شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۳ - Dec 9, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
ميانه روي در خرج، يك نيمه معيشت است و دوستي با مردم ، يك نيمه عقل است و خوب پرسيدن، يك نيمه دانش است.
نهج الفصاحه، ح 1057
امروز با حافظ
چون گوي چه سرها كه به چوگان تو بازم
گردست رسد در سر زلفين تو بازم
دردست سر مويي از آن عمر درازم
زلف تو مرا عمر درازست ولي نيست
آب و هوا
005322.jpg

عكس روز
005331.jpg
عكس: رويترز / پائولو ويتيكر
سه روز پاياني هفته گذشته به عنوان بدترين روزهاي تاريخ صنعت هوانوردي كشور برزيل اعلام شد. در اين روزها ارتباط راديويي بزرگترين برج مراقبت اين كشور با هواپيماها قطع شد و به همين دليل، مسافران ساعت ها در فرودگاه ها سرگردان شدند، حتي نيروهاي امنيتي احتمال خرابكاري را نيز رد نمي كنند. اما ظاهرا از روز گذشته، وضعيت ترافيك هوايي برزيل بهبود يافت. در عكس، صحنه پرواز يك هواپيما از فرودگاه سائوپائولو كه در شيشه هاي ساختمان فرودگاه منعكس شده، مشخص است.

در شهر چه خبر
وضعيت محور كرج- چالوس
محور كرج- چالوس كه به علت كولاك و بارش برف سنگين مسدود شده بود با تلاش عوامل راهداري پاكسازي و باز شد. با اين وجود ارتفاعات و مناطق كوهستاني اطراف جاده را برف سنگيني پوشانده و احتمال ريزش كوه و بهمن تشديد شده است. بنابراين به علت احتمال مسدود شدن مجدد جاده، همراه  داشتن وسايل ايمني و تجهيزات زمستاني به علاوه زنجير چرخ الزامي به نظر مي رسد. شهروندان براي كسب اطلاعات لحظه اي وضعيت راه ها مي توانند با شماره  تلفن گوياي 141 تماس بگيرند.

لاستيك ارزان شد
قيمت لاستيك كه به دنبال گراني مواد اوليه رو به فزوني بود، با انتشار خبر توزيع گسترده لاستيك به اجبار عقب نشيني كرد. از بازار لاستيك خبر مي رسد در حال حاضر كه هنوز توزيع آغاز نشده قيمت لاستيك تا 20 درصد كاهش داشته و اين موضوع در مورد برخي سايزها بيشتر صادق است. سايز 16 وانت و ميني بوس از جمله انواع لاستيك است كه با هماهنگي مسئولان به ميزان لازم به بازار تزريق خواهد شد. تا پيش از اين شوك مثبت، وضعيت نرخ اين كالا روز به روز بدتر مي شد و گراني حمل بار از جمله تبعات آن بود.

ترميم شبكه تلفن
اختلالات مربوط به تماس از تلفن ثابت به تلفن همراه كه طي هفته گذشته مشكلاتي را در شبكه تلفن به وجود آورده بود رفع شد. به نظر مي رسد مشكل اختلالات آنتن دهي تلفن هاي همراه نيز مربوط به توسعه شبكه بود كه اين كاستي از ابتداي هفته جاري رفع مي شود.


علاء الدين پشت در مدارس
پس از اين كه شركت ملي گاز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي استفاده از بخاري هاي بدون دودكش را براي فضاهاي كوچك مردود دانستند اين بار نوبت بدبياري چراغ هاي علاء الدين بود كه با ابلاغيه وزارت آموزش و پرورش پشت درهاي مدارس بماند. به نظر مي رسد خطر سوختگي و آتش سوزي ناشي از اين وسيله در فضاي شلوغ مدارس علت اين تصميم گيري جديد بود. براي ساير بخاري ها نيز اجراي تمام نكات ايمني شامل نصب صحيح دودكش ها و تهويه مناسب آن ها به همراه فاصله الزامي دست كم يك متر و 25 سانت از دانش آموزان شرايط جديد را تشكيل مي دهد.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات پاسداران، شهيد باكري و هجرت آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات پاسداران با پيش شماره 2254 تا 2258 و 2276 در محدوده خيابان راستوان تا بن بست شمشاد- تقاطع پاسداران با نيستان چهارم - انتهاي خيابان هاشميان، نيستان سوم و 10 متري صدف با اختلال همراه است. ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد باكري با پيش شماره ژهاي 3305 تا 3308، 3316، 3310 تا 3319، 3323 بلوار در محدوده هجرت، خيابان شهيد فهميده، بلوار تختي، بزرگراه بسيج و در مركز مخابرات هجرت با پيش شماره ژهاي 3315 تا 3316، 3380 تا 3384 در محدوده 15 متري دوم افسريه، خيابان 25 به سمت 15 متري سوم و 15 متري اول نيز با اختلال همراه است.

مشكلات ارتفاعات تهران
خانه محيط زيست تهران با همكاري كانون جوانان انديشه پويا، گردهمايي اي با موضوع بررسي مشكلات ارتفاعات شمال تهران امروز ساعت 16 در فرهنگسراي خانواده برگزار مي كند.
در اين گردهمايي كه اعضا و مسئولان تشكل هاي غيردولتي و نمايندگان سازمان ها و نهادهاي مرتبط حضور دارند با تاكيد بر نقش تشكل ها در حفظ محيط كوهستان، به آسيب شناسي مشكلات و مسائل ارتفاعات شمال تهران پرداخته مي شود. علاقه مندان به مسائل زيست محيطي مي توانند جهت شركت در اين مراسم به نشاني نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، ضلع شمال شرقي بوستان فدك مراجعه و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 66592212 و 66592221 تماس بگيرند.

بازار
005349.jpg
نرخ هاي لغزنده بازار روغن

گويا اعلام كالابرگ شماره 916 شهري براي توزيع سهميه روغن نباتي 900 گرمي نيز نتوانست تب بازار روغن را بهبود بخشد و قيمت ها همچنان رشد 5 درصدي خود را حفظ كرده اند.
در حال حاضر نرخ انواع روغن نباتي در بازار عمده فروشي و خرده فروشي حدود 5 تا 8 درصد نسبت به سال گذشته بالا رفته كه اين ميزان براي برخي انواع جامد تا 10 درصد نيز مي رسد.
با اين وجود رشد قيمت در سطح بازار آزاد بوده و هنوز به روغن هاي كالابرگي سرايت نكرده است. به گفته دست اندركاران بازار روغن محدوديت صادرات روغن خام اروپا به ايران همچنان ادامه دارد و در مجموع نسبت به سال پيش 7 درصد كاهش را نشان مي دهد.
اين مهم با افزايش تقاضا دست به دست هم داده تا قيمت روغن جامد و مايع هر از چند گاه لغزنده و غيرقابل پيش بيني شود.

سكه، طلا و ارز
005352.jpg

سخنگوي دولت:
خبرنگاران راويان هميشگي عزت
و استقامت ملت ايران بوده اند
فارس: سخنگوي دولت از خبرنگاران به عنوان راويان هميشگي عزت و استقامت ملت ايران ياد كرد.
غلامحسين الهام كه عصر ديروز در مراسم اولين سالروز بزرگداشت اصحاب رسانه در محل كتابخانه ملي سخن مي گفت با اشاره به اين حادثه اظهار داشت: بهتر است به جاي استفاده از كلمه سقوط بگويم كه اين خبرنگاران عروجي بي فرود داشتند. الهام با اشاره به اينكه خبرنگاران هميشه راويان صديق پيروزي، حماس و عزت بوده اند يادآور شد: خبرنگاران هيچ گاه نمي ميرند چون تاريخ نمي ميرد و گستره زندگي خبرنگاران فقط خانواده نيست بلكه ميهن و جهان گستره وسعت زندگي خبرنگاران است.
سخنگوي دولت خبرنگاران را از نقاط عزت و ارزش ميهن دانست و گفت: اين عزتمداري در نسل هاي آينده خبرنگاران نيز ريشه خواهد دواند.
سخنگوي دولت در پايان از وزارت ارشاد خواست توجه جدي تري به حقوق خبرنگاران داشته باشد و افزود: مورخين پرافتخار عزت و استقامت ملت ايران خبرنگاران هستند. پيش از سخنان سخنگوي دولت، وزير ارشاد، رئيس كتابخانه ملي و دبير ستاد بزرگداشت شهداي رسانه در سخناني به اهميت و جايگاه بي بديل خبرنگاران به ويژه خبرنگاران رسانه پرداختند.

كلاس هاي ويژه خردسالان و كودكان
ثبت نام زمستاني كلاس هاي ويژه خردسالان و كودكان فرهنگسراي دانشجو آغاز شد. نرمش و نيايش صبحگاهي، آموزش واحدهاي كاري هفته، لوحه نويسي، پخش اسلايد، تمرين گروهي شعر و سرود، آموزش رياضيات و شمارش، آموزش زبان انگليسي، آموزش دانسته هاي عمومي، آموزش قرآن و احاديث، آموزش علوم تجربي، آموزش مهارت هاي زندگي (مفاهيم اجتماعي، نكات بهداشتي، مقررات ايمني، آيين هاي ديني و...) آموزش نقاشي، آموزش خمير و سفال گري، ساخت كاردستي و كلاژ، قصه گويي و داستان خواني، نمايش فيلم، نمايش تئاترهاي شاد كودكانه، تماشاي تلويزيون، بازي با پازل و لگو و... از برنامه ها و كلاس هاي ويژه كودكان است. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي – خيابان 21 – پارك شفق – فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند و براي كسب اطلاع بيشتر با شماره 88712839 تماس بگيرند.

پيك كتاب
كتابخانه شهيد فهميده فرهنگسراي بهمن به منظور ترويج فرهنگ كتابخواني اقدام به برگزاري طرح پيك كتاب كرده است. با اجراي طرح پيك كتاب تسهيلات افزون تري براي دسترسي دوستداران كتاب به كتاب هاي مورد علاقه خود در اسرع وقت فراهم مي شود. بنا بر اين گزارش، علاقه مندان مي توانند با عضويت در اين طرح، كتاب هاي مورد نظر خود را تلفني درخواست نموده تا كتاب ها به نشاني آنان ارسال شود. علاقه مندان براي عضويت در اين طرح مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55058437 تماس بگيرند.

سينما
بي وفا
كارگردان: اصغر نعيمي
بازيگران: گوهر خيرانديش، الناز شاكردوست، حميد گودرزي، محسن قاضي مرادي
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، عصر جديد 2، مركزي 3، جوان 1، شقايق، ايران 3
خلاصه داستان: علاقه يك پسر ثروتمند به دختري فقير با ورود يك زن ديگر، مثلث فراز و فرودهاي داستان را تشكيل مي دهد.

تلويزيون
005355.jpg

آلودگي هواي تهران
005325.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
چوپان دروغگو
با فريادهاي پي درپي گرگ آمد، گرگ آمد قبل از همه، گوسفندها ترسيدند، پشم هايشان ريخت و شيرشان خشك شد. چوپان دروغگو نيز به جرم نشر اكاذيب به بيابان هاي دوردست تبعيد گرديد.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
تلفن همراه خطر ندارد
پاريس: گروهي از دانشمندان از 20 سال قبل بيش از 400 هزار نفر را كه از تلفن همراه استفاده مي كردند زير نظر گرفتند تا اينكه متوجه شوند آيا استفاده از تلفن همراه باعث بروز سرطان و يا ايجاد تومورهاي مغزي خواهد شد يا خير. اين گروه روز پنجشنبه نتيجه تحقيقات خود را اعلام كرد كه مشخص شد هيچ ارتباطي ميان استفاده از تلفن همراه و بروز سرطان وجود ندارد. پيش از اين برخي از دانشمندان از والدين خواسته بودند به كودكان زير 8 سال خود اجازه استفاده از تلفن همراه را ندهند كه با توجه به نتايج اين تحقيق جديد، والدين نبايد نگران فرزندان خود باشند.
دادگاه فرمانده پليس
لندن: يكي از فرماندهان سابق پليس انگليس كه هم اكنون به عنوان مشاور وزارت كشور در امور جنايي فعاليت مي كند بايد در دادگاه محاكمه شود. چند روز قبل دوربين هاي كنترل سرعت پليس تصوير پلاك خودرو وي را كه با سرعت غير مجاز در خيابان حركت مي كرد ثبت كردند. به همين دليل وي به اداره پليس احضار شد. البته اين مرد 62 ساله مدعي شد كه خودرو مورد نظر متعلق به وي است اما شخص ديگري پشت فرمان نشسته بود. با توجه به اينكه وي حاضر نشد هويت راننده را فاش كند به همين دليل بايد دو ماه ديگر در دادگاه محاكمه شود.
راه رفتن در خواب
فرانكفورت: يك دختر بچه 9 ساله كه در حين خواب راه مي رفت از مرگ حتمي نجات يافت. داستان از اين قرار بود كه خانواده اين دختر به يك خانه جديد نقل مكان كردند به همين دليل پدر مشغول بازسازي خانه بود. به هر حال در شب نخست اقامت در اين خانه ساعت يك بعد از نيمه شب دختر 9 ساله در حالي كه خواب بود شروع به راه رفتن كرد و پس از گشودن پنجره اتاق خواب از ارتفاع 9 متري سقوط كرد. با توجه به اينكه پدر خانواده تمام موكت هاي اتاق ها را به حياط منتقل كرده بود اين دختر روي موكت ها فرود آمد و از مرگ حتمي نجات يافت. بر اثر اين حادثه پزشكان 9 بخيه به چانه اش زدند و هم اكنون تنها به دليل كوفتگي پاها و دستانش درد مي كشد. اين دختر بچه سابقه طولاني در راه رفتن حين خواب دارد.
آلزايمر در گربه ها
گلاسكو: دانشمندان اسكاتلندي مي گويند گربه ها نيز مانند انسان ها ممكن است در پيري مبتلا به بيماري آلزايمر شوند. به گفته اين دانشمندان، تغذيه مناسب، زندگي گروهي و تحرك داشتن مداوم مغز، از ابتلاي گربه ها به بيماري آلزايمر جلوگيري مي كند.
كلاهبرداري از رانندگان
لندن: انتشار گزارش شركت هاي بيمه در انگليس نشان مي دهد از سال 2000 تاكنون بيش از 20 هزار كلاهبردار با پرتاب كردن خود مقابل رانندگان وسايل نقليه از شركت هاي بيمه پول دريافت كرده اند. اين افراد كلاهبردار در كمين رانندگان مي نشينند و در فرصت مقتضي خود را به وسايل نقليه آنها مي كوبند و نقش بر زمين مي شوند. در نهايت رانندگان بي گناه مجبور هستند خسارت وارد شده به اين افراد متقلب را پرداخت كنند. به گزارش شركت هاي بيمه، متوسط خسارتي كه افراد كلاهبردار در اين حوادث دريافت مي كنند در حدود 30 هزار پوند است.
راكي در موزه
005328.jpg
نيويورك: سيلوستر استالونه بازيگر نقش راكي بيشتر وسايلي را كه از آنها در فيلم هاي راكي استفاده كرده بود به موزه تاريخ آمريكا در واشينگتن اهدا كرد. راكي 60 ساله با صورتي متورم در اين مراسم شركت كرد گويي كه 12 راند مسابقه نفس گير بوكس را پشت سرگذاشته است. در ميان اجناس اهدايي فيلم هاي راكي، دستكش ها و كفش هاي بوكس به چشم مي خورد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |