چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۳ - Nov 15, 2006
وزير امور اقتصادي و دارايي:
ايران سياست كاهش اتكا به دلار را اتخاذ كرده است
001623.jpg
گروه اقتصادي- وزير امور اقتصادي و دارايي درخصوص اعمال محدوديت هاي مالي و بانكي عليه ايران از سوي آمريكا گفت: ايران براي مقابله با كارشكني هايي كه از سوي بانك هاي اروپايي و آمريكايي براي ايجاد اختلال در مبادلات ارزي ايران صورت گرفته است، سياست كاهش اتكا به دلار را اتخاذ كرده است تا ميزان و سهم دلار را در ذخاير و سبد ارزي خود كاهش دهد.
داوود دانش جعفري ديروز در همايش بانكداري الكترونيك با بيان اينكه سياست كاهش وابستگي مبادلات ارزي ايران به دلار بيش از آنكه به ضرر ايران باشد به ضرر خود آمريكا است، گفت: اين سياست، جايگاه دلار را در دنيا به عنوان يك ارز مطمئن تنزل مي دهد و اظهار نگراني اخير رئيس سابق بانك مركزي آمريكا مبني بر كاهش جايگاه دلار در مبادلات ارزي نيز در همين راستا است و در واقع، اينگونه سياست هاي خودزني كه مقامات آمريكا آن را براي تحت فشار قرار دادن ساير كشورها اتخاذ مي كنند، منجر به تضعيف جايگاه دلار مي شود.
دانش جعفري درباره نظارت بانك مركزي بر بانك هاي خصوصي نيز گفت: معناي نظارت بانك مركزي ايجاد مانع در برابر فعاليت موسسات مالي و اعتباري نيست بلكه صرفاً اجراي قانون و نظارتي است كه منجر به تقويت و قوام سيستم بانكي مي شود.
وي با تأكيد بر اين كه اينگونه نظارت ها همواره از سوي بانك مركزي تمام كشورهاي دنيا صورت مي گيرد، افزود: قانون بازار غيرمتشكل پولي تكاليفي را به بانك مركزي محول كرده كه براساس آن، تمام فعالان بازار پولي ايران بايد خود را با سياست هاي بانك مركزي انطباق دهند.وزير امور اقتصادي و دارايي دريافت كارمزد توسط دستگاه هاي خودپرداز بانك هاي دولتي از مشتريان را در راستاي حمايت از بانكداري نوپاي الكترونيكي در كشور دانست و گفت: با افزايش رقابت ميان بانك ها اين هزينه ها مطمئناً كاهش خواهند يافت.
دانش جعفري درخصوص كاهش 1/2 درصدي رشد اقتصادي كشور گفت: بانك مركزي براي نخستين بار براي پيش بيني رشد اقتصادي كشور مدلي را بر مبناي پيش بيني رشد سه ماهه برحسب شواهد و مدل سازي ها طراحي كرده است.
به گزارش همشهري، وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين در سخنراني در اين همايش، درخصوص وضعيت بانكداري الكترونيكي در كشور گفت: دولت امروزه هزينه هاي فراواني را براي امور مختلف مي پردازد كه اگر در كنار آن توجه بيشتري به بانكداري الكترونيكي صورت گيرد اين هزينه ها كاهش مي يابد.مثلاً در حال حاضر هزينه هاي فراواني براي چاپ اسكناس پرداخت مي شود كه به هر ميزان كه به بانكداري الكترونيكي بها داده شود هزينه چاپ اسكناس نيز كاهش مي يابد.
دانش جعفري با بيان اينكه در حال حاضر 3/7 ميليارد برگ اسكناس در جريان است، گفت: با توجه به جمعيت 70 ميليون نفري كشور سرانه هر فرد 100 برگ مي شود در حالي كه در كشور هاي صنعتي سرانه هر فرد 12 تا 16 برگ اسكناس است، حتي سرانه اسكناس براي هر فرد هندي و پاكستاني 40تا 50 برگ است.
وي تأكيد كرد: سالانه 120 ميليارد ريال بابت جمع آوري و امحاء اسكناس ها هزينه مي شود در صورتي كه اگر بخشي از اين هزينه ها در جهت توسعه بانكداري الكترونيكي صرف شود هزينه دولت نيز كاهش مي يابد.وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينكه در حال حاضر شش هزار دستگاه خودپرداز در كشور فعاليت مي كنند تأكيد كرد: اين تعداد تا پايان سال به 8100 دستگاه و تا پايان سال 88 به 30 هزار دستگاه افزايش خواهد يافت.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در سخنراني در همايش بانكداري الكترونيك گفت: 73 هزار كيلومتر فيبرنوري شامل 33 هزار كيلومتر در شاهراه هاي اصلي و 40 هزار كيلومتر در شهرها با سرمايه گذاري 700 ميليارد تومان در كشور ايجاد شده است.
محمد سليماني با اشاره به لزوم تبديل بانكداري سنتي به بانكداري الكترونيكي، گفت: بانكداري يك بازار است كه اگر خدمات آن به صورت ديجيتالي ارائه شود، هم به سود بانكداري است و كاهش هزينه ها به خاطر درآمدزايي آن به نفع شبكه مخابرات است.

به ارزش 450 ميليون يورو بين ايران و آلمان
قرارداد توليد لوكوموتيو در كشور امضاءشد
001620.jpg
گروه اقتصادي قرارداد توليد و انتقال تكنولوژي توليد لوكوموتيو به ايران ديروز در مراسمي با شركت وزراي راه و ترابري، صنايع ميان شركت مپنا با زيمنس آلمان به امضاء رسيد.
به گزارش همشهري اين قرارداد به ارزش حدود 450 ميليون يورو با ( 300 ميليون يورو سهام خارجي و 150 ميليون يورو سهام طرف ايراني) امكان توليد لوكوموتيو هايي را با سرعت 160 كيلومتر در ساعت براي حمل مسافر در كشور ايجاد مي كند.
براساس اين قرارداد كنسرسيوم مشترك ايران و آلمان براي توليد لوكوموتيو و انتقال تكنولوژي آن به كشور سرمايه گذاري خواهد كرد.طبق اين قرارداد نخست سي دستگاه لوكوموتيو ساخته شده وارد مي شود و 120 دستگاه نيز در داخل كشور توليد مي شود.در اين مراسم قرارداد خريدي نيز ميان شركت مپنا و راه آهن جمهوري اسلامي ايران به امضاء رسيد.در اين مراسم وزراي صنايع و راه و ترابري بر اهميت اين قرارداد و تحول در بخش صنعت كشور و صنعت حمل و نقل كشور سخناني بيان كردند و مديرعامل شركت مپنا گزارشي از روند امضاي قرارداد ارائه كرد.
تحولات سياسي تأثيري بر قرارداد زيمنس ندارد
در حاشيه اين مراسم اس ماكسول معاون شركت زيمنس كه براي شركت در مراسم امضاي اين قرارداد به كشورمان سفر كرده بود در گفتگو با خبرنگار ما تحولات پرونده هسته اي و فشار هاي سياسي حول آن را در قرارداد شركت متبوع خود با طرف هاي ايراني بي تأثيردانست و تأكيد كرد كه همواره مسايل اقتصادي از ديد وي با مسايل سياسي ارتباطي ندارد و اين مسئله اگر تأثيري داشت بطور قطع وي در مراسم امضاي قراردادي اين چنين در تهران حضور نمي يافت.
وي درمورد اهميت اين قرارداد نيز تأكيد كرد كه شركت زيمنس در بسياري از بخش هاي اقتصادي در ايران فعال است و در زمينه راه آهن نيز قرارداد هايي داشته است كه اين زمينه با قرارداد توليد 150 دستگاه لوكوموتيو تحول مهمي براي اين شركت محسوب مي شود.
موسي رفان مديرعامل شركت مپنا نيز در اين مراسم به خبر نگار ما گفت شركت مپنا با توجه به نياز بازار كشور به توليد لوكوموتيو با امضاي قرارداد با شركت هاي خدماتي راه آهن كشور به توليد لوكوموتيو روي آورده است و با توجه به توانايي هايي كه در توليد توربين هاي نيروگاهي دارد سرمايه گذاري در زمينه توليد لوكوموتيو را نيز پيگيري خواهد كرد.

انتقاد رئيس اتاق بازرگاني از كم تحركي
بخش خصوصي در اجراي اصل 44
ايرنا: رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران از كم تحركي بخش خصوصي كشور در ورود به صحنه اجراي اصل 44 قانون اساسي (خصوصي سازي) انتقاد كرد. علينقي خاموشي روز سه شنبه در ششمين همايش شورايعالي اطلاع رساني اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران افزود: در مقطع تغيير ساختار اقتصادي كشور قرار داريم كه فشار آن بيش از همه بر بخش خصوصي است و اگر بخش خصوصي به موقع به ميدان بيايد، اين تغيير ساختار صورت خواهد گرفت، در غيراين صورت بعيد است اين تغيير ساختار انجام شود.
خاموشي از فعالان بخش خصوصي خواست تا با حضور فعال در اين صحنه و پيگيري آن ، زمينه تحقق اين امر مهم را فراهم كنند. خاموشي با اشاره به اينكه هنوز بخش خصوصي به ناتواني درانجام كارها متهم است، از فعالان اين بخش خواست كه با تحرك هرچه بيشتر زمينه اين اتهام را از بين ببرند. وي همچنين به تمايل شركتهاي سرمايه گذاري خارجي براي سرمايه گذاري در ايران و مشاركت با بخش خصوصي براي سرمايه گذاري مشترك اشاره كرد و افزود: مزيت نسبي سرمايه گذاري در ايران ، سرمايه گذاري در صنايع انرژي بر به دليل نزديكي به اين منابع و ارزان بودن آن است.

متقاضيان دريافت كارت هوشمند سوخت براي اطلاع
تغيير نشاني به مراكز پستي مراجعه كنند
گروه اقتصادي-توزيع آزمايشي كارت هوشمند سوخت از 15 آبان ماه در شهر كرج آغاز شده است.
محمدحسن محبيان عراقي مدير عامل شركت پست گفت: روزانه حدود 10 هزار كارت در كرج توزيع مي شود و هم اكنون بيش از 50 هزار كارت هوشمند سوخت در اختيار دارندگان خودرو قرار گرفته است.
مدير عامل شركت پست، با بيان اين كه بايد 130 هزار كارت هوشمند سوخت در شهر كرج توزيع شود،  گفت: با شروع توزيع سراسري اين كارت ها، روزانه صد هزار كارت سوخت توزيع خواهد شد.
وي ادامه داد: افرادي كه در منزل نباشند، اطلاعيه اي براي آن ها براي دريافت كارت هوشمند سوخت توسط واحدهاي پستي صادر خواهد شد و افرادي كه تغيير آدرس داشته باشند،  بايد با مراجعه به واحدي كه ثبت نام كارت هوشمند سوخت را در آن انجام داده اند، تغيير آدرس خود را اطلاع دهند تا كارت هوشمند با آدرس جديد براي آن ها ارسال شود.

تا كنون تصميمي براي افزايش قيمت نان
گرفته نشده است
مهر: جوادعلي اكبريان از بررسي طرح ويژه اي در وزارت بازرگاني خبر داد كه براساس آن، بدون افزايش قيمت نان، مسايل و مشكلات اين محصول مصرفي برطرف مي شود.
رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان افزود: درحال حاضر مقدمات اوليه طرح مذكور فراهم شده است و شركت بازرگاني دولتي به عنوان مسئول اصلي طرح در حال تهيه آن است.
جوادعلي اكبريان افزود: براساس طرح وزارت بازرگاني، بدون افزايش قيمت ، نان صنعتي، انبوه و با كيفيت توليد خواهد شد.
وي درخصوص برخي اخبار درباره افزايش قيمت نان، گفت: تاكنون هيچ تصميمي براي افزايش قيمت نان از سوي سازمان حمايت گرفته نشده است.

ضرب الاجل ايران خودرو
براي مراجعه خودروهاي تحت ريسك
گروه اقتصادي- مدير تضمين كيفيت ايران خودرو از تعيين ضرب الاجل براي مراجعه خودروهاي تحت ريسك به نمايندگي هاي مجاز اين شركت خبر داد.
به گزارش روابط عمومي ايران خودرو، غلامرضا حاجي خاني با بيان اين مطلب افزود: با اينكه بيش از يك سال از طرح فراخوان ايران خودرو مي گذرد اما هنوز 25درصد خودروهاي تحت ريسك مورد بازبيني فني قرار نگرفته اند. وي ادامه داد: مشتريان مشمول طرح فراخوان مي توانند تا پايان آذرماه امسال با حضور در نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو، خودروهاي تحت ريسك خود را مورد بازبيني قرار دهند.

گفت وگوي امروز
افزايش قيمت نهاده هاي دامي
گروه اقتصادي- همواره در برهه هايي از زمان شاهد افزايش بهاي فرآورده هاي دامي هستيم. اين در حالي است كه اكثر توليدكنندگان افزايش بهاي محصولات توليدي خود را تحت تأثير عوامل خارجي مي دانند كه كنترل آنها در اختيارشان نيست. به گفته آنان به جز وجود پاره  اي مشكلات اعم از توزيع نامناسب و گاه كاهش توليد كه در بالا رفتن بهاي اين قبيل محصولات دخيل هستند، عواملي چون افزايش بهاي نهاده ها به شكل مستقيم بر بالا رفتن بهاي گوشت و شير تأثيرگذارند. در اين باره با فخرالله جهاندار مديرعامل اتحاديه دامداران گفت وگو كرده ايم.
***
* در مجموع چند درصد از بهاي گوشت قرمز و شير تحت تأثير قيمت علوفه قرار دارد و قيمت جهاني جو هم اكنون چقدر است؟
- 70 درصد قيمت شير و گوشت قرمز از محل علوفه است كه در نتيجه آن با افزايش قيمت علوفه بهاي شير و گوشت هم افزايش پيدا مي كند. اين در حالي است كه قيمت علوفه در سطح جهان افزايش پيدا كرده است، چنانچه قيمت هر تن جو كه در سال گذشته 135 تا 140 دلار بوده است، هم اكنون به حدود 215 تا 220 دلار در هر تن رسيده است.
* آيا بهاي ساير علوفه ها مانند ذرت علوفه  اي و كنجاله تخم پنبه نيز افزايش يافته اند؟
- بهاي كنجاله تخم پنبه نسبت به سال گذشته 50 تا 60 درصد افزايش داشته است و از۱۸۰ تومان در هر كيلو گرم به 275 تا 280 تومان رسيده است. بهاي ذرت علوفه اي نيز كه در كل در داخل توليد مي شود هم از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است به گونه اي كه بهاي ذرت علوفه اي ورامين سال گذشته هر كيلو۱۶ تا 18 تومان بود، اما بهاي آن امسال كيلويي 32 تا 34 تومان افزايش يافته است. در واقع بايد گفت هم اكنون تمامي نهاده هاي دامي مورد نياز دامداران با نرخ بالا در اختيار آنان قرار مي گيرد، حتي سبوس هم كه قبلاً با نرخ مناسب به دامداران عرضه مي شد، هم اكنون مانند ساير نهاده ها با نرخ بالا عرضه مي شود. بازار علوفه وارداتي در سال هاي گذشته رقابتي بود، چون هر كس مي توانست واردات انجام دهد، ولي هم اكنون به دليل آن كه در واردات رقابت نيست، هر كس هرچه بخواهد قيمت علوفه وارداتي را عرضه مي كند. اين در حالي است كه افزايش قيمت علوفه در سطح جهان به دليل وقوع خشكسالي استراليا روي داده است كه در 100 سال اخير بي سابقه بوده است.
* علت عرضه سبوس با نرخي مغاير با گذشته به دامداران چيست؟
- قيمت سبوس كه مصرف عمده دامداري هاي سنتي و كوچك است هم اكنون 100 درصد افزايش پيدا كرده است. در اين ميان صاحبان برخي كارخانه هاي آردسازي سبوس را به قيمت بالاتر از رقم مصوب دولتي يعني 110 تومان مي فروشند به گونه اي كه كارخانه هاي استان سيستان كه هميشه با مازاد توليد همراه بوده اند، هر كيلوگرم سبوس را 135 تومان مي فروشند. آنان معتقدند چاره اي جز عرضه سبوس با اين نرخ براي ادامه فعاليت خود ندارند. اين در حالي است كه افزايش قيمت علوفه در كشور باعث روي آوردن برخي دامداران كوچك به مصرف نان خشك در خوراك دام شده است كه اين كار با توجه به كپك هاي موجود در نان خشك باعث افزايش بار ميكروبي شير و آفلاتوكسين آن مي شود.
* در اين ميان افزايش بهاي علوفه چه تاثيري بر بهاي شير دارد؟
- بهاي هر كيلو شير با احتساب افزايش 44 درصدي دستمزدها و افزايش 20 درصدي بهاي علوفه بالاي 340 تومان براي توليدكنندگان تمام مي شود. اين در حالي است كه بر اساس مصوبه شوراي اقتصاد بهاي خريد شير خام با۲‎/۳ درصد چربي از دامداران به صورت درب كارخانه و با احتساب هزينه حمل و جوايز 250 تومان براي شش ماهه دوم امسال تعيين شده است كه از بهاي شش ماهه اول سال قبل هم پايين تر است.
دولت بايد به صنعت دامپروري توجه ويژه كند، چرا كه در غير اين صورت صنعتي با اين گستردگي و اشتغال فراوان و خدمات جانبي متنوع روند ركود را خواهد پيمود. وقتي دامداران با تلاش فراوان موفق شده اند از خروج 200 ميليون دلاري ارز براي واردات شير خشك به كشور جلوگيري كنند، در مقابل هم انتظار دارند بتوانند علوفه مورد نياز اين صنعت را با نرخ مناسب تهيه كنند. اين اقدام كه زمينه ساز كاهش بهاي توليد خواهد بود، به نفع مصرف كنندگان هم هست.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |