چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۳ - Nov 15, 2006
عربستان ديوار 900 كيلومتري در مرز با عراق مي سازد
ايرنا: وزير كشور عربستان سعودي گفت: اين كشور در نظر دارد كه سال آينده كار احداث يك ديوار امنيتي به طول 900 كيلومتر در مرز عراق را به منظور جلوگيري از ورود شبه نظاميان به اين كشور آغاز كند.
شاهزاده نائف در مصاحبه اي با روزنامه كويتي الانباء گفت: هزينه اين پروژه، شامل پايگاههاي نظامي و تجهيزات نظارتي، مي تواند به 12 ميليارد دلار برسد.عربستان سعودي، سه سال پس از حمله به رهبري آمريكا به عراق براي سرنگوني صدام حسين، نگران آن است كه خشونتهاي فرقه گرايانه به جنگي داخلي و تجزيه همسايه خود منجر شود.

گروگانگيري بي سابقه در عراق
گروه بين الملل- مدتهاست كه مردم عراق هدف گروه هاي تروريست و جنايتكار و مزدوران مختلفي قرار گرفته اند كه زندگي آنان را به مخاطره انداخته است. چنانكه كشاورزان در راه مزرعه، مثله مي شوند و دانشجويان در راه دانشگاه ربوده مي شوند. آمريكايي ها كه قرار بود عراقي نمونه براي خاورميانه ايجاد كنند، شرايط را به گونه اي رقم زده اند كه براي مردم عراق، زنده  ماندن بر هر هدف ديگري ترجيح دارد.
001602.jpg
گروه بين الملل- عضو ارشد ائتلاف شيعيان عراق از تغييرات گسترده در كابينه نوري مالكي نخست وزير عراق خبر داد.
از مدتها پيش، مالكي اعلام كرده بود كه مترصد فرصتي براي تغيير تعدادي از وزراي ناكارآمد است. محافل نزديك به مالكي مي گويند او به دليل شرايط بحراني در زماني كه به نخست وزيري منصوب شد فرصت كافي براي انتخاب وزيران شايسته نداشت.
ديروز عباس البياني از اعضاي عاليرتبه ائتلاف شيعيان به روزنامه الحيات چاپ لندن گفت مالكي طي چند هفته آينده ده وزير خود را تغيير خواهد داد. وي بدون ذكر نام وزراي مذكور افزود اين تغييرات بر اساس مسئله تكنوكرات بودن و توانايي افراد است. البياني همچنين تاكيد كرد مالكي از جناح هايي كه وزيران آنها تغيير مي يابند مي خواهد كه سه نامزد براي هر يك از پست ها معرفي كنند كه در صورت ناكار آمدي وزيران جديد آنها هم تغيير مي يابند.
كشتار وحشيانه شيعيان
ديروز در يكي از وحشيانه ترين اقدامات تروريستي گروهي از تكفيري  ها و بعثي هاي عراق با حمله به كشاورزان شيعه در جاده غزاليه به عامريه 30 تن از آنها را سربريدند.آنان پس از اين كشتار پيكر بدون سر كشاورزان را در جاده پراكندند.
در همين روز تروريست ها در عراق حدود 150 كارمند و ارباب رجوع وزارت آموزش عالي عراق را ربودند كه از سرنوشت آنها خبري نيست.در پي اين اقدام وزير آموزش عالي عراق براي مدتي نامعلوم دانشگاه هاي اين كشور را تعطيل كرد. نيروهاي آمريكايي نيز روز گذشته با بمباران مناطق مسكوني در شهر رمادي عراق 30 غيرنظامي را كشتند. در اين عمليات 17 تن نيز مجروح شدند .در شهر الشعله در غرب بغداد نيز حمله نيروهاي عراقي به تروريست ها منجر به كشته شدن شش غير نظامي و جراحت 20 نفر ديگر شد. تروريست ها نيز در شهر بعقوبه با حمله به يك اتوبوس مسافربري هشت نفر را كشتند.

نگاه
گروه بيكر معجزه نمي كند
مترجم: نيلوفر قديري
گروه بين الملل - مشكل بزرگي كه اكنون گروه تحقيق عراق در واشنگتن با آن رو به روست انتظارات بيش از حدي است كه از اين گروه و گزارش آن مي رود . گروهي كه در ابتدا و در ماه مارس توسط كنگره تشكيل شد اكنون و به تازگي از سوي كاخ سفيد حلال همه مشكلات عراق تصور مي شود. جيمز بيكر رئيس اين گروه اما تاكيد كرده كه قرار نيست اين گروه جادو كند و پاسخي فوري براي مشكلات عراق ارائه كند. مقامات نزديك و مرتبط با اين گروه از خبرنگاران خواسته اند درباره پيش بيني نتايج گزارشي كه قرار است در اوائل ماه دسامبر منتشر شود، درخواستي نكنند و انتظار نكته خاصي را هم نداشته باشند چون پيشنهادهاي اين گروه، پيشنهادهاي آشنايي است.
اعضاي اين گروه براي حفظ اسرار قسم ياد كرده اند اما اين قسم مانع از آن نشده است كه بيكر هنگام انتشار خاطراتش در اوائل امسال نظراتش را در اين باره اعلام نكند. او و اكثر هم گروهي هايش از گزينه مذاكره با ايران و سوريه درباره آينده عراق حمايت مي كنند. دولت بوش مخالف مذاكره با ايران بدون دريافت تضمين درباره پايان دادن به برنامه غني سازي اين كشور است. بوش اين موضوع را بار ديگر و به تازگي مورد تاكيد قرار داده است. اما گزينه هاي جايگزين هم مطرح شده از جمله اينكه آمريكا در سازمانهاي بين المللي با حضور ايران مشاركت و تعامل بيشتري داشته باشد. گروه تحقيق عراق در حال بررسي اين نكته است كه آيا كنفرانسي براي بررسي موضوعات گستره منطقه اي از جمله آينده لبنان و مناقشه اسرائيل و فلسطين بايد تشكيل شود يا نه.
اين گروه همچنين در حال بررسي انواع مختلف آرايش نيروست. اين احتمال بسيار قوي است كه يكي از پيشنهادهاي اين گروه خارج كردن نيروهاي آمريكايي از قالب نگهباني شهري و كاستن از ميزان خسارات و تلفات در عراق باشد. در اين مورد هم اين بحث وجود دارد كه آيا اين تغيير آرايش بايد بر اساس معيارهاي تاييد شده دولت بغداد باشد و يا آنطور كه دمكراتها مي  گويند در جهت وادار كردن دولت به انجام انتخاب سياسي دشوار. كاخ سفيد مخالف تعيين جدول زماني مشخص براي خروج نيروهاست اما پيش بيني مي شود كه گروه تحقيق عراق تاكيد كند كه تعهد آمريكا به عراق نمي تواند بي پايان باشد.
گزينه ديگر، افزايش موقت تعداد نيروها براي سركوب كردن ناآرامي هاي سني ها و شبه نظاميان شيعه و دادن فرصت اعمال قدرت به دولت بغداد است.
تقريباً همه 10 عضو گروه تحقيق عراق كه از 5 دمكرات و 5 جمهوريخواه تشكيل شده، به گرايش هاي غير حزبي شهرت دارند. شايد يكي از معيارهاي انتخاب اين گروه و اعضاي آن هم همين گرايش بوده است. قدرت چانه زني اين اعضا از ديگر معيارهاي انتخاب اين افراد است. مثلا ورنون جردن به خاطر اينكه شغلي براي مونيكا لووينسكي پيدا كرد تا او را ساكت نگه دارد شهرت دارد. سا ندرا دي اكانر ديگر عضو اين گروه هم كه از قضات سابق ديوان عاليست به خاطر گرايش ميانه و ذهن حقوقي اش انتخاب شده است. يكي از اعضاي اين گروه كه با بقيه اندكي متفاوت است ادوين ميس نظريه پرداز جناح راست و از اعضاي دولت رونالد ريگان است. او با اتخاذ سياست نرم در مقابل ايران و سوريه مخالف است.
اين گروه گفتگوهاي غير رسمي را به اظهار نظرات و پيشنهادهاي رسمي ترجيح مي دهد. اين گروه همچنين براي يافتن پاسخي به بحران و نابساماني عراق به نقطه اي فراتر از آمريكا چشم دارد. بيكر اخيرا شامي سه ساعته با جواد ظريف نماينده ايران در سازمان ملل صرف كرد. بيكر و لي هميلتون دمكرات كه در كنار هم رياست گروه تحقيق عراق را در اختيار دارند با اطلاع از تنشهاي حزبي در واشنگتن به شدت به دنبال به دست آمدن توافق و اجماع هستند.
گاردين-14 نوامبر

بوش عازم جنوب شرق آسيا شد
گروه بين الملل - جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ديشب واشنگتن را براي سفري يك هفته اي به مقصد جنوب شرق آسيا ترك كرد تا در چند نشست منطقه اي و كنفرانس اقتصادي شركت كند.
اين سفر يك هفته پس از آن صورت مي گيرد كه شكست جمهوريخواهان و پيروزي دموكرات ها در انتخابات ميان دوره اي كنگره آمريكا طوفاني در واشنگتن ايجاد كرده و جهان را در انتظار تحولات بعدي در سياست خارجي آمريكا فرو برده است.
سفر بوش به جنوب شرق آسيا از يك نظر ديگر اهميت دارد و آن موضوع كره شمالي است كه محور اين سفر است. همانقدر كه عراق در خاورميانه خواب را از چشمان دولت بوش برده و به بحران سياست خارجي اين كشور تبديل شده در جنوب شرق آسيا و اقيانوسيه هم كره شمالي و تحولات اخير هسته اي اين كشور به معضلي براي واشنگتن تبديل شده است.
بوش در اين سفر در سنگاپور، ويتنام و اندونزي توقف مي كند. محور مذاكرات در اين كشورها مسائل تجاري و بهداشت جهاني و از همه مهمتر كره شمالي و برنامه هسته اي و تسليحاتي اين كشور است. اما نكته اي كه در اين سفر اهميت زيادي دارد و از نزديك در مانيتورينگ رسانه هاي جهان قرار مي گيرد، نحوه استقبال سران منطقه از رئيس جمهوري است كه تا ديروز به خاطر بحران عراق و رسوايي هاي ابوغريب و گوانتانامو در جهان محبوبيت خود را از دست داده بود و امروز با شكست سنگين انتخاباتي در داخل كشور هم با راي منفي رو به رو شده و دو سال قبل از پايان رياست جمهوري اش همه كار او را پايان يافته مي دانند. تحليلگران داخل آمريكا هم با آگاهي از اين موضوع به بوش توصيه كرده اند در جريان اين ديدار مراقب كلام و زبان و رفتارش باشد؛ چون همه اينها اكنون براي جهان معني دارد.
اولين مقصد او در اين سفر سنگاپور است و در اين سفر او درباره اهميت همكاري هاي آمريكا و آسيا براي مبارزه با فقر و بيماري و تروريسم سخنراني مي كند. روز جمعه او به عنوان دومين رئيس جمهور آمريكا كه از زمان جنگ از ويتنام ديدن كرده به هانوي مي رود. در اين كشور بوش در چند نشست با رهبران منطقه در حاشيه كنفرانس مجمع همكاري اقتصادي آسيا و اقيانوسيه ديدار مي كند. روز دوشنبه هفته آينده بوش به اندونزي مي رود تا در پرجمعيت ترين كشور مسلمان جهان در كنفرانس خبري با رييس جمهور اين كشور رابطه ميان آمريكا با يك هم پيمان سنتي اما مسلمان را به رخ بكشد. اما سفر او به اندونزي از يك هفته پيش در اين كشور بحران ايجاد كرده و جاكارتا پايتخت را به ناآرامي كشانده و رئيس جمهور را تا مرز دريافت راي
عدم اعتماد پيش برده است.

حزب الله لبنان:
دولت سينيوره سقوط خواهد كرد
گروه بين الملل- حسن نصرالله دبيركل جنبش حزب الله لبنان پيش بيني كرد كه دولت فواد سينيوره دوام چنداني نخواهد داشت.
پس از آنكه جناح اكثريت در كابينه لبنان حاضر نشدند در تصميم گيري هاي مهم اخير لبنان از جمله در خصوص مكانيزم محاكمه متهمان ترور رفيق حريري ونيز تشكيل دولت وحدت ملي به نظرات جناح مخالف توجه كنند حزب الله لبنان به تهديد خود عمل و وزيران خود را از كابينه خارج كرد. در پي اين اقدام دو وزير طرفدار جنبش امل و نيز وزير حامي رئيس جمهوري لبنان نيز از كابينه استعفا دادند و بدين ترتيب اختلاف ميان جناح هوادار حزب الله و نيروهاي مخالف  آن فزوني يافت .
ديروز دبيركل حزب الله لبنان در جمع گروه كثيري از خانواده هايي كه خانه هايشان بر اثر تجاوز اسرائيل ويران شده است تاكيد كرد كه دولت كنوني لبنان باقي نخواهد ماند و دولت جديد تشكيل خواهد شد.
وي در اين خصوص توضيح بيشتري نداد. در همين حال، وي در واكنش به شايعاتي مبني بر امكان وقوع جنگ داخلي دراين كشور گفت: اطمينان
مي دهم صلح وثبات در لبنان حفظ خواهد شد و به هيچ وجه نبايد نگران جنگ داخلي بود.
ازسوي ديگر ديروز اميل لحود رئيس  جمهور لبنان در واكنش به مصوبه اخير هيات دولت در خصوص مكانيزم تشكيل دادگاه متهمان ترور رفيق حريري گفت:پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل درباره تشكيل اين دادگاه
بي ارزش و فاقد وجاهت قانوني است.
وي طي بيانيه اي اعلام داشت كه موافقت دولت لبنان به رياست فواد سينيوره با اين پيش نويس مغاير با قانون اساسي لبنان است و هيچگونه مشروعيت و ارزش قانوني ندارد.لحود قبلا اعلام كرده بود كه با توجه به استعفاي شش وزير كابينه سينيوره دولت وي از مشروعيت قانوني براي تصميم گيري درباره اين قطعنامه برخوردار نيست اما جناح موسوم به۱۴ مارس كه به دشمني با سوريه معروف است، بدون توجه به اين تذكر اين پيش نويس را تصويب كرد.
القاعده:
دولت لبنان راسرنگون مي كنيم
ديروز روزنامه الحيات چاپ لندن گزارش داد كه القاعده تهديدكرده است كه دولت لبنان را سرنگون خواهد كرد.در اين بيانيه كه هنوز صحت آن به تاييدنرسيده است نوشته شده:ما(القاعده)وارد لبنان شده ايم و براي نابودي اين دولت فاسد كه از آمريكا دستور مي گيرد، تلاش خواهيم كرد.

كوتاه ازسياست جهان
دولت وحدت ملي، اسرائيل را
به رسميت نخواهد شناخت
گروه بين الملل- در پي پذيرش پست نخست وزيري دولت خودگردان فلسطين از سوي محمد شبير و پخش اين شايعه كه دولت جديد، رژيم اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت، ديروز جنبش حماس اعلام كرد كه دولت آتي نيز اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت. در اين خصوص فوزي برهوم سخنگوي حماس گفت دولت وحدت ملي نه تنها اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت، بلكه طرح تشكيل دو كشور را به عنوان راه حلي براي پايان درگيري ها ميان اين رژيم و فلسطين نخواهد پذيرفت چرا كه اين موضوع يعني به رسميت شناختن رژيم اسرائيل.
در همين حال، ديروز يك مقام مسئول در تشكيلات خودگردان فلسطين گفت كه محمود عباس رئيس اين تشكيلات براي ملاقات با مسئولان امنيتي اردن، مصر و اسرائيل به امان سفر كرده است. هنوز در خصوص موضوعات مطروحه در اين مذاكرات خبري منتشر نشده است.

از سرگيري مذاكرات هند و پاكستان
گروه بين الملل هند و پاكستان ديروز بعد از پنج ماه، دور جديدي از مذاكرات صلح را آغاز كردند. اين مذاكرات را شيو شانكار منون وزير خارجه هند و رياض محمد خان همتاي پاكستاني اش در دهلي انجام مي دهند.
مذاكرات صلح ميان هند و پاكستان در ماه جولاي و بعد از انفجار قطار در بمبئي متوقف شد. دولت هند نيروهاي مرتبط با پاكستان را مسئول اين بمب گذاري دانستند. بعد از ديدار سران هند و پاكستان در حاشيه نشست سران جنبش عدم تعهد در كوبا دو طرف توافق كردند تا مذاكرات صلح از سر گرفته شود. تحليلگران مي گويند انتظار چندان قابل توجهي از اين مذاكرات نمي رود، اما اهميت آن در اين است كه نشان مي دهد روند صلح در جنوب شرق آسيا متوقف نشده است. مناقشه كشمير همچنان محور مذاكرات دو طرف است.

واشنگتن: كشورهاي عربي
حق كمك به فلسطيني ها را ندارند
واحد مركزي خبر: شون كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا از كشورهاي عربي خواست شرط هاي كميته چهارجانبه صلح خاورميانه را براي ارسال دوباره كمك ها به فلسطيني ها نقض نكنند.
اين درحالي است كه كشورهاي عضو اتحاديه عرب روز يكشنبه در نشست اضطراري خود در قاهره در زمينه لغو تحريم هاي اقتصادي فلسطيني ها به توافق رسيدند. اما درباره شيوه ارسال كمك ها به فلسطيني ها توضيحي ندادند.
عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب گفته بود بانك هاي كشورهاي عربي بدون هيچ محدوديتي اموال و دارايي هاي فلسطيني ها را انتقال خواهند داد.
كميته چهارجانبه صلح خاورميانه متشكل از سازمان ملل ،اتحاديه اروپا، آمريكا و روسيه اعلام كرده است كمك هاي بشردوستانه به فلسطيني ها زماني از سر گرفته خواهد شد كه دولت فلسطين به رهبري حماس، اسرائيل را به رسميت بشناسد و از خشونت ها دست بكشد و نيز توافقنامه هاي قبلي را كه بين فلسطيني ها و اسرائيلي ها امضا شد،  به رسميت بشناسد.
بدين ترتيب آمريكا عملا به كشورهاي عربي دستور داد كه حق هيچ گونه كمك به فلسطيني ها را ندارند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |