چهارشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۹ - Jan 10, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هيچ پدري، مالي بهتر از ادب نيك به فرزند خود نداده است.

نهج الفصاحه، حديث 2582
امروز با حافظ
وان راز كه در د ل بنهفتم به در افتاد
پيرانه سرم عشق جواني به سر افتاد
اي ديده نگه كن كه به دام كه درافتاد
از راه نظر مرغ دلم گشت هواگير
آب و هوا
009714.jpg

عكس روز
009723.jpg
عكس: گتي ايمجز‎/ جاستين سوليوان
بزرگترين نمايشگاه تجاري لوازم صوتي و تصويري جهان فردا در نوادا به پايان مي رسد. در اين نمايشگاه 2700 شركت از سراسر جهان توليدات خود را در معرض نمايش قرار داده اند. گفته مي شود كه روزانه 150 هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد مي كنند.

در شهر چه خبر
پيام هاي سرگردان
با آنكه در دسترس نبودن مشترك مورد نظر و ديگر پيام هاي حاكي از مشكلات ارتباط با تلفن سيار و ترافيك ارتباطي مقارن با اعياد، موضوعي عادي تلقي مي شد اما اين بار نوبت ارتقاي نرم افزاري شبكه ارتباطات سيار بود كه جلوي ارسال پيام هاي كوتاه را بگيرد. به طوري كه اغلب كاربران برخي مناطق تهران هر پيام را بايستي دو بار ارسال مي كردند تا از سرگرداني sms ها جلوگيري شود. به گفته مسئولان شبكه ارتباطات سيار ارتقاي نرم افزاري در يكي از مراكز سوئيچ sms علت اين اختلال ها را تشكيل مي داد.

دي وي دي ارزان  
زماني كه فناوري جديد بلوري با ظرفيت بيشتري نسبت به انواع عادي وارد چرخه توليد دستگاه هاي پخش دي وي دي شد، بازار دستگاه هاي پخش دي وي دي عادي به طور كامل آماده كاهش قيمت گرديد، به طوري كه روند ارزاني كه پيش از اين نيز بازار دي وي دي ها را درنورديده بود يك بار ديگر حدود 10 تا 15 هزار تومان نرخ ها را كاهش داد. در حال حاضر عرضه دستگاه جديدي كه قادر به اجراي فرمت جديد و قديمي دي وي دي است هنوز با استقبال عمومي مواجه نشده و گراني آن يكي از علت هاي اين موضع گيري است. با اين وجود پيش بيني مي شود سير نزولي قيمت دستگاه هاي پخش دي وي دي با آغاز سال نو و تعطيلات نوروزي نيز ادامه يابد.

خط اتوبوس ريالي
شركت واحد اتوبوسراني تهران، خط اتوبوس ريالي كوهسار آزادي را راه اندازي كرد. اين خط با هدف ايجاد رفاه بيشتر براي تردد اهالي راه اندازي شد و در مسير رفت از كوهسار در خيابان هاي شهر زيبا، كاشاني، صادقيه، جناح، پايانه آزادي و در مسير برگشت از پايانه آزادي در خيابان هاي شهيد رحماني، جناح، صادقيه، كاشاني، شهرزيبا و كوهسار ايستگاه دارد. كرايه خط اتوبوس كوهسار- پايانه آزادي 1000 ريال است.

تحميل هزينه  در تالارها
گويا ناآگاهي بسياري از شهروندان از غيرقانوني بودن تحميل هزينه فيلمبرداري و عكاسي از سوي برخي تالارها موجبات نارضايتي و دردسرهايي را براي افراد ايجاد كرده است. در همين رابطه اتحاديه عكاسان و فيلمبرداران با دارا بودن حدود 1300 واحد صنفي داراي مجوز كسب از متقاضيان خدمات اين صنف خواسته است تا به مجوز كسب افرادي كه در تالارها به فيلمبرداري و عكسبرداري مي پردازند توجه بيشتري نشان دهند تا دچار مشكل نشوند. به گفتة مسئولان اتحاديه عكاسان و فيلمبرداران طي يك سال گذشته امكان ميكس فيلم در فضايي نامشخص مانند آپارتمان ها موجب افزايش غيرقانوني صنف عكاسان و فيلمبرداران شده است. از سوي ديگر در مورد قيمت عكس هاي پرسنلي نيز نرخ هاي اين اتحاديه از سال 78 تا به حال تغييري نداشته است.

جريمه 7 هزار توماني
ملاحظه برگه هاي خلافي خودروها كه اغلب موجب گرد شدن چشم راننده ها مي شود دلايل گوناگوني دارد كه يكي از آنها ناآشنايي با جرائم رانندگي است. براي نمونه بسياري از رانندگان تصور مي كنند سيگار كشيدن حين رانندگي مجاز است. با اين وجود فقط براي اين تخلف مأموران راهنمايي و رانندگي مي توانند برگه 7 هزار توماني جريمه را براي فرد خاطي در نظر بگيرند. به نظر مي رسد برخي از اين مأموران از تخلف ياد شده چشم پوشي نمي كنند. در جديدترين مورد نيز اداره راهنمايي و رانندگي پرتاب آب دهان در حين رانندگي را مشمول جريمه 7 هزار توماني اعلام كرده است. پس مراقب حركات اضافي در زمان رانندگي باشيد.

نمايش فيلم
فيلم فرانچسكو ساخته ليليانا كاواني در ششمين نشست نمايش هاي خانه فيلم نور امروز ساعت 4 بعدازظهر در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) به روي پرده مي رود. نشست نقد و بررسي اين فيلم با حضور ناصر هاشم زاده نويسنده و منتقد و رضا درستكار منتقد سينما برگزار مي شود. فرانچسكو داستان قديس فرانچسكوي آسيسي را به تصوير مي كشد. شخصيتي كه در طي طريق معنوي خود نشانه هايي مانند زخم هاي مسيح را از پروردگار دريافت كرد. در اين فيلم كه محصول سال 1988 ايتاليا و آمريكاست بازيگراني چون ميكي روروك، هلنا بونهام كارتر، آندرا فرول، ماريو آدورف، جرولامو آلچيري و فابيو بوستوتي نقش آفريني مي كنند.

بازار
تعديل نسبي قيمت گوشت
009663.jpg
با وجود برخي پيش بيني ها مبني بر ادامه روند گراني گوشت گوسفندي پس از عيد سعيد قربان، كاهش قيمت ها ظرف چند روز گذشته اين موضوع را رد كرد. نرخ گوشت گوسفندي از اوايل هفته جاري در سراشيبي افتاد و قيمت گوسفند زنده كه تا كيلويي 2 هزار و 700 تومان بالا رفته بود به 2 هزار و 300 تومان كاهش يافت. با وجود اين، قيمت فعلي گوسفند زنده تا قيمت 1800 توماني پيش از عيد سعيد قربان همچنان فاصله دارد. در حالي كه مصرف كنندگان نيز هر كيلو گرم گوشت گوسفند را به طور متوسط 5 هزار و 500 تومان، بسته به محل سكونت خود تهيه مي كنند.

فرهنگسرا
مسابقه ساخت ماكت خانه كعبه
خانه فرهنگ زنجان، به مناسبت ايام ذي الحجه، مسابقه ساخت ماكت خانه كعبه را در ابعاد و اندازه هاي آزاد برگزار مي كند. علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا روز دهم بهمن ماه به نشاني: خيابان آزادي، خيابان زنجان شمالي، ساختمان ناحيه 6 شهرداري ارسال كنند.

دوره آموزشي فصيح خواني
خانه فرهنگ محصل به منظور ترويج علوم قرآني و آموزش قرائت صحيح قرآن، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي فصيح  خواني كتاب آسماني قرآن كرده است. به شركت كنندگان در اين دوره در صورت دريافت معدل 17، مدرك معادل ليسانس در رشته روانخواني و روخواني اعطا مي شود. زمان برگزاري كلاس ها روزهاي شنبه و چهارشنبه  از ساعت 30/8 تا 10 صبح است. علاقه مندان براي ثبت نام و شركت در كلاس هاي ياد شده مي توانند به نشاني خيابان جنت آباد، نبش اتوبان همت، خيابان شاهين جنوبي، پارك محصل، خانه فرهنگ محصل مراجعه كنند يا با شماره تلفن: 44474684 تماس بگيرند.

كارگاه حجاب
فرهنگسراي سالمند به منظور الگوسازي مناسب براي پوشش بانوان، كارگاه 4روزه حجاب را برگزار مي كند. در اين كارگاه كه با حضور يك مربي خياطي بانوان برگزار مي شود، به آموزش دوخت انواع چادر و مقنعه هاي متناسب با پوشش اسلامي بانوان پرداخته مي شود. در اين كارگاه آموزشي، بانوان شركت كننده با دوخت چادرهاي ساده، نماز، ملي، عربي، تكليف و مقنعه هاي چانه دار، ساده و آستين دار آشنا مي شوند. كارگاه 4 روزه حجاب   با هدف آشنايي بيشتر با نحوه پوشش بانوان از تاريخ 21 تا 28 دي ماه از ساعت 15 تا۳۰‎/۱۶ در مسجد علي  بن موسي الرضا (ع) واقع در خيابان سي متري نيروي هوايي برگزار مي شود و حضور تمامي بانوان آزاد است. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين، خيابان شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

سكه، طلا و ارز
009666.jpg

آلودگي هواي تهران
009717.jpg

تلويزيون
009669.jpg

سينما
009720.jpg
اينجا چراغي روشن است
كارگردان: رضا ميركريمي
بازيگران: حبيب رضايي، سعيد پورصميمي،   فلامك جنيدي، الله قلي نظري و محمود راسخ فر
سينماهاي نمايش دهنده: ناهيد و فرهنگ 2
خلاصه داستان: متولي امامزاده مبتلا به بيماري قلبي است و به دنبال نااميدي از يافتن جانشين، به ناچار امامزاده را به برادرزاده كم توان ذهني اش مي سپارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
نان خامه اي
مدتهاست پسرك پشت ويترين مغازه ايستاده و به نان خامه اي نگاه مي كند. اين كار هر روز اوست.
بالاخره بعد از كلي زحمت پولهايش را مي شمارد، با خوشحالي به سمت مغازه مي رود و نان خامه اي را كه مدت ها نگاه مي كرد از مغازه دار مي خرد. آرام از مغازه خارج مي شود، با ذوق به نان خامه اي نگاه مي كند كه يكدفعه يك نفر تنه مي زند به او و نان خامه اي به داخل گِل مي افتد. پسرك در چشمهايش اشك حلقه زده، به نان خامه اي كه دارد در گِل فرو مي رود نگاه مي كند و از ته دل آه مي كشد.
عاطفه احساني مقدم

گشتي در دنياي خبرها
توقف توزيع پيراشكي
اوهايو: از اين پس زندانيان زندان بزرگ اوهايو پيراشكي دريافت نخواهند كرد. قبلا هر روز يك پيراشكي در اخيتار زندانيان قرار مي گرفت اما اين زندان قرار داد خود را با يك پيراشكي فروشي كه 55 هزار دلار در سال ارزش داشت فسخ كرد. علت لغو اين قرار داد پايين بودن مواد مغذي اين پيراشكي ها و بالا بودن مقادير چربي آن بوده است. متخصصان تغذيه زندان مي گويند مصرف روزانه پيراشكي باعث افزايش ميزان چربي خون زندانيان شده بود به همين دليل پيشنهاد خارج كردن آن را از فهرست غذاي روزانه زندانيان مطرح كردند.
اتاق چرت نيمروزي
بانكوك: يكي از مناطق شهرداري شهر بانكوك تايلند دست به ابتكار جالبي زده و براي كارمندان اين مركز اتاق خواب نيمروزي در نظر گرفته است. داخل ساختمان شهرداري اتاقي چوبي طراحي شده كه در اين اتاق تاريك، موسيقي آرام پخش مي شود و روي ميز كنفرانس گل هاي خوشبو قرار دارد. هر يك از 200 كارمند اين مكان مي توانند از ساعت 12 تا 13 هر روز به مدت نيم ساعت داخل اين اتاق چرت بزنند. البته در اين اتاق، تختخواب وجود ندارد بلكه مراجعه كنندگان بايد دور ميز كنفرانس روي صندلي بنشينند و سر خود را روي ميز بگذارند. هم اكنون 20 نفر از كاركنان اين اداره به صورت مداوم از اين اتاق استفاده مي كنند و معتقدند كه پس از چرت نيمروزي كارايي شان افزايش مي يابد.
بازگشت كيف پول گمشده پس از 62 سال
نيويورك: يك مرد در آمريكا پس از 62 سال كيف پول گمشده خود را پيدا كرد. اين مرد كه در زمان جنگ جهاني دوم در قالب ارتش آمريكا در كشور فرانسه خدمت مي كرد اين كيف پول را گم كرد. در آن زمان يكي ديگر از افسران ارتش آمريكا كه وي نيز در فرانسه خدمت مي كرد اين كيف پول را پيدا كرد اما چون نمي دانست كه چگونه بايد صاحبش را پيدا كند آن را داخل كمد خود به مدت 6 دهه نگهداري كرد. چندي پيش اين افسر از دنيا رفت و هنگامي كه پسرش كمد وي را تخليه مي كرد با اين كيف پول مواجه شد. به همين دليل تلاش كرد از طريق اينترنت صاحب كيف پول را پيدا كند كه در نهايت موفق به انجام اين كار شد.
موش در شبكه فاضلاب
آريزونا: همسايگان دانشگاه آريزونا چند روزي است كه جرات استفاده از سرويس هاي بهداشتي خود را ندارند. از ابتداي هفته جاري از داخل چاه ها و لوله هاي فاضلاب خانه هاي اطراف دانشگاه، موش هاي آزمايشگاهي كوچك و سفيد رنگ بيرون مي آيد. با آنكه ساكنان اين منازل معتقدند اين موش ها متعلق به آزمايشگاه دانشگاه است اما مقامات دانشگاه آريزونا اين موضوع را به شدت تكذيب كرده اند. از سوي ديگر شركت فاضلاب نيز از وجود اين موش ها داخل شبكه اظهار تعجب كرده و هنوز نتوانسته اين معما را حل كند.
نيش عقرب در هواپيما
ميامي: عقرب، يكي از مسافران پرواز ميامي به تورنتو را نيش زد. البته اين مرد بلافاصله عقرب را با پايش له كرد. به گفته اين مسافر، وي همراه با برادرش در كاستاريكا چادر زده بودند و احتمالا اين عقرب داخل كوله پشتي وي پنهان شده و داخل هواپيما از آن خارج شده بود. به هر حال هنگامي كه هواپيما در مقصد فرود آمد پزشكان به معاينه اين مرد پرداختند و اعلام كردند خوشبختانه نيش عقرب جان وي را تهديد نخواهد كرد.
تولد۶ قلو
مونترال: ديروز از كانادا خبر رسيد يك خانم در اين كشور 6 قلو به دنيا آورده است. در شرايطي كه مقامات رسمي اين خبر را نه تكذيب و نه تاييد مي كنند، يكي از بستگان اين خانم مي گويد كه هر 6 نوزاد بسيار كوچك هستند اما شرايط جسماني رضايتبخشي دارند. از سوي ديگر يك روزنامه كانادايي خبر داد كه اين خانم 5/2 ماه زودتر از موعد مقرر زايمان كرد كه فرزند اول وي طبيعي به دنيا آمد اما پزشكان براي به دنيا آوردن 5 فرزند ديگر مجبور شدند عمل سزارين انجام بدهند. اين روزنامه وزن هر يك از اين نوزادان را در حدود 800 گرم اعلام كرده است. اين براي نخستين بار است كه يك شهروند كانادايي 6 قلو به دنيا مي آورد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |