يكشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۰ - Dec 17, 2006
گفت و گو با رئيس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان يزد
افزايش سرانه ملي با توسعه گردشگري
علي اصغر محمدي
006426.jpg
006423.jpg
يك گروه از خبرنگاران حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ، طي سفري دو روزه از مكان هاي تاريخي و جاذبه هاي گردشگري استان يزد بازديد كردند. در جريان اين سفر خبرنگار همشهري با عزيز الله سيفي ، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد گفت و گويي انجام داده است كه چكيده آن را مي خوانيد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد ، گردشگري و توسعه  آن در كشور را تنها راهكار اساسي براي توسعه  اقتصادي و اشتغال زايي در كشور دانست و گفت: بالاترين درآمد سرانه  كشورهاي توسعه يافته از بخش توريسم و گردشگري است.
عزيرالله سيفي افزود: شرايط اقليمي  و جغرافيايي خاص اين استان ، جذابيت هاي تاريخي و طبيعي فراواني را در پي داشته و آن را به اولين شهر خشت خام ايران تبديل كرده است. وي افزود: شهر يزد كه بر اساس روايات  تاريخي به دار العباد، دارالسلام ، شهر دوچرخه ها و شهر بادگير معروف است ، بر اساس اعلام سازمان ملي يونسكو دومين شهر تاريخي جهان بعد ا ز شهر ونيز ايتالياست كه آثار ارزشمند تاريخي فراواني را در خود جاي داده است. وي در ادامه گفت : استان يزد در جذب گردشگر بعد از استان هاي خراسان رضوي، فارس و اصفهان در رتبه چهارم كشور قرار دارد.
به گفته سيفي ، كمي آب و كويري بودن يزد، مردم اين استان را با انگيزه  صرفه جويي به استفاده از قنات و بادگير و ابداعات متنوع در آن ها برانگيخته كه همچنان استفاده از اين فنون در استان قابل مشاهده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد با اشاره به بافت تاريخي اين شهر كه با وسعت 743 هكتار در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، گفت: اين بافت تاريخي كه هم اكنون نيز حركت و زندگي در آن جاري است ، در كنار جاذبه هاي ديگر استان نظير كوير گردي ، بيابانگردي، حمام شن ، اتومبيلراني در كوير، اسكي و بسياري از جاذبه هاي ديگر در توسعه  و رشد صنعت گردشگري يزد و جلب گردشگران داخلي و خارجي تاثير به سزايي دارد. وي تاكيد كرد: در استان يزد علاوه بر مناطق كويري و بيابان گردشگران امكان استفاده از مناطق كوهستاني و ييلاقات معروف آن را نيز دارند كه اين شرايط دوگانه آب و هوايي همواره جاذبه اي ويژه براي گردشگران محسوب مي شود.
ساخت و ساز در بافت تاريخي
وي درباره ساخت كتابخانه و عمارت كلانتري در داخل بافت تاريخي كه ثبت جهاني آن را تهديد مي كند گفت: روند ساخت اين كتابخانه در داخل بافت تاريخي متوقف شده است و با توجه به مسائل پيش آمده، دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري نيز در حال پيگيري است  ، اما تا به امروز حكم دادگاه مبني بر تعديل ارتفاع كتابخانه است.
سيفي در زمينه ساختمان نيروي انتظامي در داخل بافت تاريخي يزد اظهار داشت: ادعاي نيروي انتظامي آن است كه مجوز ساخت اين كلانتري زماني صادر شده كه هنوز بافت به ثبت ملي نرسيده بوده، اما سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده كه در همان زمان نيز نيروي انتظامي هيچ گونه مجوزي از ما دريافت نكرده است و ساخت اين كلانتري در داخل بافت با توجه به اين موضوع كه بافت ثبت ملي شده، خلاف قوانين ميراث فرهنگي است و در حال حاضر نيز كار ساخت كلانتري متوقف شده است و منتظر رأي دادگاه هستيم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد افزود: به هر جهت ما بايد مطيع قانون باشيم اما خوشبختانه تا به امروز قانون نيز راي بر كوتاه كردن كتابخانه داده  است. به گفته وي در حال حاضر تعامل خوبي ميان سازمان ميراث فرهنگي با شهرداري يزد وجود دارد و ساخت و سازهاي درون بافت بايد طبق ضوابط ميراث فرهنگي باشد. نكته مهم و جالب توجه اين است كه مردم هم به ارزش تاريخي و ميراث فرهنگي خانه هاي خود آگاهي پيدا كرده اند و به همين دليل بافت يزد همچنان زنده و پويا به حيات خود ادامه مي دهد. البته به اين معني نيست كه مواردي از تخلف را نداشته و يا نداريم، اما مهم اين است كه ما طبق قانون عمل مي كنيم.
وي در مورد اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري يزد گفت: اعتبارات سال 85 نسبت به 84 در حدود 80 درصد افزايش يافته است. در سال گذشته اعتبار سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري يزد يك ميليارد و 800 ميليون تومان بود در حالي كه در امسال اين ميزان به سه ميليارد تومان افزايش يافته است و اين بودجه در بخش هاي مختلف سازمان به استثناي پايگاه ها در حال جذب است.
سيفي افزود: اعتبار پايگاه ها از بخش اعتبارات ملي اختصاص مي يابد و درصدد دريافت اين اعتبارات هستيم تا هرچه زودتر آنها را به پايگاه ها اختصاص دهيم.البته ظرفيت ها و طرح هاي ما جهت جذب اعتبارات در سه بخش ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري تا سقف 30 ميليارد تومان است و اميدوارم با اختصاص به موقع بتوانيم قدم هاي مثبتي در راه حفظ و احياء بناها و آثار تاريخي برداريم.
تهيه فهرست آثار ميراث فرهنگي استان
وي با اشاره به تهيه فهرست آثار ميراث فرهنگي استان براي ثبت ملي گفت: استان يزد سرشار از ميراث معنوي است ، مراسم عزاداري مانند محرم ، نخل گرداني  ، مراسم اقليت هاي ديني ، گويش هاي محلي كه كار جمع  آوري آنها را از سال هاي قبل در همه شهرستان هاي استان مانند مهريز، يزد، ميبد، اردكان ، ابركوه و...را شروع كرده ايم و حوزه معاونت فرهنگي به زودي فهرست اين آثار را به پژوهشكده مردم شناسي اعلام خواهد كرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و جهانگردي استان يزد اضافه كرد: ضمن آن كه در شش ماه اول سال جاري 120 اثر تاريخي يزد ثبت ملي شدند و 100 پرونده ديگر نيز براي ثبت آماده است.
وي از حفاري هاي غيرمجاز در شهرهاي تاريخي به عنوان يكي از مشكلات عمده سازمان هاي ميراث فرهنگي در استان ها نام برد و گفت : سرقت هاي فرهنگي در استان يزد با تلاش اداره مبارزه با جرايم اقتصادي و تشكيل يگان حفاظت سازمان و ارتقاء سطح آگاهي مردم سير نزولي داشته است. البته مواردي بوده كه با تلاش نيروي انتظامي سارقان موفق به خارج كردن آثار نشدند. وي علت كاهش نيافتن آمار حفاري هاي غيرمجاز را گستردگي بافت تاريخي در سطح استان اعلام كرد و افزود: تشكيل پايگاه هاي يگان حفاظت در سراسر استان ، توجه بيشتر به آموزش هاي فرهنگي جهت بالابردن سطح آگاهي مردم بومي ، بازنگري قوانين موجود در برخورد با متخلفين ، صدور رأي متناسب با جرايم انجام شده در حوزه ميراث فرهنگي، گسترش تعامل با نيروي انتظامي استان و حمايت از تشكل هاي غيردولتي دوستداران ميراث فرهنگي ازجمله اقدامات انجام شده در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد ، به شناسايي 31 منطقه  اكوتوريستي در اين استان با همكاري محيط زيست و منابع طبيعي اشاره كرد و گفت: شناسايي و مطالعات اوليه  اين مناطق  آغاز شده است. همچنين وي از شناسايي 35 غار طبيعي در اين استان خبر داد.
معماري اسلامي منحصربه فرد
سيفي  ، استان يزد را از نظر معماري اسلامي منحصر به فرد دانست و تصريح كرد: مسجد جامع يزد با گلدسته هاي سر به آسمان كشيده شده با زيبايي و معماري بي نظير خود گردشگران و پژوهشگران را شگفت زده مي كند. وي اضافه كرد: اولين و تنها مسجد ايراني و اسلامي كه قدمت آن به دوره  ساساني باز مي گردد نيز در شهرستان فهرج استان يزد، قرار دارد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد ، موزه هاي موجود در اين استان را 14 موزه ذكر كرد و اظهار داشت: هر يك از اين موزه ها آثار نفيس و ارزشمندي را از تاريخ استان يزد در خود جاي داده اند.
سيفي در خصوص زيرساخت هاي گردشگري اين استان خاطر نشان كرد: هم اكنون 31 هتل با 2130 تخت به گردشگران و مسافران خدمات دهي مي كنند كه در اين زمينه جهت افزايش اماكن ا قامتي، ساخت 16 هتل با ظرفيت 1200 تخت و 1608 اتاق نيز در برنامه هاي جاري گردشگري قرار گرفته است. به گفته  وي ، 11 واحد مهمان پذير ، 13 سفره خانه و 28رستوران بين راهي نيز در گردشگري استان يزد فعاليت دارند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد ، با اشاره به تغيير كاربري هاي گردشگري در بسياري از خانه هاي قديمي  و كاروانسراهاي تاريخي اين استان به عنوان هتل و رستوران گفت: خوشبختانه رقابت بسياري خوبي در بخش خصوصي اين حوزه صورت گرفته است ، به طوري كه از پررونق ترين هتل هاي يزد مي توان به هتل هاي سنتي اشاره كرد. وي همچنين از شناسايي 18 روستاي هدف گردشگري در استان يزد خبر داد و خاطر نشان كرد: اخيرا عمليات ساخت پنج مجتمع بين راهي ، دو كمپ اقامتي و دو هتل جديد از طريق شركت توسعه  گردشگري ايران در مناطق مختلف اين استان آغاز شده است.
صنايع دستي
سيفي با اشاره به اهميت صنايع دستي استان يزد نيز گفت: قالي، قاليچه، گليم، مخمل، زري، چادر شب، دستمال، مرس ريزه  جيم، قناويز، اجرامي، شمد، ترمه بافي، پرده، زيلو، روفروشي، كرباس، بقچه، لنگ، كيسه حمام، خورجين، پتو ، سفال ، سراميك، حصير، كاشي و گيوه، از مهمترين صنايع دستي استان يزد است كه در ميان صنايع دستي قالي بافي، ترمه بافي، زيلوبافي، ساخت سفال سراميك و كاشي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي افزود: فرش و قالي از جمله صنايع دستي معروف استان يزد است كه به دليل اهميت و زيبايي 50?درصد توليدات اين حوزه به خارج از كشور صادر مي شود و 50?درصد نيز در داخل كشور به فروش مي رسد. وي زيلو بافي را صنعت منحصر به فرد يزد عنوان كرد و افزود: شهرستان ميبد مهم ترين و قديمي ترين مركز بافت زيلو است كه عمر قديمي ترين زيلوي موجود در آن به سال 808 هجري قمري مي رسد. به گفته سيفي در يزد شيريني هاي سنتي مانند باقلوا، قطاب، لوز نارگيل، پشمك، نان برنجي و حاجي بادام نيز تهيه مي شود.

همايش
همايش بررسي مشكلات
صنعت گردشگري استان يزد
گروه علمي فرهنگي - همايش بررسي مشكلات و ارائه راهكارهاي صنعت گردشگري استان يزد 16اسفند در محل مركز همايش هاي هلال احمر يزد برگزار مي شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با اعلام اين مطلب به خبرنگار همشهري گفت: هدف از برگزاري اين همايش، بررسي چالش ها و موانع صنعت گردشگري، شناسايي پتانسيل هاي گردشگري، ارائه راهكارهاي حل مشكلات توريستي و بهينه سازي صنعت گردشگري است.
عزيزالله سيفي، نياز به بازنگري در قوانين و ضوابط مرتبط با صنعت گردشگري، نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگري، نقش بخش خصوصي در ترويج و رونق صنعت گردشگري و زيرساخت هاي آن را از جمله محورهاي همايش برشمرد.
به گفته وي، همزمان با برگزاري اين همايش، نمايشگاه معرفي دستاوردهاي آموزشي، فرهنگي و تبليغاتي با هدف آشنايي با جاذبه هاي تاريخي و گردشگري استان يزد نيز بر پا مي شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، امنيت سرمايه گذاري داخلي و خارجي در صنعت گردشگري، نقش آموزش در فرهنگ و بهينه سازي صنعت گردشگري، طبيعت گردي (اكوتوريسم)، حمايت از صنايع دستي بومي و تاثير آن در رونق اقتصاد گردشگري و نقش بافت تاريخي و تاثير آن در توسعه صنعت گردشگري را از ديگر محورهاي همايش اعلام كرد.
مهلت ارسال مقالات تا تاريخ 30/10/85 است و علاقه مندان به شركت در اين همايش براي دريافت اطلاعات بيشتر و ثبت نام مي توانند به پايگاه اينترنتي: www.yazdtourismseminar.com مراجعه كنند.
اين همايش با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، دانشگاه آزاد اسلامي يزد و با حمايت جمعيت هلال احمر و شهرداري يزد برگزار مي شود.

استحكام بخشي قلعه فلك الافلاك
ايسنا: مدير اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان گفت: عمليات استحكام بخشي قلعه تاريخي فلك الافلاك به زودي آغاز مي شود.
سيروس ابراهيمي با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده براي اجراي اين طرح، افزود: براي انجام اين طرح 2 ميليارد ريال در نظر گرفته شده كه از محل اعتبارات ملي تامين شده است.
قلعه تاريخي فلك الافلاك يكي از آثار مهم تاريخي لرستان به شمار مي رود كه در بلندترين نقطه شهر خرم آباد واقع شده است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |