چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۳ - Nov 15, 2006
شوراي اسلامي شهر تهران جهت تشويق نوسازي بافتهاي فرسوده تصويب كرد
تمديد مجوز خريد املاك ريزدانه ناشي از عقب نشيني
001638.jpg
گروه شهري - شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با اصلاح مصوبه قبلي( 23 دي ماه 82 ) مربوط به اعمال سياست ها و امتيازات تشويقي براي نوسازي بافت هاي فرسوده، مجوز خريد و تملك املاك كمتر از 50 متر مربع ناشي از عقب نشيني و اجراي طرح ها توسط شهرداري را تمديد كرد.
به گزارش همشهري، مهدي چمران رئيس شوراي شهر هنگام بررسي اين طرح گفت: تملك املاك ريز دانه با مساحت كمتر از 50 متر مربع در بافت هاي فرسوده در سال 83 اعتباري معادل سه برابر بودجه شهرداري برآورد شده بود كه اين رقم تاكنون به طور قطع افزايش چشمگيري داشته است.
جليل حبيب اللهيان معاون معماري و شهرسازي شهرداري نيز گفت: تا رديف اعتبار مشخصي تعيين نشود تملك ريزدانه هاي واقع در بافت هاي فرسوده امكان پذير نيست.
خسرو دانشجو، مخبر كميسيون شهرسازي، فني و معماري شوراي شهر نيز گفت: در مناطق مختلف به تبع اجراي طرح هاي عمراني مشكلاتي براي برخي صاحبان املاك پيش مي آيد كه بايد حل شود. وي افزود: براي نمونه از۲۷۰ متر مربع يك ملك تنها 46 متر مربع باقي مانده است كه اگر اجازه ساخت هم داده شود به لحاظ فني و مهندسي با توجه به تراكم متعلق به ملك يادشده امكان ساخت وجود ندارد.
وي افزود: در اين گونه موارد به دليل عدم خريداري باقيمانده ملك از سوي شهرداري مردم بلاتكليف مي مانند در حالي كه شهرداري مي تواند با خريد ملك و تجميع آن با املاك مجاور، آن را بفروشد يا براي اجراي برخي طرح هاي خود مورد استفاده قرار دهد. از سوي ديگر رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر با اشاره به تهيه طرحي جامع مربوط به نوسازي بافت هاي فرسوده در اين كميسون خواستار عدم برخورد موردي با اين موضوع شد.
رسول خادم گفت: در حال حاضر حدود 60 هزار پلاك ريزدانه زير۵۰ متر مربع در تهران وجود دارد كه شهرداري فعلاً به حدود 2 هزار ريزدانه زير 50 متر بدهكار است.
حبيب كاشاني عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز در اين باره گفت: مصوبه سال 82 شوراي شهر در اين باره كه تا پايان سال 84 تمديد شده تبصره اي دارد كه در صورت تمديد آن تا پايان سال 85 مشكل تملك املاك كمتر از 50 متر را حل خواهد كرد. از سوي ديگر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: عملكرد شهرداري تهران طي 3 سال گذشته نشان مي دهد كه طرح تملك املاك واقع در بافت هاي فرسوده به دليل مشكلات مربوط به تأمين اعتبارات پيشرفت زيادي نداشته است. وي نامه احمدي نژاد شهردار وقت تهران به سران سه قوه مبني بر درخواست كمك 500 ميليارد توماني براي تملك املاك و عدم تخصيص اعتبارات مربوطه را دليلي بر وجود مشكلات مربوط به تأمين اعتبارات در اين زمينه دانست و از اعضا خواست در صورت تصويب طرح هاي مربوط به تملك، رديف آن را نيز به طور دقيق مشخص كنند. وي افزود: از۱۶۰ ميليارد تومان بودجه مصوب شهرداري براي تملك اراضي واقع در بافت هاي فرسوده 90 ميليارد تومان آن از محل فاينانس و 70 ميليارد ديگر از محل درآمدهاي شهرداري تأمين مي شود.
مسعود زريبافان عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز گفت: در زمان تصدي احمدي نژاد شهردار وقت طرح تملك املاك ريزدانه با 17 تبصره به صورت تفصيلي به شوراي شهر ارايه شد كه متأسفانه اعضا تنها به بررسي پنج تبصره آن بسنده كردند و ما بقي به فراموشي سپرده شد. در اين جلسه همچنين لايحه بخشودگي عوارض ساخت كتابخانه مجموعه حسينيه ارشاد اعم از زير بنا و اضافه تراكم به تصويب رسيد. از سوي ديگر رئيس شوراي شهر در ابتداي جلسه با اشاره به محدوده شهرتهران گفت: در جريان بررسي طرح جامع و راهبردي تهران با توجه به حفظ و گسترش فضاي سبز،  جلوگيري از ساخت و سازهاي اطراف شهر، محدوده شهر تهران از۷۲۰ كيلومتر مربع به 618 كيلومتر مربع كاهش يافته است.
چمران افزود: بر خلاف تصور صاحب نظران،  متخصصين و برخي از دوستان كه اعلام مي كنند، محدوده شهر تهران بزرگ شده است، تهران نه تنها بزرگ نشده بلكه كوچكتر هم شده است.

رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تشريح كرد:
برنامه هاي راهبردي براي ارتقاي
فرهنگي شهر و شهروندان پايتخت
مهر:  رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ضمن تشريح فعاليتها و حمايت هاي شهرداري از فرهنگ و هنر شهر تهران از پايان احداث سينما آزادي در مهلت مقرر ، طرح كحمايت از محصول فرهنگي ماه »، بهره برداري از سه مجتمع سينمايي در تهران، پروژه باغ كتاب تهران، و جزئيات برگزاري جشن كتاب خبر داد .
علي عسگري درباره پيشرفت پروژه سينما آزادي و نحوه ادامه كار اين پروژه گفت : پروژه سينما آزادي طبق روزشمار در حال پيشرفت است، اما مشكلي كه در اين مورد وجود دارد اين است كه در محل اين پروژه به دليل پررفت و آمد بودن و ... امكان ايجاد كارگاه وجود ندارد، به همين دليل كليه اسكلت ها در كارخانه اي خارج از شهر ساخته و به محل پروژه منتقل مي شود تا انشاء الله سر موعد تحويل داده شود.
عسگري به طرح ويژه كمحصول فرهنگي ماه» اشاره كرد و گفت: در اين طرح قصد داريم هر ماه يك محصول فرهنگي را معرفي كنيم و تبليغات خوبي در مورد آن انجام دهيم. اين محصول مي تواند يك فيلم، كتاب، تئاتر و يا كاست و سي دي باشد. جهت گيري ما در اين انتخاب بيشتر فرهنگ عمومي است و محصولي مد نظرمان است كه بتواند بيشترين و بهترين تأثير را در حوزه فرهنگ عمومي داشته باشد و البته اصيل و مطابق ويژگي هاي در نظر گرفته شده باشد. اين طرح قرار است ابتدا با محصولات فرهنگي سازمان مانند فيلم كميم مثل مادر» شروع و دنبال شود.
عسگري در ادامه گفتگو، يكي از اهداف جشن كتاب تهران را اينگونه توضيح داد : كقصد داريم مردم را به سمت مطالعه خوب و درست تشويق كنيم و به گفته ديگر فرهنگ كتابخواني را با شيوه هاي نو جا بينداريم. نكته مهمتري كه در حيطه برگزاري جشن كتاب مدنظرمان است جلب توجه مسئولان به موضوع كتاب و كتابخواني است.
عسگري در مورد جزئيات كتاب سال و معرفي برگزيدگان آن اعلام كرد : كفراخوان كتاب سال در بيشتر روزنامه ها آمده است. برگزيده هم فقط به عنوان نفر اول داريم و نفر دوم و سوم انتخاب نخواهد شد. جايزه نفر اول هم يك دستگاه آپارتمان به قيمت روز 60 ميليون تومان است.
در ادامه امين متوليان معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در خصوص زمان بندي و فعاليت هاي اجرايي براي برگزاري جشن كتاب گفت : اين جشن همزمان با شروع هفته كتابخواني (24 آبان) آغاز مي شود. ما اين هفته را به صورت نمادين به يك ماه افزايش داديم و بحث فضاسازي شهري براي عموم مردم و كتاب خوب خواندن را دنبال مي كنيم. هدفمان اين است كه فضاي عمومي به سمت كتاب و كتابخواني پيش برود.

قاليباف در يادواره شهدا:
سياسي كردن شوراها ظلم
به مردم و شهر است
گروه شهري - شهردار تهران گفت: شوراها نقش اساسي، كليدي و زيربنايي در حل مشكلات شهر دارند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، محمد باقرقاليباف - شهردار تهران دوشنبه شب گذشته در يادواره 313 شهيد محله قياسي و بزرگداشت ياد و خاطره شهيد آيت الله سعيدي اظهار كرد: عده اي تلاش مي كنند انتخابات شوراها را سياسي كنند اما شوراها محل جنجال هاي سياسي نيست.
وي تاكيد كرد: به نظر من هركس شوراها را سياسي كند به مردم و شهر ظلم كرده زيرا براي حل مشكلات شهر نياز به حضور افراد متخصص و متعهد است تا بتوانند مشكلات شهر را با كارايي مفيد خود حل كنند.
شهردار تهران انتخابات خبرگان رهبري را مهمتر از انتخابات شوراها دانست و گفت: خبرگان رهبري اساس حكومت است و به نظر من هر كس كه دلداده انقلاب و امام است بايد تلاش كند تا مردم با مشاركت حداكثري در اين انتخابات حضور يابند.
قاليباف در ادامه با اشاره به برگزاري يادواره شهداي محله قياسي گفت: لازم نيست انقلابي و حزب اللهي بود بلكه هرفردي كه يك جو انصاف و غيرت داشته باشد متوجه مي شود كه زندگي مادي و معنوي خود را مديون شهداست.
وي افزود: شهيدان امانت الهي بودند كه خانواده هايشان آن ها را به صاحب اصلي برگرداندند و جز خدا با هيچ كس معامله نكردند.
قاليباف در ادامه گفت: يكي از وظايفي كه امروز بر دوش ماست حفظ كردار، رفتار، منش و فرهنگي است كه شهدا براي ما به يادگار گذاشتند.
شهردار تهران فرهنگ جبهه، جنگ و بسيج را فرهنگي به جاي مانده از شهدا دانست و گفت: انقلاب و دوران دفاع مقدس ما نشات گرفته از فرهنگ حسين (ع) است به طوري كه مي توان گفت اين فرهنگ يك فرهنگ عاشورايي است و ما بايد در حفظ و توسعه آن كوشا باشيم.
وي با بيان اينكه هر حركتي كه خلاف سنت الهي انجام شود پايدار نيست، گفت: مخالفان امام خميني (ره) چه در حوزه و چه در دانشگاه مي گفتند دين يك امر شخصي است و پاسخگوي همه نيازهاي انسان ها نيست و ما اگر ما امروز مدعي هستيم كه راه شهدا را ادامه مي دهيم و دغدغه دين داريم بايد كارآمدي دين در اداره جامعه را به اثبات برسانيم.
شهردار تهران مشكل بافت هاي فرسوده را معضل جدي جنوب شهر تهران دانست و گفت: ما بايد تلاش كنيم اين مشكل را حل كنيم و اين مسئله با همكاري مردم، شوراي اسلامي شهر و شهرداري ممكن مي شود.

۹۵ پايگاه پشتيباني مديريت بحران
به زودي به بهره برداري مي رسد
گروه شهري - ظر ف 10 روز آينده سه پايگاه چندمنظوره پشتيباني مديريت بحران در مناطق 16، 19و۲۲ و اواخر بهمن ماه نيز 95 ايستگاه ديگر در 95 ناحيه شهر تهران توسط محمدباقر قاليباف شهردار تهران به بهره برداري خواهد رسيد. اين ايستگاه ها شناسنامه دار هستند و كليه استانداردهاي لازم به منظور ايمن سازي آنها در برابر زلزله به كار گرفته شده است؛ به طوري كه در مقابل زلزله هايي كه با دوره بازگشت هر۲ هزار و 475 سال با شدت 9 مركالي با احتمال 2 درصد هر۵۰ سال اتفاق مي افتد مقاومت خواهد داشت. به گزارش همشهري با افتتاح كامل اين ايستگاهها كه تعداد آنها 120 مركز اعلام شده تهران به الگوي مقاومت در ميان كلان شهرهاي در حال توسعه دنيا تبديل خواهد شد. رنگ زرد با فونتهاي آبي استاندارد اتاقهاي بحران در 120 محله شهر تهران است. كارشناسان از اين پايگاههاي چندمنظوره كه در شرايط عادي به عنوان ورزشگاههاي سرپوشيده و در شرايط بحراني در اختيار ستاد مديريت بحران مناطق و تيمهاي امدادي قرار خواهد گرفت به عنوان سرمايه اي ماندگار براي شهر تهران نام مي برند.
بنا بر اين گزارش، قرار است در هركدام از 120 پايگاه مورد اشاره يكصد ميليون تومان تجهيزات ورزشي، اورژانسي، آتش نشاني، تجهيزات پزشكي، كالاهاي امدادي، جست وجو و نجات، دستگاههاي شتاب نگار و... نصب شود. ضمن اين كه براي احداث اين 120 پايگاه بدون احتساب ارزش زمين آن حدوداً 25 ميليارد تومان از سوي شهرداري تهران هزينه شده است.
مازيار حسيني رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از طراحي 31 عملكرد براي اين پايگاهها سخن گفت كه به زودي دستورالعمل آن به كليه مناطق 22 گانه شهر تهران ابلاغ خواهد شد، 14 دستورالعمل اين پايگاهها مربوط به زمان عادي و 17 عملكرد در زمان بروز حادثه كاركرد خواهد داشت.
مازيار حسيني با اشاره به آمار سازمان ملل متحد كه 4 كشور در آسيا را به لحاظ ميزان خسارات ناشي از حوادث طبيعي رتبه بندي كرده گفت: هند، بنگلادش، چين و ايران از جمله كشورهايي هستند كه در منطقه فعال از نظر موقعيت زمين شناختي قرار داشته و شرايط ايمني آنها به گونه اي است كه هر ساله از ناحيه حوادثي نظير سيل و زلزله و خشكسالي ناچارند بخش عمده اي از در آمدهاي سرانه خود را صرف جبران آسيب هاي ناشي از اين حوادث نمايند.

نگاه
001635.jpg
بهمن عبدي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |