گفت و گو
معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي:
زيرساخت ها
آماده نيست
عكس: مهدي بيات
|
|
با توجه به تلاش هاي انجام شده در يك سال گذشته و برنامه هاي تنظيم شده، بدون شك و ترديد تا پايان سال 86 تحول عظيمي در صنعت گردشگري كشور بوجود خواهد آمد.
عليرضا سجادپور معاون امور فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت: برآوردهاي كارشناسان نشان مي دهد كه صنعت جهانگردي در قاره آسيا در دو، سه سال اخير اوج گرفته و پيش بيني مي شود آسيا در ده سال آينده رتبه اول جهانگردي را در جهان به خود اختصاص دهد.
وي افزود: ايران در ميان كشورهاي آسيايي با جاذبه هاي فراوان خود جايگاه ويژه اي دارد. گذشته از جهانگردان اروپايي، آمريكايي و كانادايي كشور ما مقصد بسيار مناسبي براي گردشگران كشورهاي عربي منطقه و انبوه گردشگران ژاپني و چيني به شمار مي آيد. كشور ژاپن براي 18 ميليون گردشگر براي سفر به خارج در سال 2007 تدارك مي بيند و چيني ها در سال آينده 31 ميليون گردشگر را به كشورهاي جهان روانه مي كنند، اكثريت گردشگران كشورهاي عربي نيز به دلايل مختلف سياسي، اجتماعي نگاه شان به ايران گسترده تر شده و از سفر به كشور ما استقبال مي كنند و همين دلايل ثابت مي كند كه گردشگران خارجي در راهند و رونق گردشگري در كشور ما يك امر كاملا تحقق پذير است و در چنين شرايطي دولت و بخش خصوصي ما بايد بدون تلف كردن فرصت به سامان دهي زيرساخت ها، احداث هتل ها و اقامتگاه ها و مجتمع هاي ميان راهي، تجهيز وسايل حمل و نقل و سيستم بانكي اقدام كنند. سرمايه گذاران بايد اطمينان داشته باشند با حمايت هاي وسيع دولت اكنون بهترين و پررونق ترين فضا براي سرمايه گذاري صنعت گردشگري است. در حال حاضر حدود 100 منطقه نمونه گردشگري در سراسر كشور براي احداث مجتمع هاي تفريحي و گردشگري انتخاب شده است.
سجادپور گفت: در يك سال گذشته اولويت كار معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان بر فرهنگ سازي متمركز بوده است. خوشبختانه تلاش انجام شده موثر بوده و توجه قشرهاي مختلف اجتماعي از نخبگان و عموم مردم به فرهنگ سازي جلب شده است. اكنون ميراث فرهنگي و گردشگري براي مردم ما يك موضوع آشنا شده و روزبه روز نسبت به آن كنجكاوي بيشتر نشان مي دهند. البته آموزش افراد جامعه و آشنا ساختن مردم يك وظيفه اساسي محسوب مي شود و تلاش پيگير براي فرهنگ سازي و آموزش هر چه بيشتر در ميان مديران و سياستگذاراني كه در امر گردشگري تصميم مي گيرند، نيروهاي متخصص و كارشناسان، آژانس هاي مسافرتي، نيروي انتظامي، راهنمايان و در نهايت عموم مردم، دانشجو، دانش آموز، كارمند، اصناف و حتي رانندگان وسايل نقليه ضرورت كامل دارد.
وي افزود: اگر در بيش از 30 سال گذشته در كشور ما به موضوع گردشگري توجه نشده، جامعه امروزي ما بايد تلاش كند علاوه بر جبران سال هاي گذشته، خود را به كاروان طلايي گردشگري جهاني نزديك كند و بايد براي همه دست اندركاران و مردم ما روشن شود كه موضوع گردشگري فقط به اقتصاد تمام نمي شود. بلكه جنبه هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي اين صنعت از اهميت شاياني برخوردار است و رونق گردشگري در هر كشوري آينده سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي نسل هاي آينده آن كشور را هم تضمين مي كند.
معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي اظهار داشت: اين سازمان به منظور شناساندن جاذبه هاي ارزشمند كشور به جهانيان اقدامات گسترده اي را آغاز كرده كه حضور در جشنواره ها و نمايشگاه هاي بين المللي و گفتگو با مقامات فرهنگي و توريسم كشورهاي مختلف و ايجاد شركتهاي بين المللي گردشگري با كشورها از جمله هند، ژاپن، اندونزي، تركيه و سوريه و پخش توليدات تبليغاتي در رسانه هاي جهاني و نمايش آثار تمدن و فرهنگ ايران در موزه هاي بين المللي از جمله اين اقدامات به شمار مي آيد. وي خاطر نشان ساخت هدف نهايي سازمان ميراث فرهنگي واگذاري امور به بخش خصوصي است و در اين راستا به جز مسئوليت هاي غيرقابل واگذاري، همه امور به عهده بخش خصوصي گذاشته مي شود و در چنين شرايطي نياز سازمان به ادارات عريض و طويل پيچيده كه در كوتاه مدت منطقي است از ميان برداشته خواهد شد و اين هدف در چشم انداز 10 تا 15 سال آينده تحقق مي پذيرد.
حميد دهقان
|