پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۶ - Jan 18, 2007
با كمك طراحان ايراني و ساير كشورهاي مسلمان
لباس سال زنان ايراني انتخاب مي شود
010749.jpg
مهر: لباس سال زنان ايراني با همكاري ديگر كشورهاي مسلمان انتخاب خواهد شد.
مشاور استاندار تهران در امور بانوان در مراسم افتتاح دبيرخانه دائمي جشنواره زنان سرزمين من و دومين نمايش زنده لباس اسلامي- ايراني كه ديروز در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، ضمن اعلام اين خبر افزود: تلاش در جهت شكوفايي خلاقيت طراحان لباس و حمايت از آنها، ايجاد مؤسسه فرهنگي و هنري جهت فرهنگ سازي در زمينه پوشاك، ايجاد بانك اطلاعاتي از تمامي طراحان كشور، ايجاد تعاوني، ايجاد تعامل ميان كشورهاي اسلامي و تبليغ در سراسر جهان و... از جمله اهداف برگزاري جشنواره زنان سرزمين من است.
فرحناز قندفروش با اعلام اين كه در حوزه طراحي و توليد پوشاك مناسب زنان تاكنون متأسفانه اقدامات شايسته اي صورت نگرفته، خاطرنشان كرد: پوشش مناسب مهم ترين نشانه تمدن و فرهنگ هر جامعه است؛ به همين دليل بايد در جهت طراحي و توليد لباسهاي ايراني و اسلامي زنان تلاش كرد.
وي تاكيد كرد: به منظور ثبت لباسها و طرح هاي جديد اقدامات لازم انجام شده و با كتابخانه ملي مذاكراتي براي ثبت اين آثار صورت گرفته است.
قندفروش گفت: در اولين جشنواره زنان سرزمين من مردم استقبال خوبي كردند و اخبار آن در بيش از 50 رسانه خارجي و 100 رسانه و نشريه داخلي منتشر شد و همچنين 61 درصد از شركت كنندگان كيفيت را خوب و بيش از 97 درصد شركت كنندگان خواستار نمايش مجدد شو لباس بودند.
وي افزود: در اولين جشنواره 20 مدل چادر و 110 مدل مانتو به نمايش درآمد و در دومين نمايش زنده لباس نيز 10 دست چادر و 150 مدل مانتو و لباس به نمايش درخواهد آمد.
مشاور استاندار تهران در امور بانوان گفت: تير ماه سال آينده جشنواره زنان سرزمين من به صورت بين المللي برگزار مي شود و با تعامل كشورهاي اسلامي هر سال يك لباس به عنوان لباس سال زنان انتخاب خواهد شد.
وي افزود: ايجاد فروشگاه براي عرضه و فروش توليدات طراحان لباس نيز يكي از اهداف مهم است كه در اين زمينه معاونت اجتماعي شهرداري تهران قول همكاري و ايجاد دو فروشگاه در سطح شهر و همچنين ايجاد غرفه در بازارچه هاي زنان را داده است.

برگزيدگان نخستين جايزه چارتاقي نياسر معرفي شدند
گروه علمي فرهنگي- برگزيدگان نخستين جايزه چارتاقي نياسر در بخش هاي طراحي معماري، عكاسي و طراحي شهري معرفي شدند.
در بخش عكس نخستين جايزه چارتاقي نياسر، علي يوسف راد رتبه اول اين سالانه را از آن خود كرد و امير ذاكري در جايگاه دوم قرار گرفت و علي دبيريان به عنوان برگزيده سوم شناخته شد و علاوه بر تنديس سالانه و لوح افتخار به ترتيب مبلغ 300 هزار تومان، 200 هزار تومان و 100 هزار تومان دريافت كردند. همچنين آثار نيكتا ستاره سنج و شيما شيراني نيز مورد تقدير قرار گرفت.
داوري اين بخش از سالانه را عليرضا كريمي صارمي، سعيد محمودي از ناوه و محمدمهدي رحيميان برعهده داشتند.
همچنين در بخش معماري، هيچ اثري شايسته دريافت جايزه اول اين سالانه كه معادل يك ميليون تومان بود، شناخته نشد و جايزه دوم اين بخش معادل 750 هزار تومان به كار گروهي سهيل هاديان دهكردي، سيدمهدي طباطبايي اردكاني و آرش عادل احمديان اهدا شد. همچنين كار گروهي مريم اصغري، مليحه شيرزاد و آرش عادل احمديان نيز شايسته دريافت جايزه دوم شناخته شد و جايزه سوم اين بخش معادل 500 هزار تومان نيز به كارگروهي مريم كهنسال، كاوه فولادي نسب و مهران هاشمي اهدا شد.
داود دانشيان مديركل دفتر معماري و طراحي شهري وزارت مسكن و شهرسازي، سيدمحمد بهشتي كارشناس ارشد معماري و شهرسازي و پيروزي حناچي مشاور وزير مسكن و شهرسازي داوري آثار بخش طراحي معماري اين سالانه را برعهده داشتند.
در بخش طراحي شهري تنها 2 اثر ارسال شده بود كه هيچ كدام شايسته دريافت جايزه اول تا سوم شناخته نشدند و در رديف آثار تقديري قرار گرفتند.
همچنين به هر قطعه عكس پذيرفته شده در بخش عكس نخستين سالانه جايزه چارتاقي نياسر  مبلغ
۲۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

اختصاص حداكثر يك نمره به نظر اولياي دانش آموزان در ارزشيابي تكويني مقطع راهنمايي
ايسنا: آيين نامه اختصاص حداكثر يك نمره به نظر اولياي دانش آموزان در ارزشيابي تكويني هر درس در هر نوبت مقطع راهنمايي به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيد.
شوراي عالي آموزش و پرورش در هفتصد و چهل و يكمين جلسه خود با حضور وزير آموزش و پرورش، آيين نامه  پيشنهادي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي تربيتي در دوره راهنمايي كه در كميسيون اساس نامه ها و مقررات اين شورا، مورد تأييد قرار گرفته بود را ارائه كرد. بر اساس اين گزارش، اين شورا مصوب كرد تا با توجه به نقش اولياي دانش آموزان در فعاليت هاي خارج از مدرسه، معلمان حداكثر تا يك نمره در ارزشيابي تكويني هر درس، در هر نوبت را به نظر اولياي دانش آموزان اختصاص دهند.ارج گزاري به نظرات و پيشنهادهاي اولياي دانش آموزان، توجه و حساسيت بيشتر اوليا به فرآيند تعليم و تربيت فرزندان خود، ايجاد حلقه هاي ارتباطي كيفيت بخشي بين مدرسه و خانواده، ارتقاي اعتبار و صحت نظام ارزشيابي تحصيلي و تربيتي از جمله دلايل ذكر شده براي تصويب اين مهم ذكر شده است.
گفتني است، در اين جلسه يكي از اعضاي شورا در بيان يكي از مهم ترين دلايل افت تحصيلي به كوتاه بودن ايام سال تحصيلي و طولاني بودن تعطيلات رسمي اشاره كرد كه بر ديگر ابعاد آموزش و ارزشيابي دانش آموزان تأثيرات منفي نيز گذاشته است.

ورزش در دقيقه 90
حميدرضا آصفي:
دامن زدن به اختلافات داخلي به نفع فوتبال نيست

مهر: دكتر حميدرضا آصفي عضو سابق هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال گفت: در شرايط حساس كنوني فوتبال ايران نياز به آرامش ، همدلي و وفاق همه جانبه دارد تا در سايه فضايي آرام و به دور از تنش، دوره بحراني كنوني را سپري كند. آصفي، سفير ايران در امارات و عضو هيأت  مديره باشگاه استقلال با بيان اين مطلب افزود: فوتبال ايران روزهاي حساسي را سپري مي كند و شرايط كنوني مي طلبد تا تمامي افرادي كه به نوعي در سرنوشت فوتبال ايران تاثيرگذار هستند، با دلسوزي و احساس مسئوليت ازهرگونه تنش و اختلاف داخلي كه فوتبال ايران را با بحران تازه اي رو به رو مي كند ، پرهيزكنند.
وي درخصوص انتقادات مطرح شده ازسوي مديرهيات رئيسه دوره انتقالي فدراسيون فوتبال مبني برعدم همكاري سازمان تربيت بدني با كميته 6 نفره در انجام وظايف محوله، اظهار داشت : اصلي ترين تاكيد فيفا پس از رفع تعليق فوتبال ايران، تغييراساس نامه فدراسيون فوتبال بود و در اين راستا سه وظيفه اساسي به كميته 6 نفره واگذارشد ولي تفويض اين وظايف به اين معني نيست كه هيأت رئيسه دوره انتقالي در تمامي زمينه ها در فدراسيون فوتبال تصميم گيرنده نهايي باشد و حضور مسئولان كنوني فدراسيون ناديده گرفته شود. براساس وظيفه اصلي كه فيفا به كميته 6 نفره واگذار كرده تنها بحث تدوين اساس نامه و هماهنگ كردن آن با اساس نامه استاندارد فيفاست، نه اداره فدراسيون فوتبال.
عضو سابق هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال ضمن دعوت از تمامي عوامل مرتبط و تأثيرگذار در سرنوشت فوتبال كشور خواست تا با آرامش و سعه صدر، شرايطي را فراهم كنند تا فوتبال ايران بتواند دوره بحراني تعليق را به خوبي پشت سر بگذارد.

تداوم صدرنشيني قائم مقامي
همشهري ورزشي- احسان قائم مقامي در پايان دور هشتم رقابت هاي بين المللي شطرنج خزر با هفت و نيم امتياز، همچنان صدرنشين است. اين مسابقات با حضور 96 شطرنج باز از 23 دي ماه در هتل ارديبهشت رشت آغاز شده و بازيكنان تيم هاي جمهوري آذربايجان، گرجستان، تركمنستان و ايران در 9 دور به روش سوئيسي با هم به رقابت مي پردازند. در دور هشتم احسان قائم مقامي، استاد بزرگ شطرنج يك بر صفر از سد حميدرضا محمدي گذشت. سيدحامد موسويان، برابر گاپرين داشويلي، استاد بزرگ گرجستان با نيم امتياز به تساوي دست يافت. ابراهيم مؤمني يك بر صفر شالام بريتز استاد بين المللي گرجستاني را برد.
احسان قائم مقامي با هفت و نيم امتياز در صدر و گاپرين داشويلي و ابراهيم مؤمني با شش و نيم امتياز دوم و سوم هستند. جايزه اين رقابت ها 6700 دلار است.

لغو جلسه هيأت رئيسه موقت فدراسيون فوتبال
همشهري ورزشي - پنجمين نشست هيأت  رئيسه موقت فدراسيون فوتبال لغو شد. اين جلسه كه قرار بود، بعد از ظهر ديروز در فدراسيون فوتبال برگزار شود، به دلايل نامعلومي تشكيل نشد.
صفايي  فراهاني تشكيل نشدن جلسه ديروز را تأييد كرد، اما درمورد دلايل لغو آن توضيح نداد.
گفتني است، اختلاف نظر پيرامون اداره فدراسيون فوتبال و خواسته فراهاني براي مديريت امور اجرايي موجب شد كه رئيس اسبق فدراسيون فوتبال در گفت وگويي، سازمان ورزش را تهديد به استعفا كند. به نظر مي رسد، تشكيل نشدن جلسه ديروز ريشه در اختلافات ذكرشده دارد.

رونمايي از نقاشي هاي پشت شيشه
ايسنا: مجموعه  كامل نقاشي هاي پشت شيشه در تهران رونمايي مي شود.
۱۵۰ اثر ديده نشده  نقاشي پشت شيشه از چهارم بهمن ماه سال جاري، براي نخستين بار در تهران رونمايي مي شود.
اين تصاوير كه متعلق به دوره  قاجار و مجموعه  فريال سلحشور و كازروني است، تا آخر فروردين ماه سال  آينده در طبقه  مياني موزه  هنرهاي ديني امام علي ع نمايش داده مي شوند.
اين نقاشي ها كه تلفيق فرهنگ ايران باستان با روايات مقدس ديني را نشان مي دهند، گوشه اي از هنر زوال يافته  نقاشي پشت شيشه در ايران است كه ادامه دار نبوده و تنها نمونه هاي باقي مانده از دوره هاي گذشته در مجموعه هاي خصوصي و موزه ها، منبع تحقيق و پژوهش دانشجويان و هنرمندان معاصر شده  است.
سلحشور و كازروني از حدود 35 سال پيش، اين نمونه ها را از مكان هايي چون نانوايي ، قصابي، قهوه خانه ها و... در دهات و شهرهاي كوچك و بزرگ ايران جمع آوري كردند.
نقاشي هاي اين مجموعه در برگيرنده روايت ها، وقايع ، داستان ها، صحنه هاي جنگ و شخصيت هاي مذهبي از جمله امامان ، پيامبران ، پيشوايان مذهبي و دراويش ايراني هستند. اين نمايشگاه با جلسات سخنراني و نشست هاي پژوهشي درباره  اين هنر ايراني و بررسي تصاوير به  جا مانده از هنر دوره  قاجار ايران همراه است. پيش تر 56 اثر نقاشي پشت شيشه از همين مجموعه، همزمان با نمايشگاه هنر قاجار، زند و افشار در مجموعه  صبا نمايش داده شدند.

موسسه نشر آثار امام ره در نمايشگاه هنر انقلاب
گروه ادب و هنر- موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام(ره) با ارائه 62 اثر از آثار هنرمنداني چون مرحوم جواد حميدي، ابوالفضل عالي، كاظم چليپا، غلامعلي طاهري، حسين ياقوتي، مرتضي گودرزي (ديباج) و با گرايش هاي گوناگون بر محور رهبري، انديشه و آرمان هاي حضرت امام خميني(ره) در نمايشگاه هنر انقلاب هاي دنيا شركت خواهد كرد.
اين نمايشگاه با حضور هنرمندان و آثار هنري كشورهاي افغانستان، فلسطين، روسيه، چين، كوبا، آفريقاي جنوبي و مكزيك برگزار خواهد شد.
تشكيل دبيرخانه سازمان هاي خيريه بين المللي در ايران
گروه اجتماعي- اجلاس بين المللي فقرزدايي و توسعه پايدار با صدور بيانيه اي با تأكيد بر لزوم تبادل مستمر تجربيات كشورها در پيشگيري و كنترل و مهار فقر و همچنين راهكارهاي توانمندسازي فقرا به كار خود پايان داد.
در بيانيه پاياني اجلاس بين المللي فقرزدايي و توسعه پايدار كه با حضور نمايندگان و سازمان هاي غيردولتي ايران و ساير كشورها برگزار شد، تصريح شده است: شراكت و همكاري مؤثر آحاد جامعه، بخش خصوصي و سازمانهاي غيردولتي به منظور ايجاد توسعه و ريشه كني فقر با توجه خاص به ترويج فرهنگ نوع دوستي و تعاون اهميت بسياري دارد.
در ادامه بيانيه پاياني آمده است: هماهنگي سازمانهاي بين المللي و نهادهاي غيردولتي جهان براي رعايت اولويت فقرزدايي در كشورهايي كه فاقد زيرساخت هاي اوليه رشد و توسعه اقتصادي هستند، مي تواند پديده فقر را كنترل و از فراگير شدن آن جلوگيري كند.
با توجه به اهميت تبادل تجربيات و بومي سازي تجربيات موفق در فقرزدايي، مقرر شد دبيرخانه دائمي سازمان هاي خيريه بين المللي ايران تأسيس و فعال شده و اجلاس هاي دو سالانه به صورت ادواري با هماهنگي دبيرخانه برگزار شود.

سمفوني درد در راه آلمان
گروه ادب و هنر- روبرتو جولي كارگردان و سرپرست تئاتر روهر آلمان با موافقت مركز هنرهاي نمايشي، سه نمايش را براي اجرا در آلمان برگزيد.بر همين اساس، نمايش هاي سمفوني درد كار حسين پاكدل،  ددالوس و ايكاروس كار همايون غني زاده و پلنگ خال هايش را پاك مي كند كار علي نرگس نژاد جهت اجرا در كشور آلمان از سوي روبرتو جولي انتخاب شد.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |