چهارشنبه ۲۰ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۹ - Jan 10, 2007
پيكر علي دواني امروز تشييع مي شود
اين مؤلف، محقق و مدرس در سن 77 سالگي دار فاني را وداع گفت
009681.jpg
گروه ادب و هنر- پيكر مرحوم حجت الاسلام علي دواني، مؤلف، مترجم و محقق امروز از دانشگاه امام صادق(ع) تشييع مي شود.
حجت الاسلام علي دواني از تاريخ نگاران برجسته  تشيع در سن 77 سالگي شامگاه عيد غدير دار فاني را وداع گفت. محمدحسن دواني (رجبي) يكي از فرزندان آن مرحوم به ايسنا گفت: ايشان به دليل سرماخوردگي و مشكل ريوي ناگهان حالشان بد شد كه متعاقب آن اورژانس در منزل حضور پيدا كرد اما بعد از انتقال به بيمارستان فوت كردند.
نوجوانان 25 سال پيش به ياد دارند كه در فضاي انقلابي آن زمان داستان هايي به قلم علي دواني منتشر مي شد كه بسيار طرفدار داشت. حجت الاسلام سيد احمد خاتمي در اين باره به مهر گفته كه از اولين قلم هاي او كتاب پيرامون جوانان است و از آخرين نوشته هاي ارزشمند او كتاب نقد عمر است كه مباحث ارزنده اي از تاريخ معاصر در آن آمده است.اين مورخ شهير تاريخ اهل بيت(ع) و مروج فرهنگ غدير، در اين روزها مشغول كار بر اثري جديد به نام دايره المعارف علوي بود. آخرين اثر انتشار يافته  دواني، بانوي بانوان جهان در تاريخ زندگي حضرت فاطمه(س) بود. مفاخر اسلام (در شرح رجال شيعه)، شناخت وجود مبارك امام زمان (عج) ، موعودي كه جهان در انتظار اوست ، نواب اربعه  سفراي امام زمان (عج) ، تاريخ اسلام از آغاز تا هجرت ، تاريخ قم و زن در قرآن از ديگر آثار منتشر شده  علي دواني هستند.
به گزارش فارس، علي دواني در سال 1308 شمسي در دوان از توابع كازرون به دنيا آمد. وي در سال 1322 به نجف اشرف عزيمت كرد و دروس مقدماتي و عالي را در حوزه علميه اين شهر گذراند. دواني در سال 1327 به ايران مراجعت كرد و در حوزه علميه قم از محضر آيات عظام بروجردي و امام خميني كسب فيض كرد. وي براي اشاعه فرهنگ اسلامي فعاليت هاي مطبوعاتي را دنبال كرد و در روزنامه هاي نداي حق و وظيفه اقدام به انتشار مقالاتي كرد. دواني تا سال 1348 در قم اقامت داشت. در اين سال به تهران آمد و به كار تأليف و تحقيق پرداخت. برخي علي دواني را اولين نويسنده تاريخ انقلاب مي دانند. اثر مشهور او در اين زمينه كتاب نهضت سه ماهه روحانيت است كه به وقايع سال 40 و موضوع انجمن هاي ايالتي و ولايتي مي  پردازد. اثر مهم ديگر دواني در اين خصوص كتاب 11 جلدي نهضت روحانيون ايران است .
جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم با صدور اطلاعيه اي ارتحال حجت الاسلام علي دواني را تسليت گفت.
در اطلاعيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم آمده است: اين محقق توانا سالها روشنگر طريق جويندگان علم در حوزه و دانشگاه بود كه احاله بررسي تاريخ اسلام از سوي شهيد مطهري به اين عزيز در سالهاي پيروزي انقلاب اسلامي نشانگر توان و حضور جدي ايشان در عرصه انقلاب اسلامي بوده است.
همچنينحجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، در پيامي، درگذشت حجت الاسلام والمسلمين علي دواني را تسليت گفت. در اين پيام آمده است: رحلت عالم محقق و والا نگر، حضرت حجت الاسلام والمسلمين آقاي علي دواني رضوان الله عليه، كه عمر پربركت خود را در شناخت و شناساندن معارف دين مبين و دفاع از عقل و عدل شيعي و روشنگري صرف كرد، خسارتي بزرگ در عرصه آيين و انديشه و ايران است كه تنها لطف حضرت پروردگار مي تواند آن را جبران كند.
پيكر مرحوم دواني امروز از دانشگاه امام صادق(ع) به سمت قم تشييع مي شود.

استقبال اندك از جشنواره بيست وپنجم تئاتر فجر
009690.jpg
گروه ادب و هنر - بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر همزمان با عيد سعيد غدير خم با اجراي نمايش هاي خياباني در محوطه باز تئاتر شهر كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر بدون مراسم افتتاحيه و درحالي كار خود را آغاز كرد كه هيچ نشست خبري براي اين جشنواره برگزار نشده بود و مانند سال گذشته جشنواره در يك فضاي غيررقابتي برگزار مي شود.
افتتاحيه از ساعت 30/15 بدون حضور چهره هاي سرشناس درحالي با اجراي نمايش خياباني در محوطه باز تئاتر شهر آغاز شد كه اطراف فضاي بيروني محوطه تئاتر شهر به دليل تعميرات زيباسازي انباشته از خاك بود و پيشتر از آن حسين پارسايي- رييس مركز هنرهاي نمايشي - درباره اين تعميرات و عدم آماده شدن محوطه تئاتر شهر براي جشنواره همه مسئوليت را به بهروز غريب پور كه مسئول تعميرات و بازسازي مجموعه تئاتر شهر است واگذار كرد.
اجراي نمايش هاي خياباني تا ساعت 18 ادامه داشت و با غروب خورشيد چراغ هاي خيمه روشن شد و بخش بعدي برنامه كه اجراي تعزيه بود در خيمه ادامه پيدا كرد.
در روز اول جشنواره كه با استقبال زيادي برخلاف سال هاي گذشته مواجه نشد، در بخش صحنه اي نمايش هاي رستم و سهراب ، نواي اسرارآميز ، تقديم به پدرم و پسرم ، مرگ و شاعر و مرگزار سياه سرخ روي صحنه رفتند. در كارگاه نمايش كه رپوتوار آثار كارگاهي به عنوان بخش خارج از جشنواره و بدون فروش بليط براي مخاطبان خاص انجام مي شود نمايش خط، نقطه، صفحه به كارگرداني رضا كشاورز اجرا شد.
گفتني است در روز اول تماشاگران نمايش مرگ و شاعر به دليل تاخير داوران و آماده نبودن صحنه حدود 50 دقيقه در سرما منتظر ورود به سالن قشقايي شدند. اين درحالي بود كه اكثر نمايش ها در روز اول با تاخير كار خود را آغاز كرد و از طرف ديگر تغيير در ارايه خدمات به خبرنگاران در جشنواره تئاتر امسال باعث شد بسياري از آنها از ديدن اجراها صرف نظر كنند. امسال كارت مخصوص خبرنگاران تنها براي تالار اصلي، هنر، مولوي و تماشاخانه مهر اعتبار دارد و براي ديدن نمايش هاي ديگر تالارها (سايه، قشقايي، چهارسو و... )بايد بليت تهيه كنند .
شنيده مي شود كه علي رغم فروش روزانه بليت، برخي از تماشاگراني كه قبلا بليت تهيه كرده بودند، هنگام اجرا پشت در ماندند.

جانشين فرمانده نيروي انتظامي تأكيد كرد:
دستگيري مظنونين  در سال 86 بايد كاهش يابد
گروه اجتماعي - جانشين فرمانده نيروي انتظامي تأكيد كرد: به منظور جلوگيري از تضييع حقوق شهروندان، مظنون  گيري ها در سال 86 بايد كاهش يابد. سردار حسين ذوالفقاري در مراسم معارفه سردار ساجدي نيا به عنوان جانشين فرمانده انتظامي تهران بزرگ و همچنين سردار هاشمي به عنوان رئيس پليس راهور پايتخت گفت: تمام فعاليت هاي ناجا بايد به افزايش نظم، ارتقاء امنيت و سرعت در خدمت رساني منتج شود به گزارش خبرنگار ما وي خاطرنشان كرد: مظنون  گيري هاي پليس در سال 86 بايد به طور قطع كاهش يابد، چرا كه مظنون گيري حقوق افراد را تباه مي كند.

۹۵ درصد نظرات ايثارگران
در لايحه خدمات رساني لحاظ شده است
گروه اجتماعي معاون حقوقي و امور مجلس بنياد گفت: بيش از 95 درصد نظرات جامعه ايثارگري در تدوين لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران مدنظر قرار گرفته است.به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، حسين وفايي معاون حقوقي و امور مجلس اين نهاد در نشستي با خبرنگاران با بيان مطلب فوق به نقايص قوانين قبلي اشاره كرد و گفت: نداشتن قانون مدون براي مقايسه با ساير كشورها در زمينه خدمات دهي به ايثارگران، توجه نكردن به شرايط روز و عدم وجود آينده نگري و همچنين نبودن نظارت كامل و كافي ازجمله نواقص قوانين گذشته بود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
در دادگاه بررسي حراج الواح هخامنشي شركت نمي كنيم
باشگاه خبرنگاران جوان: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: مالكيت ايران بر الواح هخامنشي محرز بوده و ما دادگاه بررسي حراج الواح را به رسميت نمي شناسيم تا در آن شركت كنيم و فقط لايحه و اسناد ارائه داديم تا صلاحيت نداشتن دادگاه براي بررسي موضوع را اثبات كنيم.
اسفنديار رحيم مشايي معاون رئيس جمهوري، درباره پرونده حراج الواح هخامنشي در مؤسسه شرق شناسي شيكاگو گفت: در حال حاضر دادگاه بررسي حراج الواح هخامنشي هيچ اقدامي عليه ايران انجام نداده است و چون وكيل شاكيان به دستگاه قضايي آمريكا شكواييه تسليم كرده و دادگاه حكم توقيف اين الواح را صادر كرده تا زمان رسيدگي به موضوع اين الواح، نبايد از آمريكا خارج و به ايران بازگردانده شود.وي با تأكيد بر اين كه مالكيت ايران بر اين الواح محرز است گفت: طبق كنوانسيون بين المللي 1970 اموال فرهنگي تاريخي هر كشوري در هر جاي ديگري ملك همان كشور محسوب شده و در كشورهاي پذيرنده اين كنوانسيون تغيير مالكيت اشياء تاريخي فرهنگي قانوني نيست و چون دولت آمريكا متعهد به اين كنوانسيون بوده و آن را امضا كرده نمي تواند حكمي مبني بر انتقال مالكيت اشياء فرهنگي تاريخي صادر كند.

ورزش در دقيقه 90
هاشمي: فردا مربي اميد انتخاب مي شود
همشهري ورزشي- كيومرث هاشمي از انتخاب سرمربي تيم اميد تا فردا (پنجشنبه) خبر داد.
سرپرست فدراسيون فوتبال در گفتگويي اظهار داشت: فدراسيون فوتبال در اين مقطع تلاش دارد از بين مربيان داخلي كارآمد موجود، سرمربي تيم اميد را انتخاب كرده تا حضور شايسته اي در بازي هاي مقدماتي المپيك 2008 پكن داشته باشد. او البته به گزينه مورد نظر فدراسيون اشاره نكرد، اما از محمد پنجعلي به عنوان فردي كه فقط به اداره امور تا انتخاب قطعي مي پردازد، نام برد. در همين حال علي كفاشيان در گفتگويي سرمربيگري پنجعلي براي تيم اميد را تكذيب و گفته هاي هاشمي را مبني بر مسئوليت مقطعي پنجعلي تا انتخاب سرمربي تأييد كرد.محمد پنجعلي دستيار سيموئز در بازي هاي آسيايي دوحه بدون تأييد يا تكذيب سرمربيگري اش در تيم اميد فقط به اين نكته بسنده كرد كه مذاكراتي را با داريوش مصطفوي براي آماده سازي تيم اميد داشته است. به نظر مي رسد، مهم ترين رويداد چند روز اخير تيم اميد را مي توان گفته هاي كيومرث هاشمي دانست كه با مصاحبه علي كفاشيان هم مطابقت دارد.كميته ملي المپيك منتظر اعلام گزينه از سوي فدراسيون فوتبال است كه سرپرست اين فدراسيون از معرفي اين مربي تا روز پنجشنبه خبر داده است.

بگوويچ، گزينه جديد فولاد
009684.jpg
همشهري ورزشي- از وينگو بگوويچ به عنوان مربي آينده تيم فولاد نام برده مي شود.
خبرگزاري مهر، از مذاكره تلفني مسعود رضاييان مديرعامل باشگاه فولاد و بگوويچ سرمربي سابق اين تيم، براي هدايت فولادخوزستان خبر داد و نوشت: وي پس از عقد قرارداد به قطر سفر مي كند تا پس از تسويه حساب با باشگاه قبلي براي همكاري با تيم فولاد خوزستان با مشكلي مواجه نشود. او سپس آخر هفته وارد اهواز خواهد شد. بگوويچ اما در گفتگو با همشهري ورزشي ضمن تأييد نسبي مذاكره با مسئولان فولاد گفت: وضعيت فولاد چندان مناسب نيست. من فعلاً بايد براي عيادت از خانواده ام به كرواسي بروم. او در اين مصاحبه به پاسخ مثبت خود به مسئولان فولاد براي قبول اين مسئوليت اشاره اي نكرد.

پرونده اكبرپور امروز در جلسه شوراي عالي استيناف
009687.jpg
مهر : شوراي استيناف فدراسيون فوتبال به منظور بررسي درخواست سياوش اكبرپور در كاهش محروميتي كه از سوي كميته انضباطي براي وي در نظر گرفته شده است تشكيل جلسه مي دهد. در پي بروز تخلفاتي در بازي سايپا - استقلال كميته انضباطي فدراسيون فوتبال بازيكنان هر دو تيم را با جرايمي تنبيه كرد كه اشد مجازات با اعمال 10 جلسه محروميت براي سياوش اكبرپور در نظر گرفته شد. پيرو اعلام راي كميته انضباطي، باشگاه استقلال از درخواست تجديد نظر براي تعديل در رأي صادره خودداري كرد اما با اين حال اكبرپور با تنظيم نامه اي از شوراي استيناف فدراسيون فوتبال خواست تا در رأي كميته انضباطي تجديد نظر كند. شوراي استيناف نيز امروز با هدف بررسي خواسته سياوش اكبرپور تشكيل جلسه خواهد داد. اين احتمال وجود دارد كه كميته مورد نظر در محروميت اعمال شده براي اكبرپور تجديد نظر كند. رأي شوراي عالي استيناف در خصوص مهاجم استقلال ظرف روزهاي آتي اعلام خواهد شد.

امتحانات پايان ترم دانشگاه ها از شنبه آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي- حدود 3 ميليون دانشجوي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور اين روزها با مطالعه كتب و جزوات درسي، خود را براي امتحانات نيم سال اول سال تحصيلي 86-85 آماده مي كنند؛ امتحاناتي كه از هفته آينده آغاز مي شود. در خوابگاه هاي دانشجويي، اين روزها همانند گذشته هيجان و اضطراب شب امتحان حاكم است به طوري كه هر دانشجو به دنبال مكان خلوت و آرامي است تا بتواند با آرامش و تمركز حواس بيشتر مطالعه كند. امتحانات پايان ترم در حالي آغاز مي شود كه برخي دانشگاه ها تسهيلات و امكانات ويژه اي همچون افزايش ساعات سرويس دهي كتابخانه، ارايه جيره خشك و ... براي تسهيل و افزايش امكان مطالعه دانشجويان در نظر گرفته اند. كلاس هاي نيم سال اول اكثر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي بر اساس تقويم آموزشي تا پايان هفته داير است.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |