شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۳ - Dec 9, 2006
در همايش گردشگري سلامت
برنامه هاي ايران، براي توسعه توريسم درماني اعلام شد
005250.jpg
گروه اجتماعي وزير بهداشت گفت : بااعلام فراخوان در آينده نزديك ، بيمارستانها و مراكز درماني توانمند در زمينه جذب بيمار خارجي ، مي توانند براي دريافت مجوز اقدام كنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت كامران باقري لنكراني با بيان اين كه هم اكنون در دنيا گردشگري سلامت در چهار مقولهء تجارت فرامرزي جا به جايي مشتري ، جا به جايي خدمت دهنده حقيقي ، توريسم درماني و حضور تجاري و سرمايه گذاري مشترك به جلب سرمايه براي تاسيس امكانات مطرح است به مخاطب سنجي در بخش توريسم درماني اشاره كرد و افزود: سال گذشته 6 هزار نفر از امارات متحده عربي براي دريافت خدمات درماني ازاين كشور خارج شدند كه اين نيازمند شناسايي مشتري و تامين آن است . وي با اعتقاد به اين كه نگاه ما در بخش گردشگري سلامت صرفا نگاه اقتصادي نيست گفت :مهارت هاي ايجاد شده در كشور نظير موفقيت در درمان ضايعات نخاعي وابستگي به جايي ندارد. وي افزود: دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، مي توانند از ظرفيت مازاد خود دراين زمينه استفاده كنند ، چراكه وظايف حكومتي در نحوه نخست حفظ و ارتقاي سلامت مردم است و سپس پرداختن به مقوله گردشگري سلامت ، اما در عين حال نظارت بر اين بازارجدي تر است.
لنكراني ، استان فارس را پيشقراول توريسم درماني در كشور اعلام كرده و معتقد است ، براي ساماندهي توريسم درماني در كشور موسساتي كه بيماران خارجي را پذيرش مي كنند بايد از وزارت بهداشت مجوز بگيرند تا با ارايه خدمات بي كيفيت آبروي كشور را در زمينه خدمات درماني مخدوش نكند. بر اساس اين گزارش ، ستاد گردشگري سلامت طرح ايمني پزشكي توريسم كه بر اساس قطعنامه نهمين اجلاس سازمان جهاني توريسم تدوين شده است را نيز در دستور كا ر خود دارد.
وزارت بهداشت براي توسعه توريسم درماني تهيه طرح جامع توريسم درماني كشور را در نظر دارد كه يكي از برنامه هايي است كه هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است و بخشي از مقررات اين طرح در معاونت سلامت وزارت بهداشت قابل تصويب است و بخشي ديگر كه مستلزم تكاليف قانوني است بايد به تصويب هيات دولت برسد. از جمله موارد مورد تاكيد در اين طرح ، تلاش براي جذب بيمار ، فراهم شدن مقدمات ورود بيمار به ايران ، نظارت بر مراكز درماني و جمع آوري آمار بيماران است و بر اساس اين طرح بيمارستانها و موسسات درماني فعال در بحث توريسم درماني ،بايد در زمره بيمارستانهاي درجه يك باشند و مجموعه اي از سرويس هاي مناسب درماني را نيز ارايه دهند.
معاون سلامت وزارت بهداشت نيز با بيان اين كه توريسم درماني افزون بر تقويت بنيه اقتصادي كشور متضمن تامين امنيت منطقه اي است ، پيشنهاد كرد: با هدف افزايش رضايت مندي بيماران خارجي تحت مداوا در ايران استانداردهاي درماني تعريف شده و به شوراي عالي سلامت اعلام تا به عنوان تكليف و اجرا ابلاغ شود.
علويان تشكيل كميته كاري براي استخراج عنوان و موضوعات در ظرف مدت زماني مشخص ، تهيه سندي مشخص براي متعهد كردن واحدها و ارايه آن به شوراي عالي سلامت و ابلاغ آن به عنوان تكليف ، تهيه نقشه جغرافيايي تورسيم درماني و بالا خره استفاده از تجارب و دعوت از كشورهاي همسايه را پيشنهاد داد.
وي با اعتقاد به اين كه هر نقطه از كشور بر حسب پتانسيل هاي موجود مي تواند قطبي براي توريسم درماني محسوب شود ، در ادامه افزود: در غرب كشور و شهر مهران مراكز، ام.آر.اي -سي تي اسكن آنژيو گرافي و اتاق عمل جهت ارايه خدمت به كشورهاي همسايه غربي راه اندازي شده است . اين گزارش مي افزايد ، قيمت ارزان خدمات پزشكي نسبت به ديگر كشورهاي منطقه نيز از جمله ديگر مزاياي ايران براي فعاليت در حوزه توريسم درماني است و درمان بيماري هايي چون ناباروري ، جراحي پلاستيك و زيبايي و همچنين كاشت دندان و جراحي لثه ، مهمترين جاذبه هاي درماني ايران براي خارجي هاست.

در سال آينده
بازنشستگان بدون نوبت به زيارت حج مي روند
گروه اجتماعي- بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگي كشور كه بالاي 60 سال سن دارند بدون نوبت به سفر حج مي روند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان بازنشستگي كشوري دبير شوراي رفاه بازنشستگان سازمان بازنشستگي كشوري با اعلام اين خبر گفت: دستورالعمل اجرايي نحوه تشرف بازنشستگان به حج عمره از سوي سازمان بازنشستگي كشوري به كانونهاي بازنشستگي اعلام شد. حسن مسافري افزود: دستورالعمل اجرايي تشرف بازنشستگان به حج در اجراي ماده 4 آيين نامه ارتقاي منزلت، بازنشستگان تدوين شده است. وي افزود: با هماهنگي سازمان حج و زيارت ،هزار سهميه حج در سال 86 به بازنشستگان مشترك اين صندوق اختصاص يافت.
مسافري افزود : اين سهميه به بازنشستگان بالاي 60 سالي تعلق مي گيرد كه تاكنون به سفر حج نرفته و توان جسمي لازم را براي انجام مناسك حج داشته باشند. به گفته وي بازنشستگان واجد شرايط با مراجعه به كانون هاي بازنشستگي در سراسر كشور مي توانند از اين تسهيلات برخوردار شوند و اسامي افراد واجد شرايط از طريق كانونها به مديريت هاي استاني سازمان بازنشستگي كشوري و سپس به سازمان حج و زيارت استان اعلام مي شود. وي با تاكيد بر اينكه بازنشستگان واجد شرايط مي توانند بدون نوبت از اين سهميه در سال 86 استفاده كنند در خصوص چگونگي تخصيص سهميه حج بازنشستگان در استانها گفت: اين سهميه به نسبت تعداد بازنشستگان و وظيفه بگيران مشترك صندوق بازنشستگي كشوري در هر استان به كانونها اختصاص يافته است.
پيش از اين حسينعلي ضيايي، رييس سازمان بازنشستگي كشوري، از ايجاد تسهيلاتي براي سفر حج بازنشستگان خبر داده بود. وي در ارديبهشت ماه سال جاري گفته بود: با اين تسهيلات هر بازنشسته مي تواند از كمك يك ميليون ريالي براي حج برخوردار شود كه اين رقم از طرف سازمان مديريت و برنامه ريزي تامين مي شود و قسمتي از هزينه ها نيز با هماهنگي هايي كه با سازمان حج انجام خواهد شد تخفيف گرفته مي شود. پس از آن نيز در جلسه ستاد عالي حج در تير ماه سال جاري با اختصاص يك هزار سهميه حج عمره به بازنشستگان موافقت شد.

حقوق شهروندي در دروس دانشكده هاي
حقوق گنجانده مي شود
گروه اجتماعي - مشاور معاونت آموزش و تحقيقات قوه قضائيه با اعلام اينكه واحد درسي حقوق شهروندي دردروس دانشكده هاي حقوق گنجانده مي شود گفت: سعي داريم تا از اين طريق و راهيابي به كتب آموزشي دوران دبيرستان، مخاطبين چنين آموزشهايي مديران آينده كشور باشند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني قوه قضائيه محمود براتي نيا نقش معاونت آموزش را در اطلاع رساني حقوقي و قضايي به مردم و كاهش اطاله دادرسي بسيار اساسي ذكر كرد و گفت: ارتقاء دانش حقوقي مردم و تنظيم قراردادها در معاملات روزمره در آژانسهاي مسكن و اتومبيل معتبر در جهت صيانت حقوق طرفين بسيار مؤثر است ضمن اينكه اينگونه قراردادها از موارد نقض تعهدات و نيز انواع جرايم مانند كلاهبرداري، خيانت در امانت جلوگيري و از حجم ورودي پرونده ها به دادگستري مي كاهد ضمن اينكه با طرح پرونده ها در قالب صحيح و از مبادي لازم شكل گيري و تكوين پرونده ها بگونه اي خواهد شد كه به كاهش طول دادرسي كمك شاياني مي كند.

در نشست جوانان مهاجر، ايدز و آسيب هاي اجتماعي مطرح شد
موج سوم انتقال بيماري ايدز در راه است
005247.jpg
گروه اجتماعي - نشست جوانان مهاجر، ايدز و آسيب هاي اجتماعي با حضور نمايندگان دستگاههاي دولتي و بين المللي برگزار شد.
رئيس اداره مبارزه با ايدز وزارت بهداشت در اين نشست از تغيير بارز الگوي انتقال بيماري ايدز در يكي از استانهاي كشور خبرداد و گفت: از هم اكنون بايد تمهيداتي را انديشيد تا بتوان با تغيير سيماي اپيدميولوژيك بيماري ايدز در كشور مبارزه كرد. صداقت رييس اداره مبارزه با ايدز وزارت بهداشت با اشاره به گذشت كمتر از 25 سال از شناخت اولين مورد ابتلاء به ويروس ايدز اظهار كرد: در حال حاضر۴۰ ميليون نفر در جهان مبتلاء به اين بيماري هستند كه 25 ميليون نفر فوت كرده اند؛ و از سوي ديگر تنها در سال گذشته 5 ميليون نفر به اين جمعيت اضافه شد. وي با بيان اين كه روزانه 14 هزار نفر به جمعيت مبتلايان به ايدز افزوده مي شود كه 12 هزار نفر از آنها در گروه سني 15 تا 49 سال قرار دارند خاطر نشان كرد: نيمي از اين جمعيت را زنان تشكيل مي دهند؛ از سوي ديگر در ايران نيز تا اول مهر ماه 13 هزار و 700 فرد آلوده به اين ويروس شناسايي و 800 نفر از آنها وارد فاز بيماري شدند؛ اين در حاليست كه 5/64 درصد از موارد ابتلاء را در كشور اعتياد تزريقي و 4/7 درصد را بيماريهاي آميزشي تشكيل مي دهد. وي ادامه داد: بعد از موج دومي كه در ميان مصرف كنندگان تدريجي مواد مخدر براي انتقال اين بيماري وجود داشت بايد پيش بيني يك موج سومي را داشته باشيم كه ورود اين اپيدميولوژي به جمعيت بومي كشور است. وي تصريح كرد: امسال سياست كلان دولت در رابطه با كنترل بيماري ايدز با كمك سازمانها و دستگاههاي دست اندركار تدوين شده كه مراحل نهايي خود را طي مي كند تا براي تصويب به هيات دولت ارائه شود.
ايران، در صدر كشورهاي مهاجر پذير و مهاجر فرست
جعفر بوالهري، رييس انستيتو روانپزشكي ايران نيز در اين نشست، گفت : مهاجرت تنها رها شدن از مسكن،  كوچ و ... نيست؛ بلكه به معني رها شدن از ارزشهاست، گرچه بر خلاف اعتقاد برخي از افراد كه بيان مي كنند ارزشهاي خود را حفظ مي كنند عملا اين تغييرات ايجاد مي شود.
به گزارش ايسنا:دكتر بوالهري ادامه داد: با توجه به اين امر آسيب پذيري اين افراد در بسياري از موارد از جمله ايدز بالاتر مي رود، لذا خطرات ناشي از تحولات فرهنگي منجر به آن نمي شود كه فرد از ايمني برخوردار شده و رفتارها را كنترل كند و ايران به علت مهاجر پذيري، خود، در برابر اين بلا قرار دارد. در ادامه اوليايي، نماينده دفتر سازمان بين المللي مهاجرت در ايران با بيان اين كه ايران در صدر كشورهاي مهاجر پذير، مهاجر فرست و نيز مهاجرتهاي داخلي قرار دارد، اظهار كرد: آمارها نشان مي دهد كه 2 ميليون مهاجر در ايران وجود دارد و 3 تا 7 ميليون نفر از اتباع ايراني، خارج از كشورشان به سر مي برند. وي با اشاره به مذاكرات صورت گرفته براي اجراي برنامه پاسخگويي به مسائل ايدز در جامعه متحرك از سال آينده ميلادي خاطر نشان كرد: آسيب پذيري جامعه مهاجر با جابجايي آنها ارتباط مستقيمي دارد و از زمان حضور در كشور خود تا ترانزيت در كشور مقصد و حتي بازگشت آسيب پذير است. وي پيرامون مهاجرت اتباع ايراني به ساير كشورها گفت: آمارها نشان مي دهد كه در سال 2006، 165 هزار ايراني بين ماههاي ژانويه تا ژوئن در هتل هاي دبي اتاق گرفته اند كه اين رقم در طول دوره شش ماه بسيار زياد است. همچنين در نيمسال 2005، 300 هزار توريست ايراني از كشور تركيه بازديد كردند. به گفته وي اين دو كشور از جمله كشورهايي است كه ايرانيان به آن رفت و آمد زيادي دارند كه به تبع آن ممكن است رفتارهاي پرخطر زيادي صورت گرفته و در بازگشت مجدد به كشور، ضريب آسيب پذيري را افزايش  دهند. اوليايي گفت: يكي از تكيه هاي ما در سازمان بين المللي مهاجرت، تدوين استراتژي و سياستهاي منطقه اي بعنوان برنامه اول منطقه اي و سياست  ملي براي اير ان است.

با مردم
آن وعده و اين فرجام؟!
@ بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي هستم. چند ماه پيش وعده داده شد، درصورتي كه بازنشستگان حساب رفاه كارت داشته باشند، حقوق آنها به آن حساب واريز گردد و بازنشستگان بدون دردسر موفق به دريافت حقوق خود شوند. من هم چنين حسابي را در بانك رفاه افتتاح كردم، اما متأسفانه اين واريزي تنها يك ماه انجام گرفت و ديگر خبري نشد! آيا وعده هاي اعلام شده با آن همه شور و هيجاني كه در بازنشستگان به وجود آمد، تنها يك ماه دوام داشت؟!
اكبر تبريز

گلايه و تشكر
@ چسباندن برچسب هاي تبليغاتي روي در خانه هاي جنت آباد تهران هم دوباره رواج يافته است، اجراي مقررات منع نصب اين برچسب ها كه مدت كوتاهي توسط شهرداري تهران اعمال شد، تأثير بسزايي داشت و حالا توقف آن، موجب تشديد تخلفات شده است. همچنين از شهرداري تهران و شهرداري منطقه 5 به خاطر آسفالت خيابان ها و كوچه هاي غرب شهر به ويژه جنت آباد، قدرداني مي كنم.
رمضاني تهران

تأمين مسكن براي خانواده هاي كم درآمد
بسياري از خانواده هاي كم درآمد در تهران مي توانند با بازسازي ساختمان هاي كلنگي صاحب سرپناه شوند، پرداخت وام به اين قبيل خانواده ها، ضروري است.
پري عزيزي تهران

دريافت نكرده ايم
بازنشستگان دانشگاه شهيد بهشتي هنوز عيدي بابت عيد سعيد غدير را كه به بسياري از بازنشستگان پرداخت شده، دريافت نكرده اند.
ربابه حسيني

بازنشستگان تأمين اجتماعي در انتظار ترميم حقوق
بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي، ناچارند، همچنان با 150 هزار تومان حقوق ماهانه امرار معاش كنند. درحالي كه اين رقم دريافتي هرگز پاسخگوي هزينه هاي روزافزون زندگي نيست.
حسن ابراهيمي تهران

در انتظار نتيجه مسابقه
من هم مانندبسياري از شركت كنندگان در مسابقه مرز پرگهر كه تير ماه امسال توسط شبكه سوم سيما پخش شد، همچنان در انتظار دريافت سي .دي وعده شده هستيم. چون 2 هزار تومان از اين بابت پرداخت كرده ام.
علي اكبري كرج

استمداد براي اشتغال معلولان
از دولت محترم و مسئولان مربوطه تقاضا دارد نسبت به اشتغال معلولاني كه توانايي كار كردن دارند تدبيري بينديشند، ضمن اين كه امنيت شغلي نيز براي آنها ايجاد شود، تا بر اثر سليقه هاي گوناگون كارفرماها، كار خود را از دست ندهند.
ناهيد محرابي

پاسخ مسئولان
هيچگونه فعاليت ساختماني انجام نمي شود
عطف به پيام درج شده در صفحه 6 آن روزنامه مردمي مورخ 14/7/85 با عنوان واگذاري پارك جنگلي سوهانك براي ساخت و ساز جهت اطلاع و تنوير افكار عمومي به استحضار مي رساند: طبق بررسي هاي انجام شده در حال حاضر هيچگونه فعاليت ساختماني در اراضي پارك جنگلي سوهانك انجام نمي گيرد و همه روزه مأموران شهرداري ناحيه 9 مراقبت و كنترل هاي لازم را بعمل مي آورند. شايان ذكر است در سال هاي گذشته و در سال 1376 مساحت 185 هزار مترمربع از قطعات زمين هاي پلاك ثبتي 64- 55/54/79 به 800 خانواده سهامدار شركت تعاوني مسكن كاركنان شهرداري منطقه 4 واگذار شده كه در حال حاضر نيز هيچگونه فعاليتي در محل انجام نمي شود.
روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |