شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۳ - Dec 9, 2006
وجود آب در سطح مريخ
005238.jpg
005244.jpg
همشهري آنلاين: تصاوير تاثيرگذاري كه از سوي سفينه فضايي نقشه بردار مريخ ناسا برداشته شده بيانگر وجود آب در سطح مريخ است. اين يافته براي دانشمنداني كه در جستجوي امكان وجود حيات بر سطح سياره سرخ هستند، بسيار مهم است.
به گزارش رويترز، گروهي از دانشمندان اعلام كردند اين سفينه فضايي آمريكايي كه به دور مريخ مي چرخد، آنها را قادر ساخته است تا تغييرات در ديواره  هاي دو دهانه در نيمكره جنوبي مريخ را كه ظاهرا ناشي از ريزش آب در چند سال گذشته است شناسايي كنند. دانشمندان مدت هاست در مورد اينكه آيا زماني بر روي مريخ حيات وجود داشته يا نه به كاوش مشغول بوده اند. آب مايع جز مهمي وجود هر شكل حياتي است. بر روي كره زمين تمام اشكال حياتي براي بقا به وجود آب وابسته هستند. دانشمندان قبلا وجود آب را بر روي مريخ به شكل يخ در قطبين آن و بخار ثابت كرده اند، و نيز نمودهاي زمين شناختي را مشخص كرده اند كه در دوران هاي قديم به وسيله جريان آب حفر شده اند. اما هميشه جستجوي درباره شواهد وجود آب مايع بر روي مريخ جريان داشته است.
گروهي از دانشمندان در مقاله اي كه در نشريه ساينس به چاپ رسانده اند مي گويند با مقايسه تصاوير سطح مريخ كه در فاصله هفت سال برداشته شده اند، 20 گودال جديد را كه ناشي از برخورد اجرام آسماني است يافته اند. آنها مي گويند به نظر مي رسد آب عليرغم اينكه مدت زيادي بر سطح منجمد و تقريبا بدون جو مريخ باقي نمي ماند و منجمد يا تبخير مي شود، در چند سال اخير در ديواره اين گودال ها دو ناودان جديد ايجاد كرده است. اين يافته ها ظاهرا از اين برداشت حمايت مي كند كه آب زيرزميني در مريخ ممكن است آنقدر به سطح نزديك باشد كه در برخي نقاط به طور دوره اي به بيرون جريان پيدا كند. اين تصاوير مستقيما وجود آب را نشان نمي دهند، بلكه رسوبات روشني را نشان مي دهند كه تا چندصد متري گسترش يافته اند و ظاهرا بوسيله آب جاري به سمت عمق چاله حمل  شده اند. اين رسوبات گاهي به دور موانع سر راه پيچيده اند و نشانه هاي انگشت مانندي ايجادكرده اند كه از جريان اصلي جدا مي شوند.
پژوهشگران وجود اين ناودان ها را در سال 2000 گزارش كرده  بودند، اما اكنون براي اولين بار است كه وجود مواد به تازگي رسوب كرده را كه ظاهرا بوسيله آب جاري حمل شده اند گزارش مي كنند. البته دانشمندان يادآور مي شوند كه اين تصاوير را نمي توان شواهد قطعي وجود آب جاري بر سطح مريخ دانست و ممكن است علل ديگري مثلا لغزش غبار خشك بر روي يك شيب هم اين اشكال را بوجود آورده باشد.در ميان سيارات منظومه شمسي تنها كره زمين داراي آب و هواي مساعد براي رشد حيات است و برخي از دانشمندان معتقدند زماني مريخ ميزبان ارگانيسم هاي بدوي باكتري شكلي بوده است. ماموريت هاي فضايي قبلي شواهدي را مبني وجود مقادير زياد آب در اعصار قبلي در اين كره يافته اند. ماه گذشته ناسا اعلام كرد كه ارتباط خود را با سفينه نقشه بردار مريخ كه ده سال گذشته را در مدار مريخ به مساحي سطح آن مشغول بود و آب و هوا و وجود آب در آن را دنبال مي كرد، از دست داده است.

پيشرفته ترين نانوماهواره جهان
005232.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت كانادايي CAEUS PS و شركت سوئدي Agstrom Aerospace با همكاري يكديگر، نانوماهواره پيشرفته اي ساخته اند كه وزنش كمتر از 20 كيلوگرم است و مي توان آن را در يك كيف دستي جاسازي كرد.
به گزارش همشهري، پيشرفت هاي اخير در ميكرو و نانوفناوري باعث توليد نسل جديد ماهواره ها و فضاپيماها شده است، با گذشت زمان ماهواره هاي گران قيمت، عظيم و جاگير جاي خود را به فضاپيماهاي فشرده شده اي خواهند داد كه هزينه پرتاب آنها از ايستگاه هاي زميني يا دريايي بسيار كمتر از ماهواره هاي كنوني خواهد بود.
اين نانوماهواره بخشي از رؤياهاي طول زندگي ميليند پمپريكار، مؤسس و رئيس CAEUS، بوده تا بتواند كانادا را به عنوان پيشرويي در زمينه فناوري جديد ماهواره و فضا معرفي كند. او در اين باره گفت: ما در CAEUS به دنبال تكميل تلاش هاي آژانس فضايي كانادا و سازمان دفاع ملي هستيم تا بتوانيم كانادا را همواره به عنوان پيشرويي در عرصه نوظهور و جذاب فضاپيماهاي كوچك شده معرفي كنيم. به اين مسئله توجه كنيد كه نانوماهواره ها و پيكوماهواره ها سفر به فضا را براي همه ما و نه فقط براي تعداد محدودي از افراد خاص ممكن خواهند ساخت. به كمك اين ماهواره هاي كوچك دانشمندان، مهندسان و دانشجويان مخصوصاً از كشورهايي كه برنامه فضايي ندارند هم فرصتي خواهند يافت تا فناوري  هاي خود را تست كنند يا آزمايشات علمي در فضا را با هزينه اي بسيار كم انجام دهند.

حفره امنيتي در ورد
005235.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت خبر شناسايي يك حفره امنيتي و خطرناك جديد در نرم افزار واژه  پرداز و ورد (Microsoft Word) خود را تاييد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين حفره امنيتي در تمامي نگارش هاي نرم افزار ورد كه در سال هاي 0002تا 6002توليد شده اند، وجود دارد. مايكروسافت اعلام كرد كه نگارش جديد اين نرم افزار (MS Word 2007) كه در همين ماه منتشر شده، ايراد امنيتي ياد شده را ندارد. به گفته كارشناسان امنيتي، هكرها مي توانند يك فايل نرم افزار پركاربر ورد را دست كاري كرده و آن را از طريق ايميل براي كاربران ارسال كنند و چنانچه كاربران اين فايل را در رايانه خود اجرا كنند، هكرها مي تواند كنترل رايانه كاربران را از راه دور در اختيار خود بگيرند. مايكروسافت در گزارش امنيتي جديدي كه در وب سايت خود منتشر كرده از كاربران درخواست كرد تا پيش از انتشار وصله اصلاح كننده اين ايراد امنيتي، از كليك كردن و باز كردن فايل هاي ورد كه توسط افراد مشكوك براي آنها ارسال شده اند، خودداري كنند.

آموزش عالي
وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري:
ظرفيت تحصيلات تكميلي افزايش مي يابد
ايرنا: وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري گفت: تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد ??درصد ظرفيت دانشگاههاي دولتي به دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي تخصيص يابد.
زاهدي در بيست و دومين سفر استاني هيات دولت، پنجشنبه شب در ديدار با اعضاي هيات علمي دانشگاه مازندران در بابلسر افزود: ظرفيت كنوني دوره هاي تكميلي در دانشگاه مازندران ده درصد است. تا به حال در حوزه علوم انساني حدود يكصد رشته ميان رشته اي معرفي شده و وزارت علوم در صدد تاسيس و گسترش اين رشته ها است.
زاهدي اظهار داشت: اين قبيل رشته هاي جديد علاوه بر علمي و كاربردي بودن فوق العاده براي دانشجويان جذاب بوده و پاسخگوي نيازهاي كشور نيز هست بخصوص در رشته هاي حقوق ازجمله حقوق دريا كه از مشكلات جدي كشور در حال حاضر به حساب مي آيد. طبق برنامه چهارم توسعه، وزارت علوم ملزم به ايجاد ظرفيت ?? درصدي براي جوانان ?? تا ?? سال براي ورود به دانشگاه است بطوريكه تا سه سال آينده بايد سه ميليون و ??? هزار دانشجو در دانشگاههاي كشور مشغول به تحصيل باشند.
وزيرعلوم، ايران را كانون رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام معرفي كرد و گفت: از نظرات و ايده هاي كارشناسانه استادان براي مشاركت در تعيين ملاكها و معيارهاي رتبه بندي دانشگاه استقبال مي كنيم. زاهدي درباره محاسن اين طرح به حمايت سازمان كنفرانس اسلامي از ?? دانشگاه برتر اسلامي اشاره كرد و افزود: مزيت ديگر اين طرح فعال و پوياتر شدن رقابت ميان دانشگاههاي داخل كشور است. وي، يكي از عملكردهاي وزارت علوم را ساماندهي شهريه دانشگاهها و به تبع آن بحث سرانه دانشجويي ذكر كرد و گفت: با اجراي اين طرح به طور متوسط حداقل ?? درصد افزايش بودجه براي دانشگاهها ايجاد شد. وزير علوم از تغيير رويكرد اين وزارتخانه نسبت به آموزش و توصيه به آموزش مجازي سخن گفت و بر بحث كارآفريني در كشور و بخصوص در بخش آموزش عالي كشور تاكيد كرد. زاهدي يكي از اهداف وزارت علوم در بخش پژوهش را ملاك قرار دادن دانايي محوري بر كليه تصميمات و اجرائيات كشور دانست و افزود: با اين شعار ما به دنبال آن هستيم كه بجاي تكيه بر منابع، بر دانايي متكي باشيم. در بخش فرهنگي بايد تحرك، تعقل و تدبر بر فضاي دانشگاه حكمفرما بوده، دانشگاه محلي بانشاط و نشات گرفته از اسلام ناب در صحنه هاي مختلف، فعال و كوشا باشد.
زاهدي، يكي از مهمترين اهداف وزارت علوم براي آشنايي هرچه بيشتر دانشجويان با بازار كار را، اجباري كردن يك ترم كامل كارآموزي براي دانشجويان كليه رشته ها حتي علوم انساني اعلام كرد. وزير علوم، يكي از عملكردهاي وزارت را در سال گذشته مصوبه يك هزار ميليارد ريالي مجلس شوراي اسلامي براي خريد تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاهها دانست و آن را حركتي بي سابقه برشمرد.

تمديد مهلت ثبت نام كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد
ايسنا: مهلت ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1386 دانشگاه آزاد اسلامي تا پايان وقت اداري روز شنبه 25 آذر ماه تمديد شد.
ناصر اقبالي رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر، اظهار داشت: داوطلبان براي ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1386 دانشگاه  آزاد اسلامي بايد دفترچه راهنما،  كارت درخواست ثبت نام و پاكت ثبت نام را از دفاتر پستي دريافت كرده و پس از تكميل مدارك با مراجعه به يكي از مراكز پستي نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
به گفته وي، هر داوطلب مي تواند بدون در نظر گرفتن رشته تحصيلي خود در دوره كارشناسي يك رشته را انتخاب نمايد و چنانچه داوطلبي بيش از يك مرتبه در اين آزمون ثبت نام كند،  كليه مدارك او باطل و كارت ورود به جلسه به ازاي هيچ يك از مدارك ارسالي وي صادر نخواهد شد. آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي در نيمه دوم ارديبهشت ماه سال 1386 برگزار خواهد شد.

تاسيس مركز رشد رازي در دانشگاه آزاد ري
005241.jpg
ايرنا: معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرري از تاسيس مركز رشد رازي در اين واحد دانشگاهي خبر داد.
فرهنگ مراقبي افزود: اين مركز، مركزي كاربردي است و در راستاي ارايه نتايج طرح هاي تحقيقاتي و تجاري كردن آنها در دانشگاه آزاد اسلامي ري، تاسيس مي شود.
وي اشتغال زايي و افزايش ثروت جامعه را از شاخص ترين اهداف مركز رشد ذكر كرد. وي بابيان اينكه از دو سال پيش پيگيري براي گشايش مركز رشد انجام شده، افزود: سازمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي، وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه براي گشايش اين مركز مجوز صادر كردند و هم اكنون اين مركز در آستانه افتتاح است . براي احداث اين مجموعه دو ميليارد و ??? ميليون ريال اعتبار تخصيص يافته و پس از گذشت يكسال، اگر برآورد هزينه منطقي بود، سازمان هاي مزبور رديف و بودجه مستقل براي اين مركز را تامين خواهند كرد.

علمي فرهنگي
توسط يك روحاني شيعه اهل مادريد، انتشار يافت
نخستين قرآن با ترجمه اسپانيايي
گروه علمي فرهنگي- نخستين قرآن كريم كه توسط يك روحاني شيعه به زبان اسپانيايي برگردانده شده است، در اسپانيا انتشار يافت. اين قرآن به وسيله جعفر گونزالس يك روحاني و انديشمند مسلمان شيعي ترجمه و از سوي انتشارات ميراگوانو مادريد چاپ و منتشر شده است. گونزالس، قرآن را به صورت مستقيم از زبان عربي به اسپانيايي برگردانده و در ترجمه آن، برداشتهاي شيعه و سني را مورد استفاده قرار داده است.
به عقيده كارشناسان ، انتشار ترجمه جديد كتاب مقدس مسلمانان ، كمبود ترجمه هاي اصلي پيشين آن را به زبان اسپانيايي از طريق ارايه نثري ساده و شيوا با استفاده از زبان امروزي و بدون استعمال واژه هاي مهجور و عربي رفع كرده است. گونزالس در اين ترجمه 877 صفحه اي كوشيده است تا اسامي به كار رفته در قرآن را همان گونه كه اسپانيايي ها آن را مي شناسند، ترجمه كند تا ضمن حفظ اصالت كلام، مخاطبان برداشت و درك بهتري از قرآن و مفاهيم آن داشته باشند.گونزالس براي ترجمه قرآن كريم بيش از دو سال زحمت كشيده و محمد باقر كريميان رايزن فرهنگي سابق جمهوري اسلامي ايران در مادريد، تلاشهاي بي وقفه و همكاريهاي ارزنده اي را در اين زمينه با او به عمل آورده است.
جعفر گونزالس متولد مادريد پايتخت اسپانيا است و تحصيلات اسلامي خود را در سال 3891ميلادي در حوزه علميه قم كه يكي از مهمترين مراكز آموزش اسلام در جهان است، آغاز كرده است. او يك روحاني شيعي است كه در دانشگاه امام صادق (ع) زبان فارسي، واژه سازي و صرف و نحو زبان عربي را فراگرفته و در زمينه نظريه هاي اسلامي، فلسفه، منطق، الهيات و فقه نيز تحصيل كرده است.

۵۰ميليون دلار
براي ترميم مجسمه هاي بودا درافغانستان نياز است
005229.jpg
گروه علمي فرهنگي- روزنامه ايتاليايي كوريره دلاسرا در شماره روز پنجشنبه خود باعنوان 05ميليون دلار براي ترميم بودا درافغانستان ، توهين به فقر نوشت: ? سال بعد از تخريب مجسمه بودا در افغانستان توسط طالبان كارشناسان بين المللي از جمله ايتاليايي ها در خط اول، به آنجا شتافته و سعي بر نجات دهانه هاي محل مجسمه مذكور مي كنند.
نشريه هرالد تريبيون درمطلبي مي پرسد: آياامكان ترميم بوداي بزرگ وجود دارد؟ اگر هم اين امكان وجود داشته باشد آيا ممكن است اين تلاش فوق العاده بزرگ اقتصادي را در كشوري فلج شده از فقر و شورش طالبان ، توجيه كرد؟ به عقيده مقامات محلي براي ترميم مجسمه هاي بودا نياز به 05 ميليون دلار است، پولي كه ممكن است كم به نظر آيد، زيرا بايد دو مجسمه بزرگ سنگي به طول ??متر و 83متر را كه بر اثر انفجار تكه تكه شده اند را سوار كرد. اما در كشوري كه 01درصد جمعيت آن بدون كمك هاي جامعه بين الملل قادر به ادامه زندگي نيست ، پول زيادي محسوب مي شود.
در كوهپايه اي كه مجسمه بودا قرار داشت 002تن تكه هاي خرد شده وجود دارد. به اين معني كه تمام تكه هاي بودا موجود است و بايد آنها را به روي يكديگر سوار كرد. اما مشكل اينجاست كه فقط 06درصد تكه هاي موجود را تخته سنگ تشكيل مي دهد و مابقي آن خاك است و سوار كردن آن كار دشواري است. كارشناسان ايتاليايي سعي بر تحكيم ديواره دهانه محل مجسمه دارند تا آن را امن ساخته و از ريزش آن جلوگيري كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |