چهارشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۹ - Jan 10, 2007
در دادسراي فرودگاه فاش شد:
كلاهبرداري از۳۰۰ نفر با ويزاي جعلي اروپا
گروه حوادث- تحقيقات مشترك كارآگاهان پليس و اطلاعات از فعاليت يك شبكه بزرگ قاچاق انسان از ايران به اروپا پرده برداشت. قاچاقچيان كه 6 مرد و 2 زن هستند با راه اندازي 5 آژانس مسافرتي در شهرهاي تهران و اهواز اقدام به فريب مردم به ويژه زنان تنها كرده و با استفاده از گذرنامه و ويزاي جعلي 300 نفر را به كشورهاي اروپايي قاچاق كرده اند.
دستگيري زني تنها در آلمان
دو ماه پيش هنگامي كه ماموران پليس هامبورگ به زن جواني كه ظاهري آسيايي داشت ظنين شدند و به بررسي مدارك او پرداختند. مدارك اين زن نشان مي داد كه او يك مسافر ايراني است كه براي تفريح به آلمان سفر كرده است، اما با بررسي دقيق گذرنامه و ويزاي او مشخص شد اين مدارك به طرز ماهرانه اي جعل شده اند، بنابراين زن جوان از آلمان اخراج شده و با اولين پرواز در فرودگاه مهرآباد به ماموران پليس ايران تحويل داده شد.
وعده هاي جعلي براي سفرهاي رؤيايي
زماني كه پرونده زن جوان روي ميز قاضي صابري زفرقندي سرپرست مجتمع قضايي فرودگاه قرار گرفت وي با دستوري ويژه ، بازپرس مهاجري را مسئول رسيدگي به پرونده كرد و به اين ترتيب تحقيقات تخصصي از زن جوان آغاز شد. اين زن پس از انتقال به شعبه اول بازپرسي در بازجويي ها گفت: مدتي پيش در حالي كه به تازگي از شوهرم جدا شده بودم ، تصميم گرفتم به اروپا سفر كنم، اما نتوانستم از طريق سفارت هاي اروپايي، ويزا تهيه كنم. چند روز بعد در يكي از پارك هاي تهران با زني به نام ميترا آشنا شدم كه مدعي بود صاحب يك آژانس مسافرتي را مي شناسد كه به راحتي مي تواند ويزاي كشورهاي اروپايي را تهيه كند .
زن جوان در ادامه گفت: پس از مراجعه به اين آژانس، مدير آن كه مرد جواني بود به من گفت: تاكنون براي زنان زيادي ويزاي كار و اقامت دائم در كشورهاي اروپايي تهيه كرده است و آنها اكنون به راحتي در اين كشورها زندگي مي كنند، من كه فريب حرف هايش را خورده بودم،
6 ميليون تومان به وي پرداختم تا علاوه بر گرفتن ويزا و اقامت در كشور آلمان، برايم كار خوبي در اين كشور پيدا كند.
چند روز بعد، هنگامي كه با مداركي كه اين مرد برايم تهيه كرده بود به آلمان سفر كردم متوجه شدم كه همه حرفهاي او دروغ بوده و در حالي كه قرار بود در آنجا رابطان شركت به دنبالم بيايند و مرا به اقامتگاهم منتقل كنند، پس از چند روز سرگرداني از سوي پليس دستگير شدم. پس از اظهارات زن جوان به دستور بازپرس مهاجري تحقيقات پليسي براي شناسايي رئيس آژانس مسافرتي آغازشد و اين در حالي بود كه شكايت هاي مشابهي از سوي چند زن ديگر كه آنها نيز فريب آژانس مسافرتي را خورده بودند در اختيار پليس قرار گرفته بود. از آنجا كه احتمال مي رفت پليس با يك باند قاچاق انسان به كشورهاي اروپايي روبرو باشد، تحقيقات مشترك با ماموران اطلاعات براي شناسايي اعضاي اين باند آغاز شد. كارآگاهان در تحقيق از شاكيان پرونده دريافتند بيشتر آنان زنان مجرد يا مطلقه اي هستند كه با رؤياي ساختن زندگي خوب و به دست آوردن كار مناسب فريب مرد جواني به نام محمد را خورده و مبالغ هنگفتي به وي پرداخته اند. پس از به دست آمدن اين اطلاعات در حالي كه تحقيقات پليسي نشان مي داد اعضاي باند از 5 آژانس مسافرتي در شهرهاي تهران و اهواز براي فريب طعمه هاي خود استفاده مي كنند، جستجو براي شناسايي اين دفاتر آغاز شد و مدتي بعد ماموران موفق شدند سردسته باند را شناسايي و دستگير كنند. با انتقال اين مرد و 5 همدست او به دادسراي فرودگاه مشخص شد اعضاي باند تاكنون 300 زن و مرد را فريب داده و آنها را به كشورهاي اروپايي قاچاق كرده اند.
زوج جوان، جاعلان ويزا و گذرنامه
در بازجويي از متهمان مشخص شد آنان پس از شناسايي طعمه هاي خود كه بيشتر آنها را زنان تشكيل مي دادند، از طريق زني به نام ميترا وارد عمل مي شدند ، اين زن وظيفه داشت با فريب طعمه ها و دادن وعده هاي دروغين آنان را به آژانس هاي مسافرتي بكشاند.
پس از آن اعضاي باند كار خود را آغاز مي كردند و پس از آنكه مبالغ هنگفتي از طعمه ها دريافت مي كردند، زوج جواني كه مسئول جعل ويزا و گذرنامه بودند اقدام به جعل مدارك مي كردند. پس از آماده شدن مدارك زنان ساده لوح بي آنكه از جعلي بودن مدارك خود باخبر باشند سفر رؤيايي خود به كشورهاي اروپايي را آغاز مي كردند. بازپرس مهاجري روز گذشته با بيان اين خبر گفت: هم اكنون 6 نفر از متهمان در بازداشت بسر مي برند و جست و جو براي دستگيري دو عضو فراري باند ادامه دارد.

ضارب افسر پليس به اعدام محكوم شد
009696.jpg
009693.jpg
گروه حوادث- جوان شروري كه در گروگانگيري خونيني در شهرك واوان، معاون پليس اسلامشهر را با شليك مرگبار به شهادت رسانده بود، صبح ديروز وقتي در مقابل قضات دادگاه كيفري قرار گرفت مدعي شد تنها به فرار فكر مي كرده است .
سكانس اول: سرقت الگانس پليس
اولين روزهاي فروردين 83 ، هنگامي كه شرور 26 ساله اي به نام اكبر تصميم گرفت با دوستانش بنز الگانس پليس را به سرقت ببرد، هرگز نمي توانست حدس بزند كه اين سرقت او را تا پاي چوبه دار ببرد.
مرد جوان كه در 15 سالگي نخستين بار زندان را تجربه كرده بود، سوم فروردين ماه نقشه خود را با همدستي چند سارق ديگر به اجرا گذاشت و در درگيري مسلحانه اي با ماموران پليس، بنز الگانس پليس را به سرقت برد و از صحنه درگيري فرار كرد، اما فرار او طولي نكشيد و وي مدتي بعد در ردزني  هاي ويژه پليسي دستگير و از سوي شعبه 104 دادگاه سنندج به 16 سال زندان محكوم شد.
سكانس دوم: فرار با ساندويچ
در حالي كه اكبر دوران محكوميت خود را در زندان مي گذراند، وي با همدستي چند تن از زندانيان توانست با جاسازي يك اره در داخل يك ساندويچ آن را به زندان انتقال داده و با بريدن ميله هاي دستشويي فرار كند.
با فرار اين متهم شناسايي و دستگيري وي در دستور كار ويژه ماموران پليس در تمام كشور قرار گرفت تا اين كه ماموران پس از 8 ماه ردپاي اكبر را در شهرك واوان اسلامشهر شناسايي كرده و مخفيگاه وي را در خانه ويلايي شماره 21 شهرك تحت كنترل قرار دادند. صبح روز 30 خرداد 84 در عملياتي مشترك ماموران پليس سنندج، ماموران آگاهي اسلامشهر و كلانتري واوان مخفيگاه متهم فراري را براي دستگيري وي تحت محاصره قرار دادند، اما اكبر كه متوجه حضور ماموران شده بود، با عجله خود را به پشت بام رساند و پس از پريدن به خانه همسايه، پسر صاحب خانه را گروگان گرفت . در حالي كه احتمال مي رفت مرد شرور به پسر صاحب خانه آسيب برساند، سرهنگ تقي قاسمي معاون پليس اسلامشهر شخصاً با حضور در صحنه فرماندهي عمليات آزادسازي گروگان را بر عهده گرفت و براي دستگيري جوان شرور به خانه پا گذاشت، اما هنگامي كه قصد خلع سلاح وي را داشت از ناحيه گردن هدف گلوله وي قرار گرفته و به شهادت رسيد.
لحظاتي بعد از اين جنايت، اكبر دستگير شد و با انتقال به اداره آگاهي در بازجويي هاي اوليه علاوه بر اعتراف به شليك مرگبار، مدعي شد كه 16 راننده وانت نيسان را نيز در نقاط مختلف كشور به قتل رسانده و خودروي آنها را به سرقت برده است. با اين اعترافات پرونده اين حادثه خونين براي صدور رأي نهايي به شعبه 71 دادگاه كيفري استان ارسال شد و وي روز گذشته مورد محاكمه قرار گرفت.
آخرين سكانس: چوبه دار
در جلسه صبح ديروز، پس از بيان كيفرخواست و درخواست قصاص از سوي نماينده دادستان و خانواده شهيد قاسمي، متهم به دفاع از خود پرداخت. اكبر هنگامي كه در جايگاه قرار گرفت با انكار شليك به افسر پليس مدعي شد كاليبر اسلحه وي شماره 6 بوده، اما گلوله اي كه از جنازه سرهنگ خارج شده كاليبر 9 بوده است كه در اين هنگام قاضي عزيزمحمدي با استناد به نظريه پزشكي قانوني و تشخيص هويت، اظهارات وي را رد كرد.
متهم در ادامه با بازسازي صحنه جنايت گفت: صبح روز حادثه برادرم با عجله مرا بيدار كرد و  گفت خانه مان در محاصره پليس است، به سرعت از پشت بام وارد خانه همسايه شده و پسر همسايه را گروگان گرفتم. در همين هنگام سرهنگ از در وارد شد، من كه دستپاچه شده بودم چند گلوله شليك كردم، اما باور كنيد قصد جنايت را نداشتم، در آن لحظات تنها به فرار فكر مي كردم و به همين خاطر پشت پسر 12 ساله خود را پنهان كرده بودم. وي در پاسخ به سؤال درباره اين كه چرا در بازجويي هاي اوليه به 15 جنايت اعتراف كرده و بعداً همه را منكر شده است، گفت: اعترافاتم تحت فشار بوده است و آنها را قبول ندارم. بنا بر اين گزارش، با اخذ آخرين دفاع، قضات دادگاه كيفري عصر ديروز با صدور حكمي متهم پرونده را به قصاص نفس(اعدام) محكوم كردند.

قرار يك ميلياردي براي متهم دروغگو
009699.jpg
گروه حوادث جوان دروغگويي كه به 16جنايت اعتراف كرده است، بعد از آنكه با قرار يك ميليارد توماني بازداشت شد، براي آزمايش هاي رواني به پزشكي قانوني معرفي شد.
اوايل هفته گذشته، نوجوان 16 ساله اي با مراجعه به پليس مدعي شد 2 مرد با دادن دستمزد 10ميليون تومان ، يك جوان شهرستاني را اجير كرده اند تا وي را به قتل برساند ، اما جوان اجير شده با بيان اينكه تاكنون 16 نفر را به قتل رسانده از وي خواسته تا چند روز ديگر از خانه بيرون نيايد تا او ماجرا را فيصله دهد. با شكايت اين نوجوان كارآگاهان پليس تحقيقات خود را آغاز كرده و در يك عمليات ضربتي جوان شهرستاني به نام جلال را دستگير كرده و تحت بازجويي قرار دادند، اما در بازجويي ها مشخص شد او با انگيزه نامشخصي به دروغ مدعي شده است 16 نفر را به قتل رسانده است. اين متهم روز گذشته با حضور در دفتر قاضي رضا جعفري معاون دادسراي جنايي پايتخت درباره ادعاي عجيب خود با انكار ارتكاب قتلها درباره دروغ بزرگ خود گفت: مدتي قبل يكي از بهترين دوستانم در بندرعباس به قتل رسيد، خبر كشته شدن دوستم ضربه روحي سنگيني به من وارد كرد، بعد از آن ديگر نتوانستم در شهرمان بمانم و به همين خاطر به تهران آمدم .در نخستين روزهايي كه به تهران آمدم، با شاكي پرونده كه شباهت زيادي به دوستم داشت ، روبرو شدم، احساس مي كردم كه او همان دوست همشهري ام است و بنابراين در حالي كه تصور مي كردم او هم در خطر است، تصميم گرفتم از او محافظت كنم.
با وي طرح دوستي ريختم ولي چند روزي از اين آشنايي نگذشته بود كه دو مرد ناشناس كه متوجه دوستي ما شده بودند از من خواستند در قبال گرفتن 10ميليون تومان پسر نوجوان را بربايم و در اختيار آنان قراردهم .من كه نگران حال دوست۱۶ ساله ام بودم، براي نجات جان او يك اسلحه پلاستيكي خريدم و با نشان دادن اسلحه به وي به دروغ ادعا كردم تاكنون 16 نفر را كشته ام و قرار است تا او را هم به قتل برسانم، از پسر نوجوان خواستم به خانه شان برود و ديگر بيرون نيايد، در حقيقت من با اين كارم قصد داشتم از او محافظت كنم و هرگز قصد اخاذي نداشتم. قاضي رضا جعفري روز گذشته در توضيح اين خبر گفت : بازپرس پرونده ،بعد از دستگيري متهم براي وي قرار يك ميليارد توماني صادر كرد،ولي در دادسراي جنايي معلوم شد وي به احتمال زياد دچار بيماري روحي است و بنابراين وي براي آزمايشات رواني به پزشكي قانوني معرفي شد.

دستگيري مظنون جديد قتل دختر دانشجو
009702.jpg
گروه حوادث- با بازداشت جوان معتادي در پرونده قتل دختر دانشجو در زير پل مديريت، تحقيقات كارآگاهان جنايي پايتخت وارد مرحله تازه اي شد.
ولي الله حسيني بازپرس شعبه هفتم دادسراي جنايي تهران روز گذشته از دستگيري مظنون جديدي در پرونده قتل دختر دانشجوخبر داده و گفت: جوان معتادي كه از دوستان اولين مظنون پرونده مي باشد، پس از بررسي و تجزيه و تحليل تماسهاي مقتول و جوان همكلاسي  اش، بازداشت شده است.
بنا براين گزارش، اين دختر جوان به نام سونا كه دانشجوي يكي از دانشگاه هاي تهران است، ساعت 20و 49 دقيقه چهارشنبه گذشته توسط همكلاسي جوانش به نام آرين به بيمارستان شهيد مدرس تهران انتقال يافت،اما به دليل خونريزي شديد داخلي جان باخت. هنگامي كه آرين، از سوي كارآگاهان دايره دهم آگاهي تهران تحت بازجويي قرار گرفت، در بازجويي ها گفت: ساعتي قبل سونا با تلفن همراهم تماس گرفت و گفت در زير پل مديريت مجروح شده است، او از من خواست به كمكش بروم، بنابراين به سرعت خودم را به آنجا رساندم اما در آنجا با جسد نيمه جان او روبرو شدم.
در حالي كه با دستور بازپرس كشيك قتل تهران، آرين به عنوان اولين مظنون تحت بازجويي كارآگاهان پليس قرار گرفته بود ، بازجويي  از وي براي يافتن سرنخي از عامل يا عاملان جنايت نتيجه اي نداشت و در نهايت نخستين مظنون آزاد شد. روز گذشته بازپرس حسيني با اعلام خبر دستگيري مظنون جديد در اين پرونده گفت: با بازداشت اين جوان و آغاز بازجويي ها از وي و با جمع بندي اطلاعات بدست آمده ، پليس اميد دارد كه اين پرونده به نتايج مهمي برسد.

برگزاري دومين جلسه دادگاه شهرام جزايري
گروه حوادث- روز گذشته دومين جلسه  رسيدگي به اتهامات شهرام جزايري به رياست قاضي وحيد كربلايي آقاملكي در سالن محاكمات مجتمع قضايي امور اقتصادي برگزار شد.
در اين جلسه قاضي وحيد كربلايي آقاملكي درباره 120 مورد اتهامي در پرونده متهم از قبيل فعاليت شركت هاي اقماري او، پرداخت رشوه به رؤساي بانك و واريز مبالغ هنگفتي از سوي متهم به حساب هاي مختلف از وي سئوال كرد و متهم با حضور در جايگاه به دفاع از خود پرداخت.
جزايري با بيان اينكه راي قطعي و نهايي قاضي عادل اين دادگاه سبب برقراري امنيت در شركت ها مي شود، گفت: تمام كارهاي اقتصادي من درست و قانوني بوده است.
هنگامي كه از وي درباره وام ها سؤال شد جزايري افزود: قاضي فاضل با توجه به ورود 61 ميليون دلار ارز به كشور حكم برائت از اتهامات را صادر خواهد كرد و مرا مورد تشويق قرار مي دهد. وي با اشاره به اينكه در مجموع 4 ميليارد و 300 ميليون تومان سود به بانك رفاه كارگران داده است، گفت: كل سود بانك رفاه كارگران از زمان بازداشت من 3 ميليارد تومان بوده است.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |