پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۶ - Jan 18, 2007
تصويب كليات طرح تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري
گروه سياسي - كليات طرح تجميع انتخابات دوره هشتم مجلس با دوره دهم رياست جمهوري در حالي در جلسة علني روز گذشته به تصويب رسيد كه دولت و حتي برخي از چهره هاي برجسته مجلس نظير غلامعلي حدادعادل و محمدرضا باهنر با تصويب اين طرح مخالف بودند. البته سخنگوي شوراي نگهبان، پيشتر اعلام كرده بود كه اين طرح در تعارض با قانون اساسي است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، شبهاتي در خصوص افزايش عمر مجلس هفتم وجود دارد و نمايندگان در جلسة يكشنبه آينده در بررسي جزئيات اين طرح در اين خصوص، قصد دارند با ارائه پيشنهادهاي جديدي، مدت عمر مجلس هفتم را تغيير نداده و اين شبهه را رفع نمايند.
در ابتداي بررسي اين طرح در جلسة روز گذشته، پيشنهاد مسكوت گذاشتن اين طرح به مدت 4 ماه مطرح شد كه نمايندگان به اين پيشنهاد رأي ندادند.
سپس جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به عنوان اولين موافق طرح، از نظر مثبت اين كميسيون درخصوص طرح مذكور خبر داد.
شاپور مرحبا ديگر موافق اين طرح گفت: اگر مي خواهيم دوره مجلس را اضافه كنيم براي خدمتگزاري است و نه براي ثروت و قدرت. كاظم دلخوش هم اين طرح را در راستاي حل مشكلات مردم عنوان كرد.
البته زماني كه سخنان موافقان و مخالفان در حال طرح بود هادي حق شناس نماينده انزلي براساس اصل 68 قانون اساسي تغيير انتخابات مجلس در شرايط خاص را منوط به پيشنهاد رئيس جمهوري دانست. محمدرضا باهنر هم كه رياست جلسه را برعهده داشت، اين تذكر را وارد دانست اما نمايندگان با رأي منفي خود تذكر را وارد ندانستند. در جلسه روز گذشته همچنين حسن كامران به عنوان مخالف اين طرح گفت: ما چه كاره هستيم كه 4 سال دوره نمايندگي را به 5 سال افزايش دهيم.
محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس هم به عنوان ديگر مخالف اين طرح گفت: چنانچه اين طرح در مجلس هم تصويب شود، شوراي نگهبان به دليل مغايرت با قانون اساسي آن را رد خواهد كرد. وي افزود: البته اگر اين طرح به مجمع تشخيص مصلحت نظام هم برود، بنده به عنوان يكي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت پيش بيني و تحليل مي كنم كه مجمع نيز آن را تصويب نخواهد كرد.
وي از نمايندگان درخواست كرد اگر صلاح و منافع ملي را مي خواهند اجازه دهند اين طرح به كميسيون مربوطه برود و پس از بررسي در قالب طرح جامع تري در صحن علني مطرح شود.
پس از تصويب پيشنهاد كفايت مذاكرات، محمد حسين موسوي پور معاون امور حقوقي و مجلس وزارت كشور به عنوان نماينده دولت، مخالفت دولت با طرح مجلس را اعلام كرد و گفت: اين طرح حداقل با 5 اصل قانون اساسي مخالفت صريح دارد و شايد شايسته مجلس هفتم نباشد كه به چند اصل مخالف صريح قانون اساسي رأي بدهد.
پس از سخنان موسوي پور، مجلس وارد رأي گيري شد و كليات اين طرح با 131 رأي موافق و 72 رأي مخالف از مجموع 220 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان هم پيش از اين در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري از مغايرت اين طرح با قانون اساسي از نظر اين شورا خبر داده بود.

كوتاه از خانه ملت
* محمدرضا باهنر، محمدرضا ميرتاج الدين، مرتضي تمدن، احمد پيش بين، احمد مهدوي ابهري، احمد بلوكيان، محمد دهقان، علاءالدين بروجردي، حسن سبحاني نيا، محمدحسين فرهنگي، محسن كوهكن، ابوالفضل كلهر، حميدرضا فولادگر، حميدرضا حاجي بابايي، سيدمحمود ابطحي، سيد احمد رسولي نژاد، فريدون همتي، سيدكاظم دلخوش، سليمان فهيمي، محمدرضا فاكر، سيدمحسن يحيوي، حسين نجابت، حسن زماني، حسين فدايي، محمدعلي حياتي، حسين مظفر، محمدمهدي مفتح، رضا عبداللهي، احمد بزرگيان، رجب رحماني و الياس نادران به عنوان اعضاي شوراي مركزي فراكسيون اصول گرايان براي يك سال آينده تعيين شدند.
* رئيس مجلس اعلام كرد: 11 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در تذكري به وزير بازرگاني اقدام آتي براي جلوگيري از سير گراني هاي بي رويه را خواستار شدند. داريوش قنبري نماينده ايلام هم گفت: تا به  حال چهل نماينده سوال از رئيس جمهور را امضا كرده اند.

حمله شديد دبيركل سازمان ملل به برنامه هسته اي ايران
تأكيد بلر بر حل صلح آميز  بحران هسته اي
ايسنا : نخست وزير انگليس  گفت: من خواهان حل و فصل صلح آميز هرگونه مساله اي در خصوص ايران هستم. به نوشته روزنامه  الشرق الاوسط، توني بلر، در كنفرانس مطبوعاتي ماهيانه اش از پاسخگويي به سوالي درباره تصميم آمريكا به تعقيب گروه هاي ايراني در عراق خودداري كرد و گفت: ما هر گروهي را كه مشكلاتي براي نيروهاي ما در عراق ايجاد كند، تحت تعقيب قرار خواهيم داد.

گروه سياسي- دبير كل جديد سازمان ملل كه از ابتداي سال نو ميلادي جايگزين كوفي عنان شده است، مدعي شد: برنامه هسته اي ايران صلح و امنيت بين المللي را تهديد مي كند.
بان كي مون در جريان اولين ديدار خود با جورج بوش رئيس جمهور آمريكا تأكيدكرد: جامعه  بين المللي بايد مانع از آن شود كه دولت ايران فن آوري هاي هسته اي  خود را توسعه دهد. به گزارش ايسنا وي همچنين ادعا كرد كه غني سازي اورانيوم از سوي ايران تاثيرات بسيار جدي و عميقي نه تنها بر خاورميانه بلكه بر سراسر جهان داشته است.
مهر نيز گزارش داد بان كي مون پس از ايراد سخنراني در مركز مطالعات بين المللي و راهبردي واشنگتن در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا كشورهايي كه احساس مي كنند فعاليت هسته اي ايران تهديد كننده است مي توانند دست به اقدام نظامي پيشگيرانه عليه تهران بزنند، گفت: اين موضوع بايد در شوراي امنيت بررسي شود.
رد شايعه حمله
در همين حال توني اسنو سخنگوي كاخ سفيد تصريح كرد هر بحثي درباره حمله احتمالي واشنگتن به ايران، شايعه است. به گزارش ايرنا وي گفت: بگذاريد به همه اطمينان بدهم كه ما قصد حمله نداريم، به جاي آن از راهبرد ديپلماسي و افزايش فشار بر ايران استفاده مي كنيم.
مخالفت اروپا با آمريكا
ايسنا نيز به نقل از ديپلمات هاي حاضر در وين گزارش داد، تلاش آمريكا براي كاهش كمك فني آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران به عنوان بخشي از تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل با مخالفت متحدان سنتي آمريكا در اتحاديه  اروپا و نيز كشورهاي در حال توسعه روبرو شده است.
به گفته يكي از ديپلمات هاي حاضر در آژانس، خواسته آمريكايي ها مبني بر اينكه دست كم پنجاه درصد برنامه هاي فني كه اكنون با همكاري آژانس در ايران وجود دارد، نبايد ادامه يابد با مخالفت آلمان كه رياست دوره اي اتحاديه  اروپا را عهده دار است و بسياري ديگر از كشورهاي اروپايي
رو به روست. اين ديپلمات افزود: در صورتي كه واشنگتن موضعش را تعديل نكند، رويارويي اروپا و آمريكا در نشست بعدي شوراي حكام امري ناگزير خواهد بود.
بازديد از تأسيسات هسته اي
اين در حاليست كه روز گذشته علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي از سفر نمايندگان تروئيكاي  عدم تعهد، رئيس گروه 77، رئيس كميته  مشورتي تقويت پادمان و نماينده دايم دفتر اتحاديه عرب در وين از 13 تا 15بهمن براي بازديد از تاسيسات هسته اي ايران خبر داد. سلطانيه  در گفت وگو با ايسنا در اين باره گفت: اين بازديد در راستاي شفاف سازي و تأكيد بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته  اي ايران انجام مي گيرد.
در حال حاضر، سفير بوليوي، رئيس گروه 77، سفير الجزاير، رئيس كميته  مشورتي تقويت پادمان و سفيران كوبا، مالزي و مصر سفراي تروئيكاي عدم تعهد هستند.
رد اظهارات سفير آلمان
يك منبع آگاه در شوراي عالي امنيت ملي با رد اظهارات  سفير آلمان  در تهران مبني براينكه توافقات لاريجاني و سولانا حول اين محور بود كه ايران تعليق را براي مدت محدود به منظور انجام مذاكره بپذيرد، تأكيد كرد: در توافقات يازده بندي با خاوير سولانا مطلقا بحث تعليق مطرح نبوده است.
كاهش لفاظي اسرائيلي ها
ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي از سياستمداران اسرائيلي خواسته است لفاظي خود را درباره مسئله هسته اي ايران كاهش دهند و از برانگيختن اين ترس كه ايراني ها ماهيت اسرائيل را تهديد مي كنند، بپرهيزند.
اولمرت به اعضاي كاديما گفت: معتقدم جهان و ما مي دانيم با تهديد كنوني چگونه مقابله كنيم، اما نبايد با لفاظي درباره  تهديد موجوديت خود براي جلب توجه بيشتر، موجبات گسترش ترس در جامعه را فراهم كنيم.

رئيس جمهوري:
اسرائيل جرأت حمله به ايران را ندارد
010743.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري در مصاحبه با يك روزنامه اسپانيايي گفت: نه اسرائيل و نه اربابانش، هيچ گاه جرأت حمله به ايران را ندارند. محمود احمدي نژاد در مصاحبه با ال موندو چاپ مادريد كه روز گذشته انتشار يافت، اظهار داشت: اسرائيل به خوبي قدرت مردم ايران را مي داند و به  همين دليل، معتقدم رژيم صهيونيستي و اربابانش هيچ گاه جرأت نخواهند كرد به ما حمله كنند و دست به چنين ديوانگي بزنند. احمدي نژاد در اين مصاحبه كه در جريان ديدار اخير رئيس جمهوري از آمريكاي لاتين انجام شده، گفت: معتقدم زمان آن فرا رسيده كه قدرتهاي بزرگ، برداشت خود را نسبت به موضوعات بين المللي و منطقه خاورميانه تغيير دهند.
عصبانيت نظام سلطه از سفر
محمود احمدي نژاد سه شنبه شب در بازگشت از سفر به سه كشور آمريكاي لاتين، حركت عدالت خواهي و استقلال طلبي در آمريكاي لاتين را نشانه مخالفت مردم اين منطقه با نظام سلطه دانست و تصريح كرد كه يكي از نشانه هاي موفقيت اين سفر، عصبانيت نظام سلطه است. وي كه در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد سخن مي گفت و ايرنا خبر آن را منتشر كرد، با اشاره به اين كه آمريكاي لاتين منطقه اي بسيار وسيع و داراي منابع و استعدادهاي سرشار طبيعي است، افزود: شباهت هاي بسياري ميان مردم اين منطقه و مردم كشورمان وجود دارد.
رئيس جمهوري با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي آمريكاي لاتين مي توانند به عنوان مكمل در كنار هم باشند، گفت: ايران در توسعه روابط در زمينه هاي گوناگون و مورد علاقه، اين كشورها را در اولويت قرار مي دهد.  وي يكي از تصميمات بسيار مهمي را كه در اين سفر با چاوز قطعي شد، توافق روي ساز و كارهاي نهايي تشكيل صندوق مالي مشترك ذكر كرد.
گزارش سفر در دولت
هيات وزيران صبح ديروز به رياست محمود احمدي نژاد تشكيل جلسه داد و رئيس جمهور گزارشي از سفر خود به 3 كشور ونزوئلا، نيكاراگوئه و اكوادور بيان كرد.
به گزارش مهر، احمدي نژاد با اشاره به امضاي 11 تفاهم نامه جديد و يك بيانيه مشترك با ونزوئلا و همچنين امضاي تفاهم نامه 25 بندي با نيكاراگوئه در جريان اين سفر، اثرات آن را بر آينده اقتصادي طرفين و تحكيم روابط موثر دانست. در اين جلسه همچنين برخي پيشنهادهاي دستگاههاي اجرايي مطرح و در خصوص آنها تصميم گيري شد.

اخبار كوتاه
وزارت دفاع: وزير دفاع جمهوري بلاروس به دعوت رسمي سردار سرتيپ پاسدار مصطفي محمد نجار، وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران هفته آينده در راس يك هيات عالي رتبه دفاعي به جمهوري اسلامي ايران سفر مي كند. سپهبد لئونيد مالتسف، وزير دفاع جمهوري بلاروس در سفر رسمي 2 روزه خود به تهران با مقامات بلندپايه سياسي - دفاعي كشورمان ديدار و پيرامون مسائل دو جانبه مذاكره و گفتگو خواهد كرد.
مجلس شوراي اسلامي: فريدون معتمديان دبير هيأت نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا استان كرمانشاه با اشاره به تأييد صحت انتخابات شوراهاي 23 شهر استان كرمانشاه از باقي ماندن بررسي وضعيت انتخابات 4 شهر كرمانشاه، گيلان غرب، بيستون و سرمست خبر داد. به گزارش ايسنا، وي فرصت هيأت عالي نظارت استان براي بازشماري صندوق ها را تا 5 بهمن ماه اعلام كرد و افزود: بعد از اين تاريخ نتيجه نهايي انتخابات را اعلام خواهيم كرد.
وزارت خارجه : سيدمحمدعلي حسيني سخنگوي وزارت خارجه، رخدادهاي بمب گذاري در مقابل دانشگاه المستنصريه بغداد و شهرك صدر كه موجب كشته و مجروح شدن تعداد بيشماري از استادان، دانشجويان و مردم بيگناه عراق گرديده را عملي غير اسلامي و ضد انساني دانست و آن را به شدت محكوم كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به حرمت مراكز علمي و دانشگاهي تصريح كرد: هدف قرار گرفتن مراكز علمي و شخصيت هاي فرهنگي و تجاوز به سركنسولگري هاي خارجي در عراق را كاملاً مشكوك قلمداد كرده و اهمال اشغالگران در انجام وظايف واقعي خويش را غير قابل قبول و سئوال برانگيز ارزيابي كرد.

رئيس مجلس خبر داد
لايحه بودجه يكشنبه مي آيد
گروه سياسي- رئيس مجلس با تأييد خبر استرداد لايحه مديريت خدمات كشوري از سوي دولت گفت: اگر مذاكرات ما با دولت براي يافتن يك راه حل مرضي الطرفين به نتيجه نرسد طبق قانون موظفيم تقاضاي استرداد دولت را در مجلس مطرح كرده و به رأي بگذاريم.
غلامعلي حداد عادل در كنفرانس مطبوعاتي روز گذشته خود علت تقاضاي اين استرداد را نگراني دولت از بار مالي اين لايحه عنوان كرد و افزود: مجلس نيز مايل نيست كه قانوني را تصويب كند كه بار مالي بيش از توان دولت داشته باشد و يا آنكه دولت موفق به اجراي آن نشود. وي از ادامه مذاكرات با دولت در اين زمينه خبر داد و افزود: نگراني هاي دولت را در اين زمينه خالي از وجه نمي دانيم.
در ادامه كنفرانس حداد عادل با اشاره به اينكه تا به حال دو نامه به رئيس جمهور براي تسريع در تقديم لايحه بودجه نوشته ام گفت: لايحه بودجة 86 يكشنبه هفته آتي تقديم مجلس مي شود كه تنها چند روز ديرتر از پارسال است.
010746.jpg
اهداف تلاطم اقتصادي
شكي نيست عده اي سودجو با ايجاد تلاطم در فضاي اقتصادي بخواهند رابطه دولت و مجلس را برهم زنند .
به گزارش ايسنا، حداد عادل درباره گراني قيمت مسكن و احتمال وجود دست هاي پشت پرده، اظهار داشت: در اين كه ممكن است برخي از افراد سودجو يا توطئه گر بخواهند در فضاي اقتصادي كشور تلاطم ايجاد كرده و باعث نگراني مردم شده و رابطه ملت و دولت را برهم زنند، شكي نيست. يعني چنين احتمالي داده مي شود.
رئيس مجلس تصريح كرد: اگر دولت اطلاعات خود را در اين زمينه در اختيار مجلس بگذارد قطعاً مجلس با دولت همكاري خواهد كرد، اما مهم اين است كه مجلس معتقد است در كنار اين پيگيري ها بايد بحث هاي كارشناسي تر و گسترده تري در زمينه ساخت و ساز مسكن نسبت به عرضه و تقاضا، قيمت مصالح ساختماني، عوارضي كه به ساختمان تعلق مي گيرد، تفاوت وضع تهران و شهرستان ها و غيره ملحوظ شود.
وي با بيان اين كه دولت مدت هاست درصدد تدوين لايحه اي جهت كاهش فشار مسكن بر دوش طبقات كم درآمد است، افزود: منتظر هستيم اين لايحه به مجلس بيايد، ما در بررسي و تصويب اين لايحه و نيز نظارت و پيگيري دست هاي پنهاني كه باعث صعود بي رويه  قيمت مسكن مي شود آماده  همكاري با دولت هستيم. حداد عادل در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا احتمال عدم تصويب كليات لايحه بودجه در سال جاري وجود دارد يا خير؟ با بيان اين كه شرايط حادي در رابطه  مجلس و دولت در فضاي مجلس حاكم نيست، گفت: همان استقلال مجلس و دولت گاهي خود را در توافق و گاهي در تغاير ديدگاه ها نشان مي دهد.
رئيس مجلس تأكيد كرد: برخي از نمايندگان مجلس تمايل دارند كه قيمت نفت را كمتر از 45 دلار بگيرند، ولي بايد براي نظر نهايي، راي گيري شود.
حل موضوع هسته  اي از طريق مذاكره
خبرنگاري از رئيس مجلس سوال كرد كه غرب، تحركات گسترده اي براي تحريم ايران آغاز كرده است، ايران در فرصت باقي مانده چه تمهيداتي انديشيده  است كه حداد عادل جواب داد: همه  ما تلاش مي كنيم تا موضوع هسته  اي ايران از طريق مذاكره دنبال شود، چون راه حل منطقي را مذاكره مي دانيم.
اما اگر طرف مقابله مان كه آمريكاست بخواهد ملت ايران را از حق قانوني و طبيعي خود محروم كند، ما بايد بر سر حق خود پافشاري كنيم. رئيس مجلس خاطرنشان كرد: در آن صورت، در مقابل اعمال فشارهاي آمريكا، ملت با دولت همكاري مي كند و دولت نيز راه حل هاي خاصي كه طراحي كرده را به مرحله اجرا مي گذارد. ولي همانطوري كه بارها در داخل و خارج گفته شده، سلاح تحريم، سلاح موثر و كارسازي نيست و مسلماً در برابر  ملتي كه خواهان حق خودش است،  تحريم نمي تواند مؤثر باشد.

وزير امور خارجه:
دولت عراق مسئول وضعيت ديپلمات هاي ايراني است
گروه سياسي - وزير امور خارجه گفت: دولت عراق مسئول رسيدگي به وضعيت اعضاي كنسولگري ايران است كه در اربيل ربوده شدند.
منوچهرمتكي در ديدار با شيروان وائلي وزير مشاور در امنيت ملي عراق همچنين با تروريستي خواندن اقدام نيروهاي آمريكايي در ربودن هيات اعزامي ايران و حمله به كنسولگري اربيل گفت : هيات اعزامي ايران به درخواست جلال طالباني مبني بر كمك ايران در جهت گسترش امنيت در عراق، به اين كشور اعزام شده بود كه آمريكايي ها آنان را در اقدامي كاملا خودسرانه دستگير كردند و همچنين اعضاي كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اربيل را در اقدامي وحشيانه ربودند و به همين دليل ايران خواهان تلاش دولتمردان عراقي براي آزادي سريع آنهاست.
وزير امور خارجه در ادامه با اشاره به نقش گروه هاي معاند ملت ايران و عراق اظهار داشت: در پرتو مناسبات متين دو كشور، حضور گروه هاي ضد انقلاب و معاند دو ملت در عراق غيرقابل قبول بوده و انتظار ملت و دولت جمهوري اسلامي ايران استرداد مجرمين به جمهوري اسلامي و اخراج معاندين از عراق مي باشد.
متكي همچنين راهبرد جديد بوش و حضور اشغالگران در عراق را از عوامل ناامني در اين كشور برشمرد و گفت: مشكلات عراق دو روي دارد، يك روي آن ناشي از ناامني ها و اقدامات بدخواهان عراق است كه موجب تشديد ناامني شده و ديگري متوجه حضور اشغالگران است كه با اهمال و يا خودسري هاي خويش موجبات اختلال در حاكميت عراق را فراهم آورده اند.

خطاب به رئيس قوه قضائيه منتشر شد
نامه 180 نماينده مجلس
براي جلوگيري از افزايش
مفاسد سازمان يافته
گروه سياسي- 180 نماينده مجلس شوراي اسلامي، در نامه اي به رئيس قوه  قضائيه با اشاره به تكثير لوح هاي فشرده مستهجن، خواستار اقدامات بجا و صحيح اين قوه در اين گونه موارد شدند.
در بخشي از نامه نمايندگان مجلس كه در پايان جلسه علني روز گذشته قرائت شد چنين آمده است: همان گونه كه استحضار داريد متاسفانه چندي است كه افرادي شرور با اغفال زنان و دختران و در مواردي با عنف و شيوه هاي گوناگون و فيلمبرداري از صحنه هاي مربوط و تكثير لوح هاي فشرده مستهجن آنها را وادار به تمكين مكرر و هتك  حرمت نموده و با اخاذي مالي و ناموسي آنان را با زور و عنف در اختيار افراد بعضاً مرفه و غيره قرار مي دهند كه همگي اين امور از مصاديق ترويج فساد و اشاعه فحشاء و ايجاد رعب در جامعه و نمونه بارز افساد در زمين و محاربه با خداوند است.
نمايندگان در ادامه نامه خود خطاب به آيت الله هاشمي شاهرودي آورده اند: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن آمادگي جهت تدوين وضع قوانين لازم، حمايت قاطع خود را از اقدام دادسراها و محاكم در صدور كيفرخواست و حكم اعدام براي گروهي از اين گونه افراد شرور و دستگير شده كه ضمناً وابسته به باندهاي سازمان يافته فساد هستند اعلام مي داريم و اميدواريم كه حضرتعالي با جديت و قاطعيت در قوه  قضاييه از اين امر پشتيباني نموده و اقدامات لازم در جهت جلوگيري از اين گونه اعمال به عمل آوريد.

علي لاريجاني: اشغال كنسولگري ايران توجيهي ندارد
وزير اطلاعات عراق: بيانيه شوراي خليج فارس را قبول نداريم
گروه سياسي - وزير اطلاعات عراق درباره بيانيه شوراي همكاري خليج فارس و اتهام دخالت ايران در عراق ، اتهامات مطرح شده در بيانيه  اعضاي اين شورا عليه ايران را رد كرد و گفت: ما اين اتهامات را قبول نداريم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از ديدار و گفتگو با شيروان وائلي، وزير اطلاعات عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به ديدار خود با وزير اطلاعات عراق گفت: در اين ديدار درباره مسايل مختلف بحث و گفتگو شد؛ از جمله رفتار وحشيانه آمريكايي ها در ربودن چند نفر ايراني كه در كنسولگري كشور ما بودند كه اميدواريم پيگيري هاي جدي براي حل اين مسئله صورت گيرد.
ايسنا گزارش داد: علي لاريجاني درباره سفر اخير خود به عربستان گفت: شرايط منطقه  بسيار حساس است و گفتگوهاي ايران و عربستان مي تواند به ثبات و امنيت پايدار در منطقه كمك كند.
وي با بيان اينكه شرايط عراق، لبنان و افغانستان وضعيتي است كه نشان مي دهد استراتژي آمريكا عقيم بوده است افزود: فكر ماجراجويانه آمريكايي ها در منطقه و عراق عملا به بار ننشسته است و اثرات نامطلوبي به جاي گذاشته است هر چند كه آمريكايي ها به روي خود نمي آورند.
لاريجاني با اشاره به آنچه بوش مطرح كرده است گفت: احساس مي كنم اين مباحث نوعي فرار به جلوست و آنها نمي خواهند اشتباهاتشان در گذشته را بپذيرند، اما به نظر مي آيد ماهيت مسائل اخير كه از سوي آمريكايي ها مطرح مي شود حاكي از پذيرش اشتباهاتشان در عراق باشد؛ چرا كه در برخي از اظهارات مقامات آمريكايي نيز اين مسئله ديده مي شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي موضوعات مورد بحث در عراق و عربستان را مسئله اختلافات شيعه و سني دانست و افزود: اين مسائل مشخص است كه به طور تصنعي ساخته شده و به آن دامن زده مي شود.
لاريجاني در پاسخ در مورد اظهارات سفير آلمان مبني بر اينكه محور مذاكرات لاريجاني - سولانا تعليق فعاليت هاي هسته اي ايران بوده است گفت: اين مسئله خلاف واقع است. وي بدون تاييد يا تكذيب خبر سفر فرستاده ويژه دولت فرانسه اظهار داشت: فرستاده فرانسه در هر سطحي كه باشد مشكلي نيست؛ متناسب با سطح ديپلماتيك همتاي ايراني اش با وي ديدار مي كند.
لاريجاني در پاسخ به سؤالي در مورد بازديد بازرسان آژانس از تأسيسات نطنز گفت: بازديدها در راستاي نظارت هاي معمول آژانس بوده است و خيلي مسئله پيچيده اي نيست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره احتمال بمباران مراكز هسته اي ايران گفت: همه گزينه ها براي شرايط مختلف در نظر گرفته شده است؛ ضمنا اين حرفهايي را كه مي زنند نبايد خيلي جدي بگيريد. تصور مي كنم آنها مختصر عقلي دارند كه اين كار را نكنند و بي عقلي نشان ندهند.

در گزارش مهر آمده است: وي در مواجهه با اين پرسش خبرنگاران مبني بر اينكه تجديدنظرهاي ايران در روابط با آژانس چه خواهد بود گفت: بگذاريد با تدبير عكس العمل داشته باشيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه متوجه فشارها بر افكار عمومي و رسانه ها هستيم گفت: ولي بدانيد كه ما اين مسائل را درك مي كنيم و در مجموع مي خواهيم رفتاري كه به منفعت ملي كشور باشد از طرف ايران صادر شود.
لاريجاني در خصوص آزادي ديپلمات هاي ايراني گفت: تلاشهاي مستمري در اين خصوص وجود دارد، ما معتقديم عملا اين كار هيچ توجيه بين المللي ندارد و از اشتباهات آمريكايي هاست. وي تاكيد كرد: به هر ميزان آنها را بيشتر نگه دارند به ضرر خودشان خواهد بود.
به گزارش ايسنا، همچنين شيروان وائلي، وزير اطلاعات عراق در خصوص شركت ايران در طرح امنيتي بغداد گفت: ايران همه تلاش هايش را كرده است و از اين طرح پشتيباني مي كند. پشتيباني ايران براي تامين امنيت مرزهاي مشترك ايران و عراق است.

دور جديد گفتگوهاي آمريكا و كره شمالي در برلين
گروه بين الملل - همزمان با شروع دور جديدي از مذاكرات كم سابقه نمايندگان آمريكا و كره شمالي كه ديروز در برلين انجام شد، روزنامه رسمي ارگان دولت كره شمالي در مقاله اي ضمن دفاع از آزمايش موشكي اين كشور در سال ميلادي گذشته، اين آزمايش را تنها راه براي تامين امنيت كشور و حفاظت از آن در برابر حملات خارجي خواند. اين روزنامه كه مواضع دولت كره شمالي را منعكس مي كند اين آزمايش را دفاع از خود خواند.
در مذاكرات ديروز كريستوفر هيل، معاون وزير امور خارجه آمريكا و مذاكره كننده اين كشور در گفت وگوهاي شش جانبه با نماينده مذاكره كننده كره شمالي چندين ساعت ديدار و گفت وگو كرد.
در همين حال و همزمان با مذاكرات دوجانبه آمريكا و كره شمالي، جان بولتون نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل و از سياستمداران تندروي آمريكايي به رسانه هاي اين كشور گفت، مذاكرات شش جانبه هسته اي كره شمالي شكست خورده و دنيا بايد خود را براي پيش بردن كره شمالي به سوي فروپاشي آماده كند. بولتون به آمريكا و ژاپن هم توصيه كرد كه در مسير تازه خود كره جنوبي و چين را هم با خود همراه كنند تا فروپاشي رژيم كره شمالي به راحتي قابل دسترسي شود.

كويت خواستار مذاكره آمريكا با ايران شد
گروه سياسي- امير كويت در ديدار با كاندوليزا رايس،  وزير امور خارجه آمريكا خواستار گفت وگوي واشنگتن با ايران شد.
به گزارش ايرنا، شيخ محمد الصباح وزير خارجه كويت روز گذشته در جمع خبرنگاران تصريح كرد: امير كويت با توجه به دشواري هاي پيش روي دولت عراق در برقراري امنيت بر ضرورت گفت وگوي آمريكا با ايران تأكيد كرد و آن را به سود امنيت خليج فارس دانست.
از سوي ديگر روزنامه كويتي الرأي العام نيز نوشت: شيخ محمدالصباح با اشاره به برنامه  هسته اي صلح آميز ايران ابراز اميدواري كرد: ايران به طور كامل به خواسته هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي پاسخ مثبت دهد.

نيروي انتظامي خبر داد:
دستگيري اعضاي باند قاچاق ده ها تن سكه
ايسنا : اعضاي باندي كه ده ها تن سكه را پس از ذوب كردن به شكل شمش از كشور خارج كرده بودند، شناسايي و دستگير شدند.
به گزارش اداره كل مبارزه با جرايم اقتصادي پليس ، مدتي قبل هنگامي كه ماموران پليس خراسان رضوي دريافتند كه در ماه هاي اخير در شهرستان هاي اين استان، پول خرد به شدت كاهش يافته و موجب اخلال در نظام پولي منطقه شده است، تحقيقات نامحسوسي براي يافتن علت اين موضوع آغاز شد .
هنگامي كه ماموران انتظامي خراسان رضوي در عمليات اطلاعاتي يك ماهه، دريافتند اعضاي يك باند با نفوذ در برخي سازمان ها و نهادهاي حمايتي و خيريه هاي استان، پس از جمع آوري سكه ها اقدام به ذوب و تبديل آن به شمش هاي 20 كيلويي در يك كارگاه ريخته گري واقع در مشهد مي كنند، دستگيري آنها در دستور كار قرار گرفت و سرانجام در عمليات پليسي 12 نفر از آنها دستگير شدند.
دربازجويي از اعضاي باند مشخص شد آنها پس از تبديل سكه ها به شمش آن را به تهران ارسال كرده و به خارج از كشور منتقل مي كردند.
بر اساس اين گزارش، در عمليات هاي پليس با شناسايي چهار كارگاه ريخته گري، مقدار 5 تن سكه و سه هزار و 500 كيلوگرم شمش و ده ها دستگاه قالب ريخته گري كشف شد.
اعضاي اين باند در بازجويي ها اعتراف كردند كه طي ماه هاي گذشته، ده ها تن سكه را ذوب و از كشور خارج كرده اند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |