سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۰ - Dec 5, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
از بهترين عمل ها، خوشحال كردن مؤمن است، يعني دين وي را ادا كني، حاجتي از او برآوري يا محنتي از او برطرف كني.
كنزالعمال، ج 15، ص 770، ح 43023
امروز با حافظ
واندر آن برگ و نوا خوش ناله هاي زار داشت
بلبلي برگ گلي خوش رنگ در منقار داشت
گفت ما را جلوه معشوق در اين كار داشت
گفتمش در عين وصل اين ناله و فرياد چيست
آب و هوا
004719.jpg

عكس روز
004731.jpg
عكس: رويترز‎/ زينال عبد الحليم
دوحه، بازيهاي آسيايي 2006 - زاولت (راست) از تيم سپك تاكراي ميانمار تلاش مي كند توپ محمد ازلان از مالزي را به زمين حريف بازگرداند.

در شهر چه خبر
كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابراتي الغدير، شهيد صالح طبري، مالك اشتر، شهيد تندگويان و شهيد باهنر آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني 180 مشترك در مركز مخابرات الغدير با پيش شماره هاي 3300 تا 3303 و 3368 تا 3373 در محدوده خيابان هاي شهيد محلاتي، مرادي، احمدي و ارجمندي راد و در مركز مخابرات شهيد صالح طبري با پيش شماره هاي 4463 تا 4467 در محدوده خيابان هاي راه آهن، صارم، B4 و B3 و در مركز مخابرات مالك اشتر با پيش شماره هاي 6635 تا 6637 و 6683 تا 6689 در محدوده خيابان هاي آذربايجان، دامپزشكي، رودكي و قصرالدشت تا فردا دچار اختلال مي شود. همچنين در مركز مخابرات شهيد تندگويان تعداد 140 شماره با پيش شماره هاي 2230 تا 2253،۲۲۵۰، 2233 در محدوده خيابان رضايي، زرين و محسن جواني و در مركز مخابرات شهيد باهنر تعداد 400 شماره با پيش شماره هاي 2200، 2260، 2261، 2264 در محدوده خيابان هاي رودكي، خاقاني، بزرگراه صدر، رجايي و ندا با اختلال همراه است.

ترافيك ديروز تهران
ديروز صبح شهرونداني كه از غرب تهران به سمت شرق در حال حركت بودند ترافيك بسيار سنگيني را تجربه كردند. ديروز از ساعت 7 صبح تا ساعت 10 تقريباً تمام شريان هاي اصلي غربي شرقي تهران ازجمله بزرگراه نيايش، بزرگراه همت و بزرگراه حكيم (در مسير غرب به شرق) با ترافيك بسيار سنگين مواجه بودند آن هم در شرايطي كه نه خبري از يخبندان بود و نه از برف و باران. چندي پيش اعلام شده بود، گشايش كامل بزرگراه حكيم، باعث تقسيم شدن بار ترافيكي بزرگراه هاي همت و نيايش خواهد شد اما ظاهراً رشد روزافزون خودروها با گسترش شبكه بزرگراهي مهار نخواهد شد.

رونق يخ شكن
يخ زدگي معابر و كوچه هاي مناطق شمالي تهران موجب كوچ فروشندگان يخ شكن ها از مناطق كوهستاني دركه و دربند به كوچه پس كوچه هاي تجريش شد. اين فروشندگان هر جفت يخ شكن نقره اي رنگ را كه به وسيله بندهاي بلندي به كفش رهگذران متصل مي شوند حدود يك هزار و پانصد تومان مي فروختند تا خطر زمين خوردن در سراشيبي تند كوچه هاي شمال تهران كاهش يابد.

كتاب با تخفيف
در فرهنگسراي خانواده كتاب هاي متنوعي با 25 درصد تخفيف عرضه مي شوند. گراني كاغذ و به دنبال آن رشد قيمت كتاب منجر به توجه بيشتر علاقه مندان به طرح هاي توزيع كتاب با تخفيف شده است. در همين راستا فرهنگسراي خانواده نيز با برگزاري نمايشگاهي از چهاردهم تا بيست ودوم آذر ماه كتاب هاي ادبي، داستاني، مذهبي و علمي را 25 درصد ارزان تر در اختيار خريداران قرار مي دهد. علاقه مندان به كتاب و كتابخواني مي توانند به آدرس نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه كنند.

بازار
004749.jpg
نرخ هايي كه در غرفه ها رعايت نمي شود

نرخ انواع مركبات، پياز و سيب زميني در چند روز گذشته نيز چند درصدي رشد داشت.
پرتقال هاي تامسون كه كيلويي 490 تومان در سطح ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شد در برخي موارد تا 600 تومان هم اتيكت خورد تا يخبندان و سرمازدگي ميوه ها يك بار ديگر عامل نوسان قيمت ها باشد. در كنار مركبات و پياز و سيب زميني نرخ سبزي هاي برگي نيز به دليل حساسيت بالا نسبت به سرما تا 39 درصد در مقايسه با هفته هاي گذشته رشد داشت اما اين تفاوت ها بازتاب آن چناني در نرخ نامه محصولات سازمان ميادين ميوه و تره بار نداشته است. براي نمونه نرخ مصوب هر كيلو سبزي جور بين 140 تا 180 تومان درج شده و اين نرخ براي سيب زميني به 360 تومان مي رسد. اين نرخ ها در برخي ميادين رعايت نمي شود و اين اواخر برخي غرفه ها نيز با عرضه محصولات داراي كيفيت پايين تر خود را ملزم به نرخ هاي مصوب نشان مي دهند.

سكه، طلا و ارز
004752.jpg

فرهنگسرا
بررسي ابعاد حقوقي ارثيه
امروز در سومين برنامه كارگاه آموزشي مهر و معاش ، ابعاد حقوقي ارثيه از سوي كارشناسان ارشد حقوق مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. در اين نشست كارشناسان به ابهامات و پرسش هاي حاضران در خصوص موضوع مورد بحث پاسخ مي دهند. كارگاه آموزشي مهر و معاش ويژه بانوان و رايگان است. اين كارگاه امروز از ساعت 9 در سالن اجتماعات فرهنگسراي تفكر واقع در شهران- بلوار شهران، نرسيده به فلكه دوم برگزار مي شود.

كارگاه آموزشي بلوغ و نوجواني
امور بانوان فرهنگسراي بهمن اقدام به برگزاري كارگاه آموزشي خانواده با موضوع بلوغ و نوجواني كرده است. اين كارگاه با هدف آشنايي خانواده ها با نيازهاي فرزندان خود در سنين بلوغ و چگونگي برخورد با آن ها برگزار مي شود. اين كارگاه آموزشي با حضور كارشناسان خانواده و امور تربيتي فردا از ساعت 9 تا 11 صبح در تالار فرهنگ فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. علاقه مندان براي شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني: ميدان راه آهن، ميدان بهمن فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 1-55312030 تماس بگيرند.

آموزش علوم قرآني
ثبت نام آموزش علوم قرآني براي دوره زمستان در فرهنگسراي دانشجو آغاز شد. در اين كلاسها، حفظ، روان خواني، روخواني، تجويد و مفاهيم قرآن تدريس مي شود. اين كلاسها به تفكيك در رده هاي سني كودكان، نوجوانان و بزرگسالان است. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي- خيابان 21- پارك شفق- فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند و براي اطلاع بيشتر با شماره 88717196 تماس بگيرند.

مركز مطالعات و تحقيقات همشهري برگزار مي كند
نشست علمي شهر و زيبايي
004734.jpg
مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي روزنامه همشهري در ادامه برگزاري نشست هاي علمي خود با نام جستار ماه امروز نشستي با حضور كارشناسان و صاحب نظران امر شهرسازي و معماري در خانه هنرمندان برگزار مي كند. عنوان جستار اين ماه شهر و زيبايي است. سخنرانان جستار اين ماه و موضوع سخنراني آنها: زيبايي شناسي و فضاهاي شهري، دكتر حسن احمدي؛ زيبايي شناسي شهري از ديدگاه مردم، دكتر ناصر براتي؛ زيبايي شناسي و طراحي شهري، دكتر جهانشاه پاكزاد؛ زيبايي شناسي و انسجام در شكل شهر، دكتر نوين تولايي؛ مفاهيم زيبايي شناسي شهري، دكتر عبدالهادي دانش پور و نقش عناصر طبيعي در زيبايي شناسي شهري، دكتر مجيد زارعي هستند.

سينما
004728.jpg
تقاطع
كارگردان: ابوالحسن داودي
بازيگران: فاطمه معتمدآريا، بيژن امكانيان، بهرام رادان، باران كوثري و سروش صحت
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، عصرجديد، آسيا، صحرا
خلاصه داستان: شوهر خانم دكتر رحماني مرده است و در حالي كه او قصد ازدواج مجدد دارد، نگران تنها فرزندش امير است.

تلويزيون
004755.jpg

آلودگي هواي تهران
004722.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
ورزش
بعد از مدتي كه به  دليل عارضه سكته در بخش مراقبت هاي ويژه بستري بودم، به بخش عادي منتقل شدم. اولين روز ملاقات، دوست و همكارم به عيادتم آمد. او بر خلاف همه به جاي كمپوت و ميوه برايم يك جفت كفش ورزشي آورده بود. مدتي بود كه ورزش را كنار گذاشته بودم.
عليرضا ساروق فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
از كار افتادن در پاركينگ
فلوريدا: چند روز پيش برخي از شهروندان آمريكايي كه در پاركينگ آنها مجهز به جك هاي برقي و كنترل از راه دور است ناگهان متوجه شدند كه سيستم آنها از كار افتاده است. سرانجام پس از گذشت چند روز مشخص شد فركانس هاي اين دستگاهها با فركانس بي سيم نيروي هوايي اين كشور تداخل داشته به همين دليل سيستم هاي در بازكن الكتريكي از كار افتاده است. اين فركانس سه سال قبل به نيروي هوايي آمريكا تعلق گرفت تا اين نيرو در زمان وقوع حملات تروريستي از آن استفاده كند. به هر حال تا اطلاع ثانوي شهروندان بايد با دست به باز و بسته كردن درهاي پاركينگ خود بپردازند.
نمايشگاه خودرو ويژه خانم ها
رياض: با آنكه زنان در عربستان مجاز به رانندگي با خودرو در خيابان هاي اين كشور نيستند اما مالكيت بيش از نيمي از خودروهاي موجود در عربستان متعلق به زنان است. حتي اخيراً چند نمايشگاه خودرو ويژه زنان در اين كشور افتتاح شده كه فروشندگان آن زن و تنها پذيراي مشتريان خانم هستند. به عبارتي ديگر خانم هايي كه در عربستان خواهان خريد خودرو هستند به اين نمايشگاه هاي زنانه مراجعه مي كنند و فروشندگان تمام اطلاعات مورد نياز مشتريان را در اختيارشان قرار مي دهند. بسياري از زنان عربستاني پس از خريد خودرو يك راننده مرد استخدام مي كنند.
صيد خرچنگ 62 ساله
الجزاير: يك ماهيگير در الجزاير مدعي شده كه 7 خرچنگ را كه مجموع سن آنها بالغ بر 300 سال است صيد كرده است. ماهيگيران سن خرچنگ ها را با وزن كردن آنها محاسبه مي كنند كه هر 100 گرم از وزن بدنشان معادل يك سال از سن آنان است. به گفته ماهيگير، پيرترين خرچنگ از ميان خرچنگ هاي صيد شده توسط وي 62 سال سن دارد. وي صيد خود را در يك آكواريوم در معرض ديد عموم قرار داده و براي فروش آنها 1700 دلار طلب كرده است.
ركورد شكني در ليورپول
لندن: ركورد گردهمايي همزمان بابانوئل ها در شهر ليورپول انگليس شكسته شد. در جريان اين ركورد شكني بيش از 5 هزار نفر لباس بابانوئل را برتن كردند و به مسافت 3 كيلومتر دويدند. پيش از اين ركورد بزرگترين گردهمايي همزمان بابانوئل ها متعلق به همين شهر بود كه سال گذشته 3921 بابانوئل در خيابان هاي شهر دويدند.
بازديد از نيروگاه اتمي
پكن: از اين پس جهانگرداني كه به كشور چين سفر مي كنند مي توانند از بزرگترين نيروگاه اتمي اين كشور بازديد كنند. اين نيروگاه از ديروز درهاي خود را به روي بازديدكنندگان گشود و افراد علاقه مند مي توانند با پرداخت 2 پوند به عنوان وروديه از اين مكان بازديد كنند. البته راهنماها نيز با كمك تصاوير مختلف، عملكرد نيروگاه و تدابير امنيتي اتخاذ شده در اين مكان را براي بازديدكنندگان توضيح خواهند داد. تا اطلاع بعدي روزانه تنها 300 نفر اجازه بازديد از اين مكان را خواهند داشت و پول حاصل از بليت فروشي به مؤسسات خيريه تعلق خواهد گرفت.
نقاشي دلاور شماره 12
004725.jpg
پكن: اينجا يكي از گالري هاي شهر پكن است. در اين گالري آثار جينگ دونگ نقاش مشهور چين به نمايش گذاشته شده است. اين نقاشي قرمز رنگ كه دلاور شماره 12 نام دارد توجه بسياري از بازديدكنندگان را به خود جلب كرده است. كارشناسان هنري جهان پيش بيني مي كنند تقاضا براي آثار هنري كشورهاي آسيايي به ويژه چين در دو سال آينده افزايش يابد و به موازات آن قيمت اين آثار نيز بالا برود. به گفته همين كارشناسان تعداد مشتريان آثار هنري چين در دو سال آينده دست كم 25 درصد رشد خواهد داشت.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |