پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۲ - Nov 2, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
كسي كه خلق و دين وي مايه رضايت است و به خواستگاري مي آيد به او زن بدهيد، اگر چنين نكنيد، فتنه و فساد در زمين فراوان خواهد شد.
(كنزالعمال، ج 16، ص 317، ح 44695)
امروز با حافظ
دري دگر زدن انديشه تبه دانست
به كوي ميكده هر سالكي كه ره دانست
زفيض جام مي  اسرار خانقه دانست
بر آستانه ميخانه هر كه يافت رهي
آب و هوا
005598.jpg

عكس روز
005604.jpg
عكس: ايرانيوز‎/ امير تبريزي
سومين دوره  رقابت هاي قهرماني آتش نشانان جهان از امروز صبح در ورزشگاه شهيد دستگردي اكباتان تهران آغاز مي شود و سه روز به طول خواهد انجاميد. ديروز آتش نشانان خارجي و داخلي در همين ورزشگاه تمرين كردند.

در شهر چه خبر
گسترش آنتن دهي
تا چند روز آينده دو شهر كرج و ساري به فهرست شهرهاي زير پوشش آنتن دهي كامل سيم كارتهاي 150 هزارتوماني اضافه مي شود. اين در حالي است كه شهرهاي حومه تهران در نوبت بعدي آنتن دهي اين سيم كارت ها قراردارند. در حال حاضر 55 درصد از تهران، 95 درصد تبريز و 85 درصد مشهد تنها نقاط آنتن دهي سيم كارت هاي اپراتور دوم محسوب مي شوند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد مطهري، بعثت و پيام نور آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركان مركز مخابرات شهيد مطهري با پيش شماره هاي 8870 تا 8872 و 8855 در محدوده خيابان قائم مقام فراهاني، ميرزاي شيرازي، در مركز مخابرات بعثت پيش شماره هاي 5505، 5507 و 5531 در محدوده بزرگراه بعثت، شهرك بعثت، فداييان اسلام و خيابان محقق و سلامت بخش و در مركز مخابرات پيام نور پيش شماره هاي 4444 تا 4447 در محدوده خيابان نسترن، عسگري، مهر و جنت آباد تا فردا با اختلال همراه است.
علاوه بر اين عمليات كابل برگردان در محدوده مركز مخابرات آلارد از توابع مركز مخابرات رباط كريم نيز تا فردا ارتباط تلفني با اين مركز را با اختلال روبرو خواهدكرد.

محدوديت عبور
آزاد راه تهران كرج براي ترميم و روكش آسفالت باند جنوبي، در حد فاصل پل فرديس تا عوارضي قديم تا چند هفته آينده شنبه تا چهارشنبه ها از ساعت 23 تا 5 صبح روز بعد مسدود مي شود.
تونل وانا نيز در مسير هراز تا 15 آذرماه از شنبه تا سه شنبه هر هفته به جز ايام تعطيل، شب ها از ساعت 20 تا 6 صبح روز بعد به طور كامل مسدود مي شود. همچنين اين محدوديت شامل محور نيشابور سبزوار هم مي شود و باند شمالي اين محور تا اطلاع بعدي مسدود است. همچنين تونل شيرين سو در محور قزوين رشت نيز به منظور انجام عمليات تكميلي سيستم نصب و راه اندازي روشنايي و كنترل هوشمند از ساعت 7 تا 17 شنبه تا سه شنبه و در روزهاي چهارشنبه تا ساعت 14
مسدود است.

پمپ بنزين ملي
براي نخستين بار يك پمپ بنزين موفق شد به فهرست آثار ملي راه يابد. پمپ بنزين واقع در خيابان 15 خرداد شهرري كه قدمت آن به دوران پهلوي اول باز مي گردد با صلاحديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اين پس جزو آثار ملي محسوب مي شود. اين اثر ملي كه در بين اهالي به جايگاه شماره 3 معروف است داراي ساختماني پلكاني به شكل سه مربع و يك پيش آمدگي در بخشي از مربع مياني و با نماي آجري و قاب هاي كاشي كاري شده است. اين بنا كه نخستين خودروهاي خيابان هاي تهران را سوخت رساني كرده از زمان ساخت پل روگذر در اين محدوده كاربري اش را از دست داده و در حال حاضر نيز بناهاي مجاز اطرافش را به نفع خود مجبور به عقب نشيني كرده است.

نمايش عمو زنجيرباف
سالن نمايش فرهنگسراي دختران نمايش شاد و موزيكال عمو زنجيرباف را به صحنه برده است.
اين نمايش كه به كارگرداني و نويسندگي علي رضا قهرمان اجرا مي شود تا 30 آبان همه روزه از ساعت 18 ميزبان كودكان خواهد بود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر و يا رزرو بليت مي توانند با شماره تلفن 9-44081038 تماس بگيرند و يا به نشاني بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات، فرهنگسراي دختران مراجعه كنند.

بازار
بورس برنج خارجي
005649.jpg
در حالي كه فصل، فصل وفور برنج مرغوب داخلي است اما چهار راه مولوي همچنان جاي بيشتري را براي خودنمايي برنج خارجي باز گذاشته و اين بازار به بورس برنج خارجي بدل شده است.
هفته پيش نرخ هاي پايين برنج خارجي قيمت هاي انواع داخلي را اندكي جابه جا كرد و همان طور كه پيش بيني مي شد نرخ برخي اقلام بين 20 تا 40 تومان كاهش يافت.
از سوي ديگر آوازه تسلط برنج هاي خارجي به فائو نيز رسيد و اين سازمان حجم واردات برنج ايران در سال 2005 را يك ميليون و 200 هزار تن اعلام كرد و اين در حالي بود مسئولان اين رقم را فقط 300 هزار تن مي دانند.

ببخشيد؛ الان چه كار مي كنيد؟
الهام اناري
چهار انگشتي براي جشنواره پليس
سعيد سهيلي
005616.jpg
فيلم تازه ام با عنوان چهار انگشتي را چند روز قبل كليد زدم. اين فيلم موضوع پليسي دارد و قصد دارم آن  را براي جشنواره پليس آماده كنم. داستان چهارانگشتي درباره فواد پسر جوان شهرستاني است كه براي كار به تهران مي آيد. او در قطار با سولماز آشنا مي شود و سولماز هم به خاطر حادثه كشته شدن برادرش راهي تهران مي شود. اين دو به هم علاقه مند مي شوند و... غير از اين، فيلم قبلي ام يعني سنگ، كاغذ، قيچي هم اكنون در مرحله تدوين است. اين فيلم هم در حوزه دفاع مقدس جاي مي گيرد و امين حيايي، شهرام حقيقت دوست، انديشه فولادوند و رامتين خداپناهي بازيگران آن هستند. فيلمبرداري چهارانگشتي در باغ مستوفي تهران كليد خورده و البته برخي از قسمت هاي فيلم در شمال كشور و ورامين فيلمبرداري مي شود.

يك دوران طلايي
گل شيفته فراهاني
005601.jpg
اين روزها ميم مثل مادر را روي اكران دارم. اين فيلم تجربه خوبي بود و به نظرم يكي از كامل ترين نقش هايي بود كه بازي كردم. تصور كنيد زندگي يك آدم را از هجده سالگي و جواني مي بينيم تا وقتي كه درد مي كشد و از دنيا مي رود. سپيده نقش فوق العاده جذابي بود. در اين فيلم بعد از نيوه مانگ تجربه كار با نا بازيگر را تكرار مي كردم كه هرچند سخت ولي جالب بود.
غير از ميم مثل مادر از ابتداي امسال يك دوره پركار را با چهار فيلم گذراندم. فيلم هاي گيس بريده به كارگرداني جمشيد حيدري، سنتوري كار داريوش مهرجويي و نيوه مانگ كار بهمن قبادي كه تجربه متفاوتي بود. به نظر خودم دوره فشرده بازي در فيلم هاي ميم مثل مادر ، سنتوري و نيوه مانگ دوران طلايي زندگي كاري من بود.

رستم و سهراب با موسيقي محلي
رسول نجفيان
005610.jpg
اين روزها طراحي و كارگرداني نمايشي با عنوان رستم و سهراب را برعهده دارم. اين نمايش كه اقتباسي از داستان شاهنامه فردوسي است در فرهنگسراي نياوران روي صحنه است. در اين نمايش كاظم هژير آزاد، ناصر بنايي، فرهاد تجويدي، بهروز عنايتي، احمد آجرلو، مريم رحيمي و انوش معظمي بازي مي كنند. براي كارگرداني اين نمايش، داستان رستم و سهراب را به طور كامل استخراج كردم. همچنين از ساير داستان هاي شاهنامه در نگارش برخي ديالوگ ها استفاده كردم چون بار دراماتيكي نمايش را بالا مي برد. من در اين نمايش از موسيقي هاي محلي استفاده كردم چون معتقدم اينها انبوهي از ميراث هاي باارزشي هستند كه سينه به سينه به صورت شفاهي نقل شده اند و بايد همانند ظروف عتيقه اي كه به شدت از آنها مراقبت مي كنيم، اينها را هم حفظ كنيم.

اجراي برنامه زنده
فلامك جنيدي
005622.jpg
اين روزها در مجموعه برنامه نمايشي از كجا بايد شروع كرد؟ مشغول بازي هستم. مريم سعادت كارگرداني اين مجموعه را برعهده دارد و البته در كنار ما بازيگري هم مي كند. سه خواهر در محوريت قصه هاي مجموعه قرار دارند كه من يكي از آنها هستم. من، مريم اميرجلالي و مريم سعادت بازيگران اصلي مجموعه هستيم و البته در هر قسمت تعدادي بازيگر به عنوان ميهمان حضور دارند. غير از اين، در فيلم سينمايي بي وفا به كارگرداني اصغر نعيمي هم حضور داشتم. فيلمنامه بي وفا توسط فرهاد توحيدي نوشته شده و ديگر بازيگران آن الناز شاكردوست، حميد گودرزي، گوهر خيرانديش و محمدرضا هدايتي هستند. ظاهراً مجموعه تازه مهران مديري با عنوان عصر قجر به تازگي شروع شده، اما باتوجه به اين كه من اين روزها در يك برنامه زنده حضور دارم، معلوم نيست به عصر قجر مي رسم يا نه.

سكه، طلا و ارز
005652.jpg

چشم انتظار
سيدمهدي شجاعي
smshojaee.persiablog.com
005613.jpg
همه عمر بر ندارم، سر از اين خمار مستي
كه هنوز من نبودم كه تو در دلم نشستي
انتظار ما، انتظار ديروز و امروز نيست.
ما قرنهاست كه منتظر آمدنت هستيم.
شايد اگر هيچكس هيچ حرفي هم از تو نمي زد، باز ما چشم انتظار ظهورت بوديم. شايد اگر هيچكس، هيچ  نشاني از تو نمي داد، باز ما به دنبال تو مي گشتيم. چرا كه؛ بي وجود تو، خلقت سر از وادي بطالت در مي آورد و قصه آفرينش بي  حسن ختام مي ماند. بي قرار آمدنت، برگهاي پاياني كتاب جهان، مفقود بود.
انتظار ظهور تو با سرشت ما عجين شده است.
ما پيش از آنكه پا به جهان بگذاريم، نويد آمدنت را شنيديم.
ما پيش از آنكه متولد شويم، تولد تو را جشن گرفتيم.
ما اگر تو را نديده بوديم و نمي شناختيم، اكنون چگونه براي تجديد ديدارت لحظه مي شمرديم؟
اين را آنان كه در چنبره زمان اسيرند نمي فهمند.
اين را آنانكه زمان را زنجيري پيوسته و ممتد بر پاي جهان مي انگارند، درك نمي كنند. اين را آنان كه تو را غايب مي پندارند، در نمي يابند.
تويي كه پيش از تولدمان، دلهايمان را در كلاس محبتت، حضور و غياب كرده اي، پيش و بيش از همگان هستي و بوده اي و حضورت از همه آنان كه در وهم حضور به سر مي برند، عميق تر و روشن تر و آشناتر است.
فقط كافي است كه برقع از چهره برداري تا همگان به قدمت ناپيداي آشنايي ات اذعان و اعتراف كنند. بردار!

سينما
005625.jpg
ميم مثل مادر
كارگردان: رسول ملاقلي پور
بازيگران: گلشيفته فراهاني، حسين ياري، جمشيد هاشم پور، شراره دولت آبادي و سحر دولتشاهي
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ 1، مركزي 1، فلسطين 1، ناهيد، پيروزي، گلريز 2، فردوسي، سروش، شيدا، سپيده 1، استقلال، جوان 2.
خلاصه نمايش: پزشكان دليل بيماري فرزند سپيده را ناشي از استنشاق گازهاي شيميايي توسط وي مي دانند. سهيل اصرار دارد تا فرزند را به آسايشگاه تحويل دهند اما سپيده مقاومت مي كند و...

تلويزيون
005655.jpg

آلودگي هواي تهران
005607.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دروغ پاييزي
پسرك با غرور نگاهي به صف ديگر كرد و بعد نگاهي به روپوش سرمه اي اش انداخت. باورش نمي شد چقدر زود بزرگ شده و حالا توي صف كلاس اول راهنمايي ايستاده بود. آن قدر خوشحال بود كه نفهميد كه چه وقت وارد كلاس شد. صداي آقا معلم بود كه افكارش را پاره كرد. سلام بچه ها من صولتي هستم، معلم ادبيات شما! خوشحالم كه امسال با شما هستم. لطف كنيد شما هم خودتان را معرفي كنيد.
صداي بچه ها، توي اتاق پيچيد، رضا، پدرم دكتر هستند.
- احمد، رئيس بانك.
- شهرام، مهندس برق.
- پسرم شما؟ حواستان كجاست؟!
پسرك ايستاد، منو و مني كرد، گفت: آ...قا...ا، اجازه، من طاهر هستم. شغل پدرم!...
تمام شادي هايش رنگ باخت، نگاهي از سوي پنجره به خيابان انداخت، خش خش برگهاي پاييز زير جاروي دسته بلند پيرمرد نارنجي پوش، ناله اي كرد و تمام شادي اش را در هم تنيد...
پسرك آب دهانش را قورت داد و نفسش را كه در سينه اش حبش شده بود به يك باره آزاد كرد و گفت: شغل آزاد! ...
معصومه شيخي

گشتي در دنياي خبرها
دستگيري سارقان با بوي پيتزا
اينديانا: يك مأمور پليس در آمريكا با استشمام بوي پيتزا موفق به دستگيري دو سارق شد. اين دو سارق جوان در تماس تلفني با يك پيتزا فروشي، پيتزاي پپروني سفارش دادند اما هنگامي كه پيك موتوري رستوران در حال جستجوي آدرس سفارش دهنده بود اين دو نفر در خيابان او را با چاقو تهديد كردند و هر چه پول و پيتزا همراه داشت به سرقت بردند. به هر حال يك مأمور پليس مسئول بررسي اين پرونده شد. هنگامي كه وي در محل وقوع جرم مشغول قدم زدن بود ناگهان بوي پيتزا استشمام كرد. به همين دليل با تعقيب اين بو به يك خانه رسيد. در واقع اين خانه همان منزل سارقان پيتزا بود و اينگونه وي با حس بويايي قوي موفق به دستگيري آنها شد.
هراس مأمور پليس
كاليفرنيا: يك مرد كه مبتلا به بيماري هپاتيت سي بود به جرم پرتاب آب دهان به يك مامور پليس دستگير شد. اين مرد كه از همسر خود جدا شده بود قصد داشت با توسل به زور وارد خانه وي شود به همين دليل اين خانم پليس را خبر كرد. به محض اينكه مامور پليس به محل ماموريت خود رسيد، مرد مهاجم آب دهان خود را به صورت مرد پرتاب كرد. در همين حال خانم شاكي بلافاصله فرياد زد كه شوهر سابقش مبتلا به هپاتيت سي است. به همين دليل مامور پليس هراسان خود را به بيمارستان رساند تا اينكه آزمايش خون بدهد. ظاهراً او نمي دانست كه هپاتيت سي از طريق خون و يا استفاده مشترك از سوزن  منتقل مي شود.


سوسمار به جاي پول
ديترويت: يك مرد مسلح به جاي طلب خود از قاچاقچي مواد مخدر، سوسمار وي را تصاحب كرد. اين قاچاقچي هزاران دلار به اين مرد مسلح بدهكار بود و با توجه به اينكه حاضر به پرداخت بدهي اش نبود ديروز مرد مسلح به خانه قاچاقچي رفت تا با او اتمام حجت بكند. پس از اينكه قاچاقچي از پرداخت بدهي خود طفره رفت مرد مسلح سوسمار نيم متري وي را در دست گرفت و از خانه خارج شد.
سرقت از قبرستان
نيويورك: سرقت از قبرستانها منجر به حبس دو مرد معتاد شد. اين دو مرد معتاد براي تأمين پول مورد نياز خود جهت خريد مواد مخدر شبها به قبرستانهاي مختلف دستبرد مي زدند و تمام تزئينات قبرها را كه بيشتر مجسمه بود به سرقت مي بردند. آنها سپس اين مجسمه ها را به افرادي كه داراي حياط هاي بزرگ بودند مي فروختند.
برق گرفتگي بازيكنان فوتبال
استانبول: 6 تن از بازيكنان يك تيم فوتبال در تركيه و همچنين يكي از كارمندان اين باشگاه دچار برق گرفتگي شدند. هنگامي كه بازيكنان اين تيم دسته دومي مشغول تمرين در زمين چمن بودند ناگهان صاعقه به آنها زد كه در جريان اين سانحه 6 بازيكن و يك كارمند دچار برق گرفتگي شدند.
ترافيك مسكو و شكست اسپارتاك
005619.jpg
مسكو: سه شنبه شب دو تيم اسپارتاك مسكو و اينترميلان ايتاليا در چارچوب رقابتهاي ليگ قهرمانان اروپا به مصاف يكديگر رفتند كه در اين بازي تيم اينتر با نتيجه يك بر صفر مغلوب حريف شد. تنها گل اين بازي در ثانيه 58 به ثمر رسيد، اما پس از اين ديدار مربي تيم اسپارتاك، ترافيك شهر مسكو را عامل اصلي شكست تيمش اعلام كرد. داستان از اين قرار بود كه اتوبوس تيم اسپارتاك در ترافيك شهر مسكو گير افتاد و چون بيم آن مي رفت كه اين تيم سر وقت به محل برگزاري بازي نرسد، بازيكنان و كادر فني اين تيم از اتوبوس پياده شدند و با مترو خود را به ورزشگاه رساندند. به همين دليل بازيكنان اسپارتاك زمان كافي براي گرم كردن خود نداشتند و در همان دقيقه اول بازي گل خوردند. در عكس كاملاً مشخص است كه ولاديمير فدوتوف مربي تيم اسپارتاك از اوضاع راضي نيست.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |