چهارشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۹ - Jan 10, 2007
سومين روز درگيري ها در بنگلادش
گروه بين الملل - ديروز در سومين روز از ناآرامي ها در بنگلادش، پليس ضد شورش با تظاهركنندگان معترض در مقابل كاخ رياست جمهوري درگير شد.
فعالان سياسي در بنگلادش از ممنوعيت اعلام شده  پليس براي تظاهرات  و راهپيمايي ها سرپيچي كرده و براي سومين روز متوالي اعتصاب سيستم حمل و نقل سراسري را به اجرا درآوردند و تهديد كردند دسترسي به كاخ رياست جمهوري را مسدود مي كنند.
در درگيري ها ميان پليس و حاميان يك ائتلاف چندحزبي كه انتخابات 22 ژانويه ( 2 بهمن) را در اعتراض به ناكامي دولت موقت براي تضمين برقراري انتخابات آزاد و منصفانه تحريم كرده اند، حدود 130 تن مجروح شدند.
ديپلمات ها و تحليل گران سياسي اعلام كرده اند، انتخابات بدون مشاركت همه  احزاب اصلي بنگلادش مورد قبول جامعه  بين المللي نخواهد بود و اعتبار لازم را ندارد.
انتخابات 22 ژانويه از سوي حزب جاتيا به رهبري حسين محمد ارشاد، فرماندار سابق ارتش و حزب ليبرال دموكرات به رهبري بادرودزا چاودري، رئيس جمهور سابق اين كشور تحريم شده است.

برخورد زيردريايي آمريكايي
با كشتي ژاپني در تنگه هرمز
مهر: وزارت دفاع آمريكا شب گذشته اعلام كرد كه يك فروند زيردريايي هسته اي آمريكا با يك كشتي تجاري ژاپني در تنگه هرمز واقع در درياي عمان برخورد كرد.
يك سخنگوي نيروي دريايي آمريكا درگفتگو با خبرگزاري فرانسه بدون اشاره به زمان اين برخورد افزود: اين برخورد هيچ آسيب جدي را براي زيردريايي
نيوپورت نيوز USS يا براي سيستم محركه آن دربرنداشت.
خبرگزاري جي جي پرس ژاپن نيز به نقل از منابع دولتي اين كشور گزارش داد كه در اين برخورد هيچ آسيب جدي به تانكر ژاپني كه هم اكنون در بندري در امارات پهلو گرفته است، نرسيده است.

سازمان ملل:
تهاجم نظامي به عراق، باعث مهاجرت
يك هشتم جمعيت اين كشور شد
ايرنا: سازمان ملل متحد اعلام كرد: تهاجم نظامي به عراق و ايجاد خشونت و ناامني در اين كشور، باعث مهاجرت يك هشتم جمعيت عراق به خارج شده است و رسيدگي به امور معيشت اين افراد نياز به ??ميليون دلار كمك مالي دارد.
به گزارش پايگاه  اينترنتي بي بي سي، كميسارياي عالي پناهندگان اعلام كرده است كه از زمان تهاجم نظامي به عراق در سال ????و گسترش خشونت و ناامني در اين كشور،
يك هشتم عراقي ها كه ??درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند، از كشور گريخته و اغلب در كشورهاي همسايه شامل سوريه، اردن، مصر و لبنان در بدترين شرايط بسر مي برند.
بعد از اخراج گسترده فلسطيني ها در سال ???? از سرزمين اجدادي خود به علت تشكيل دولت اسرائيل، اين دومين سيل مهاجرت گسترده اتباع يك كشور به خارج است.
آنتونيو گوترس، رئيس كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل با ارائه اين گزارش گفته است: به هر اندازه درگيري ها در عراق تداوم پيدا كند، مشكل بغرنج تر مي شود و صدهاهزار عراقي بر خيل جمعيت مهاجران گريخته از اين كشور افزوده مي شود.
اين گزارش حاكيست، آمار مهاجران عراقي خارج از كشور ?ميليون نفر است و ?/?ميليون نفر هم در داخل كشور ناچار به نقل مكان و ترك خانه و كاشانه خود شده اند و تا پايان سال، آمار اين افراد به ?/?ميليون نفر بالغ خواهد شد.

با آغاز مرحله دوم تحركات مردمي در لبنان اعلام شد
مخالفان سنيوره طرح دولت آزاد را ارائه مي كنند
009705.jpg
گروه بين الملل - مخالفان دولت فواد سنيوره  در لبنان،  با تحصن در مقابل وزارت دارايي اين كشور، مرحله جديد تحركات مردمي خود را آغاز كردند. اين طرح پس از نشست 11 گروه مخالف دولت در منزل ميشل عون به تصويب رسيد.
به موازات آغاز تحركات مردمي، از ديروز تدابير شديد امنيتي و نظامي در بيروت به مرحله اجر گذاشته شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، يگان هاي ارتش لبنان از صبح ديروز در اطراف مناطق حساس اين شهر مستقر شدند. در همين حال به گزارش ايسنا، نيرو هاي مخالف پس از نشست در منزل ميشل عون درخصوص طرح جديد مخالفت هاي مسالمت آميز خود بيانيه اي صادر كردند. در اين بيانيه آمده است: بعد از گذشت 37 روز از تحصن مردمي گروه هاي معارض ملي در بيروت، در صورتي كه دولت حاكم، به حقوق مردم در تصميم گيري ها و تعيين سرنوشتشان پاسخ ندهد، طرح ايجاد دولتي آزاد و مستقل را در رويارويي با حزب حاكم كه از حمايت گروه هاي خارجي برخوردار است، ارائه خواهند داد. در اين بيانيه آمده است: بديهي است كه اين دولت بعد از تظاهرات 10 دسامبر 2006 (19آذر) فاقد مشروعيت و حمايت مردمي است؛ چرا كه مشروعيت خود را از دست داده و اين دولت از سياست ها و راه حل هايي پيروي مي كند كه ميثاق وحدت ملي را تهديد مي كند. دولت تبديل به دولتي كودتاگر شده كه قانون اساسي را اجرا نمي كند، لذا براندازي اين دولت از طريق راه حل هاي مسالمت آميز كاملا قانوني است. اعتراضات ما به سمت وزارتخانه ها و اماكن عمومي كشيده خواهد شد.
گروه هاي معارض در اين بيانيه بر خواسته هاي خود مبني بر تصويب قانون انتخابات جديد و عادلانه، برگزاري انتخابات پارلماني آزاد و زودهنگام تحت نظارت دولت ملي براساس اصول مشروع و قانوني تاكيد كردند.
شبكه خبري الجزيره نيز به نقل از خبرنگاران خود در لبنان از تصميم گروه هاي مخالف به گسترش تبليغات و تظاهرات  در راستاي براندازي دولت سنيوره خبر داد. اين در حالي است كه گروه 14 مارس اين موضع گيري گروه هاي معارض را رد كرد و اين شيوه  آنها را يك شيوه  كودتاگرانه و نابودگر توصيف كرد. در اطلاعيه اين گروه ضمن حمايت از دولت سنيوره آمده است: گسترش تحصن ها در بيروت، به معناي اعلان جنگ است.
از سوي ديگر، گروه هاي معارض در دادخواستي كه به مجلس نمايندگان لبنان ارائه كرده اند، اعتراض خود را نسبت به عملكرد سنيوره اعلام داشتند. آنها همچنين خواستار تشكيل جلسه  اي در پارلمان به منظور بررسي اقدامات سنيوره و وزيران غير مستقل دولت در راستاي نقض قانون اساسي و ارجاع پرونده  وي به دادگاه عالي لبنان شدند.

حمله آمريكا به سومالي
009711.jpg
گروه بين الملل- دوشنبه شب هواپيماهاي آمريكايي به خاك سومالي حمله كردند تا هسته تروريستي را منحل كنند كه به گفته پنتاگون در انفجارهاي سال 1998 سفارتخانه هاي آمريكا در آفريقا نقش داشته است. يك منبع دولت سومالي درباره اين حملات گفت، حملات هوايي ارتش آمريكا به روستايي در جنوب اين كشور كه تحت كنترل اسلام گرايان است،  تعداد زيادي كشته بر جاي گذاشت. گفته مي شود كه اسلام گرايان دست كم به يك مظنون القاعده در اين روستا پناه داده  بودند.اين مقام عالي رتبه دولت سومالي گفت كه در روستاي جنوبي سومالي اجساد بسياري ديده مي شود كه بيشتر به تندروهاي اسلامي تعلق دارد.آمريكا در نخستين مداخله  نظامي مستقيم خود در جنگ سومالي روز دوشنبه با يك فروند هواپيماي AC-130 روستاي هايو واقع در جنوب اين كشور را بمباران كرد.
اين منبع دولت سومالي همچنين گفت: آمريكايي ها مي گويند كه يك عضو شبكه  القاعده كه مشغول انجام يك سري عمليات ها در شرق  آفريقاست، در ميان اسلام گرايان است.اين در حالي است كه رئيس  جمهور موقت سومالي براي اولين بار پس از گذشت 18 ماه از انتخابش به عنوان رئيس دولت انتقالي اين كشور، وارد موگاديشو، پايتخت اين كشور شده است. عبدالله يوسف رئيس جمهور سومالي در ديدارش از موگاديشو، ضمن دفاع از حضور نيروهاي اتيوپي در موگاديشو تاكيد كرد كه اين نيروها هرگز سومالي را اشغال نكرده اند و بلافاصله پس از استقرار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل متحد و نيروهاي منطقه اي از سومالي خارج خواهند شد.

نگاه
رفتار جديد آمريكا در عراق، تغيير راهبردي يا تاكتيكي
حسين رويوران
در آستانه اعلام راهبرد جديد آمريكا در عراق از سوي جرج بوش رئيس جمهور آمريكا، تغيير سريع تيم نظامي و سياسي پنتاگون و وزارت خارجه اين كشور كه درباره عراق مسئوليت دارند، پرسش هاي بسياري را درباره نوع دگرگوني سياسي احتمالي در اين كشور مطرح مي كند.
در ابعاد نظامي ژنرال جان ابي زيد فرمانده منطقه اي آمريكا با دريادار ويليام فالون و ژنرال كيسي فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق با ژنرال ديويد پترائوس فرمانده لشكر 101 هوابرد مستقر در عراق جايگزين شده اند. در ابعاد سياسي خليل زاد سفير آمريكا در عراق جاي خود را به رايان كروكر سفير آمريكا در پاكستان داده و جابه جايي جان نگرو پونته از سمت وزير امنيت داخلي به قائم مقام وزير امورخارجه آمريكا بي ارتباط با سياست هاي جديد آمريكا در عراق و راهبرد جديد اين كشور نمي تواند باشد.گفته آقاي رابرت گيتس وزير دفاع جديد آمريكا در سفر چند هفته پيش وي به عراق در اينكه آمريكا قصد ماندن درازمدت در منطقه خاورميانه را دارد، پاسخ بخش وسيعي از اين پرسش ها را مي دهد و اين به معناي ثبات در راهبرد استمرار حضور نظامي آمريكا در منطقه و تغيير تاكتيك هاي ميداني در عراق است.
درحال حاضر راهبرد استمرار حضور آمريكا در منطقه خاورميانه و عراق براي پيگيري اهداف حياتي به ويژه در بخش انرژي مورد اتفاق دو حزب جمهوريخواه و دمكرات آمريكاست، اما در راهكار پيگيري اين اهداف اختلاف نظر ميان اين دو حزب به چشم مي خورد. حزب دموكرات آمريكا به علت افزايش تلفات نظامي آمريكا در عراق طرفدار انتقال تصدي گري امنيتي به دولت عراق است و كاهش سريع تعداد نيروي نظامي آمريكا در اين كشور است. درحالي كه حزب جمهوريخواه طرفدار اولويت سياست مهار ناامني در عراق و سپس آغاز كاهش نيروي نظامي مستقر در اين كشور است. بوش اخيرا اعلام كرده است كه آمريكا نمي تواند در برابر موج گسترش ناامني در عراق فرار كند چراكه اين رفتار، آمريكا را در برابر خطر گسترش تروريزم در سرتاسر منطقه قرار خواهد داد و به همين علت تغيير تيم نظامي و سياسي آمريكا در عراق را عمدتا براي اجراي سياست هاي مهار ناامني بايد فرض كرد كه در آن دولت مالكي نخست وزير عراق و كردها نيز مشاركت فعالي خواهند داشت. در چارچوب سياست مهار ناامني و سركوب عناصر آن در عراق، آمريكا نياز به نيروي نظامي بيشتري دارد و ترتيبات اوليه براي اعزام سه تيپ براي استقرار در بغداد و استان الانبار در جريان است و احتمال داده مي شود كه اعزام نيروي بيشتري در آينده مطرح گردد. همزمان مالكي در ششم ژانويه در سالگرد تاسيس ارتش عراق در 1921 اجراي طرح امنيتي جديدي را در شهر بغداد مطرح كرد كه براساس آن بغداد به نه منطقه تقسيم مي شود و اختيارات متمركز نظامي به فرماندهان اين مناطق واگذار گرديده تا سرعت واكنش و تصميم گيري ميداني افزايش يابد. در اين طرح نيروهاي آمريكايي به عنوان نيروهاي پشتيبان تعريف شده و با ايجاد حدود 30 مركز بازرسي مشترك در مناطق مهم بغداد جابه جايي نيروهاي مسلح مخالف را سخت تر مي كند.بسياري از تحليلگران سياسي بر اين باورند كه تا زماني كه در كنار طرح هاي امنيتي، برنامه سياسي مكمل نباشد، احتمال مهار ناامني در عراق ضعيف خواهد بود.فرآيند ناامني در عراق پيچيده است و عناصر داخلي و منطقه اي در آن درگير هستند و زماني مي توان به آرامش در اين كشور اميدوار شد كه يك برنامه آشتي ملي واقعي در ميان بازيگران اصلي سياسي داخلي شكل گيرد و دخالت آشكار و پنهان بسياري از رژيم هاي عربي در امور داخلي عراق پايان يابد.

مخالفت رهبردموكراتهاي سنا با
اعزام نيرو به عراق
ايسنا: رهبر اكثريت دموكرات ها در سناي آمريكا، در اظهاراتي كه چالش جدي براي جورج بوش تلقي مي شود گفت كه از تمام اختيارات خود جهت پايان دادن به جنگ كشورش در عراق بهره خواهد جست و در اين راه چه بسا با افزايش بودجه براي طرح اعزام نيرو به عراق مخالفت كند. به گزارش آسوشيتدپرس، هري ريد در آستانه  اعلام طرح هاي جورج بوش براي اعزام 20 هزار سرباز به عراق گفت: بايد به رئيس جمهور ابلاغ كنيم كه در حال ارتكاب اشتباه است. ما بايد كار بازگرداندن سربازان خود را به كشورشان آغاز كنيم.

جنگ تمام عيار در بغداد
009708.jpg
گروه بين الملل - حضور لشگر ششم ارتش عراق به همراه يك تيپ از سربازان اين كشور كه از سوي نيروهاي آمريكايي حمايت مي شوند، منطقه الكرخ در بغداد را به صحنه يك جنگ تمام عيار تبديل كرده است.اين منطقه و خيابان معروف آن- حيفا- از مراكز تجمع و سكونت هواداران صدام و مقامات رژيم بعثي است.
به گزارش واحد مركزي خبر در چهارمين روز از درگيري هاي جدي نظامي در اين منطقه زره پوش هاي عراقي مناطق مختلف منتهي به الكرخ را محاصره كردند.
در اين عمليات ارتش آمريكا نيز با بالگرد به شناسايي تروريست ها اقدام مي كند. ديروز در اين عمليات جنگنده هاي آمريكايي دو بمب خوشه اي به خيابان حيفا پرتاب كردند كه از تلفات ناشي از آن خبري منتشر نشده اما به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه مردم در حال ترك خانه هاي خود و پناه بردن به نقاط امن هستند.
نيرو هاي امنيتي عراق اعلام كردند كه در اين عمليات تاكنون 13 تروريست از جمله 7 تبعه سوريه دستگير شدند. در روز هاي گذشته در اين منطقه بيش از 30 تروريست كشته شدند. همچنين نيرو هاي آمريكايي توانستند در يكي از مساجد اهل سنت در بغداد مقاديري سلاح و ادوات شكنجه كشف كنند. در اين عمليات 6 تروريست نيز كه در داخل مسجد بودند به قتل رسيدند.

كوتاه از جهان سياست
واشنگتن سفيران خود را در بيروت و دمشق تغيير مي دهد
فارس: يك روزنامه لبناني از تصميم واشنگتن براي تغيير سفيران آمريكا در بيروت و دمشق خبر داد.
روزنامه لبناني الديار نوشت: واشنگتن قصد دارد "جفري ويلتمن" سفير خود را در بيروت بركنار و فرد ديگري را به جاي وي تعيين كند. اين روزنامه خاطر نشان كرد كه براساس اطلاعات به دست آمده، سفير جديد كه چند ماه بعد روي كار خواهد آمد كارشناس مسائل لبنان و از گروه "جيمز بيكر" وزير پيشين امور خارجه آمريكا است. به نوشته الديار، واشنگتن همچنين قصد دارد سفير خود را در دمشق تغيير دهد. سفير فعلي آمريكا در سوريه به دليل سردي روابط دو كشور هم اكنون در سفارت آمريكا در بغداد مستقر است.

تركيه: اجازه تغيير بافت قومي در كركوك را نمي دهيم
ايرنا: رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با تأكيد بر لزوم حفظ حقوق تركمن هاي عراقي گفت: آنكارا تماشاگر تغيير بافت قومي  كركوك نخواهد بود.
اردوغان كه خطاب به نمايندگان عضو حزب حاكم عدالت و توسعه (آك) در مجلس تركيه سخن مي گفت، همچنين احتمال بروز جنگ داخلي در عراق و تجزيه آن كشور را تهديدي جدي عليه صلح جهاني ارزيابي كرد و افزود: تركيه خواهان حفظ تماميت ارضي، يكپارچگي سياسي و سازش گروه هاي عراقي براي جلوگيري از درگيري هاي مذهبي است و بايد درآمدهاي نفتي عراق تحت نظارت دولت مركزي بطور عادلانه بين اقشار مردم آن كشور تقسيم شود.

انصراف محمود عباس از برگزاري انتخابات زودهنگام
واحد مركزي خبر: يك منبع مسوول در تشكيلات خودگردان فلسطيني گفت: محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان از برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني و رياست تشكيلات خودگردان منصرف شده است و از بازگشت به گفت وگوي ملي براي تشكيل دولت وحدت ملي حمايت مي كند.به گزارش خبرگزاري آلمان از رام الله، اين منبع كه خواست نامش نشود افزود: محمود عباس اين تصميم را پيش از تماس با شماري از كشورهاي عربي اتخاذ كرده است كه به وي توصيه كرده اند تنها راه خارج شدن از بحران كنوني بازگشت به ميز مذاكرات و ازسرگيري گفت وگوي فراگير براي تشكيل دولت وحدت ملي است.

چاوز صنايع ونزوئلا را ملي مي كند
گروه بين الملل- هوگو چاوز رييس جمهوري ونزوئلا در نخستين سخنراني خود پس از انتخاب دوباره خبر از اصلاحات گسترده در نظام اقتصادي ونزوئلا داد و اعلام كرد كه در نظر دارد تلفن ،برق و بسياري از صنايع ديگر ونزوئلا را ملي اعلام كند.
چاوز در سخنراني خود همچنين گفت كه ونزوئلا راه سوسياليسم را پيش گرفته است و هيچ قدرتي قادر نخواهد بود كشورش را از اين مسير خارج كند.
چاوز همچنين اعلام كرد كه بانك مركزي ونزوئلا را نيز به اختيار دولت در خواهد آورد و ديگر اين بانك همانند دوران پيشين داراي استقلال نخواهد بود. سخنراني چاوز كه در روزهاي آينده دوره سوم رياست جمهوري اش آغاز خواهد شد به گزارش خبرگزاري فرانسه دوره تازه اي از سياست هاي اقتصادي را در ونزوئلا به دنبال خواهد داشت.

ژاپن ،كره شمالي هسته اي را تحمل نمي كند
گروه بين الملل- شينزو آبه نخست وزير ژاپن ديروز و در آستانه سفر به اروپا، خطاب به دنيا گفت كه كشورش كره شمالي هسته اي را تحمل نخواهد كرد و بايد هرچه زودتر كاري براي توقف فعاليت اين كشور صورت گيرد.نخست وزير ژاپن ديروز به منظور تقويت روابط با ناتو و همكاري نزديك تر براي مقابله با تهديد هسته اي كره  شمالي در راه سفر به فيليپين و پيش از شركت در نشست آ.سه.آن به اروپا رفت تا با رهبران انگليس، آلمان و فرانسه ديدار و گفت وگو كند. آبه در اين سفر در مقر ناتو در بروكسل سخنراني مي كند.
از سوي ديگر آژانس دفاعي ژاپن ديروز رسماً به عنوان يك وزارت  دفاع كار خود را آغاز كرد. اين اتفاق اقدامي نمادين و نشان دهنده چرخش سياست هاي ژاپن به سمت و سويي تندتر و تهاجمي تر است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |