شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۳ - Dec 9, 2006
مدير موزه ملي ايران درباره جعل نام خليج فارس اعلام كرد:
تحريف تاريخ در موزه لوور سابقه دارد
گروه ادب و هنر چندي پيش نمايشگاهي در پاريس برگزار شد كه در آن كاتالوگ موزه لوور فرانسه، نام خليج فارس را با عنوان جعلي خليج تحريف كرده بود.
در پي اين اقدام كه با اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران مواجه شد، مدير موزه ملي ايران در گفتگويي با ميراث خبر به توضيحات مبسوطي در اين باره پرداخت. محمدرضا كارگر گفت: تحريف نام خليج فارس در كاتالوگ موزه لوور مربوط به چند ماه گذشته نيست و از سال هاي دهه نود تحت نفوذ اقتصادي كشورهاي عرب به وجود آمده است. موزه ملي ايران در تمام مذاكراتش با مسئولان اين موزه اين مسئله را تذكر داده است. در اين مدت در تمام مذاكرات ميان دو موزه مكرر تأكيد كرده ايم كه نام خليج فارس بايد استفاده شود. رئيس موزه لوور نيز نظر ما را پذيرفته است و قول استفاده از نام خليج فارس را به جاي عناوين جعلي ديگر را داده است. اما ظاهرا مسائل ديگري وجود دارد كه مانع از اين كار مي شود. يعني ايشان به عنوان رئيس موزه نمي تواند نظر خود را در تغيير كاتالوگ ها اعمال كند. عمده اين مشكلات فشار هاي اقتصادي است كه بر موزه لوور آمده است. من به عنوان يك موزه دار اظهار تاسف مي كنم كه موزه اي مانند لوور اعتبار بين المللي خود را به دليل مسائل اقتصادي زير سئوال مي برد و حقايق تاريخي را تحريف مي كند. اما ما همچنان در مذاكراتمان اين موضوع را گوشزد مي كنيم. سفير ايران در فرانسه نيز اين مسئله را پيگيري مي كنند. به طوري كه در نمايشگاه تمدن ساساني كه دو ماه گذشته در موزه سرنوچي پاريس برگزار شد. براثر تذكر ايران كاتالوگ نمايشگاه تصحيح و نام خليج فارس را وارد كردند. مدير موزه ملي ايران رابطه سنتي محكمي ميان فرانسويان با اعراب را يكي ديگر از عوامل فشار بر تغيير نام خليج فارس در بيشتر نقشه هاي اين كشور دانست: در ميان كشورهاي اروپايي هيچ كشوري مانند فرانسه ارتباطي اين چنين با اعراب خليج فارس ندارد.
اين ارتباط در روابط فرهنگي تاثير فراواني داشته است. يكي از مهمترين مراكز مطالعات عرب در قلب پاريس با حمايت دولت فرانسه و عربستان اداره مي شود. چند ماه پيش نيز نمايشگاهي درباره تمدن عرب برگزار شد كه با حضور ژاك شيراك و ملك عبدالله افتتاح شد. اين ارتباطات كمك هاي مالي اعراب به موزه هاي بزرگ جهان مانند موزه لوور را نيز شامل مي شود. به گفته كارگر: موزه هاي بزرگ دنيا براي اداره خود از كشورهاي ديگر كمك مي گيرند و براي آنها فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي انجام مي دهند.
به اين صورت كه براي اداره و توسعه بخش مربوط به آن كشورها كمك هاي مالي دريافت مي كنند. طي چند سال گذشته موزه لوور تصميم گرفته است تا بخش اسلامي خود را بازسازي كند. در اين ميان عربستان و ساير كشورهاي عرب كمك هاي زيادي براي راه اندازي اين بخش داشته اند و يكي از وابستگان شيخ نشين هاي عرب هزينه هاي اصلي را پرداخت مي كند. يكي از مشكلاتي كه در اين مورد وجود دارد اين است كه موزه دست به تفكيك كشورهاي اسلامي نزده است و ناخودآگاه كشورهاي اسلامي را عرب مي داند. همين اشتباه باعث مي شود كه تحت تاثير اين كشورها نام خليج فارس را تحريف كند.
يكي از شروط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در ارتباط با موزه لوور تغيير چيدمان بخش اسلامي و مجزا كردن ايران از ساير كشورهاي اسلامي بوده است: ما در مذاكرات شفاهي تأكيد كرده ايم كه اگر بخش اسلامي بازسازي مي شود بايد يك بخش ويژه به ايران اختصاص داده شود. بر اين مسئله نيز پافشاري كرديم كه اگر هنر اسلامي معرفي مي شود نام ايران بايد مجزا باشد. موزه لوور هم قبول كرد در چيدمان اين بخش از كارشناسان ايراني كمك گرفته شود.

۹ فيلم ايراني در جشنواره بين المللي هند
005226.jpg
ايرنا: سينماي ايران با حضور گسترده در بخشهاي مختلف جشنواره بين المللي فيلم كرالا هند حضور مي يابد.
يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم كرالا ?? آذر آغاز شد و تا ??آذرماه در هند ادامه خواهد داشت.
فيلمهاي از دور دست ساخته رامين محسني، آب، باد، خاك از امير نادري و طبيعت بي جان ساخته مرحوم سهراب شهيد ثالث در جشنواره بين المللي فيلم كرالا هند به نمايش در مي آيد. فيلمهاي از دوردست در بخش سينماي دنيا و آب، باد، خاك و طبيعت بي جان در بخش سينماي ايران در اين رويداد هنري نمايش داده مي شود. علاوه بر آثار ياد شده، فيلمهاي گل ياپوچ ساخته ابوالفضل جليلي در بخش رقابتي، چهارشنبه سوري به كارگرداني اصغر فرهادي، آتش بس از تهمينه ميلاني، زمستان است ساخته رفيع پيتز، آفسايد از جعفر پناهي و نگاه ساخته سپيده فارسي نيز در اين جشنواره حضور دارند.

همايش سراسري هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
ايرنا - چهارمين همايش سراسري هنرمندان تئاترانقلاب و دفاع مقدس روز جمعه با حضور جمعي از مسوولان، هنرمندان و علاقه مندان به هنر نمايش در مجموعه فرهنگي ميعاد مشهد پايان يافت.
اين رويداد در قالب سه كميسيون تخصصي براي دو روز ميزبان استادان و هنرمندان عرصه هنرهاي نمايشي بود.
بررسي راهكارهاي موثر در تقويت ادبيات نمايشي، بررسي محتوايي و ساختاري نمايشنامه نويسي دفاع مقدس، بررسي ويژگي هاي اجرايي تئاتر دفاع مقدس و بررسي كاربردي نمايشنامه هاي دفاع مقدس در عرصه تئاتر عناوين موضوعي بخش هاي همايش هنرمندان تئاترانقلاب و دفاع مقدس است.
مديرعامل بنياد فرهنگي روايت فتح همچنين در برنامه پاياني همايش هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: باور داريم كه برآيند هنر، انقلاب و دفاع مقدس، مي توانست به عنوان مبناي تحولات انديشه اي در جامعه ايراني مطرح باشد اما هنوز اين مقوله در حوزه هنر به درستي محقق نشده است. سردار بهروز اثباتي بدون اشاره به موانع اين تحول ادامه داد: هنر، انقلاب و دفاع مقدس، سه راس يك مثلث هستند كه در توليد تفكرات و مفاهيم انقلاب موثرند.

برگزيدگان نخستين جشنواره فيلم رحمت
فارس: جشنواره سراسري فيلم كوتاه رحمت ديشب با معرفي فيلم هاي برگزيده در هر بخش به كار خود پايان داد.
در اين مراسم هيات داوران لوح تقدير خود را به فيلم هاي داستاني نامه به كارگرداني مريم اورنگ، مستند مخالف خوان به كارگرداني محمدصادق جعفري و پويانمايي ذوالجناح به كارگرداني رامين رهبر و عليرضا عين القضاتي اهدا كرد. همچنين فيلم هاي مستند نامه اي براي آندره به كارگرداني زهره زماني و علي حاجي پور و شير فرات به كارگرداني فرهود بحري كرمي و فيلم هاي داستاني نماز آخر به كارگرداني رضا حسن زاده و عكس يار به كارگرداني شهران باقري و معصومه قديري نيز لوح تقدير هيأت داوران را دريافت كردند. هيأت داوران همچنين لوح تقدير خود را به علي زماني عصمتي، كارگردان فيلم مستند داستاني وهم سبز تقديم كرد.
در اين بخش همچنين كارگردان فيلم داستاني اميد ديپلم افتخار، تنديس جشنواره و كمك هزينه سفر حج  عمره و كارگردان پويانمايي محمد را به خاطر بسپار نيز ديپلم افتخار تنديس جشنواره و كمك هزينه سفر حج عمره را دريافت كردند. جايزه بهترين فيلم مستند و داستاني به كارگردان حاجتمندان و اميد تعلق گرفت. جايزه ويژه هيأت داوران نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه رحمت نيز به به كارگردانان فيلم هاي مستند وهم سبز و فيلم هاي داستاني نماز آخر و شايد جاي ديگر اختصاص يافت.

احمد قدكچيان درگذشت
005223.jpg
همشهري آنلاين- احمد قدكچيان بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون صبح ديروز ـ جمعه ـ در يكي از بيمارستانهاي تهران به علت عارضه ي قلبي درگذشت.
احمد قدكچيان، متولد 1299 در تهران است و فعاليت خود را با تحصيل در هنرستان هنرپيشگي و بازي در نمايش اسكندر و دارا در سال 1321 آغاز كرد و بعد از آن در ديگر نمايشها، چون اتللوو ، دختر گل فروش ، سقوط كابينه و نمايشهاي ديگر نقش آفريني كرد و 23 نمايش را در كارنامه هنري خود به ثبت رساند.
قدكچيان از سال 1330 بازي در فيلمهاي سينمايي را با خوابهاي طلايي آغاز كرد و بعد از آن در بيش از 117 فيلم سينمايي به ايفاي نقش پرداخت كه مي توان از بازي در فيلم هاي گرداب ، گناهكار ، خواب و خيال ، مردي كه رنج مي برد ، نردبان ترقي ، بچه  ننه ، دوستان يك رنگ ، ديوانه وار ، راه و بي راه ، ارثيه ، بگذار زندگي كنم ، خط قرمز ، جدال ، حسرت و بي تو تنهايم ياد كرد. همچنين در مجموعه هاي تلويزيوني اين خانه دور است ، امام علي (ع) ، گلهاي كاغذي ، تنها در تاريكي و چندين مجموعه ي ديگر ايفاي نقش كرد. قدكچيان طي فعاليتهاي هنري خود در كنار افرادي چون پرويز خطيبي، شهلا رياحي، عطا الله زاهد، مسعود كيميايي و غيره همكاري داشت. پسرانش كامران قدكچيان (كارگردان و نويسنده  سينما) و حميد قدكچيان (صدابردار سينما)  در كنار او طي اين سالها فعاليت داشتند. طبق اعلام مراسم تشييع زنده ياد احمد قدكچيان روز يكشنبه 19 آذر ماه از مقابل خانه سينما برگزار خواهد شد.

هنر ايراني
خرم آباد جشنواره كمانچه نوازان
نخستين جشنواره سراسري كمانچه نوازان ايران (تال) در ديماه در خرم آباد برگزار مي شود. تكنوازي، گروه نوازي، ارايه مقاله، سخنراني و اجراي كنسرت از بخش هاي مسابقه و پژوهش جشنواره كمانچه نوازان است. برپايي نمايشگاهي از سازهاي كمانچه، تجليل از پيشكسوتان و نوازندگان مطرح عرصه اين هنر و نشست هاي پرسش و پاسخ با حضور كارشناسان و اساتيد موسيقي نيز از برنامه هاي جانبي جشنواره به شمار مي آيد.

اصفهان بررسي سينماي آلمان
سينماي راينر ورنر فاسبيندر كارگردان برجسته آلماني توسط كانون فيلم حوزه هنري اصفهان بررسي شد. فاسبيندر ?? سال زندگي كردولي بيش از ?? فيلم بلند و كوتاه طي سالهاي ???? تا ???? ساخت و ?? نمايشنامه از خودبرجاي گذاشت و ?? جايزه معتبر سينمايي را به خود اختصاص داد. در اين مراسم فيلم ترس، روح را مي خورد ساخته اين هنرمند آلماني به نمايش گذاشته شد.

رشت سينماي مستند فرانسه
برنامه چشم انداز سينماي مستند فرانسه با مشاركت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در دانشگاه گيلان برگزارشد. ?? فيلم برجسته از سينماي مستند فرانسه در قالب اين برنامه دو روزه نمايش داده شد. برپايي كارگاههاي تخصصي مستند سازي و مرور آثار تيم برتون فيلمساز مطرح سينماي جهان نيز از برنامه هاي آينده دانشگاه گيلان است.

اهواز جشنواره بين المللي فيلم و عكس
پنجمين جشنواره بين المللي فيلم و عكس دانشجويان ايران در مهمانسراي دانشگاه شهيد چمران اهواز به كار خود پايان داد. اين جشنواره كه با شركت آثار دانشجويان از سراسر كشور آغاز شده به مدت ? روز در محل آمفي تئاتر دانشكده كشاورزي ادامه يافت. عمده ترين برنامه هاي جشنواره به پخش روزانه ?? سئانس فيلم به تفكيك هفت سئانس داستاني، سه سئانس مستند، دو سئانس ايرانشناسي و يك سئانس انيميشن اختصاص داشت. در مراسم اختتاميه به پديد آورندگان آثار برتر عكس و فيلم دانشجويان كشور جوائزي اهدا شد.

اردبيل جشنواره فيلم پليس
دومين جشنواره فيلم پليس با عنوان كرانه هاي سرزمين ايران در سينما حافظ اردبيل و با تجليل از دست اندركاران تهيه و توليد فيلم هاي پليسي در استان پايان يافت. دراين آيين ?? نفر از عوامل تهيه و توليد فيلمهاي پليسي از جمله بازيگر ، كارگردان، تهيه كننده و كارشناس پليس مورد تقدير و تجليل قرار گرفتند.

اخبار كوتاه
موزه دفاع مقدس رييس بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس كشور از ساخت موزه دفاع مقدس در جوار بارگاه ملكوتي امام خميني (ره)، در آينده نزديك خبر داد. وي خواستار پردازش جدي هنرمندان و موسسات مختلف هنري، فرهنگي و ادبي در زمينه ها و رويدادهاي مختلف دفاع مقدس به منظور ثبت تاريخي و ماندگاري ارزشهاي دفاع مقدس براي نسل هاي كنوني و آينده شد.
قاليچه پيامبر - همزمان با سال پيامبر اعظم قاليچه حضرت محمد (ص) در موزه ملي فرش ايران بر اساس طرح دكتر پرويز اسكندر پور خرمي در حال بافت است. حاشيه اين فرش با شعري از بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران (من به خال لبت اي دوست گرفتار شدم) مزين شده است و ابعاد آن 140 در 217 سانتي متر بافته شده با پود ابريشم خالص،چله ابريشم و خامه كرك اعلا است. دو بافنده از يك ماه و نيم پيش بافت اين فرش را در موزه ملي فرش ايران آغاز و با توجه به پايان يك چهارم آن پيش بيني مي شود تا اسفند ماه به پايان برسد.
جايزه جهاني كاريكاتور- محمدرضا بابايي يك هنرمند ايراني جايزه ويژه چهارمين دوره فستيوال جهاني كاريكاتور در كشور چين را از آن خود كرد. در اين جشنواره دو هزار و 876 اثر از يك هزار و 406 هنرمند جهاني مورد داوري قرار گرفت كه پس از مراحل مختلف جايزه ويژه به اثر ايران تعلق يافت.
مكتب اصفهان در موزه ها- موزه هاي رضا عباسي، كاخ گلستان، ملك و مقدم از فردا همزمان با گشايش گردهمايي مكتب اصفهان، آثار دوره صفويه و به خصوص مكتب اصفهان را كه در اختيار دارند،درسالن هاي ويژه اي به نمايش خواهند گذاشت. اين موزه ها تا سوم دي ماه به مدت دو هفته پذيراي علاقه مندان و بازديدكنندگان هنر دوره صفوي خواهند بود.
تجليل از ناشران - معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در سلسله نشست ژهايي از جشن كتاب تهران از زحمات و تلاش ژهاي ناشران تاثيرگذار تقدير به عمل مي ژآورد. مجموعه اين نشست ها در جشن كتاب تهران در فاصله روزهاي بيستم آذرماه تا دوم دي ماه برگزار خواهد شد و ناشران برگزيده پس از بررسي هاي كارشناسانه و با مشورت دست اندركاران حوزه نشر انتخاب مي شوند.
درگذشت منتقد- رابرت روزنبلوم تاريخ شناس هنرمدرن، منتقد و استاد دانشگاه، به دليل عوارض ناشي از بيماري سرطان درگذشت. وي در سال 1927 در شهر نيويورك متولد شده و نيم قرن فعاليت هاي قابل توجهي را در زمينه هنر و تاريخ به سرانجام رسانده است. سرپرست دانشكده هنر يل كه در دانشگاه نيويورك با روزنبلوم همكاري مي كرد، گفت: او شخصيتي اسطوره اي در هنر بود كه به عنوان يك دانشمند به هنر كلاسيك قديم مي پرداخت و با شور و شوق هنر زمان خود را بررسي مي كرد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |