يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۰ - Dec 17, 2006
شگفتي دانشمندان از مواد تشكيل
دهنده ستاره هاي دنباله دار
006453.jpg
نيويورك تايمز : دانشمندان پس از تحقيق روي ذرات دست  نخورده يك ستاره دنباله دار كه فضاپيماي استارداست با خود به همراه آورده است، اعلام كردند ستاره هاي دنباله دار فقط از غبار بين ستاره اي و يخ تشكيل نشده اند بلكه در عوض ممكن است حاوي موادي باشند كه در حين زايش پرتلاطم منظومه شمسي،  وارد آن شده باشد.
روزنامه نيويورك تايمز در شماره روز جمعه خود نوشت شواهد موجود نشان مي دهد ستاره هاي دنباله دار در نقاط دوردست منظومه شمسي و در تنهايي تشكيل نشدند. پژوهشگران مي گويند بخشي از مواد داغي كه سيارات پيرامون خورشيد را تشكيل داده.  ظاهراً به نقاط دوردست پرتاب و جزو مواد تشكيل دهنده ستاره هاي دنباله دار شده اند.
دكتر براون لي استاد دانشگاه واشنگتن گفت: بسياري تصور مي كردند ستاره هاي دنباله دار در تنهايي كامل و جدا از بقيه منظومه شمسي تشكيل شده بودند. ما نشان داديم اين تصور درست نيست. وقتي كه منظومه شمسي 6/4 ميليارد سال پيش شكل گرفت،  مواد از دروني ترين بخش به بيروني ترين بخش منتقل شد.
استارداست را ناسا در سال 1999 به فضا پرتاب كرد و اين فضاپيما در ژانويه 2004 با ستاره دنباله دار وايلد 2 فراتر از مدار مريخ مواجه شد. فضانوردان توانستند تا فاصله 240 كيلومتري آن نزديك شوند و ذرات متصاعد شده از آن را جمع كنند.
پس از سفري كه در  آن 63/4 ميليارد كيلومتر طي شد،  استارداست دي ماه سال گذشته به زمين بازگشت و هزاران ذره كوچك از وايلد 2 را همراه آورد. بيش از 180 دانشمند از سراسر جهان روي مواد تشكيل دهنده اين ستاره دنباله دار تحقيق كردند. اسكات سندفورد از دانشمندان ناسا گفت: در غبار اين ستاره دنباله دار انواع ذراتي پيدا مي شود كه در مكان هاي مختلف و احتمالاً در زمان هاي مختلف و در شرايط مختلف شكل گرفته است.
دكتر براون لي برآورد مي كند كه حدود 10 درصد مواد ستاره دنباله دار از درون منظومه شمسي آمده باشد. وي گفت: اين امر شگفت آور است چون تصور همگاني اين بود كه ستاره هاي دنباله دار از غبار و يخ بين ستاره اي تشكيل شده است.

اصلاحات امنيتي Visual Studio ويندوز شروع شد
006450.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت درصدد اصلاح محصولات ويندوز و Visual Studio خود در هفته آينده است، اما براي عيبي كه در ورد به صورت گسترده اي انتشار يافته و نفوذگران بطور شايع در حملات هدفمند خود استفاده مي كنند، اصلاحي در نظر گرفته نشده است. مايكروسافت در هشداري كه انتشار داد، اعلام كرد، گروه امنيتي اين شركت پنج مجموعه پچ را براي ويندوز آماده كرده است و نيز يك روز رسان امنيتي بحراني تكي را براي Visual Studio انتشار خواهد داد.
اين شركت افزود، مايكروسافت جدي ترين روز رسان ويندوز خود را همانند "Critical" ارزيابي مي كند، بدين معني كه متجاوز مي تواند عيب اساسي را در اجراي ميان افزار در كامپيوتر قرباني بدون عمل كاربر مورد استفاده قرار دهد.
اين پچ هاي امنيتي معمولا در سه شنبه دوم هر ماه عرضه مي شوند و شركت در انتشار تعداد كمي از اينها در ماه دسامبر رقابت مي كند، زيرا عمده سو استفاده ها اغلب در طي فصل تعطيلات انجام مي شود.
روز سه شنبه مايكروسافت هشدار آسيب پذيري را در نرم افزار ورد خويش كه در حملات آن لاين به صورت شايع استفاده شده است، انتشار داد. محققان امنيتي اين عيب را بحراني ارزيابي نمودند، چون متجاوز مي تواند با استفاده از اين عيب نرم افزار بدخواه را در كامپيوتر شخصي قرباني اجرا كند. براي اين حمله، قرباني در ابتدا با بازگشايي فايل ورد حاوي كد مخرب فريب مي خورد. سخنگوي روابط عمومي مايكروسافت گفت، عيب ورد، سه شنبه اصلاح نمي شود.
با اين حال، يك عيب بحراني Visual Studio ممكن است در به روزرساني ها ارسال شود و آن باگ در مورد WMI Object Broker ActiveX محصول Visual Studio 2005 واقع است كه در اواخر ماه اكتبر براي اولين بار گزارش شد.

۶ ماهواره چيني  براي نظارت برتحولات آب وهوا
گروه علمي فرهنگي- مركز داده هاي ماهواره اي چين اعلام كرد: اين مركز تا 5 سال ديگر 6 ماهواره به آسمان پرتاب خواهدكرد. روزنامه جوانان چين روز شنبه به نقل از مركز داده هاي ماهواره اي چين گزارش داد كه نيمي از اين ماهواره ها سال آينده ميلادي پرتاب خواهد شد و تا سال ????ميلادي سه ماهواره ديگر در مدار زمين قرار مي گيرد .
اين ماهواره ها با هدف نظارت بر تحولات آب و هوا و محيط زيست و مساعدت به مهار بلاياي طبيعي پرتاب مي شود. قرار است مركز مذكور يك ماهواره با فناوري پيشرفته كه چين و برزيل مشتركا توليد كرده اند در مدار زمين قرار دهد. تصاوير ماهواره اي دريافتي در پنج سال آينده مشتركا توسط كشورهاي چين، برزيل، پاكستان، مالزي و مغولستان مورد استفاده قرار مي گيرد.

كنترل ربات
با استفاده از سيگنال هاي مغزي
مهر: دانشمندان به شيوه نويني براي كنترل ربات هوشمند با استفاده از سيگنال هاي مغزي دست يافتند.
دانشمندان با استفاده از توليد امواج مغزي موفق به كنترل اعمال ربات انسان نمايي شدند تا بدين ترتيب به سمت نقطه اي خاص حركت كرده و حتي اشياء موردنظر را نيز بردارد.
به گفته دانشمندان اين فرامين به انجام حركاتي به سوي جلو، برداشتن يك شيء از دو شيء مورد نظر و انتقال آن به يكي از دو مكان مورد نظر محدود مي شود. نكته جالب در خصوص اين ربات هوشمند آن است كه ضريب دقت 94 درصدي در انجام حركات ربات و انطباق آن با امواج مغزي انسان به ثبت رسيده است. دانشمندان دانشگاه واشنگتن كه اين پروژه را انجام داده اند گفتند: اين يك موفقيت بزرگ است و نشان مي دهد كه روزي خواهيم توانست با استفاده از ربات هاي نيمه مستقل به افراد معلول كمك كرده و يا حتي بدون حضور فيزيكي در خانه برخي كارهاي عادي را انجام داد. بر اساس گزارش لايوساينس، در اين فرآيند شخص كلاه مخصوص الكترودي بر سر كرده و حركات ربات را از طريق دو دوربين نصب شده در جلو و روي ربات بر روي صفحه نمايشگر رايانه مشاهده مي كند. هنگامي كه دوربين ها وجود اشياء را نشان دهند، علايمي از طريق دوربين ها به صفحه نمايشگر و فرد مورد نظر منتقل شده و در ادامه شخص با انتخاب يكي از آنها به صورت خودكار سيگنالهايي به ربات ارسال كرده و در نهايت ربات نيز شيء مورد نظر را انتخاب كرده و برمي دارد. الگوريتم مشابهي به هنگام حركت ربات به جهت هاي گوناگون نيز به كار گرفته مي شود.

علمي فرهنگي
تيم هاي دانشجويي سنگاپور و ايران
به مسابقات جهاني برنامه نويسي دانشجويان راه يافتند
گروه علمي فرهنگي- تيم دانشجويي دانشگاه صنعتي نانيانگ سنگاپور، تيم دانشگاه صنعتي شريف و تيم دانشگاه صنعتي اميركبير با كسب رتبه  هاي برتر مسابقات منطقه  اي برنامه  نويسي دانشجويي به مرحله پاياني سي و يكمين دوره اين مسابقات در ژاپن راه يافتند.
به گزارش همشهري، رقابت هاي منطقه اي سي و يكمين دوره مسابقات بين المللي برنامه  نويسي دانشجويي acm با حضور 81 تيم از دانشگاه هاي داخل كشور و 6 تيم از دانشگاه هاي سنگاپور، آذربايجان و پاكستان عصر روز جمعه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
براساس اين گزارش، در پايان اين مسابقات، تيم NTU Silvergull از دانشگاه صنعتي نانيانگ سنگاپور، تيم Imaginary از دانشگاه صنعتي شريف و تيم Dreamers United از دانشگاه صنعتي اميركبير به ترتيب با حل نه، هشت و هفت مساله از مسايل ارائه شده، موفق به كسب رتبه هاي اول تا سوم مسابقات شدند.
اين سه تيم به مرحله نهايي سي و يكمين دوره مسابقه بين المللي برنامه سازي دانشجويي acm كه از 20 تا 25 اسفند در شهر توكيو ژاپن برگزار خواهد شد، اعزام مي شوند.
كشف نيم تنه پيكره انساني در كاوش هاي باستان شناسي جيرفت
ايرنا: سرپرست كاوش هاي باستان شناسي منطقه جيرفت از كشف نيم تنه پيكره انساني متعلق به ????سال پيش در كاوش هاي تپه كنار صندل جنوبي خبر داد.
يوسف مجيدزاده گفت: اين نقش برجسته خشتي، يك مرد با دامن منقوش را نشان مي دهد كه دو بازوي برهنه با دستاني بسته شده در مقابل سينه دارد.
وي افزود: نقوش ظرفهاي سنگي به دست آمده از جيرفت نشان مي دهد مردان در آن دوره تاريخي نيم تنه عريان و دامني بلند داشته اند.
او گفت: كشف اين پيكره در تپه كنار صندل جنوب دال بر حاكم نشين بودن آن و محل انجام كارهاي حكومتي از قبيل اداري، انبارداري و نگهباني مي باشد.
وي افزود: بالاتنه پيكره بر اثر فرسايش و ناملايمات جوي تخريب شده و تنها از آن دو بازوي برهنه با دستاني بسته شده در مقابل سينه و يك دامن نقش دار مثلث شكل به رنگ اخرايي بر جاي مانده است.
صدور بيش از 8 هزار بورس تحصيلي
براي دانشجويان بين المللي
مهر: دانشجويان بين المللي روزهاي رضايت بخشي در دانشگاه هاي چين خواهند داشت به طوري كه دولت اين كشور براي بيش از 8 هزار دانشجوي بين المللي براي تحصيل در چين بورس تحصيلي صادر كرده است.
شوراي بورس تحصيلي چين در سال 2006 تلاش هاي گسترده اي براي جذب هرچه بيشتر دانشجويان بين المللي به خرج داده و در اين زمينه به اموري هم چون ارتقاي كيفيت خدمات آموزشي توجه ويژه داشته است.
بر اساس گزارش روزنامه خلق، در سال 2006، دولت اين كشور 7 هزار دانشجو را نيز براي ادامه تحصيل در دانشگاه هاي خارجي با استفاده از بورس دولتي برگزيد كه عمدتا دانشجوي دوره دكتري بوده اند.
دولت چين برنامه گسترده اي براي ارتقاي سطح علمي اين كشور در 20 سال آينده دارد و اعزام دانشجويان مستعد به دانشگاه هاي خارجي در همين راستا صورت مي گيرد.
بررسي پرونده پذيرفته شدگان
آزمون هاي وزارت بهداشت
مهر: رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت از بررسي پرونده پذيرفته شدگان آزمون هاي مختلف وزارت بهداشت براي بررسي صحت ارسال مدارك خبر داد و گفت: افرادي كه مداركي جعلي براي وزارت بهداشت ارسال كرده باشند، از نظام آموزشي حذف خواهند شد.
كي قباد طاهرنژاد با بيان اين مطلب افزود: ممكن است برخي افراد به طور سهوي يا عمدي در مدارك ارسالي خود مشكلاتي داشته باشند كه اين موضوع پس از پذيرفته شدن افراد در آزمون هاي مختلف به صورت تصادفي (رندوم) بررسي مي شود و در صورت صحت تخلف اين افراد از سيستم آموزشي اخراج مي شوند.
وي ياد آور شد: ممكن است در روند بررسي مدارك متوجه شويم كه فردي صلاحيت استفاده از سهميه خاصي را نداشته و مدرك آن را جعل كرده است و مدرك جعلي را ارسال كند كه پس از بررسي مدارك و اطلاع يافتن از اين مسئله با وي برخورد مي شود.
رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي خاطرنشان كرد: حتي اگر مدرك ارسالي از روي غفلت و به طور سهوي جعلي باشد با فرد برخورد مي شود.
وي افزود: پس از ارسال مدارك، برگزاري آزمون و اعلام نتايج، تعدادي از پرونده هاي پذيرفته شدگان دوباره به صورت تصادفي بررسي مي شود.

آموزش عالي
تقدير از 60طرح برگزيده
هشتمين جشنواره جوان خوارزمي
گروه علمي فرهنگي- مراسم هشتمين دوره جشنواره جوان خوارزمي با تقدير از 37طرح برگزيده بخش دانش آموزي و 23 طرح برگزيده بخش دانشجويي و آزاد، ديروز با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير آموزش و پرورش و جمعي از استادان، پژوهشگران و مسئولان در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد.
به گزارش همشهري، در اين دوره از جشنواره جوان خوارزمي كه با همكاري سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران و وزارت آموزش و پرورش برگزار مي شود، براي نخستين بار داوري طرح ها در دو بخش دانش آموزي و دانشجويي و آزاد به صورت مشترك انجام شد.
دبيرخانه جشنواره پس از بررسي 961 طرح دريافت شده در بخش دانشجويي و آزاد، 47 طرح را به هيات داوران ارائه و در نهايت 23 طرح به عنوان برگزيدگان نهايي هشتمين جشنواره جوان خوارزمي در بخش دانشجويي و آزاد انتخاب شدند. از بين 23 طرح برگزيده، سه طرح (يك پژوهش بنيادي در علوم پايه، يك پژوهش كاربردي در زمينه مواد و متالوژي و يك طرح ابتكاري در گروه هنر و معماري) به عنوان رتبه اول، هفت طرح به عنوان رتبه دوم و 13طرح به عنوان رتبه سوم برگزيده شده اند.
در بخش دانش آموزي هشتمين جشنواره جوان خوارزمي نيز كه به طرح هاي ارائه شده از سوي دانش آموزان مقطع متوسطه، كاردانش و پيش دانشگاهي و دانشجويان دوره  كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني و حرفه اي و مراكز تربيت معلم اختصاص دارد، 22هزار و 831 طرح از 32 استان كشور در گروه هاي تخصصي برق و الكترونيك، كامپيوتر، فيزيك، شيمي، عمران، مكانيك، رياضي، علوم زيستي و پزشكي، ادبيات و زبان فارسي، علوم اجتماعي،  علوم انساني و هنر به دبيرخانه هاي استاني ارائه شد كه در مجموع 603 طرح به دبيرخانه مركزي ارسال و پس از ارزيابي علمي، 50 طرح به هيات داوران ارائه و در نهايت 37 طرح به عنوان برگزيدگان نهايي بخش دانش آموزي هشتمين جشنواره جوان خوارزمي انتخاب شدند. در مجموع، در بخش پژوهش هاي بنيادي هشت طرح، در پژوهش هاي كاربردي هفت طرح، در پژوهش هاي توسعه اي پنج طرح و در بخش ابتكار سه طرح برگزيده معرفي شدند.
فارغ التحصيلان بدهكار صندوق رفاه دانشجويان ممنوع الخروج مي شوند
مهر: صندوق رفاه دانشجويان ابلاغيه اي را به اداره گذرنامه مبني بر جلوگيري ازخارج نشدن بدهكاران اين صندوق از كشور ارسال كرده است. بنابراين دانشجويان و فارغ التحصيلان بدحساب صندوق رفاه با مشكل خروج از كشور مواجه خواهند بود.
رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم گفت: از سال 1332 كه صندوق رفاه دانشجويان تأسيس شده تاكنون دانشجويان بدهكار زيادي از صندوق تسهيلات گرفته اند كه بايد بازپرداخت آن را به صندوق بازگردانند. پيگيري هاي صندوق براي بازپرداخت دانشجويان در حال حاضر بي سابقه است به طوري كه دستورالعمل مصوب گذشته را به جريان انداخته و بر اساس آن ابلاغيه اي به تمامي وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي دولتي ارسال كرده است.
مهرداد فولادي نژاد افزود: به وسيله به جريان انداختن دستورالعمل مصوب صندوق رفاه، كليه سازمان ها و نهادهاي دولتي و مؤسسات تعاوني و خصوصي موظف هستند نسبت به معرفي فارغ التحصيلان و واريز بدهي آنان با صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم همكاري كنند. وي اظهار داشت: اين سازمان ها موظف هستند در صورت استخدام فارغ التحصيلان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي اعم از قراردادي، پيماني و رسمي بر اساس مبالغ اعلام شده نسبت به كسر اقساط از حقوق فارغ التحصيلان و واريز آنها به حساب صندوق رفاه اقدام كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |