چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۳ - Nov 15, 2006
رهبر معظم انقلاب:
لبنان، نقطه شكست آمريكا و رژيم صهيونيستي خواهد بود
001569.jpg
گروه سياسي - رهبر انقلاب با قدرداني از نقش بسيار ممتاز نبيه بري در مقاومت 33 روزه تاكيد كردند: به ياري خداوند، لبنان نقطه شكست آمريكا و رژيم صهيونيستي خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار نبيه بري رئيس مجلس لبنان و هيأتي از حزب الله لبنان و جنبش امل پيروزي مردم و مقاومت اسلامي لبنان در جنگ سي و سه روزه را مايه افتخار و سرافرازي مسلمانان دانستند و تأكيد كردند: آنچه در اين نبرد سي و سه روزه و در مقابله با آمريكا و رژيم صهيونيستي اتفاق افتاد، در دنياي عرب و اسلام سابقه نداشت و ابعاد اين حركت عظيم و ارزشمند در آينده بيش از گذشته مشخص خواهد شد.
ايشان چهره سيد حسن نصرالله را در دنياي اسلام يك چهره استثنايي توصيف كردند و با قدرداني از نقش بسيار ممتاز آقاي نبيه بري در مقاومت سي وسه روزه افزودند: آنچه زمينه ساز اين پيروزي بزرگ شد، اتحاد و همدلي برادران حزب الله و امل بود و بايد اين وحدت و يگانگي مستحكم تر از گذشته ادامه يابد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اين كه احتمال توطئه هاي سياسي بزرگ براي كمرنگ كردن آثار اين پيروزي بزرگ در لبنان از جانب آمريكا و رژيم صهيونيستي بسيار محتمل است خاطرنشان كردند: مردم و مقاومت اسلامي لبنان بايد براي هر احتمالي آماده باشند، البته امروز بيداري سياسي در لبنان و روحيه مردم و مقاومت اسلامي و طرفداران آنان در دنياي اسلام بسيار بالاتر از قبل از جنگ سي و سه روزه است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اين كه روحيه دشمنان ملت لبنان بسيار ضعيف شده است، تصريح كردند: به ياري خداوند، لبنان نقطه شكست آمريكا و رژيم صهيونيستي خواهد بود.
ايشان مسائل سياسي منطقه و جهان را نشان دهنده آغاز يك دوران جديد ارزيابي كردند و افزودند: امروز وضعيت آمريكا و سياست هاي اين كشور در دنيا و منطقه رو به شكست است و بايد با عزم، توكل و عمل از اين فرصت ها بيشترين استفاده را كرد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: موقعيت جمهوري اسلامي ايران نيز امروز بهتر و قويتر از گذشته است و آفاق آينده بسيار اميدوار كننده تر خواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به برگزاري اجلاس مجالس آسيايي در تهران، آن را اقدامي ارزشمند دانستند.
در اين ديدار كه حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشت، نبيه بري رئيس مجلس لبنان پيروزي مردم و مقاومت اسلامي را در جنگ سي و سه روزه مرهون ايستادگي و شجاعت جوانان، مقاومت در مقابل تهاجم نظامي رژيم صهيونيستي، وحدت و يكپارچگي مردم لبنان و حمايت آنان از مقاومت اسلامي و اتحاد و همدلي گروه هاي مقاومت اسلامي دانست و افزود: پيروزي در جنگ سي و سه روزه نشان داد كه عقيده و ايمان از هر سلاحي تأثيرگذارتر و كارآمدتر است. وي ضمن بيان گوشه هايي از جنايات رژيم صهيونيستي در لبنان از سكوت مجامع بين المللي و كشورهاي غربي در قبال جنايات رژيم صهيونيستي انتقاد و خاطرنشان كرد: خداوند كيد و مكر كساني را كه به دنبال خاورميانه بزرگ بودند، به خودشان بازگرداند و تحولات اخير ، آغاز فروپاشي امپراطوري آمريكاست.
رئيس مجلس لبنان افزود: پيروزي مردم و مقاومت اسلامي لبنان در جنگ سي وسه روزه تأثير بسزايي در شكست جمهوريخواهان در انتخابات ميان دوره اي آمريكا داشت.
وي همچنين با قدرداني از حمايت هاي معنوي جمهوري اسلامي ايران از مردم لبنان تأكيد كرد: اگر چه آمريكا و رژيم صهيونيستي تلاش دارند مانع از نفوذ معنوي ايران در منطقه شوند، اما در دوران جديد منطقه جمهوري اسلامي ايران قدرت اصلي خواهد بود.

۱۴۴ نفر براي
انتخابات خبرگان تأييد صلاحيت شدند
گروه سياسي شوراي نگهبان بالاخره در پايان فرصت قانوني بررسي صلاحيت عمومي و علمي نامزدهاي چهارمين دوره انتخابات خبرگان رهبري، روز گذشته نتايج اين بررسي ها را براي اعلان عمومي به وزارت كشور اعلام كرد.
سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته ضمن اعلام اين خبر كه درمجموع فعلا 144 نفر تأييد صلاحيت شده اند، گفت: 100 نفر از ثبت نام كنندگان تا امروز انصراف داده اند ولي افرادي كه صلاحيت آنها مورد تأييد قرار نگرفته تا شنبه هفته آتي فرصت دارند كه نسبت به بررسي صلاحيت ها اعتراض كنند.
عباسعلي كدخدايي در گفت وگو با فارس تعداد ردصلاحيت شدگان را 240 نفر اعلام كرد و گفت: 54 نفر از ردصلاحيت شدگان تحصيلات غيرحوزوي داشتند اما از بين تأييد صلاحيت شدگان يك نفر غيرمعمم وجود دارد.
وي خاطرنشان كرد: به جز سه نفر كه بررسي هاي جديد درمورد آنها صورت گرفت، بقيه نامزدهايي كه هم اكنون عضو مجلس خبرگان هستند، صلاحيتشان تأييد شده است.
وي برگزاري آزمون هاي كتبي و شفاهي خبرگان را براساس استانداردهاي علمي اعلام كرد و گفت: از نامزدهايي كه مشخصا اعتراض خاصي در اين زمينه داشته باشند پذيرفته نخواهد شد، ولي با اين حال اعتراض هاي احتمالي در جلسه فقهاي شوراي نگهبان مورد بررسي قرار مي گيرد و اگر وارد باشد طبعا اظهارنظر جديدي هم نسبت به وضعيت افراد اعلام خواهد شد.كدخدايي گفت: قطعا رد يا تأييد صلاحيت فقط و فقط درخصوص مجلس خبرگان است و در زمينه هاي ديگر استفاده اي از اين رد يا تأييدها نخواهد شد، بنابراين كساني كه اسم آنها جزو قبولي ها و تأييد شده ها نباشد نبايد خيلي نگران باشند.كدخدايي بيان داشت: نتايج بررسي ها به طور رسمي از سوي وزارت كشور و فرمانداري ها به نامزدها ابلاغ مي شود.البته ما تلفني سعي كرديم به نوعي به افراد اطلاع دهيم كه اگر مايل بودند قبلا، اقداماتي را كه لازم باشد انجام داده باشند.

رئيس جمهوري :
جشن هاي بزرگ هسته اي
در دهه فجر امسال برگزار مي شود
گروه سياسي- رئيس جمهوري در ابتداي چهارمين مصاحبه مطبوعاتي خود گفت: من اميدوارم در سال جاري، جشن بزرگ هسته اي شدن كامل ملت مان را برپا كنيم.
محمود احمدي نژاد در سخناني در ابتداي چهارمين نشست مطبوعاتي خود كه عصر ديروز با حضور تعدادي از نمايندگان رسانه ها برگزار شد و ايسنا خبرش را منتشر كرد،  دولت نهم را دولتي بانشاط، اميدوار و باتوان توصيف كرد و گفت: ما وظيفه  خود مي دانيم كه
انعكاس دهنده خواسته هاي ملت ايران باشيم.
رئيس جمهوري با اشاره به اين كه يكي از موضوعات مهم در يك سال و دو ماه و نيمي كه از عمر دولت مي گذرد، موضوع هسته اي بوده است؛ ضمن تاكيد بر كارشكني و مانع تراشي برخي قدرتها براي جلوگيري از دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته اي تصريح كرد:  امروز همين كشورها پذيرفته اند كه با ايران هسته اي در عرصه  جهاني روبه رو هستند.
بقيه از صفحه اول
احمدي نژاد تاكيد كرد: ما دنبال تعامل در تمام جهان هستيم. وي گفت: ما علاقه مند هستيم كه با تمام دنيا ارتباط داشته باشيم و اكنون ارتباطات ما بسيار وسيع شده و با آمريكاي جنوبي، آسيا، آفريقا، اروپا رابطه داريم و اين رابطه، فزاينده و مثبت است.
سهام 2 ميليوني عدالت
رئيس  جمهور در ادامه اظهاراتش يكي از بزرگترين كارهاي دولت را در راستاي توسعه عدالت واگذاري سهام عدالت عنوان و اضافه كرد: سهام عدالت داراي مفاهيم و تأثيرات گوناگوني است كه اولين آن كاهش تصدي گري هاي دولت است كه شعار همه دولت ها بوده است.
رئيس جمهور اظهار اميدواري كرد كه مبلغ سهام عدالت به دو ميليون تومان براي هر نفر برسد.
عملكرد بورس
احمدي نژاد در ادامه يكي از شاخص هاي مهم اقتصادي را عملكرد بورس عنوان كرد و گفت: از سال  ۸۳ بورس به خاطر رشدهاي حبابي به شدت دچار نزول و با بحران مواجه شد؛ لذا زماني كه دولت شرايط جديد را تحويل گرفت، روند نزولي بورس به سرعت ادامه داشت.
وي با تاكيد بر اين كه نبض اقتصاد در بورس به طور طبيعي و منظم مي زند، اظهار داشت: اگر اين درصد را به سال تبديل كنيم بيش از  ۲۲ درصد بازده در سال خواهيم داشت.
رشد سرمايه گذاري خارجي
احمدي نژاد از شاخص هاي ديگري را كه نشان دهنده  افزايش توليد و ارتباطات اقتصادي است، رشد سرمايه گذاري هاي خارجي خواند و گفت: بر خلاف تبليغات بدخواهان ملت ايران در خارج از مرزها، رشد سرمايه گذاري خارجي و قراردادهايي كه در حال انعقاد است، جهشي بوده است؛ به گونه اي كه در كل سال  ۸۲ قراردادهايي كه براي سرمايه گذاري خارجي بسته شده  ۱ ميليارد و  ۳۵۸ ميليون دلار بوده است. وي افزود: اين رقم در سال  ۸۳ ، دو ميليارد و  ۷۰۰ ميليون، در سال  ۸۴ ، چهار ميليارد و  ۳۱۰ ميليون و در  ۷ ماه گذشته سال  ۸۵ ، هفت ميليارد و  ۲۰۰ ميليون دلار بوده است.
حل مشكل اشتغال تا 4 سال ديگر
رئيس جمهور با اشاره به بحث بنگاه هاي كوچك زودبازده كه دولت آن را براي اشتغال و اجراي عدالت در دستور كار خود قرار داده است، اجراي اين طرح ها را به مفهوم نفي بنگاه هاي بزرگ ندانست و ايجاد اشتغال براي بيكاري سه ميليون جوان را صرفاً از طريق سرمايه گذاري بلندمدت امكان پذير ندانست و گفت: پروژه هايي طراحي شده كه حداكثر دوساله بازدهي داشته و به سرعت به نتيجه برسد.
رئيس جمهور اين روند را يك مجاهدت بزرگ دانست و با اظهار اميدواري نسبت به اين كه اين قطار روي ريل خود به سرعت مناسب برسد گفت: به اين ترتيب در سه، چهار سال آتي دغدغه  اشتغال نداريم.
دولت بايد باز شود
رئيس جمهور در پاسخ به سوالي درباره مهم ترين دستاورد سفرهاي استاني گفت: سفرهاي استاني دستاورد فراواني دارد. يكي از دستاوردهايش اين است كه دولت متعلق به همه  مردم است. يك دولت تمركزگراي بوروكرات در هم پيچيده نمي تواند كشور را بسازد. دولت بايد باز شود. يكي از دستاوردهاي سفرهاي استاني اين است كه همه  اعضاي دولت با همه  نيازها و توانمندي هاي همه  نقاط كشور آشنا مي شوند. اين دستاورد بزرگي است تا اين كه يك عده اي كه كشور را نمي شناسند، بنشينند تصميم بگيرند.
وي ادامه داد: دور جديد سفرهاي استاني با روش جديد و طراحي هاي جديد خواهد بود. البته لازم به ذكر است اصلاً اولويت سفر به استان ها ربطي به محروميت آن ها ندارد.
جشن تثبيت حق هسته اي
احمدي نژاد در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به پرسشي درباره جشن بزرگ هسته اي، اظهار داشت: جشن هسته اي، جشن تثبيت حق هسته  اي ملت ايران است.
وي با بيان اين كه حجم زيادي از انرژي دولت در اين حوزه صرف مي شود، درباره پاسخ جمهوري اسلامي ايران به واكنش هاي متعدد جهاني و تهديدات غرب در بحث هسته اي، گفت: آنها منتظر حرف ما براي اقدام عليه ما نمي مانند و كار خود را مي كنند.
تأكيد بر رعايت قانون
رئيس  جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر توصيه به احزاب و گروه ها در انتخابات اظهار داشت: همه  ملت براي ما عزيز و يكسانند. مسئوليت دولت نيز برگزاري انتخاباتي پرشور و قانونمند است.
احمدي نژاد افزود: به كساني كه مي خواهند در عرصه  انتخابات حضور يابند، توصيه مي كنم قانون، اخلاق و برادري را رعايت كنند. وي با تاكيد بر اين كه همه از ديد دولت يكسان هستند و هر كس كه ملت او را انتخاب كند، براي دولت محترم است، گفت: عده اي با نزديك شدن انتخابات مي خواهند با نفي ديگران براي خود اعتبار كسب كنند كه البته اين امر بد و مذموم است.
از نام دولت استفاده نكنيد
احمدي نژاد در پاسخ به سئوالي درباره بررسي مصوبات استاني به سازمان بازرسي توصيه كرد كه وظيفه اش را انجام دهد و در عين حال با بيان اين كه مصوبات استاني طيفي از مصوبات است، تصريح كرد: هيچ مصوبه اي تعطيل نيست. به عنوان مثال در خراسان جنوبي هزار پروژه افتتاح شده و نيز بخشي از مصوبات در بخش مطالعه و طراحي عملياتي قرار دارند. وي با بيان اين كه مردم بايد پيگير اين مصوبات باشند، در پاسخ به پرسش ديگري در اين مورد كه پيشنهاد شما به برخي نزديكان دولت كه در انتخابات خود را به عنوان حاميان دولت مطرح كرده اند، چيست؟ گفت: توصيه مي كنم از نام دولت استفاده نكنند. دولت و ملت در حال حاضر يكي است و در عين حال، ما در كار احزاب و گروه ها دخالت نمي كنيم.
مطبوعات منتقد زيادند
رئيس جمهور همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه تعداد روزنامه هاي منتقد دولت را كم و تيراژ آنها را پايين دانست ،  پاسخ داد: روزنامه هاي منتقد ظاهرا تعدادشان خيلي زياد است. آلوده كردن فضا و تخريب چيز بدي است؛ لذا تعداد مهم نيست، بلكه عمل، عمل بدي است. انتقاد چيز بسيار خوبي است اما تحريف چيز خيلي بدي است.
احمدي نژاد با تأكيد بر اين كه خبر غيرصحيح نقل كردن بسيار بد است ، تصريح كرد: رسانه هاي مكتوب در كشور ما يك بار به دليل تسلط برخي گروهها و نفوذ بعضي افراد يك ضربه  سنگين خوردند كه باعث شد ملت اعتمادش را به آنها از دست بدهد؛ از اين رو امروز بايد مراقبت كنيم تا اعتماد مردم برگردد و نبايد كاري كنيم كه بي اعتمادي ادامه داشته باشد. وي با اشاره به اين كه مجموع تيراژ 10 الي 15 روزنامه منتقد دولت صد هزار تاست، گفت: اين تيراژ هم تازه با كمك دولت به اين عدد مي رسد. دولت اگر كمك نكند اينها نمي توانند به فعاليتشان ادامه دهند. وي با بيان اين كه امروز عده زيادي از جوانان عزيز كشور وارد عرصه  رسانه اي شده اند، خاطرنشان كرد: جوانان پاك هستند و كشورشان و تحرك را دوست دارند؛ لذا بايد خيلي مراقبت كرد. رسانه در رساندن خبر بايد امين باشد. اگر امانتداري نكند هم فضا را خراب مي كند و هم اعتماد به خود را از بين مي برد.
رئيس جمهور كشورمان در ادامه  با اشاره به جلسه  مشترك خود با نمايندگان مجلس و بحثي كه در آن جلسه درباره  توانمندي هاي كشور مطرح شده بود، اضافه كرد: در آن جلسه، مطرح كردم شعاري كه مبني بر دو بچه كافي است داده مي شود، شعار غلطي است و دليلش هم بسيار روشن است. احمدي نژاد تصريح كرد :  اما اين خبر به نوع ديگري منعكس شد و بعضي اصلاً اين حرف را نفهميدند و خبر را به تمسخر گرفته و آن را جعل كردند، اين در صورتي بود كه سئوال يك سئوال دقيق و عالمانه بود. رئيس جمهور با بيان اين كه در هيچ جاي دنيا و در هيچ كشوري همبستگي بين كنترل جمعيت و رشد اقتصادي مشاهده نشده است، تصريح كرد: مشكلات اقتصادي ما ربطي به رشد جمعيت ندارد. ما از منابع مان درست استفاده نمي كنيم، مگر مي شود مثلاً اگر براي تمام ملت يك مريضي به وجود آيد، براي همه  شصت ميليون يك نسخه بپيچيم.
نفع رسانه ها
رئيس جمهور تاكيد كرد : طرح اينگونه بحثها شايد براي احمدي نژاد مهم نيست اما سئوال اينجاست كه فضاي عمومي كشور را مي شود اينطور اداره كرد؟ اگر يك رسانه اي متعلق به يك حزب يا يك جريان فكري است بالاي روزنامه  خود قيد كند، كه تنها آنهايي كه طرفدارش هستند آن را بخرند. البته اين دستور من نيست، بلكه مي گويم اين كار به نفع خود رسانه هاست.
احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه اگر فضا آلوده شود همه آسيب مي بينند، خاطرنشان كرد: البته بنده اميدوارم به جايي برسيم كه روزي 10 ميليون تيراژ همه  روزنامه ها شود و همه روزنامه خوان شوند اما امروز مردم حقيقتاً اطلاعات خود را از رسانه هاي مكتوب نمي گيرند و اين چيز خوبي نيست. تنها دو، سه روزنامه با تيراژ بالا داريم و بقيه در حد ميانه و يا به قول دوست عزيزمان تيراژشان روي هم بسيار كم است.
همه از دولت پول مي گيرند
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه همه  رسانه ها به نوعي بودجه شان را از دولت مي گيرند، افزود: ما رسانه اي كه از دولت بودجه نگيرد، نداريم و همه  اينها از دولت پول مي گيرند. همه روزنامه ها كاغذ تقريبا مجاني و زينك و ساير مايحتاج خود را تقريبا رايگان مي گيرند.

وزير خارجه در واكنش به استمداد آمريكا و انگليس درباره عراق:
بررسي درخواست غرب به معناي پاسخ مثبت نيست
نامه ايران به آژانس درباره تهديدات رژيم صهيونيستي
ايرنا: نامه اعتراض آميز جمهوري اسلامي  ايران درباره تهديدات رژيم صهيونيستي عليه ايران، سه شنبه گذشته در وين به مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه شد.
در اين نامه كه از سوي علي اصغر سلطانيه سفير و نماينده دايم ايران در سازمان هاي بين المللي در وين ارايه شد، مراتب اعتراض رسمي  جمهوري اسلامي  ايران با اشاره به اسناد سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي  اعلام شده است.در اين نامه كه به عنوان سند در پايگاه اطلاع رساني آژانس نيز منتشر خواهد شد، با اشاره به قطعنامه ??? اين آژانس، خواسته شده كه تهديدات اسرائيل عليه ايران سريعاً محكوم شود.در قطعنامه ??? آژانس بين المللي انرژي اتمي  آمده است، هرگونه تهديد و حمله به تاسيسات اتمي  در حال كار و در حال ساخت، به عنوان تخلف از منشور سازمان ملل، اساسنامه آژانس و قوانين بين المللي محسوب مي شود و اقدام سريع شوراي امنيت را مي طلبد.
001575.jpg
001572.jpg
گروه سياسي- منوچهر متكي روز گذشته در پاسخ به سخنان اعلام شده از سوي نخست وزير انگليس و اين كه آمريكا و انگليس درباره ثبات عراق از ايران كمك مي خواهند، گفت: اگر درخواست رسمي دهند، آن را بررسي مي كنيم كه البته بررسي ما به معناي پاسخ مثبت نيست.
وزير خارجه در ديدار با همتاي فلسطيني خود در كنفرانس خبري نيز حاضر شد.
به گزارش ايسنا متكي به ديگر سخنان بلر و در ارتباط با پرونده هسته اي نيز اشاره كرد و گفت: مواضع ايران در بحث هسته اي روشن است و ما هم درخواست مذاكره نداريم. سخنان وزير خارجه پاسخ به برخي ادعاها است كه از سوي بوش و بلر مطرح شده و اعلام شده بود آمريكا و انگليس در صورت تعليق فعاليت هاي هسته اي ايران حاضر به مذاكره هستند. متكي در ادامه افزود: زماني كه پيش تر آمريكايي ها پيشنهاد مذاكره را مطرح كردند، مسئولان عراقي بر آن تأكيد كردند كه ايران به جهت كمك به ملت عراق اين مذاكره را پذيرفت ولي به دليل بداخلاقي و بهره برداري تبليغاتي كه آمريكا در پي آن بود، ايران پيشنهاد را رد كرد. وزير خارجه به شكست جمهوري خواهان در انتخابات اخير اشاره كرد و گفت: مسئولان آمريكايي نتايج رويكردهاي غلط خويش را در عرصه هاي مختلف مي بينند و با توجه به رويكرد غلط آنها، نتايج انتخابات اخير و بركناري رامسفلد نتايج آن است و پس لرزه هاي ديگري نيز در راه است.
متكي پس از گفت وگو با محمود الزهار تصريح كرد: حمايت جمهوري  اسلامي از فلسطين از مواضع اعتقادي ملت ايران است و حمايت كشورهاي اسلامي در تحقق آرمان هاي فلسطين نقش راهبردي دارد. وزير خارجه فلسطين نيز گفت: اقدام گروه هاي فلسطين در اسير گرفتن يك نظامي صهيونيست و مقاومت شجاعانه حزب الله لبنان، طرح خاورميانه بزرگ آمريكا و اسرائيل را با فروپاشي مواجه كرده است.
مواضع اتحاديه اروپا
اتحاديه اروپا كه اين روزها با تلاش بيهوده سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان در نيويورك و در تصويب قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت مواجه شده، روز گذشته در بيانيه اي بار ديگر خواستار گفت و گو با ايران شد اما به پيش شرط تعليق نيز اشاره كرد. اين در حالي است كه مواضع ايران همواره تأكيد بر مذاكرات بدون پيش  شرط بوده است.
ايرنا از بروكسل گزارش داد خاوير سولانا در نشستي خبري خواستار گفت و گو با ايران با تحقق شرايط از پيش تعيين شده است. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: ما مذاكراتي با ايران داشتيم كه به نتيجه نرسيد و همه مي دانند كه اگر نتايجي حاصل نشود، مسير ديگري دنبال خواهد شد كه همان مسير شوراي امنيت است. سولانا افزود: در حال حاضر نه اروپا كه شوراي امنيت قطعنامه ايران را در دستور كار دارد. وي تأكيد كرد: ما همچنان مايل به ادامه مذاكرات هستيم و مي دانيم همه طرف ها خواستار تحقق تمامي شرايط مربوط به آغاز مذاكرات هستند.
اتحاديه اروپا در بيانيه خود كه ايرنا آن را منتشر كرده، خيلي كوتاه اعلام كرد: شوراي وزراي خارجي اتحاديه اروپا در نشست خود مشخص كرد كه با تداوم فعاليت هاي مربوط به غني سازي در ايران، اتحاديه اروپا هيچ راهي جز حمايت از اقدام هاي تحريمي ندارد ولي باب مذاكرات همچنان باز است. آخرين جلسه 1+5 در نيويورك كه روز گذشته برگزار شد، بدون نتيجه پايان يافت. خبرگزاري فرانسه گزارش داد روسيه خواهان تقليل تحريم هاست و آمريكا حاضر به توافق با پيشنهادات روسيه نيست.

رئيس جمهوري
امروز به كردستان مي رود
گروه سياسي محمود احمدي نژاد در بيست و يكمين سفر استاني هيأت دولت امروز و فردا ميهمان مردم استان كردستان خواهد بود. رئيس جمهوري در سفر به كردستان با مردم شهرستان هاي سنندج، بانه، بيجار، سقز، ديواندره، قروه، مريوان، سروآباد و كامياران ديدار و ضمن سخنراني در جمع آنان، مشكلات منطقه را از نزديك بررسي مي كند.
ديدار با منتخبان و نخبگان استان و سخنراني در جمع علما و روحانيون كردستان از ديگر برنامه هاي سفر رئيس جمهور به استان كردستان هستند.
بيست ويكمين جلسه استاني هيأت دولت نيز فردا شب در سنندج برگزار مي شود

مجمع پارلماني آسيا به كار خود پايان داد
گروه سياسي - هفتمين مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي براي صلح كه از اين پس و با پيشنهاد ايران و تصويب اعضا مجمع پارلماني آسيا خوانده مي شود ،  با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد . هفتمين مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي براي صلح كه از روز يكشنبه با سخنان محمود احمدي نژاد آغاز به كار كرد ديروز با سخنراني حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي بكار خود پايان داد.
در نشست ديروز گزارشات و قطعنامه هاي كارگروهاي پنج گانه سياسي، اقتصادي و اجتماعي، صلح و امنيت،زنان و كودكان و حقوق بشر به تصويب رسيد.
پيشنهاد ايران مبني بر تصويب اساسنامه تبديل مجمع عمومي انجمن مجالس آسيايي براي صلح به مجمع پارلماني آسيا مهمترين محور اين نشست بود كه روز گذشته و با نظر مثبت اكثر اعضا به تصويب رسيد. در پايان اين نشست بيانيه پاياني اجلاس پس از تصويب توسط اعضاء ، قرائت شد. به گزارش فارس، محمود الابرش بعد از ظهر روز گذشته در آيين اختتاميه هفتمين اجلاس مجالس آسيايي براي صلح با قرائت بيانيه كارگروه سياسي اين اجلاس گفت: در تدوين بيانيه كارگروه سياسي از نظرات همه اعضاء استفاده شده است و اميدواريم كه ديدگاه هاي ارائه شده در بيانيه كارگروه سياسي براي همه مفيد باشد.

... تا انتخابات
* محسن اسماعيلي با اعلام تاييد صلاحيت خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبري گفت: هدفش از حضور در اين انتخابات، فعال تر شدن نسل جوان در صحنه و مشاركت گسترده  مردم بوده است. دكتر محسن اسماعيلي، عضو حقوقدان شوراي نگهبان در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: در كنار تحصيلات دانشگاهي در رشته  حقوق خصوصي كه منجر به اخذ رشته  دكتري از دانشگاه تربيت مدرس در سال 78 شد، به طور مستمر به تحصيل علوم اسلامي و حوزوي ادامه دادم و از سال 73 در درس خارج فقه و اصول شركت كردم. عضو حقوقدان شوراي نگهبان ادامه داد: پس از ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان، مثل ساير داوطلبان جديد، براي شركت در آزمون دعوت شدم و در آن شركت كردم و تا آن جا كه اطلاع دارم، بناي فقهاي محترم شوراي نگهبان بر عدم پذيرش توصيه و تاييديه از داوطلبان بوده است. اسماعيلي گفت: من ضمن اظهار بي اطلاعي از رتبه  خودم در آزمون، عرض مي كنم نمرات آزمون كتبي و شفاهي به طور رسمي از سوي شوراي نگهبان اعلام نشده و هيچ كس از آن آگاهي ندارد ولي قبولي من مثل ساير كانديداها امروز رسما به وزارت كشور اعلام شده است.
* آيت الله مقتدايي، عضو مجلس خبرگان تصريح كرد: طبق مصوبه  اين مجلس، تعداد كانديداهاي انتخابات خبرگان در هر استان بايد بيش از مقدار نياز باشد تا مفهوم انتخابات در آنجا صدق كند.
* مديركل دفتر انتخابات وزارت كشور با استناد به ماده  3 آيين نامه  مجلس خبرگان رهبري برگزاري انتخابات در حوزه هاي انتخابيه اي كه تعداد كانديداهاي آن به حد نصاب شرايط رقابتي نرسيده است را بلامانع دانست. علي اصغر كارانديش به ايسنا گفت: بر اساس اين ماده اگر يك يا چند نفر از داوطلبان تأييد صلاحيت شده استعفاء دهند يا فوت كنند انتخابات در بين افراد يا فرد باقيمانده برگزار مي شود و اين امر موجب توقف انتخابات نخواهد شد.
* عضو شوراي معتمدين ائتلاف اصولگرايان از گروه موسوم به حاميان دولت اسلامي خواست در انتخابات شوراها در قالب ائتلاف اصولگرايان فعاليت كنند. مهدي چمران دوشنبه شب در اولين جلسه كميته دانشجويي ائتلاف اصولگرايان تاكيد كرد: البته اين تلاش ها در جريان اصولگرا در حالي ادامه دارد كه جناح مقابل،به فهرست واحد رسيده و يا اينكه در حال رسيدن به ليست مشترك است. فكر مي كنم اگر جناح مقابل به فهرست مشترك نرسيده باشد بالاخره به ليست مشترك مي رسد؛در ضمن اگر هم رسيده باشند، اجباري به اعلام آن ندارند.

خرازي در پاسخ به بلر:
براي استمداد از ايران دير شده است
ايسنا: كمال خرازي با اشاره به پيشنهادهاي آمريكا و انگليس براي مذاكره با ايران درباره عراق گفت: استمداد امروز آنها از ايران دير هنگام است.
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي و وزير خارجه سابق جمهوري اسلامي در مورد درخواست توني بلر، نخست وزير انگليس از ايران براي كمك به حل معضل عراق گفت: در ملاقاتي كه يك ماه قبل از شروع جنگ و تجاوز نيروهاي آمريكايي و انگليسي به عراق با بلر داشتم او را از ورود به باتلاق عراق بر حذر داشتم و به او گفتم شما انگليسي ها تجربه تلخ درگيري با مردم عراق را در گذشته داشته ايد؛ دوستان آمريكايي خود را بر اساس آنچه قبلاً تجربه كرده ايد از تجاوز به عراق بر حذر داريد و يا حداقل خودتان را آلوده به اين جنگ نكنيد. رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي كشور هم چنين گفت: به هر صورت امروز آثار عدم توجه آقاي بلر را به نصيحت كشوري كه به درستي مي توانست وضع وخيم نيروهاي متجاوز به عراق را پيش بيني كند مي بيند. استمداد امروز آنها از ايران دير هنگام است. آنها در باتلاق عراق گير كرده اند. نه مي توانند درعراق بمانند و نه مي توانند عراق را ترك كنند؛ ما هم جز آنكه به مصلحت خود و مردم و دولت عراق بينديشيم راه ديگري نداريم.
وي افزود: اساساً چه دليلي دارد به كساني كمك كنيم كه عليه ما هستند و درصدد به هم زدن اوضاع در كل خاورميانه هستند؟ از قديم گفته اند سنگي كه ديوانه در چاه اندازد صد عاقل نمي توانند آن را بيرون كشند.

خاتمي: بشر امروز از جنگ خسته است
ايسنا: رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها با بيان اين كه اگر اختلافي وجود نداشته باشد، گفت وگو پديد نمي آيد وجود اختلاف نظر و اختلاف سليقه را امري طبيعي برشمرد.
سيد محمد خاتمي در ادامه  سفر به تركيه در مصاحبه با شبكه  تلويزيوني چين ادامه داد: مشكل اين است كه اين اختلاف ها به نزاع مبدل شود و مورد سوءاستفاده قدرت ها و نيروهايي كه منافع خودشان را در اختلاف و دعواي خودشان با ديگران يا ديگران با همديگر مي دانند، قرار گيرد. وي خاطرنشان كرد: برخلاف آن چه جنگ تمدن ها مي گويد، هيچ گاه ميان تمدن ها و فرهنگ ها جنگ نبوده؛ جنگ ها هميشه انگيزه  سياسي و اقتصادي داشتند در حالي كه تمدن ها هميشه با هم داد و ستد و بده بستان كرده اند. رئيس جمهور سابق كشورمان در بخش ديگري از اين گفت وگو اظهار داشت: ما مي توانيم رشته هاي مشترك را در فرهنگ ها و تمدن ها بيابيم و با همه  اختلافات مان اهداف مشترك براي خودمان تعريف كنيم و نيز راهكارهاي مشترك براي رسيدن به آن هدف. وي ادامه داد: ائتلاف تمدن ها در اين مسير حركت خواهد كرد به خصوص آن كه بشر امروز از جنگ، سركوب و ترور فوق العاده خسته شده است. فكر مي كنم حرف تفاهم و گفت وگو بيشتر امروز شنونده داشته باشد و پذيرفته شده باشد.

يادداشت
اعتماد اجتماعي و اختلافات مسئولان
* مهندس سيدمرتضي نبوي
يكي از مشكلات تاريخي كشور ما   بي اعتمادي اجتماعي است؛ با اين توضيح كه مردم ما خود را باگذشت، امانتدار، با انصاف، خيرخواه، صادق، ديندار و برخوردار از ديگر ويژگي هاي مثبت انساني مي دانند. نسبت به خانواده خود هم اعتماد دارند، اما وقتي نوبت قضاوت به ديگران مي رسد، ديدگاه ها به طور كامل تغيير مي كند. قضاوت پيرامون ديگران حاكي از بدبيني اجتماعي است. بخشي از يافته هاي دو پيمايش ملي پيرامون ارزشها و نگرشهاي ايرانيان در سالهاي 1380 و 1382 گوياي اين نگرش منفي است.
در يكي از سؤالات اين پيمايش آمده است :به نظر شما هركدام از خصوصياتي كه نام مي بريم تا چه اندازه در بين مردم رواج دارد؟ در پاسخ گزينه هايي چون گذشت، امانتداري، انصاف،  خيرخواهي و كمك، صداقت، دورويي و تظاهر، تقلب و تملق حائز اكثريت پاسخها شده است.
با نگاهي ديگر؛ به نظر شما هركدام از مسائل و مشكلاتي كه اشاره مي كنم تا چه اندازه در جامعه جدي و مهم است؟ اختلاف و چنددستگي، پارتي بازي، ظلم و تبعيض، بي بند و باري، بيكاري، ناامني، گراني و بي توجهي به دين بيشترين آرا را كسب كرده است.
عمده  مسايل و مشكلاتي كه در پاسخ به سؤال دوم ذكر شده به عملكرد سه قوه بازمي گردد، در نتيجه نگرش مردم نسبت به عملكرد مسئولان هم، چندان رضايت بخش نيست. صاحبنظران در تحليل رواج بي اعتمادي اجتماعي در جامعه ايران دلايل گوناگون تاريخي، روان شناختي،  جامعه شناختي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي اقامه كرده اند. برخي هم معتقدند سابقه طولاني حاكميت استبداد بر جامعه ايراني، دليل وجود چنين بي اعتمادي اجتماعي است.اينك كه بحمد الله استبداد از جامعه ما رخت بربسته و مردم سالاري در حال تعميق است و ملت به فرهنگ اصيل ديني و ملي خود بازگشته، اين سؤال وجود دارد كه چرا باز هم بي اعتمادي اجتماعي رواج دارد؟
بنده معتقدم ملت هوشمند ايران، در مقاطع حساس تاريخي، اعتماد خود را به رهبران صادق و خيرخواه ديني، سياسي و اجتماعي ابراز داشته و بر  آن پافشاري كرده است. انقلاب مشروطه، نهضت ملي  شدن نفت و انقلاب اسلامي ايران نمونه  هاي بارز اين مدعاست. اما آنجا كه اختلاف و چنددستگي بين مسئولان ظاهر شده و بنا به فرمايش مقام معظم رهبري: برخي در گرداب غرور درغلتيده، بعضي سعه صدر و تحمل مخالف را از دست داده، عده اي گرفتار هواي نفس شخصي و گروهي شده، شماري سليقه هاي شخصي را بر قانون گرايي ترجيح داده اند ، بزرگترين آسيب و ضربه به اعتماد اجتماعي وارد گرديده است. به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي: مردم خوب ايران چه تقصيري كرده اند كه با گله  گزاري هاي افراطي آنها را دل شكسته كنيم؟ معظم له مي افزايند: نبايد اجازه داد اختلافات طبيعي فكري و سليقه اي به دودستگي بينجامد .
براي بازسازي، حفظ و تقويت اعتماد اجتماعي و تحكيم وحدت ملي، مسئولان بايد از خود شروع كنند. صداقت، هوشياري، مغرور نشدن، قانون گرايي، سعه صدر، خودسازي، خويشتن داري و پرهيز از تفرقه و اختلاف، برقراري روابط اعتماد انگيز بين مسئولان در دولت، مجلس، قوه قضائيه و ساير سطوح كشور، الهام بخش ارتباطات اجتماعي سرشار از اعتماد خواهد بود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |