يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۰ - Dec 17, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
اگر شما چنان كه شايسته توكل كردن است به خدا توكل داشتيد، روزي شما را نيز چون روزي مرغان مي رساند كه به صبح گرسنه اند و به شب سير.
نهج الفصاحه، ح 2310
امروز با حافظ
دعاي پيرمغان ورد صبحگاه من است
منم كه گوشه ميخانه خانقاه من است
نواي من به سحر آه عذرخواه من است
گرم ترانه چنگ صبوح نيست چه باك
آب و هوا
006513.jpg

عكس روز
006525.jpg
عكس: رويترز / پاسكال لونر
رقابت هاي جام جهاني پرش با اسكي از ديروز در سوئيس آغاز شد و امروز به پايان مي رسد. در عكس، جرج اسپيت اسكي باز سرشناس آلماني در حال تمرين ديده مي شود.

در شهر چه خبر
بهترين بازرس
در تاريخ 14 آذر ماه سال جاري، مطلبي با عنوان نرخ هايي كه در غرفه ها رعايت نمي شود در بخش بازار همين صفحه منتشر شد كه خلاصه اين مطلب، تماس هاي تلفني مكرر شهروندان درمورد رعايت نكردن قيمت هاي مصوب سازمان ميادين ميوه و تره بار توسط بيشتر غرفه هاي اين ميادين بود.
در پي انتشار اين مطلب سازمان ميادين توضيحي براي روزنامه ارسال كرد كه به اين شرح است: اعمال قيمت عرضه محصولات بر اساس دستورالعمل هاي سازمان تعيين و در بيش از 200 مركز سطح شهر به طور همزمان و يكسان توسط مديران و بازرسان كنترل نرخ ميادين و بازارها در اتيكت ها درج مي شود و دقيقاً اجرا مي گردد. علاوه بر بازرسان مستقر در ميادين و بازارها، واحد بازرسي سازمان و همچنين شهروندان محترم به عنوان بازرسان اصلي سازمان بر اجراي نرخ ها نظارت دارند. از سوي ديگر تلفن گوياي سازمان به شماره 88423969 و 88426429 آماده دريافت انتقادات و پيشنهادهاي شهروندان است.

جبران كسري
حجم پخت نان شيرمال و انواع كلوچه ها در نانوايي ها افزايش يافته است. پس از شايعه ابلاغ رسمي افزايش نرخ نان و تخلف برخي نانوايي ها كه به پلمب شدن آنها انجاميد، برخي از اعضاي اين صنف حركت احتياط آميزي را در پيش گرفته و سعي مي كنند كسري حاصل از محقق نشدن ترقي نرخ نان را از راه هاي ديگر جبران كنند. در يك هفته گذشته نانوايي هاي برخي مناطق تهران با اتمام زودهنگام نان هاي رسمي، نان هاي شيرمال و ديگر محصولات خود را به معرض فروش گذاشتند تا از فضاي نرخ هاي سليقه اي سود بيشتري ببرند. اين در حالي است كه مشكل افزودني هاي اجباري مانند كنجد و اندازه هاي غيرمعمول كه تعادل قيمت ها را از بين مي برد هنوز برطرف نشده است.

درهاي بسته مدارس
صبح ديروز بسياري از دانش آموزاني كه با درهاي بسته مدرسه روبه رو شده بودند ناباورانه به ساعت هاي خود نگاه مي كردند. اما اين بار دليل پشت در ماندن آنها تأخير صبحگاهي نبود. جمعه بعدازظهر خبرگزاري ها مملو از اخبار ضدونقيضي بود كه يكي تعطيلي مدارس را تأييد و ديگري آن  را تكذيب كرده بود. مجموعه اين تأييد و تكذيب ها باعث شد با وجود اعلام ديرهنگام تعطيلي مدارس در روز شنبه، بسياري از والدين براي حصول اطمينان از تعطيل بودن مراكز آموزشي، فرزندان دانش آموز خود را راهي مدارس كنند. والديني كه ديروز فرزندان خود را به مدرسه فرستادند از تكذيب هاي اوليه روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش و ديركرد در اعلام خبر تعطيلي مدارس گله مند بودند. با اين وجود در مناطق شمال شهر، دانش آموزان با برف بازي و ساخت آدم برفي اين توفيق اجباري را جشن گرفتند و دانش آموزان ساير مناطق تهران نيز از اين تعطيلات زمستاني يك روزه لذت بردند.

نرخ طلايي زعفران
قيمت بسته هاي زعفران كه پيش از اين نيز آن چنان مناسب نبود بين 30 تا 40 درصد افزايش يافته است. فروشندگان خوار بار كه خريد گران تر يكي دو ماهه گذشته را علت اين تغيير نرخ بيان مي كنند از ورود زعفران هاي تقلبي به بازار نيز خبر مي دهند. به نظر مي رسد 40 درصد كاهش برداشت زعفران از سطح زمين هاي زيركشت اين محصول در سال جاري علت اصلي اين گراني را تشكيل مي دهد؛ به طوري  كه با وجود اعلام قيمت 390 هزار توماني براي خريد هر كيلو زعفران در حال حاضر اين قيمت به 500 تا 600 هزار تومان رسيده است و با اين شرايط بديهي است كه قيمت خرده فروشي آن نيز افزايش چشمگيري داشته باشد.

بازار
006540.jpg
شب يلداي ميوه ها

با نزديك شدن به شب يلدا ميوه هاي مخصوص اين ميهماني شبانه به تدريج گران مي شود. براي نمونه هندوانه به قيمت كيلويي 320 و انار نيز به كيلويي 1000 تومان نزديك شد. در اين ميان، قيمت خربزه نيز طي بيست روز گذشته در سطح مغازه ها از كيلويي 320 تا 350 به 550 تومان تغيير يافت كه خوشبختانه اين ميوه تأثير چنداني در بازار شب يلداي ميوه ندارد. با وجود افزايش قيمت هندوانه و انار اين گراني نسبت به سال پيش كمتر است، زيرا فقط هندوانه در زمان مشابه سال گذشته كيلويي 800 تومان اتيكت خورد. دست اندركاران بازار ميوه براي روزهاي آينده از توزيع مناسب ميوه خبر مي دهند و ثبات نسبي قيمت ها را پيش بيني مي كنند. البته مصرف كنندگان هم اميدوارند كه اين پيش بيني ها به واقعيت بپيوندد. از سوي ديگر پرتقال، سيب زميني و پياز به عنوان مثلث پيشين گراني بازار ميوه به تعادل نزديك شدند. به طوري كه در حال حاضر قيمت پرتقال كاهش يافته و قيمت سيب زميني و پياز نيز شرايط ثبات را تجربه مي كنند.

سكه، طلا و ارز
006543.jpg

يادواره مهر رخشان
يادواره مهر رخشان، به منظور گراميداشت ياد و خاطره دانشجوي شهيد سردار گمنام حسن باقري (غلامحسين افشردي) برگزار مي گردد. اين يادمان پيرامون تجليل شخصيت و سيره سردار شهيد حسن باقري امروز از ساعت 18 تا 21:30 در فرهنگسراي دانشجو واقع در يوسف آباد برگزار مي شود. همچنين در خلال اين يادمان فيلم سينمايي به نام پدر اثر ابراهيم حاتمي كيا نيز به نمايش درخواهد آمد. لازم به ذكر است شهيد حسن باقري دانشجوي حقوق قضايي دانشگاه تهران بود كه با شروع جنگ و پيوستن به سپاه نقش عمده اي را در فرماندهي يگان هاي زميني سپاه و طرح ريزي عمليات هاي مهمي چون طريق القدس، فتح المبين و... ايفا كرد.

نمايش تئاتر خيال
از امروز به مدت 2 هفته نمايش تئاتر خيال ويژه كودكان در فرهنگسراي دانشجو انجام مي شود. نمايش تئاتر خيال با موضوع اشتباهات بچه ها و راه هاي پي بردن به آن و نقشي كه والدين مي توانند داشته باشند به مدت 15 روز صبحت ها در 3 سانس 50 دقيقه اي اجرا مي شود. تئاتر خيال در سانس هاي 9 ، 10 و 11 هر روز نمايش خواهد داشت و مهد كودك ها وكلاس هاي آموزشي مي توانند براي سانس هاي مختلف بليط رزرو كنند. علاقه مندان براي شركت در اين برنامه مي توانند به خيابان سيدجمال الدين اسد آبادي- خيابان 21- پارك شفق- فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 88717195 تماس بگيرند.

۸۰ موش در هواپيما
رياض: وجود 80 موش داخل يك پرواز داخلي شركت هواپيمايي عربستان باعث بروز بي نظمي در اين پرواز شد. هنگامي كه هواپيما از فرودگاه رياض برخاست ناگهان دهها موش داخل كابين مسافران نمايان شدند كه فرياد هاي مسافران جو هواپيما را ملتهب كرد. يك مسافر به صورت غير قانوني اقدام به پنهان كردن اين موش ها داخل چمدان خود كرده بود كه موش ها پس از جويدن چمدان به داخل كابين راه يافته بودند. به هر حال پس از اينكه هواپيما در مقصد فرود آمد پليس، مسافر خاطي را دستگير كرد.

فرهنگسرا
آموزش هاي بهداشتي براي پدر و مادر بزرگ ها
فرهنگسراي اقوام با همكاري مراكز بهداشتي اقدام به برپايي كارگاه ها و دوره هاي آموزشي بهداشت و زندگي براي سالمندان و اعضاي كانون جهانديدگان كرده است. اين دوره آموزش به صورت يك هفته در ميان و با موضوعاتي از قبيل پوكي استخوان، كم خوابي، استرس، ورزش، سوء هاضمه و... در روزهاي چهارشنبه ساعت 10 تا 12 برگزار مي شود. علاقه مندان براي شركت در اين كلاس ها مي توانند به نشاني خ ابوذر- خ سجاد جنوبي – ميدان بهاران مراجعه كنند و يا به منظور كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفنهاي 66237470 و 66213738 تماس بگيرند.

ترويج فرهنگ اهداي كتاب
كتابخانه شهيد فهميده در راستاي ترويج فرهنگ اهداي كتاب به كتابخانه ها از شهروندان براي شركت دراين امر خير و ارزنده دعوت به عمل آورده است. نام اهداء كنندگان تمامي كتاب ها، به وسيله مهر اهدايي در صحنه نخست كتاب ها ثبت خواهد شد تا مخاطبان به اين وسيله نسبت به اهداي كتاب به كتابخانه ها ترغيب شوند. كتابخانه شهيد فهميده همچنين درصدد است تا طي مراسم جشن كتاب از شهرونداني كه بيشترين تعداد كتاب را به اين كتابخانه اهداء نموده اند، تقدير كند. علاقه مندان به اهداي كتاب مي توانند همه روزه به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، كتابخانه شهيد فهميده مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55058437 تماس بگيرند.

خانواده خلاق
سلسله كارگاه هاي آموزشي در فرهنگسراي خانواده برگزار مي شود. در هر يك از كارگاه ها موضوعات مختلفي مورد بررسي قرار مي گيرد كه از آن جمله مي توان به موضوعاتي چون خانواده و ارتباط موثر، اقتصاد خانواده، طلاق- ازدواج مجدد، خانواده و هويت جنسي، خانواده معنوي، تغذيه و خانواده، خانواده و نهادهاي رقيب، خانواده شاد و خانواده هنرمند اشاره كرد. اين كارگاه ها با عنوان خانواده خلاق و با حضور اساتيد متخصص برگزار مي شود. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 77819468- 77826475 تماس بگيرند.

تله در بهمن
فيلم سينمايي تله به كارگرداني سيروس الوند در سينماي فرهنگسراي بهمن در حال اكران است. در اين فيلم امين حيايي، محمدرضا گلزار، مهناز افشار، ماه چهره خليلي و ... به ايفاي نقش پرداخته اند. فيلم سينمايي تله در سانس هاي 10، 14، 16، 18 و روزهاي پنجشنبه و جمعه در سانس فوق العاده 22-20 اكران خواهد شد. علاقه مندان براي تماشاي فيلم مي توانند به نشاني ميدان راه آهن،  ميدان بهمن فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55050373 تماس بگيرند.

سينما
006522.jpg
بي وفا
كارگردان: اصغر نعيمي
بازيگران: گوهر خير انديش، الناز شاكردوست، حميد گودرزي، محسن قاضي مرادي
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، عصر جديد 3، شقايق، ايران 3
خلاصه داستان: علاقه يك پسر ثروتمند به دختري فقير با ورود يك زن ديگر مثلث فراز و فرودهاي اين فيلم را تشكيل مي دهد.

تلويزيون
006546.jpg

آلودگي هواي تهران
006516.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
تقويم تاريخ
در فرصتي كه در اداره به دست آورده بود، روزنامه را ورق زد. ستون تقويم تاريخ آن روز نظرش را به خود جلب كرد: درگذشت دانشمند... درگذشت رمان نويس مشهور... كشته شدن مبارز ضد استعمار... اعلان جنگ بين كشورهاي ... مرگ رئيس جمهوري كشور... درگذشت قهرمان ملي كشور... بمباران وحشيانه مردم بي دفاع... در همان لحظه زنگ تلفن به صدا درآمد و از آنسوي سيم همسرش گفت: سلام عزيزم، عصر زودتر بيا خونه، در ضمن تولدت مبارك .
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
رانندگي با خودرو سه چرخ
واشنگتن: يك راننده در آمريكا كه با خودرو سه چرخ رانندگي مي كرد توسط پليس دستگير شد. داستان از اين قرار بود كه يكي از چرخ هاي خودرو قديمي وي دچار نقص فني شد و به همين دليل آن را براي تعمير باز كرد. اما وي كه نياز به خريد وسايل يدكي داشت تصميم گرفت با همين خودرو به خريد لوازم مورد نيازش بپردازد. وي سپس در حاليكه خودرو تنها سه چرخ داشت به حركت افتاد و با سرعت بسيار بالا در خيابان رانندگي كرد. همين موضوع باعث شد تا پليس وي را در يك بزرگراه متوقف و دستگير كند.
عاقبت عكس گرفتن
كلمبو: عكسبرداري از ساختمانهاي دولتي و نيروهاي امنيتي در كلمبو پايتخت كشور سريلانكا ممنوع است. اما يك ديپلمات انگليسي با عكسبرداري از اسكورت موتوري رئيس جمهوري اين كشور خود را به دردسر انداخت. پس از اينكه وي با تلفن همراه از اسكورت موتوري رئيس جمهوري عكس گرفت بلافاصله از سوي پليس كلمبو احضار و بازجويي شد. مسئولان سفارت انگليس در كلمبو مي گويند با توجه به اينكه اين ديپلمات به تازگي وارد سريلانكا شده است با قوانين اين كشور آشنايي ندارد و به صورت غير عمدي اين كار را انجام داده است.
استرس خانم ها در تعطيلات
نيويورك: نتايج يك تحقيق حاكي از آن است زنان بيش از مردان در حين تعطيلات با استرس مواجه مي شوند. بر اساس آمار گيري انجام شده 44 درصد زنان و 31 درصد مردان در حين تعطيلات دچار استرس مي شوند. اما منبع اين استرس چيست؟ كمبود وقت و كمبود پول از جمله منابع اصلي اين استرس هستند. با توجه به اينكه اغلب در تعطيلات، خانواده ها گرد هم مي آيند به همين دليل خانم ها بايد امور آشپزي را انجام دهند كه اغلب با كمبود وقت و خستگي مفرط مواجه مي شوند. علاوه بر اين خانم ها مقيد به هديه دادن در اغلب تعطيلات مناسبتي هستند كه همين موضوع آنها را در تنگناي مالي قرار مي دهد. در همين حال بيشتر خانم ها با پرخوري و همچنين نشستن مقابل تلويزيون سعي مي كنند با اين نوع استرس مقابله كنند كه اين عمل منجر به بروز بيماريهاي قلبي و چاقي مفرط در دراز مدت مي شود.
فوايد قبض جريمه
فرانكفورت: يك پيرمرد 78 ساله با كمك قبض جريمه مامور راهنمايي و رانندگي توانست پس از 24 ساعت خودرواش را بيابد. اين مرد كه براي مشاوره با وكيل خود به مركز شهر كايزرسلاترن رفته بود خودرواش را در يك منطقه توقف ممنوع پارك كرد. اما چند ساعت بعد هنگامي كه از دفتر وكيل بيرون آمد مكان پارك خودرواش را فراموش كرد و هر چه جستجو كرد فايده اي در برنداشت. به همين دليل نزد پليس رفت اما ماموران نيز تا تاريك شدن هوا نتوانستند خودرو پيرمرد را كشف كنند. به هر حال اين مرد شب را در هتل سپري كرد و صبح روز بعد پليس راهنمايي و رانندگي از طريق بي سيم به تمام نيروهاي خود مشخصات اين خودرو را اعلام كرد كه بلافاصله يك مامور خانم با مركز تماس گرفت و اعلام كرد كه روز قبل اين خودرو را جريمه كرده است. اينگونه پيرمرد به خودرواش رسيد.
خواب روي خط آهن
006519.jpg
لندن: يك تاجر در انگليس كه روي خط آهن به خواب عميقي فرو رفته بود به انجام 180 ساعت كار عام المنفعه و پرداخت 500 پوند جريمه نقدي محكوم شد. با توجه به اينكه وي تحت تاثير نوشيدني هاي الكلي قرار داشت از ريل به عنوان بالش استفاده كرد و دقيقا وسط خط آهن خوابيد. خواب وي به حدي عميق بود كه پليس براي بيدار كردن او نيم ساعت تلاش كرد. به هر حال اين مرد باعث اختلال در عبور و مرور قطارها به مدت 4 ساعت در زمان اوج ترافيك شد. اين تصوير توسط دوربين هلي كوپتر پليس شكار شده كه مشخص است اين تاجر به خواب بسيار عميقي فرو رفته است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |