سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۰ - Dec 5, 2006
در پي شهادت يك طرفدار جنبش ضد دولت در لبنان
حزب الله، مردم را به خويشتنداري دعوت كرد
004716.jpg
گروه بين الملل- سرانجام در سومين روز از اعتراضات آ رام مخالفان دولت فواد سنيوره در لبنان يك جوان معترض شيعه با شليك از راه دور كشته شد.اين حادثه در منطقه قصقص در غرب بيروت و زماني رخ داد كه هواداران حزب الله در حال گذر از اين منطقه بودند. دراين زمان هواداران گروه سعد حريري با حمله به تظاهركنندگان علاوه بركشتن يك جوان 20 ساله تعدادي را نيز زخمي كردند.خبرگزاري ها رقم  هاي متفاوتي در خصوص زخمي ها ارسال داشته و از 4 تا 25 نفر را اعلام كرده اند. مهاجمان كه به چماق و سنگ مجهز بودند ضمن شعاردادن عليه حسن نصرالله و حمايت از سنيوره و ساير گروه هاي سياسي جبهه 14 مارس به سمت تظاهر كنندگان حمله كردند.
به گزارش خبرگزاري هاي حاضر درلبنان در ديگر نقاط اين كشور نيز هواداران جناح موسوم به اكثريت به تحريك تظاهركنندگان پرداخته و به آنها يورش بردند به گونه اي كه به نظر مي رسد تعمداً در انتظار شكل گيري شورش و آشوب هستند. در واكنش به اين اقدامات سيد حسن نصرالله خواهان حفظ آرامش از سوي تظاهر كنندگان و تداوم اعتراضات و تحصن مسالمت  آميز آنها شد.از سوي ديگر در پي وقوع درگيري بين هواداران و مخالفان دولت در منطقه جلالا دربيروت و نيز در مناطقي از صيدا،بقاع و طرابلس ارتش لبنان با افزايش نفرات بر گستره تحت كنترل خود افزود.مخالفان حزب الله كه تا روز قبل فعاليت محسوسي نداشتند در سومين روز از تظاهرات و اعتراضات مردمي با راه انداختن كاروان هاي موتورسوار و توهين به حسن نصر الله و درمواردي تيراندازي به عكس ها و پوستر هاي وي عملا سعي درتحريك احساسات هواداران حزب الله دارند.
در پي اين اقدامات ديروز حسين الحاج حسن عضو فراكسيون حزب الله درپارلمان لبنان اعلام كرد كه با گذشت زمان درخواست هاي مخالفان نيز افزايش خواهد يافت.وي توضيح بيشتري درخصوص خواسته هاي جديد ارائه نكرد اما همچون ميشل عون رهبر جناح ملي مسيحيان لبنان تاكيد كرد كه اين اعتراضات تا تحقق خواسته مخالفان كه مهمترين آن تشكيل دولت وحدت ملي است ادامه خواهد يافت.ميشل عون نيز ديروز با ادامه انتقاد به دولت لبنان و نامشروع خواندن آن روي سخن خود را دولت هاي عرب قرار داد و در هشداري به آنها گفت كه آماده پيامد هاي دخالت نظامي احتمالي خود در لبنان باشند.عون دراين خصوص توضيح بيشتري نداد،اما در پي حمايت آشكار و علني تعدادي از كشورهاي عربي ازجمله مصر،عربستان و اردن از دولت سنيوره به نظر مي رسد اين كشور ها طرح هايي براي دخالت در امور داخلي لبنان دارند و اظهارات ميشل عون هشداري به كشور هاي مذكور در اين خصوص بود.
ديروز همچنين امين جميل به ديدار حسن نصرالله رفت.درخصوص محتواي مذاكرت آنها هنوز خبري منتشر نشده اما محافل نزديك به جميل گفتند وي در اين ديدار با نصر الله درخصوص بحران جاري در لبنان و راه هاي برون رفت از آن گفت و گو كرد. در محافل لبنان اين خبر به گوش مي رسد كه در پي ترور پير جميل،اكنون پدر وي كه از هواداران سنيوره و از مخالفان جدي حزب الله و اميل لحود،رئيس جمهور لبنان است اميد آن دارد كه در پي بحران اخير در كشور و احتمال تغيير رئيس جمهور،وي بار ديگر به اين سمت دست يابد.ديروز همچنين اعلام شد پيكر جوان هوادار حزب الله كه در سومين روز از تحصن مردمي كشته شد امروز به عنوان اولين شهيد اعتراضات اخير در مركز لبنان تشييع خواهد شد.از همين روي به نظر مي رسد بيروت امروز نيز شاهد حضور فعال و گسترده هواداران حزب الله در حمايت از تشكيل دولت وحدت ملي و سرنگوني دولت سنيوره باشد.

كشته ومجروح شدن 12 سرباز آمريكايي
گروه بين الملل - با كشته شدن شش سرباز ديگر آمريكايي در عراق تعداد كشته هاي اين كشور از زمان حمله به عراق به 2898 تن رسيد.
به گزارش ارتش آمريكا طي دو حادثه جداگانه در عراق ديروز شش سرباز اين كشور كشته و شش تن ديگر مجروح شدند. بنا براين گزارش در عمليات نظامي در بغداد پنج سرباز كشته و دو تن ديگر زخمي شدند. همچنين بنا بر اين گزارش بر اثرسقوط يك فروند بالگرد ارتش آمريكا يك سرنشين آن به قتل رسيد و چهار تن ديگر مجروح شدند. تا لحظه تنظيم اين گزارش از دلايل سقوط و محل آن گزارشي منتشر نشده بود.
در همين حال كوفي عنان كه آخرين روزهاي خود را در سمت دبير كلي سازمان ملل مي گذراند ديروز اعلام كرد كه وضعيت فعلي عراق وخيم تر از شرايط جنگ داخلي است.وي با توصيف بيش از حد خطرناك بودن شرايط فعلي عراق به راديو بي.بي. سي گفت:شك دارم عراق به تنهايي بتواند خود را بازسازي كند.
عنان گفت پيش از حمله آمريكا به عراق در اين كشور يك ديكتاتور حكومت مي كرد اما مردم مي توانستند از خانه بيرون رفته و بچه هايشان نيز مي توانستند به مدرسه بروند،بدون اينكه پدر و مادرشان نگران باشند. اما الان چنين چيزي در عراق وجود ندارد و والدين نگرانند كه آيا باز هم مي توانند فرزندان خود را ببينند؟

نگاه
كشمكش بوش با واشنگتني ها بر سر عراق
نيلوفر قديري
گروه بين الملل- فردا (چهارشنبه) در واشنگتن گزارش گروه مستقل تحقيق درباره عراق كه مدتها همه در انتظار آن بودند منتشر مي شود. مقامات دولت بوش از ابتداي اين هفته تاكنون در تدارك فراهم كردن زمينه براي انتشار اين گزارش بوده اند. استفان هادلي مشاور امنيت ملي بوش در چندين كنفرانس خبري در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در اين باره اطمينان داد كه بوش همه نظرات جديد را براي يافتن راه جديد در نظر مي گيرد. هادلي عبارت راه جديد را بيش از 12 بار در يكي از مصاحبه هايش تكرار كرد و گفت كه رئيس جمهور اين راههاي جديد را طي هفته ها و ماههاي آينده خطاب به ملت اعلام مي كند. يكي از توصيه هاي مطرح در اين گزارش كه در مطبوعات درز كرده است به عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق مربوط مي شود و تأكيد شده كه چه عراقي ها آماده باشند و چه نباشند نظاميان آمريكايي بايد عقب نشيني را شروع كنند. آنهايي كه گزارش را ديده اند مي گويند پيشنهادات اين گزارش با دقت بسيار مطرح شده و در اين مورد هم اشاره شده است كه اگر دولت عراق برخورد با شبه نظاميان را جدي بگيرد و در اين راه موفق شود نيروهاي آمريكايي مي توانند بيشتر در عراق بمانند. يكي از اعضاي اين كميته دو روز پيش در پاسخ به اين پرسش كه آيا بوش آماده شنيدن توصيه هاي اين كميته هست يا نه گفت: ما نمي دانيم و خود رئيس جمهور هم نمي داند.
چندين يادداشتي كه مشاوران ارشد بوش نوشته اند و در روزهاي اخير در رسانه هاي اين كشور درز كرده است نشان از ناهماهنگي هايي درون كابينه در ارتباط با عراق دارد. يكي از اين يادداشتها كه در آستانه ديدار بوش با نوري مالكي نخست وزير عراق در روزنامه نيويورك تايمز منتشر شد حتي رئيس جمهور را مجبور كرد كه ديدارش را يك روز به تأخير بياندازد. در اين يادداشت محرمانه داخلي به قلم استفان هادلي آمده بود كه نخست وزير عراق فرد مناسبي براي اين سمت نيست و علي رغم نيت خيرش، واقعيتهاي موجود در خيابانهاي عراق نشان مي دهد كه مالكي، يا فردي غافل است يا دچار سوءتفاهم شده و يا توانايي لازم براي عملي كردن نياتش را ندارد. ساعتي بعد از انتشار اين يادداشت محرمانه، بوش قرار بود با كسي ديدار كند و او را تحسين نمايد كه مشاور امنيت ملي اش او را ناآگاه و ناتوان خوانده است. همين يادداشتها باعث شد تا ناظران خارجي و رسانه هاي بين المللي شرايط واشنگتن را چنين توصيف كنند كه كودتايي توسط مشاوران عليه بوش در جريان است .
همان روزهايي كه بوش در امان بود مطبوعات آمريكا گوشه هايي از گزارش كميته تحقيق عراق به رياست جيمز بيكر را منتشر كردند و بوش با غافلگيري دوم روبه رو شد. نتيجه گيري هاي اين گزارش كاملاً با مواضع بوش در تضاد است. بوش در اجلاس سران ناتو گفته بود: من هرگز نيروها را از ميدان جنگ پيش از كامل شدن مأموريت خارج نمي كنم، اما گزارش كميته بيكر دقيقاً توصيه اي عكس اين را دارد و مي گويد حتي تا پيش از شروع سال جديد ميلادي بوش بايد به طور علني وعده عقب نشيني از عراق را بدهد. بوش بارها تأكيد كرده كه عقب نشيني از عراق به معني تسليم شدن و تقويت انگيزه عوامل ناآرامي ها خواهد بود. اما اعضاي كميته بيكر دقيقاً نظري مخالف دارند. يكي از اين اعضا در گفت وگويي غيرقابل انتشار و محرمانه به خبرنگاري گفته است كه هيچ چيز غير از اعلام علني عقب نشيني نيروها از عراق توسط بوش اوضاع را سامان نمي دهد. دوران رياست جمهوري بوش سال 2008 پايان مي يابد ولي ممكن است تفنگداران دريايي آمريكا تا دهه ها بعد هم نتوانند عراق را آرام كنند.
بخشهايي كه از گزارش كميته بيكر به مطبوعات درز كرده نشان نمي دهد منظور از توصيه اين كميته به عقب نشيني نيروها كدام است؛ عقب نشيني به آمريكا يا عقب نشيني به پايگاههاي آمريكا در خاك عراق. بوش در گفت وگو با مالكي تأكيد كرد كه خروج آبرومندانه از عراق هيچ جايگاهي ندارد. منظور او از تأكيد بر اين موضوع اين است كه بعضي توصيه هاي كميته بيكر پيش از مطرح شدن محكوم به فنا است. مقامات دولت بوش مي گويند بوش از آن بخش از گزارش بيكر استقبال مي كند كه خواستار افزايش تعداد آموزش دهندگان آمريكايي همراه واحدهاي ارتش عراق شده است.
اعضاي كميته بيكر مي گويند از آن بيم دارند كه كاخ سفيد وقتي راه جديد را در پيش بگيرد كه ديگر خيلي دير شده باشد.  

كوتاه از جهان سياست
آمريكا سامانه ضدموشكي رژيم صهيونيستي را
در عراق آزمايش مي كند
واحد مركزي خبر: يك منبع بلندپايه دفاعي رژيم صهيونيستي اعلام كرد: وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) سامانه ساخت رژيم صهيونيستي را كه براي حفاظت از تانك ها و خودروهاي زرهي ارتش اين رژيم در برابر حملات راكتي طراحي شده است براي استفاده احتمالي در عراق آزمايش خواهد كرد. به گزارش رويتر از تل آويو اين منبع گفت: پنتاگون احتمالاً اوايل يا اواخر آوريل اين سامانه را براي استفاده در عراق آزمايش خواهد كرد.
اين سامانه كه تروپي نام دارد مجهز به حس گري است كه راكت ها و موشك هاي در حال شليك را رديابي مي كند و با شليك موشكي آن را در هوا هدف مي گيرد.

موج حملات و انتقادها عليه اولين نماينده مسلمان كنگره آمريكا براي اداي سوگند با قرآن
ايسنا: كيت اليسون، نخستين نماينده مسلمان كنگره آمريكا در مراسم تحليف خود با قرآن سوگند ياد خواهد كرد. اين در حاليست كه بسياري از اين تصميم نماينده دموكرات ايالت مينسوتا انتقاد كرده اند.
به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه واشنگتن پست، ديو كالين، مدير برنامه انتخاباتي كيت اليسون، نخستين نماينده مسلمان كنگره آمريكا اظهار داشت: اليسون نخستين فردي است كه با قرآن اداي سوگند خواهد كرد، اما اغلب نمايندگان جديد كنگره آمريكا با كتاب خاصي مراسم تحليف خود را به جاي نخواهند آورد. اليسون همراه با ساير اعضاي كنگره سوگند خواهد خورد.

51 تن كشته و زخمي در درگيري هاي بنگلادش
ايسنا: همزمان با فلج شدن بنگلادش در اولين روز مسدود شدن معابر عمومي توسط اپوزيسيون اين كشور، در درگيري هاي ميان حاميان احزاب موافق و مخالف دولت يك تن كشته و 50 تن ديگر زخمي شدند. اين درحالي است كه مذاكرات براي حل بحران موجود در اين كشور بدون نتيجه پايان يافت. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، درگيري ها در منطقه اي در شمال شرقي بنگلادش، در زمان راهپيمايي اپوزيسيون عوامي ليگ و حزب ملي بنگلادش رخ داد. بازرس ارشد پليس بنگلادش گفت: حاميان احزاب به طرف يكديگر سنگ پرتاب مي كردند و تيراندازي نيز مي كردند. پليس نيز براي متفرق كردن تظاهركنندگان گاز اشك آور به طرف آن ها شليك كرد.

بيش از 70 شبه نظامي طالبان
در درگيري با ناتو كشته شدند
گروه بين الملل - سخنگوي پيمان آتلانتيك شمالي ناتو ديروز  اعلام كرد، نيروهاي اين سازمان در درگيري با شبه نظاميان در جنوب افغانستان 70 تا 80 شبه نظامي طالبان را كشتند.به گزارش خبرگزاري رويتر، سخنگوي اين سازمان با اعلام اين خبر گفت، يك گشتي تجسسي گروه بزرگي از شبه نظاميان طالبان را در چند كيلومتري روستايي در هلمند شناسايي كرد و در نبردي چهار ساعته با پشتيباني هلي كوپترهاي اين ائتلاف حدود 70 تا 80 شبه نظامي را كشتند.در اين حمله ناتو هيچ تلفاتي نداشته است اما سه سرباز از نيروي بين المللي كمك به برقراري امنيت (ايساف) در افغانستان در خلال اين درگيري مجروح شدند.

دولت انگليس فاصله مسلمانان و جامعه را
افزايش مي دهد
ايرنا: يك مؤسسه تحقيقاتي در انگليس در گزارشي درباره سياستهاي ضدتروريسم دولت كارگري انگليس، اين سياستها را موجب گسترش شكاف ميان مسلمانان با جامعه اين كشور توصيف كرد.مؤسسه نيمه دولتي دموز ضمن انتقاد از دولت انگليس به علت سهيم نكردن مسلمانان اين كشور در سياست خارجي و تصميماتي از جمله جنگ عراق، خط مشي كنوني دولت انگليس براي ارتباط گرفتن با مسلمانان را شتابزده، بر پايه شروط دولت و بي سرانجام دانست.

پيروزي مجدد چاوز در انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا
004713.jpg
گروه بين الملل - هوگو چاوز رئيس جمهوري چپگراي ونزوئلا با كسب اكثريت  آرا در انتخابات رياست جمهوري اين كشور و با اختلاف زيادي نسبت به رقيب خود به پيروزي رسيد و براي يك دوره 6 ساله ديگر در اين سمت باقي مي ماند.
چاوز بعد از اعلام پيروزي در انتخابات وعده آغاز يك دمكراسي انقلابي را داد و با انتقاد از دولت آمريكا به فيدل كاسترو اداي احترام كرد. چاوز كه از بالكن كاخ رياست جمهوري خطاب به مردمي كه در مقابل دفتر او تجمع كرده و پيروزي اش را جشن مي گرفتند سخنراني مي كرد، نتيجه اين انتخابات را رأي ونزوئلا به سوسياليسم قرن بيست و يكم خواند.او شعار مرگ بر امپرياليسم سر داد و گفت: اين شكست ديگري براي امپراطوري آمريكاست.
به دنبال پيروزي قاطعانه  چاوز، مانوئل روزالس، رقيب وي به شكست اذعان كرد، اما در عين حال وعده داد كه همچنان به عنوان اپوزيسيون به فعاليت هاي سياسي خود را ادامه خواهد داد.
روزالس در جريان مبارزات انتخاباتي اش چاوز را به سوق دادن ونزوئلا به سوي ديكتاتوري متهم كرد و هشدار داد كه اگر رئيس جمهور فعلي كشورش يعني چاوز بار ديگر در انتخابات پيروز شود سياست هاي افراط گرايانه تري اتخاذ خواهد نمود.
در همين حال تيبيسي لوسنا، رئيس شوراي انتخابات ونزوئلا اعلام كرد: نتايج شمارش 78درصد آراي انتخابات رياست جمهوري اين كشور حاكي از آن است كه هوگو چاوز 61 درصد آرا و مانوئل روزالس 38 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند.
روزالس، فرماندار ايالت زولياي ونزوئلا كه به منظور رقابت با چاوز در انتخابات به طور موقت از شغل خود كناره گيري كرد تمركز عمده ي خود در مبارزات انتخاباتي اش را به فساد رايج و گسترش جرم و جنايت در كشورش معطوف كرد. يك مشاور ارشد روزالس اظهار داشت كه روند برگزاري انتخابات رضايت بخش بوده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |