شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۳ - Dec 9, 2006
شهردار تهران اعلام كرد:
برنامه شهرداري
براي نوسازي سيماي شهرري
005340.jpg
گروه شهري- شهردار تهران با مهم ارزيابي كردن انتخابات روز 24 آذرماه خواستار حضور حداكثري مردم در پاي صندوق هاي رأي شد.
به گزارش سما محمدباقر قاليباف، شهردار تهران كه ظهر ديروز به عنوان سخنران پيش از خطبه نماز جمعه شهري ري سخن مي گفت، اظهار كرد: انتخابات پيش رو بسيار ارزشمند و موثر است اما از آنجا كه مجلس خبرگان اساس نظام و حكومت ماست انتخابات خبرگان اهميت ويژه اي دارد.
دكتر قاليباف يكي از وظايف مهم خبرگان را تعيين رهبري در شرايط سختي كه دشمنان در كمين هستند دانست و گفت: وظيفه ديگر خبرگان نظارت بر وظايف و شرايط رهبري است، لذا همه مردم بايد با تمام وجود در روز 24 آذر ماه در پاي صندوق هاي رأي حاضر شوند.
شهردار تهران همچنين درباره شوراها گفت: در اصل 101 تا 106 قانون اساسي بر اهميت شوراها اشاره شده و بر تصميم گيري مردم در امورات خود تأكيد شده است.
به گفته قاليباف هنگام مراجعه به قوانين در مي يابيم كه وظايف شوراها از جمله موضوعاتي است كه از صبح تا شب در زندگي مردم تأثير گذار است.
وي افزود: با وظايفي كه در برنامه سوم و چهارم براي شوراها تعيين شده، نقش آنها بسيار برجسته خواهد شد، مخصوصاً در برنامه چهارم كه 23 مأموريت ديگر نيز به شوراها واگذار شده است.
بقيه از صفحه اول
قاليباف تاكيد كرد: اگر مردم مي خواهند مسائل جاري شهر در محله آنها انجام شود بايد با حضور موثر و انتخاب صحيح در اين انتخابات شركت كنند.
شهردار تهران با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه شوراها نبايد دولتي باشند گفت: مقام معظم رهبري تاكيد كردند كه شوراها بايد مردمي باشد و از دخالت مستقيم دولت بدور باشد.
شهردار تهران در ادامه به اهميت تاريخي شهرستان ري اشاره كرد و گفت: قبلا تهران را به نام ري مي شناختند و نقش ري در تاريخ و نهضت ها بركسي پوشيده نيست.
قاليباف افزود: زائران و مجاوران حضرت عبدالعظيم حسني(ع) بدون شك از نظر معنويت سيرابند اما ما نتوانستيم بعد مادي و امكاناتي كه زيبنده محيط و آن هاست را فراهم كنيم.
از سوي ديگر شهر ري در حريم شهر واقع شده و بايد به توسعه شهري و روستايي آن توجه ويژه شود.
شهردار تهران افزود: در برنامه طرح جامع كه تا قبل از پايان امسال در شوراي شهر به تصويب مي رسد برنامه هاي مختلفي در حوزه هاي گوناگون بافت فرسوده، تملك اطراف حرم و توسعه روستايي تدارك ديده شده و اين يكي از افتخارات شوراي دوم و شهرداري است كه تكليف سند شهر تهران بعد از بيش از 3 دهه مشخص شده است و با تصويب آن خيلي از مشكلات شهر به خصوص منطقه 20 به سامان خواهد رسيد.
وي سپس به مسائل فرهنگي و اجتماعي در منطقه 20 اشاره كرد و گفت: در توسعه اماكن فرهنگي و ورزشي، مسائل عمراني، طرح جهادي، فضاي سبز و خدمات شهري و سيستم مكانيزه جمع آوري زباله اقدامات مناسبي صورت گرفته و خود من نيز به عنوان شهردار به طور مستقيم اين مسائل را پيگيري مي كنم كه كمي و كاستي هاي آن نيز برطرف شود.
شهردار تهران به پايانه هاي اتوبوسراني كه مشكلاتي را در مناطق 20، 16 و 5 ايجاد كرده اشاره كرد و گفت: اتوبوس هاي شركت واحد در نقاطي از شهر در حجم بالا توقف مي كنند كه ورود و خروج آنها مشكلات زيست محيطي و آلودگي هاي صوتي براي شهروندان بوجود آورده كه به همين دليل نوع اين پايانه ها را تغيير مي دهيم و آنها را به پايانه هاي كوچكتر تبديل مي كنيم.
از سوي ديگر، شهردار تهران صبح ديروز همزمان با اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 19 شهرداري گفت: با توجه به اينكه عقب ماندگي در جنوب شهر بيشتر است فعاليت هاي عمراني شهرداري را نيز از اين نقطه شهر آغاز كرديم.
وي افزود: امروز اگر ما بر اين باوريم كه در فرهنگ بسيج، جبهه و جنگ تربيت شده ايم، اين وظيفه بر دوش ما سنگين تر است و به همين دليل بايد فعاليتهاي بيشتري نيز در جنوب شهر انجام دهيم.قاليباف در ادامه گفت: در بخش هاي مربوط به ساخت و ساز، اقتصاد شهري و عمران تا حد توان و با توجه به امكانات شهرداري فعاليتهاي زيادي براي شهروندان انجام شده است.
وي افزود: در بخش تربيت و مسائل اجتماعي توسعه مراكز فرهنگي، مساجد و گسترش نقاط ورزشي و فضاي سبز كارهاي زيادي صورت گرفته و به ويژه ايجاد فضاهاي مناسب براي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان از جمله كارهاي مهم انجام شده است.شهردار تهران اظهار اميدواري كرد كه تا پايان سال آينده با كمك شوراياران محلات مراكز ديني، فرهنگي، اجتماعي و تفريحي بيشتري ايجاد كنيم.

شهر نگار
خودروهاي مرگ آفرين
محمد علي توحيد
مديرعامل ايران خودرو ديروز از حادثه آتش سوزي پژو 405 ابراز تاسف نكرد ولي با تكذيب خبر منتشرشده در صدا و سيما و خبرگزاري ها گفت: اين سانحه ناشي از تصادف بوده است نه آتش سوزي.
مديرعامل ايران خودرو همچنين اعلام كرده است كه اين شركت چند كميسيون تخصصي تشكيل داده و كار وسيعي را شروع كرده است تا همه حوادث جاده اي را بررسي و برآورد كند چند درصد حوادث ناشي از نقص فني خودروهاست. وي در اين اظهارات همچنين سهم راهنمايي و رانندگي كشور را نيز در اين تحقيقات مشخص كرده و با بيان اينكه نتايج فعاليت هاي اين كميته ها در آينده اعلام مي شود، افزود: اداره راهنمايي و رانندگي به دليل در اختيار داشتن نشاني دارندگان خودرو كميته هاي تخصصي را ياري مي دهد.
آمار بالاي مرگ و مير حوادث جاده اي در ايران مسئله اي است كه به استيضاح يك وزير راه در دولت گذشته منجر شد و وي در جلسه علني مجلس اعلام كرد كه دليل عمده بالا بودن آمار در ايران نقص فني خودروها و سيستم ضدقفل ترمز در خودروهاي ساخت داخل است. اين مشكل وديگر مشكلات فني كه سهم نقص فني خودروهاي ساخت داخل در آن كه بايد از سوي يك مرجع رسمي اعلام شود موجب شده كه ميزان مرگ و مير جاده اي در ايران ده برابر متوسط جهاني باشد ولي به رغم اينكه وزير كنوني راه نيز يكي از ماموريت ها و برنامه هاي اساسي خود را اين مسئله عنوان كرده هنوز در مورد اين مشكل هيچ اقدامي انجام نشده است.
با توجه به مطالب پيش گفته اينكه بايد حوادث جاده اي در ايران بصورت فني بررسي شود تا عوامل مرگ هموطنانمان مشخص شود نكته قابل انكاري نيست ولي آيا اين وظيفه سازندگان خودرو است تا اين كار را انجام دهند؟ به نظر نمي رسد كه اين اظهارات از سوي مدير يك كارخانه داخلي توليد خودرو قابل قبول باشد و بسيار سئوال برانگيز است. نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي به عنوان بازوي كارشناسي آن مسئول حفظ جان و مال مردم است و اگر بايد كسي آمارهاي دقيقي از تصادف هاي كشور داشته باشد و آن را بررسي كند و براي كاهش آن برنامه ريزي كند نهادي غير از نيروهاي انتظامي نيست. جاي تعجب دارد كه مدير يك كارخانه سازنده خودرو جايگاه راهنمايي و رانندگي كشور را در حد همكار و ارايه دهنده نشاني دارندگان خودرو كاهش دهد و اعلام كند كه نتايج بررسي هاي كارشناسي كميته اي كه ايران خودرو تشكيل داده است بعدها اعلام مي شود. جالب است كه در ماه گذشته زماني كه بارديگر برخي گزارش هاي خبري درباره نقص فني خودرو مورد اشاره به يك موضوع جنجالي تبديل شده بود،مقام مذكور در صداوسيماي جمهوري اسلامي گفته بود كه حتي مرگ يك نفر نيز به واسطه نقص فني خودرو ساخت اين شركت نبوده است و گزارش هاي پيشين را نيز رد كرده بود. اكنون لازم است كه صحت ادعاي ايشان مورد داوري قضايي قرارگيرد.

نگاه
005334.jpg
داود كاظمي

وسايل نقليه 89 درصد از آلاينده هاي تهران را
توليد مي كنند
فارس: بيش از 89 درصد آلاينده هاي تهران متعلق به ناوگان حمل و نقل شهري است و در اين ميان سهم صنعت و ديگر آلاينده ها از مجموع آلاينده هاي هواي تهران تنها يازده درصد است.
علي تشكري ، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در هفتمين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري ضمن اعلام اين خبر، با اشاره به شايعات موجود پيرامون وضعيت خودروهاي شركت واحد افزود: علي رغم تمامي شايعات موجود، اتوبوس هاي شركت واحد تنها دو درصد از منابع آلاينده در ميان خودروها را شامل مي شوند؛ اين در حالي است كه سهم خودروهاي سبك، 50 درصد، خودروهاي گازوئيلي غير از شركت واحد، 28 درصد و موتوري ها، 20 درصد از مجموع آلاينده هاي خودرو در تهران را شامل مي شوند.
وي سطح استانداردهاي خودروهاي شركت واحد را مطلوب ارزيابي كرد و آنان را در سطح استانداردهاي جهاني دانست و بر ضرورت تعويض خودروهاي فرسوده در كشور تاكيد كرد.
اين مقام مسئول در ادامه بر ضرورت توسعه مترو به عنوان تنها راهكار موجود براي حل مسائل ترافيكي تهران تاكيد و تصريح كرد: شايد ما در هيچ دوره  اي به اين اندازه در بحث مترو دچار محدوديت نبوديم.
ما تنها با 8 ماه برنامه ريزي قادر خواهيم بود با خريد چند واگن ظرفيت مترو را دو برابر كنيم. همچنين با توسعه مترو مي توان علاوه بر اشتغال زايي، بار زيادي از ترافيك تهران را كاهش داد.

با گشايش ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي تا پايان سال ميسر مي شود
مستقيم، بدون چراغ قرمز؛ از نياوران تا ميدان سپاه
گروه شهري- در صورت برطرف شدن مشكل معارضين ملكي و تاسيساتي، ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي حدفاصل خيابان سبلان تا ميدان سپاه تا پايان امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري، مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران اظهار داشت: براي رفع معارضين نظامي و تاسيساتي اين محدوده بايد 50 ميليارد تومان هزينه شود و در صورتي كه مشكل رفع معارضين ملكي با تأخير صورت گيرد، بهره برداري از اين پروژه به اوايل سال آينده موكول خواهد شد.
مسعود نصر آزاداني افزود: عمليات اجرايي اين پروژه تا تقاطع پليس و خيابان مطهري را پيش روي داشته اما ادامه پروژه تنها در صورت رفع معارضين امكان پذير خواهد بود.
وي تصريح كرد: قطعه سوم ادامه بزرگراه صياد شيرازي از جنوب پل سبلان آغاز و با گذر از خيابان هاي آقابيگي، محسن آزادي، برادران گوهر و پليس وارد خيابان باباخانلو شده و تا خيابان شيخ صفي ادامه مي يابد.
مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران با بيان اين كه قطعه چهارم از خيابان شيخ صفي آغاز و تا خيابان كاج ادامه خواهد داشت، افزود: قطعه پنجم نيز از خيابان كاج آغاز شده و به ميدان سپاه ختم خواهد شد.
بر پايه اين گزارش، معدني مدير نظارت  پروژه هاي شهرداري با اعلام اتمام فعاليت در قطعه  هاي اول و دوم اين پروژه گفت: با وجود آن كه قطعه سوم اين بزرگراه در حال انجام است، اما در حوالي بيمارستان خانواده ارتش، عمليات احداث ناتمام باقي مانده است.
وي از فعاليت در قطعه  هاي چهارم و پنجم اين بزرگراه خبر داد و افزود: عمده ترين مشكل در اين ناحيه، معارضان متعدد است. به عنوان مثال ما تنها در محدوده خيابان پليس در حدود 18 معارض ملكي داريم كه هنوز اقدامي براي رفع اين معارضه صورت نگرفته است. معدني با تاكيد بر بهره برداري از بزرگراه صياد شيرازي در آينده و تاثير ترافيكي آن گفت: اين بزرگراه قادر خواهد بود تا بار ترافيكي مركز شهر و به ويژه محدوده ميدان امام حسين را به شمال شرق تهران منتقل كند و همچنين در تسهيل ترافيك خيابان شريعتي نقش به سزايي خواهد داشت. معدني با اشاره به مشكلات مالي موجود در سازمان فني عمراني، اعلام كرد: در صورت تامين اعتبار، اين بزرگراه مي تواند در آينده نزديك به بهره برداري برسد و تأثير به سزايي در ترافيك شرق تهران داشته باشد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خبرداد
جنت رودبار را به بخش خصوصي مي دهند
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين موضوع كه اين سازمان آمادگي در اختيار قرار دادن حيات وحش به بخش خصوصي را دارد، تصريح كرد: در اين صورت بخش خصوصي مي بايست علاوه بر احياء و تكثير حيات وحش، براي سرريز حيات وحش مجوز شكار داده و از گردشگري آن نيز به عنوان بخش پر بازده استفاده كند.
واعظ جوادي در حاشيه بازديد از پناهگاه حيات وحش دشت ناز در ساري، در جمع خبرنگاران گفت: ما با شكار كردن مخالف نيستيم اما اين كار نياز به افزايش توليد مثل در ميان حيات وحش دارد تا از سرريز آن شكار صورت گيرد. از سويي، وام هاي زودبازده به بخش خصوصي نيز پرداخت مي شود.
وي با بيان اينكه دو منطقه محيط زيست جنت رودبار در رامسر و منطقه پالند در سوادكوه هر كدام با 50 هزار هكتارآماده واگذاري به بخش خصوصي است، اظهار داشت: اين اقدام در راستاي احيا، تكثير حيات وحش و سپس شكار و گردشگري در كشور صورت مي گيرد.

حضور 120 هزار نفر در جشنواره قرآن و عترت
گروه شهري- 120 هزار نفر از كاركنان شهرداري تهران و شهرداري هاي كلان شهرهاي كشور و منتخبين مراكز استان ها به همراه خانواده هايشان ، در چهارمين جشنواره سراسري قرآن و عترت شهرداري تهران شركت كردند.
عليرضا جدايي رئيس ستاد برگزاري چهارمين جشنواره سراسري قرآن وعترت شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: اداره كل روابط عمومي شهرداري تهران براي چهارمين سال متوالي باني برگزاري اين جشنواره است و در جشنواره امسال نيز شركت كنندگان در 15 رشته و در چهار بخش مسابقات كتبي ، مسابقات شفاهي ، مسابقات هنر و ادبيات ديني و مسابقات تحقيقي و پژوهشي و در دو مرحله مقدماتي و نهايي به رقابت پرداختند.مدير كل روابط عمومي شهرداري تهران همچنين به حضور شهرداري هاي كلان شهرها در اين دوره از مسابقات اشاره كرد .

اخبار SMS همشهري براي زائران ايراني خانه خدا
گروه شهري- با توافق سازمان حج و زيارت و موسسه همشهري، زائران ايراني خانه خدا از سرويس خبري SMS همشهري بهره مند مي شوند.مدير اطلاع رساني الكترونيك همشهري با اعلام اين خبر گفت: سازمان حج شماره تلفن همراه زائراني را كه علاقمند به دريافت خبر هستند اعلام كرده و با ورود اين اطلاعات به سيستم، همه آنها طي روزهاي آينده از اين خدمت برخوردار خواهند شد.گفتني است تمام اخبار ارسالي براي حاجيان با الفباي فارسي فرستاده مي شود و پيام هاي ارسالي براي آنان علاوه بر اخبار كشورمان، شامل پيام ها و تذكرات سازمان حج نيز خواهد بود.باتوجه به اينكه هزينه رونيگ SMS براي عربستان معادل صفر است، زائران ايراني بابت دريافت اين سرويس هيچ هزينه اي پرداخت نمي كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |