سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۰ - Dec 5, 2006
نجات 1000 خودرو از سرگرداني در خيابان هاي فاطمي و كارگر
پاركينگ 12طبقه لاله گشايش يافت
004740.jpg
گروه شهري- پس از گذشت 11 سال از آغاز عمليات ساخت پاركينگ طبقاني لاله و تنها 20 درصد پيشرفت كار، سرانجام ظرف مدت يك سال كار فشرده، صبح ديروز اين پروژه توسط محمد باقر قاليباف شهردار تهران آماده بهره برداري شد.
به گزارش همشهري قاليباف در مراسم بهره برداري از پاركينگ 12 طبقه لاله ، دغدغه اصلي خود را از بدو ورود به حوزه اداره شهر و شهرداري اتمام هر چه سريعتر پروژه هاي نيمه تمامي دانست كه در بعضي موارد حتي تا 20 سال از عمر بلا تكليفي آنها مي گذرد. وي افزود: افتتاح پاركينگ طبقاتي لاله در جهت تحقق همين رويكرد و تعيين تكليف هر چه سريعتر پروژه هاي نيمه تمام مانده تحقق يافته است.
به گفته شهردار تهران وقتي مي شود در عرض 12 ماه كار فشرده پروژه اي نظير پاركينگ طبقاتي لاله را به سرعت به اتمام رساند 11 سال معطل ماندن اين پروژه ترافيكي، ضرر و زيان به اقتصاد شهر و مزاحمت براي شهر و شهروندان ساكن اطراف اين مجموعه قابل توجيه نيست.
وي گفت : شهرداري تهران در راه تامين رفاه شهروندان با فراز و نشيب ها و مشكلات بسياري مواجه است كه اميدواريم با تدبير، محبت، همدلي و مشاركت شهروندان تهراني در تمام عرصه ها اين مراحل را نيز با موفقيت طي كنيم
وي ضمن تاكيد بر ساخت و توسعه فضاهاي پاركينگ عمومي و خصوصي و افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي، اعلام كرد: تا پايان امسال 3 هزار و 800 پاركينگ عمومي در سطح شهر احداث خواهد شد.
قاليباف به شهروندان تهراني اطمينان داد، هم اكنون در اداره شهر رويكرد كاملاً آگاهانه، دقيق و هوشمندانه حاكم است و امورات شهر با استفاده از تجربيات روز دنيا در جهت و اهداف معين و به گونه اي كنترل شده به سرعت به پيش مي رود.
بنابراين گزارش ، به منظور احداث پاركينگ 12 طبقه لاله در خيابان فاطمي هزينه اي معادل 110 ميليارد ريال صرف شده است كه ظرفيت پارك حدود يك هزار دستگاه خودرو را دارد. طبقه همكف اين پاركينگ كاربري تجاري، دو طبقه زيرزمين و طبقات اول تا ششم پاركينگ، و طبقات بالاي پاركينگ ها تالار پذيرايي و رستوران و كافي شاپ و اداري است كه به شكلي هوشمند با استفاده از دوربين هاي مدار بسته و سيستم راه بند الكترونيكي اداره مي شود.
قاليباف در حاشيه مراسم افتتاح پاركينگ طبقاتي لاله درباره لزوم استفاده از سرمايه هاي بخش خصوصي گفت: تهران سالانه نيازمند 5هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري است كه شهرداري تنها 1300 تا 1400 ميليارد تومان از اين رقم را با دريافت عوارض تامين مي كند و قطعا بايد مابقي توسط بخش خصوصي و مشاركت مردمي تامين شود؛ لذا به دنبال بسترسازي هاي لازم در اين زمينه و توليد ثروت و سرمايه گذاري هستيم. وي با بيان اين كه افزايش سرمايه گذاري و مشاركت مردمي در تهران از طرق مختلف انجام مي شود تصريح كرد: اشتغال مهمترين دغدغه شهروندان تهراني است و لذا رونق اقتصادي بايد در بخش هاي خدماتي و اشتغال صورت پذيرد كه در جلسه اي به طور مفصل درباره جزئيات و شيوه هاي توسعه اقتصاد شهري توضيح خواهم داد.
به گفته وي در حوزه فناوري اطلاعات و كارت اعتباري، شهرداري برنامه هايي در دستور كار دارد كه بيشتر جنبه خدماتي و رفاهي را شامل مي شود.
مديريت توقفگاه هاي عمومي
محمود صفارزاده، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز در مراسم افتتاح پاركينگ 12 طبقه اي لاله گفت: براساس بررسي هاي صورت گرفته به طور متوسط در طول 24 ساعت شبانه روز وسايل نقليه فقط دو ساعت در حال حركت بوده و 22 ساعت مابقي را در پاركينگ هاي شخصي يا عمومي ساكن هستند كه ضرورت چگونگي مديريت وسايل نقليه در حالت سكون يكي از مهمترين موارد قابل توجه در بحث ترافيك هر شهر است.
صفار زاده با تاكيد بر ضرورت اجازه پاركينگ سازي در پايتخت گفت: بايد تسيهلاتي براي شهروندان تهراني فراهم شود كه مردم با هم براي ساخت پاركينگ در محله يا منطقه خود با يكديگر مشاركت كرده و در اين راه شهرداري نيز با قيمت مناسب زمين براي جذب مشاركت مردمي در بحث پاركينگ سازي در اختيار متقاضيان قرار دهد.

با تأكيد كميسيون عمران مجلس بر اولويت مترو
پرونده مونوريل به كميته ويژه رفت
عكس:گلناز بهشتي
004683.jpg
سرانجام در پي بحث و بررسي هاي فراوان در خصوص واگذاري اعتبار۱۵۰ ميليون دلاري مونوريل از محل تبصره 13 به متروي تهران كه بسيار مورد تأكيد شهردار و مديرعامل مترو با دلايل مورد استناد قرار گرفته بود، موضوع اولويت يافتن توسعه مترو بر احداث مونوريل، يكشنبه گذشته توانست موافقت هايي را در جلسه كميسيون عمران مجلس جلب كند؛ اما مقرر شد كه بحث در كميته ويژه تخصصي حمل و نقل كميسيون عمران كه تا دو هفته آينده تشكيل مي شود، مجددا مطرح و كار كارشناسي بيشتري روي آن صورت گيرد.
جعفر آيين پرست، عضو هيأت رئيسه كميسيون عمران مجلس در گفت گو با ايسنا تصريح كرد: شوراي اسلامي شهر تهران، مي تواند در مصوبه احداث مونوريل تجديد نظر كرده و سپس، بودجه مونوريل از تبصره 13 را به توسعه مترو اختصاص دهد.
وي با اشاره به جلسه روز گذشته كميسيون عمران در همين خصوص، افزود: در اين جلسه هاشمي، معاون عمراني وزير كشور،  هاشمي، مديرعامل متروي تهران و جمعي از كارشناسان مترو و مونوريل حضور داشته و در خصوص تخصيص به موقع اعتبارات جهت توسعه متروي تهران و كلانشهرها بحث و گفت وگو شد.
بقيه از صفحه اول
نماينده مردم مهاباد يادآور شد: با توجه به استقبال مردم از متروي تهران، هم اكنون جابجايي ها جوابگو نبوده و واگن ها، خارج از ظرفيت، مسافران را جابجا مي كنند؛ اين در حاليست كه چنين وضعيتي اصلا مطلوب نبوده و بايد اعتبارات لازم را به مترو براي رفع مشكلات اختصاص داد. وي معتقد است در شرايطي كه با اين وضعيت روبه رو هستيم، اولويت دادن به مترو در تخصيص اعتبارات، تا حد زيادي برطرف كننده مشكلات خواهد بود و لذا مي توان در چگونگي واگذاري اين اعتبار تجديدنظر كرد.
عضو هيات رئيسه كميسيون عمران همچنين تصريح كرد: احداث مونوريل، هزينه زيادي خواهد داشت و از سويي ديگر با توجه به بافت تهران و بالا بودن ميزان آلودگي صوتي، به نظر مي رسد كه شوراي شهر بايد سريعا تصميمي براي مصوبه قبلي احداث مونوريل اتخاذ كند و تمام تلاش خود را براي اختصاص بودجه لازم براي توسعه مترو بكار گيرد. وي ابراز اميدواري كرد در لايحه بودجه سال 86 نيز با تخصيص اعتبار مناسب به متروي تهران بخش اعظمي از مشكلات برطرف شده تا با تكميل سريع تر خطوط، اين شبكه پاسخگوي نياز مسافران باشد.
آيين پرست بر اين نكته هم تأكيد كرد كه شوراي شهر و شهرداري بايد اولويت اول برنامه هاي خود را رسيدگي به وضعيت ترافيك و توسعه حمل و نقل عمومي قرار دهد و مجلس نيز در اين زمينه با توجه به اين كه در جايگاه قانونگذاري و نظارتي قرار دارد كمكهاي لازم را قطعا انجام مي دهد تا شهر تهران به عنوان الگوي كلانشهرهاي ديگر، از ساماندهي معقولي در حمل و نقل برخوردار باشد. وي يادآور شد: جابجايي 150ميليون دلاري اعتبار مونوريل از تبصره 13 و اختصاص آن به مترو، پس از انجام كار كارشناسي در كميته ويژه، به كميسيون عمران ارجاع خواهد شد.

شهر نگار
شهروند از تبليغات تا واقعيت
مسعود زلفي
در آستانه يكي از بزرگترين رخدادهاي اجتماعي تحت عنوان انتخابات قرار داريم؛ انتخاباتي كه يكي از مظاهر و نماد دمكراسي و مردم سالاري ياد مي شود. عنصر مشترك تبليغات هرچند زودهنگام كليه گروه ها و كساني كه امروز وارد عرصه انتخابات شده اند، دو موضوع شهروند و حقوق شهروندي است.شهروند و حقوق شهروندي، مفاهيمي بلند و در عين حال سرشار از جاذبه هايي است كه گروه ها و افراد مي توانند با بهره گيري از آنها، از اقبال عمومي و حداكثري شهروندان بهره مند شوند. از اين رو است كه دو كلمه يا دو مفهوم يادشده ورد زبان گروه ها و افراد در اين موسم شده است. تمام مدعياني كه خود را در معرض قضاوت و انتخاب قرار داده اند، بر اين باورند كه مي توانند مقوله شهروند و حقوق شهروندي را به منصه ظهور برسانند و از رهگذر آن در رسيدن به شهري توسعه  يافته و پايدار با محوريت شهر انساني و شهر اخلاق كه در آن رفاه و روح انساني، موج مي زند، موفق باشند. البته اين گروه ها بر اين باورند كه شهروندان را بايد به كاركرد و حقوقشان آگاه كرد تا مشاركت همه جانبه آنها را در عموم عرصه ها شاهد و نظاره  گر بود. به راستي تصور آنان از شهروند و حقوق شهروندي چيست؟
پاسخ به اين سؤال كه شهروند كيست و چه مختصات و حقوق و مزيتي دارد، ما را در شناخت انگيزه هاي جريانات و گروه هاي مذكور ياري خواهد رساند. در تعريف شهروند مي توان گفت كه شهروند، كسي است كه حقوق فردي و جمعي خود را مي شناسد و از آنها دفاع مي كند، قانون را مي شناسد و به آن عمل مي كند و از طريق آن مطالبه مي كند، از حقوق معيني برخوردار است. او مي داند كه فرد ديگري هم حضور دارد و دفاع از حقوق او يعني دفاع از حقوق خودش و فردي كه در امور شهري مشاركت دارد. به عبارتي شهروند نه تنها به معناي سكونت در يك شهر به مدت مشخص كه به معناي مجموعه اي از آگاهي هاي حقوقي، فردي و اجتماعي است.
به طور قطع جريان هايي كه خود را وارد عرصه انتخابات كردند در پي شهروند مسئوليت پذير و شهروند موثر هستند؛ چرا كه شهروند موثر، از حوادث و مشكلات جاري جامعه آگاهي دارد و در مسائل، مشكلات و امور جامعه ملي و محلي مشاركت فعال داشته و در قبال وظايف و نقش هاي تعويض شده مسئوليت پذير است.
همچنين نگران و دل مشغول رفاه و آسايش ديگران بوده و رفتار و عملكرد مبتني بر اصول اخلاقي است و در عين حال نسبت به قدرت افرادي كه داراي موقعيت مديريتي و نظارتي هستند، پذيرش دارد و توانايي بررسي و انتقاد از عقايد و ايده ها را در كنار توانايي اتخاذ تصميمات آگاهانه را دارا مي باشد.از اين روست كه همه آناني كه مي خواهند وارد پارلمان شهري شوند نيازمند جلب اعتماد عمومي و مشاركت علمي شهروندان مسئوليت پذير و آگاه هستند.

نگاه
004737.jpg
رسول آذرگون

دور اول طرح جهادي 137 در تهران پايان يافت
گروه شهري - دور اول طرح جهادي 137 در مناطق مختلف شهر تهران به پايان رسيد.
محسن صادقيان مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: در اين طرح علاوه بر اقدامات چشمگير معاونت فني عمراني و حمل و نقل و ترافيك بيش از 298 هزار و 565 نفر روز نيروي انساني، 6 هزار و 654 دستگاه روز ماشين آلات سنگين به كار گرفته شد و در نتيجه 743 ميليون و 426 هزار مترمربع از سطح معابر شهر تهران رفت و روب و بيش از 225 هزار تن زباله و نخاله و ضايعات جمع آوري و حمل يك ميليون و 888 هزار متر طول جدول شستشو و رنگ آميزي و يك ميليون و 49 هزار مترمربع از كركره مغازه ها رنگ و بيش از 2 ميليون و 157 هزار مترمربع بدنه شهري رنگ آميزي و زيباسازي شد. علاوه بر اين 3 ميليون و 700 هزار مترمربع بدنه شهري هم شستشو شد. در اين طرح 285 هزار منفذ موش طعمه گزاري شد و بيش از 87 هزار منفذ مسدود شد. در اين طرح 10هزار و 36 قلاده سگ معدوم و 9 دستگاه تلويزيون شهري در پاركها نصب شد.

با اشاره به فرونشست
در خيابان شريعتي عنوان شد:
نشت لوله آب خطري را متوجه تونل مترو نمي كند
گروه شهري- مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه اعلام كرد: يكشنبه شب گذشته در خيابان شريعتي لوله آب فشار قوي در كنار لوله گاز نشت كرده اما مشكلي براي تونل مترو پيش نيامده است.
محسن  هاشمي درباره خبري مبني بر نشست زمين در خيابان شريعتي تهران بالاتر از خيابان دولت، ادامه داد: شب گذشته در محل بالاتر از سينما فرهنگ حضور داشتم و چون راه بسته بود عده اي تصور كردند تونل مترو نشست داشته است. وي تاكيد كرد: تونل مترو حدود 15متر زير زمين قرار دارد و مقداري بوي گاز پخش شده در فضا نيز به يكي از منازل آن محدوده ارتباط پيدا مي كرد. يكشنبه شب گذشته خبري مبني بر نشست زمين در خيابان شريعتي تهران بالاتر از خيابان دولت و نفوذ بوي گاز به تونل مترو منعكس شد. بنا بر اعلام نيروي انتظامي و آتش نشاني، انتشار بوي گاز مربوط به نشت گاز از لوله هاي يكي از منازل بوده و راهنمايي و رانندگي اقدام به مسدود كردن خيابان شريعتي حدفاصل دولت تا پايين تر از پل صدر تا ظهر ديروز كرد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |