پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۶ - Jan 18, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
اساس عقل پس از ايمان به خدا، حيا و نيك خويي است.

نهج الفصاحه، حديث 1638
امروز با حافظ
آنجا جز آنكه جان بسپارند چاره نيست
راهيست راه عشق كه هيچش كناره نيست
در كار خير حاجت هيچ استخاره نيست
هرگه كه دل به عشق دهي خوش دمي بود
آب و هوا
010842.jpg

عكس روز
010764.jpg
عكس: همشهري‎/ جواد گلزار
جشنواره ترافيك و روز هواي پاك ديروز در تالار حركت سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران برگزار شد.

درشهرچه خبر
خواب بيشتر
شايد ازاين پس ساكنان شهرك هاي اقماري تهران نيز بتوانند صبح ها كمي بيشتر بخوابند و براي رسيدن به محل كار خود در تهران مجبور نباشند پيش از ساعت 5صبح آماده حركت شوند.از سطح شهر خبر مي رسد زمزمه هاي مبني برامكان تعامل شوراهاي شهرك هاي اقماري تهران با شركت واحد اتوبوسراني براي حل مشكلات رفت و آمد ساكنان آن ها وجود دارد تا امكان دسترسي مستقيم با اتوبوس هاي اين شركت به مركز شهر به وجود آيد.

توسعه 4 مركز مخابراتي
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه و تقويت شبكه كابل در مراكز مخابراتي شهيد صالح طبري، استقلال، بعثت و شهيد كلانتري آغاز  شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد صالح طبري با پيش شماره هاي 4463 تا 4467 ، در مركز مخابرات استقلال تعداد 200 شماره با پيش شماره هاي 2201 تا،۲۲۰۵ 2620 در محدوده خيابان هاي ولي عصر، شهيد فياضي و تختي ، در مركز مخابرات بعثت با پيش شماره هاي 5530 تا 5533 در محدوده خيابان هاي محمد علي تكلي، رضايي، 17 شهريور و علي اكبر ابراهيمي و در مركز مخابرات شهيد كلانتري با پيش شماره هاي 8864 تا 8867 و 8887، 8888، 8877 تا 8879 در محدوده خيابان قباديان، بزرگراه مدرس و آفريقا و خيابان ميرداماد به مدت 48ساعت با اختلال همراه است.

معاينه فني رايگان
از روز پيش پيكان هاي كاربراتوري تهران به مناسبت آغاز هفته هواي پاك صاحب فيلتر رايگان شدند. دارندگان اين خودروها به مراكز 6 گانه معاينه فني مراجعه مي  كنند تا ضمن دريافت فيلتر هاي رايگان در۳ مركز سيار نيز از ساعت 8 صبح تا 16 موتور خودروي آن ها مورد معاينه فني رايگان قرار گيرد. پارك پليس واقع در فلكه چهارم تهرانپارس جنب شهرك فرهنگيان، پارك پرديسان واقع درضلع شمال بزرگراه حكيم وخيابان معراج جنب سازمان هواشناسي از جمله مراكز معاينه فني رايگان خودرو اعلام شده است.تا به حال محدوده زماني خاصي براي ارائه اين خدمات در نظر گرفته نشده است واين برنامه تا اطلاع بعدي ادامه خواهد داشت.

افزايش توليد روغن
توليد روغن نباتي توسط كارخانه هاي روغن كشي كشور در 8 ماهه نخست حدود 6 درصد افزايش داشت و 511 هزار تن روغن نباتي فقط در قالب فروش آزاد عرضه شد اما طي چند هفته گذشته مغازه داران از قيمت هاي جديد خريد صحبت مي كنند . اين در حالي ا ست كه از 3 ماه پيش كه نرخ ها اندكي جابجا شدند تا به حال هيچ كارخانه اي به صورت علني تغيير خاصي در قيمت ها نداده است . شايد موج خبر هاي مربوط به مواد غذايي پيش از خبرگزاري ها، مراكز فروش را زيرو رو مي كند .درحال حاضر هر حلب 5كيلويي روغن جامد در فروشگاه هاي زنجير ه اي 4هزارو 890 تومان قيمت دارد بنابراين چنانچه فروشنده اي اين نرخ را با فاصله زيادي تغيير داد بايد از وي دليل آن راجويا شد.

نرخ مبهم باطري
درهواي سرد روزهاي اخير صاحبان خودروهايي كه به علت خالي و يا از رده خارج شدن باطري، خودروي آن ها روشن نشد با قيمت هاي جديدي روبرو شدند.افزايش جهاني قيمت سرب به عنوان مهمترين ماده اوليه توليد باطري در بازار هاي جهاني از دلايل افزايش قيمت باطري در ماه هاي اخير بيان مي شود .طي 6 ماه اخير قيمت هر تن سرب از حدود 1200 دلار به بالاي 1800 دلار رسيده است و همين امر باعث گراني روزافزون قيمت باطري شده است به طوري كه كارخانه هاي باطري سازي داخلي به دليل تغييرات پياپي قيمت سرب قادر به قيمت گذاري براي محصولات شان نيستند. درمقابل اين گراني خدمات صنف باطري سازان طي 4سال گذشته به طور رسمي تغييري نداشته است. براي نمونه نرخ شارژ باطري متعلق به زماني است كه اسيد با قيمت گالني 400 تا 500 تومان عرضه مي شد كه اكنون قيمت آن هزار تومان است.

بازار
آب رفتن ظروف يكبار مصرف آش
010821.jpg
كاسه هاي لوبيا و ظروف آش در ميدان انقلاب و ميدان تجريش، غذاي مورد علاقه بسياري از رهگذران و به ويژه كارگران اين مناطق را تشكيل مي دهد. اما اين اواخر، گراني حبوبات باعث شده تا قيمت آن ها نيز دست كمي از ساندويچ ها نداشته باشد.
اين تغيير قيمت حوالي ميدان تجريش كمتر به چشم مي خورد و دليل آن، نرسيدن موج گراني به اين منطقه نيست بلكه به آب رفتن ظروف يك بار مصرف باز مي گردد. ظرف هاي آش برخي اغذيه فروشي ها نسبت به اوايل سال يك سايز كوچكتر شده تا دست گراني مواد اوليه به تابلوي قيمت ها نرسد.
اين روزها برخلاف بازار ميوه  كه دست اندركاران آن براي روز هاي آينده رسيدن بار جديد و مرتفع شدن گراني چند قلم ميوه و سبزيجات را پيش بيني مي كنند، عمده فروشان حبوب، دورنماي جالبي را ترسيم نمي كنند زيرا از رسيدن محموله هاي جديد، چند ماه بيشتر نمي گذرد.

سكه، طلا و ارز
010824.jpg

آلودگي هواي تهران
010830.jpg

سينما
اينجا چراغي روشن است
كارگردان: رضا ميركريمي
بازيگران: حبيب رضايي، سعيد پورصميمي، فلامك جنيدي، الله قلي نظري و محمود راسخ فر
سينماهاي نمايش دهنده: ناهيد و فرهنگ 2
خلاصه داستان: متولي امامزاده مبتلا به بيماري قلبي است و به دنبال نااميدي از يافتن جانشين، به ناچار امامزاده را به برادرزاده كم توان ذهني اش مي سپارد.

فرهنگسرا
كودك، تغذيه و سلامتي
نمايشگاه تخصصي كودك، تغذيه و سلامتي از امروز تا 3 بهمن در محل دائمي نمايشگاه هاي فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. اين نمايشگاه با حضور ناشران كتابها، روزنامه ها و هفته نامه هاي ويژه كودكان و نوجوانان، يونيسف و چند شركت خصوصي برگزار مي شود. از برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه مي توان به برگزاري همايش و كارگاه هاي آموزشي با موضوعات تغذيه و سلامت كودك اشاره كرد. همچنين در اين نمايشگاه جمعيت دفاع از مردم فلسطين و انجمن حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي به منظور معرفي آثار جنگ بر كودكان ستمديده حضور خواهند داشت. علاقه مندان مي توانند براي بازديد از نمايشگاه همه روزه از ساعت 9 تا 17 به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن، گالري شماره 2 مراجعه كنند.

مسابقه با جايزه‎/۴
پايتخت فرهنگي جهان اسلام
در سال 2006 ، كدام شهر ايران به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام
معرفي شد؟
A ) شيراز
B ) اصفهان
C ) يزد
D ) مشهد
خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي C،B،A يا D را حداكثر تا ساعت 16 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202-0912 اس ام اس كنند. 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و۵ نفر از شهرستان ها) به قيد قرعه بين 30 تا 10 هزار تومان جايزه نقدي به حسابشان واريز خواهد شد. از آنجايي كه برندگان بين ساعت 16 تا 18 مشخص مي شوند شركت كنندگان در اين ساعات تلفن خود را روشن بگذارند تا با آنها تماس گرفته شود. گفتني است سرعت پاسخگويي در ميزان جايزه تاثير دارد.
اسامي برندگان مسابقه شماره 3: علي تركاشوند، منصور قياسوند، امير محمد ابراهيمي نسيمي، آرش مبلي فرد و علي روشني از تهران، محسن رستمي و اميد زرين از اراك، محمد رضا مبيني، كاشان، حسن ايزدي، زرند كرمان و قنبرعلي درزي از شيرگاه مازندران.
پاسخ صحيح مسابقه ديروز گزينهC، حضرت محمد صلي الله عليه و آله بود.

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
به دام زلف تو دل مبتلاي خويشتن است
بكش به غمزه كه اينش  سزاي خويشتن است
در جاده پرپيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده اي به خواب رفته اند.
اينها به يقين منتظر نيستند.
خواب، به چشم كسي كه چشم به راه است، راه ندارد.
در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده اي مشغول بازي اند.
اين عده بي ترديد منتظر نيستند.
كسي كه چشم و دلش منتظر است، دست و دلش به بازي نمي رود.
در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده اي به ساخت و ساز مشغولند. اين كارگران كه- فقط- مشغول كارند، نه در حال و هواي انتظارند و نه گوش به زنگ ظهور.
كسي كه منتظر است، رحل اقامت نمي افكند و بساط ماندن پهن نمي كند.
در كنار جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده اي نشسته اند، سر در گريبان فرو برده اند و زانوي غم در بغل گرفته اند.
اين عده، خسته تر، درمانده تر و مأيوس تر از آنند كه منتظر بمانند.
در كنار جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده اي مغازه اي زده اند و دكاني گشوده اند و مشغول كاسبي شده اند. اينان فقط چشم انتظار مشتري اند و رونق بازارشان در بستن چشم انتظار مشتري است.
اما ...
انتظار، اين نيست و اين انتظار نيست.
Smshojaee.persianblog.com

نظر شما
نوشيدني مورد علاقه تهراني ها
010767.jpg
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در تاريخ 17 تا 20 دي ماه سال جاري اقدام به نظرسنجي تلفني درباره نظر مردم تهران درباره نوشيدني مورد علاقه شان كردند.
در اين  نظر سنجي،  به طور  تصادفي با تعدادي از مردم تهران تماس گرفته شد.
۵۴ درصد از 1184 نفر پاسخگوي اين نوبت نظرسنجي، از ميان نوشيدني هاي مختلف، چاي را ترجيح مي دهند، در حالي كه تنها يك درصد از ايشان قهوه را نوشيدني مورد علاقه خود معرفي كردند. 27 درصد از پاسخگويان آب، 6 درصد شير، 5 درصد آب ميوه، 5 درصد دوغ و 2 درصد نوشابه را نوشيدني معمول خود معرفي كردند.
پاسخ هاي پاسخگويان اين نظرسنجي به اين پرسش كه چاي خود را چگونه مي نوشند،  در نمودار نشان داده شده است. اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.

تلويزيون
010827.jpg

ببخشيد؛ الآن چكار مي كنيد؟
010761.jpg
فريال بهزاد
پايان توقف 10 ساله
تصميم گرفتم بعد از يك وقفه 10 ساله اگه يه روز بري سفر را كارگرداني كنم. اگر بتوانم پروانه ساخت بگيرم 2 ماه به صورت شبانه روزي روي فيلمنامه كار مي كنم. چون قصد دارم بعد از اين وقفه طولاني مدت با يك فيلمنامه قوي كار را شروع كنم. فيلمنامه اگه يه روز بري سفر نوشته قربان محمدپور داستان پزشكي است كه سال ها پيش باعث مرگ كودكي شده و چون خود را در اين زمينه مقصر مي داند، دنياي پزشكي را رها مي كند و به شغل دوران نوجواني اش يعني مكانيكي روي مي آورد. او عاشق پزشكي است و فقط در صورتي تن به ازدواج مي دهد كه يكي از همكاران رشته خود به خواستگاري اش برود. تاكنون غلامرضا آزادي به عنوان فيلمبردار انتخاب شده و علي سرتيپي تهيه كنندگي فيلم را بر عهده دارد.
010770.jpg
كمال تبريزي
رد پاي يك زن
اين روزها پيش توليد هميشه پاي يك زن در ميان هست را شروع كرديم كه احتمالاً فيلمبرداري آن به بهمن ماه موكول مي شود. تاكنون حضور حبيب رضايي در اين پروژه قطعي شده و البته مشغول انتخاب ديگر بازيگران اين فيلم هستيم. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: به يك خيابان باريك پر از ترافيك دقت كنيد، به اكثر قهرها و دعواي همسايه ها، هم محله ها و خانواده ها توجه كنيد، به خيلي از جنگ هاي تاريخي نگاه كنيد، حتي دعواي هابيل و قابيل را دوباره مرور كنيد، هميشه پاي يك زن در ميان هست. تاكنون در ليست عوامل توليد، مازيار ميري به عنوان مجري طرح و مانفرد اسماعيلي به عنوان دستيار اول و برنامه ريز و سعيد شريفي كيا به عنوان مدير توليد قطعي شده است.
010776.jpg
مهدي صباغ زاده
دغدغه هاي راننده تاكسي
اين روزها به تازگي از آخرين مراحل ساخت فيلم تازه ام راننده تاكسي فارغ شده ام. راننده تاكسي يك فيلم ايراني مردم پسند از آب درآمده و طنز شيريني هم در آن جريان دارد. ما هم تلاش كرده ايم تا اين دستمايه جذاب را تبديل به يك فيلم خوب كنيم. راننده تاكسي داستان صبريه، بيوه جواني است كه همسرش را در آبادان تازه از دست داده و همراه با مهاجران جنگ با پدر و مادر و فرزندش در اقامتگاهي در تهران ساكن شده است. مادر او، ننه هاجر، بيمار است. حبيب، جوان مجردي كه راننده تاكسي است،
ننه هاجر را به بيمارستان مي برد. صبريه و حبيب با هم آشنا مي شوند. صبريه براي تأمين معاش خانواده در يك خياط خانه مشغول به كار مي شود. بازيگران اين فيلم حبيب اسماعيلي، لاله اسكندري، عليرضا داودنژاد، ثريا قاسمي و هيلدا شهيدي هستند.
010773.jpg
سيروس الوند
تعريف متفاوت از عشق
فيلمبرداري زن دوم را هم چنان در تهران ادامه مي دهيم. بعد از گرفتن سكانس هاي تهران به زودي براي ادامه كار راهي شيراز، قشم و ... مي شويم. زن دوم كه فيلم برداري آن اواخر آذرماه در تهران آغاز شد بر اساس كتابي به همين نام توسط فرشته طائرپور و مينو كريم زاده نوشته شده است. زندگي عاشقانه مهتاب با رسيدن خبري به بحران كشيده مي شود، آدم هايي از گذشته فراموش شده هركدام پا به ماجرا مي گذارند كه هريك تعريفي متفاوت از عشق و حق با خود آورده اند. حادثه بر همه چيز سايه مي افكند. بهرام و مهتاب در موقعيت انتخابي دشوار قرار مي گيرند، انتخاب ميان خود و ديگري، عشق و خودخواهي، خواستن و نخواستن و محمدرضا فروتن، نيكي كريمي، آناهيتا نعمتي، امير آقايي، سحر ذكريا و مهتاج نجومي بازيگران فيلم تازه ام هستند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
با من بمان
اي كاش مي توانستم ترا از دست ندهم تا براي هميشه در كنار هم خوشبخت باشيم. مي داني كه بهترين سال هاي عمرم را با تو گذراندم و تو به من عشق و شادي بخشيدي. افسوس كه حالا كه من به رازهايت پي بردم، تو تنهايم گذاشتي. كاش مي شد باز هم با من بماني اي آرزوي از دست رفته؛ اي جواني ...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
شرمندگي گوينده خبر
لندن: گوينده اخبار يكي از شبكه هاي تلويزيوني انگليس پس از اينكه متوجه شد تصاوير و حرفهاي وي پيش از آغاز برنامه خبري روي آنتن رفته است، شوكه شد. قبل از اينكه اين برنامه خبري آغاز شود وي در حال مرتب كردن لباس هاي خود و شوخي كردن با همكارانش بود كه به دليل اشكالات فني، تمام اين صحنه ها به صورت مستقيم روي آنتن رفت. با شروع بخش خبري هنگامي كه گوينده از طريق گوشي متوجه اين موضوع شد به حدي شرمنده شد كه با صورت سرخ رسما از تمام بينندگان عذرخواهي كرد. قرار است بررسي شود كه به چه دليل چنين اتفاقي رخ داده است.
سرويس هاي بهداشتي استاندارد
پكن: با توجه به اينكه شهر پكن در سال 2008 ميزبان رقابتهاي المپيك است، به همين دليل سرويس هاي بهداشتي اين شهر نبايد از لحاظ مسافت، فاصله زيادي با هم داشته باشند. طبق استانداردهاي بين المللي، شهروندان بايد حداكثر پس از 5 دقيقه پياده روي از يك سرويس بهداشتي به سرويس بهداشتي ديگر برسند. ديروز شهرداري پكن اعلام كرد، قصد بازسازي هزار سرويس بهداشتي در حومه اين شهر را دارد. اين سرويس هاي بهداشتي بايد مجهز به سيستم تهويه مطبوع و صرفه جويي آب باشند. تا پايان سال 2006 تعداد سرويس هاي بهداشتي استاندارد در شهر پكن به عدد۵۵۸۰ رسيد.
نوزادان چاق
نيويورك: يك خانم در آمريكا كه سابقه به دنيا آوردن نوزدان چاق را داشت اين بار 3 قلو به دنيا آورد. 3 سال قبل فرزند اول وي كه پسر بود حين تولد در حدود 5/4 كيلوگرم وزن داشت و 2 سال بعد دومين فرزند او نيز تقريباً با همين وزن به دنيا آمد. چندي پيش كه اين خانم براي سومين بار باردار شده بود،  وزنش به ميزان قابل توجهي افزايش يافت اما چون سابقه به دنيا آوردن نوزادان چاق را داشت نگران نشد. به هر حال، وي اين بار ۳ قلو به دنيا آورد و همه را شوكه كرد. در حال حاضر همسايگان اين خانم قصد برپايي بازارچه خيريه دارند تا پول جمع آوري شده از بازارچه را صرف تأمين غذا و مخارج درماني اين 3 قلو كنند.
زنجيره انساني
منچستر:  بيش از 400 مامور پليس و دانش آموز قصد دارند امروز ركورد جهاني تشكيل زنجيره انساني را به خود اختصاص بدهند. در جريان ركورد شكني اين 400 نفر با دستبند هاي واقعي پليس، دست هايشان را به يكديگر متصل خواهند كرد تا در يك خيابان پر رفت و آمد يك زنجيره انساني تشكيل بدهند. البته هريك از شركت كنندگان در اين مسابقه بايد مبلغ 3 پوند در قالب وروديه پرداخت كنند كه اين پول به حساب موسسات خيريه واريز خواهد شد. شركت كنندگان در اين مسابقه طي چند روز اخير، دستبند زدن به يكديگر را تمرين كرده اند. قبلاً   هم چنين كاري البته با دستبندهاي پلاستيكي و غير واقعي انجام شده بود.
۸۰ ساعت كار اجباري
سنگاپور: در سنگاپور استفاده از شبكه بي سيم همسايه ها براي ورود به شبكه اينترنت غير قانوني است و مجازات نقدي و حبس دارد. ديروز اعلام شد كه يك نوجوان 17 ساله به جرم استفاده از شبكه بي سيم همسايه براي ورود به اينترنت به انجام 80 ساعت كار عام المنفعه محكوم شده است. البته مجازات وي مي توانست 3 سال حبس و 10 هزار دلار جريمه نقدي باشد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |