان انسان ها را به عنوان شعار هفته جهاني فضا امسال برگزيده است. بر اساس اين گزارش روز دوشنبه 15 آبان ماه به نام فضا و ارتباطات ماهواره اي، روز سه شنبه به نام فضا، آموزش و تحقيقات، چهارشنبه به نام فضا و هواشناسي، پنج شنبه به نام فضا، آموزش و پزشكي از راه دور، روز جمعه فضا و نجوم، شنبه به نام فضا و مديريت بلايا و آخرين روز اين هفته به نام فضا و توسعه پايدار نامگذاري شده است.

آموزش عالي
تجديد نظر
در يكي از دروس آزمون كارشناسي ارشد موسيقي
مهر: زمان اعلام نتايج آزمون كارشناسي ارشد رشته موسيقي كه از رشته هاي داراي شرايط خاص است در محافل علمي به يك موضوع مبهم تبديل شده است. رئيس سازمان سنجش در پاسخ به داوطلبان اين رشته اعلام كرد : در يكي از دروس اين آزمون تجديد نظر خواهد شد.
عبدالرسول پورعباس در خصوص اعلام نتيجه داوطلبان ارشد موسيقي گفت: احتمالاً در يكي از درس هاي اين رشته تجديد نظر مي شود كه اين موضوع از مسائل داخلي سازمان است و در دست پيگيري است.
وي با اشاره به داوطلبان كارداني به كارشناسي دانشگاه فردوسي مشهد اظهار داشت: دانشگاه فردوسي مشهد از ابتدا مدعي پذيرش دانشجو در رشته مذكور در دانشگاه و واحد اقماري دانشگاه در شيروان بوده و سازمان سنجش نيز هر ساله با توجه به اعلام آمادگي دانشگاه ها ظرفيت ها را در دفترچه انتخاب رشته اعلام مي كند.
پورعباس يادآور شد: دانشگاه فردوسي نيز در ابتدا درخواست پذيرش دانشجو را داشت اما پس از اعلام نتايج كنكور، دانشجويان را در واحد اقماري شيروان پذيرفته است كه اين امر از حيطه مسئوليت هاي سازمان سنجش خارج است.

اختصاص فصلي از تاريخ فرهنگ و تمدن اسلام
و ايران در كتب درسي مدارس و دانشگاه ها
ايسنا: شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اختصاص فصلي از تاريخ فرهنگ و تمدن اسلام و ايران در متن كتب درسي مدارس و دانشگاه ها موافقت كرد.
براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پانصد و هفتاد و نهمين جلسه خود، با توجه به اهميت تاريخ تمدن و فرهنگ ايران و اسلام، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري ، بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامي موظف شدند خلاصه اي از تاريخ فرهنگ و تمدن اسلام و ايران را در متن كتب درسي كليه رشته هاي تحصيلي متناسب با موضوع آن بگنجانند.
محتواي هر يك از موضوع ها حسب مورد در وزارتخانه ها يا دستگاههاي ذيربط تدوين و ارائه مي شود.
همچنين به منظور ايجاد هماهنگي و انسجام در متون مورد نظر و پيگيري و نظارت بر اجراي اين مصوبه، كميته اي به مسئوليت دكتر ولايتي و با حضور معاونين ذيربط دستگاههاي فوق الذكر تشكيل و گزارش عملكرد آن هر سه ماه يك بار به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه مي گردد و تصميمات اين كميته لازم الاجرا است.

۹۳ درصد دانشجويان شهريه مي دهند
فارس: عضو كميسيون آموزش مجلس گفت: از يك ميليون دانشجويي كه امسال در مراكز آموزش عالي كشور پذيرش شده اند فقط 70 هزار دانشجو در مراكز دولتي و بدون پرداخت شهريه پذيرش شده اند.
عباسعلي رستمي افزود: امسال دانشگاه آزاد با 350 نفر و دانشگاه پيام نور با 200 هزار نفر بيشترين پذيرش دانشجو را داشتند.
وي گفت: همچنين دانشگاه جامع علمي كاربردي 100 هزار نفر، آموزشكده هاي فني حرفه اي 65 هزار نفر و مراكز تربيت معلم 20 هزار نفر دانشجو را پذيرش كرده اند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اين كه سال گذشته 50 هزار دانشجو در مراكز آموزشي دولتي پذيرش شدند، اظهار كرد: امسال در مقطع تحصيلات تكميلي در مراكز دولتي 27 هزار نفر و در دانشگاه آزاد هزار نفر پذيرش شده اند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |