سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۰ - Dec 5, 2006
براي اجراي طرح هاي مجسمه سازي در اسفند ماه
برگزيدگان سمپوزيوم جهاني مجسمه سازي تهران
معرفي شدند
004614.jpg
گروه ادب و هنر- برپايي اولين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي فرصتي را فراهم مي سازد تا علاوه بر ارائه زنده و قابل لمس اثر هنري به مخاطب، شاهد حضور و تأثيرات هنر در فضاهاي شهري و عمومي باشيم.اين سمپوزيوم كه با هدف معرفي هر چه بيشتر توانمندي هاي تخصصي و فرهنگي جامعه هنري كه فرصتي را نيز براي معرفي توانايي هاي هنري ايران در عرصه هاي جهاني فراهم مي كند، برگزار مي شود، تاكنون از 47 كشور جهان آثاري را دريافت كرده اند.
در اين سمپوزيوم 355 نفر از هنرمندان مجسمه ساز داخلي و خارجي آثارشان را ارائه كرده اند كه از اين تعداد 180 اثر متعلق به هنرمندان خارجي و 175 اثر متعلق به هنرمندان داخل كشور است.
همچنين در نيمه دوم آذرماه قرار است گزيده اي از ماكت مجسمه هاي دريافتي در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) به نمايش گذاشته  شوند.
اين رويداد هنري توسط سازمان فرهنگي و هنري شهرداري اسفندماه همراه با اهداي جوايز به برگزيدگان به سرانجام مي ر سد. به گفته دبير هنري آن دكتر محمدحسين حليمي اغلب اين هنرمندان در سمپوزيوم هاي خارجي هم شركت داشته اند. اين نخستين بار است كه ايران ،باني برگزاري يك سمپوزيوم مجسمه سازي جهاني شده است.
جمشيد مراديان هنرمند مجسمه ساز مي گويد: در اين سالها هنرمندان مجسمه ساز همواره در آتليه مجسمه ساخته اند و اكنون فرصتي پيش آمده تا آثارشان را به شكل زنده و قابل لمس در برابر ديدگان دانشجويان و علاقه مندان به نمايش بگذارند. برگزاري اين سمپوزيوم به نوعي تجلي چهره مردمي هنر است و مردم در اين برنامه با مجسمه ها آشنا مي شوند، آنها را لمس مي كنند و مجسمه را به عنوان اثري مستقل و داراي ابعاد بصري مي پذيرند، اين فرهنگي است كه مجسمه سازي ايران، همواره به آن نياز داشته است.
برگزيدگان نهايي
هيأت انتخاب نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران، اسامي برگزيدگان نهايي بيست مجسمه ساز داخلي و خارجي را كه اسفندماه امسال براي اجراي طرح هاي خود در تهران حضور مي يابند به اين شرح اعلام كرد:پرستو آهون، همايون ثابتي مطلق، سهند حساميان، محمد رضا ذبيح الله زاده و كوروش نقدي پور.در بخش هنرمندان خارجي نيز،  برت وان لو از هلند، دنير سركان از تركيه، آنيس ويلدر از انگلستان، ماكورزانا بيالك از انگلستان، منسود ككو از بوسني، مارسلو وانگ از پرو، توماس ليندسي از آمريكا، آلر واترز از انگلستان، علي جبار حسين از عراق، دانيلا برشان از آلمان، لي دونگ ليانگ از چين، ماروينو لوكا از ايتاليا، فريال خردپيشه از هلند،  دالينور نيكوليس از بوسني و وارول توپاك از تركيه معرفي شده اند.ويكتور دارش، پرويز تناولي، مهدي حجت، غلامرضا ابراهيمي دينالي و عباس كيارستمي مسئوليت انتخاب آثار رسيده به دبيرخانه نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران را بر عهده داشتند.20نفر هنرمند برگزيده آثار خود را اسفندماه در كارگاه سمپوزيوم مجسمه سازي تهران اجرا مي كنند و از ميان آنها 8 نفر به عنوان برگزيدگان نهايي انتخاب خواهند شد.

انتشار سمفوني شهدا
فرهت: اين سمفوني را به ياد همه شهدا و جانبازان ساختم
004611.jpg
فارس: سمفوني شهدا و جانبازان به سفارش مركز موسيقي حوزه هنري به آهنگسازي شاهين فرهت منتشر شد.
شاهين فرهت كه قبلا سمفوني دماوند (شماره۶) و ايران (شماره۷) را براي مركز موسيقي حوزه هنري براي جامعه هنري ايران توليد و عرضه كرده است، سمفوني شهدا و جانبازان را با اركستر اوكراين به رهبري ولاديمير سيرنكو ضبط و منتشر كرده است.
فرهت در مقدمه لوح فشرده سمفوني شهدا و جانبازان چنين آورده است: در دوران جنگ تحميلي بيشتر ما در خانه هايمان زندگي معمولي خود را داشتيم، گو اينكه در چند نوبت شهرهاي ما بمباران و موشكباران شد و عده اي جان باختند. ليكن به هرحال زندگي عادي جريان داشت، آيا فكر كرده ايد كه در آن حال عده زيادي از عزيزان رزمنده ما در جبهه هاي جنگ از وطن دفاع مي كردند، حتي از يك وجب و يا حتي چند سانتي متر آن؟
در چهار قسمت اين سمفوني فرم رعايت شده است. قسمت اول با يك مقدمه اسرارآميز شروع مي شود و به قسمت اصلي كه يك فرم سونات است، مي پيوندد. تم اصلي بسيار دراماتيك است و در عين ملوديك  بودن در قالب يك فيگور ريتميك عرضه مي شود كه در طول اثر به عنوان يك ايده فيكس تكرار مي شود. سمفوني شهدا و جانبازان به همت مركز موسيقي حوزه هنري منتشر شده است.

جواد لشگري: تصنيف هاي امروزي
فاقد پايه و اساس هنر است
مهر: سال ها پيش ازآن كه نت و نت نويسي مطرح باشد ، موسيقي اصطلاحا به روش گوشي اجرا و منتقل مي شد و همين امر موجب مي شد تا موسيقي ايراني با تمامي گوشه هايش در جان موسيقيدانان رخنه كند و در نتيجه آثاري خلق مي شد كه كاملاً با آنچه امروزه ارائه مي شود، متفاوت بود.
جواد لشگري، آهنگساز پيشكسوت با بيان اين مطلب گفت: در آن زمان از اشعار شعراي طراز اول استفاده و وسواس بيشتري در انتخاب اشعار به كار گرفته مي شد به همين خاطر تصنيف هاي قديمي ماندگارتر بودند.او نتيجه چنين امري را تلفيق كامل و صحيح شعر و موسيقي دانسته و افزود: بر اثر قوي بودن اشعار و ترانه ها، موسيقي بر روي آنها كاملا مي نشست و اثري خلق مي شد كه روح و جان شنونده را مي نواخت و در ذهن او باقي مي ماند .اين استاد آهنگساز در تشريح تصانيف خلق شده در زمان حاضر گفت: بسياري از ترانه هاي امروز كه در قالب اشعار نو و غير كلاسيك سروده مي شوند، فاقد پايه و اساس هنري بوده و اغلب آهنگ هايي كه بر روي آنها ساخته مي شود، صرفا جنبه تفنن و شاد كردن مخاطب را داشته و خالي از عيار و بار هنري است.وي در بيان تاريخچه تصنيف در ايران(به صورت امروزي آن) گفت: اولين بار شش وهشت هاي سنگين در موسيقي ايران ساخته شد و به دنبال آن بديع زاده تصنيف هايي را خواند كه شادتر بودند، مانند تصنيف خزان عشق و... كه با خلق اين آثار موج تازه اي در تصنيف هاي ايراني پديد آمد.لشگري در ادامه گفت: پس از آن مهدي خالدي ريتم هاي غربي، از قبيل تانگو و رومبا و... را وارد تصانيف ايراني كرد و ساير سازندگان تصنيف نيز از وي تبعيت كردند.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس:
چيزي به نويسندگان ديكته نمي شود
گروه ادب و هنر- رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در مراسم رونمايي از 88 عنوان كتاب حوزه جنگ ضمن ترديد در تشريفاتي بودن ادبيات تاكيد كرد: براي نوشتن كتاب نبايد چيزي را به نويسندگان ديكته كرد.سردار ميرفيصل باقرزاده با اعلام اين خبر كه از ميان كتابها فقط ده درصد سفارشي هستند، گفت: سفارش دادن خود به خود كار بدي نيست؛ بلكه ديكته كردن خواسته ها و تمايلات سفارش دهنده كار غلطي است.به گزارش خبرگزاري فارس وي در جمع خبرنگاران بيان داشت: هنر كتابت هميشه در خدمت انديشه هاست. مهمترين كاري كه در ادبيات دفاع مقدس صورت مي گيرد اين است كه سرفصل هاي اين مهم با معارف اسلامي تطابق يابد. رئيس بنياد با بيان اين مطلب كه در آثار دفاع مقدس، اثر مخرب نداريم، اظهار داشت: برخي از آثار در عين شيوانويسي از غناي كافي برخوردار نيستند.
وي در پاسخ به خبرنگار فارس مبني بر غني بودن آثار در حوزه دفاع مقدس گفت: برخي از آثار داراي ساختار و شيوايي كامل هستند اما نمي توانند پيام مثبت را القاء كنند و به لحاظ محتوا بسيار ضعيف هستند. باقرزاده در ادامه به آمار آثار اشاره كرد و گفت: راهيان نور 28عنوان، خاطره 25عنوان، شعر 15عنوان، زندگينامه داستاني هفت عنوان، رمان 6عنوان، كودك و نوجوان چهار عنوان، ترجمه چهار عنوان، پژوهش ادبي دو عنوان و مجموعه داستان دو عنوان منتشر شده است. از اين آثار 80 عنوان توسط نشر صرير و مابقي با حمايت بنياد بوده است. يكي از نكات مهم در بنياد نيز حمايت از ناشران استاني است.

عزت الله انتظامي:تاثير فيلم متفاوت از سخنراني است
فارس: تاثير سينما و فيلم در مساجد به گونه اي ديگر و متفاوت از سخنراني يا خطابه است.عزت الله انتظامي در نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه رحمت با عنوان يادمان پيامبر اعظم (ص) در تبريز، سينما را بهترين وسيله براي تبليغ مسائل و ارزش هاي ديني در جامعه خواند. اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون با اشاره به آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره فيلم كوتاه رحمت گفت: همه فيلم ها از لحاظ كيفي در سطح قابل قبولي بودند و آثار برگزيده به اتفاق نظر هيأت داوران انتخاب شد. اين بازيگر تئاتر از حضور فعال جوانان در جشنواره فيلم كوتاه رحمت اظهار خرسندي كرد و خواستار توجه بيشتر مسئولان شد.

يادداشت
ضرورت هاي نوشتن
زهير توكلي
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، در مراسم رونمايي 88 عنوان كتاب منتشر شده دفاع مقدس در سال 85 ، سخناني را ابراز كرد كه از چند منظر مي توان به آن نگاه كرد. گفته اند: سفارش نويسي دو نوع است يكي آن كه نويسنده به گونه اي بنويسد كه ما مي خواهيم و اين ديكته است و قبولش نداريم و يكي سفارش نويسي اي است كه اعلام نياز كنيم و نويسنده بنويسد و آنچه داريم از نوع دوم است و...
آنچه ايشان آن را سفارش نويسي مثبت تلقي كرده اند، مجاز، ممكن و حتي مثبت مي تواند تلقي شود. اما در آنجا كه به حوزه تاريخ نگاري مكتوب و شفاهي جنگ مربوط است. چرا كه در آنجا نقش مورخ جنگ چه شفاهي و خاطره نگاري باشد چه مكتوب و پژوهشي، فعلاً و تا اطلاع ثانوي كه هنوز تحقيقات جنگ در مراحل اوليه يعني ثبت و ضبط اوليه است، يك نقش گزارشگرانه است. اما در ادبيات خلاقه موقعيت بسيار خطيرتر است. اگر در جنگ سياستگذاري عمليات و اجراي مراحل آن با فرماندهان مي بود و كساني كه در خط مقدم مي جنگيدند بنا به اقتضاي جنگ، بايد فرمانبرداري محض مي داشتند، در اين جا كار با خلاقيت شخصي داستان نويسان و شاعران است، خلاقيت فقط و فقط در آزادي فكر اتفاق مي افتد، اينجا سخن از افسارگسيختگي در هنجارهاي ارزشي نيست بلكه ادعا اين است كه جنگ ما اگر چه مقدس بوده است، يك واقعيت انساني است و آن قداست يك سر اين طيف از واقعيت بوده است. به عبارت ديگر حالا جاي فرمانده و فرمانبر عوض شده است اگر داستان نويس جنگ يا شاعر جنگ بخواهد از سطح آن مجموعه از اطلاعات و دانسته هاي رسمي از جنگ عبور كند و به ژرفايي در خلق اثرش برسد، مطلقاً محال است كه با پيش فرض هاي همان جريان رسمي اطلاعات جنگ يا مديريت به شيوه همان فرماندهي دوران جنگ به اين عبور برسد و اصلاً تمام بزرگي شاهكارهاي ادبي در چند ضلعي بودن اين آثار و قابليت تفسيرها و تأويل هاي گوناگون و حتي متضاد شكل مي گيرد. بنابراين در اين قسمت نه تنها نمي توان از نوع اول سفارش داد و به قول جناب سردار باقرزاده، ديكته كرد؛ حتي اعلام نياز هم نمي شود كرد. چرا كه اينجا آن كه در خط مقدم مي جنگد يعني داستان نويس و شاعر دفاع مقدس است كه بايد نياز دروني و حكايت شخصي خود را از واقعيتي به نام جنگ (يا بگوييم دفاع مقدس) كشف و بازسازي كند. يعني واقعاً آن دسته از شاعران و داستان نويسان جنگ كه توانايي شان و نيز برادري شان اثبات شده است دغدغه معيشتي نداشته باشند و از طرف ديگر آزادي فكري براي خلق آثارشان داشته باشند.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه زاويه: نمايشگاه جواهرآلات بيتا خوانساري‎/ تا 20 آذر / تجريش، دزاشيب، رمضاني، عباسي، پلاك 8/ تلفن: 22242858.
نگارخانه نياوران: نمايشگاه عكس امير عباس ختايي‎/ تا 17 آذر / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران.
نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي ناهيد مدني‎/ 17 تا 21 آذر‎/ ميدان ونك، خدامي، پلاك 86 / تلفن: 88047698.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي ركن الدين حائري زاده‎/ 17 تا 23 آذر‎/ دروس، خيابان كماسايي، پلاك 42 / تلفن: 22541589.
004608.jpg

هالك در شبكه دو: فيلم سينمايي هالك ساخته آنگ لي و بمب پستي چهاردهم و هفدهم آذر ماه از شبكه دو پخش مي شود. فيلم سينمايي هالك به كارگرداني آنگ لي روز سه شنبه 14 آذر ماه ساعت 21 روي آنتن شبكه دو سيما مي رود. بمب پستي عنوان فيلم سينمايي روز جمعه 17 آذرماه است كه از شبكه دو پخش مي شود.
فيلم تازه ميركريمي: فيلم سينمايي به همين سادگي به كارگرداني رضا ميركريمي از 25 آذرماه در تهران كليد مي خورد. تا به حال حضور محمد آلادپوش فيلمبردار، مهران ملكوتي صدابردار و شادمهر راستين فيلمنامه نويس مشترك در پروژه قطعي شده است.
سالگرد تولد مولوي:همزمان با سال جهاني مولانا از سوي سازمان علمي، تربيتي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) هشتصدمين سال تولد مولوي در محل دانشگاه آزاد اسلامي تبريز با همكاري انجمن ترويج زبان و ادب فارسي كشور برپا خواهد شد.
كنسرت اركستر ملل : اركستر ملل به رهبري پيمان سلطاني از 14 تا 17 آذر ماه سال  جاري در تالار بزرگ كشور كنسرت برگزار مي كند. در اين اجرا كه در ساعت 30/20 تاريخ هاي مذكور برگزار مي شود، مجموعه اي از موسيقي ملل مختلف همراه با موسيقي ايراني و البته موسيقي آذري با همكاري خوانندگاني چون رحيم شهرياري، سينا سرلك و سالار عقيلي اجرا خواهد شد.
اجراي سياه ريحون : نمايش سياه ريحون نوشته و كار حميد ابراهيمي از اواسط آذرماه در تالار مهر حوزه   هنري اجرا مي شود. سياه ريحون داستان فولكلوري درباره  گيلان و يكي از ياران ميرزاكوچك خان جنگلي است كه به صورت تخيلي نوشته شده است.
يك دختر يك سرباز:نمايش يك دختر يك سرباز از روز يكشنبه در تالار هنر بر روي صحنه رفت. نگارش اين نمايش توسط محمدرضا كوهستاني صورت گرفته و كارگرداني آن را احمد سليماني به عهده دارد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |