چهارشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۹ - Jan 10, 2007
از جمعه آغاز مي شود
سفر احمدي نژاد
به ونزوئلا، نيكاراگوئه
و اكوادور
رئيس جمهوري در اين سفر با هوگو چاوز
اوو مورالس ،رافائل كوره آ و دانيل اورتگا
ديدار خواهد كرد
009675.jpg
گروه سياسي - رييس جمهوري جمعه شب براي انجام سفري دوره اي و ديدار از كشورهاي ونزوئلا، نيكاراگوئه و اكوادور، تهران را به مقصد كاراكاس ترك مي كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،  محمود احمدي نژاد صبح شنبه 23 دي ماه پس از ورود به فرودگاه كاراكاس، مورد استقبال رسمي هوگوچاوز، رييس جمهوري ونزوئلا قرار مي گيرد و پس از ديدار و گفت وگو با وي، مذاكرات مشترك هيات هاي عالي رتبه  دو كشور انجام مي شود. وي صبح يكشنبه به وقت محلي، پس از مراسم بدرقه  رسمي، فرودگاه كاراكاس را براي ديداري يك روزه از نيكاراگوئه به مقصد ماناگوآ ترك مي كند.
در اين سفر كوتاه مدت كه همزمان با آغاز دوره  رياست جمهوري دانيل اورتگا انجام مي شود، علاوه بر انجام مراسم استقبال و بدرقه رسمي، مذاكرات خصوصي روساي جمهوري دو كشور و مذاكرات مشترك هيات هاي عالي رتبه  ايران و نيكاراگوئه انجام مي شود.
رييس جمهوري عصر يكشنبه به وقت محلي ماناگوآ را براي شركت در مراسم تحليف رافائل كوره آ رييس جمهوري جديد اكوادور به مقصد كيتو پايتخت اين كشور ترك مي كند.
احمدي نژاد علاوه بر ديدار و گفت وگو با رييس جمهوري اكوادور در حاشيه  اين سفر با برخي از روساي جمهوري كشورهاي ديگر از جمله اوو مورالس رييس جمهوري بوليوي نيز ديدار و گفت وگو مي كند. رئيس جمهوري سه شنبه شب آينده به تهران باز مي گردد. احمدي نژاد شهريورماه به ونزوئلا سفر كرده بود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
پروتكل الحاقي،ديگر مبناي همكاري ايران با آژانس نيست
009672.jpg
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره تجديدنظر در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: سطح همكاري هاي ايران با آژانس ديگر بر اساس پروتكل الحاقي نيست.
به گزارش فارس، علي لاريجاني روز گذشته پس از ديدار با مشاهد حسين رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس پاكستان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران اظهار داشت: ما اصراري به خروج از ان.پي.تي نداريم اما گفته بوديم اگر با پرونده ايران برخورد غيرمعقول و غيرمنطقي شود، ما اجراي پروتكل را معلق مي كنيم، بنابراين سطح همكاري ها ديگر
براساس پروتكل الحاقي نيست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين مذاكرات خود با مقامات چيني را مثبت و سازنده خواند.
لاريجاني در خصوص نتايج سفر خود به چين نيز با بيان اين كه مذاكرات سازنده اي با مقامات چيني داشته است، گفت: در زمينه هاي همكاري هاي دوجانبه، مسائل منطقه اي و مسئله هسته اي بحث هاي بسيار جدي و خوبي داشتيم كه اميدواريم در آينده پيگيري شود.
وي با اشاره به اين كه همكاري هاي ايران و چين ريشه اي طولاني دارد، خاطرنشان كرد: در اين سفر در زمينه همكاري هاي دوجانبه بحث هاي طولاني انجام گرفت.
به گزارش ايسنا، وي به ديدار و گفت وگو با مشاهد حسين ، رئيس كميته  سياست خارجي مجلس سناي پاكستان اشاره كرد و اظهار داشت: سفر رئيس كميته سياست خارجي مجلس سناي پاكستان به ايران بسيار مهم بود. ايران و پاكستان همكاري ها و رايزني هاي متعددي را در سطح مختلف دارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: در اين ديدار درباره مسئله هسته اي صحبت كرديم كه دو طرف نقطه نظرات مشتركي در خصوص چگونگي حل مسئله هسته اي ايران در روال معمولش داشتند.
بقيه از صفحه اول
لاريجاني در پاسخ به سؤالي ديگر مبني بر اين كه كميته تجديدنظر در همكاري ها با آژانس آيا به نتيجه اي رسيده  است گفت: اين كميته مشغول به كار است و به هر نتيجه اي كه برسد اعلام خواهيم كرد.
مشاهد حسين سيد رييس كميته سياست خارجي مجلس سناي پاكستان نيز در خصوص مذاكراتش با لاريجاني گفت: ما مذاكرات خوبي در تهران با علي لاريجاني داشتيم. وي با بيان اين كه لاريجاني صادقانه، صريح و مثبت نظرات ايران را در مورد مساله هسته اي بيان كرد اظهار داشت: ديدگاه هاي ايشان موجب شد درك بهتري از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران داشته باشيم. حسين سيد درباره موضع دولت پاكستان در خصوص پرونده هسته اي ايران خاطرنشان كرد: موضع پاكستان اين است كه ايران حق دارد از حق خود در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي استفاده كند و نبايد مساله هسته اي ايران از طريق اعمال تحريم و يا استفاده از زور و تهديد حل گردد.
رييس كميته سياست خارجي مجلس سناي پاكستان تاكيد كرد: نبايد معيارهاي دوگانه عليه ايران به كار گرفته شود. حسين سيد در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه پاكستان عضو ان.پي.تي نيست و چگونه مي تواند نسبت به رفتارهاي دوگانه عليه كشورهاي عضو اين معاهده اظهار نظر كند گفت: مساله ايران و پاكستان متفاوت است. پاكستان هيچ وقت معاهده ان.پي.تي را نپذيرفت؛ لذا فشارهاي بيروني را هم نمي پذيرد، اما ايران عضو ان.پي.تي است و به اين معاهده تعهد دارد. وي خاطرنشان كرد: ما اعلام كرده ايم كه منطقه در پنج سال گذشته جنگ هايي را در عراق و لبنان داشته است و جنگ ديگري را نمي تواند داشته باشد. منطقه تحمل رويداد ديگري در اين سطح را ندارد. رييس كميته سياست خارجي مجلس سناي پاكستان از برگزاري كنفرانسي درباره امنيت منطقه در آينده كه قرار است در پاكستان برگزار شود خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه علي لاريجاني هم در اين كنفرانس شركت كرده و سخنراني كند.

اخبار كوتاه
حوزه علميه: آيت الله العظمي نوري همداني اظهار داشت: دشمنان سعي دارند با پاشيدن بذر تفرقه و نفاق از پيشرفت مسلمانان در عرصه هاي مختلف جلوگيري كنند. اين مرجع تقليد، در ديدار مربيان عقيدتي سپاه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در جمع مردم قم، بر لزوم وحدت و يكدلي بين مسلمانان تاكيد كرد و گفت: مسلمانان جهان بايد با هوشياري در برابر دسيسه هاي دشمنان، هراسي به دل راه نداده و در برابر توطئه هاي آنان مقاوم بايستند. وي به پيشرفت مسلمانان در جهان در عرصه هاي مختلف اشاره كرد و گفت: دشمنان سعي دارند با پاشيدن بذر تفرقه و نفاق بين مسلمانان جهان از پيشرفت مسلمانان به خصوص در عرصه هاي علمي جلوگيري كنند.
سپاه پاسداران: مراسم يادبود شهداي عرفه صبح ديروز به همت نيروي دريايي سپاه در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار شد. در اين مراسم كه سردار سرلشگر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و تعدادي از فرماندهان سپاه حضور داشتند، علي شيرازي مسئول نمايندگي ولي فقيه در نيروي دريايي سپاه با اشاره به اين كه اين مراسم براي گراميداشت شهداي عرفه، اربعين شهداي سقوط آنتونف و نيز شهداي قيام خونين 19دي ماه سال 56 در قم برگزار شده، از شهيد كاظمي به عنوان يكي از فرماندهان بزرگ دوران جنگ و از بازماندگان شهداي دفاع مقدس ياد كرد كه هميشه آرزوي شهادت داشت. همچنين فرمانده كل سپاه و فرمانده نيروي هوايي سپاه در پايان اين مراسم ضمن گفتگو با خانواده هاي شهداي عرفه از روند رسيدگي به مشكلات آنها مطلع شدند.
حوزه علميه: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز و فردا به قم سفر خواهند كرد. آيت  الله هاشمي رفسنجاني جهت شركت در گردهمايي بزرگ مبلغين حوزه، چهارشنبه بعد  از  ظهر وارد قم شده و طي دو روز اقامت در قم ديدارها و سخنراني هاي مختلفي خواهند داشت. دكتر حداد عادل نيز روز پنج  شنبه در قم در جمع مبلغين حوزه علميه قم سخنراني خواهد داشت.
رياست جمهوري: بازرس ويژه رئيس جمهوري گفت: در حال حاضر خيلي از كساني هستند كه صدها ميليارد تومان از شبكه بانكي وام گرفته اند، و آن را بازپرداخت نكرده اند، با پررويي تمام در خيابانها قدم مي زنند. به گزارش فارس، داوود احمدي نژاد صبح ديروز در چهارمين گردهمايي اعضاي هيأت هاي رسيدگي به تخلفات اداري، افزود: از رئيس جمهوري گرفته تا هيأت هاي رسيدگي به تخلفات همه مصمم به مقابله با كساني هستند كه قصد تعرض به اموال بيت المال را دارند. وي گفت: مسئوليت در نظام اسلامي دائمي نيست و هر آمدني يك رفتن دارد، كساني كه فكر مي كنند هميشه در يك مقام مي مانند، نقطه فساد در آنها ايجاد مي شود.

كوتاه از خانه ملت
گزارش تحقيق و تفحص قوه قضائيه
نايب رئيس هيات تحقيق و تفحص از قوه قضاييه گفت: بخش مهمي از گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضاييه آماده شده و پس از بازبيني احتمالا تا دو هفته ديگر به كميسيون حقوقي و قضايي ارايه خواهد شد . محمد دهقان به ايسنا گفت: فقط گزارش يك كميته به هيات ارايه نشده كه قرار شده اين گزارش نيز ارايه شود و پس از بازبيني به كميسيون ارجاع شود.
درخواست سئوال از رييس جمهوري
عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي گفت كه تاكنون درخواست سئوالي از محمود احمدي نژاد به هيات رئيسه مجلس ارايه نشده است. حميدرضا حاجي بابايي در اين باره به ايرنا گفت: براساس قانون اساسي اگر يك چهارم از نمايندگان مجلس (بيش از ?? نفر) از رييس جمهوري سئوال داشته باشند درخواست سئوال آنان به رييس جمهوري اعلام مي شود.
تغيير ساعت كار مدارس
محمدنبي رودكي، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در نامه اي خواستار ارائه نظر كارشناسي دولت براي تغيير ساعت شروع به كار مدارس شده ايم و منتظر پيشنهادات وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه هستيم و به همين دليل تا اعلام نظر دولت به مجلس طرح يك فوريتي تغيير ساعت كار مدارس مسكوت مي ماند.
دستگيري يك جاسوس
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس از دستگيري يك جاسوس در اين مركز خبر داد. احمد توكلي با بيان اين كه با همكاري حراست مجلس و وزارت اطلاعات يك جاسوس در مركز پژوهشهاي مجلس دستگير شده است، گفت: اين فرد از سال 80 وارد مجلس شد و گزينش مجلس نيز نسبت به وي مثبت بود كه در اين مدت اطلاعات را جمع آوري و به منافقين منتقل مي كرد.

ملت هاي مسلمان براي وحدت بيشتر تلاش كنند
گروه سياسي - دادستان كل كشور تصريح كرد: شرايط كنوني جهان اسلام ايجاب مي كند ملت هاي مسلمان تلاش و مجاهدت بيشتري براي وحدت و انسجام داشته باشند.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام قربانعلي دري نجف آبادي با اشاره به برخي نمونه هاي تفرقه افكني استكبار در منطقه ،راه اندازي جنگ هاي فرقه اي و رواني و دامن زدن به سوءتفاهمات و ايجاد تعارضات ساختگي مجعول را از جمله استراتژي هاي مستمر و مسبوق به سابقه دشمنان اسلام دانست و گفت: اين شرايط هوشياري و بيداري جهان اسلام را مي طلبد چرا كه عزت جهان اسلام داير مدار وحدت و وفاق است و اين مهم به عنوان يك فريضه ديني بايد توسط نخبگان و علما و گروه هاي مرجع اسلامي پيگيري شود.

به دنبال شكست در اهداف تصويب قطعنامه 1737
غرب فشارعليه ايران را تشديد مي كند
قطعنامه بر ايران مؤثر نيست
نشريه اقتصادي ميس اعلام كرد، قطعنامه مصوب شوراي امنيت عليه ايران در 23 دسامبر 2006 كه تحريم هاي خفيفي در آن لحاظ شده است آثار منفي محدودي بر اين كشور خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش با توجه به مفاد قطعنامه مصوب 23 دسامبر كارشناسان سياسي و اقتصادي معتقدند اين قطعنامه آثار منفي چنداني بر ايران نخواهد داشت.
گروه سياسي به دنبال تصويب قطعنامه تحريم ها عليه ايران كه تقريبا تمامي فعاليت هاي هسته  اي ايران را غيرقانوني خوانده است كشورهاي اروپايي و آمريكا درصدد برآمده اند بر فشارهاي خود به ايران بيفزايند. روزنامه فايننشيال تايمز در گزارشي نوشت : برخي ديپلمات هاي اتحاديه اروپا جدا از تحريم هايي كه سازمان ملل به ايران اعمال كرده است آمادگي خود براي اعمال تحريم هاي دوجانبه بيشتر را نشان داده اند.
يكي از نمايندگان اتحاديه ي اروپا با اشاره به قطعنامه 1737 تحريم ها عليه ايران گفت: ما مي دانيم كه آنها در طي 60 روزي كه برايشان مقرر شده است به تعهدات خود در برابر سازمان ملل عمل نخواهند كرد. پس از پايان اين موعد مقرر مساله اصلي اين خواهد بود كه اتحاديه اروپا و ساير كشورها غير از آنچه سازمان ملل خواستار آن شده است چه اقدام ديگري مي توانند انجام دهند.
يگانه راه حل بحران
در حالي كه رسانه هاي غربي از كوشش آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي براي تشديد فشارها به ايران خبر مي دهند، تعدادي از مقامات عربي و آسيايي تاكيد كرده اند كه گفت و گو يگانه راه حل بحران هسته اي است. دبيركل شوراي همكاري خليج فارس، بر اهميت گفت وگو ميان كشورهاي عضو اين شورا و جمهوري اسلامي ايران براي تحكيم امنيت و ثبات در منطقه تاكيد كرد.
عبدالرحمن العطيه روز سه شنبه در گفت وگو با روزنامه كويتي القبس افزود: سران كشورهاي عضو شوراي همكاري، در اجلاس اخير خود در رياض، بر لزوم ادامه گفت وگو ميان اين شورا و جمهوري اسلامي ايران پافشاري كردند. وي همچنين، ادامه مذاكرات ميان جامعه بين المللي و تهران در خصوص برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران را خواستار شد. علاوه بر او وزيرخارجه امارات هم مواضع مشابهي اتخاذ كردد.
روسيه و پايان نگراني ها
نماينده روسيه در سازمان ملل از ايران خواست تا در قبال قطعنامه ي 1737 شوراي امنيت موضع گيري مثبتي اتخاذ كند.
ويتالي چوركين، نماينده ي دايم روسيه در سازمان ملل در گفتگو با تلويزيون روسيه اعلام كرد: روسيه كه در حال حاضر رياست كنوني شوراي امنيت را بر عهده دارد اعلام كرده است كه موضع گيري مثبت ايران در قبال قطعنامه شوراي امنيت امكان ازسرگيري مذاكرات ميان تهران و 1+5 را فراهم مي كند. وي از تهران خواست تا به تمام دلايلي كه منجر به نگراني هاي جهاني در قبال پرونده هسته اي اش مي شود پايان دهد.
بلندپروازي ها
صدر اعظم آلمان هم با بيان اينكه، خبر حمله هسته اي اسرائيل به ايران سبب شگفتي همه از جمله وي شده است، گفت: اروپا و آمريكا بايد با همكاري يكديگر جلوي بلندپروازي هاي ايران و روسيه را بگيرند. روزنامه تايمز چاپ انگليس در شماره ديروز خود به مناسبت آغاز رياست آلمان در اتحاديه اروپا مصاحبه اي با آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان، انجام داده كه وي در آن يادآور شده است: ما بايد در اين زمينه با آمريكا همكاري بيشتري داشته باشيم تا بتوانيم جلوي بلند پروازي هاي ايران و روسيه را بگيريم.
شفافيت ايران
وزير امور خارجه  اندونزي شفافيت ايران در فعاليت هاي هسته اي اش را خواستار شد.
خبرگزاري كيودو گزارش داد، حسن ويراجودا، روز دوشنبه در يك كنفرانس خبري گفت: در حالي كه بايد براي انجام مذاكرات تلاش بيشتري انجام گيرد، لازم است كه ايران در فعاليت هاي هسته اي اش شفاف تر باشد.
كاهش نگراني ها
پاپ بنديكت شانزدهم بدون توجه به همكاريهاي طولاني و سازنده ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت كه ايران بايد با جامعه بين المللي براي كاهش نگرانيها درباره برنامه هسته اي خود همكاري كند. به گزارش آسوشيتدپرس، پاپ در همسويي با جنگ رواني عليه برنامه هسته اي صلح آميز ايران بدون اشاره به حمايت كشورهاي غير متعهد و مخالف يكجانبه گرايي آمريكا از فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران افزود: اعتماد در منطقه بهبود خواهد يافت اگر كشوري همچون ايران به ويژه در رابطه با برنامه هسته اي خود توافق كند تا يك پاسخ رضايتبخش به نگرانيهاي مشروع جامعه بين المللي بدهد.

در كنفرانس خبري متكي و آل نهيان
امارات: روابط مستحكم با ايران مي خواهيم
009678.jpg
ايسنا: وزير امور خارجه در ديدار با وزير خارجه امارات با اشاره به تنوير افكار عمومي كشورهاي منطقه، در خصوص صلح آميز  بودن فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: به كشورهاي منطقه، بالا بودن استانداردهاي نيروگاه اتمي  بوشهر را اعلام كرده ايم و به آنها گفته ايم كه اين نيروگاه، منطبق بر آخرين استانداردها ساخته شده و جاي هيچ گونه نگراني وجود ندارد.
منوچهر متكي كه در كنفرانس خبري مشترك با عبدالله بن زايد آل نهيان، همتاي اماراتي اش سخن مي گفت، در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره بيانات اخير مقام معظم رهبري و هشدار به كشورهاي عربي اظهار داشت: اينكه آمريكا و برخي از قدرت ها، به دنبال ايجاد تفرقه  در منطقه ما هستند، جاي ترديد نيست و هر زمان كه جهان اسلام، اتحاد و همدلي خود را از دست داده، آنها موفق و پيروز شدند. در دوره جديد كه فصل نويي از همكاري ها، بين كشورهاي مسلمان و منطقه آغاز شده است، بديهي است كساني كه با توجه به سياست هاي خودشان، دچار مشكل شده اند، فرافكني كنند و سياست هاي خود را با ايجاد برخي موضوعات توجيه نمايند.
وي اضافه كرد: نمونه اين اقدامات را در عراق شاهد هستيم كه با وجود همزيستي مسالمت آميز اقوام مختلف در آن، دست هاي ناشناخته اي درصدد ايجاد اختلاف هستند. متكي اظهار اميدواري كرد، سال آينده ميلادي ايران در زمينه صادرات غيرنفتي، رتبه اول صادرات به امارات را داشته باشد. همچنين خبرنگاري از متكي درباره همكاري ايران و امارات و نيز تأسيس دفتر ايرانيان در دوبي پرسيد، كه متكي در پاسخ به وي گفت: همان طور كه در گفت وگوهاي مختلف بيان شده، دولت برادر امارات، اجازه اي به كشورها براي تحرك عليه منافع ايران نمي دهد. ما روابطمان را با امارات عليه هيچ كشوري نمي دانيم و در عين حال مايليم كه روابط دو طرف گسترش يابد.
بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات متحده عربي نيز روابط مشترك دو كشور را در سطح عالي توصيف كرد كه طرفين تمايل دارند اين روابط گسترش يابد.
آل نهيان در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص تاثير روابط ايران و شوراي همكاري خليج فارس گفت: رابطه بين ايران و شوراي همكاري خليج فارس، روابطي تاريخي است و ملت هاي منطقه خيلي به آن تمايل دارند. اين مسأله نه تنها خواست دولتها بلكه خواست ملتهاي اين كشورهاست كه علل مختلفي نظير ساخت فرهنگي مشترك و مبادلات گسترده از آن جمله است.
خبرنگاري از آل نهيان در مورد هدف قرار دادن برخي از تأسيسات هسته اي ايران توسط آمريكا و اسرائيل و نقش شوراي همكاري خليج فارس در اين زمينه پرسيد، كه وي پاسخ داد: به گمان من حضورم در اينجا بهتر از هر صحبت ديگري مي تواند جوابگوي شما باشد. امارات همواره دوست ملت ايران بوده و خواهد بود و درمورد شوراي همكاري خليج فارس هم بايد بگويم كه همكاري اين كشورها با ايران، با احترام متقابل است كه آنها به اين مسأله افتخار مي كنند؛ شايد اختلاف هايي در اين بين وجود داشته باشد ولي هيچ گاه تبديل به دشمني نمي شود. ما مي خواهيم روابط مستحكم و عالي با ايران داشته باشيم و ثبات سياسي در منطقه برقرار باشد. وي در پايان در خصوص تأسيس دفتر ايرانيان در دوبي، توسط آمريكا گفت: آمريكا چنين درخواستي از امارات نكرده است و تنها يك سوءتفاهم بوده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |