پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
در ميزگرد تأثير خبرگزاري ها در فضاي رسانه اي كشور مطرح شد
ساماندهي فعاليت خبرگزاري ها
005517.jpg
گروه اجتماعي- نخستين نشست تخصصي رسانه اي با عنوان تاثير خبرگزاري ها بر فضاي رسانه اي كشور در خبر گزاري مهر برگزار شد.
در ابتداي جلسه سيد جلال فياضي، مدير عامل ايرنا درخصوص رسانه ها و اهميت فعاليت خبرگزاريها به ايرانا وسخن پرداخت و گفت: ما با شتاب زيادي به سمت بهره گيري از دنياي اطلاعات و ارتباطات پيش مي رويم و در حال حاضر حجم تحولات رسانه اي در جهان گسترش يافته است.در اين ميان خبرگزاريها به عنوان توليد كنندگان تخصصي خبر نقش مهمي دارند.
در ادامه نشست دكتر گيتا علي آبادي معاون آموزشي دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها درخصوص تاثير خبرگزاريها بر فضاي رسانه اي كشور گفت: زماني كه خبرگزاريها فعاليت خود را در كشور ما آغاز كردند قرار بر اين بود كه چاپ و انتشار اخبار بر اساس دريافت مبالغي صورت بگيرد، در حالي كه اكنون فقط خبرگزاري ايرنا به اين صورت فعاليت مي كند.علي آبادي در ادامه توضيح داد: مطبوعات ما به خاطر استفاده نامحدود از خبرگزاريها تا اندازه اي تنبل شده اند و خيلي راحت با استفاده از مطالب سايتها صفحات خود را پر مي كنند.در صورتي كه رسالت مطبوعات اين است كه مطالب را با توجه به شرايط روز انعكاس دهند و ضمن كمك گرفتن از رسانه هاي مختلف از جمله خبرگزاريها، سوژه هايي را انتخاب و مطرح كنند كه به اطلاع رساني صحيح و كامل جامعه منجر شود.در ادامه اين نشست مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي گفت: متأسفانه تاكنون رسانه اي با جامعيت بين المللي در نظام رسانه اي كشور وجود نداشته است، بر همين اساس، بايد تراز اطلاع رساني توسط خبرگزاري هاي داخلي افزايش يابد.
ظهوريان گفت: خبرگزاري ها بستر آسانتري براي اطلاع رساني كمي و كيفي فراهم مي كنند كه با توجه به عمر كوتاه فعاليت آنها در كشور سهم قابل توجهي را در انتشار اخبار به خود اختصاص داده اند.وي گفت: خبرگزاري ها بايد به پردازش صحيح اخبار و انعكاس منصفانه آن در سطح داخلي و بين المللي توجه داشته باشند، چرا كه آنها سهم قابل توجهي در ميزان اعتبار و اقبال مردم به اطلاع رساني دارند.وي از ساماندهي آيين نامه فعاليت خبرگزاري ها خبر داد و گفت: در پي اين ساماندهي، شيوه نظارت بر خبرگزاري ها مشخص و خبرگزاري هاي فاقد سطح بندي، رده  بندي مي شوند، چرا كه فقدان اين امر برنامه ريزي ها را دچار چالش كرده است.
ظهوريان گفت: براي دستيابي به نظام جامع رسانه اي بايد تعريف مشخصي از خبرگزاري ها و سايت ها و وبلاگ ها ارائه داد، چرا كه اين تعاريف به دليل نزديكي فعاليت آنان به يكديگر شبيه هستند.ظهوريان درباره فعاليت سايت هاي بي نام و نشان و وبلاگ ها نيز، اظهار كرد: بر اساس اطلاعيه اي كه از سوي وزارت ارشاد صادر شد، از آن جا كه مسئوليت خبري در سايت هاي بي نام و نشان رعايت نمي شود، انتشار اخبار برعهده خود مطبوعات گذاشته شد.وي افزود: البته اين اطلاعيه شائبه هايي مبني بر سانسور خبري را نيز در سطح مطبوعات به وجود آورد، كه اصل چنين خبري واقعيت ندارد.
مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي با تأكيد بر لزوم بازنگري در تعريف خبرگزاري هاي غيردولتي، اظهار كرد: با اين كار مسير توسعه خبرگزاري ها روشن خواهد شد.ظهوريان درباره حمايت هاي مالي دولت از مطبوعات گفت: از آنجا كه روزنامه يك محصول فرهنگي توليدي محسوب مي شود، مورد حمايت هاي مالي دولت قرار گرفته است، اما اين به معناي هزينه نداشتن خبرگزاري ها نيست. بر همين اساس، بايد سازو كارهاي جدي تري براي اقتصادي كردن و توسعه خبرگزاري ها مورد توجه قرار گيرد.
در اين نشست همچنين پرويز اسماعيلي، مديرعامل خبرگزاري مهر با بيان اينكه شاهد به كارگيري روش هاي مختلف اطلاع رساني در كشور خواهيم بود، گفت: با توجه به فضاي پيش رونده و ديناميك، با تغيير در مفهوم- ساختار و مسائل فني فضاي رسانه اي كشور مواجهيم، به طوري كه در حال حاضر اينترنت جايگزين استفاده از تلكس در كشور شده است.وي با اشاره به تأسيس چندين خبرگزاري غيردولتي در سال هاي گذشته، افزود: اختيارات خبرگزاري ها ناشي از تحميل مسائل سياسي به دولت هاست، لذا گسترش فعاليت رسانه اي با تغيير و تحولات سياسي و دموكراتيك كشورها رابطه بسيار نزديكي دارد.

فقط موسسان و اعضاي فعال شركت هاي هرمي
مجازات مي شوند
گروه اجتماعي- سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به دستور اخير رئيس قوه قضاييه در مورد برخورد با فعالين شركت هاي هرمي تاكيد كرد: فقط با تأسيس كنندگان و اعضاي فعال شركت هاي هرمي برخورد خواهد شد و با كساني كه تنها به عضويت درآمده و صرفاً حسابي بازكرده و فعاليتي در جهت عضوگيري ندارند، برخورد نمي شود.
كريمي راد، وزير دادگستري و سخنگوي قوه قضائيه در نشست مطبوعاتي گفت: علي رغم اطلاع رساني در خصوص عدم عضويت مردم در اين گونه شركت ها متاسفانه پرونده هايي در اين خصوص هنوز وجود دارد.وي تاكيد كرد: براساس قانون جديد در سال 84 ، تأسيس، قبول نمايندگي و عضوگيري جرم محسوب شده و با اين گونه افراد به شدت برخورد خواهد شد.وي اين مجازات را تنها شامل تأسيس كنندگان و اعضاي فعال دانست و گفت: با كساني كه تنها به عضويت درآمده و صرفاً حسابي بازكرده و فعاليتي در جهت عضوگيري ندارند، برخورد نخواهد شد.كريمي راد همچنين در خصوص اعطاي مرخصي به زندانيان گفت:به افرادي كه مرتكب جرايم امنيتي،  سرقت هاي مسلحانه، قتل و پرونده  هاي مهم مواد مخدر مي شوند، به هيچ وجه مرخصي داده نمي شود.

در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي
حق عائله  مندي بازنشستگان افزايش مي يابد
گروه اجتماعي- حق عائله مندي بازنشستگان كشوري و لشكري افزايش خواهد يافت.
وزير رفاه  و تامين اجتماعي با اعلام اين خبر گفت: "در صورت تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، حق عائله مندي بازنشستگان كشوري و لشكري افزايش خواهد يافت."
عبدالرضا مصري اظهار اميدواري كرد كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با رشد 3 برابري حق عائله مندي بازنشستگان كشوري و لشكري موافقت كنند.وي افزود:"كميسيون اجتماعي مجلس درخواست افزايش 3 برابري حق عائله مندي را تصويب كرده است و انتظار داريم نمايندگان نيز به اين طرح راي مثبت بدهند."
گفتني است در صورت تصويب نمايندگان، حق عائله مندي بازنشستگان كشوري و لشكري حداكثر به 60 هزار تومان افزايش مي يابد.در اين طرح تنها به بازنشستگان كشوري و لشكري اشاره شده است و افزايش حق عائله مندي شامل حال تمامي بازنشستگان نخواهد شد.

تضمين سلامت خون هاي اهدايي با اجراي برنامه خودحذفي
گروه اجتماعي- با پيگيري برنامه خود حذفي در سازمان انتقال خون، روزانه 30درصد از داوطلبان اهداي خون پس از معاينه و مشاوره به طور موقت يا دايم از گردونه اهدا خارج مي شوند.
به گزارش همشهري، كمتر از يك درصد از اهداكنندگان خون براي درمان نزديكان مراجعه مي كنند و در 99درصد موارد بيمار مصرف كننده خون را نمي شناسند.اهدا كننده مي تواند به منظور كمك به همنوع و همياري ملي به مراكز خونگيري مراجعه كرده و پس از معاينه، مشاوره و تأييد، خون يا يكي از اجزاي آن را اهدا كند . در برخي موارد نيز بيمار جهت افزايش ضريب سلامت و امنيت خون خود و با توصيه كتبي پزشك معالج، خون اهدا مي كند همچنين ممكن است لحظاتي قبل از عمل جراحي حدود 500 تا 1000 ميلي ليتر خون بيمار اخذ شود و در پايان عمل جراحي به بيمار تزريق مي شود. همچنين در حين عمل جراحي نيز مي توان خون ناشي از خونريزي توسط دستگاه مخصوص جمع آوري و پس از عبور از فيلتر مجدداً به بيمار تزريق شود.
همچنين در صورت وجود آلرژي ها، مصرف دارو، سابقه غش، صرع و تشنج، سابقه اعتياد به مواد مخدر تزريقي، اعمال جراحي، سابقه خالكوبي و حجامت، تاتو و يا چاقوخوردگي، سابقه زردي و رفتارهاي پرخطر بايد پزشك انتقال خون را در جريان قرار دهيد.در انتقال خون براي حفظ سلامتي اهداكنندگان و سلامت خون و فرآورده هاي آن روزانه حدود 30درصد داوطلبان اهدا به صورت موقت و يا دايم از اهدا معاف مي شوند و در برخي موارد كه داوطلب درخصوص انصراف از اهدا قانع نمي شود، لذا خونگيري انجام مي شود، ولي براي حفظ سلامت بيماران مصرف كننده، به ناچار خون اخذ شده از چرخه توزيع خارج مي شود.
در صورتي كه اهدا كننده، آزمايش مثبت براي ويروس ايدز داشته يا مواد مخدر تزريقي استفاده كرده است و يا روبط جنسي نامطمئن در چند سال گذشته، سفر به مناطق مالارياخيز، كاهش وزن بدون علت، تعريق شبانه، نقاط آبي يا بنفش در زير پوست، برفك دهان، تورم غدد لنفاوي بيش از يك ماه، اسهال مزمن و تب بيش از 38 درجه براي چندين روز متوالي داشته باشندحتماً از اهداي خون خودداري كند.
برگزاري نخستين نمايشگاه و همايش ثبت نوين
گروه اجتماعي نخستين نمايشگاه و همايش ثبت نوين توسط سازمان ثبت اسناد و املاك كشور 20 الي 25 آبان سال جاري در محل مركز آفرينش هاي هنري تهران برگزار مي شود.
اين همايش به منظور تبيين اهداف و سياست هاي كلان سازمان ثبت و بهره مندي از نظريات صاحب نظران به ويژه آگاهي از رهيافت ها و دستاوردهاي علمي و فني مطرح در سطح داخلي و جهاني برگزار مي شود.حسينعلي احمدي گرجي مدير اجرايي همايش و نمايشگاه ثبت نوين اظهار داشت: از مهم ترين اهداف برگزاري اين همايش تبادل آراء و تضارب افكار جهت تعالي و پيشرفت امور ثبتي و استفاده از روش ها و دستاوردهاي علمي نوين موجود در جهان و همچنين دانايي محوري و مديريت دانش است.
رئيس مركز آموزش و پژوهش گفت: ما بايد سازمان ثبت اسناد و املاك را به بوته نقد و بررسي مردم و مسئولان قرار دهيم و از طرف ديگر آنها را از برنامه ها و عملكردهاي سازمان مطلع نماييم و بدين لحاظ يك آسيب شناسي جدي و علمي از طريق نظرسنجي و دريافت نظرات مختلف به نقاط ضعف و قوت سازمان دست پيدا كنيم.
دبير اجرايي همايش اعلام كرد: اين همايش توسط سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با همكاري دانشگاه تهران، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه ملبورن استراليا، دانشكده علوم قضايي و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UDP) و كانون سردفتران و دفترياران برگزار مي شود. نمايشگاه ثبت از 20 الي 25 آبان ماه سال جاري در محل مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري و نخستين همايش ثبت نوين در تاريخ 24 و 25 آبان ماه در محل مذكور برگزار خواهد شد.

با مردم
مغاير با ضوابط دانشگاهي
@ دانشگاه پيام نور به جاي انطباق دادن رتبه تحصيلي و واحدهاي درسي سپري شده فارغ التحصيلان دوره كارداني، براي اين قبيل دانش آموختگان، واحدهاي درسي جديد در نظر مي گيرد كه مغاير با ضوابط جاري دانشگاهي است.
ابراهيمي- تهران
قطع طولاني تلفن
@ قرار بود به علت عمليات كابل برگردان، تلفن ما به مدت 72ساعت قطع باشد، اما پس از گذشت 9روز، هنوز تلفن وصل نشده است. اميدوارم مخابرات خيابان كارگر شمالي، اين مشكل را برطرف كند.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
توليد انبوه و رعايت استانداردها
توليد انبوه خودروهاي سواري فاقد استاندارد لازم در داخل كشور، علاوه بر هدردادن ثروت هاي ملي و به خطر انداختن جان مصرف كنندگان، ترافيك سنگين و هواي آلاينده را به شهرهاي ما تحميل مي كند؛ پس به جاست با انجام نظارت و كنترل كيفي، از توليد خودروهاي غيراستاندارد جلوگيري شود و ترتيبي فراهم گردد كه تنها خودروهاي منطبق بر استانداردهاي جهاني و قابل صدور، به دست مصرف كننده برسد.
جعفر ريشه- تهران
مشكل دريچه هاي فاضلاب
نصب دريچه هاي فاضلاب در كوي نصر به طريق فني انجام نشده و بالابودن دريچه ها از سطح آسفالت، موجب واردآمدن خسارات سنگين به خودروها مي شود. هنگام تجديد آسفالت، بايد هماهنگي هاي لازم براي اين كار انجام گيرد.
جعفر ي- تهران
عدم پرداخت افزايش سنواتي سال ۸۱
در سال ۷۳ با سمت دبيري بازنشسته شدم اما 12درصد افزايش سنواتي را در سال   ۸۱ پرداخت نكردند. خوشبختانه ديوان عدالت اداري رأي به نفع ما بازنشسته ها داد، اما اداره كل بازنشستگي همواره از پرداخت اين مبلغ خودداري مي كند. با توجه به لازم الاجرابودن رأي ديوان، اداره كل بازنشستگي بايد نسبت به پرداخت ديون بازنشستگان اقدام كند.
آقاي داريوش يوسفي- تهران
مطابق دفترچه عمل شود
هنگام خريد يك دستگاه خورو پرايد، در دفترچه  فروش، يك دستگاه ضبط سي.دي هم جزو تجهيزات خودرو قيد شده بود اما پس از خريد، متوجه شديم چنين دستگاهي وجود ندارد؛ در حالي كه بايد مندرجات دفترچه با وضعيت و تجهيزات خودرو انطباق داشته باشد، چون از خريدار، هزينه بيشتري از اين بابت دريافت مي شود.
خاني- تهران
كمبود آب آشاميدني
براي احداث دانشگاه آزاد در قيام دشت- واقع در جنوب شرق تهران- مكان يابي درستي انجام نشده و به همين دليل، دانشجويان براي رفت وآمد با مشكل روبه رو هستند. همچنين اين دانشگاه از داشتن آب آشاميدني سالم محروم است!كه اميد است به اين مسأله رسيدگي شود.
ابراهيم پور- تهران
دقت در نامگذاري اشخاص
به صداوسيما پيشنهاد مي كنم در نامگذاري شخصيت هاي سريال ها و فيلم هاي تلويزيوني و نمايشنامه ها، به گونه اي عمل نكنند كه اين گونه استنباط شود پاره اي اسامي ايراني، براي شخصيت هاي منفي برگزيده مي شود. اين موضوع از طريق جرايد، چندين بار توسط مردم مطرح شده است.
وحيدي- تهران
جدول بندي قديمي و...
جدول بندي جوي خيابان خاوران، كوچه شهيد حيدر خدايي كه ساخت آن به حدود 40سال پيش برمي گردد، نياز به تعمير دارد. براي پيشگيري از خسارات بيشتر، بايد براي بازسازي اين جدول اقدام شود.
حميدرضا گل شناس تاتاري- تهران
تقاضاي كمك براي استفاده از حقوق بازنشستگي
خانمي هستم 54?ساله كه حدود 5?سال در بيمارستان دكتر شريعتي و حدود 9سال نيز در سازمان تأمين اجتماعي، سابقه پرداخت بيمه دارم، اما اكنون در آستانه بازنشستگي، نياز به مساعدت تأمين اجتماعي و دانشگاه تهران دارم تا بتوانم از مزاياي بازنشستگي استفاده كنم.
خانم شيرين صفرقلي- تهران
تلفن، محفوظ در همشهري
شيريني با كيفيت بهتر
اخيراً در بيشتر شيريني فروشي ها مرسوم شده كه بر روي شيرين هاي تر قطعه اي از ميوه هاي مختلف قرار مي دهند كه اغلب باعث ماندگي قطعات ميوه مي شود. سؤال اين است كه اگر خريدار مايل است ميوه تهيه كند، به محل مناسب آن مراجعه مي كند اما وقتي صحبت از شيريني است، انتظار اين است كه تنها شيريني مورد استفاده قرار گيرد. از اتحاديه شيريني فروشان درخواست مي شود كنترل و نظارت بيشتري اعمال كند.
آقاي جواد ايران نو- تهران
مسير طولاني اتوبوس ها
طولاني بودن زمان رسيدن اتوبوس هاي مسير ميدان اختياريه به ايستگاه مترو ميرداماد و بالعكس و همچنين تردد اتوبوس ها از مسيرهاي ميان بر موجب مي شود كه مسافران مترو به موقع به ايستگاه نرسند. تردد اتوبوس ها بهتر است در مسير معين و زمان بندي مشخص باشد.
رحماني- تهران
تعهدات توليد كنندگان
پس از خريد 2دستگاه آبگرمكن ب ، نمايندگان واحد فروشنده ، هنگام نصب، هزينه سنگيني دريافت كردند و كارت گارانتي هم در اختيار من نگذاشتند. با شركت توليدكننده تماس گرفتم، متأسفانه پاسخي ندادند؛ در حالي كه توليدكنندگان بايد تعهدات متقابل به مصرف كننده را اجرا نمايند.
اسم محفوظ
ورود سيلاب به مناطق مسكوني
واحدهاي مسكوني واقع در خيابان اشرفي اصفهاني، خيابان حصاركي در منطقه ۵ به علت نبود مجراي عبور سيلاب و آب هاي سطحي در بهار سال جاري و پاييز امسال دچار آبگرفتگي شدند و خسارات مالي به شهروندان وارد شد. براي پيشگيري از حوادث آينده، ايجاد مسير عبور آب در اين محل ضروري است.
احمد عبدالشاهي- تهران
خيابان انديشه را يك طرفه كنيد
با توجه به وجود تعداد زياد مدارس در خيابان انديشه واقع در خيابان شهيد دكتر بهشتي و حجم بالاي تردد خودرو در اين خيابان، پيشنهاد مي  شود به منظور حفظ جان عابران- به ويژه كودكان- اين خيابان از جنوب به شمال تا تقاطع انديشه پنجم، يك طرفه شود.
مهدي آقائيان- تهران
در انتظار حقوق بازنشستگي
كتابدار اداره كل ارشاد استان تهران هستم كه بيش از شش ماه است بازنشسته شده ام اما تاكنون حقوق بازنشستگي، پاداش آخر خدمت و ساير مزايا را دريافت نكرده ام.
آقاجاني- تهران
انباشت زباله در زمين باير
در تهران پارس( خيابان 220غربي، حد فاصل خيابان باقري و ارديبهشت جنب پلاك 103) زمين بايري وجود دارد كه به مركز انباشت زباله هاي محل تبديل شده است. پيشنهاد مي كنم حداقل اين زمين به وسيله ديوار محصور شود تا از آلودگي محيط زيست، جلوگيري گردد.
سجاد- تهران
طاق بستان را حفظ كنيم
طاق بستان از آثار مهم تاريخي و ميراث هاي ارزشمند فرهنگي است. بعضي ساخت و سازهاي غيرمجاز يا در دست اقدام، اين ميراث گرانقدر را با خطر روبه رو كرده است. بايد حريمي براي طاق بستان تعريف شود و از هرگونه دست اندازي و ساخت وساز محفوظ بماند.
آزادي- كرمانشاه
مشكل همسر جانباز متوفي
با مصوبه اخير بنياد ايثارگران و شهدا، مقرر شده به خانواده هاي جانبازان متوفي كارت شناسايي صادر نشود، در حالي كه همسران جانبازان متوفي، سرپرست خانواده محسوب مي شوند و نياز به حمايت بيشتر دارند.
حسين آبادي- تهران
مانعي به نام پست برق
سال گذشته با صرف هزينه گزاف، امتداد خيابان فاطمي به غرب از طريق پادگان دژبان گشوده شد اما هنوز وجود يك پست برق كه درست مقابل در ورودي پادگان قرار دارد، مانع از تردد خودروها از اين مسير مي باشد. با توجه به ترافيك سنگين خيابان جمال زاده شمالي، بايد نسبت به برداشتن مانع موجود اقدام شود.
رشيد مظفري- تهران

پاسخ مسئولان
طرح عمراني در دست اجراست
عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ 12/7/85 با عنوان گودال عميق در يك محله مكان مورد اشاره واقع در خيابان نامدار با بيش از 50 سال فعاليت متعلق به كارخانه آجر تهران مي باشد و سالهاست تعطيل بوده و هيچ فعاليتي در آن صورت نمي گيرد، لذا هم اكنون مالك آن در حال مشاركت با شهرداري جهت احداث مجتمع تجاري و پاركينگ طبقاتي است و به زودي عمليات احداث آن شروع خواهد شد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 18
شبكه روشنايي در دست اقدام است
در پاسخ به شكواييه آقاي كاظمي مندرج در صفحه 6 روزنامه همشهري مورخ 29/6/85 مبني بر خاموشي بزرگراه امام رضا(ع) حدفاصل خاورشهر تا قيامدشت به اطلاع مي رساند:از زمان احداث شبكه روشنايي اين قسمت از بزرگراه در پايان سال قبل تاكنون شش مرحله كابل هاي روشنايي اين مسير به علت وقوع سرقت بازسازي شده است و در حال حاضر نيز ترميم و اصلاح شبكه روشنايي در دست اقدام مي باشد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |