پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
دعوت از مردم
براي راهپيمايي 13 آبان
گروه سياسي - شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از مردم ايران خواست همچون سال هاي گذشته در راهپيمايي بزرگ 13 آبان امسال حضوري پرشور داشته باشند. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از امت فهيم و غيور ايران اسلامي خواست تا با شور و حضور پرصلابت و دشمن شكن خود در مراسم راهپيمايي بزرگ يوم الله سيزده آبان لانه هاي سست و بي  پايه و اساس جاسوسي و ظلم استكبار جهاني را به لرزه انداخته و مشت محكمي بر دهان ياوه گويان زنند.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه آمده است كه اين مراسم در روز شنبه سيزدهم آبان از ساعت 10 صبح در سراسر كشور و همزمان در تهران در مقابل لانه جاسوسي سابق آمريكا با حضور جوانان دانشجو و دانش آموز و اقشار مختلف مردم برگزار مي شود.  
محمدرضا مرداني رئيس سازمان بسيج دانشجويي و مسئول كميته دانشجويي مراسم روزشنبه كه مقابل لانه جاسوسي آمريكا برگزار خواهد شد در كنفرانس مطبوعاتي كه ديروز در محل شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي برگزار شد، در خصوص برنامه هاي اين مراسم گفت: سخنران اين مراسم غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده ملت ايران خواهد بود و بيانيه پاياني، سرودهاي انقلابي، تجمع مقابل لانه جاسوسي آمريكا و ... از جمله برنامه هاي مراسم روز سيزدهم آبان ماه امسال است.
مسئول كميته دانشجويي ستاد 13 آبان ماه تصريح كرد: صدور مقالات و ديدگاه هاي مختلف در رسانه  ها، مصاحبه  مطبوعاتي و راديو تلويزيوني نمايندگان تشكل دانشجويي در محل اتاق سفير سابق آمريكا در ايران، فضا سازي در دانشگاه ها و نصب دست نوشته ها و پلاكاردها از جمله اقدامات اين كميته  است.
نبي الله احمدي مسئول كميته دانش آموزي 13 آبان هم ضمن تشريح برنامه هاي ويژه اين روز گفت:بيانيه پاياني نيز از سوي كريمي رئيس مجلس دانش آموزي قرائت مي شود. وي با اشاره به تشكيل كميته هاي دانش آموزي در استان ها و شهرستان هاي سراسر كشور با بيان اين كه بسيج دانش آموزي برنامه هاي ويژه اي براي اين روز دارد، گفت: 12هزار دانش آموز در مقابل لانه جاسوسي حضور مي يابند.

شليك موشك هاي شهاب 2 و 3 در رزمايش سپاه
گروه سياسي رزمايش دوم پيامبر اعظم (ص) از امروز با هدف نمايش اقتدار و عزم ملي براي دفاع همه جانبه در مقابل تهديدات و نيز تقويت و تمرين قدرت بازدارندگي موثر سپاه برگزار مي شود. سردار سرلشگر يحيي رحيم صفوي، فرمانده كل سپاه پاسداران روز گذشته در كنفرانس خبري به جنبه هاي مختلف اين رزمايش و حركات فني و لجستيكي و استراتژيكي آن اشاره كرد. مهم ترين خبر اين كه موشك هاي بالستيك شهاب 2 و 3 نيز در اين رزمايش شليك مي شود.به گفته سردار صفوي نيروي هوايي سپاه پاسداران با شليك ده ها موشك از جمله شهاب 3 و شهاب 2 با سرجنگي خوشه اي و بردهاي بالاي هزار كيلومتر، همچنين موشك هاي فاتح 110 و ذوالفقار 73 و صدها راكت و موشك با بردهاي مختلف از 150 كيلومتر به بالا و ده ها هواپيماي شناسايي هوايي با سرنشين و بدون سرنشين، در منطقه خليج فارس و درياي عمان در اين رزمايش شركت مي كند.
صفوي خاطرنشان كرد: هواپيماهاي جنگي سوخوي 25 نيروي هوايي نيز پشتيباني نزديك از رزمايش يگان هاي سطحي نيروي دريايي و نيروي زميني را بر عهده دارند و همچنين هواپيماهاي ترابري سنگين و سبك ايليوشين و آنتونوف و هلي كوپتر سنگين Mi-17، ماموريت و عمليات تازش هوايي يگان هاي ويژه ي صابران نيروي سپاه را در استان هرمزگان و برخي جزاير به عميق 1400 كيلومتر انجام خواهند داد كه طي آن ها عمليات هاي آفندي و انبوه توسط بيش از 1800 تيم خودكفا و ويژه طرح ريزي شده است.
فرمانده كل سپاه همچنين تصريح كرد: نيروي زميني سپاه در اين رزمايش با استعداد 10 تيپ زرهي، مكانيزه، نيروي تخصصي و زميني با به كارگيري سلاح هاي جديد و سازمان جديد رزم در ده استان كشور عمليات دفاع مسطح، ويژه ي نفوذ، دستبرد و عمليات تاخيري و تك هاي شبانه را با واحدهاي كوچك خودكفا در جمع گسترده تمرين مي كند.
وي گفت: گروه توپخانه و موشك هاي نيروي زميني سپاه با ماموريت كنترل يك منطقه خاص و با شليك موشك هاي خوشه اي و هزاران گلوله توپخانه، آن منطقه را كنترل مي كنند.
به گفته صفوي اجراي عمليات هلي برن و ويژه در منطقه عمومي هرمزگان و برخي جزاير منطقه خليج فارس از سوي يگان هاي ويژه صابرين از ديگر برنامه هاي رزمايش نيروي زميني خواهد بود. فرمانده سپاه در ادامه گفت: نيروي مقاومت بسيج 788 گردان عاشورا و الزهرا(س) مركب از 656 گردان عاشورا و 132 گردان الزهرا در مقياس 14 استان كشور با ماموريت دفاع مسطح، عمليات تاخيري و بازپس گيري و دفاع از كوي و برزن و مقابله با يگان هاي هلي برن دشمن، دفاع از مراكز حساس و گلوگاه استراتژيك، مقابله با هر گونه ناآرامي احتمالي، شركت در عمليات نجات و امداد مصدومان و عمليات جنگ نوين، رزمايش خواهد كرد كه اين رزمايش، چند روزي است آغاز شده، از جمله در تهران و روز پنج شنبه در مقياس استان تهران و خارج از تهران انجام مي شود. وي يادآور شد: نيروي دريايي سپاه پاسداران نيز رزمايش تخصصي موشك هاي سطح به سطح و ساحل به دريا را از شمال منطقه خليج فارس از منطقه عمومي جاسك تا سييريك انجام مي دهد.
صفوي تصريح كرد: در اين رزمايش كه طول سواحل خليج فارس و درياي عمان را در برمي گيرد، نيروي دريايي سپاه شليك انواع اژدر،  راكت و موشك هاي دريايي و ده ها موشكFL-10 و HW-2 ساحل به دريا را به عهده دارد و پرتاب موشك هاي دوش پرتاب زمين به هوا را در مناطق سه گانه دريايي (منطقه يكم: بندرعباس منطقه  دوم: بوشهر و منطقه سوم: بندر ماهشهر) انجام مي دهد.
به گزارش ايسنا فرمانده سپاه در بخش ديگر سخنانش با تأكيد بر اين كه اين رزمايش هيچ تهديدي براي منطقه و كشورهاي همسايه ندارد، گفت: اين رزمايش به امنيت منطقه توجه دارد. مدل امنيتي مورد توجه جمهوري اسلامي ايران، تامين امنيت خليج فارس با مشاركت همه كشورهاي همسايه در تركيبات امنيتي اين منطقه فوق العاده حساس و استراتژيك است. وي گفت: از نظر ايران همسايگان ما دوستان ما محسوب مي شوند و دشمنان ما دشمنان همسايگان ما هم هستند. سپاه در اين رزمايش مي خواهد نشان دهد كه فرزندان رشيد ملت ايران در قالب نيروهاي سپاه و بسيج آماده پاسداري و مقاومت در هر شرايط تهديد آميزي هستند.

اجلاس 1+5 به تعويق افتاد
005559.jpg
هيلاري كلينتون خواستار مذاكره مستقيم آمريكا و ايران است
فارس: سناتور كلينتون ضمن درخواست براي اصلاح گسترده در سياست خارجه آمريكا، مذاكره دوجانبه واشنگتن با كشورهايي چون ايران و كوبا را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، هيلاري كلينتون سناتور ارشد دمكرات ايالت نيويورك كه از وي به عنوان يكي از نامزدهاي اصلي دمكرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال 2008 ياد مي شود، خواستار آن شد كه سياست خارجه آمريكا بايد شامل همكاري بهتر با ديگر كشورها و گفت وگوي دو جانبه با دشمنان واشنگتن باشد.وي كه در شوراي روابط خارجي آمريكا سخن مي گفت با انتقاد از سياست آمريكا در جهان بالاخص ايران، كره شمالي، عراق و افغانستان، خواستار رويكردي چندجانبه گرايانه در سياست خارجه آمريكا شد.وي در اين باره تأكيد كرد: ما بايد به ديپلماسي به اندازه داشتن ارتشي قوي ارزش قائل شويم.ما نبايد از اين كه در مناقشات دشوار جهاني از طريق ديپلماسي وارد عمل شويم، ترديد به خود راه دهيم.مذاكره مستقيم نشانه ضعف ما نيست بلكه نشانه رهبري است.
گروه سياسي دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه روز گذشته در گفت وگو با ايتارتاس از استراتژي روسيه در پرونده هسته اي ايران گفت و دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در آمريكا به نبود مدارك در انحراف برنامه هسته اي ايران اشاره كرد و پس از آن اعلام شد مذاكرات 1+5 كه قرار بود درباره تحريم هاي پيشنهادي سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه به شوراي امنيت برگزار شود به تعويق افتاد.
قرار بود روز جمعه هفته جاري مذاكرات 1+5 برگزار شود كه خبرگزاري فرانسه از نيويورك گزارش داد جلسه مزبور با يك هفته تعويق روز جمعه هفته آينده برگزار مي شود. دليل لغو اين جلسه حاضر نبودن نماينده روسيه در شوراي امنيت اعلام شده كه براي ديدار رسمي با دبيركل آتي سازمان ملل متحد به مسكو رفته است و در جمعه هفته جاري در نيويورك نخواهد بود. كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا از به تعويق افتادن اين جلسه اظهار ناخشنودي كرده و در گفت وگو با فرانس پرس گفته خواهان اقدام سريع شوراي امنيت است. نيكلاس برنز معاون وزير خارجه آمريكا نيز از تلاش آمريكا براي فشار به اعضاي شوراي امنيت براي دستيابي به يك قطعنامه سريع خبر داده است. محمد البرادعي كه براي سفري كوتاه به آمريكا سفر كرده طي سخنراني در دانشگاه ييل به برنامه هسته اي ايران اشاره كرد و گفت: هنوز مدركي كه از انحراف برنامه هسته اي ايران به سوي برنامه نظامي را نشان دهد، در دست نيست. رويترز با اشاره به سخنان البرادعي گزارش داد: ايران كشوري است كه پتانسيل هسته اي را دارد چراكه به فناوري آن دست يافته اما هنوز امكان قضاوت درباره ذات صلح آميز برنامه هسته اي ايران وجود ندارد. دبيركل آژانس در ادامه گفته ايران تا رسيدن به سطح توليد صنعتي اورانيوم غني شده براي ساخت سلاح فاصله زيادي دارد و ازاين رو هنوز زمان براي مذاكره و گفت وگو با ايران وجود دارد.
البرادع به تلاش شوراي امنيت و قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي اشاره نكرده است. قطعنامه پيشنهادي درحالي به چالش كشيده شده كه پيش بيني آمريكا و فرانسه اين بود كه با راه اندازي چرخه دوم غني سازي سوخت در نطنز، اجماع سريع تري درباره تحريم ايران به دست آيد. در حال حاضر روسيه سرسخت ترين مانع تحريم ها است و حتي خواهان آن شده كه پروژه نيروگاه بوشهر از فهرست تحريم ها كنار گذاشته شود. ايگور ايوانف روز گذشته در گفت وگو با ايتارتاس تصريح كرد روسيه خواهان ايران مجهز به بمب اتم نيست و طاقت ديدن يك كشور مجهز به سلاح اتمي را در مرزهاي جنوبي خود ندارد. ايگور ايوانف درباره تحريم هاي ايران و نظر روسيه گفت: براي روسيه تحريم ايران يك اصل نيست و ما به تحريم به عنوان ابزاري براي دستيابي به گفت وگو و راه حل سياسي نگاه مي كنيم.
ايوانف گفت: حتي اگر روسيه به تحريم رضايت دهد، براي وادار كردن ايران به گفت وگو است و ما قصد فشار غيرمنطقي به ايران نداريم. وزير دفاع روسيه نيز كه روز گذشته در نروژ بود به ايتارتاس گفت قرارداد ضدموشكي بين ايران و روسيه به موشك هاي دفاعي برمي گردد و قدرت حمله ندارد. سرگئي ايوانف گفت: روسيه بيش از هر چيز به امنيت مرزهاي خود مي انديشد و ذات برنامه هسته اي ايران با نظارت شديد آژانس قابل كنترل است. درباره قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي به شوراي امنيت سازمان ملل، حسن روحاني موضع گيري كرده و آن را ظالمانه خوانده است. دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي و مذاكره كننده قبلي پرونده هسته اي در حاشيه گردهمايي مسئولان عقيدتي و سياسي ارتش به خبرنگار ايرنا گفت: ايران براي رويارويي با همه شرايط آمادگي كامل دارد.
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: روند اين پيش نويس به سمت تصويب شدن است و ما اميدواريم تصويب نشود چون با فعاليت هاي هسته اي ايران سازگار نيست.حسن روحاني گفت: هنوز فرصت داريم كه از تصويب اين پيش نويس جلوگيري كنيم. نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي افزود: فعاليت هاي ما عمدتاً بايد ديپلماتيك باشد و با كشورهاي روسيه، چين و حتي اروپايي روابط ديپلماتيك گسترده تري برقرار كنيم تا از تصويب قطعنامه جلوگيري و يا آن را تعديل كنيم.حسن روحاني گفت: راه هنوز بسته نيست و اروپايي ها به دنبال تصويب قطعنامه هستند تا پس از آن براي مذاكره به سمت ايران بيايند. وي افزود: تصويب قطعنامه عليه ايران بدون پاسخ نخواهد بود.

اجلاس وزراي كشور اكو با صدور بيانيه اي پايان يافت
تأكيد رئيس جمهوري بر نقش مهم اكو
005562.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد با اشاره به نقش مهم همكاريهاي چندجانبه ميان كشورهاي همسايه بر ضرورت تقويت و فعال تر شدن سازمان همكاريهاي اقتصادي، اكو، در راستاي منافع ملت هاي منطقه تأكيد كرد.رئيس جمهوري صبح ديروز در ديدار وزراي كشور، معاونان و نمايندگان كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) كه خبر اين ديدار را پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري منتشر كرد، با انتقاد از مناسبات يكسويه حاكم بر روابط جهاني گفت: بايد كشورهاي مستقل با تقويت همكاري هاي چندجانبه منطقه اي همچون اكو، زمينه هاي رهايي از سلطه قدرت ها و نظامهاي يكسويه را فراهم كنند.
در اين ديدار وزير كشور از روند برگزاري اجلاس دو روزه اكو در تهران، گزارشي بيان كرد و دبير كل اكو و تعدادي از وزرا و نمايندگان كشورهاي عضو اين سازمان در سخناني از تلاش جمهوري اسلامي ايران براي تقويت همكاريها و ايجاد صلح و ثبات در منطقه از طريق برگزاري اجلاسهاي منطقه اي قدرداني كردند.
گروه سياسي اولين اجلاس وزيران كشور عضو سازمان اكو كه روز دوشنبه با شعار "امنيت، ثبات و توسعه پايدار" در تهران آغاز به كار كرده بود روز گذشته با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.
در بيانيه پاياني اين اجلاس كه روز چهارشنبه مورد توافق وزراي كشور عضو سازمان همكاري اقتصادي (اكو) در تهران قرار گرفت و ايرنا آن را منتشر كرد ، وزرا بر ضرورت اجرايي كردن مصوبات اجلاس سران در خصوص ضرورت تقويت هماهنگي و همكاري در برنامه مقابله با تروريسم و جرايم سازمان يافته فراملي بين اعضا تاكيد كردند.
وزراي كشور عضو اكو در اين بيانيه بر شناسايي امنيت و ثبات بعنوان مولفه هاي اساسي براي هرگونه پيشرفت و توسعه اقتصادي، بر تداوم و تعميق هرچه بيشتر همكاري دولتهاي عضو اكو جهت حفظ و حراست از صلح و ثبات منطقه و مقابله جدي و مشترك با تمامي عوامل تهديدكننده و برهم زننده امنيت تاكيد كردند.
وزيران كشور اكو همچنين بااذعان بر نقش موثر نيروهاي انتظامي و امنيتي افزودند: لازم است تا كشورهاي عضو اكو كه داراي مرز مشترك يا مناطق ساحلي با هم مي باشندبا تقويت همكاريهاي دو و چندجانبه بااقدامات خرابكارانه با هدف تامين امنيت مناطق مرزي و ساحلي  مقابله كنند.
وزراي كشور اكو در ادامه بيانيه خود با اعلام موافقت براي ايجاد گروه كارشناسان ارشد (اچ.ال.اي.جي) براي تهيه و تدوين يك برنامه عملي جامع همكاري جهت مبارزه سازمان يافته و هماهنگ پيرامون برخي جرايم تاكيد كردند كه اين گروه نتايج كار و پيشنهادات خود را به نشست بعدي وزراي كشور ارائه كند.
مصطفي پورمحمدي هم در مصاحبه مطبوعاتي در پايان اين اجلاس در وزارت كشور با اشاره به اين كه در اين اجلاس چهار وزير و سه كشور در سطح مقام هاي ارشد شركت دارند و چند وزير نيز به علت مشكلات نتوانسته اند حضور يابند، افزود: مطالب مفصل و متعددي در اين اجلاس به بحث گذاشته شد.
وزير كشور افزود: قرار شد سالانه اين نشست در سطح وزيران برگزار شود و به همراه آن در موضوعاتي مانند مرزباني، مواد مخدر، آموزش كادرهاي امنيتي و پليسي و تبادل مجرمين همكاريهاي لازم را داشته باشيم.
وي همچنين تاكيد كرد: منطقه ما كانون بحرانها است و صلاحيت هيچكس به اندازه دولتهاي اين منطقه براي كنترل اين بحرانها نيست.
پورمحمدي همچنين دستيابي به فناوريهاي نوين از جمله فناوري صلح آميز هسته اي را حق همه كشورها دانست و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران آماده تبادل تجربيات، اطلاعات و دانشهاي بدست آمده با ديگر كشورها بخصوص با كشورهاي مسلمان و منطقه در زمينه انرژي صلح آميز هسته اي است.
وزيران كشور جمهوري اسلامي ايران، پاكستان، تركيه، قرقيزستان، قزاقستان ، ازبكستان، جمهوري آذربايجان، افغانستان، تاجيكستان و تركمنستان كه عضو اكو هستند، براي بررسي و تبادل نظر حول محورهاي اقتصادي،امنيتي و اجتماعي كه به ثبات و تعاملات اقتصادي بين كشورهاي عضو كمك مي كند، در تهران گردهم آمده بودند.

ديدار متكي با مقامات عمان
005661.jpg
ايرنا: منوچهر متكي وزير خارجه كه عصر سه شنبه گذشته به منظور گفتگو و تبادل نظر در چارچوب تماس هاي مستمر سياسي ايران و عمان وارد مسقط شده است، با يوسف بن علوي وزير مسئول در امورخارجي عمان پيرامون گسترش همكاري هاي دوجانبه در ابعاد مختلف مذاكره و گفتگو كرد.
در اين ملاقات آخرين تحولات منطقه و اوضاع بين المللي مورد تبادل نظر واقع شد.يوسف بن علوي تقويت همه جانبه و مناسبات ميان تهران و مسقط را براي كشورش مهم توصيف و خاطرنشان كرد عمان خواهان تقويت مناسبات برادرانه و دوستانه دو كشور در ابعاد و زمينه هاي مختلف است.
وي افزايش رايزني ها و گسترش تماس ها را مثبت ارزيابي و تصريح كرد: روابط سنتي دو كشور در يك مسير خوب روبه پيشرفت است.
بن علوي با تأكيد بر نقش مهم ايران در ثبات منطقه، گفتگوهاي مستمر و رايزني ميان كشورهاي منطقه به منظور گسترش صلح و ثبات منطقه و شناسايي زمينه هاي همكاري هاي دراز مدت و همه جانبه را مفيد و سازنده خواند.
وزير خارجه در اين مذاكرات گسترش تماس ها ميان كشورهاي منطقه را زمينه ساز همكاري هاي گسترده تر و تقويت پيوندها ميان ملت هاي مسلمان منطقه و خنثي سازي توطئه هاي دشمنان صلح و ثبات و مناسبات خوب ميان كشورهاي اين حوزه برشمرد.
متكي در اين ديدار از افزايش ارتباطات پارلماني استقبال و با اشاره به اجلاس قريب الوقوع اجلاس كشورهاي آسيائي براي صلح، ارتباطات مجالس كشورهاي مختلف و از جمله انجمن هاي دوستي را زمينه ساز همكاري هاي تنگاتنگ سياسي و اقتصادي و تلاش جمعي براي صلح و امنيت جهاني توصيف كرد.
وزير خارجه همچنين آخرين وضعيت پرونده هسته اي و ديدگاه ها و مواضع جمهوري اسلامي ايران را براي مقام عماني تشريح كرد و با تأكيد بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي كشورمان خاطرنشان ساخت جمهوري اسلامي ايران بر حفظ حقوق مسلم خود ذره اي ترديد ندارد و تهديد و تحريم در مقابل عزم و اراده مصمم ملت ايران راه به جائي ندارد.

خانه ملت
جلسه غيرعلني نمايندگان در باره مجلس
گروه سياسي نمايندگان مجلس در آغاز جلسه علني روز گذشته به مدت نيم ساعت جلسه غيرعلني غيررسمي تشكيل دادند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري ساماندهي مراجعات مردم به دفتر نمايندگان و همچنين بررسي مشكلات در اين خصوص و ساماندهي پيشنهادات نمايندگان در بحث لايحه بنزين از موارد مورد بررسي در اين جلسه بوده است.
رئيس مجلس در خصوص اين جلسه و تأخير در آغاز به كار جلسه علني گفت: برخي توضيحاتي راجع به شيوه كار خودمان در مجلس داشتيم كه قبل از شروع جلسه لازم بود به اطلاع همكارانمان برسانيم.
از سوي ديگر خبرنگار ما كسب اطلاع كرد كه پيش از آغاز جلسه علني، فرمهاي چاپي براي نظرسنجي توزيع شد تا نمايندگان پيشنهادات خود را در اين خصوص قبل از رأي گيري نهايي اعلام كنند.
تذكرات نمايندگان به مسئولان اجرايي
پشنگ نماينده خاش و ميرجاوه در تذكري به وزير كشور از وي خواست تا از سهل انگاري نيروي انتظامي در برقراري امنيت مرزنشينان و مرزبانان در منطقه نوار مرزي جلوگيري كند.
نمايندگان روز گذشته تذكرات مختلفي را به مسئولان اجرايي كشور دادند كه از جمله آنها مي توان به تذكر رضا طلايي نيك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اشاره كرد كه در آن بر رفع محدوديت نامناسب در عرضه خدمات اينترنت پرسرعت بيش از 128 كيلو بايت تأكيد كرد. 12 نماينده ديگر در تذكري به وزير بهداشت و همچنين وزير دارايي بر لزوم تخصيص الباقي مبلغ اختصاص يافته از سوي مجلس براي مبارزه با دخانيات تأكيد كردند. رفعت بيات نماينده زنجان نيز در تذكري به وزير جهاد كشاورزي خواستار توقف اقدامات غيرقانوني در خصوص افرادي كه در زمان استيضاح نامشان از طريق موافقان با استيضاح ذكر گرديد، شد.
انتقاد از عدم مقابله با فعاليت شركت هاي هرمي
حميدرضا كاتوزيان عضو كميسيون صنايع و معادن با انتقاد از بي تحركي برخي دستگاه هاي ذيربط در برخورد با شركتهاي هرمي، گفت: بعد از ماه ها كه از فعاليت غير قانوني شركتهاي هرمي مي گذرد به دليل بي تحركي دستگاه هاي ذيربط شركتهاي مشابه گلد كوئيست آزادانه مي گردند و برخوردي با آنها صورت نمي گيرد؛ به طوري كه اين شركت ها در مواردي به عوام فريبي در سطوح گسترده تري پرداخته و از مقدسات مردم پلكاني براي بالا رفتن و سركيسه كردن ملت ساخته اند كه لازم است تا دستگاه هاي ذيربط موضوع شركتهاي هرمي را جدي تر تلقي كنند. وي در نطق پيش از دستور خود تصريح كرد: در مورد موضوع سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز هنوز ابهاماتي باقي است؛ لذا علاقه منديم كه دولت نتيجه مطالعات كارشناسي خود را به دست نمايندگان، اقتصاد دانان و سياستمداران برساند.
دستور جلسه يكشنبه
محمدرضا باهنر در پايان جلسه علني ديروز اعلام كرد در جلسه آتي مجلس كه يكشنبه 14 آبان تشكيل خواهد شد، نمايندگان بررسي صلاحيت محمد عباسي نماينده فعلي گرگان و آق قلا و گزينه پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت تعاون را بررسي خواهند كرد.

حسين فدايي تشريح كرد:
آخرين وضعيت تأييد صلاحيت داوطلبان شوراها
گروه سياسي- حسين فدايي، رئيس هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراها آخرين وضعيت تأييد صلاحيت داوطلبان اين انتخابات را تشريح كرد.
وي درباره امكان حضور مسعود زريبافان، دبير هيأت دولت و عضو فعلي شوراي شهر تهران در انتخابات اخير شوراها گفت: دبيري هيأت دولت از مشاغلي است كه بر همه امور كشور تسري دارد لذا زريبافان كه دبير هيأت دولت است نه مشاور رئيس جمهور بايد از شغل خود استعفا دهد.
حسين فدايي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا در قانون اساسي زريبافان دبير هيأت دولت بايد رد صلاحيت شود، گفت: رد صلاحيت ها بر عهده  هيأت اجرايي است و هيأت نظارت در اين امر نظارت مي كند؛ من نيز نمي توانم در خصوص مصداقي اظهارنظر كنم ولي ايشان مشاور رئيس جمهور نيستند، بلكه دبير هيأت دولت هستند.
وي در خصوص اصرار خبرنگاران مبني بر اين كه در قانون اعلام شده افرادي كه در مشاغلي حضور دارند كه در امور مختلف تسري دارد نبايد در انتخابات حضور داشته باشند، گفت: البته اين مسأله در هيأت اجرايي بايد بررسي شود و آنها نظر بدهند؛ بر اساس قانون كساني كه مشاغل شان سراسري باشد بايد استعفا بدهند. فدايي ادامه داد: شايد آقاي زريبافان ادله  حقوقي داشته باشد كه بايد آنها را مطرح كند، سپس ما اظهار نظر مي كنيم.
فدايي اظهار داشت: غيرقانوني بودن احزاب را مراجع قانوني مشخص مي كنند و ما بر اساس اين مسأله عمل مي كنيم نه اين كه گروه و حزبي پروانه دارد يا خير، چون مي خواهيم قانون را اجرا كنيم. وقتي مرجع مربوطه اعلام مي كند كه گروهي غيرقانوني است ما بر اساس آن عمل خواهيم كرد.
رئيس هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور در خصوص آمار تعداد ثبت نام كننده در اين دوره از انتخابات شوراهاي شهر و روستا گفت: در سطح كشور نسبت به دوره  قبل 15 درصد افزايش ثبت نام داشته ايم.
فدايي در ابتداي سخنان خود با بيان اين كه به طور قطع بررسي صلاحيت ها بر اساس قانون صورت مي گيرد خاطرنشان كرد: اين قول را به مردم مي دهيم كه بررسي صلاحيت ها بر اساس قانون صورت بگيرد و هيچ مبناي قومي، سياسي و حزبي در بررسي صلاحيت ها مد نظر قرار نگيرد.

اخبار كوتاه
رئيس قوه قضائيه: نبايد اجازه داد افرادي چوب لاي چرخ
توسعه كشور بگذارند
005565.jpg
گروه سياسي رئيس قوه قضائيه در جمع اعضاي شوراي تأمين استان خراسان شمالي گفت: نبايد اجازه داد افرادي چوب لاي چرخ توسعه اقتصادي و اجرايي كشور بگذارند و قطعاً بايد با كارشكني در مسير توسعه اقتصادي كشور برخورد كرد.آيت  الله هاشمي شاهرودي معيشت مردم را يكي از دغدغه هاي اصلي تمامي مسئولان نظام دانست و تاكيد كرد: هماهنگي دستگاههاي مختلف براي رسيدن به اهداف اقتصادي و رفع نگراني و دغدغه معيشتي مردم واجب است و استان هاي مختلف كه هر يك داراي پتانسيل هاي ويژه و بالايي براي درخشش در حيطه هاي اقتصادي هستند بايد با ايجاد اين هماهنگي نقش فوق العاده خود را در موفقيت اقتصادي ايفا كنند.
رئيس قوه قضائيه افزود: با هماهنگي و همدلي بين قواي سه گانه بايد در مسير پيشرفت اقتصادي قدم برداشت و اين هماهنگي به ويژه در استانهاي مرزي ضروري است تا با استفاده از آن ظرفيت هاي توليدي و اقتصادي و بهره برداري از منابع عظيم كشور تحقق يابد.آيت الله هاشمي شاهرودي استفاده از همكاري هاي اقتصادي با كشورهاي همسايه در استانهاي مرزي را مهم ارزيابي كرد و گفت: يكي از اين فرصت ها، ترانزيت انرژي است كه اگر كشور ما از آن استفاده نكند ساير كشورها اين فرصت را از ايران مي گيرند و مسير ترانزيت انرژي به ساير كشورها منتقل خواهد شد.رئيس قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه نبايد اجازه داد اين فرصت ها در كشور از بين برود تشكيل ستادهاي مشترك در استانها براي بهره برداري از فرصت هاي اقتصادي و در كنار آن توجه به ساير جنبه هاي اجرايي و قضايي در شناسايي اين فرصت ها را خواستار شد و گفت: تمام كساني كه فعاليت سالم اقتصادي دارند بايد از اين طريق شناسايي و مورد حمايت منطقه اي قرار گيرند.
وزير كشور:
اتكا به مجموعه  اصولگراها در هيات هاي اجرايي عيب نيست
گروه سياسي - وزير كشور در واكنش نسبت به انتقادات مطرح شده درباره ي تركيب جناحي هيات هاي اجرايي انتخابات، تصريح كرد: طبيعي است كه دولت اصولگرا بيشترين عقبه ي اجرايي و اتكايش به مجموعه ي اصولگراها باشد و اين عيبي براي دولت نيست. مصطفي پورمحمدي كه در حاشيه  نشست وزراي كشور دولت هاي عضو اكو با خبرنگاران سخن مي گفت و ايسنا آن را منتشر كرد با بيان اين مطلب افزود: دولت فعلي، دولت اصولگراست و اين در كل روابط آن مشهود است، اما در انتخاب معتمدين و هيات  هاي اجرايي همواره سعي كرديم، از افراد مستقل انتخاب كنيم. وي هم چنين درباره  كانديداتوري دبير هيات دولت گفت: آقاي زريبافان قبل از تشكيل دولت نهم عضو شوراي شهر بود و بعد از عضويت در شوراها نيز دبير هيات دولت شد. در آن مقطع زماني تفسير حقوقدانان اين بود كه سمت زريبافان عمومي و ملي نيست و مي تواند به صورت همزمان در شوراي شهر و هيات دولت حضور داشته باشد.وزير كشور ادامه داد : اما اخيراً كه مجلس عنوان كرده پست دبيري هيات دولت نيز براي عضويت در شوراها جزو پست هاي ممنوعه محسوب مي شود،احتمالا اين شبهه در آقاي زريبافان ايجاد شده و انصراف دادند.
وي در ادامه درباره  چگونگي حضور احزاب در انتخابات آتي نيز تصريح كرد: از نظر ما احزابي كه مجوز ندارند رسمي نيستند. وزير كشور در واكنش نسبت به اخبار مطرح شده پيرامون ناآشنا بودن فرمانداران با مساله  انتخابات نيز يادآور شد: از چند ماه قبل دوره هاي آموزشي را براي فرمانداران برگزار كرديم و در اين زمينه تمايل داريم چنان چه كسي استناداتي دارد آن را ارائه دهد.
قائم مقام وزير كشور:
حضور جانبدارانه نظاميان در انتخابات ممنوع است
گروه سياسي - قائم مقام وزير كشور با تأكيد بر اين كه فعاليت نظاميان در عرصه  انتخابات ممنوع است، تاكيد كرد: ورود افراد نظامي به فعاليت هاي انتخاباتي، خلاف شرع و قانون اساسي است. محمدباقر ذوالقدر در حاشيه اولين نشست وزراي كشور دولت هاي عضو اكو در جمع خبرنگاران در پاسخ به برخي سوالات آنها كه ايسنا خبر آن را منتشر كرد ، در تبيين حدود ورود نظاميان به عرصه ي انتخابات، با تاكيد بر اين كه به صورت طبيعي، نظامي ها نمي توانند در انتخابات شركت جانبدارانه داشته و به افراد و گروه ها كمك كنند، گفت: آن ها تنها مي توانند در برقراري امنيت انتخابات به نيروهاي انتظامي كمك كنند.وي افزود : نيروهاي بسيج و سپاه به لحاظ ارتباطات مردمي كه دارند مي توانند مردم را به شركت در انتخابات دعوت كنند، اما خارج از اين نقش نظاميان نمي توانند نقشي را در انتخابات ايفا كنند. ذوالقدر در ادامه با استناد به تاكيدات امام راحل مبني بر عدم دخالت نظاميان در امر انتخابات، فرمايشات اخير مقام معظم رهبري را نيز در اين بحث يادآور شد و خاطرنشان كرد: بر اين اساس ورود نظاميان به بحث انتخابات، خلاف شرع و قانون اساسي است. معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور همچنين در ارايه  آمار نيروهاي نظامي كه براي برقراري امنيت انتخابات آتي به كار گرفته خواهند شد نيز اظهار داشت: تصور مي كنيم با توجه به دو برابر شدن صندوق ها در انتخابات آتي 230 هزار نيروي حافظ امنيت و صندوق هاي رأي به كار گرفته شود.

دشمنان قصد ايجاد
ناامني دارند
ايسنا: معاون اول رئيس قوه قضاييه در مراسم معارفه مديركل جديد دادگستري استان آذربايجان غربي گفت: بايد با ناامن كنندگان جامعه برخورد شديد شود تا براي ديگران عبرت باشد.سيدابراهيم رئيسي در مراسم معارفه مديركل دادگستري آذربايجان غربي با بيان اينكه پرونده قضايي ناامن كنندگان جامعه بايد خارج از نوبت رسيدگي شود، اظهار داشت: به بركت نظام جمهوري اسلامي و تلاش مسؤولان انتظامي، هم اكنون در نقاط مرزي امنيت خوبي برقرار شده اما دشمنان در اطراف كشور با توطئه هايي قصد ايجاد ناامني در كشور را دارند .

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |