شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۳ - Dec 9, 2006
نرخ تورم براي پنجمين ماه متوالي افزايش يافت
رئيس كل بانك مركزي: تورم۱۱.5 درصدي به معناي گراني همه كالاها نيست
درصد تغيير نرخ تورم درهشت ماه نخست سال 1385
005343.jpg
گروه اقتصادي- شاخص تورم كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري كشور در 12 ماهه منتهي به آبان ماه سال جاري نسبت به 12 ماهه منتهي به آبان ماه سال گذشته به۱۱.5درصد افزايش يافت كه بالاترين سطح آن از آغاز سال 85 تاكنون محسوب مي شود.
به گزارش اداره آمارهاي اقتصادي بانك مركزي، شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آبان ماه سال جاري نسبت به ماه قبل از آن يك درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل نيز۷‎/۱۴ درصد رشد يافته است. افزون بر اين، متوسط شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در مدت 8 ماهه ابتداي سال جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 12 درصد رشد داشته است.
بدين ترتيب، نرخ تورم در پايان آبان ماه براي پنجمين ماه متوالي با افزايش مواجه شد. نرخ تورم در مهرماه 2/11 درصد، در شهريورماه 9/10 درصد، در مردادماه 5/10 درصد، در تيرماه 4/10 درصد، در خردادماه 3/10 درصد، در ارديبهشت ماه 5/10 درصد، و در فروردين ماه 1/11 درصد بود.
در همين حال، ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي درباره رشد تورم گفت: رسيدن تورم در سال  جاري و تا پايان آبان ماه به رقم 5/11 درصد به معناي گراني همه كالاها نيست. شيباني در گفتگو با مهر ، با بيان اينكه شاخص تورم از فروردين تا پايان آبان ماه امسال با توجه به ميانگين تغيير قيمت 310 قلم كالا به دست آمده است، افزود: نرخ 5 /11 درصدي تورم به معني افزايش قيمت همه كالاها نيست.
شيباني با ابراز اميدواري از اين كه با تمهيدات لازم رقم فعلي تورم تا پايان امسال ثابت بماند، درباره كاهش سود بانكي در سال آينده نيز گفت: هنوز سياستهاي بانكي براي سال آينده به شوراي پول و اعتبار ارسال نشده و در اين خصوص تصميمي اتخاذ نگرديده است. وي با اشاره به مصوبه مجلس براي كاهش نرخ سود بانكي و تك رقمي شدن آن تا پايان برنامه چهارم توسعه تصريح نمود: براي تعديل نرخ سود بانكي در سال آينده، با توجه به نرخ تورم و مقتضيات كشور تصميم گيري خواهد شد.

عمليات اجرايي ميدان آزادگان آغاز  شد
گروه اقتصادي- عمليات اجرايي طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان كه ژاپن به دليل مسايل سياسي از آن كناره گيري كرد، ديروز آغاز شد.
به گزارش همشهري، عمليات اجرايي احداث جاده هاي دسترسي و محوطه سازي چاه ها و تاسيسات نفتي ميدان نفتي آزادگان به ارزش 95 ميليون دلار با يك شركت داخلي به امضاء رسيد ه بود كه با طي مراحل قانوني عمليات آن ديروز در يك مراسم محلي در خوزستان و با حضور استاندار خوزستان و مسئولان محلي آغازشد.
ناجي سعدوني مجري طرح توسعه ميدان آزادگان در وزارت نفت در گفتگو با فارس اعلام كرد كه پس از گذشت حدود سه تا چهار ماه از آغاز عمليات اين قرارداد داخلي، اجراي قرارداد حفاري نيز آغاز خواهد شد.
ميدان آزادگان بزرگترين ميدان نفتي در خشكي جهان است كه تاكنون كشف شده و پس از چند سال مذاكره با طرف هاي ژاپني سهم اين كشور در اين طرح از 75 درصد به 10 درصد كاهش يافت و اجراي آن با افزايش سهم شركت نفتي نيكو وابسته به وزارت نفت به 90 درصد توسط اين شركت و با همكاري شركت هاي پيمانكار داخلي آغاز شد. ماه گذشته قرارداد عمليات آماده سازي ميدان آزادگان براي حفاري بين شركت نفتي پتروايران به نمايندگي از سوي نيكو و يك شركت پيمانكار داخلي امضاء شد.

در پي بالا گرفتن نگراني ها از كاهش توليد اوپك صورت گرفت
افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني
گروه اقتصادي- نگراني بازار نفت از كاهش توليد اوپك به همراه انتشار گزارش هايي از كاهش سطح ذخاير تجاري نفت درآمريكا، قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني را افزايش داد.
به گزارش همشهري، تاكيد مكرر اعضاي اوپك در ماه جاري در مورد كاهش توليد به ويژه تاكيد داكورو رئيس دوره اي اين سازمان به افزايش قيمت نفت منجر شد.
به گزارش منابع خبري غربي، كشورهاي صادركننده نفت اوپك قصد دارند در اجلاس 2 هفته ديگر خود در نيجريه درخصوص سقف توليد خود از ابتداي سال 2007 ميلادي تصميم گيري كنند. كاهش رشد اقتصادي آمريكا و كاهش تقاضاي نفت خام در اين كشور به عنوان بزرگترين مصرف كننده نفت خام در جهان موجب كاهش تقاضاي جهاني نفت شده و در ماه هاي اخير عرضه نفت به ميزان قابل توجهي از مصرف پيشي گرفته است و اين مسئله به نگراني در ميان توليدكنندگان نفت منجر شده كه برخي منابع از ضرورت كاهش توليد تا يك ميليون بشكه نيز سخن گفته اند. به رغم مطلوب بودن سطح قيمت نفت در حد قابل قبول برخي كارشناسان از جمله برخي وزراي عضو سازمان اوپك بر اين عقيده اند كه عرضه نفت بسيار بيش از نياز بازار است و كاهش عرضه ضروري است.
در حال حاضر ، عرضه نفت از سوي كشورهاي غيرعضو اوپك نيز به شدت افزايش يافته و اين كشورها حاضر به اقدام هماهنگ با اوپك نيستند و بار اصلي كاهش عرضه
برعهده اوپك قرار دارد. با كاهش توليد اين سازمان، سهم اين كشورها در بازار نفت كاهش خواهد يافت. اين مسئله موجب شد كه برخي اعضاي اوپك در هفته گذشته تاكيد كنند كه كنترل قيمت بيش از سهم اوپك در بازار نفت اهميت دارد و بر اقدام اوپك در صورت عدم همكاري ديگر توليدكنندگان تاكيد كرده اند.

تا پايان سال 2007
هند و شوراي همكاري خليج فارس
پيمان تجارت آزاد امضا مي كنند
مهر: وزير بازرگاني و صنايع هندوستان اعلام كرد موافقتنامه تجارت آزاد ميان هند و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس تا پايان سال 2007 امضا خواهد شد.
به گزارش گلف نيوز، كمال نات با بيان خبر فوق افزود: در ماه مارس يا آوريل سال آينده نشست وزراي دو طرف به منظور بررسي و بحث پيرامون جزئيات موافقتنامه فوق برگزار خواهد شد و احتمالاً تا پايان سال 2007 قرارداد آن نهايي خواهد گرديد.
وزير بازرگاني و صنايع هند ادامه داد: با انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با كشورهاي عربي عضو شوراي همكاري خليج فارس، هندوستان به راحتي خواهد توانست طي سه سال آينده از اين كشورها 2 ميليارد دلار سرمايه گذاري جذب كند. امارات بزرگترين شريك تجاري هندوستان در منطقه است و ارزش مبادلات تجاري دو طرف از آوريل 2005 تا مارس 2006 به 9/ 12 ميليارد دلار رسيد كه 6/ 8 ميليارد دلار آن صادرات هند به امارات بود.

آغاز سومين مرحله فروش اوراق
مشاركت بانك مركزي از امروز
گروه اقتصادي- بانك مركزي اعلام كرد: در سومين مرحله فروش اوراق مشاركت كه از امروز به مدت 6 روز ادامه خواهد يافت، 5 تريليون ريال اوراق مشاركت عرضه خواهد شد.
اين اوراق، بدون نام و قابل انتقال است و تا يك سال اعتبار خواهد داشت.
در اين مرحله، بانك هاي ملي ايران، صادرات، سپه، كشاورزي، تجارت، ملت، رفاه، مسكن، توسعه صادرات، اقتصاد نوين، پارسيان، كارآفرين، سامان، پاسارگاد و شركت دولتي پست بانك، عامليت خريد و فروش اوراق مشاركت و پرداخت سود متعلق به آن را برعهده دارند.
اوراق مشاركت بانك مركزي در قطعات يك ميليون ريالي، 2 ، 5 ، 10 و 20 ميليون ريالي منتشر شده است.
به گفته علي جهاني- مديركل فرهنگي و روابط عمومي بانك مركزي، اين بانك اصل و سود علي الحساب اين اوراق را در سررسيدهاي مقرر آن تضمين مي كند.
همچنين پرداخت سود علي الحساب، هر سه ماه يك بار و به صورت روزشمار خواهد بود. سود علي الحساب اين اوراق 5/15 درصد و از ماليات معاف است. تاريخ اولين پرداخت سود نيز 11 روز پيش از سال نو يعني 18اسفند سال 85 خواهد بود.

۷۰۰ دستگاه اتوبوس هاي تبصره 13 امروز
تحويل وزارت كشور مي شود
فارس: مديرعامل ايران خودرو ديزل گفت: اين شركت 700 دستگاه از هزار و 500 دستگاه اتوبوسي كه در راستاي اجرايي شدن تبصره 13 در سال 85 بايد توليد مي كرد، امروز تحويل مي دهد.
مجيد شيخاني در مراسم افتتاح كنسرسيوم سبز ايران گفت: براي اجرايي شدن تبصره 13 قرارداد توليد هزار و 500 دستگاه اتوبوس با ايران خودرو ديزل منعقد شد كه اميدواريم بتوانيم در پايان سال اين تعداد را تحويل دهيم.
وي در عين حال افزود: 700 دستگاه از اين اتوبوس ها آماده است و فردا 18 آذرماه تحويل وزارت كشور مي شود.
شيخاني اظهار داشت: ايران در زمينه توليد اتوبوس و ميني بوس در ميان كشورهاي همسايه داراي مزيت است و در زمينه توليد اتوبوس هاي گازسوز از مطرح ترين هاي جهان هستيم.
وي گفت: هم اكنون 300 هزار خودرو تجاري در ايران كار مي كند كه اين تعداد يك ميليون شغل ايجاد كرده است.
مديرعامل ايران خودرو ديزل درخصوص تحويل آمبولانس هاي وزارت بهداشت نيز گفت: تمامي آمبولانس هاي وزارت بهداشت به آنها تحويل داده شده است.

گفت وگو
طرح تشكيل كميسيون دائمي تلفيق بودجه زودتر
از ارائه بودجه تصويب مي شود
گروه اقتصادي- طرح تشكيل كميسيون دائمي تلفيق بودجه و حذف كميسيون برنامه و بودجه هفته گذشته در مجلس شوراي اسلامي با يك فوريت به تصويب رسيد. بر اساس اين طرح، كميسيون برنامه و بودجه حذف و كميسيون بررسي كننده بودجه و متمم بودجه تحت عنوان كميسيون تلفيق بودجه تشكيل خواهد شد. همچنين، چهار نفر از اعضاي كميسيون اقتصادي و سه نفر از هر كميسيون عضو اين كميسيون 37 نفري خواهند بود. اين كميسيون مسئوليت بررسي بودجه و متمم بودجه را در طول سال بر عهده خواهد داشت و هر زمان كه در رابطه با بودجه طرح و لايحه اي به مجلس بيايد، آن را بررسي خواهد كرد. با حميدرضا حاج بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس درباره اين طرح و سرنوشت آن گفت وگو كرده ايم.
***
* با توجه به اينكه طي چند هفته آينده دولت بودجه سال 86 را به مجلس ارائه خواهد كرد، آيا با تصويب يك فوريت طرح تشكيل كميسيون تلفيق، اين طرح به روند تدوين بودجه امسال خواهد رسيد؟
- بله. مطمئناً طرح تشكيل كميسيون تلفيق بودجه در صورت تصويب در مجلس به روند تدوين بودجه سال آينده خواهد رسيد. با توجه به اينكه دولت بودجه را در دي ماه به مجلس ارائه مي دهد با تصويب يك فوريت طرح فوق كه البته با رأي بالايي هم صورت گرفت، من احتمال رأي آوردن آن را بالا مي دانم. ولي به هر حال كميسيون آيين نامه داخلي مجلس بايد درباره زمان مطرح شدن اين طرح در صحن علني مجلس تصميم گيري كند اما عقيده دارم كه طرح فوق خارج از نوبت بررسي خواهد شد و احتمالاً در اولين جلسه علني بعدي مجلس (طي هفته آينده) به صورت خارج از نوبت مطرح خواهد شد.
* با توجه به سابقه جنابعالي در مجلس، ديدگاه شما نسبت به اين طرح چيست؟ آيا آن را مثبت مي دانيد؟ مزايا و معايب اين طرح از ديدگاه شما چيست؟
- كميسيون تلفيق بودجه همه ساله تنها در زمان فصل بودجه تشكيل و با پايان يافتن كار بررسي بودجه كارش به پايان مي رسد و زماني كه متمم بودجه ارائه مي شود،  ديگر كميسيون تلفيقي براي بررسي آن وجود ندارد و اين در حالي است كه با تشكيل اين كميسيون ما همواره در طول سال براي بررسي متمم هاي بودجه كميسيون تلفيق خواهيم داشت. به عقيده من، اين طرح داراي نكات مثبتي است. يكي اينكه در طرح جديد چون از همه كميسيون هاي تخصصي مجلس 3 عضو حضور خواهند داشت نظرات تمامي كميسيون ها به طور مستقيم درباره تمامي مسائل مربوط به بودجه در تمامي طول سال مورد توجه قرار خواهد گرفت. به علاوه، با تشكيل كميسيون دائمي تلفيق بودجه، ديگر همچون گذشته با بررسي بودجه هاي سنواتي كميسيون تلفيق منحل نمي شود، بلكه در طول سال به فعاليت خود ادامه مي دهد و به نظر من اين رويه مثمرثمرتر از كميسيون تخصصي بودجه خواهد بود.
ايراد مهم طرح نيز اين است كه با تشكيل كميسيون دائمي تلفيق بودجه و حذف كميسيون برنامه و بودجه، عملاً كميسيون منسجم بودجه نخواهيم داشت و اين در حالي است كه كميسيون برنامه و بودجه نسبت به مسائل و طرح ها ديدگاه هاي تحليلي و تخصصي دارد.
* برخي نيز معتقدند كه ايراد عمده طرح اين است كه اعضاي فعلي كميسيون برنامه و بودجه به علت حضور در اين كميسيون از تجربه و تخصص ويژه اي نسبت به ديگر نمايندگان مجلس برخوردارند كه حذف كميسيون برنامه و بودجه موجب هدر رفتن تخصص و تجارب آنها خواهد شد. آيا اين نقص را قبول داريد؟
- البته اين يك نقص است، اما اين نقص ديده شده و قابل رفع است. اصولاً طراحان طرح تشكيل كميسيون دائمي تلفيق بودجه اين نقص را در نظر داشته اند و بر اين عقيده اند كه با پخش شدن اعضاي كميسيون برنامه و بودجه در ساير كميسيون ها خود آنها مي توانند به عنوان 3 نماينده آن كميسيون ها در كميسيون تلفيق بودجه شركت كنند. در واقع، در اين صورت، اين گونه حضور آنها نسبت به كميسيون فعلي برنامه و بودجه مزيت خاصي دارد، چرا كه همان اعضاي فعلي كميسيون برنامه و بودجه در كميسيون تلفيق بودجه علاوه بر تخصص و مهارت خود نماينده ديدگاه هاي كميسيون مربوطه نيز خواهند بود و بدين ترتيب، كيفيت تصميمات فراتر خواهد رفت.

با ابلاغ اتحاديه نانوايان اجرا شد
افزايش
۲۵ درصدي قيمت نان
005346.jpg
گروه اقتصادي: رئيس اتحاديه گفت: افزايش قيمت نان از چهارشنبه هفته گذشته به نانوايي ها ابلاغ شده است.
حسين نظري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: نرخ نامه هايي كه از سوي اتحاديه به نانوايي ها ابلاغ شده بايد در سردر نانوايي ها نصب شده باشد
وي افزود: قيمت نان با توجه به اين كه از چه نوع آردي (آرد كيلويي 5/ ۷ تومان يا آرد كيلويي 45 تومان) استفاده شده باشد، تفاوت دارد. نظري گفت: قيمت نان لواش از 15 به 20 تومان، قيمت نان سنگك ساده با آرد كيلويي 45 تومان نيز 100 تومان تعيين شده است.
رئيس اتحاديه نانوايان با اشاره به افزايش وزن چانه هاي خمير، يادآور شد: در گذشته، به طور مثال خمير نان لواش 100 تا 120 گرم بود كه در حال حاضر به 200 گرم افزايش يافته است.
نظري در ادامه خاطرنشان كرد: مصوب شده نان سنگك با آرد 45 توماني بيش از 100 تومان به فروش نرسد.
وي ادامه داد: همچنين مقرر شده نان بربري با آرد 45 توماني نيز 100 تومان به مردم عرضه شود. به گفته نظري در حال حاضر در واقع نرخ نان تعديل شده است.
وي تصريح كرد: نان بربري با آرد 5/ ۷ تومان بايد 75 تومان و نان سنگك با آرد 5/ ۷ تومان نيز 55 تومان به فروش رسد. به اعتقاد رئيس اتحاديه نانوايان، اين افزايش قيمت در بهبود كيفيت نان مؤثر است.
در صورتي كه اين ابلاغيه اجرا شود، قيمت نان تقريباً براي انواع آن 25 درصد افزايش مي يابد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |