پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
محققان از تأثير جدايي بر سلامت جسم و روان مي گويند
مطلّقه ها بيشتر سرما مي خورند!
005547.jpg
گروه سلامت- آذين محبي نژاد: دانشمندان مي گويند زنان با طلاق گرفتن فقط از شوهرشان جدا نمي شوند بلكه طلاق بخشي از سلامت آنها را هم از بين مي برد.
يك پژوهش تازه كه به وسيله دانشمندان دانشگاه ايالت آيوا انجام شده حاكي از آن است كه زنان پس از طلاق بيشتر مريض مي شوند. پژوهشگران براي رسيدن به اين نتايج مدت ده سال زندگي گروهي از زنان را تحت نظر گرفته و زناني را كه از همسرشان جدا شده بودند با آنهايي كه در اين مدت به زندگي مشتركشان ادامه مي دادند مقايسه كردند. فرد لورنز، يكي از محققان اين پژوهش مي گويد: ما متوجه شديم كه اگرچه اثرات ناگوار روحي طلاق بلافاصله ظاهر مي شوند و طلاق در ابتدا منجر به عوارض جسمي نمي شود، اما پس از گذشت ده سال عوارض روحي طلاق مي توانند منجر به ايجاد بيماري هاي جسمي نيز بشوند.
بيماري هاي جسمي مورد بررسي در اين پژوهش طيف وسيعي از بيماري ها از سرماخوردگي و گلودرد گرفته تا بيماري قلبي را شامل مي شود.
وقتي قلبتان مي شكند
طلاق هميشه به عنوان يك پديده نامطلوب شناخته شده و بنابر اين بديهي است كه اثرات بدي نيز بر سلامت فرد داشته باشد. اما پژوهش هاي گروهي از دانشمندان اين تأثيرات را از جنبه هاي مختلف مورد بررسي قرار داده است. مثلاً به تازگي دانشمندان دانشگاه هاي تگزاس و اوهايو دريافته اند كه جدايي بر سلامت قلب زنان هم اثر مي گذارد، اما مردان در جريان طلاق از اين نظر آسيبي نمي بينند.
محققان به اين نتيجه رسيده اند اثرات ناگوار طلاق بر سلامت قلب و عروق زنان به دليل پيامدهاي نامطلوب اقتصادي و نيز استرس هاي روحي تحميل شده به آنان رخ مي دهد. هر چند مردان پس از طلاق از لحاظ قلبي و عروقي آسيبي نمي بينند، اما پژوهشگران دريافته اند احتمال مرگ ناشي از بيماري هاي غير قلبي در مردان بيوه و مرداني كه همسرشان را طلاق داده اند يا دوباره ازدواج كرده اند، بيشتر است. به اين ترتيب مي توان نتيجه گرفت كه طلاق ممكن است طول عمر مردان را نيز كاهش دهد.
البته از سوي ديگر گروهي از پژوهش ها حاكي از آنند كه مشكلاتي كه مردان پس از طلاق با آنها روبه رو مي شوند بيش از زنان است. به طوري كه در برخي از كشورها آمار خودكشي در مرداني كه همسرشان را طلاق داده اند شش برابر بيش از مرداني است كه زندگي مشترك دارند.
جدايي بدتر از مرگ
بالاخره آخرين گروهي كه آسيب پذيري انكارناپذيري در برابر طلاق دارند كودكان هستند. تأثير ناگوار طلاق بر كودكان تا آنجاست كه بعضي پزشكان آن را از مرگ يكي از والدين نيز سخت تر مي دانند و مي گويند احتمال بروز افسردگي در كودكاني كه شاهد جدايي پدر و مادر خود بوده اند از كودكاني كه يكي از والدينشان را از دست داده اند بيشتر است. يك پژوهش ديگر نيز كه سال گذشته در دانشگاه آلبرتا انجام شد نشان مي دهد در حالي كه ما اغلب بعد از طلاق مي كوشيم به تقويت روحيه كودكان كمك كنيم، آنها بيشترين آسيب را در دوره قبل از جدايي والدين متحمل مي شوند.
در برابر آثار سوء اثبات شده طلاق، آثار مثبت ازدواج بر سلامت جسمي و رواني نيز از لحاظ علمي مورد تاييد دانشمندان قرار دارد. شواهد متعدد علمي نشان مي دهند افرادي كه ازدواج كرده اند بيش از كساني كه هرگز ازدواج نكرده اند عمر مي كنند و احتمال ابتلاي آنان به مشكلات رواني نظير اضطراب و افسردگي نيز كمتر است.

گفتگو با 6 كارشناس ايراني و خارجي شركت كننده در كنگره بين المللي سرطان كودكان
آموزش به والدين، كليد درمان كودكان
005556.jpg
گروه سلامت سرطان پس از سوانح، دومين علت مرگ و مير كودكان در جهان محسوب مي شود. در كشورهاي در حال توسعه، به دليل پايين بودن سطح آگاهي عمومي در زمينه سرطان كودكان و همين طور نقايص نظام ارائه خدمات درماني، سرطان هاي كودكان، هزينه هاي بيشتري را به جامعه تحميل مي كند و شايد از همين روست كه تبادل نظر و انتقال تجربيات بين متخصصان داخلي و خارجي در زمينه روش هاي نوين درمان سرطان كودكان، اهميتي مضاعف مي يابد. كنگره بين المللي سه روزه سرطان هاي كودكان كه از روز دوشنبه اين هفته، با حضور وزير بهداشت و متخصصان داخلي و خارجي از 35 كشور جهان آغاز شد، با مرور آخرين يافته ها در زمينه بررسي بيولوژي و ژنتيك مولكولي اپيدميولوژي و تشخيص درمان سرطان هاي كودكان و نيز بازتواني، مراقبت نگهدارنده و حمايت هاي اجتماعي از اين بيماران، روز گذشته به كار خود پايان داد.
مطابق آخرين آمارهاي ارائه شده، بيش از 35 درصد جمعيت ايران زير 15 سال سن دارند و از اين رو، آمار بيماري هايي كه كودكان و نوجوانان را در اين سنين درگير مي كند، در كشور ما بيش از ساير نقاط دنياست. اين نكته اي است كه دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت نيز در سخنراني خود در مراسم افتتاحيه كنگره به آن تاكيد كرد. دكتر لنكراني، با يادآوري اين نكته كه علل مرگ و مير طي 3 دهه گذشته تغييرات فراواني كرده و مطابق آن، نيازهاي درماني نيز دستخوش تغيير شده است، از سرطان به عنوان يكي از مهم ترين و پرخطرترين علل مرگ ومير جوانان در سال هاي اخير ياد كرد و گفت: سالانه 2 هزار مورد سرطان جديد كودكان در ايران گزارش مي شود و از آنجا كه اين مسئله سلامت جمعيت جوان كشور را به شدت تهديد مي كند، لذا به سرطان كودكان بايد جدي تر نگريسته شود. او، دو دهه گذشته را فرصت مناسبي براي خودكفايي كشور در زمينه تربيت متخصصان انكولوژي (سرطان شناسي) اطفال خواند و ادامه داد: شمار متخصصان انكولوژي اطفال از كمتر از 10 نفر به بيش از 70 نفر در حال حاضر رسيده كه اين امر قدم مهمي در درمان و پيشگيري از سرطان كودكان در كشور محسوب مي شود.
دكتر لنكراني همچنين با بيان اينكه هم اكنون تمام استان هاي كشور به مراكز نگهداري و درمان كودكان سرطاني مجهز هستند، پيشرفت هاي آموزش پزشكي و دستيابي به فناوري هاي به روز دنيا را قدمي مثبت در رويارويي با معضل كاهش سن سرطان و افزايش سرطان كودكان دانست و با اشاره به ناكافي بودن 20 ميليون دلار يارانه اي كه هر سال وزارت بهداشت به دارو و درمان بيماران سرطاني اختصاص مي دهد، گفت: سرطان، يكي از پرهزينه ترين بيماري هاست و لذا تامين نيازهاي جسمي و عاطفي اين بيماران، از وظايف سنگين نظام سلامت كشور محسوب مي شود.
در منزل سيگار نكشيد!
دكتر سيدمحسن موسوي، رئيس اداره سرطان در مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت در گفت وگو با همشهري در حاشيه اين همايش به اين نكته اشاره كرد كه وجود چنين گردهمايي هايي باعث مي شود ايران نيز به عنوان يكي از كشورهاي مطرح در زمينه سرطان كودكان شناخته شود. دكتر موسوي بر ضرورت اطلاع رساني در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: اولين اولويت در زمينه سرطان كودكان، آموزش والدين است. مثلا آموزش عوامل زمينه ساز سرطان مثل مصرف سيگار در منزل، يا توجه به اولين علايم كه گاهي فقط شامل رنگ پريدگي و كاهش اشتها و علايمي از اين دست است.
رئيس اداره سرطان مركز مديريت بيماري ها، به نقش مراجعه سريع براي اقدامات تشخيصي و درماني اشاره كرد و گفت: 80 درصد سرطان هاي كودكان، واقعاً قابل درمان است ، بنابراين بايد به ترس زدايي از خانواده ها به عنوان يك اصل مهم توجه شود.
۸۰ درصد درمان پذير
دكتر آل بويه، عضو كميته علمي كنگره در گفت وگو با همشهري به شيوع بالاي سرطان كودكان در ايران اشاره كرد و گفت: بررسي دقيق شيوع بيماري هاي سرطاني در كودكان، با توجه به روند جوان شدن جمعيت ايران در 20 سال گذشته، اهميت بسيار زيادي دارد.
وي افزود: بر خلاف دهه هاي گذشته كه كودكان مبتلا به سرطان، عمر بسيار كوتاهي داشتند، امروز سرطان هاي رايج در كودكان، مثل سرطان  حاد لنفوبلاستيك، بين 70 تا 80 درصد درمان پذير هستند.
پروفسور بهارات آگراوال، يكي از مهمانان خارجي اين كنگره در گفت وگو با همشهري به نقش مثبت آموزش در برخورد با معضلات بهداشتي و درماني اشاره كرد و گفت: من فكر مي كنم مهم ترين نكته اين است كه رسانه ها درباره سرطان كودكان اطلاع رساني كنند و خانواده ها در رابطه با سرطان كودكان بيشتر بدانند و ياد بگيرند. چرا كه آگاهي افراد عادي و نه تنها متخصصان، روند پيشرفت هاي درماني را سريع تر خواهد كرد.
او در ادامه به نقش پرستاران و روان شناسان در درمان اين بيماران اشاره كرد؛ موضوعي كه مرتبط با عنوان سخنراني اش در اين كنگره نيز هست: shared care يا مراقبت هاي واسطه اي. پروفسور اگراوال مفهوم اين اصطلاح را اين طور توضيح داد: در هند، اين يك مفهوم جاافتاده در مراقبت هاي بيماران اينچنيني است و به ارتباط دهي بيماران محلي با مراكز درماني اشاره مي كند. اين روش، باعث صرفه جويي در وقت و هزينه مي شود و مشكلات والدين اين بيماران از قبيل از دست دادن شغل به دليل جابجايي ها يا مشكلات اسكان در مجاورت بيمارستان هاي تخصصي در شهرهاي بزرگ را از بين مي برد.
استاد دانشگاه دهلي با اشاره به رعايت دو اصل در برخورد با سرطان هاي كودكان يعني مراجعه زودهنگام بلافاصله پس از رؤيت اولين علايم و آموزش به والدين، افزود: اگر ما اين دو اصل را رعايت كنيم، شانس معالجه در كودكان زياد مي شود.
ايران، در حد استانداردهاي جهاني
پروفسور پيترهلسينگ، استاد دانشگاه كيپ تاون (آفريقاي جنوبي) نيز يكي ديگر از مهمانان همايش بين المللي سرطان هاي كودكان بود كه در گفت وگو با همشهري به اهميت برگزاري چنين كنگره هايي اشاره كرد و گفت: اين كنگره ها، علاوه بر تبادل آخرين يافته هاي علمي بين متخصصان، ما را با پيشرفت هاي علمي در نقاط مختلف دنيا هم آشنا مي كند. من در اين كنگره با يك تشكيلات بيمارستاني منظم در حمايت از كودكان سرطاني روبه رو شدم كه هرگز باورم نمي شد ايران به چنين پيشرفت هايي دست يافته باشد.وي در ادامه در توضيح مطالعات خود در اين زمينه كه در اين كنگره ارائه شده، گفت: من سعي كرده ام به تشريح درمان هاي ساده و كارآمدي كه براي برخي انواع سرطان در كشورهاي آفريقاي مركزي مثل آنگولا و كامرون ارائه مي شود، بپردازم. چرا كه هزينه درمان استاندارد در آفريقا براي افراد درگير با اين بيماري بسيار زياد است و توان مالي آنها كم. نكته اي كه بسياري از مهمانان خارجي حاضر در كنگره بر آن تاكيد كردند، پيشرفت هاي ايران در زمينه طراحي يك نظام حمايت از كودكان سرطاني بود. اين مسئله را خانم پروفسور اوديل اوبرلين، مهمان فرانسوي اين كنگره در گفت وگو با همشهري با اين جملات بيان كرد كه شايد خنده دار باشد، ولي من به تجهيزات فيزيوتراپي كه در مراكز شما وجود دارد حسودي ام مي شود. اينها از تجهيزات ما در فرانسه هم پيشرفته ترند! دكتر صمد طاهري، مديرعامل موسسه حمايت از كودكان سرطاني(محك) كه در برگزاري اين كنگره با انستيتو كانسر و انجمن ايراني هماتولوژي و انكولوژي اطفال مشاركت داشته است، اضافه كرد: خوشبختانه در اين زمينه، نه تنها چرخ ايران لنگ نمي زند، بلكه طبق گزارش هاي ارائه شده از سوي متخصصان كشورهاي پيشرفته، ايران در اين زمينه در حد استانداردهاي جهاني است.

آيا سرطان در كودكان رو به افزايش است؟
005550.jpg
گروه سلامت- سپيده سمايي: سالانه 2هزار مورد جديد سرطان كودكان در ايران گزارش مي شود. فقط همين آمار كافي است تا اهميت پرداخت به موضوعي چون سرطان كودكان مشخص شود؛ به خصوص اگر بدانيم كه سرطان هاي كودكان بعد از تصادفات، دومين علت مرگ ومير كودكان محسوب مي شود.
عده اي از متخصصان عقيده دارند بدخيمي ها(سرطان ها) در كودكان به علت نامشخصي رو به افزايش است. اين را دكتر احمد سيادتي- متخصص كودكان- مي گويد و در اثبات اين مدعا توضيح مي دهد: البته ما آمار دقيقي از اين مساله در دست نداريم اما مشاهدات شخصي من در مركز طبي اطفال، بيانگر آن است كه شيوع بدخيمي ها در كودكان ايراني نسبت به قبل، افزايش چشمگيري داشته است.
نبود آمار، مساله اي است كه ديگر متخصصان اطفال هم به آن اشاره مي كنند و برخي با استناد به همين مساله با فرض افزايش سرطان در ميان كودكان ايراني مخالفت مي كنند. دكتر مينو ايزديار يكي از اين متخصصان است: در حال حاضر بيماري هاي عفوني در دنيا كنترل شده اند، در نتيجه در جوامع پيشرفته، حوادثي چون تصادف و بيماري هاي قلبي-عروقي و سرطان ها، بيشترين عامل مرگ ومير هستند و شايد به همين علت، اين بيماري ها بيشتر از گذشته به چشم مي آيند.
اين متخصص كودكان ادامه مي دهد: از سوي ديگر در شهرهاي كوچك، امكانات كمتري وجود دارد اما حالا مردم نسبت به گذشته آگاهي بيشتري دارند و وقتي با مشكلاتي از اين دست مواجه مي شوند، به مراكز درماني پيشرفته و شهرهاي بزرگ مراجعه مي كنند. اين عامل سبب مي شود كه ما در اين قبيل مراكز درماني، با رشد چشمگير تعداد كودكان سرطاني روبه رو باشيم.
به اعتقاد دكتر ايزديار، مادامي  كه ما آمار دقيقي در اين خصوص نداشته باشيم، نمي توانيم نسبت به افزاش شيوع سرطان در ميان كودكان، به طور صريح اظهارنظر كنيم؛ به خصوص كه عواملي چون افزايش جمعيت در سال هاي اخير، در اين مساله نقش بسزايي دارد.
سرطان كودكان هر چند كه يك يا دودرصد از كل سرطان ها را دربرمي گيرد، اما از آنجا كه در سنين كودكي بروز مي كند، بسيار بااهميت است. تقريباً سالانه از هر صدهزار كودك و نوجوان زير 15سال، بين 15 تا 20 نفر به سرطان مبتلا مي شوند. با اين حال، سرطان كودكان را مي شود يك بيماري علاج پذير تلقي كرد. دكتر حسن ابوالقاسمي-  رئيس انجمن سرطان كودكان ايران- با بيان اين مطلب مي گويد: امروزه 80درصد اين دسته از بيماران به طور كامل بهبود پيدا مي كنند و اگر بيماران به موقع به پزشك مراجعه كنند، درمان قطعي به 95درصد هم مي رسد.
اما در مورد سرطان كودكان بايد به اين نكته هم توجه داشت كه ماهيت اين سرطان با سرطان هاي بزرگسالان متفاوت است. دكتر ايزديار در اين زمينه مي گويد: بافت هاي سرطاني در كودكان، ماهيت سلول هاي اوليه و جنيني را دارند و اين احتمال وجود دارد كه كودكان زيادي با اين نوع از سرطان متولد مي شوند اما در همان نخستين هفته هاي پس از تولد، بافت هاي سرطاني از بين مي روند. به گفته اين متخصص، كودكان بيشتر به سرطان هاي خون، مغز، غدد لنفاوي، سيستم عصبي، دستگاه عضلاني و كليه مبتلا مي شوند و تشخيص سرطان در كودكان هم معمولا مشكل تر از تشخيص اين بيماري در بزرگسالان است.
اما در اين ميان، نكته حائز اهميت آن است كه متخصصان عقيده دارند ميزان بهبود مبتلايان به سرطان كودكان در ايران نسبت به گذشته افزايش دارد، هرچند كه در اين مورد هم ما آمار دقيقي در دسترس نداريم. دكتر ابوالقاسمي  در اين زمينه مي گويد: ما مي توانيم افتخار كنيم كه امروزه در سراسر كشور، هر كودك سرطاني مي تواند حداقل به يك متخصص انكولوژي دسترسي داشته باشد و اين بسيار ارزشمند است زيرا در سال هاي گذشته اين امكان وجود نداشت و كودكان مبتلا به سرطان، اغلب جان خود را از دست مي دادند.

محققان دريافته اند
بچه هاي كم خواب در بزرگسالي چاق مي شوند
ايسنا: براساس يافته هاي دكتر شهراد طاهري، پزشك دانشگاه بريستول در لندن، عدم خواب كافي به هنگام شب نقش مهمي در ابتلا به اضافه وزن در دوران جواني ايفا مي كند.
به گفته دكتر طاهري، اگر چه ژنتيك نقش بسيار قدرتمندي در ابتلا به چاقي دارد اما بخش اعظمي از اپيدمي چاقي در عصر حاضر در اثر عوامل محيط زيستي است كه مهم ترين آنها داشتن رژيم غذايي نامطلوب و فقدان تحرك بدني است. بسياري از تحقيقات اخير نيز حاكي از تاثير خواب در حفظ تعادل انرژي بدن است و به همين دليل، كوتاه شدن مدت خواب مي تواند به تغييراتي متابوليكي در بدن منجر شود كه اين امر به افزايش روند چاقي و افزايش درصد ابتلا به ديابت و بيماري هاي قلبي و عروقي كمك كند.
مطالعات دكتر طاهري و همكارانش نشان مي دهد كمتر از دو يا سه شب خواب ناكافي در افراد جوان مي تواند تاثيرات منفي روي هورمون هاي چربي داشته باشد. در اين پژوهش مشخص شد هورمون ghreli كه به نشانه  گرسنگي از معده ترشح مي شود در افرادي كه در شب فقط 5 ساعت خواب شبانه دارند، 15 درصد بيشتر است. به علاوه خواب ناكافي ترشح ساير هورمون ها را نيز از جمله انسولين، هورمون استرس موسوم به كورتيزول و هورمون رشد كه ميل به مصرف غذاهاي چرب را افزايش مي دهد، دچار اختلال مي كند.
به گفته دكتر طاهري، امروزه ساعات خواب افراد به ويژه كودكان با وسايلي چون رايانه، تلفن همراه، تلويزيون و ساير وسايل از اين قبيل اشغال شده كه اغلب اين وسايل حتي در اتاق خواب كودكان در دسترس است. اين پزشك ايراني معتقد است كه برداشتن اين وسايل از اتاق خواب كودكان و مشخص كردن ساعت خواب براي داشتن خواب مناسب و حالات سالم خوابيدن در بين كودكان و نوجوانان امري ضروري است.

دريچه
گياهخواري متعادل
همشهري آنلاين: انجمن قلب آمريكا (AHA) ميِ گويد رژيم غذايي گياهخواري مي تواند خطر ديابت و بيماري قلبي را كاهش دهد.
اما گياهخواران همچنين بايد غذاهايي بخورند كه حاوي مقدار متعادل مواد مغذي باشد.
اصول راهنماي AHA در اين مورد اينها هستند:
* به مقدار كافي پروتئين بخوريد. مي توانيد سويا را به غذاهايتان اضافه كنيد كه غني از پروتئين است.
* به مقدار كافي مغزهاي خوراكي مانند گردو و بادام، غلات كامل و سبوس دار و بنشن جات بخوريد.
* با خورد ن مقدار زياد اسفناج، لوبيا، ميوه هاي خشك شده و غذاهاي غني شده با آهن نياز خود را به اين ماده برطرف كنيد.
* غذاهاي غني شده با ويتامين B12 بخوريد يا به مصرف مكمل هاي ويتامين  B12 بپردازيد.
* از غذاهاي چرب و شيرين اجتناب كنيد.

همايش
برگزاري نمايشگاه سلامت
در آبان ماه
دبير نمايشگاه سلامت با اشاره به برگزاري چهارمين نمايشگاه سلامت در روزهاي 30 آبان الي 3 آذرماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي افزود: در اين نمايشگاه مفاهيم سلامت در قالب هاي متنوع نظير برنامه هاي شاد براي كودكان، سمينار و كارگاه هاي كوتاه آموزشي، سنجش و مشاوره سلامت ورزش هاي مفرح همگاني در فضايي پرنشاط براي خانواده ها ارائه خواهد شد.
دكتر طباطبايي نژاد شعار نمايشگاه امسال را همه با هم براي سلامت اعلام كرد و از مشاركت فعالانه وزارت بهداشت، سازمان ملي جوانان، وزارت آموزش و پرورش، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ديگر سازمان هاي دولتي و غيردولتي مرتبط با حوزه سلامت در برگزاري اين نمايشگاه خبر داد.

محققان مي گويند
از هر چهار سيگاري، يكي ريه هايش را از دست مي دهد
ايرنا: به گفته دانشمندان دانماركي: از هر چهار سيگاري قهار كه سابقه طولاني استعمال دخانيات دارند، حداقل يك نفر به بيماري كشنده انسداد ريوي مبتلا مي شود. بيماري مزمن انسداد ريوي كه شامل برونشيت مزمن و آمفيزم است، مهم ترين علت مرگ در سراسر جهان محسوب مي شود.
به گزارش رويترز، دانشمندان بيمارستان هويدووار در دانمارك با بررسي وضع سلامت ? هزار تن در يك مطالعه??ساله دريافتند، يك چهارم سيگاري ها به بيماري مزمن انسداد ريوي  COPD مبتلا هستند.
دكتر پيتر لانگ يكي از اعضاي اين گروه تحقيقاتي گفت: خطر مطلق ابتلا به بيماري مزمن انسداد ريوي در افرادي كه به طور دائم سيگار مي كشند ??درصد است كه بيشتر از برآورد هاي پيشين به حساب مي آيد.
اين مطالعه كه نتايج آن در مجله Thorax منتشر شده نشان مي دهد احتمال ابتلا به بيماري هاي مزمن ريوي در افرادي كه به طور دائم سيگار مي كشند، شش برابر بيشتر است. با اين حال سيگاري هايي كه اين عادت را بلافاصله پس از آغاز اين مطالعه ترك كردند، خطر ابتلا به اين بيماري در آنها كاهش يافت. در اين مطالعه ديده شد، هيچ يك از سيگاري هايي كه اقدام به ترك سيگار كردند به بيماري شديد انسداد ريوي مبتلا نشدند.سازمان بهداشت جهاني تخمين مي زند تا سال ???? بيماري مزمن انسداد ريوي سومين علت مرگ و مير در سراسر جهان باشد.

جهان سلامت
براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت
تهديد آنفلوانزاي پرندگان هنوز جدي است
005553.jpg
گروه سلامت- سيد محمد ابوترابي: با شروع فصل سرما شيوع بيماري هاي تنفسي بيشتر مي شود. ولي براي آنفلوانزاي پرندگان كه هم در تابستان مردم دنيا را گرفتار كرده و هم در زمستان، چه فرقي مي كند.
با همه اين اوصاف، خبر تكراري شيوع آنفلوانزاي پرندگان هنوز هم جدي است. با اينكه ويروس آنفلوانزاي پرندگان در 3 قاره دنيا منتشر شده و اصطلاحاً هر جايي كه بتواند پا مي گذارد ولي هنوز علاقه ويژه اي به مردم اندونزي دارد.
حدود اواسط سال جاري ميلادي بود كه اندونزي در آمار مرگ و مير ناشي از ابتلا به آنفلوانزاي پرندگان، گوي سبقت را از ويتنام ربود.
در حال حاضر هم اندونزي با 55 قرباني آنفلوانزاي پرندگان، بدون رقيب، بيشترين آمار مرگ و مير ناشي از اين بيماري را در جهان دارد.
البته هنوز ركورد بيشترين تعداد مبتلايان به اين بيماري در دست ويتنام است. چون در ويتنام تا كنون 93 بيمار به آنفلوانزاي پرندگان مبتلا شده اند، ولي 72 نفر اندونزيايي تا به حال به اين بيماري مبتلا شده اند.
اين اصلاً خبر خوبي به نفع مردم اندونزي نيست. چون تنها نتيجه اي كه مي توان از آن گرفت اين است كه قدرت كشندگي ويروس آنفلوانزاي پرندگان موجود در اندونزي خيلي بيشتر است.
ويروس آنفلوانزاي پرندگان اندونزيايي اواسط امسال يك شاهكار ديگر هم كرد و آن اينكه از انسان به انسان منتقل شد.
پيش از آن دانشمندان مي گفتند كه اگر اين ويروس دچار جهش ژنتيكي شود و بتواند از انسان به انسان منتقل شود مي تواند باعث ايجاد يك همه گيري آنفلوانزاي پرندگان در جهان شود. چون پيش از آن تنها راه انتقال اين بيماري از پرنده آلوده به انسان بود.
اواسط سال 2006، 11 نفر از يك خانواده اندونزيايي بر اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست دادند كه تعدادي از آنها با انتقال ويروس H51 از ساير اعضاي خانواده دچار بيماري آنفلوانزاي پرندگان شده بودند.
البته پس از اين واقعه، بازرسان سازمان بهداشت جهاني اعلام كردند كه جهش ژنتيكي ويروس عامل مرگ اين 11 نفر، در حدي نبوده كه بتواند باعث همه گيري جهاني شود. اين حرف وقتي ثابت شد و خيال همه راحت شد كه بعد از آن هيچ مورد انتقال انسان به انساني يافت نشد.
دو زن 67 و 27 ساله و يك پسر بچه 11 ساله اي هم كه اخيراً به خاطر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده اند، در اثر تماس با لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوانزاي پرندگان دچار اين بيماري شده بودند.
گزارش جهاني
از عدم كنترل آنفلوانزاي پرندگان در اندونزي كه بگذريم، با وجودي كه ركورد بيشترين موارد ابتلا به آنفلوانزاي پرندگان براي ويتنام ثبت شده، ولي بهترين كنترل آنفلوانزاي پرندگان را در جهان، ويتنام داشته است چراكه از ابتداي سال 2006 تا كنون هيچ مورد جديدي از آنفلوانزاي پرندگان در اين كشور ثبت نشده است. همين موضوع باعث شده تا مسئولان سازمان جهاني بهداشت براي كسب تجارب و اطلاعات مسئولان بهداشتي ويتنام با اين كشور همكاري گسترده اي را شروع كنند.
با وجودي كه آنفلوانزاي پرندگان به آنفلوانزاي آسيايي هم مشهور است، اما اين ويروس، امسال، به ساير قاره هاي جهان هم علاقمند شده و تا كنون به قاره اروپا و آفريقا هم گسترش يافته است. در اين بين آدربايجان، با 8 بيمار و 5 قرباني، تركيه با 12 بيمار و 4 قرباني، مصر با 15 بيمار و 7 قرباني و جيبوتي با يك بيمار گرفتار آنفلوانزاي پرندگان شده اند.
بد نيست بدانيد در كل آنفلوانزاي پرندگان از زمان شيوعش در سال 2003 تا كنون باعث بيماري 256 نفر و مرگ 152 نفر شده است. فكر مي كنيد آمار قربانيان اين بيماري سرانجام به چه رقمي برسد؟

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |