چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۳ - Nov 15, 2006
دوشنبه شب طي مراسمي در تالار هنر اصفهان
بهترين هاي جشنواره تئاتر كودك معرفي شدند
001494.jpg
ايرنا : برگزيدگان  سيزدهمين  جشنواره  تئاتر كودك  و نوجوان  دوشنبه  شب  در تالار هنر اصفهان  با برگزاري  آيين  اختتاميه  معرفي  شدند و بهترين ها جوايز خود را دريافت كردند.
در بخش  كارگرداني  اين  جشنواره  جايزه  نخست  به  احمد سليماني  كارگردان  نمايش  يك  دختر يك  سرباز اعطا شد و جايزه  دوم  و سوم  به  ترتيب  به  امير مشهدي  عباس  كارگردان  نمايش  ملك  جمشيد و مجتبي  مهدي  كارگردان  نمايش  قصه  سيبي  كه  نصف  نشد اهدا گرديد.
در بخش  نويسندگي ، نمايشنامه  يك  دختر يك  سرباز اثر محمدرضا كوهستاني  مقام  اول ، نمايشنامه  قصه  سيبي  كه  نصف  نشد اثر مجتبي  مهدي  مقام  دوم  و نمايشنامه  ملك  جمشيد اثر امير مشهدي  عباس  مقام  سوم  را به دست  آوردند.
در بخش  بازيگري  مرد اين  جشنواره  ماشاءالله  كوهستاني  جايزه  اول  بازيگري  را از آن  خود كرد و سينا كرمي  و مجيد اميري  به  ترتيب  مقام هاي  دوم  و سوم  بازيگري  مرد را به  خود اختصاص  دادند.
در بخش  بازيگري  زن  اين  جشنواره  مرجان  قمري ، هانيه  نجفي  و روشنك كريمي  اول  تا سوم  شدند.در بخش  بازيگري  خردسال  هيات  داوران  بدون  رتبه  بندي  از فاطمه  عامري  (يك  دختر يك  سرباز)، نازي  نيكو اقبال  (گرگ  و شير) تقدير كرد.
در بخش  طراحي  صحنه  هيات  داوران  جايزه  اول  خود را به  طراح  صحنه  نمايش  يك دختر يك  سرباز به  مهدي  نيكو روش  و جايزه  دوم  را به  نمايش  قصه  سيبي  كه  نصف  نشد به  مجتبي  مهدي  و ولي  الله  شاكر اهدا كرد.
در بخش  موسيقي  جايزه  نخست  به  موسيقي  نمايش  عروسكي به  نيما عظيم  نژاد و جايزه  دوم  به  نمايش  سيبي  كه  نصف  نشد به  فراز تلألؤ اهدا گرديد.
نمايش  يك  دختر يك  سرباز به  عنوان  اثر برگزيده  سيزدهمين  جشنواره  تئاتر كودك  و نوجوان  انتخاب  و بدون  طي  مراحل  جاري  به  جشنواره  تئاتر فجر راه  مي يابد.
همچنين  در اين  جشنواره  از دراگوسلاو تودوروويچ  كارگردان  صرب  نمايش  سرآشپز و تاتيانا استانكوويچ  كارگردان  نمايش  دنياي  يك  گل  تقدير به عمل  آمد.

معرفي برگزيدگان كتاب سال دفاع مقدس
گروه ادب و هنر- مراسم پاياني و اهداي جوايز دهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس، امروز 24 آبان برگزار مي شود.در اين مراسم كه ساعت 17:30 در مجموعه فرهنگي سيدالشهدا برپا خواهد شد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس سازمان صدا و سيما و جمعي از مديران و مسئولان فرهنگي حضور خواهند داشت.در دهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس، بيش از 450 كتاب در 11 رشته داستان، شعر، زندگي نامه داستاني، خاطره، پژوهش ادبي- هنري، پژوهش نظامي، كودك و نوجوان، گرافيك، ناشر برتر، جنگ و زندگي نامه و هنر بررسي شده اند و قرار است امروز 45 ميليون تومان سكه بين برگزيدگان اين 11 رشته توزيع شود.
مركز فرهنگي سيدالشهدا در خيابان شهيد مفتح، پايين تر از ميدان هفت تير قرار دارد.

پدرخوانده۴ توليد مي شود
مهر: در پي موفقيت كتاب هاي بازگشت پدرخوانده و انتقام پدرخوانده، شركت فيلمسازي پارامونت تصميم گرفت امكان ساخت فيلم هاي بعدي از مجموعه آثار پرفروش پدرخوانده را بررسي كند. هر دو كتاب را مارك وينيگاردنر نوشته و پارامونت حقوق ساخت اقتباس سينمايي آنها را از آن خود كرده، اما بر خلاف اخبار قبلي كه از ساخت فيلم در ايتاليا خبر مي داد، تهيه كنندگان اعلام كردند تصميم ندارند از لوكيشن هاي اين كشور براي فيلمبرداري بازگشت پدرخوانده استفاده كنند.تنها مشكل موجود انتخاب بازيگران است و از آنجا كه داستان فيلم بين زمان شكل گيري پدرخوانده و پدرخوانده۲ به وقوع مي پيوندد، بايد بسياري از شخصيت هاي فيلم را به مدد رايانه و جلوه هاي ويژه بازآفريني كرد.

افتتاح موزه موسيقي و هنرهاي ايراني
001509.jpg
گروه ادب و هنر- دو موزه جديد تا بيستم آذر ماه سال جاري در تهران افتتاح مي شود. موزه موسيقي و باغ موزه هنرهاي ايراني كه طبيعتاً بر هنرهاي تجسمي نظير خوشنويسي، نگارگري و... متمركز خواهد بود، اين دو مجموعه هستند.آن طور كه محمد مهدي عسگرپور، معاون هنري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اعلام كرد، از اين دو، موزه موسيقي پيش از اين يك بار به طور ناقص افتتاح شده و حالا قرار است به طور كامل تر و براي هميشه، كارش را شروع كرده و ادامه دهد.
عسگرپور در نشست خبري مديران معاونت هنري اين سازمان درباره مراكز هنري مرتبط با شهرداري و ثبت آنها گفت: مراكزي نظير خانه كاريكاتور، عكس خانه شهر، موزه امام علي(ع) و... هنوز به عنوان مراكز رسمي و ماندگار معاونت، داراي شناسنامه و اساسنامه نيستند و در صورت تغيير مديريت، امكان تغيير كاربري آنها نيز وجود دارد. بنابراين سازمان براي جلوگيري از اين امر و دادن هويت رسمي و مستقل به آنها، براي همه اين مراكز اساسنامه و جايگاه تشكيلاتي روشني را طراحي كرده است .به گفته عسگرپور اتو كتاب هدهد به كارگرداني مرضيه برومند، 137 درباره اقدامات اخير شهرداري و بچه محل درباره جانبازان و رزمندگان، سه مجموعه تلويزيوني است كه با مشاركت سازمان فرهنگي هنري توليد شده و به زودي از شبكه هاي مختلف سيما پخش خواهند شد.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
001497.jpg
ايسنا:آمار فروش فيلمهاي ايراني به نمايش درآمده در سينماهاي تهران تا تاريخ 19 آبان ماه اعلام شد.
ميم مثل مادر به كارگرداني رسول ملاقلي پور به فروش بيش از 151 ميليون تومان دست يافت، 17 روز از اكران اين فيلم در 18 سالن سينما مي گذرد.
فيلم تقاطع به كارگرداني ابوالحسن داوودي نيز بعد از 24 روز نمايش در 18 سينما فروشش از مرز 122 ميليون تومان گذشت.
فيلم وقتي همه خواب بودند به كارگرداني فريدون حسن پور بعد از 17 روز نمايش در شش سينما، فروشي معادل 31 ميليون تومان داشت.
چه كسي امير را كشت به كارگرداني مهدي كرم پور نيز طي 17 روز نمايش در 10 سينما فروشش از مرز 70 ميليون گذشت.
آلبوم فيلمي كودكانه به كارگرداني رضا حيدرنژاد نيز طي دو روز نمايش در دو سينما به فروش 179 هزار تومان دست يافت.
آمار بقيه فيلمهاي ايراني نيز عبارتند از: ابراهيم خليل الله بعد از 42 روز نمايش در 5 سالن بيش از 68 ميليون فروخت و فيلم قتل آنلاين به كارگرداني مسعود آب پرور بعد از 42 روز اكران در 5 سالن سينما به فروشي برابر با 153 ميليون و 980 هزار تومان دست يافت.
آمار فروش فيلمهاي خارجي نيز به قرار ذيل است: بادي بر مرغزار بعد از 23 روز اكران در 3 سينما، 6 ميليون و 812 هزار تومان و قطار مرگبار كه در يك سينما و به مدت 3 روز اكران شده است، 2 ميليون و 994 هزار تومان فروخته است.

تلاش دولت بريتانيا براي حفظ يك تابلو نفيس
مهر: دولت بريتانيا به اين اميد خروج يكي از آثار جان كانستبل را تا 11 ژانويه از اين كشور به تعويق انداخت كه تا آن زمان 8/2 ميليون پوند لازم براي نگه داشتن اين اثر در خود بريتانيا فراهم شود. اين تابلو نقاشي آب بند فلتفورد از منظر آسياب نام دارد و تصور مي شود نقاش مشهور بريتانيايي آن را سال۱۸۱۴ خلق كرده باشد.ديويد لامي، وزير فرهنگ بريتانيا، به پيشنهاد كميسيون بررسي صادرات آثار هنري و اشياي فرهنگي موافقت با تقاضانامه خروج اين تابلو نقاشي را به تعويق انداخت. جزئيات اين تقاضانامه نظير نام خريدار احتمالي يا مقصد ارسال اثر مشخص نيست. از ديد كميسيون اين تابلو يك نمونه منحصربه فرد براي مطالعه آثار كانستبل محسوب مي شود.وزارت فرهنگ بريتانيا در بيانيه اي ضمن بي نظير توصيف كردن اين اثر از آن به عنوان اثري مهم كه در آن چشم انداز فلتفورد و كار در آب بند اين ناحيه به طور دقيق ترسيم شده ياد كرد. اين وزارتخانه از كساني كه مايل به خريد تابلو كانستبل هستند خواست با كميسيون تماس بگيرند و در صورت لزوم تصميم گيري در مورد صدور مجوز خروج اين اثر را تا 11مي  سال آينده به تعويق مي اندازد.از جان كانستبل (1837- 1776) يكي از بهترين نقاشان منظره در بريتانيا ياد مي شود. وي در  آب بند فلتفورد از منظر آسياب رودخانه استور را در نزديكي آسياب پدرش در سافوك به تصوير كشيده است.

چهره
احمد رسول زاده، پيشكسوت دوبله
صداي ماندگار
001500.jpg
احمد رسول زاده- پيشكسوت دوبله- در ششمين دوره همايش بين المللي چهره هاي ماندگار به عنوان چهره ماندگار شناخته شد.
در اين مراسم كه با حضور فرهيختگان، دانشوران و نخبگان فرهنگ و ادب برگزار  شد، از احمد رسول زاده تقدير شد.
احمد رسول زاده سال 1309 در تبريز متولد شد. او از سال۱۳۳۲ به طور حرفه اي به كار دوبله مشغول شد. او همان گوينده اي است كه نقش حمزه- عموي پيامبر اسلام(ص)- را در فيلم محمد رسول الله (ص) گفته است.
او علاوه بر اين اثر، در فيلم سينمايي عمرمختار به جاي آنتوني كويين صحبت كرده است. اين پيشكسوت دوبله به جاي هنرپيشگاني مانند اورسن ولز در فيلم هاي تابستان گرم و طولاني و مردي براي تمام فصول ، لايونل باريمور (جدال درآفتاب)، رالف ريچاردسن (دكترژيواگو) صحبت كرده است.
از جمله فيلم هاي ايراني كه وي در آن گويندگي كرده است به آخرين تك سوار ، تصوير آخر ، ماديان و رسول پسر ابوالقاسم مي توان اشاره كرد.
اين پيشكسوت دوبله، مديريت دوبلاژ فيلم هاي مطرحي چون پدرخوانده ، بن هور ، تابستان گرم و طولاني ، جدال در آفتاب ، وداع با اسلحه و فراربزرگ را برعهده داشته است. وي همچنين در تئاتر و سينما نيز نقش آفريني كرده است.
رسول زاده اكنون بيشتر در عرصه  دوبله  آثار مستند مشغول و نام آشناست. رسول زاده چندي پيش در سخناني با بيان اين كه در اوج حرفه دوبله قرار داريم خاطرنشان كرد: اما نياز به نيروي كمكي و جوان داريم و اين واقعيتي است كه دوران ما مي گذرد و جوان تر ها بايد وارد حرفه دوبله شوند اما بايد احترام و جايگاه پيشكسوتان حفظ شود.
به گفته  وي در سال هاي 1322 تا 23 كار دوبلاژ با تعدادي از دانشجويان ايراني مقيم استانبول به اتفاق آقاي وكيلي و دكتر كوشان آغاز شد.
نخستين فيلم نيز اولين قرار ملاقات يا همان دختر فراري نام داشت. بعد از آن در استوديو ايران فيلم به سرپرستي رضاييان و مديريت دوبله لطيف پور شروع شد. به موازات آن افراد ديگري از صنف هاي مختلف هنري از جمله تئاتر به دوبله آمدند.

هنر ايراني
مشهد- جشنواره شعر رضوي
سومين جشنواره شعر رضوي گريز آهوانه از سوي معاونت فرهنگي- دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي مشهد برگزار مي شود.
اين جشنواره با هدف اعتلابخشي به فرهنگ ديني و مذهبي دانشجويان و شناسايي و پرورش استعدادهاي فرهنگي و ادبي در دانشگاه هاي كشور، برگزار مي شود.
اين جشنواره مشتمل بر سه بخش اشعار رضوي، اشعار ديني- آييني و اشعار مربوط به سال پيامبر اعظم(ص) خواهد بود.مهلت ارسال آثار تا سي ام آبان ماه اعلام شده و اعلام نتايج نهايي و اختتاميه در آذرماه سال جاري است .
تبريز- همايش نويسندگان بسيجي
پنجمين همايش استاني نويسندگان و اهل قلم بسيجي آذربايجان شرقي با حضور بسيجيان اهل قلم استان آذربايجان شرقي در تبريز برگزار شد.
دبير برگزاري اين همايش، ايجاد بستر مناسب در زمينه تحقق جنبش نرم افزاري، گسترش معنويت و اخلاق در جامعه اسلامي ، بهره ژگيري از روش ژها و قابليت ژهاي فكري، فرهنگي و هنري مطلوب در بسيج براي تبيين انديشه هاي اسلامي ، نقد و بررسي چالش هاي فرهنگي و غناي فرهنگ نويسندگي در جامعه را از اهداف برگزاري اين همايش اعلام كرد و گفت: هزار و 200 اثر به دبيرخانه اين همايش ارسال شده كه تعدادي از اين آثار بعد از بررسي توسط دبيرخانه در نشريات مختلف به چاپ رسيده ژاند.
رشت - نمايشگاه عكس
عكس هاي زهره سليماني- عكاس خبرنگار روزنامه فرانسوي فيگارو- از مناظر آمريكاي جنوبي تا پايان آبان در حوزه هنري گيلان در معرض ديد عموم است.در اين نمايشگاه كه با همكاري سفارت برزيل برگزار شده، 38قطعه از عكس هاي سليماني از كشورهاي آمريكاي جنوبي به تماشا گذاشته شده است. علاقه مندان براي تماشاي اين نمايشگاه مي توانند از امروز تا پايان آبان به گالري حوزه هنري گيلان در رشت، خيابان بيستون، روبه روي سه راه معلم مراجعه كنند.
همدان- جشنواره فيلم كودك
بيست ويكمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان از دهم تا چهاردهم ارديبهشت ماه سال ۸۶ در شهر همدان برگزار مي شود.سيدآقا حسيني- مدير كل ارشاد همدان- اعلام كرد: بهينه سازي سالن هاي نمايش فيلم وهتل هاي شهر همدان در حال انجام است.
جايزه اديان توحيدي
۴۰ اثر ايراني و خارجي راه يافته به نمايشگاه نخستين مسابقه پوستر جايزه جهاني اديان توحيدي معرفي شدند. از ميان اين انتخاب شده ها، 23هنرمند ايراني و 17هنرمند از ديگر كشورها حضور دارند. به تمامي اين هنرمندان مبلغ 1000 دلار به عنوان جايزه پرداخت خواهد شد و برندگان جوايز اصلي، پس از داوري توسط هيات داوران، مشخص خواهند شد.

بهرام بيضايي به صحنه مي آيد
ايسنا: پيش توليد فيلم جديد بهرام بيضايي لبه پرتگاه پس از بهبود شكستگي پاي اين فيلمساز آغاز مي شود. بهرام بيضايي با تاييد اين خبر گفت: صحبت هاي بسياري براي ساخت اين فيلم و نيز اجراي نمايش با من شده است و علي رغم تمايل به انجام هر دو كار، به دليل وضعيت پايم تاكنون موفق به انجام آنها نشده ام. وي درباره  اولويت كاري خود گفت: براي ساخت فيلم قرارداد بسته بودم، اما براي اجراي تئاتر هنوز قراردادي بسته نشده است؛ بنابراين به احتمال قوي، اول ساخت فيلم را آغاز مي كنم. بيضايي كه احتمال مي دهد نمايش جديد خود را در سال 86 اجرا كند، ادامه داد: پيش از اين قصد داشتم يك نمايش بزرگ اجرا كنم و بين دو نمايشنامه مردد بودم، اما با توجه به تاخيري كه پيش آمده، بايد دوباره در اين باره فكر كنم. وي در عين حال متذكر شد: اگر به دليل تغيير فصل، ساخت فيلم به سال 86 موكول شود، احتمال دارد يك نمايش كوچك اجرا كنم.

داوران رشته تصويرسازي جشنواره هنر جوان
گروه ادب و هنر- تركيب هيأت انتخاب و داوري رشته تصويرسازي در سومين جشنواره هنر جوان مشخص شد.ابوالفضل همتي  آهويي، محدعلي بني اسدي، فرشيد شفيعي، اكبر نيكانپور و مصطفي ندرلو انتخاب و داوري آثار تصويرسازي را در اين جشنواره برعهده دارند.سومين جشنواره هنر جوان در پنج رشته نقاشي، پوستر، تصويرسازي، كاريكاتور و خوشنويسي برگزار مي شود . قصه قرآني حضرت موسي(ع) و خوان هفتم از داستان شاهنامه (كشتن ديو سپيد) موضوعات رشته تصويرسازي در اين جشنواره هستند.اين جشنواره آذر ماه سال جاري به همت مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري براي گروه سني 17 تا 30 سال برگزار خواهد شد.

نمايشگاه تخصصي كتاب هاي علوم انساني در قم
چهارمين نمايشگاه تخصصي كتب علوم انساني در شهرستان قم برگزار مي شود. در اين نمايشگاه حدود 2000 عنوان كتاب به زبان عربي از ناشران معتبر لبنان و سوريه و بيش از 4000 عنوان كتاب انگليسي از ناشران معتبر جهان عرضه مي گردد. نمايشگاه از شنبه 27 آبان تا پنجشنبه دوم آذر در موسسه امام خميني(ره) داير و خريد براي عموم به 20 تا 40درصد تخفيف آزاد است.

ماجراهاي عروس جديد در باغ مظفر
001506.jpg
گروه ادب و هنر- آخرين سريالي كه مهران مديري فيلمبرداري آن را آغاز كرده، هيچ ربطي به دوره قاجار ندارد.داستان اين مجموعه 45 قسمتي كه باغ مظفر نام دارد، درباره دو تن از نوادگان خان هاي تهران است كه در همسايگي يكديگر در تهران امروز زندگي مي كنند.زندگي آرام و بسته آنها با ازدواج پسر يكي از آنها و ورود عروس جديد به خانواده، به هم مي خورد.پديد آمدن ماجراهايي در پي اين ازدواج، موضوع سريال است كه در صورت آماده شدن، از آذر ماه آينده از شبكه 3 پخش خواهد شد.علاوه بر مديري، بازيگران ديگري چون جواد رضويان، محمدرضا هدايتي، سعيد پيردوست، شقايق دهقان و تعدادي بازيگر مهمان در اين سريال بازي مي كنند. ساير عوامل نيز تقريباً همان اعضاي سريال هاي پيشين است كه توسط مديري كارگرداني مي شود.

نخستين بانك اطلاعاتي كودكان ايران آغاز به كار كرد
گروه ادب و هنر- ايرانك بانك اطلاعاتي است كه اطلاعات كامل و گسترده اي را درباره  زندگي، آموزش و پرورش، بهداشت، هنر و ادبيات كودكان ايراني در دسترس همگان قرار مي دهد و طي مراسمي در خانه  هنرمندان ايران شروع به كار كرد. نوش آفرين انصاري، دبير شوراي كتاب كودك، در مراسم آغاز به كار ايرانك گفت: با توجه به اين كه در ابتدا اين مركز در فضاي كوچك موسسه  پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان ايران شروع به كار كرد، اما در حال حاضر توفيق يافتيم تا نخستين بانك اطلاعات با نام ايرانك كه يكي از چند پايگاه مركز اطلاع رساني فرهنگ و ادبيات كودكان ايراني است را راه اندازي كنيم. دبير شوراي كتاب كودك با بيان اين كه گردآوري اطلاعات در كنار هم به توانمندي ايرانك به عنوان يك ابزار پژوهش براي گشت و جست وجو در عرصه  فرهنگ و ادبيات كودكان مفيد و مهم است اظهار داشت: ايرانك در سال 1335 ساده و كوچك بود و براي اولين بار به صورت نمايشگاه كودك پا به عرصه گذاشت كه مناسب ترين راه براي نمايش بود. امروز پس از 50 سال كوشش شورا و خانواده  بزرگ آن از جمله موسسه  پژوهشي تاريخ و ادبيات كودكان ايران در جهان، ايرانك با توانايي هاي بسيار ظاهر مي شود. انصاري با اشاره به اين كه مركز اطلاع رساني فرهنگ و ادبيات كودكان ايراني نوپا است ، تصريح كرد:  ايرانك اكنون نوزاد است؛ نوزادي متعلق به همه  ما و همه  ما مسئول رشد و تعالي هر چه بهتر اين نوزاد هستيم و اميدواريم كه با حمايت سازمان ها و مراجعين روز به روز رشد و تعالي پيدا كند و بتواند خدمتي براي كودكان و نوجوانان و همه مردم باشد.

كتابفروشي هدهد از شنبه پخش مي شود
001503.jpg
مهر: مجموعه تلويزيوني كتابفروشي هدهد به كارگرداني مرضيه برومند و تهيه كنندگي ايرج محمدي و مهران مهام از روز شنبه 26 آبان ماه از شبكه سه روي آنتن مي رود.
مجموعه كتابفروشي هدهد به نويسندگي نغمه ثميني و كارگرداني برومند براي گروه فيلم و سريال شبكه سه ساخته شده و پخش آن از شنبه هفته آينده آغاز مي شود. در اين مجموعه بازيگراني چون اميرحسين صديق، راضيه برومند، محمود بصيري، افسانه چهره آزاد، علي اوسيوند، دلارام مستوفي و حسن احمدي مقدم به ايفاي نقش پرداخته اند.تصويربردار: كاوه شاه محمدلو، صدابردار: ساسان نخعي و مرتضي اصلان زاده، طراح صحنه: محمد گنجعلي و حسين عالي نژاد، طراح گريم: مهين نويدي، برنامه ريز: فرشاد ارج، مدير توليد: اصلان مرتضايي، مدير تداركات: عليرضا محمدي، تدوين: سهراب شاه محمدلو و امير ولي خاني و آهنگساز: بهرام دهقانيار با اين پروژه همكاري داشته اند.داستان مجموعه كتابفروشي هدهد درباره مراسم چهلمين روز درگذشت كمال كتابچي، صاحب كتابفروشي هدهد است كه اهالي و كسبه محل به همراه تنها پسر او كيوان كتابچي كركره كتابفروشي را بالا مي زنند. كيوان قصد دارد شغل پدر را ادامه و كتابفروشي هدهد را سر و سامان دهد، اما علي رغم ميلش مجبور مي شود سهم خود را به شوهر خواهرش منصور بفروشد.

نامزدهاي نهايي كتاب سال شعر جوان معرفي شدند
گروه ادب و هنر- 16 نامزد نهايي كتاب سال شعر جوان كه به همت دفتر شعر جوان برگزار مي شود، معرفي شدند. اين 16 اثر عبارتند از:
۱ - آخرين انسان(محمد مفتاحي)، آغوش من كوه مي زايد (سارا سيامكي)، به تمام زبان هاي دنيا خواب مي بينم (شبنم آذر)، تصوير برفك است (شهره شجيعي)، حبسيه هاي يك ماهي كه دل به دريا زد (عليرضا بديع)، جن هاي نارنجي (هدا حدادي)، روايت هاي آبي از كسي شايد شبيه من (احسان مهتدي)، رنگ هاي رفته دنيا (گروس عبدالملكيان)، زيبايي ام را پشت در مي گذارم (آيدا عميدي)، قطار روم خراسان(ناصر حامدي)، كشور دلواپسي (امير جواد يونسي)، گريه هاي امپراطور (فاضل نظري)، مرده هاي حرفه اي(علي محمد مؤدب)، نقل هاي كوچك رنگي (راضيه بهرامي)، نيمي از صورتت را عاشقم (حسين شكر بيگي)، وقتي هر عابر يك ايستگاه باشد (بهرام رحيمي).برگزيدگان نهايي، 29 آبان ماه طي مراسمي در خانه هنرمندان ايران معرفي خواهند شد.

اخبار كوتاه
رتبه اول جهاني: جايزه اول مسابقه كاريكاتور تئاتر جهاني سوريه به سيدمسعود شجاعي طباطبايي، كاريكاتوريست مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري و رئيس خانه كاريكاتور ايران، تعلق گرفت. جايزه دوم اين مسابقه به ناجي از مراكش و جايزه سوم به توماس ولوسيزين از لهستان تعلق گرفت.
كتاب هاي مناسب كودكان: با همت خانه كتابدار به زودي ليست كتاب هاي مناسب كودكان از 6 ماهگي تا سه سالگي منتشر خواهد شد. در پي اقدامات فرهنگي پژوهشي خانه كتابدار در فاز اول فعاليت هاي پژوهشي اين خانه، فهرست توصيفي كتاب هاي مناسب كودكان و نوجوانان تهيه و به زودي منتشر خواهد شد. خانه كتابدار درصدد است تا با برگزاري نشست هاي پژوهشي ليست كتاب هاي مناسب كودكان 6-3 سال را نيز به همين ترتيب تا پايان سال جاري ارايه كند.
001491.jpg
لغو يك مجوز: مجوز چاپ رمان دختري با گوشواره مرواريد تريسي شواليه، با ترجمه گلي امامي لغو شد. به گفته امامي، در زمان تجديد چاپ ششم كتاب، اعلام شده است كه اثر ديگر نبايد تجديد چاپ شود. امامي در توضيحي در باره اين كتاب كه چاپ پنجم آن مردادماه ازسوي نشر چشمه عرضه شده است، گفت كه اين كتاب با استقبال روبه رو شده و خوب به فروش رفته بود.
گرامي داشت بهار: مراسم گرامي داشت ملك الشعراي بهار با سخنراني محمدعلي سپانلو، كاميار عابدي و پيام محمدامين رياحي همراه خواهد بود. در اين مراسم كه هم زمان با يكصدوبيستمين سال روز تولد اين شاعر و پژوهشگر در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود، محمدعلي سپانلو درباره ميراث شاعري بهار ، كاميار عابدي با موضوع بهار؛ شاعر انقلابي و علي دهباشي درباره سروده هاي زندان بهار صحبت مي كنند.
كنسرت پژوهشي: كنسرت پژوهشي بررسي شيوه تار نوازي علي اكبر شهنازي با سخنراني و اجراي داريوش طلايي روز جمعه 3 آذرماه 85 در تالار رودكي برگزار مي شود. در اين برنامه كه راس ساعت 15 روز مذكور برگزار مي شود داريوش طلايي به بررسي سبك نوازندگي شهنازي مي پردازد.در اين كنسرت پژوهشي كه با همكاري موسسه فرهنگي آواي مهرباني و بنياد رودكي برپا مي شود، داريوش طلايي به اجراي قطعاتي از ساخته هاي شهنازي - به سبك وي - مي پردازد. ورودعلاقمندان به اين برنامه آزاد است.
درگذشت يك هنرمند: "س. لين. فيزون"، مدرس 98 ساله تاريخ هنر دنيا، درگذشت. او سرپرستي بازگشت آثار هنري غارت شده توسط نازي ها را در جنگ جهاني دوم برعهده داشت. "مورتون اون شاپيرو"، مدير دانشگاه ويليامز، امروز به آسوشيتدپرس گفته است كه او روز شنبه درگذشته اما دليل مرگش هنوز مشخص نشده است.
فيلم ايراني در دنور: فيلم "شب بخير فرمانده" به كارگرداني انسيه شاه حسيني در ادامه حضور بين المللي اش در بخش مسابقه جشنواره "دنور" آمريكا كه از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا 28 آبان ادامه دارد، به نمايش درخواهد آمد. اين فيلم در فستيوال Hight falls filmfestival كه از تاريخ 8 نوامبر تا 13 نوامبر( برابر با 17 آبان تا 22 آبان) در كشور آمريكا برگزار مي شد به نمايش درآمد و طبق اعلام پخش كننده با استقبال مخاطبان مواجه شد.
طولاني ترين فيلم هندي: طولاني ترين فيلم سينماي هند براساس يك داستان حماسي ساخته مي شود. "راوي چوپرا"، كارگردان سينماي هند در نظر دارد فيلم شش ساعته اي را بر اساس يكي از حماسي ترين داستان هاي هند به نام "ماهابهارات" كارگرداني كند. اين فيلم داستان جنگ نيروهاي خير و شر است كه به پيروزي نيروهاي خير مي انجامد و به علت طولاني  بودن، در دو قسمت به تصوير كشيده خواهد شد.
اهداي دو يادبود: زهرا رهنورد دو مجسمه از آخرين آثار خود را به عنوان يادبود به دانشگاه الزهراء تقديم كرد. مجسمه هاي درخت طوبي و ماه و پرنده اثر رهنورد به دانشگاه الزهراء تقديم و در محوطه دانشگاه نصب شد. اين آثار تنها به درخواست كتبي خود هنرمند قابل انتقال به جاي ديگر هستند.

بازگشت به گذشته
كازينو رويال تازه ترين فيلم جيمزباند كه به زودي به نمايش عمومي درمي آيد
001488.jpg
براساس اولين كتاب يان فلمينگ ساخته شده و حال و هوايش بيشتر تداعي كننده باندهايي است كه شون كانري در دهه 60 ميلادي نقش شان را بازي مي كرد
ترجمه:اميررضا نوري زاده
روزي كه شون كانري براي بازي در نقش مأمور 007 انتخاب شد، احتمالاً هيچ كس تصور نمي كرد اين كاراكتر نزديك به نيم قرن دوام بياورد.
از سال 1962 كه دكتر نو به عنوان اولين فيلم جيمزباند مقابل دوربين رفت تا امروز كه كازينو رويال آماده نمايش شده، 21 فيلم درباره مأمور 007 ساخته شده است.
پديده اي كه آن را مولود جنگ سرد مي دانستند اما حتي بعد از فروپاشي شوروي همچنان دوام آورد، به اين دليل واضح كه ساخت سري فيلم هاي باند همچنان توجيه اقتصادي داشت.
تازه ترين فيلم باند در حالي بر پرده مي آيد كه بازيگر نقش باند پس از گذشت سالها عوض شده است. كازينو رويال براساس اولين كتاب يان فلمينگ ساخته مي شود تا باند بعد از گذشت 46 سال به نقطه آغاز بازگردد. به گفته سازندگان فيلم، كازينو رويال بيشتر شبيه فيلم هايي از كار درآمده كه شون كانري در آنها نقش باند را بازي مي كرد. بايد ديد اين بازگشت به گذشته تا چه حد به مذاق تماشاگر خوش مي آيد.
لس آنجلس تايمز در مقاله اي درباره كازينو رويال   كوشيده تا اين مسئله را بررسي كند.
***
در فيلم كازينو رويال كه در اين ماه در نقاط مختلف جهان به نمايش درمي آيد، جيمزباند مأمور مخفي قديمي مأموريت دارد تا به مبارزه با تروريست هاي بين المللي در تگزاس برود. اين بار اما، مبارزه جيمز باند با دفعات قبلي تفاوت دارد و استوديو سوني پيكچرز همچون قهرمان فيلمش دست به ريسك خطرناكي زده است چرا كه در تاريخ 44 ساله اكران فيلم هاي اين قهرمان انگليسي، كازينو رويال بزرگترين ريسك سوني است و بيش از 250 ميليون دلار هزينه توليد و تبليغات آن شده است. سوني 75 درصد از هزينه 150 ميليون دلاري فيلم را پرداخت كرده و حداقل 120 ميليون دلار صرف تبليغات آن در سطح جهان كرده است.
اما با وجود اين هزينه هاي گزاف، هنوز هيچ چيز براي استوديو سوني قطعي نيست چرا كه باربارا بروچلي و مايكل ويلسون تهيه كنندگان فيلم كه به تمامي مراحل انتخاب هنرپيشه، ديالوگ ها و حتي آگهي هاي تبليغاتي نظارت دارند، شيوه جديدي را در اين فيلم پيش گرفتند. آنها براي كازينو رويال ، دانيل كريگ را به عنوان جيمزباند جديد برگزيدند كه نه تنها بلوند است بلكه سابقه چنداني هم در سينما ندارد.
اين بار گرچه جيمز باند مثل گذشته به مبارزه باشخصيت هايي كه قصد نابودي جهان را دارند مي رود اما داستان بيشتر حول محور شخصيت پيچيده اوست تا صحنه هاي پرخرج و مملو از جلوه هاي ويژه كامپيوتري. امي پاسكال مدير استوديو سوني در اين زمينه مي گويد: هدف كلي ما ساخت فيلمي فراتر از آثار قبلي جيمزباند بود فيلمي كه بتواند مستقل از فيلمهاي قبلي داراي ديالوگها و صحنه هاي قابل باور و به ياد ماندني باشد. تا به امروز فيلمهاي جيمزباند در سطح جهان 7/3 ميليارد دلار فروش داشته اند ولي فروش هيچكدام از آنها نتوانسته فراتر از 500 ميليون دلار باشد.
چند سال قبل مديران كمپاني سوني، بروچلي و ويلسون به اين نتيجه رسيدند كه جيمزباند پس از حضور در 20 فيلم هنوز مي تواند براي تماشاگران جذاب باشد و بعد از حضور 5 هنر پيشه در اين نقش كه بهترين و مشهورترين آنها شون كانري بود، هنوز مردان ميانسال و پيرمردان از تماشاگران ثابت اين سري فيلمها هستند.
كمپاني سوني با چنين ذهنيتي براي كازينو رويال سرمايه گذاري كرد، البته متروگلدين ماير در 25 درصد از فيلم شريك شد. ضمن اين كه سوني نمي تواند روي فروش دي وي دي فيلم حساب كند چون مترو گلدين ماير آن را به استوديو فاكس واگذار كرده است.
سوني اكنون از جيمزباند براي بازاريابي محصولات تازه شركت سوني استفاده مي كند .
گرچه روز ديگري بمير از سوي جيمز باند سال 2002 حدود 430 ميليون دلار در سطح جهان فروخت و پرفروش ترين فيلم سري جيمزباند محسوب مي شود اما ويلسون و بروچلي معتقد بودند كه جيمزباند بيش از حد كليشه اي شده است و فاكتورهايي چون اتومبيل نامريي جيمزباند و آدم تمام ديجيتالي شخصيت منفي فيلم ديگر طرفدار ندارد. ويلسون در اين زمينه مي گويد: ما احساس كرديم كه فيلم آخر بيش از حد فانتزي است زمان آن رسيده كه به قالب فيلمهاي اوليه جيمزباند برگرديم.
مارتين كمپل كارگردان فيلم چشم طلايي جيمزباند در سال 1995 نيز عنوان كرده بود كه علاقه اي به ساخت فيلم ديگري از سري جيمزباند ندارد چون تنها نسخه اي كپي شده از فيلمهاي قبلي خواهد بود. اما بروچلي ويلسون نسخه اي رمان اول يان فلمينگ به نام كازينو رويال را براي كمپل فرستادند كه بيشتر بر آغاز كار جيمزباند در جواني تمركز داشت. متروگلدين ماير و تهيه كنندگان پس از يك پرونده حقوقي طولاني در سال 1999 امتياز اقتباس سينمايي اثر فلمينگ را به دست آوردند. قبل از آن استوديو كلمبيا يك فيلم نه چندان خوب براساس اين كتاب در سال 1967 ساخته بود اما اين بار نيل پورويس و رابرت ويد اين تريلر جنگ سرد را كه داستانش در سال 1953 مي گذشت را به يك فيلم جاسوسي بدل كردند كه ماجراي آن در سالهاي پس از 11 سپتامبر مي گذشت. كمپل از پل هيجنه نويسنده فيلم برخورد خواست تا نسخه جديدي از فيلمنامه را بنويسد چرا كه تهيه كنندگان هم مي خواستند فيلم جديد براي تماشاگران هم جذابيت هايي داشته باشد و اين به معناي خداحافظي پيرس برازنان 53 ساله با اين شخصيت بود.
اما چه كسي مي توانست جايگزين برازنان شود؟ حدود 200 هنرپيشه در نظر گرفته شدند و در نهايت فهرست ده نفره اي تهيه شد.
دانيل كريگ 38 ساله كه بازي خوبي در فيلم مونيخ اسپيلبرگ داشت، توانست نظر تهيه كنندگان را جلب كند. ولي انتخاب كريگ جنجال هايي را به همراه داشت و طرفداران ايرلندي جيمزباند، سايت اينترنتي به نام دانيل گريگ باند نيست را به راه انداختند. سوني قصد داشت تا از يك هنرپيشه زن سرشناس در اين فيلم استفاده كند و اولويت ها براي اين منظور شارليز ترون و آنجلينا جولي بودند ولي تهيه كنندگان كه نمي خواستند كريگ تحت الشعاع هنرپيشه زن فيلم باشد اواگرين هنرپيشه فرانسوي فيلم رويابين ها را براي اين فيلم انتخاب كردند. اما با وجود اين اختلال سليقه ها، ويلسون و بروچلي اظهار داشتند كه مشكل چنداني با استوديو سوني نداشتند. ويلسون در اين زمينه مي گويد: همه جميزباند را دوست دارند و تصور مي كنند كه مي توانند فيلم موفقي توليد كنند. ولي با در نظر گرفتن نمره بين 1 تا 10، من به اين فيلم نمره 9 مي دهم چون تقريباً هيچ درگيري و اختلاف سليقه اي براي ساخت اين فيلم نداشتيم. امي پاسكال نيز در مورد اين همكار مي گويد: ما در مورد هنرپيشه ها، بودجه و فيلمنامه به راحتي به توافق رسيديم چون آنها در زمينه اين سري فيلم تجربه دارند و ما چيزهاي زيادي از آنها ياد گرفتيم و احمقانه بود كه حرف آنها را نمي پذيرفتيم.
به اين ترتيب سوني حتي حاضر شد تا تصميم گيري در مورد جايگاه عكس دانيل كريگ در پوسترهاي تبليغاتي را به ويلسون و بروچلي واگذار كند.
منبع: لس آنجلس تايمز‎/ 8 نوامبر

نگاهي به فيلم پالس
يك كليك تا مرگ
001482.jpg
سعيد مستغاثي- فيلم پالس براساس ايده اي از كيوشي كوروساوا ساخته شده كه 5 سال پيش، خود از فيلمنامه آن فيلمي جلوي دوربين برد. فيلمي درباره يك سري خودكشي كه در اثر ارتباط مداوم با اينترنت اتفاق مي افتد. اما كارگردان جوان فيلم پالس به نام جيم سونزرو، در واقع آنچه را كه وس كريون (فيلمساز مشهور آثار سينماي هراس و سازنده فيلم هايي همچون: كابوس در محله الم استريت و جيغ ) و ري رايت از ايده اصلي كوروساوا، به شكل فيلمنامه درآورده اند را به فيلم تبديل كرده است. فيلمنامه اي درباره تبعات باور نكردني ارتباطات سرسام آور امروزي از طريق اينترنت، اي ميل ها و اتاق هاي چت و همچنين موبايل ها و پيام هاي كوتاه اس.ام.اس و... تبعاتي كه به تهي گشتن انسان ها و تسخير جهان توسط موجوداتي عجيب و غريب منجر مي شود.
سال هاي متمادي است كه درباره وسايل و ابزار تكنولوژي امروز اظهارنظرهاي گوناگوني مي شود؛ گروهي به طور افراطي و مطلق اين ابزار را كارآمد محض فرض كرده و به خودباختگي كامل در برابر آنها دچار مي گردند و گروه ديگر با روشي تفريطي، آنها را مضر تلقي كرده و توصيه به دوري از فناوري روز كرده اند. پرواضح است كه هر دو نگاه فوق قابل نقد بوده و آنچه كه مي تواند نقطه مطلوب قلمداد شود، استفاده متعادل از امكانات تكنولوژيك به نظر مي رسد.
اينكه هويت انساني به طور كامل در اين گونه ابزار كه به هر صورت تنها و تنها، يك ابزار بوده و هستند، مستحيل شود، همواره نگراني روشنفكران و فرهيختگان متفكر دنيا را برانگيخته است. از جمله در تاريخ سينما، آثار متعددي ساخته شده كه مسخ شدن انسان ها در چنبره تكنولوژي مصنوع خودشان را به تصوير كشيده و نتيجه آن را آينده اي تاريك و مخوف نمايش داده است؛ از سري فيلم هاي فرانكشتاين گرفته تا 2001: يك اديسه فضايي تا ترميناتور و تا ماتريكس و... .
همواره هم آرزوي انسان غلبه بر تكنولوژي و در اختيار گرفتن كامل آن بوده، در حالي كه اين آرزو كمتر به وقوع پيوسته است! نه اينكه ماشين ها به طور علني بر ضد انسان ها بشورند و يا همچون جنيني به اسارتشان درآورده و از جسم شان نيرو بگيرند، بلكه همواره ماشين ها توانسته اند روح آدم ها را تسخير كنند و نفس آنها را به بند بكشند. قطعاً بسياري از ظلم ها و جنايت ها و جنگ ها به همين دليل است. اينكه مي بينيم آدم ها اغلب قرباني تكنولوژي ساخته دست خودشان هستند از گلوله و بمب گرفته تا رسانه هايي كه حقايق را قلب كرده و ذهن آدم ها را در اختيار خود مي گيرند و تا وسايلي كه تحت عنوان ارتباطات و سرگرمي، به قول مرحوم اخوان ثالث گوش وهوش شان را برده است. فيلم پالس درباره جامعه امروز است كه در آن به طور افراطي، برخي وسايل ارتباطي مانند: موبايل و اينترنت مورد استفاده قرار مي گيرد، به طوري كه حتي وجود آنها مانع ارتباط رودرروي انسان ها با يكديگر شده و همين تكنولوژي بدون سيم است كه واسطه بسياري از رابطه ها قرار مي گيرد.دوجوان كه در ارتباطات اينترنتي خبره شده و از هكرهاي قوي به شمار مي روند در طي سر و كله زدن هايشان با سايت هاي اينترنتي با موضوع عجيب و غريبي مواجه مي شوند. يكي از آنها به نام جاش مدتي بعد، ذهنيات ترسناكي را تجربه مي كند. وي همواره شبح هاي متعددي را در اطراف خود مي بيند كه پس از لحظاتي ناپديد شده و دوباره ظاهر مي گردند تا اينكه روزي در كتابخانه به وي حمله مي كنند. از آن پس جاش دچار پريشاني روحي شده و سرخورده و دپرس به نظر مي آيد و بالاخره در برابر ديدگان دوستش، متي خودكشي مي كند. اين درحالي است كه همچنان از طريق اتاق چت اينترنتي، پيام هاي كمك خواهي اش توسط دوستانش رويت مي شود. به تدريج ساير دوستان وي نيز با پيغام هاي ناآشنايي بر روي صفحه كامپيوترشان روبه رو مي شوند كه آيا مي خواهند با يك شبح ملاقات كنند؟ و پس از كليك روي آن، صحنه هايي از خودكشي افراد مختلف را مي بينند. به دنبال اين صحنه هاست كه موجوداتي شبح مانند به سراغشان آمده و گويي زندگي را از بدنشان بيرون مي كشند (مثل ديمنتور ها يا ديوانه سازهاي داستان هري پاتر و زنداني ازكابان ) و آنها را به لحاظ روحي- رواني تهي مي كنند، به طوري كه پس از آن، اشخاص مورد حمله قرار گرفته يا خودكشي مي كنند و يا همچون حبابي منفجر شده و به ذرات ريز خاكستر مبدل مي شوند.
بالاخره مشخص مي شود كه اين موجودات از طريق ارتباطات اينترنتي و يا تلفن همراه به دنياي انسان ها آمده و با گرفتن زندگي از آدم ها، قصد تسخير دنياي آنها را دارند. داستان از اين قرار بوده كه جاش و دوستش دوگلاس زيگلر در حين گشت و گذارهاي اينترنتي و به قول معروف وب گردي، به سيگنالي برخورد كرده و آن را تقويت مي كنند. از همين طريق است كه آن موجودات ناشناخته با اين دنيا ارتباط برقرار كرده و كليه كامپيوترهاي شهر را مانند ويروس، آلوده مي كنند. چيزي نمي گذرد كه تمامي شهر به هم مي ر يزد. ميزان خودكشي ها بالا رفته، به طوري كه پس از مدتي در كلاس دانشكده، تنها چند نفر باقي مي مانند. تلاش براي از كار انداختن كامپيوترهاي مركزي هم با شكست روبه رو شده و گويي زمين با آپوكاليپسي غريب مواجه شده است. انگار اين بار زامبي ها از طريق اينترنت و موبايل به آدم ها هجوم آورده اند و آنها را آلوده مي كنند. تنها دو نفر از اين مهلكه مي گريزند و...
تصويري كه جيم سونزور از اين آينده بشريت تكنولوژي زده نشان مي دهد، بسيار تلخ تر و تاريك تر از تصويري است كه حتي كريس ماركر در فيلم اسكله بر پرده مي بيند و يا فيلم هايي همچون حكومت آتش و 28 روز و امثال آنها نمايش مي دهند. اين تصوير حتي بسي ملموس تر به نظر مي رسد، چرا كه اگر ما هنوز به عينه فجايع زامبي ها را نديده ايم، اما به كرات در دور و بر خود مشاهده كرده ايم كه وسايلي مانند موبايل و اينترنت چگونه  آدم ها را از يكديگر و رابطه هاي انساني بازداشته و به بهانه استفاده از تكنولوژي، با گسستن اين رابطه هاي طبيعي و برقراري روابط مصنوعي، عواطف و عشق ها را كم رنگ ساخته اند. همه حرف ها با اي ميل و اس.ام.اس منتقل مي شود و انسان ها كمتر رغبت مي كنند كه رو در رو با يكديگر مواجه شوند، چهره به چهره حرف بزنند و نفس هم را حس كنند. برخي روان شناسان و جامعه شناسان امروز بر اين باورند كه ارتباطات تكنولوژيك اگرچه بعضي فواصل را كوتاه ساخته ولي در مقابل بين خيلي از آشنايي هاي نزديك، فاصله انداخته و روابط را از حس و حال انساني خالي كرده است. و چه هوشمندانه سازندگان فيلم پالس ، اين تهي شدن را با خورده شدن روح انسان ها توسط آن موجودات عجيب و غريب نشان مي دهند و اينكه از جسم آدم ها جز خاكستري بر جاي نمي ماند. آدم هايي كه پيش از آن فقط از طريق تلفن همراه و با اي ميل با يكديگر در ارتباط بودند و اين گوشي هاي همراه بودند كه در گوشه و كنار، گويي بر انسان ها افسار زده و آنها را از دور و برشان غافل مي ساختند.يكي از تكان دهنده ترين صحنه هاي فيلم جايي است كه متي و دوستش از شهر طاعون زده اشباح گريخته و در گوشه اي به خواب رفته اند كه ناگهان صداي راديوي اتومبيل بلند مي شود و پيغام مي دهد، موبايل ها را روشن كنيد كه خطر رفع شده است و روشن كردن موبايل همانا و هجوم اشباح به اتومبيل همان! حمله ادامه پيدا مي كند تا اينكه آنتن موبايل ضعيف شده و ارتباط قطع مي گردد. متي بدون ترديد موبايل خود را به بيرون پرتاب كرده و همراه دوستش با سرعت محيط را ترك مي كنند.
آخرين جملاتي كه از قول متي به صورت نريشن بر تصاوير پاياني مي نشيند (در حالي كه او و دوستش در جاده اي متروك و بي پايان مي رانند)، گويي تمامي حرف فيلم را در خود گنجانده است:
ما هرگز نمي توانيم بازگرديم. شهرها به آنها تعلق دارد. زندگي ما اينك متفاوت است. وسايلي را كه فكر مي كرديم ما را به يكديگر متصل مي كند، به جاي مرتبط كردن، ما را به جايي رساند كه هرگز تصورش را نمي كرديم. دنيايي كه ما مي شناختيم، اينك ديگر وجود ندارد، اما اراده زندگي هرگز نمي ميرد، نه براي ما و نه براي آنها... .
حدود 35 سال پيش داستاني در 3 بخش از جان كريستوفر منتشر شد كه در آن موجوداتي از كهكشان هاي دور به نام سه پايه ها پس از اينكه با حملات متعدد نتوانسته بودند، كره زمين را تسخير كنند، از طريق گيرنده هاي تلويزيون و تسخير ذهن تماشاگران آنها، به اين كار موفق مي شوند. اينك اينترنت، رسانه جديدي است كه تقريباً در حال تعطيل كردن دكان تلويزيون است. ماه پيش در خبرها آمده بود كه نحوه و ميزان خبررساني سايت هايي همچون ياهو و گوگل باعث ريزش مخاطبان بسياري از مهمترين شبكه هاي تلويزيوني معتبر شده، به طوري كه شبكه اي مانند ان.بي.سي (يكي از پرمخاطب ترين شبكه هاي تلويزيوني دنيا) اعلام ورشكستگي كرده و حدود 700 تن از كارمندانش را اخراج كرده است.
بسياري از آنها كه با اينترنت كار مي كنند، مطلع هستند، هر لحظه در معرض هجوم ويروس ها و هكرهاي متعدد قرار دارند. اگر كامپيوترشان مجهز به انواع و اقسام آنتي ويروس ها و ضدهكرها و يا ويروس آلرت ها هم باشد، باز هم هر از گاهي با اختلالات عجيب و غريبي روبه رو مي شوند كه بعضي مواقع كل سيستم شان را به هم مي ريزد و در آن زمان، متخصصان كامپيوتر در پاسخ به سؤال شما، فقط مي گويند: كامپيوتر است ديگر !!
اين دوستان مي دانند، همين ويندوز اكس پي داراي سيستمي است كه با آن لاين شدن،  كلي اطلاعات به شركت سازنده اش يعني مايكروسافت منتقل مي كند و از همين روست كه تازه ترين ورسيون هاي مختلف آن به ارزان ترين قيمت در بازار يافت مي شوند، زيرا قفل شكني شان بسيار سهل و آسان است. حتماً شما هم در بسياري مواقع، قبل از باز شدن يك وب سايت خارجي با اين پيغام معروف روبه رو شده ايد كه اطلاعاتي كه به سايت فعلي ارسال مي كنيد، ممكن است به يك سايت ناامن نيز فرستاده شود يعني در واقع در خيلي از زمان ها ما و اطلاعاتمان در كامپيوتر در مقابل چشم هاي نامحرمي قرار داريم كه خود آنها را نمي بينيم و نمي شناسيم شان. از همين روست كه گاهي اوقات پيام هاي ناآشنايي در ميل باكس خود مشاهده مي كنيم كه ما را به ارتباطات مختلف و مشكوكي دعوت كرده اند، آن هم فقط با يك كليك دعوت كرده اند به پيوستن به گروه هاي مختلف اينترنتي كه معمولاً با دانلود موزيك و فيلم و تماشاي عكس هنرپيشه ها و فال  گيري و طالع بيني آغاز مي شود و بعضاً با قرار و مدارهاي نامطلوب و گاهي تورهاي ظاهراً سياحتي ادامه يافته و سرانجام به خانه هاي آنچناني منجر مي شود كه واقعاً آدم ها را از درون خالي مي كنند، به گونه اي كه ديگر راه بازگشتي باقي نمي ماند و آنها كه رفته اند مانند آدم هاي فيلم پالس يا خودكشي مي كنند و يا زندگي شان به ذرات خاكستر بدل مي شود. بسياري از اين فجايع با يك كليك شروع مي شوند.
پيغام اين است كه فقط كافي ست روي لينك مربوطه كليك كنيد تا عضو شويد! فقط با يك كليك... كليكي كه باعث باز شدن راه ويروس ها و هكرهاي زندگي مي شود و آمدن شبح هاي مختلفي كه در اين دنياي بي در و پيكر به دنبال بلعيدن روح و جان انسان ها هستند و همان يك كليك بعضاً تا خودكشي و مرگ ادامه مي يابد: يك كليك تا مرگ!... مراقب اين كليك هاي ناخواسته باشيم... .

نگاه
شمايلي كاملاً سينمايي
گروه ادب و هنر ديرپاترين كاراكتر تاريخ سينماي جهان اگر اين همه سال دوام آورد و امروز بيست و يكمين فيلم اش ساخته شده، بيش از هرچيز به سودآوري اقتصادي اين پديده بازمي گردد.
هرچند نمي شود نقش مقاصد سياسي را در توليد اين سري فيلم ها انكار كرد. باند محصول دوراني است كه جنگ سرد در دوران اوج خود به سر مي برد. زماني كه دو ابرقدرت وقت، به شكل هاي مختلف يكديگر را تهديد مي كردند.
خلق مامور 007 كه يك تنه به جنگ آدم بدهاي روس مي رفت به نوعي حاصل اين منازعه بود.
سوي ديگر ماجرا اما، قدرت تخيل فوق العاده يان فلمينگ و توانايي هاليوود در ساخت محصولاتي خوش ساخت بود. نمونه هايي شاخص از هنر عامه پسند كه گرچه در ابتدا با كم اعتنايي منتقدان مواجه بود ولي به تدريج پديده باند از سوي آنها هم جدي گرفته شد.
در همه اين سالها سازندگان باند كوشيده اند تا 007 تازه اي را خلق كنند. همچنان از شون كانري و راجر مور و پريس برازنان و امروز كه دانيل كريگ نقش باند را بازي مي كند، كوشيده شده تا بازيگر مناسب اين نقش را ايفا كند.
پديده باند اگر 46 سال دوام آورده و 21 فيلم با محوريت مامور 007 ساخته شده، بخشي اش را وامدار هوشمندي سازندگانش است. اين باند هنوز هم در سراسر جهان تماشاگر دارد و علاقه مندان سينما اخبار هر فيلم تازه باند را پيگيري مي كنند، نشان از اين دارد كه 007 به عنوان يك شمايل كاملاً سينمايي پذيرفته شده است؛ شمايلي كه تقريباً همه متفق القولند كه شون كانري و بعد پيرس برازنان بهتر از بقيه آن را از كار درآورده اند.
دانيل كريگ در باندي كه قرار است خاطره فيلم هايي چون گلدفينگر و از روسيه تا عشق را زنده كند؛ كار دشواري را در پيش دارد. هرچند در صورت ضعف كريگ هم اين اوست كه حذف مي شود و مامور 007 همچنان با فيلم هاي ديگر و بازيگراني ديگر ادامه خواهد يافت.

سايه روشن
حكمراني بورات بر سينماهاي دنيا
001485.jpg
مهر- فيلم جنجالي بورات با 15 ميليون دلار فروش اين هفته هم در صدر جدول پرفروش ترين فيلم هاي دنيا قرار گرفت و در دومين هفته نمايش مجموع فروش جهاني خود را به 43 ميليون دلار رساند. آمار به دست آمده از فروش كمدي بورات: فوايد آموزه هاي فرهنگي آمريكا براي مردم پرافتخار قزاقستان در 20 كشور دنيا و در 1135 سالن سينما از كاهش 20 درصدي فروش اين فيلم نسبت به هفته اول خبر مي دهد. مجموع فروش فيلم ساشا بارون كوهن با احتساب فروش اين فيلم در آمريكا حدود 111 ميليون دلار است.
بورات در نخستين هفته نمايش در بلغارستان، يونان و صربستان در هر سالن به طور متوسط 16900 دلار فروش داشت. فيلم در بريتانيا، آلمان، اتريش، سوئيس و سوئد هم مثل هفته قبل همچنان جايگاه نخست جدول فروش را به خود اختصاص داد.
بورات مانند هفته قبل با هشت ميليون دلار، بيشترين فروش را در بريتانيا داشت كه نسبت به هفته پيش تنها 18 درصد كاهش نشان مي دهد. بورات طي دوهفته در بريتانيا 27 ميليون دلار فروخته است. اين هفته جايگاه دوم جدول فروش جهاني به فصل مجاز شكار اختصاص پيدا كرد كه در 50 كشور و در 4665 سالن، 8/8 ميليون دلار فروش داشت.
انيميشن سوني پيكچرز با 8/1 ميليون دلار فروش در 405 سالن دومين فيلم پرفروش اسپانيا بود و در آلمان هم در۷۵۷ سالن تقريباً 6/1 فروخت و سوم جدول شد. فصل مجاز شكار تاكنون در سطح بين المللي 1/63 ميليون دلار فروش داشته كه با احتساب فروش اين فيلم در آمريكا رقمي در حدود 144 ميليون دلار مي شود.
شيطان پرادا مي پوشد با بازي مريل استريپ و آن هاتاوي سومين فيلم پرفروش هفته بود. فروش اين فيلم در 3500 سالن در 45 كشور تقريباً 5/7 ميليون بود. به اين ترتيب فروش اين فيلم در سطح بين المللي به 163 ميليون دلار رسيد كه 38 ميليون دلار بيشتر از فروش آن در آمريكاست.
چهارمين فيلم پرفروش هفته مردگان مارتين اسكورسيزي است كه در 2153 سالن در 37 كشور به فروشي در حدود 1/7 ميليون دلار دست پيدا كرد. مجموع فروش بين المللي اين درام جنايي به 7/58 ميليون دلار رسيده است.
اره 3 عنوان پنجم اين هفته را در اختيار دارد. اين فيلم در اسپانيا در نخستين هفته نمايش با 1/3 ميليون دلار فروش فيلم اول هفته بود. بوئنا ويستا سومين فيلم اين مجموعه ترسناك را جز اسپانيا در چهار كشور آمريكاي لاتين نيز عرضه كرد. اره 3 در آن چهار كشور حدود چهار ميليون دلار فروش داشت.
در مجموع اين فيلم طي اين هفته در 14 كشور به نمايش درآمد و در 1500 سالن تقريباً 5/5 ميليون دلار فروخت. فروش جهاني اره 3 به همراه مجموع فروش اين فيلم در آمريكا 3/94 ميليون دلار شده است.
سال خوب جديدترين ساخته ريدلي اسكات با بازي راسل كرو در نقش يك سرمايه گذار بريتانيايي در 1600 سالن در 19 كشور 9/4 ميليون دلار فروش داشت. فروش فيلم در سطح بين المللي به 1/8 ميليون دلار رسيده كه با توجه به حضور ستاره اي مانند راسل كرو، بسيار دور از ذهن به نظر مي رسد.
اين فيلم در آلمان با 15/1 ميليون دلار، جايگاه چهارم را به دست آورد و در استراليا هم حدود يك ميليون دلار فروخت تا در جايگاه سوم قرار بگيرد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |