چهارشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۹ - Jan 10, 2007
در جلسه ديروز تصويب شد
موافقت شوراي شهر
با ادامه فعاليت بخش خصوصي
در اتوبوسراني تهران
009729.jpg
گروه شهري- لايحه تاسيس و فعاليت شركت هاي اتوبوسراني و ميني بوسراني تعاوني و خصوصي شهر تهران در جلسه ديروز شوراي شهر مطرح و بخش هايي از آن به تصويب رسيد.
به گزارش همشهري، شوراي اسلامي شهر تهران در دويست و نودمين جلسه علني خود با تصويب ماده واحده اين لايحه به شهرداري اجازه داد تا بهره برداري برخي خطوط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و خطوط تحت پوشش سازمان نظارت را بر اساس دستورالعمل مربوطه و در راستاي تحقق اهداف برنامه توسعه اقتصادي و اجتماعي و پيروي از سياست دولت در زمينه واگذاري امور به بخش خصوصي و كاهش تصدي گري و به منظور افزايش كارايي، بهره وري و بهبود وضع اتوبوسراني و همچنين به استناد آيين نامه اجرايي بند الف تبصره 27 قانون بودجه سال 79 و 80 كل كشور به بخش خصوصي برخوردار از مجوزهاي قانوني با لحاظ كردن نقش نظارتي و هدايتي خود  ، واگذار كند.
حاشيه جلسه ديروز شوراي شهر
در جلسه ديروز هنگام مطرح شدن لايحه خصوصي سازي اتوبوسراني و بررسي تبصره يك آن، اعضاي شورا شهر تاكيد داشتند كه تبصره به گونه اي نگاشته و تصويب شود كه از آن بوي تعديل نيرو احساس نشود.رسول خادم در باره نگارش اين تبصره گفت: در اينجا بحث كاهش يا تعديل نيرو اصلاً مناسب نيست.
نسرين سلطانخواه نيز گفت: تبصره يك نبايد معناي تعديل نيرو داشته باشد.
بقيه از صفحه اول
به موجب تبصره يك اين مصوبه، شهرداري (شركت واحد) موظف است در ازاء واگذاري خطوط به بخش خصوصي مطابق دستور العمل از جابجايي يا كاهش پرسنل برخوردار گردد.
رئيس شوراي شهر با بيان اينكه خصوصي سازي از سال ها پيش در رابطه با شركت واحد مطرح بوده است خاطرنشان كرد: علت طرح اين موضوع، حل مشكلات شركت واحد و بهبود خدمات ر ساني به مردم است.
مهدي چمران با اشاره به بودجه شركت و احد و مقايسه آن با بودجه عمراني شهرداري گفت: بودجه شركت واحد در سال۸۴ حدود 200 ميليارد تومان يعني برابر كل بودجه عمراني و در سال 85 نيز نصف بودجه عمراني بوده است و شركت واحد هزينه قابل توجهي را براي شهرداري به همراه دارد.وي تصريح كرد: با وجود اين بودجه باز هم شركت واحد دچار مشكل است، چرا كه با بليت 20 توماني امكان تامين بودجه وجود نداردوي افزود: پولي كه بابت فروش بليت اتوبوس دريافت مي شود قابل توجه نبوده و با احتساب 5 ميليارد تومان هزينه چاپ آن اصلا براي شهرداري مقرون به صرفه نيست.
حسن زياري، رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي شهر نيز گفت: در دنيا، بخش حمل و نقل عمومي هميشه نيازمند كمك است.وي افزود: نبايد انتظار داشت كه با واگذاري اتوبوسراني به بخش خصوصي همه مشكلات حل شود.
وي درباره عمر اتوبوس ژهاي بخش خصوصي گفت: دولت پيش ژبيني كرده كه عمر اين اتوبوس ژها 5 سال است و بعد از 5 سال با شرايط و قيمت ژهاي جديد اتوبوس ژهاي نو وارد ناوگان شود.
نادر شريعتمداري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: نگاه ما به بخش خصوصي درست نيست؛ چرا كه وقتي ما مشكل مالي ژداريم به سراغ بخش خصوصي مي ژرويم و مفهوم بخش خصوصي يعني پول، در حالي كه موضوع پول بخش كوچكي از ماجرا و بخش مهم در اين رابطه بحث مديريت بهينه بخش خصوصي است.
وي ابراز اميدواري كرد، شركت واحد نيز مانند برخي شركت هاي زيانده دولتي وقتي به بخش خصوصي واگذار شود، با اعمال مديريت بهينه، راندمان بالايي پيدا كند.
مهنوش معتمدي آذر عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز گفت: از ابتداي مطرح شدن اتوبوس هاي خصوصي و ريالي قرار بود تعداد اتوبوس هاي بليتي كم نشود ولي متاسفانه اين اتفاق نيفتاد و نارضايتي هاي زيادي از اين بابت گزارش مي شود؛ ضمن اينكه بخش قابل توجهي از مردم توان استفاده از اتوبوس هاي ريالي را ندارند.گفتني است، بررسي و تصويب بخشي هاي ديگر اين لايحه به دليل مطرح شدن دو طرح دوفوريتي به هفته آينده موكول شد.
تفكيك باغات مشكل ملي
با مطرح شدن طرح دو فوريتي  اصلاحيه تكميلي مصوبه ضوابط اجرايي مربوط به چگونگي اجراي ماده يكم قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها و نيز دو فوريت طرح اصلاحيه تكميلي دستورالعمل موضوع ماده سيزدهم مصوبه اصلاحيه ضوابط اجرايي ماده يك قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها ، تبديل به يك فوريت شد تا در خصوص آن بحث ژ هاي بيشتري صورت گيرد.
واعظي آشتياني - خزانه ژدار شوراي شهر گفت: برخي از مشكلات موجود در بحث باغات، مربوط به قانون ارث است و حل اين مشكلات نيازمند اصلاح قانون ارث است.وي هنگام مطرح شدن دو فوريت طرح اصلاحيه تكميلي دستور العمل موضوع ماده سيزدهم مصوبه اصلاحيه ضوابط اجراي ماده يك قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها با اشاره به نگراني قوه قضائيه در مورد تفكيك برخي از باغات اراضي به دليل قانون ارث، گفت: بعد از فوت پدر يا مالك اصلي باغ، زمين و باغ بين ورثه تفكيك مي ژشود كه در اين هنگام عده ژاي سودجو، اقدام به خريد اراضي تفكيكي كرده و در نتيجه وضعيت ملك به هم مي ژخورد. آشتياني، از اين معضل به عنوان مشكلي ملي ياد كرد و گفت: براي حل اين مشكل بايد از طريق شوراي عالي استان ژها و در سطح ملي براي اين منظور قانوني تصويب شود تا اين مشكل در سطح ملي حل شود.
چمران رئيس شوراي عالي استان ها نيز گفت: اين سازمان اعلام كرده تا زماني كه ضابطه ژاي در اين خصوص وجود ندارد، نمي ژتواند كاري در اين خصوص انجام دهد.
چمران افزود: براي حل اين مشكل مي ژتوانيم از سوي شوراي عالي استان ژها مصوبه ژاي پيشنهادي را به دولت ارائه دهيم تا اين موضوع در دستور كار قرار گيرد.
ساخت مجتمع مقابل ساختمان پيرنيا با مجوز سازمان ميراث فرهنگي
در جلسه ديروز، معاون حقوقي و پارلماني شهرداري در پاسخ به تذكر هفته پيش شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر درباره احداث مجتمع تجاري مقابل ساختمان قديمي پيرنيا( مشيرالدوله) در خيابان منوچهري گفت: ملك مذكور مجوزهاي قانوني لازم را در دومرحله و به شرط محدوديت ارتفاع حداكثر 12 متر از سازمان ميراث فرهنگي دريافت و بر اين اساس نيز شهرداري تهران پروانه ساخت را صادر كرده است. محمد تقوي در عين حال افزود:  تقاضاي اهالي محل اين است كه ملك روبه ژروي خانه پيرنيا توسط سازمان ژهاي مربوط خريداري و به فضاي سبز تبديل شود تا ديد اين ساختمان تاريخي دچار مشكل نشود. تقوي همچنين آمادگي شهرداري را براي كمك به سازمان ميراث فرهنگي جهت تملك ملك مذكور و تبديل آن به فضاي سبز اعلام كرد.
در عين حال شريعتمداري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با اشاره به تذكر هفته پيش خود ضمن تشكر از پيگيري شهرداري گفت: ضوابط ميراث فرهنگي در خصوص نحوه احداث بنا در مجاورت مكان ژهاي فرهنگي و تاريخي كلي است و گاهي سبب ايجاد محدوديت ژهاي بي ژجا شده و گاهي نيز كنترل اوضاع از دستشان خارج مي ژشود.
كميته انضباطي ناظر
بر عملكرد اتوبوس هاي خصوصي
يكي از مواردي كه درباره فعاليت اتوبوس هاي خصوصي مورد انتقاد قرار گرفته سوارشدن مختلط زن و مرد است. قبل از اين با مطرح شدن انتقادات مشابه، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و مديرعامل يكي از شركت هاي خصوصي اتوبوسراني از برخورد با رانندگاني كه موارد انضباطي را رعايت نمي كنند، خبر داده بودند. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، رعايت نكردن حريم صندلي هاي زنانه و مردانه، سيگاري بودن راننده، توقف در ايستگاه هاي غيرمجاز و... را ازجمله موارد تخلف درج شده در آيين نامه انضباطي ناوگان اتوبوس هاي خصوصي عنوان كرد. محمد احمدي بافنده از جريمه و توقف تعدادي از اتوبوس هاي بخش خصوصي تهران خبر داد و افزود: براي اتوبوس هاي خصوصي هفته اي يك بار كميته انضباطي تشكيل مي شود.
احمد عبدالملكي مديرعامل شركت تعاوني اتوبوسراني نداي به آوران نيز با اشاره به اخراج دو راننده متخلف، رعايت نكردن طرح تفكيك زن و مرد و استفاده از موسيقي هاي غيرمجاز را ازجمله دلايل اين اخراج ها عنوان كرد.

اجراي طرح جهادي
هواي پاك در تهران
سما: با تشكيل ستاد هواي پاك براي نخستين بار در شهرداري تهران، ويژه برنامه هاي هفته هواي پاك اعلام شد.
محمد هادي حيدر زاده مشاور شهردار در امور محيط زيست با اعلام اين خبر گفت: با توجه به دغدغه مديريت شهري در زمينه آلودگي هوا، امسال براي نخستين بار ستاد هواي پاك شهرداري تهران تشكيل شد و شعار با گسترش حمل و نقل عمومي، دماوند را دوباره خواهيم ديد را به عنوان محور فعاليت هاي خود قرار داد. وي با اشاره به اينكه 80 درصد آلودگي هواي تهران ناشي از تردد وسايل نقليه شخصي است افزود: با توجه به اينكه تعداد تقاضاي سفر روزانه در تهران زياد است، بهترين روش كاهش آلودگي هواي تهران، مديريت تقاضاي سفر از طريق گسترش وسايل حمل و نقل عمومي مانند مترو، تاكسي و اتوبوس است.
حيدرزاده درمورد برنامه هاي هفته هواي پاك در تهران گفت: در حال حاضر ادبيات شهرداري تهران ادبيات علمي و جهادي است و با توجه به اينكه حل بحران آلودگي هواي تهران نياز به حركتي جهادي دارد، اقدام نمادين طرح جهادي هواي پاك در زمينه دست يابي به هوايي سالم، در هفته هواي پاك در تهران انجام مي شود.  وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمينه گسترش ناوگان حمل و نقل عمومي  اظهار كرد: تا كنون سقف 486 دستگاه اتوبوس فرسوده زده شده است و در مجموع تا پايان سال جاري 800 دستگاه اتوبوس كه براي محيط زيست مشكل زا هستند، از ناوگان حمل و نقل عمومي خارج و اتوبوس هاي گاز سوز كه داراي استاندارد محيط زيست يورو 2 هستند، جايگزين آنها مي شود. حيدرزاده افزود: با همكاري سازمان تاكسيراني 1000 تاكسي سمند و گاز سوز جايگزين بخشي از تاكسي هاي فرسوده مي شود. وي در ادامه گفت: طرح مطالعاتي در زمينه حذف كربن سياه از سوخت اتوبوس ها و آزبست از لنت ترمز اتوبوس ها در مراحل پاياني است كه در اين هفته به پايان رسيده و به زودي اجرا مي شود. همچنين از اين پس با اتوبوس هايي كه بيش از 5 دقيقه در پايانه ها روشن مي مانند، برخورد مي شود.

۲۰۰ وب سايت
در اختيار مدارس تهران
قرار مي گيرد
سما: همزمان با فرا رسيدن دهه فجر ۲۰۰، وب سايت توسط موسسه نشر شهر در اختيار مدارس تهران قرار مي گيرد.
سيدامير مسعود شهرام نيا - مدير عامل موسسه نشر شهر- با اعلام اين خبر گفت: حدود 8 هزار مدرسه در چهارمين نمايشگاه ياد يار مهربان شركت كرده بودند كه طي قرعه كشي از ميان آنها 200 مدرسه براي استفاده از وب سايت انتخاب شدند.
وي با اشاره به مزاياي وب سايت ها افزود: اين
وب سايت ها كه براي اولين بار به صورت رايگان در اختيار مدارس قرار مي گيرد، داراي 150 مگابايت فضاي اينترنتي است كه طراحي نرم افزار و مديريت آن بر عهده شهرداري تهران است و تا آغاز دهه فجر به صورت قطعي راه اندازي خواهد شد.

نگاه
009726.jpg
جمال رحمتي

راه اندازي خطوط اتوبوس برقي ميدان شوش تا راه آهن
سما: مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه از اتصال جنوب تهران (ميدان راه آهن) به جنوب شرق و شرق پايتخت با راه اندازي خطوط اتوبوس هاي برقي از ميدان شوش تا ميدان راه آهن خبرداد و گفت: هم اكنون تجهيزات مورد نياز در اين زمينه نصب شده و منتظر تحويل 50 دستگاه اتوبوس برقي از تبصره 13 براي راه اندازي اين خط هستيم.
محمد احمدي بافنده - مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه با بيان اين كه در حال حاضر مسير دپوي شرق (تهرانپارس) تا ميدان امام حسين و از آنجا به سمت ميدان خراسان و جنوب خيابان هفده شهريور تحت پوشش خطوط اتوبوس برقي است، افزود: يكي از اولويت هاي مهم ما توسعه خطوط اتوبوس برقي از طريق راه اندازي خطوط اين اتوبوس ها از ميدان شوش به سمت ميدان راه آهن است.
وي با بيان اين كه در صورت راه اندازي خطوط اتوبوس برقي از ميدان شوش تا ميدان راه آهن، جنوب تهران به جنوب شرق و شرق پايتخت متصل خواهد شد، تصريح كرد: اگر ميدان راه آهن را به عنوان يكي از نقاط جنوبي تهران در نظر بگيريم با راه اندازي خطوط اتوبوس برقي ميدان شوش تا راه آهن، جنوب تهران از طريق اتوبوس برقي به ميدان خراسان وصل شده و از آنجا با عبور به سمت ميدان امام حسين در جنوب شرق به سمت پايانه اتوبوسراني شرق ادامه مسير مي دهد.

ساخت گورستان شرق تهران تا اواخر امسال آغاز مي شود
فارس: معاون خدمات شهري شهرداري تهران از ساخت گورستاني در شرق تهران تا 2 ماه آينده خبر داد.
مسعود كرباسيان افزود: با توجه به كمبود جا براي دفن اموات، شهرداري تهران دو گورستان در شرق و غرب تهران احداث مي كند.وي با اشاره به اين كه در حال حاضر فقط ساخت گورستان شرق در منطقه تلو، به وسعت 400 هكتار از اواخر سال آغاز خواهد شد، گفت: با احداث اين گورستان بسياري از مشكلات شهروندان تهراني برطرف خواهد شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |