يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۰ - Dec 17, 2006
استراتژي جديد، متحدان تازه
سفر دوره اي نخست وزير انگليس به خاورميانه
006510.jpg
گروه بين الملل- توني بلر نخست وزير انگليس سفر دوره اي خود را به خاورميانه شروع كرده است. وي ابتدا با سفر به آنكارا با رجب طيب اردوغان همتاي خود در تركيه ديدار كرد. به گزارش رويتر، نخست وزير انگليس كه تلاش زيادي براي احياي مذاكره ميان فلسطين و اسرائيل تا قبل از پايان فعاليتش در اين سمت كرده است، خواهان به وجود آمدن جرياني در ميان كشورهاي اسلامي است تا طرف هاي فلسطين و اسرائيلي را به ميز مذاكره بازگردانند.(منظور از بازگشت به ميز مذاكره آن است كه دولت فلسطين تشكيل شود و دولت، اسرائيل را به رسميت بشناسد و توسل به خشونت را رد كند).
بلر در آنكارا از يك طرف سعي كرد با نوعي دلجويي از تركيه، اميد آنكارا به پيوستن به اتحاديه اروپا را زنده نگه دارد و از طرف ديگر از طرف تركيه براي رسيدن به اهداف خاورميانه اي انگليس استفاده كند.
بلر قبل از عزيمت به تركيه در اجلاس سران اتحاديه اروپا در بروكسل شركت داشت. در اين نشست موضوع گفتگوي اتحاديه اروپا با تركيه در مورد پيوستن تركيه به اتحاديه در چندين مورد به تعليق درآمد.
سخنگوي بلر با توصيف اردوغان به عنوان فردي كه نفوذ زيادي در منطقه خاورميانه دارد و ارتباط هاي خوبي با رهبران فلسطين و اسرائيل دارد، گفت، سفر بلر در جهت تلاش براي بوجودآوردن يك روند جديد در كشورهاي اسلامي است.
بلر در كنفرانس خبري مشترك با اردوغان گفت: هيچ چيزي در حال حاضر مهم تر از بحران هاي خاورميانه و حل و فصل اين بحران ها نيست زيرا در حال حاضر بحران خاورميانه نه تنها منافع منطقه را در بر مي گيرد بلكه به سود منافع كل جامعه  جهاني است.
نخست وزير انگليس ادامه داد كه من در سفر فعلي خود به منطقه بر يك مساله مهم و اساسي متمركز خواهم شد و اين مساله چيزي جز بحران فلسطين، اسرائيل و اعراب نيست. انگليس تمام تلاش خود را براي حل اين بحران به واسطه ميانجي گريهاي لازم انجام خواهد داد. نخست وزير انگليس البته بحران هاي خاورميانه را با تعبيرهاي رايج و هميشگي توصيف كرد اما از نوع ابتكاري كه بناست اين بحران ها را رفع كند، سخني به ميان نياورد. بلر پس از تركيه عازم قاهره شد تا در مصر با حسني مبارك رئيس جمهوري مصر نيز ديدار كند. ديداري كه به گزارش رويتر از قول يك مقام ناشناس مصري، اميد چنداني براي ثمربخش بودن آن وجود ندارد. بلر در سفر دوره اي خود علاوه بر تركيه و مصر، از تل آويو، نوار غزه و امارات متحده عربي ديدار خواهد كرد. شايد دمشق نيز در برنامه سفر بلر باشد اما تاكنون رسماً اين مهم فاش نشده است.

واكنش حماس به تصميم عباس براي برگزاري انتخابات زودرس
گروه بين الملل- دستور محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين مبني بر برگزاري انتخابات پيش  از موعد با واكنش تند جنبش حماس كه هم اكنون سكان نخست وزيري و اكثريت پارلماني را دردست دارد مواجه شد. به گزارش خبرگزاري ها عباس در سخنراني خود با انتقاد تند از حماس گفت: من دستور تشكيل كميته انتخابات را داده ام كه در اسرع وقت اين كميته زمينه مناسب جهت برگزاري اين انتخابات را فراهم كند. در واكنش به اين اظهارات دولت حماس با انتقاد شديد از اظهارات محمود عباس (ابومازن)، مخالفت خود را با برگزاري انتخابات زودهنگام در فلسطين اعلام و تاكيد كرد: تمامي اظهارات ابومازن و انتقادات او به دولت فعلي فلسطين مغلطه و اشتباهات فاحش بوده است.
محمود الزهار، وزير امور خارجه  فلسطين در واكنش به اظهارات ابومازن تصريح كرد: ابومازن مي خواهد با استفاده از كلمه ملت فلسطين بسياري از اهداف غير قابل قبول خود را به مردم فلسطين تحميل كند.
وي گفت: اظهارات ابومازن سرشار از مغلطه و اشتباه بوده است كه دولت حماس براي پاسخ به اين اشتباهات و مغلطه ها بايد در فرصتي مناسب به يكايك اتهامات وارده از سوي ابومازن پاسخ دهد.
الزهار تصريح كرد: زماني كه ابومازن انتخاب شد تنها 26 درصد از مردم فلسطين به او راي دادند و امروز از تاييد فراگير ملت فلسطين سخن مي گويد.
وزير امور خارجه  فلسطين اظهار داشت: ما از موقعيت خود ميان ملت فلسطين و يا از برگزاري انتخابات زودهنگام هراسان نيستيم بلكه ما معتقديم بايد به راي و خواسته ملت فلسطين احترام گذاشت و دولت فعلي حماس انتخاب دموكراتيك اين ملت است كه بايد به اين انتخاب احترام گذاشت و مهلت زماني مقرر شده براي فعاليت دولت فعلي اين مردم را حفظ كرد.
وي همچنين تاكيد كرد: ما با برگزاري انتخابات زودهنگام مخالفيم و معتقديم دولت بايد بر اساس انتخابات مردمي و دموكراتيكي كه برگزار شده است تا همان مهلت زماني مشخص شده به فعاليت خود ادامه دهد اما موافق انجام گفت وگو هستيم اما نه گفتگويي كه ابومازن به جهت تشكيل حكومت متحد ملي مورد نظرش بر آن اصرار مي ورزد.
محمود عباس ديروز طي سخناني در رام الله با انتقاد گسترده از دولت فعلي حماس و مسوول خواندن اين دولت نسبت به بسياري از بحران هاي جاري در مناطق فلسطيني، خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام رياست تشكيلات خودگردان و شوراي قانونگذاري فلسطين شد.

نشست سران اتحاديه اروپا
در آستانه رياست آلمان بر اتحاديه
گروه بين الملل- نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل راه هاي گسترش اتحاديه اروپا در سال هاي آتي را بررسي كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه در اين نشست سران توافق كردند كه تا تابستان سال آينده آلمان به عنوان رئيس اتحاديه اروپا راهكاري براي قانون اساسي اتحاديه اروپا كه بتواند مورد قبول همه اعضا باشد ارائه كند.
آلمان از اول ژانويه رياست اتحاديه اروپا را پس از فنلاند به عهده خواهد گرفت. از اول ژانويه كشورهاي روماني و بلغارستان نيز به اتحاديه اروپا خواهند پيوست و بدين ترتيب اين اتحاديه داراي 27 عضو خواهد شد.
هم اكنون كشورهاي ديگر در اروپا نيز خود را براي پيوستن به اين اتحاديه نامزد كرده اند و مهم ترين موضوع در اين نشست بررسي راهكارهاي تازه براي پيوستن كشورهاي ديگر به اين اتحاديه بود.
موضوع تركيه همچنان در بحث هاي اين اجلاس مطرح بود و اتحاديه اروپا خواستار آن است كه تركيه فرودگاه ها و بندرهاي خود را به روي هواپيماها و كشتي هاي قبرس جنوبي كه عضو اتحاديه است بگشايد ولي تركيه فقط حاضر شده است يك فرودگاه و بندر را به روي كالاهاي قبرس بگشايد آن هم در صورتي  كه قبرس جنوبي نيز يك فرودگاه و بندر در اختيار قبرس شمالي ترك نشين قرار دهد.
در پي عدم قبول اين پيشنهاد از سوي اتحاديه اروپا، سران تصميم گرفتند گفت وگوهاي مربوط به عضويت تركيه در اتحاديه اروپا را در چندين مورد ادامه ندهند.
موضوع پناهندگان و همچنين سياست اتحاديه اروپا در مورد ايران و سوريه نيز از موضوع هاي ديگر مطرح در اين نشست بود. اتحاديه اروپا ضمن تأكيد بر اين موضوع كه ايران بايد تعليق را بپذيرد موافقت خود را با تحريم در صورتي  كه شوراي امنيت در مورد آن توافق كند اعلام كردند. در همين رابطه آنان به نقش ايران در منطقه نيز اشاره كرده و خواستار نزديكي مواضع بين ايران و ديگر كشورهاي گفت وگو كننده با ايران شدند. اتحاديه اروپا از سوريه نيز خواست از هرگونه دخالت در امور لبنان خودداري كند و با كميته اي كه مأمور رسيدگي به سوءقصد به جان حريري شده است همكاري كند.
مواضع اتحاديه اروپا در مورد ايران در حالي مطرح مي شود كه بسياري از كشورهاي اروپايي همچنان بر گفت وگو با ايران پافشاري مي كنند و پس از گزارش بيكر- هاميلتون دولت آمريكا نيز تحت فشار قرار گرفته است براي آرام كردن اوضاع عراق از ايران و سوريه نيز كمك بخواهد. در نشست بروكسل، سياست خارجي محور اصلي نبود و سران توجه خود را بيشتر به گسترش اين اتحاديه معطوف كرده بودند.

آمريكا مستقيماً با كره شمالي مذاكره مي كند
گروه بين الملل- در آستانه ازسرگيري مذاكرات شش جانبه هسته اي درباره كره شمالي در پكن، ديروز آمريكا اعلام كرد كه در حاشيه اين مذاكرات به طور دوجانبه و مستقيماً با كره شمالي گفت وگو خواهد كرد.
كريستوفر هيل نماينده آمريكا در اين مذاكرات ديروز هنگام ورود به ژاپن براي يك توقف كوتاه پيش از پرواز به پكن و شركت در مذاكرات شش جانبه به خبرنگاران گفت: امروز (يكشنبه) با نماينده كره شمالي در مذاكرات به طور مستقيم و دوجانبه گفت وگو خواهد كرد. هيل كه پيش از آغاز اين سفر گفته بود به اين مذاكرات خوش بين نيست و ديگران هم نبايد چندان به نتايج آن خوش بين باشند گفت، آمريكا با برنامه هسته اي كره شمالي مخالف است اما با رژيم حاكم بر اين كشور مخالف نيست. بنابراين روز يكشنبه مذاكرات مستقيمي ميان دو طرف برگزار خواهد شد تا نظرات خود را با يكديگر مبادله كنند.
هيل در واكنش به سخنان نماينده كره شمالي كه خواستار توقف سياست خصمانه واشنگتن در قبال اين كشور شده بود گفت: من به صراحت مي گويم كه آمريكا در برابر برنامه هسته اي پيونگ يانگ سياست خصمانه دارد.

تغييرات گسترده
در سياست هاي امنيتي دولت عراق
گروه بين الملل- كنفرانس آشتي ملي عراق ديروز با حضور 200 شخصيت عراقي و عرب در بغداد گشايش يافت.
نوري مالكي نخست وزير عراق در اين كنفرانس با تاكيد بر ضرورت انجام تغييرات ريشه اي در وزارتخانه هاي اين كشور گفت: انجام اين تغييرات با توجه به آينده اي كه عراق با آن روبروست، بسيار مهم است. وي همچنين از شركت كنندگان خواست كه موضعي محكم و مشخص درباره رويارويي با گروه هاي تكفيري و بقاياي رژيم سابق اتخاذ كنند.
مالكي در ادامه سخنان خود با اين مقدمه چيني كه سلاح ها بايد دست دولت باشد گفت بهترين راه اين است كه شبه نظاميان را در دولت و ارتش عراق ادغام كنيم .
نخست وزير عراق در ادامه و در يك چرخش سياسي اعلام كرد كه درهاي ارتش عراق به روي فرماندهان و نظاميان سابق نظام عراق باز است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |