پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۶ - Jan 18, 2007
به دنبال در خواست استرداد ازسوي دولت ، صورت گرفت
لايحه مديريت خدمات كشوري در ابهام
010803.jpg
گروه اقتصادي- سرنوشت لايحه مديريت خدمات كشوري كه از چندين ماه پيش در كميسيون مشترك مجلس شوراي اسلامي در قالب اصل 85 قانون اساسي بررسي و تصويب شد و قرار بود اين هفته براي تعيين مدت زمان اجراي آزمايشي در صحن علني مجلس مطرح شود، با درخواست دولت براي باز پس گيري آن با ابهام روبرو شد .
به گفته محمدباقر بهرامي رئيس كميسيون مشترك رسيدگي به لايحه مديريت خدمات كشوري، اين كميسيون در خصوص لايحه فوق بيش از 5 هزار ساعت كار كرده است و اين لايحه طي دو جلسه در جلسه سران سه قوه و دو جلسه با حضور رئيس جمهوري در كميسيون مشترك بررسي شده و دولت و مجلس پيش از اين در خصوص بار مالي آن توافق كرده بودند.
اين در حالي است كه دو هفته پيش نمايندگان دولت و مجلس در جلسه  اي مشترك بر سر اجراي فصل هاي دهم و سيزدهم لايحه مديريت خدمات كشوري با بار مالي 3 هزار ميليارد توماني از ابتداي سال 86 توافق كرده  بودند، اما رئيس مجلس ديروز خبر درخواست دولت براي پس گرفتن لايحه مديريت خدمات كشوري را تأييد كرد و گفت: دولت كتباً تقاضاي استرداد اين لايحه را كرده و اگر مذاكرات ما با دولت براي يافتن يك راه حل مرضي الطرفين به نتيجه نرسد، طبيعي است كه بايد تقاضاي استرداد اين لايحه را از سوي دولت در مجلس به رأي بگذاريم. وي افزود: دولت از بار مالي اين لايحه نگران است و مجلس هم مايل نيست قانوني را تصويب كند كه بار مالي بيش از توان دولت داشته باشد، يا دولت موفق به اجراي آن نشود.
در حالي كه حدادعادل از تلاش براي نزديك كردن ديدگاه هاي دولت و مجلس درباره سرنوشت اين لايحه خبر داد، موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون مشترك رسيدگي به لايحه مديريت خدمات كشوري در اين باره به خبرنگار همشهري گفت: دولت سه هفته پيش در نامه اي به امضاي دبير هيأت دولت خواستار استرداد لايحه مديريت خدمات كشوري شده بود، اما هيأت رئيسه مجلس اين نامه را قبول نكرد و به دولت ارجاع داد و درخواست كرد كه اين نامه با امضاي معاون اول رئيس جمهوري ارائه شود و سه روز پيش دولت مجدداً درخواست استرداد لايحه مديريت خدمات كشوري را با امضاي معاون اول رئيس جمهوري به مجلس ارائه كرد.وي درباره علل درخواست دولت براي استرداد لايحه مديريت خدمات كشوري نيز گفت: پيش از اين رئيس جمهوري وعده داده بودند كه با بار مالي 5 هزار ميليارد توماني لايحه براي گنجاندن در بودجه سال 86 موافقت خواهند كرد و در جلسه دو هفته گذشته اعضاي كميسيون مشترك مجلس رئيس جمهوري با بار مالي 3 هزار ميليارد توماني لايحه موافقت كردند و نسبت به كليات لايحه مخالفتي مطرح نكردند.
وي درباره سرنوشت اين لايحه گفت: براي استرداد لايحه بايد صحن علني مجلس به آن رأي دهد، كه گمان نمي كنم مجلس با استرداد آن موافقت كند و در اين صورت، با تصويب مدت زمان اجراي آزمايشي لايحه در صحن علني كه احتمالا هفت سال خواهد بود،  لايحه به شوراي نگهبان خواهد رفت و در صورت مخالفت شوراي نگهبان احتمال ارجاع آن با مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود دارد.
در همين رابطه محمد خوشچهره ديگر نماينده مجلس نيز به خبرنگار ما گفت: هم اكنون فضاي مجلس اين گونه نيست كه با استرداد لايحه به دولت موافقت كند، اما اين احتمال وجود دارد كه پس از نشست مشترك هيأت رئيسه مجلس با دولت در اين رابطه، مجلس با درخواست دولت براي استرداد لايحه موافقت كند، چرا كه در صورت مخالفت دولت با اجراي يك لايحه، تصويب آن از سوي مجلس كار را دشوارتر مي سازد.
محسن كوهكن عضو هيأت رئيسه مجلس نيز درباره سرنوشت لايحه به خبرنگار ما گفت: اگر لايحه اي در شور اول به تصويب مجلس نرسيده باشد، در صورت درخواست دولت براي استرداد آن مجلس موظف به استرداد لايحه است. اما در مورد لايحه مديريت خدمات كشوري از آنجا كه اين لايحه در شور اول به تصويب مجلس رسيده، قاعدتاً درخواست استرداد آن از سوي دولت بايد در صحن علني مجلس به تصويب برسد. وي علت عدم بررسي لايحه مديريت خدمات كشوري در جلسه روز سه شنبه را به درخواست استرداد دولت مربوط ندانست و گفت: روز سه شنبه به علت حضور وزير مسكن، امكان در دستور كار قرار گرفتن لايحه مهيا نشد، اما اكنون با ابلاغ نامه استرداد لايحه از سوي دولت، ابتدا اين درخواست در صحن مجلس مطرح خواهد شد و در صورت رأي نياوردن آن، مجلس نسبت به تعيين مدت زمان آزمايشي اجراي آن تصميم گيري خواهد كرد.

وزير تعاون:
راه اندازي بانك توسعه تعاون قطعي است
010788.jpg
گروه اقتصادي- راه اندازي بانك توسعه تعاون به هر طريقي حتي استفاده از امكانات خودمان قطعي است، اما هر قدر بتوانيم از ظرفيت دولت براي راه اندازي آن استفاده كنيم اين موضوع به نفع خواهد بود.
وزير تعاون با بيان اين مطلب، گفت: احتمالا اين بانك از ابتداي سال 86 فعاليت خود را با سرمايه اوليه 350 ميليارد تومان آغاز مي كند.
محمد عباسي با بيان اينكه درصدد هستيم تا سهم بخش تعاوني در قالب منابع موجود را افزايش دهيم،  افزود: در گذشته نزديك به 80 درصد اقتصاد كشور دولتي بود و۲۰درصد ديگر اقتصاد نيز نقش بسيار كمرنگي داشت، ولي اكنون قرار است كه بخش تعاون نقش پايدارتري داشته باشد كه اين امر با داشتن ساختاري قوي تر محقق مي شود.
وي با اشاره به اينكه اين بخش مي تواند از ظرفيت واگذاري، سهم بيشتري را به خود اختصاص دهد، تأكيد كرد: اگر هدفمان اشتغال زايي است بايد ابزار بهتري را در اين زمينه پيدا كنيم.
وي به ميزان اعطاي تسهيلات اشتغال زايي از سوي صندوق تعاون اشاره كرد و گفت: در حال حاضر براي راه اندازي طرح هاي زود بازده بانك هاي كشور نزديك به 80 ميليارد تومان تسهيلات مي دهند، در حالي كه صندوق تعاون كه سرمايه آن يك صدم سرمايه بانك هاي ديگر نيست نزديك به 150 ميليارد تومان تسهيلات براي اشتغال زايي اختصاص داده است.
وي ميزان اشتغالي كه بايد در بخش تعاوني ايجاد شود را 350 هزار فرصت شغلي ذكر كرد و افزود: سهم بخش تعاون از صادرات غير نفتي نيز، معادل يك ميليارد دلار است.

مذاكرات ايران و اتريش براي صادرات گاز
گروه اقتصادي- يك مقام وزارت نفت تركيه كه نخواست نامش فاش شود از مذاكرات ايران و شركت او ام وي اتريش براي صادرات گاز به اروپا خبر داد.
به گزارش خبرگزاري رويتر اين مقام ترك در اظهارات خود از تمايل تركيه به مشاركت در اين طرح خبر داده و تأكيد كرده است كه تركيه تمايل دارد تا در اين طرح مشاركت كند و تنها نقش مسير ترانزيت گاز را نداشته باشد. وي تأكيد كرده است كه تركيه به عنوان عضو سوم يا طرف دوم مي تواند در ايجاد شركت مجري طرح مشاركت داشته باشد. وي از تمايل شركت او ام وي اتريش به داشتن سهمي در ميدان هاي نفتي ايران خبر داده وگفته كه تركيه نيز با مشاركت در اين طرح مي تواند سهم مناسبي در صادرات خط لوله داشته باشد.
طرح خط لوله نابوكو به طول 3 هزار و 300 كيلومتر و ارزش 6 ميليارد دلار به عنوان يك منبع مهم تأمين انرژي اروپا مطرح است.

در 9 ماهه نخست امسال
درآمدهاي نفتي ايران از مرز 39 ميليارد دلار گذشت
010797.jpg
مهر: درآمدهاي نفتي ايران در 9 ماهه اول امسال به بيش از 39 ميليارد و 895 ميليارد دلار رسيد.
گزارش هاي تهيه شده در وزارت اقتصاد حاكي است: وصولي خزانه داري كل كشور بابت هم ارز و ريالي صادرات نفت خام (با احتساب مبلغ حاصل از صادرات نفت خام براي معاوضه با واردات بنزين) در 9 ماهه اول سال جاري مبلغي در حدود 155 هزار و 790 ميليارد ريال است. رقم مذكور در مقايسه با مبلغ پيش بيني شده در قانون بودجه سال 1385 كل كشور در حدود 110 درصد تحقق يافته است. مبلغ ياد شده در مقايسه با مبلغ ريالي وصولي در سال 1384 در حدود 19.4 درصد كاهش دارد.
همچنين طي 9 ماهه اول سال 1385 مبلغي در حدود 35 هزار و 180 ميليون دلار بابت صادرات نفت خام حاصل شده است. مبلغ مذكور در مقايسه با رقم مصوب در قانون بودجه سال جاري در حدود 216.4 درصد تحقق يافته است، رقم ياد شده در مقايسه با صادرات نفت خام در 9 ماهه اول سال 1384 (مبلغ 31 هزار و 361.2 ميليون دلار) در حدود 12.2 درصد افزايش دارد.
طبق اعلام بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در 9 ماهه اول سال جاري معادل ريالي مبلغ 17 هزار و 148.9 ميليون دلار از درآمدهاي حاصل از صادرات نفت خام با نرخ تسعير به  ازاي هر دلار به طور متوسط در حدود مبلغ 9100 ريال (نرخ خريد ارز) توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران محاسبه و به حساب خزانه داري كل كشور واريز شده است.
درآمد مالياتي دولت در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزايش يافت.
در 9 ماهه اول امسال درآمد مالياتي دولت به 108 هزار و 944 ميليارد ريال رسيد، اين در حالي است كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل 83 هزار و 324 ميليارد ريال بود. بر طبق رقم مصوب بودجه اي قرار بود درآمد مالياتي دولت در نه ماه اول امسال به 133 هزار و 213 ميليارد ريال برسد كه آمار عملكرد از 82 درصد تحقق حكايت دارد.
اين گزارش مي افزايد: از 108 هزار و 944 ميليارد ريال درآمدهاي مالياتي دولت در نه ماه اول سال، 71 هزار و 427 ميليارد ريال به درآمدهاي مالياتي مستقيم مربوط مي شود. درآمدهاي ماليات مستقيم دولت نيز در نه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل كه۵۱ هزار و 739 ميليارد ريال بوده، 38 درصد افزايش يافت.
همچنين درآمدهاي مالياتي غيرمستقيم دولت نيز در 9 ماهه اول سال جاري به 37 هزار و 517 ميليارد ريال رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 19درصد رشد نشان مي دهد.

اختلاف ديدگاه ها در نشست كميسيون اقتصادي مجمع امور صنفي، توزيعي و خدماتي با متوليان تنظيم بازار
بازار ميوه شب عيد با مشكل مواجه است
010800.jpg
گروه اقتصادي- در حالي كه مدت زمان اندكي براي خريد و ذخيره سازي ميوه و مركبات براي تنظيم بازار شب عيد باقي مانده و به گفته برخي كارشناسان زمان مفيد براي انجام اين كار از دست رفته است، سومين نشست كميسيون اقتصادي مجمع امور صنفي توزيعي و خدماتي با حضور مديركل دفتر تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني و نيز نمايندگان اتحاديه هاي ميوه و سبزي، بار فروشان، سازمان ميادين شهرداري، بنياد مستضعفان و نيز نماينده ويژه وزارت بازرگاني بدون دستيابي به نتيجه مشخصي برگزار شد.
در اين نشست كه دلايل گراني و ذخيره سازي ميوه و مركبات براي تنظيم بازار شب عيد مورد بحث و بررسي قرار گرفت، تشكل هاي توزيعي نسبت به عملكرد برخي دستگاهها و نهادهاي دولتي در تنظيم بازار انتقاد و نابساماني در قيمت و عرضه سيب زميني را نيز ناشي از ضعف عملكرد وزارتخانه هاي ذي ربط براي واردات و تأخير در انجام قرنطينه سيب زميني وارداتي توسط وزارت جهاد كشاورزي عنوان كردند. با اين وجود در اين نشست حتي برآورد دقيقي از ميزان توليد و مصرف ميوه و مركبات در كشور كه مورد اتفاق نظر شركت كنندگان در اين نشست باشد از سوي دستگاههاي ذي ربط ارائه نشد، گرچه نماينده وزارت جهاد كشاورزي توليد سيب و مركبات در كشور را جوابگوي نياز بازار داخلي دانست اما به اعتقاد تشكل هاي توزيعي و خدماتي از 14ميليون تن ظرفيت توليد سر درختي در كشور تنها 500 هزار تن از طريق اين تشكل ها توزيع مي شود و برخي نهادهاي دولتي ميوه و مركبات مرغوب را با قيمت بالاتر و خارج از اين چارچوب عرضه مي كنند كه براي رفع اين معضل و ساماندهي امر توزيع بايد كميته مشتركي تشكيل تا هماهنگي بيشتري انجام شود.
در اين نشست قاسم نوده فراهاني رئيس مجمع امور صنفي توزيعي و خدماتي تهران با انتقاد از نحوه ذخيره سازي ميوه شب عيد از سوي وزارت بازرگاني گفت: وزارت بازرگاني انواع مختلف پرتقال خريداري كرده كه از كيفيت بالا برخوردار نيست، مي گويند 2 ميليون و۵۰۰ هزار تن توليد مركبات داريم بايد پرسيد از اين توليد چه مقدار قابل عرضه در شب عيد است. سه چهارم نارنگي توليدي در كشور قابل ذخيره سازي و عرضه در بازار شب عيد نيست بايد از طريق واردات نسبت به تأمين بازار شب عيد اقدام كرد.
نايب رئيس اتحاديه ميوه و تره بار نيز با اشاره به عوامل گراني ميوه تصريح كرد: عامل اصلي گراني ميوه در درجه اول بنياد مستضعفان است. دو سال است ميوه هايي كه بنياد مستضعفان در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي كنند زمينه هاي گراني را فراهم كرده در اين نشست نماينده بنياد مستضعفان در واكنش به سخنان نايب رئيس اتحاديه ميوه و تره بار گفت: بنياد مستضعفان سهم ناچيزي در عرضه مستقيم ميوه به بازار و نيز توليد آن دارد ولي در مقابل از امتياز متمركز بودن و مديريت علمي و تخصصي برخوردار است. وي افزود: در دو سال اخير به دليل توليد انبوه به ناچار با واسطه ها همكاري مي كرديم و برخي از فعالان ما در ذخيره سازي سال گذشته با وزارت بازرگاني هماهنگي مطلوبي داشته و تاكنون نيز 2 هزار تن ميوه براي ذخيره سازي به وزارت بازرگاني داده ايم.
دارايي همچنين با انتقاد از نحوه ذخيره سازي ميوه شب عيد از سوي وزارت بازرگاني عنوان كرد: ميوه هايي كه وزارت بازرگاني خريداري كرده در همه انواع پرتقال بوده و از كيفيت بالا برخوردار نيست. لذا سؤال اين است كه چرا وزارت بازرگاني براي ذخيره سازي به خريد چند رقم در يك ميوه اقدام مي كند.
در اين جلسه نماينده وزارت جهاد كشاورزي در واكنش به انتقادهايي كه درباره واردات سيب زميني مطرح شد، گفت: در كل كشور 240 هزار تن ميوه لازم است در حالي كه دو ميليون و 500 هزار تن توليد داريم و با وجود توليد بالا هيچ مشكلي در كمبود ميوه در بازار نداريم بلكه مشكل ناشي از نبود ظرفيت مناسب ذخيره سازي و عرضه است؛ به نحوي كه اكنون 30 درصد ميوه و مركبات ذخيره سازي شده ضايع مي شود.
مديركل دفتر تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني نيز با بيان اين كه ديدگاه دولت سپردن كارها و امور به بخش خصوصي و اصناف است، بر لزوم همكاري و هماهنگي اصناف و وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار تأكيد كرد و گفت: نبايد از هياهوها بترسيم بلكه در كنار هم و با تعامل و همفكري مشكلات را حل كنيم .

درآينه رسانه هاي خارجي
چالش بودجه در ايران
دولت ايران اخيراً تحت فشار انتقادات نمايندگان مجلس به علت افزايش وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي قرار گرفته است. نمايندگان مجلس در آخرين انتقاد دسته جمعي خود از سياست اقتصادي دولت، اقدام به انتشار نامه اي كردند و در آن از دولت خواستند در بودجه سال آينده از افزايش وابستگي به درآمدهاي نفتي خودداري كند. محمد خوش چهره اقتصاددان برجسته و اصولگراي مجلس در اين باره مي گويد: استفاده از درآمدهاي نفتي بر خلاف برنامه هاي بلندمدت كشور، نه تنها كاهش نيافته بلكه در حالت واقعي با افزايش نيز مواجه شده است و اين در شرايطي است كه موجودي حساب ذخيره ارزي در سطح مطلوبي قرار ندارد و كاهش قيمت جهاني نفت، نگران كننده است. خوش چهره در ادامه سخنان خود، اهميت نفت به عنوان منبع درآمدي در بودجه دومين توليدكننده نفت اوپك را نگران كننده مي داند.
احمدي نژاد در شرايطي هم اكنون تحت انتقادات اقتصادي قرار گرفته است كه در ژوئن 2005 در سايه وعده هاي آوردن پول نفت بر سفره مردم و كاهش فاصله طبقاتي ميان فقرا و ثروتمندان توانست بر اريكه رياست جمهوري ايران تكيه بزند.
عادل آذر ديگر اقتصاددان برجسته مجلس نيز با انتقاد از سياست هاي اقتصادي دولت مي گويد: ميزان هزينه هاي جاري در بودجه با رشد 14 تا 17 درصدي مواجه شده كه اين امر نگراني نمايندگان مجلس را به دنبال داشته است. وي نگراني نمايندگان را علاوه بر بيكاري، رشد اقتصادي و وابستگي به نفت، مسأله كيفيت بودجه سال آينده مي داند و مي گويد: به نظر مي رسد كيفيت بودجه سال آينده از بودجه سال جاري نيز پايين تر باشد و وابستگي بودجه به نفت كاهش نيابد.
نمايندگان مجلس معتقدند بودجه دولت قرباني وعده هاي سفرهاي استاني و تغييرات مديريتي صورت گرفته در نهاد برنامه ريزي شده است. احمدي نژاد همچنين به علت تصميمات و مصوبات استاني دولت و در نظر نگرفتن بودجه هاي مصوب تحت انتقاد نمايندگان مجلس قرار دارد. نامه 150 نماينده مجلس در واقع، هشداري به دولت نسبت به بودجه سال آينده آن بود و هشت شرط ويژه براي تدوين بودجه مطلوب را براي دولت نشان مي داد.
نمايندگان مجلس ايران معتقدند تلاش ها و برنامه هاي دولت براي سال آينده و تدوين بودجه بايد بر كاهش هزينه هاي جاري و كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي باشد. در همين حال، روزنامه هاي ميانه رو و نمايندگان مجلس خواستار توجه دولت به كاهش قيمت جهاني نفت و تاثير آن بر اقتصاد كشور در سال آينده شده اند و از دولت خواسته اند قيمت پايه نفت در بودجه سال آينده را كمتر از رقم امسال در نظر بگيرد.
گلف ديلي نيوز‎/۱۷ ژانويه

در صورت تصويب در هيأت دولت
سقف سهام ترجيحي كارگران به 2 ميليون تومان مي رسد
ايسنا: مديركل امور اجتماعي و سهام وزارت كار و امور اجتماعي اعلام كرد: هنوز افزايش ميزان سهام ترجيحي كارگران در هيأت دولت به تصويب نرسيده است.
مسعود كاظم زاده ، افزود: افزايش سهام ترجيحي از يك به 2 ميليون تومان در دستور كار هيأت دولت است و مراحل ابتدايي خود را سپري مي كند. وي تأكيد كرد: آيين نامه قبلي هيأت وزيران درباره سهام ترجيحي همچنان اجر مي شود و براي تصويب آيين نامه جديد نيز جلساتي را با سازمان خصوصي سازي برگزار كرده و به نتايج مطلوبي نيز دست پيدا كرده ايم.
كاظم زاده گفت: تلاش وزارت كار بر اين است كه اين آيين نامه به زودي تصويب شود، چرا كه مشاركت كارگران در منافع بنگاه هاي اقتصادي يكي از استراتژي هاي وزير كار است.
وي تصريح كرد: اميدوارم اين آيين نامه در بهمن ماه به تصويب رسيده و مقدمات اجرايي واگذاري فراهم شود، البته امكان دارد ميزان سهام ترجيحي به بيش از دو ميليون تومان نيز افزايش يابد.
مديركل امور اجتماعي و سهام وزارت كار گفت: كارگراني هم كه اقدام به خريد سهم مي كنند، اين سهام را نفروشند، چرا كه اين سهام در سال هاي بازنشستگي پشتوانه مالي آنها خواهد بود.

اظهارات وزير نفت عربستان موجب شد
كاهش قيمت نفت به زير 51 دلار
قيمت سبد نفتي اوپك به كمتر از 49 دلار رسيد
010794.jpg
گروه اقتصادي- كاهش قيمت نفت از روز گذشته و با انتشار موضع عربستان سعودي در مورد عدم ضرورت كاهش بيشتر توليد نفت اوپك و برگزاري اجلاس اضطراري اين سازمان روند سريعتري يافت و به رغم نزديك شدن به موعد اجرايي شدن كاهش توليد اين سازمان به كمتر از۵۱ دلار رسيد.خبرگزاري بلومبرگ از كاهش 32 سنتي قيمت نفت سبك آمريكا و دادوستد هر بشكه براي تحويل در ماه آينده ميلادي حدود 89/50 دلار خبرداد. نفت برنت درياي شمال نيز با كاهش 6 سنتي بيش از 51 دلار داد و ستد شد.
براساس گزارش اين خبرگزاري قيمت سبد نفتي اوپك نيز با كاهش روبرو شده و در روز سه شنبه با 76 سنت كاهش 57/48 دلار معامله شد. بسياري از منابع خارجي از جمله بلومبرگ علت اصلي كاهش دو روز اخير قيمت نفت را اظهارات علي نعيمي وزير نفت عربستان در دهلي نو اعلام كرده اند.

رئيس اتحاديه صادركنندگان زعفران خبر داد:
مهار بحران صادرات زعفران ايران
مهر: رئيس اتحاديه صادركنندگان زعفران اعلام كرد: به دنبال فشار برخي از كشورهاي اروپايي درباره جلوگيري از صادرات زعفران ايران با كمك سازمان توسعه تجارت و وزارت جهاد كشاورزي درصدد مهار بحران موجود هستيم.
علي شريعتي ، با اشاره به اظهارات برخي از افراد دست اندركار در كشورهاي اروپايي مبني بر آلوده بودن زعفران ايران به مواد هسته اي به علت همجواري با مراكز مربوطه، گفت: منطقه خراسان كه 98 درصد توليد زعفران را در اختيار دارد از اين گونه اتهامات مبرا است.وي با بيان صدور گواهينامه هاي بين المللي براي زعفران ايران ، افزود: اين امر خود گواه بر نادرستي اتهامات وارده برخي از كشورهاي اروپايي به زعفران ايران است.وي تصريح كرد: به علت گام هاي بلندي كه ايران در زمينه صادرات زعفران برداشته است، حساسيت و فشار زيادي بر روي اين محصول غير نفتي وجود دارد.
رئيس اتحاديه صادركنندگان زعفران خاطرنشان كرد: تقويت بسته بندي زعفران صادراتي از جمله اقدامات مهار بحران صادرات زعفران است .
وي گفت: سازمان توسعه تجارت حمايت خود را به سمت صادرات زعفران به صورت بسته بندي متمركز خواهد كرد تا از صادرات اين محصول از مبادي غير اصولي جلوگيري شود.

گفت وگوي امروز
تشكيل شركت سرمايه گذاري اصناف ايران
براي تنظيم بازار شب عيد
گروه اقتصادي- افزايش تقاضا براي برخي كالاها و خدمات ،گراني و نوسان قيمت اين كالاها در بازار را تشديد كرده است. با اين روند دولت از چندي پيش با بهره گيري از ظرفيت هاي اتحاديه ها و تشكل هاي صنفي و خريد و ذخيره سازي كالاها ، تلاش براي كنترل قيمت ها و تنظيم بازار را آغاز كرده است. اين در حالي است كه تجربه اصناف در تنظيم بازار ماه مبارك رمضان با كاستي هايي همراه بوده است. با اين وجود با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و ضرورت خريد و ذخيره سازي برخي كالاها براي تنظيم بازار شب عيد وزارت بازرگاني همچنان بر استفاده از توانمندي اصناف در اين زمينه تأكيد دارد. با جلال الدين شكريه نايب رئيس شوراي اصناف كشور پيرامون نقش اصناف در تنظيم بازار شب عيد گفت  و  گو كرده ايم.
***
نقش اصناف در تنظيم بازار شب عيد چگونه پيش بيني شده است؟
از چندي پيش وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار كالاها و جلوگيري از لجام گسيختگي قيمت ها، بهره گيري از توانمندي اصناف و تشكل هاي غير دولتي را مورد توجه قرار داده است. براي انجام اين كار جلساتي با وزير بازرگاني داشته  و عنوان كرده ايم كه براي ورود اصناف به بازار بايد همه ابزارهاي اجرايي لازم فراهم شود مثلا براي تنظيم بازار مرغ بايد اصناف در مجموع فرآيند توليد ،عرضه و تأمين بازار اين فرآورده دخيل باشند. اين در حالي است كه در تنظيم بازار ماه مبارك رمضان اصناف از همه ابزارهاي لازم برخوردار نبودند. از سوي ديگر شوراي اصناف براي تأمين اعتبار مورد نياز تنظيم بازار، از آنجا كه تشكيل شوراي اصناف مورد موافقت بانك مركزي قرار نگرفت، پيشنهاد تشكيل شركت سرمايه گذاري اصناف ايران را به وزير بازرگاني ارائه كرده است كه وي نيز قول مساعد داده و احتمالا تا هفته آينده اين موضوع نهايي خواهد شد .معتقديم تشكيل اين شورا در نوين سازي ،تجهيز اصناف و فراهم ساختن زمينه هاي اجراي سياست هاي تنظيم بازار موثر خواهد بود.
استفاده از توانمندي اصناف در چارچوب طرح ضيافت چندان موفق نبوده است، چه تدابيري براي رفع نقاط ضعف مذكور در تنظيم بازار روزهاي پاياني سال انديشيده ايد؟
گرچه برخي تجربه استفاده از توانمندي هاي اصناف در اجراي طرح ضيافت و تنظيم بازار ماه مبارك رمضان را ناموفق مي دانند اما با توجه به ابزار موجود ،مدت زمان كم چند هفته اي اصناف براي انجام اين كار و عدم استفاده از همه ظرفيت هاي تشكل هاي صنفي، بايد نمره قبولي به اصناف داد.همچنين براي تنظيم بازار شب عيد نيز برنامه خاصي را با وزارت بازرگاني اجرا و تلاش مي كنيم تا همه ابزارهاي لازم را در اختيار گيريم . در نظر داريم تا براي خريد و ذخيره سازي كالاهاي مورد نياز تنظيم بازار شب عيد از طريق تعامل با شركت هاي دولتي دخيل در تنظيم بازار، ذخيره كالايي مورد نياز تأمين و ميوه و مركبات را از طريق ميادين ميوه و تره بار به شكل مستقيم عرضه كنيم . همكاري اصناف با شركت هاي تابعه وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار شب عيد در راستاي جلوگيري از نوسان قيمت ها و بدون توجه به كسب درآمد خواهد بود و براي تأمين ساير مايحتاج مردم نيز اصناف نقشي فعال در برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم پوشاك بهاره خواهند داشت .
آيا اعتبار مورد نياز براي خريد و ذخيره سازي كالاها و تنظيم بازار شب عيد تأمين شده است؟
گرچه هنوز از سوي وزارت بازرگاني اعتباري بدين منظور اختصاص نيافته است اما مقرر شده تا در اين زمينه اعتباري در اختيار اصناف قرار گيرد .بايد توجه كرد كه براي خريد و ذخيره سازي كالاهاي مورد نياز تنظيم بازار شب عيد حداقل نيازمند يك ماه تا 40روز زمان هستيم و بر اين اساس بايد از هم اكنون به نحوي برنامه ريزي كنيم كه تا 10 اسفند ماه سال جاري كالاهاي مورد نياز براي تنظيم بازار شب عيد را ذخيره سازي كرده باشيم.
نقش تشكل هاي صنفي در تأمين ساير مايحتاج روزهاي پاياني سال چگونه پيش بيني شده است؟
براي تنظيم بازار و جلوگيري از نوسان قيمت كالا هاي مورد نياز مردم، برپايي نمايشگاههاي عرضه مستقيم مانند نمايشگاه پوشاك بهاره پيش بيني شده است . علاوه بر نقاط مختلف تهران در ساير مناطق كشور نيز برپايي نمايشگا ه هاي عرضه مستقيم كالا در سراسر كشور را مد نظر قرار داده ايم تا مايحتاج شب عيد مردم به قيمت و كيفيت مناسب تأمين شود كه در اين چارچوب نيز اصناف توليدي و توزيعي نقش اساسي را بر عهده خواهند داشت.

در گفتگو با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مطرح شد
نقاط ضعف و قوت لايحه حمل و نقل
و مديريت مصرف سوخت
010791.jpg
گروه اقتصادي- لايحه توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري و مديريت مصرف سوخت كه ازسوي هيأت وزيران با قيد دو فوريت به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده و يك فوريت آن روز سه شنبه به تصويب رسيد، با استقبال نمايندگان مجلس مواجه شده است.
براساس اين لايحه به دولت اجازه داده مي شود تا براي توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري و مديريت مصرف سوخت سهميه بندي بنزين را در نيمه نخست سال آينده اجرايي كند وتاسال۱۳۹۱ يعني پنجسال بعد آن را ازسبد حمايتي كالا ها خارج كند.
ازنكات قابل توجه دراين لايحه عدم ارائه رقم دقيق كمي براي گاز سوز كردن خودروها از زمان تصويب لايحه است . صرورت دارد تا نمايندگان مجلس دراين زمينه نيز با متعهد كردن دولت به زمان بندي مشخص عبارات كلي و نامشخص دراين لايحه را حذف كنند. در مورد رعايت استاندارد مصرف سوخت و آلايندگي درتوليدات صنعتي وخدمات عمومي و توسعه جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي و تكميل و توسعه حمل و نقل عمومي ريلي و غيرريلي نيز امكان ارائه مدت زمان مشخص و چارچوب هاي اجرايي و كمي ضروري است. دراين لايحه به دولت اجازه داده شده تا با پرداخت كمك هاي بلا عوض و يارانه و تسهيلات بانكي به بخش هاي عمومي وخصوصي به توسعه حمل و نقل كمك كند.
تنها اهداف كمي كه دراين لايحه پيش بيني شده درمورد حمل و نقل عمومي است كه شامل افزايش سهم حمل و نقل عمومي حداكثر تا 75 در صد از كل سفر هاي درون شهري به نحوي كه سهم اتوبوسراني ( اتوبوس ، ميني بوس ، و ميدل باس ) تا حداكثر 40 درصد ، تاكسيراني ( ون ، و خودرو هاي كوچك ) تا حداكثر 20درصد، سهم حمل و نقل ريلي تا حداكثر 15 درصد است.
سهمه بندي نقطه قوت لايحه
در اين زمينه حسن مرادي عضو هيأت رئيسه كميسيون انرژي لايحه دولت را مثبت ارزيابي كرد ومهمترين نكته آن راسهميه بندي دانست. وي خاطرنشان كرد دولت با آماده شدن كارت هوشمند ديگر هيچ بهانه اي براي تأخير در اين كارندارد. مرادي گفت: براساس تازه  ترين گزارشي كه محمد رضا نعمت زاده در كميسيون انرژي ارائه كرده است كارت هوشمند مشكل اجرايي ندارد ودولت مي تواند از اين ابزار براي كنترل مصرف استفاده كند. وي درعين حال بر اجرايي شدن سهميه بندي از آغاز سال تأكيد كرد. به گفته مرادي نمايندگان مجلس بايد بر اجراي سهميه بندي در زمان مشخص در سال آينده تأكيد كنند تا دولت در اين زمينه هيچ تأخيري انجام ندهد.
حسين آفريده عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز لايحه دولت براي كاهش مصرف بنزين و ساماندهي حمل و نقل عمومي را مناسب دانست و تأكيد كرد: اين لايحه در واقع مشابه تبصره 3 و 4 برنامه چهارم است كه در دوره ششم مجلس در برنامه چهارم از سوي دولت وقت ارائه شده بود و تصويب شد ولي در مجلس هفتم اين موارد از لايحه حذف گرديد. وي تأكيد كرد كه در واقع دولت امروز اين تبصره ها را بصورت يك لايحه بار ديگر به مجلس ارائه كرده است. در واقع كار كارشناسي كه شده بود درست بوده و اگر زودتر به اين سو حركت مي كرديم بهتر بود. وي پيش بيني كرد كه اين لايحه در مجلس تصويب خواهد شد و احتمال رأي مثبت نمايندگان به آن قابل پيش بيني است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |