چهارشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۹ - Jan 10, 2007
سنتوري و رئيس به جشنواره مي رسند
009657.jpg
گروه ادب و هنر- در شرايطي كه هيأت انتخاب فيلم هاي ايراني بيست وپنجمين جشنواره فيلم فجر آخرين بررسي ها را براي معرفي آثار راه يافته به جشنواره انجام مي دهند، منابع آگاه از قطعيت حضور سنتوري و رئيس در فستيوال امسال خبر مي دهند.
سنتوري آخرين ساخته داريوش مهرجويي كه از چند ماه پيش آماده نمايش شده مشكلاتي براي دريافت پروانه نمايش داشت كه گويا با انجام جرح و تعديل هايي، مشكل فيلم حل شده است. با اعمال اصلاحات صورت گرفته روي فيلم سنتوري ، تازه ترين اثر مهرجويي راهي جشنواره فجر مي شود. در اين فيلم كه به روايت زندگي پرفرازونشيب يك نوازنده سنتور مي پردازد، بهرام رادان و گل شيفته فراهاني نقش هاي محوري را بازي كرده اند. رئيس ساخته مسعود كيميايي اما هنوز در مرحله تدوين قرار دارد. مصطفي خرقه پوش اين روزها به صورت فشرده به مونتاژ اين ساخته كيميايي مي پردازد تا فيلم به جشنواره برسد. گويا هيأت انتخاب، چند حلقه تدوين شده و مقداري از راش هاي رئيس را ديده و آن را براي حضور در بخش مسابقه سينماي ايران انتخاب كرده اند.
رئيس ماجراي يك پدر و پسر است. پدر پس از سال ها دوري از وطن، در جست وجوي فرزندش به ايران مي آيد؛ آن هم در شرايطي كه پسر با يك باند خلاف قانون دچار درگيري شده است. رئيس يكي از پربازيگر ترين فيلم هاي جشنواره امسال است و در آن چهره هايي چون فرامرز قريبيان، خسرو شكيبايي، داريوش ارجمند، مهناز افشار، لعيا زنگنه، امين تارخ و پولاد كيميايي حضور دارند.
رئيس و سنتوري در حالي به جشنواره مي آيند كه پيش از اين حبيب  ايل بيگي - مدير روابط عمومي بيست وپنجمين جشنواره فيلم فجر- از قطعيت حضور 10 فيلم خبر داده بود. به گفته مدير روابط عمومي جشنواره، تاكنون حضور فيلم هاي اتوبوس شب (كيومرث پوراحمد)، سنگ، كاغذ، قيچي (سعيد سهيلي)، اخراجي ها (مسعود ده نمكي)، پاداش سكوت (مازيار ميري)، روز سوم (محمدحسين لطيفي)، بالاتر از آسمان (فريدون حسن پور، هميشه سربلند (سعيد تهراني)، شب كايت ها (حبيب الله بهمني) و آخرين ملكه زمين (محمدرضا عرب) در جشنواره قطعي شده است. اين فيلم ها در بخش هاي مسابقه سينماي ايران و ميهمان به نمايش درخواهند آمدند.

نقاشان بزرگ مكزيك در نمايشگاه هنر انقلاب هاي دنيا
009594.jpg
گروه ادب و هنر- مجموعه اي از آثار برجسته ترين نقاشان مكزيك به نمايشگاه هنر انقلاب هاي دنيا راه يافت.
آثاري از ريورا ، اروزكو و سيكيروس از شاخص ترين چهره هاي نقاشي مكزيك در قرن اخير به همراه آثاري از هنرمندان معاصر در رابطه با انقلاب مكزيك به مجموعه آثار رسيده به نمايشگاه بزرگ هنر انقلاب هاي دنيا پيوست.
اين نمايشگاه با مشاركت گسترده هنرمندان جهان، 15 بهمن ماه در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود. آثار رسيده مربوط به هنر انقلاب مكزيك در تكنيك ها و قالب هاي متنوعي چون حكاكي، پوستر، نقاشي رنگ روغن و تركيب مواد اجرا شده و طيف وسيعي از مضامين مرتبط با مبارزات مردم اين كشور، رهبران انقلاب  و نمادهاي اراده و آرمان انقلابي مكزيك را دربرمي گيرد.
تاكنون آثار هنرمندان روسيه، چين، كوبا، افغانستان، آفريقاي جنوبي، الجزاير و فلسطين در خصوص انقلاب و مقاومت در اين كشورها براي حضور در نمايشگاه آماده شده است.

برگزيدگان جشنواره طنز طهران 23 دي معرفي مي شوند
009600.jpg
فارس: دومين جشنواره طنز طهران برگزيدگان خود را 23 دي ماه در تالار بزرگ وزارت كشور معرفي مي كند.
دومين جشنواره سراسري طنز طهران در جشن بزرگي كه در تالار وزارت كشور برگزار مي كند، برگزيدگان خود را معرفي خواهد كرد.برگزيدگان اين جشنواره در بخش هاي مسابقه وتجليل از طنزآوران نام آشناي ايران در رشته هاي سينما، تئاتر، تلويزيون، راديو، انيميشن، عكس، كاريكاتور و طنز مكتوب معرفي مي شوند.
خانه طنز بنياد نويسندگان و هنرمندان وابسته به سازمان فرهنگي و هنري برگزار كننده اين جشنواره است.
۲۳ دي ماه، ساعت 17:30 اين مراسم برگزار مي شود.

گزارش نشر در نيمه اول دي
ادبيات در رتبه نخست نشر ايستاد
گروه ادب و هنر- از 1399 عنوان كتاب كه در نيمه اول دي ماه 1385 در كشور منتشر شده، 262 عنوان به ادبيات اختصاص داشته است.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، بر اساس آمار موجود در بانك اطلاعاتي اين مؤسسه، اين كتاب ها در شمارگان 5 ميليون و 657 هزار و 710 جلد منتشر شد و شمارگان متوسط هر عنوان 4044 جلد بود.
در پانزده روز اول دي ماه امسال، بيشترين كتاب ها با 262 عنوان در موضوع ادبيات منتشر شد و پس از آن به ترتيب موضوع هاي علوم عملي با 233 عنوان، علوم طبيعي و رياضيات با 141 عنوان، دين با 195عنوان، علوم اجتماعي با 162 عنوان، زبان با 117 عنوان، فلسفه با 66 عنوان، كليات با 55 عنوان، هنر با 53 عنوان و تاريخ و جغرافيا با 50 عنوان قرار گرفته اند.همچنين در نيمه اول دي ماه از 1399 عنوان كتابي كه منتشر شد، 207 عنوان(15درصد) براي كودكان و نوجوانان و 293عنوان(21 درصد) به كتاب كمك درسي و آموزشي اختصاص داشته است.در اين مدت، كتاب راه سبز احكام ويژه دختران دوره دبيرستان از انتشارات فروزش در 50?هزار نسخه منتشر شد كه بيشترين شمارگان را داشت.

نماينده شوراي جهاني موسيقي در مراسم اختتاميه جشنواره موسيقي فجر:
موسيقي ايراني در جهان تأثير گذار است
009597.jpg
گروه ادب و هنر- بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر دوشنبه شب در تالار وحدت به كار خود پايان داد.
در اين مراسم كه با حضور محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمدحسين ايماني خوشخو، معاون امور هنري ارشاد برگزار شد، كامبيز روشن  روان، دبير جشنواره به قرائت بيانيه جشنواره بيست و دوم موسيقي فجر پرداخت و گفت: بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر را در حالي به پايان مي بريم كه تقارن فرخنده اش با عيد قربان در آغاز و عيد سعيد غديرخم در پايان را به فال نيك گرفته ايم تا در سايه اين تقارن مبارك، از مدد انفاس قدسي آن، روح تازه اي بر كالبد بخشي از فرهنگ و هنر سرزمين ايران اسلامي دميده شود.
در ادامه مراسم محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تبريك به مناسبت عيد غدير خم گفت: من از تمام موسيقيدانها و كساني كه در طول يك سال گذشته كارهاي درخور و متناسب با مقتضيات امروز جامعه ارايه كردند و زمينه اي را فراهم كردند تا ساحت اين هنر قدسي از پيرايه هايي كه زيبنده نيست، پاك شود سپاسگزاري مي كنم.
وي با اشاره به آثار اجرا شده با موضوع پيامبر (ص) در اين دوره از جشنواره افزود: در اين دوره كارهاي شايسته اي درخور نام و ياد امامان بزرگوار و موضوعات ارزشمند از جمله انرژي هسته اي در شرايطي كه هجوم ناجوانمردانه اي از سوي كج انديشان صورت گرفته، ارايه شد.
بعد از سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، لوح تقدير و تنديس جشنواره بيست و دوم به مصطفي كمال پور تراب، مدرس سه نسل موسيقي، محمد رضاجعفري صدابردار موسيقي، محمد دولو عكاس موسيقي و رامين صديقي مدير انتشارات هرس، اهدا شد. با اجراي كوارتت زهي خاچيك بابائيان و گروه موسيقي خورشيد به سرپرستي مجيد درخشاني مراسم اختتاميه جشنواره بيست و دوم موسيقي فجر به كار خود پايان داد.
بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر با حضور هنرمندان عرصه موسيقي ديشب در تالار وحدت با پخش زنده توسط راديو ايران به پايان رسيد.

ايجاد بلوغ هنري در پايتخت
گروه ادب و هنر- مسئولين شهري مي توانند با ايجاد نوعي مبلمان شهري مدرن ديد هنر مدرن را در عموم مردم ايجاد كنند. مهوش سهيلي استاد دانشگاه و نقاش گفت: از آنجا كه در اكثر كشورهاي دنيا مردم با نگاهي آشنا به هنر مدرن آن را پذيرفتند، ولي در ايران از آنجا كه اين هنر در معرض ديد عموم قرار ندارد در نتيجه فهم هنري عموم در حيطه عيني باقي مانده و هنر مدرن كه هنري تخيلي و فكري است براي مردم ايران ناآشنا است، اين وظيفه مسئولين شهري است كه با ايجاد نوعي مبلمان شهري مدرن ديد هنر مدرن را در عموم مردم ايجاد كنند.سهيلي در ادامه با اشاره به برگزاري يكي از نمايشگاه هاي  نقاشي خود در نگارخانه لاله گفت: موضوعيت اين نمايشگاه طبيعت از منظر انتزاع است. من در نمايشگاه هاي خود سعي مي كنم حرف تازه اي براي گفتن داشته باشم و اين هدف من در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي ام است ولي متأسفانه ناآشنايي عموم مردم ايران با زبان هنر مدرن باعث مي شود بازديد از اين نمايشگاه ها كمتر صورت گيرد در صورتي كه اين اتفاق در كشورهاي ديگر حتي كشورهاي عربي كمتر صورت مي گيرد.مهوش سهيلي در آخر، فعاليت هاي جديد شهرداري را در هنرهاي تجسمي قابل تقدير دانست و گفت: شهرداري تهران مي تواند با نصب مجسمه ها و تابلوهاي مدرن در شهر و ايجاد نوعي مبلمان شهري مدرن ديد هنر مدرن را در عموم مردم ايجاد كند.

فيلمسازي ايران، الگوي كشورهاي اسلامي است
مهر: ايران يكي از مهمترين و صاحب سبك ترين سينماهاي دنيا را دارد و الگوي بيشتر كشورهاي اسلامي در زمينه فيلمسازي است. شادي زيدان، كارگردان و بازيگر سينماي لبنان كه به عنوان مهمان جشنواره پليس در تهران حضور دارد، ضمن بيان اين مطلب گفت: سينماي ايران با توجه به اهميت روزافزون اين كشور در تمام مسايل سياسي، فرهنگي و اقتصادي يكي از مهمترين سينماها را بين كشورهاي اسلامي و منطقه دارد. نمايش فيلم هاي ايراني در ديگر كشورها نشان داده اين آثار جزو پرمخاطب ترين فيلم ها هستند. اين فيلمساز لبناني در مورد انعكاس شخصيت پليس در آثار اين ژانر اظهار داشت: وقتي در كشوري به وسعت و بزرگي ايران با 70ميليون جمعيت جشنواره اي با ابعاد بسيار بزرگ در مورد پليس برگزار مي شود، نشاندهنده كارهاي مهم پليس در ايجاد امنيت اجتماعي و رويكرد به كارهاي فرهنگي در خصوص آشنايي مردم با فعاليت هاي پليسي است. شادي زيدان كه تاكنون سه فيلم مستند انگشت هاي شكسته ، فلوگاه و مستندي درباره جنگ 16 روزه اسرائيل عليه لبنان را ساخته و در پنج سريال به عنوان بازيگر و دستيار كارگردان حضور داشته و مجموعه هاي تلويزيوني بازگشت به حيفا و دسيسه ها جزو كارهاي وي محسوب مي شود.

نگارخانه
نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي بهمن رضايي و رسول شفقت‎/ 21 تا 26 دي‎/ ميدان ونك، خدامي، پلاك 86/ تلفن: 88047698
نگارخانه ماه مهر: نمايشگاه عكس هاي مهرداد نجم آبادي‎/ 20 دي تا اول بهمن‎/ ولي عصر، روبه روي پارك ملت، كاج آبادي، پلاك 12/ تلفن: 22051786
نگارخانه شمس: نمايشگاه نقاشي غزاله اخوان‎/ 22 تا 27 دي‎/ آفريقا، كوچه كمان، پلاك 4/ تلفن: 88774571
گالري بهزاد: نمايشگاه نقاشي و عكاسي و گرافيك نرگس موسوي‎/ 23 تا 28 دي‎/ بلوار كشاورز، نبش 16 آذر‎/ پلاك 312/ تلفن: 88960453
خانه كاريكاتور: نمايشگاه طرح هاي كانسپت سهيل دانش اشراقي‎/ تا پايان دي‎/ شريعتي، گل نبي غربي، شماره 60
گالري پاسارگاد: نمايشگاه نقاشي محمد هادي فدوي‎/ تا 27 دي‎/ خيابان دولت، جنب داروخانه اكسير، كوي سلمي، پلاك 26/ تلفن: 22540407

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |