يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۰ - Dec 17, 2006
پس از چهل سال
كهريزك از آلودگي پاك مي شود
فاطمه ستوده
يك منطقه كوچك كه سال ها زباله هاي شهري بزرگ را در خود جاي داده است. يك لحظه چشم  هايتان را ببنديد و حدس بزنيد كه زباله هاي خانگي و ديگر زباله هاي شهر كجا دفع مي شوند. راه دوري نرويد. كهريزك زياد دور نيست، جايي در جنوب تهران، نزديك ري. جايي كه به آسايشگاه سالمندان اش مشهور است، ميزبان چهل ساله زباله هاي تهراني هاست. در اين چهل سال، در منطقه 500 هكتاري كهريزك، 30 ميليون تن زباله و 10 ميليون تن گاز متان انباشته شده كه خطرات بي شماري را براي زيست محيط منطقه به همراه داشته است.
سال 84 اولين قدم ها براي پاكسازي منطقه كهريزك از آلودگي برداشته شد. بر همين اساس، تفاهم نامه اي ميان مسئولان ارشد محيط زيست، بانك جهاني و شهرداري تهران به امضا رسيد كه طبق آن به ايران وام 150 ميليون دلاري براي بازيافت زباله اعطا شد. بانك جهاني متعهد شده بود تا ژانويه 2006 مبلغ 250 ميليون دلار وام براي اجراي طرح هاي بازيافت زباله با سود چهار درصدي به شهرداري تهران پرداخت كند كه بازپرداخت آن به ضمانت دولت ايران از نه سال ديگر آغاز مي شود. هم چنين كميته محيط زيست بانك جهاني شهرداري تهران را مركز پيشرو در اجراي طرح هاي زيست محيطي در ميان كشورهاي در حال توسعه خواند. همان زمان شهرداري تهران يكي از مهم ترين طرح هاي خود براي استفاده از اين وام را جلوگيري از دفن زباله در كهريزك عنوان كرد و مقدار در نظر گرفته شده از اين وام براي طرح كهريزك را 75 ميليون دلار اعلام كرد. جمع آوري گاز متان موجود در كهريزك از ديگر رويكردهاي شهرداري در استفاده از وام بانك جهاني بود: 20 ميليون دلار هم براي اين طرح در نظر گرفته شده كه البته از محل فروش انرژي حاصل از گاز متان جبران خواهد شد.
ماه ها گذشت و هنوز پروژه استحصال گاز متان كهريزك به اجرا درنيامده بود. دي ماه 1384، مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران درباره اجرايي شدن قريب الوقوع اين پروژه گفت: پروژه استحصال گاز متان، امحاي حوضچه شيرابه كهريزك و بهينه سازي صنايع كمپوست با همكاري بانك جهاني در شرف اجرايي شدن است... تمام مراحل مقدماتي، انتخاب پيمانكار و انتخاب شيوه اجرا به پايان رسيده است و در مجموع 40 ميليون دلار هزينه امحاي حوضچه شيرابه، استحصال گاز متان و ساماندهي صنايع كمپوست در كهريزك تهران مي شود.
ارديبهشت ماه 85 و همزمان با روز زمين پاك،  خبرهاي خوشي از منطقه كهريزك تهران به گوش رسيد.
اين بار مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران از برنامه پنج ساله شهرداري براي از بين بردن آلودگي هاي زيست محيطي ايجاد شده در منطقه سخن گفت و اعلام كرد كه اكنون چاهك هاي مربوط به اجراي پروژه حفر شده اند و فيلرها (سوزاننده گاز) در حال نصب اند تا در دوم ارديبهشت با خروج گاز متان از زير زباله هاي انباشته شده و سوزاندن آن، مرحله نخست اجراي اين طرح آغاز شود. طبق گفته هاي ابراهيمي، اجراي اين پروژه براي مردم تهران درآمدزاست؛ چرا كه بر اساس پيمان كيوتو به دليل اثرات تخريبي گاز متان بر روي لايه اوزون، ايران به ازاي تبديل هر تن گاز متان به co2 بين 4 تا 4 و نيم دلار طي نظارت بانك جهاني دريافت مي كند. البته قرار است تمام عوايد حاصل از اجراي اين طرح براي بهينه سازي وضعيت كهريزك هزينه شود و در صورتي كه كارها طبق روال پيش برود، تا پايان سال 1390 آلودگي موجود در منطقه برطرف و كهريزك به تفرجگاه تبديل مي شود.
بالاخره دوم ارديبهشت ماه 85 پروژه بين المللي زيست محيطي استحصال گاز متان در كهريزك به بهره برداري رسيد. شهردار تهران در آن مراسم از توقف دفن غيراصولي زباله در كهريزك گفت، به شكلي كه از توليد شيرابه هاي خطرناك جلوگيري شود تا در سال آينده و در روز جهاني زمين پاك، منطقه كهريزك از وضعيت فعلي اش خارج شده باشد. بر اساس اين طرح، گاز متان موجود در مركز دفن زباله كهريزك بايد به صورتي تخليه شود كه قابليت تبديل به انرژي هاي همسو با استانداردهاي زيست محيطي را داشته باشد.
با بهره برداري پروژه استحصال گاز متان، اجراي برنامه هاي سازمان بازيافت و تبديل مواد تهران در صدر برنامه ها قرار گرفت. مردادماه 85، مدير پروژه بانك جهاني سازمان بازيافت گفت كه ميزان بازيافت، روزانه 100 متر مكعب گاز متان از مركز دفن زباله كهريزك در شهرستان ري است كه اين ميزان گاز از چهار حلقه گاز اصلي و 36 چاه گمانه استحصال مي شود و هر چاه قابليت استحصال 25 تا 50 مهر مكعب گاز متان را دارد. در فاز اول اين ميزان گاز استحصال شده توسط مشعل هاي كاملا استاندارد با تكنولوژي روز اروپا و با هدف كاهش آلودگي و اهداف زيست محيطي سوزانده مي شود و در فاز دوم اين پروژه به زودي با ظرفيت 50 حلقه چاه اصلي در اراضي اصلي شمالي كهريزك به ميزان قابل ملاحظه اي گاز استخراج مي شود. در فاز سوم هم 250 تا 300 حلقه چاه اصلي حفر مي شود.
حالا انگار كم كم اهالي كهريزك مي توانند بعد از چهل سال خواب راحتي داشته باشند. منطقه از آلودگي پاك مي شود. خوب بخوابيد.

چشم انداز
006459.jpg
چهل سال است كه زباله هاي تهراني ها در منطقه كهريزك انباشته مي شود، اين انباشت زباله خطرات بي شمار براي اهالي منطقه در پي داشته است. بر همين اساس شهرداري تهران طي يك سال گذشته جلوگيري از دفن زباله در كهريزك را در دستور كار خود قرار داد و تصميم گرفت گاز متان انباشته شده در كهريزك را به شكلي تخليه كند كه بتوان به انرژي هاي همسو با استانداردهاي زيست محيطي دست پيدا كرد.
با اجرايي شدن برنامه استحصال گاز متان، مي توان اميدوار بود كه منطقه كهريزك از آلودگي هاي زيست محيطي چهل ساله پاك شود و قدم هاي جديدي را در نزديك شدن به استانداردهاي جهاني سازمان محيط زيست بردارد.

ممنوعيت شكار در مازندران
تا مهر 1390
006462.jpg
ايسنا: هرگونه شكار و تيراندازي در محدوده مناطق لفور و رزن واقع در استان مازندران تا اول مهرماه 1390 ممنوع شد.
حدود منطقه لفور از شمال از مرتع نوم به سمت شرق حد جنگل هاي تنگ ضلع جنوبي قرآن تالار(قارن نفار) در رودخانه بابل كنار سپس در ادامه از راه مالرو حد جنوبي روستاي قرآن تالار تا مرتع وسي لو در ادامه به مرتع پايين شيخك در ادامه راه خاكي شيرگاه به بابل كنار و امتداد اين جاده تا روستاي كليج خيل سپس از حد شمالي جنگل هايي كه در ضلع جنوبي روستاي كليج خيل قرار دارند تا روستاي سرچاك، از شرق از حد جنگل هاي بخش غربي روستاي سرچاك به طرف جنوب در امتداد مسير خط آهن تا روستاي كردآباد سپس در ادامه جاده مالرو كردآباد به مراتع ام آينه - موزي كتي -پايين ممرزفمند -سرونيك -شمشيربن پايين  يخ دره تا بنه هدايت اسماعيلي (ارتفاع 1800 متر)، از غرب از جاده مالرو افراسرك به امام كلا به طرف شمال در ادامه پس از عبور از مراتع پلهم كتي پس از تمايل به سمت غرب ضمن تلاقي با رودخانه كررودبار به طرف شمال متمايل و در امتداد رودخانه كررودبار به روستاي امام كلا به طرف غرب متمايل ضمن تلاقي با رودخانه خريون تا روستاي خليل كلا و سپس در امتداد رودخانه مرزي دره به سمت شرق تا روستاي كالي كلا سپس در ادامه به سمت شمال در امتداد راه مالرو كالي كلا به ارتفاعات رفته سپس مرتع سرتالار در امتداد خط الراس به سمت شمال بنه كوه سپس مرتع كرات كتي تا مرتع نوم و از جنوب از بنه هدايت اسماعيلي به طرف غرب در امتداد به بنه آقاجان سپس راه مالرو چاخاني در ادامه از منحني ميزان 1750 متر به سمت مراتع جلوك در ادامه متمايل به سمت جنوب به مرتع مرسن در ادامه مرتع دعوائي و پس از مراتع لي سرك و در ادامه جاده مالرو افراسرك به امام كلا اعلام شده است.
بر اساس اين گزارش همچنين منطقه رزن از شمال از تقاطع جاده خوشواش به سمت شرق در امتداد همين يال تا قله اسكين، از شرق از قله اسكين به سمت جنوب غربي پس از عبور از ملك اسكين - قله سبزدره - قله كلد - شورت تا تقاطع اين يال با جاده بلده، از غرب از تقاطع جاده خوشواش - بلده - به سمت يال خوشواش (گته يال) و از جنوب از تقاطع يال شرقي دره سبز دره و جاده بلده و در امتداد اين جاده تا دوراهي جاده بلده خوشواش تعيين شده است.

بازتاب
مشاركت عمومي ضامن توسعه پايدار
اداره كل منابع طبيعي استان تهران در پاسخ به مطلبي كه در تاريخ 18/9/85 به نقل از شهردار تهران چاپ شده بود، جوابيه اي به شرح زير داده است:
۱ - همانگونه كه جامعه محترم مطبوعات و مردم شريف تهران خصوصاً تشكل هاي مردمي مرتبط با مباحث منابع طبيعي و محيط زيست واقفند، با توجه به مقررات قانوني خصوصاً اصول 45 و 50 قانون اساسي و ماده آئين نامه اجرايي لايحه قانوني واگذاري و امور اراضي مصوب سال 59 و ماده 2 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع كشور و قانون الحاق يك تبصره به ماده 2 قانون صدرالذكر پارك هاي جنگلي در تصدي سازمان جنگل ها واقع و حسب مقررات قانوني هيچ نهاد، ارگان و... حق تعبير كاربري پارك هاي موصوف را نخواهد داشت.
۲ - نظر به اقدامات انجام شده شهرداري تهران در پارك لويزان اولاً موضوع مورد تعقيب كيفري واقع و هم اكنون پرونده كيفري در شعبه دوم بازپرسي دادسراي ويژه كاركنان دولت مفتوح رسيدگي مي باشد و با ارجاع امر به كارشناس تعداد درختان قطع شده و خسارات وارده مورد برآورد واقع و تاكنون هيچ راي قضايي به نفع مقامات شهرداري به مراجع قضايي صادر نگرديده است.
ثانياً با تقديم دادخواست حقوقي بدواً دستور توقف عمليات اجرايي از مراجع قضايي اخذ و پس از رسيدگي پرونده در شعبه بدون راي حقوقي به نفع اداره كل در ابطال اقدامات شهرداري صادر و متعاقب ابلاغ راي صادره مورد اعتراض شهرداري واقع كه هم اكنون در مرجع تجديد نظر در حال رسيدگي مي باشد.
۳ - با مراجعه به سايت هاي تخصصي و خبري مشخص خواهد شد نگراني افكار عمومي و مردم شريف و فهيم تهران از اقدامات اين سازمان در راستاي حمايت از اهداف زيست محيطي نيست بلكه دغدغه قطع درختان چهل ساله پارك جنگلي لويزان به عنوان ريه تنفسي شهر آلوده تهران مورد لحاظ واقع شده است. ضمناً برابر چه آمار رسمي و نظرسنجي به عمل آمده توجه افكار عمومي به حمايت از تخريب جنگل توسط شهرداري بوده است؟! كه در مصاحبه شهردار محترم تهران بدان توجه و به علت جلوگيري از تخريب جنگل اين سازمان را پاسخگوي افكار عمومي مي دانند. اتفاقاً سوال اين سازمان از شهردار محترم تهران خواهد بود كه چرا با انحراف ايجاد شده در مسير اصلي و مصوب اتوبان (حريم پادگان نيروي دريايي) و هدايت آن به پارك لويزان باعث ايجاد تأخير در اجراي احداث اتوبان شده است؟ هر چند با فرافكني، قلب واقعيات و نقض قوانين و مقررات نمي توان داعيه خدمت به مردم را سر داد و بهتر است صلاح امور شهروندان محترم را توسط خود آنان به قضاوت گذاشت.
۴ - اين اداره كل و سازمان متبوع هيچ گونه وجهي از باب مجوز تغيير كاربري پارك جنگلي مطالبه ننموده است بلكه مبالغ برآورده شده خسارات ناشي از جرم تخريب غيرقانوني جنگل مي باشد كه مي بايست پس از صدور راي قضايي به حساب خزانه واريز گردد.
اين اداره كل و سازمان متبوعه تأكيد به پايبندي به قوانين موضوعه كشور و جلوگيري از استنباط هاي سليقه اي نسبت به قوانين داشته و ضمن اجتناب از هر گونه اظهار غير كارشناسي منتظر اتخاذ تصميم مراجع قضايي به عنوان فصل الختام موضوع خواهد بود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |