مروري بر ساختار، اهداف و برنامه هاي آموزش ابتدايي در استراليا
دبستاني ها در سرزمين كانگوروها
ليدا كاكيا
|
|
|
|
|
|
از برنامه هاي آموزش و پرورش ايران اين طور استنباط مي شود كه تغيير در برنامه هاي آموزشي و پرورشي، كتاب هاي درسي، قوانين و مقررات، ساختار بسياري از جنبه هاي نظام تعليم و تربيتي كشور ما كماكان ادامه دارد. اگر بپذيريم كه تغيير جزء لاينفك نظام هاي آموزشي است و تنها خود تغيير است كه تغيير نمي كند، بايد مواد خام اوليه تغيير را نيز براي دست اندركاران نظام آموزشي تأمين كنيم، يكي از شيوه هاي مرسوم در اين زمينه، توجه به بحث آموزش و پرورش تطبيقي است. به همين منظور امروز در صفحه فرهنگ و آموزش، به طور مختصر، نظام آموزشي استراليا در دوره ابتدايي را مرور كرده ايم. مؤلف در تأليف نوشته خود از يازده منبع داخلي و خارجي (كه فهرست آنها در دفتر روزنامه موجود است) و نيز مشاهدات حضوري خود از مدارس استراليا در سالهاي 73 و 1374 / 1378 و 1379 و 1382 بهره برده است.
***
نظام آموزشي در استراليا بر مبناي شش تا هفت سال ابتدايي، سه تا چهار سال آموزش متوسطه دوره اول و دو سال آموزش متوسطه دوره دوم و حداقل دو سال آموزش عالي است. طول مدت آموزش اجباري تا پانزده سالگي (در ايالت تاسماني تا شانزده سالگي است) كه مقارن پايان تحصيلات دوره اول متوسطه مي باشد. در مجموع هدف از آموزش و پرورش در استراليا پاسخگويي به نيازهاي مختلف جامعه و اولويت دادن به نيازهاي آموزشي مناطق آموزشي دور افتاده و محروم است.
آموزش ابتدايي
آموزش ابتدايي مرحله اول از دوره هاي اجباري در استرالياست. با آن كه آموزش قبل از سن شش سالگي اجباري نيست، ولي بيشتر اطفال در استراليا آموزش خود را از سن پنج سالگي آغاز مي كنند و در حدود هشتاد درصد آنها در مدارس دولتي و بقيه در مدارس غيردولتي ثبت نام مي كنند. در بيشتر ايالت هاي استراليا، يك كلاس آمادگي يا كودكستان در مدارس ابتدايي وجود دارد.
در سرزمين شمالي استراليا يك مرحله گذر وجود دارد كه ساختار ثابتي ندارد و كودكان هنگامي كه آمادگي پيدا كنند، از اين مرحله به كلاس اول ابتدايي وارد مي شوند.
كودكان در ماه فوريه (بهمن ماه) در كلاس اول پذيرفته مي شوند، ولي برخي از ايالت ها در نيمه سال نيز دانش آموز جديد مي پذيرند و در سرزمين شمالي و ايالت جنوب ثبت نام پي در پي است و زماني كه دانش آموزي پنج سال تمام داشته باشد، از او ثبت نام به عمل مي آيد. مدارس ابتدايي معمولاً مختلط هستند و تا سن دوازه تا سيزده سالگي دانش آموز قبول مي كنند. تعداد دانش آموزان به طور متوسط سي نفر در كلاس است، ولي در نواحي روستايي به اين ميزان نمي رسد. هر دانش آموز به مدرسه محله خود مي رود. پنج روز در هفته مدرسه ها داير است و هر روز به سه تا چهار زنگ تقسيم مي شود كه در فاصله آنها وقت تفريح داده مي شود. تدريس هر روز پنج ساعت طول مي كشد كه به دروس بيست تا سي دقيقه اي و ساعت هاي خاص ورزش و تربيت بدني تقسيم مي شود.
معمولاً هر كلاس توسط يك معلم اداره مي شود كه تمامي دروس منظور شده در برنامه تحصيلي را درس مي دهد. در سالهاي اخير، تأكيد بيشتري بر توجه به خصوصيات و نيازهاي فردي دانش آموزان هنگام تدريس شده است و بدين جهت استفاده از روش هاي نوين تدريس و كاربرد وسايل جديد كمك آموزشي، گسترش زيادي يافته است. دانش آموزان ابتدايي از يك برنامه تحصيلي عمومي پيروي مي كنند كه مواد آن عبارت است از: آموزش زبان، رياضيات، علوم مقدماتي، موسيقي، هنر و كاردستي، بهداشت، تربيت بدني و درس اخلاق يا آموزش ديني.
معمولاً در مدارس بزرگ، دانش آموزان برحسب سن پايه بندي مي شوند. اما گرايشي هم وجود دارد كه سازماندهي كلاسهاي ابتدايي را به نحو ديگري انجام مي دهد و دانش آموزان را با اختلاف دو تا سه سال سن به وسيله يك معلم تعليم مي دهند. برنامه درسي توسط وزارت آموزش و پرورش تدوين مي شود، اما معلمان مجاز هستند كه دروس را تعديل و به تناسب علاقه و نياز دانش آموزان آنها را مطرح كنند.
در پاره اي از مدارس پيشرو، زبان خارجي در دوره ابتدايي تدريس مي شود. بايد توجه داشت اين ارقام كودكان ثبت نام شده در كلاس آمادگي، مدارس ابتدايي را در برنمي گيرد. عده اين قبيل كودكان در سال مزبور 160000 نفر بوده است. مطابق نقشه شهرسازي، هر محله 80 خانواري يك كودكستان يك واحدي دارد و اگر تعداد خانواده ها بيش از اين باشد، كودكستان دو واحدي ايجاد مي شود. براي هر كودكستان بين 1500 تا۱۸۰۰متر مربع زمين اختصاص مي يابد و دولت هزينه ساخت و تجهيز اوليه و تأمين مربي و پرداخت بهاي آب و برق و تلفن و گاز را برعهده مي گيرد.
يكي از وظايف اصلي مدير منطقه، برقراري ارتباط بين آموزش كودكستاني و آموزش ابتدايي است و نظارت بر اين كه روشهاي آموزش كودكستاني مغاير با روش هاي آموزش ابتدايي در زبان آموزي و رياضي نباشد. به عبارتي يك ارتباط هماهنگ و توأم بين آموزش قبل از دبستان و آموزش ابتدايي وجود دارد.
آموزش باله و كوزه گري نيز براي غني كردن تجارب آموزشي دانش آموزان به برنامه اضافه شده است. استفاده از تلويزيون، فيلم، ضبط صوت و ديگر امكانات كمك آموزشي كاربرد روزافزوني دارد. وقتي كه پس از شش يا هفت سال تحصيل، آموزش ابتدايي خاتمه مي يابد، كودك به صورت خودكار و بسيار غني و با بار علمي كافي به مدارس متوسطه ارتقاء مي يابد.
همان طور كه گفته شد، نقش مدارس غيردولتي در آموزش و پرورش استراليا قابل توجه است. تحولات هشت سال گذشته نشان مي دهد كه نسبت دانش آموزان ابتدايي در مدارس دولتي در سال 1992 حدود 8/80 درصد بوده است كه اين نسبت در سال 1998 به 4/76 درصد كاهش يافته است و در مقابل، سهم مؤسسات غيردولتي از 2/19 درصد به 6/23 درصد در سال هاي ياد شده افزايش يافته است. براي روشن شدن چگونگي و صنعت گروه هاي مختلف مدارس غيردولتي در آموزش ابتدايي، آمار زير ارائه مي شود:
* تعداد كل دانش آموزان ابتدايي در استراليا 1848967 نفر(100 درصد)
* دانش آموزان مدارس دولتي 1454881 نفر (69/78 درصد)
* دانش آموزان مدارس وابسته به كليساهاي انگلستان 19263 نفر (04/1 درصد)
* دانش آموزان مدارس وابسته به كليساهاي كاتوليك 331305 نفر (92/17 درصد)
* ساير مدارس غيردولتي 43518 نفر (35/2 درصد)
برنامه درسي دوره ابتدايي در استراليا در قالب يك چارچوب كلي مصوب وزارت آموزش و پرورش، توسط مدرسه تدوين شده و به تأييد هيأت امناي مدرسه رسيده است. برنامه درسي شامل درسهايي در پرورش فردي و اجتماعي از قبيل: پرورش رفتار و خلقيات مطلوب فردي، تعاون و همكاري گروهي، چگونگي استفاده از اوقات فراغت، آگاهي بر جامعه مدرسه و آگاهي بر جامعه بزرگتر در برگيرنده مدرسه و شهر و كشور.
آموزش خواندن و نوشتن، آموزش زبان خارجي (فرانسه)، رياضي و علوم اجتماعي ،تربيت بدني شامل: آواز همراه با بازي، رقص محلي، ژيمناستيك، انواع ورزشها، آشنايي با اعضاي بدن و شناسايي وظايف آنهاست.
بهداشت، هنر و كاردستي كه موسيقي و انواع هنرها از جمله نمايش، نويسندگي، فن بيان و هنرهاي موسوم را در برمي گيرد.
با آن كه ارتقا به كلاس بالاتر به صورت عادي و برحسب سن انجام مي گيرد، ولي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به طور مرتب ارزيابي مي شود و از آزمونهاي استاندارد كه به وسيله خود معلمان طراحي مي گردد، استفاده مي شود. علاوه بر آن، در زبان انگليسي و رياضي آزمون استانداردي براي سنجش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در مقابل سطح عمومي دانش آموزان كشور به كار مي رود.
در شروع هر سال تحصيلي، نشستي بين معلمان و والدين برگزار مي شود كه معلمان برنامه كار خود را تشريح مي كنند و والدين را در جريان كار خود مي گذارند. در طول سال تحصيلي نيز در گزارش كتبي براي خانواده ارسال و به دنبال آن، نشست ديگري با والدين برگزار مي شود. در اوقات ديگر سال نيز گاهي گزارش هاي خاصي براي خانواده فرستاده مي شود و از حضور پدر و مادرها در مدرسه و تماس آنها با آموزگاران استقبال مي شود.
برنامه تحصيلي هفتگي دانش آموزان در هفته 23 ساعت مي باشد كه به شرح جدول زير موضوعات مختلف درسي در آن توزيع شده است.
هر زمينه شامل درسهايي به شرح زير است:
* ادبيات: زبان آموزي، شنيدن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن، كتابخانه، زبان فرانسه.
* تفحص: رياضيات، علوم اجتماعي، علوم مذهب و جلسات جمعي
* خلاقيت: هنر، كاردستي، موسيقي، نمايش، هنرهاي ظريف، بيان و...
* بدني: تربيت بدني، ورزش و بهداشت.
|