پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۶ - Jan 18, 2007
وضعيت تاريك در مولكول دي ان آ
010674.jpg
دانشمندان آمريكايي در حال مطالعه بر روي يك وضعيت غيرمعمول انرژي بالا هستند كه به هنگام جذب نور فرابنفش در مولكول هاي تك نوكليوتيد توليد مي شود.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو شيميدان هاي دانشگاه ايالتي اوهايو اعلام كردند كه اين نخستين باري است كه دانشمندان توانسته اند وضعيت انرژي تاريك را مطالعه و جستجو كنند و علت اين نام گذاري اين است كه اين وضعيت با تكنيك هاي فلورسانس كه معمولا براي مطالعه ساير وضعيت هاي انرژي بالا در مولكول دي ان آ توسط نور فرابنفش به كار گرفته مي شوند، قابل شناسايي نيست. اين مطالعات نشان مي دهد كه دي ان آ از روش هاي گوناگوني براي از دست دادن انرژي كه به هنگام بمباران  شدن از سوي نور فرابنفش جذب كرده، استفاده مي كند كه اين فرآيند مي تواند موجب تغييرات ژنتيكي شده و به بروز بيماري هايي چون سرطان منجر شود. محققان مي گويند كه مولكول دي ان آ هرچه سريع تر بتواند انرژي فرابنفش را از دست بدهد، فرصت كمتري براي نگه  داشتن آسيب وارده خواهد داشت. بنابراين وضعيت هاي تاريك ممكن است با آسيب دي ان آ در ارتباط باشند.

نوعي ديگر از رانندگي
010677.jpg
شركت فرانسوي پاروت كه سازنده لوازم جانبي است، هدست جديدي را براي رانندگان طراحي كرده است. اين هدست مخصوص رانندگي، از يك گوشي و يك پايه اصلي تشكيل شده است. بنا بر اعلام شركت سازنده، اين Headset مي تواند با هر موبايل داراي بلوتوث، ارتباط برقرار كند. در اين مسئله هيچ شكي نيست كه لوازم جانبي متناسب،به اندازه يك گوشي متناسب مهم است.
يك Headset كه داراي بلوتوث باشد به عنوان يكي از لوازم جانبي متناسب در نظر گرفته مي شود، چرا كه امكان تلفن كردن را در هر موقعيتي به انسان مي دهد. كساني كه رانندگي مي كنند، مي توانند با وجود اين قطعه ديگر نگران جريمه شدن نبوده و به راحتي در هر لحظه تلفن كنند و يا به تلفن پاسخ دهند.
شركت پاروت تحقيقات خود را اختصاص به اين گونه لوازم داده است و با طراحي تجهيزات كمكي به رانندگاني كه پشت فرمان احتياج به جواب دادن تلفن و يا زنگ زدن با آن دارند،ياري داده است.
اين دستگاه از يك گوشي و يك پايه اصلي تشكيل شده است. پايه موجود به عنوان شارژر نيز- البته زماني كه از آن براي تلفن زدن و يا پاسخ دادن استفاده نشود- عمل مي كند. به محض برقراري يك ارتباط بلوتوث، پايه اصلي نصب به تلفن هاي ورودي عكس العمل نشان داده و صدا مي كند. توسط فشار دادن گوشي، تلفن پاسخ داده مي شود و در همان زمان از جاي اصلي خود نيز جدا مي شود.
از آنجا كه اين گوشي براي ماشين ها طراحي شده است، نه داراي ميله اي است و نه دستگيره اي، چرا كه استفاده از گوشي داراي چنين قطعاتي در هنگام رانندگي مشكل خواهد شد. گوشي مذكور به فرم گوش انسان است و تنها 14 گرم وزن دارد، از اين رو از همان ابتدا نيز مي تواند در گوش قرار بگيرد و گوش آسيب نبيند.
همان گونه كه گفته شد بنا به اطلاعات سازنده، اين گوشي با تمامي موبايل هاي بلوتوث دار مي تواند ارتباط برقرار كند. توجه داشته باشيد كه در صورت استفاده پشت سرهم از اين گوشي، باتري آن تنها 4 ساعت دوام خواهد داشت، پس مورد زياد جالبي براي كساني كه در رانندگي مدام تلفن مي زنند نيست.
البته ناگفته نماند كه هر زمان كه بخواهيد مي توانيد آن را شارژ كنيد.

اقتصاد اينترنتي وارد مرحله  جديد مي شود
010680.jpg
ايسنا: آمريكايي ها در سال  ۲۰۰۶ بيش از 100 ميليارد دلار صرف خريد در اينترنت كردند و به گفته تحليل گران تجارت الكترونيكي در اين كشور در سال هاي آتي رشد چشم گيري خواهد داشت.
بر اساس گزارش يك مؤسسه تحقيقاتي، فروش اينترنتي با رسيدن به ميزان  ۱۰۲‎/۱ ميليارد دلار در سال  ،۲۰۰۶ نسبت به سال  ۲۰۰۵ افزايش  ۲۴ درصدي داشته است و بازار اينترنتي و تجارت الكترونيكي در حال تبديل شدن به يك جريان اصلي است و قسمت اعظمي  از جمعيت آمريكا به خريد آنلاين روي  آورده اند. بر اساس ارزيابي يك شركت سرمايه گذاري، فروش تجارت الكترونيكي آمريكا به مدد افزايش به كارگيري پهناي باند، قيمت هاي ارزان تر در كانال هاي آنلاين و افزايش تسهيلات خريد اينترنتي، تا 20 درصد در سال  ۲۰۰۷ افزايش خواهد داشت.
بنا بر اعلام يكي از دلايل افزايش خريدهاي آنلاين در تعطيلات سال نو ميلادي، اطمينان از تحويل به موقع كالاها بوده است، از همين رو فروشگاه هاي بزرگ با روي آوردن به اينترنت، با عرضه تسهيلات به خريداران آنلاين، از اينترنت مانند فروشگاه خود بهره مي گيرند.

فروش 350 ميليون دلاري ربات هاي هوشمند ساخت كره جنوبي
مهر- صنعت طراحي و توليد ربات در كره جنوبي به رشد بي سابقه اي دست يافته است.
آمارهاي ثبت شده در سال 2005 نشان مي دهند كه در اين سال بالغ بر 350 ميليون دلار نصيب صنعت ربات سازي كره جنوبي شده است.
گزارش اخير دولت كره جنوبي نشان مي دهد كه 180 شركت فعال در زمينه طراحي و ساخت ربات در اين كشور در زمينه توليد انواع ربات هاي هوشمند جهش قابل توجهي داشته اند.
اين آمار در مقايسه با آمار سال 2003 كه فروشي بالغ بر 9/167 ميليارد وون را نشان مي داد، رشد بي سابقه اي داشته است.
بر اساس گزارش بون هاپ نيوز، صنعت ربات سازي در كره جنوبي از سال 1978 فعال شده و طي سه دهه گذشته جهش هاي خيره كننده اي داشته است. گفته مي شود كه صنعت ربات سازي كره جنوبي سهم قابل توجهي در توسعه زيرساختارهاي صنعتي اين كشور در سال هاي آينده خواهد داشت.

نگاه هابل به ستاره اي ابرغول در هنگام مرگ
VY در صورت فلكي كلب اكبر، ستاره اي در فاصله حدود 5 هزار سال نوري از ما و ستاره اي در حد يك ابرغول است. اين ستاره جرمي معادل 30 تا 40 برابر جرم خورشيد ما دارد و همچنين درخشندگي آن 500هزار برابر بيشتر از خورشيد است. اگر اين ستاره در منظومه شمسي ما بود، سطح آن به بيش از مدار زحل مي رسيد.
VYكلب اكبر در دوره نزديك مرگ است. عكس جديد تلسكوپ فضايي هابل و رصدخانه W.M نشان مي دهد كه چگونه فوران هاي بزرگ و حلقوي روي پوسته آن و برآمدگي و قوس هايي از ماده كه به بيرون از فضا پخش مي شوند، شكل گرفته اند. ابرغول ها ماده خود را به صورت ساده و كروي از دست مي دهند و اين عكس مراحل اين فرآيند را به طور منظم و دقيق نشان مي دهد. هر يك از كمان ها و حلقه هاي احاطه شده سبب مي شود تا به عقب برگرديم و انفجارهاي وحشتناك بيروني اين ستاره را كه بيش از هزار سال پيش رخ داده ، مشاهده كنيم.VYكلب اكبر در تمام زمان حيات، ماده خود را به صورت عادي از دست داده اما در خلال اين مدت، انفجارهاي بيروني سبب شده تا ستاره 10بار بيشتر از زمان معمول، جرم از دست بدهد.

تركيب نانوذرات با آرسنيك براي ساخت داروي ضدسرطان
010671.jpg
تري اكسيد آرسنيك، يكي از اميد بخش  ترين داروها براي درمان سرطان خون حاد پروميلوسيتيك (promyelocytic) است و مي توان با كپسوله كردن اين مواد درون نانوذرات ساخته شده از ليپيدها، كاربرد آنها را در اين مورد تا حد زيادي افزايش داد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانواين نانوذرات براي رهاسازي بار دارويي درون خود به سلول هاي تومور  مورد نظر، طراحي شده اند. اين مسئله يكي از يافته هاي دكتر توماس اهالوران و همكارانش در دانشگاه نورث وسترن است. اين گروه تحقيقاتي تنها گروهي نيست كه در زمينه كپسوله كردن تري اكسيد آرسنيك درون نانوذرات مبتني بر ليپيد فعاليت مي كند، اما بايد گفت آنها اولين گروهي هستند كه روش جديدي براي قراردادن مقدار زيادي از اين داروي ضدسرطان در اين نانوذرات و همچنين حفظ آن در درون آنها تا رسيدن به محل تومور مورد نظر، ارائه داده اند.
كليد توسعه و توليد تركيبي پايدار از اين نانوذرات توسط اين تيم يافت شد، آنها ابتدا نانوذرات را با نمك هاي فلزي از قبيل استات نيكل، استات كبالت، استات مس يا استات روي بارگذاري كرده و سپس تري اكسيدآرسنيك را به آنها اضافه مي كردند.
به محض ورود تري اكسيد آرسنيك به اين نانوذرات، تركيب نامحلولي با يون هاي فلزي موجود در داخل نانوذره ايجاد مي كنند.
اين فرآيند باعث ايجاد اسيد استيك مي شود كه به بيرون نانوذره منتقل مي  شود. خروج اين مولكول ها نيز امكان ورود مقدار بيشتري تري اكسيد آرسنيك را به داخل نانوذره، ايجاد مي كند، در نتيجه مقدار داروهاي فعال شده درون نانوذره هر چه بيشتر افزايش پيدا مي كند.
محققان قادرند تا به كمك ميكروسكوپ الكتروني عبوري (TEM) و آناليزهاي اشعه ايكس، جمع شدن اين عامل هاي فعال ضدسرطاني را در درون نانوذره مشاهده كنند. محققان فهميدند كه اين نانوذرات هنگامي كه منجمد شده و در pH خنثي قرار مي گيرند تا بيش از 6 ماه پايدارند. اما به محض اين كه در يك محيط اسيدي با pH پايين (شرايط درون سلول هاي تومور) قرار مي گيرند، به سرعت ناپايدار شده و بار دارويي خود را رها مي كنند. سرعت و مقدار رهاسازي دارو تا حد زيادي به فلز اوليه استفاده شده در كپسوله كردن تري اكسيد آرسنيك وابسته است. محققان همچنين پي برده اند كه هيچ يك از فلزات به كار رفته در اين آزمايشات اثرات سمي از خود نشان نداده اند. اما فلزات خاصي ممكن است در حين تركيب با تري اكسيد آرسنيك اثرات سينرژيستيك (هم  نيروزادي) از خود نشان مي دهند كه براي بررسي اين گونه اثرات به آزمايشات بيشتري احتياج است.
در يكي از آزمايشات انجام شده براي تست كارايي اين داروي كپسوله شده درون نانوذرات در از بين بردن سلول هاي سرطاني، محققان دريافتند كه براي كشتن همان ميزان از سلول هاي سرطاني كه هنگام استفاده از تري اكسيد آرسنيك آزاد از بين مي روند؛ بايد اين داروي كپسوله شده زمان بيشتري در معرض سلول هايي قرار گيرد، كه در اين مدت زمان طولاني هنوز اثرات سميت تري اكسيد آرسنيك وجود دارد.

نصب اينترنت اكسپلورر۷ بر روي بيش از 100ميليون رايانه
مهر:مايكروسافت اعلام كرد كه تنها در مدت كمتر از 3ماه برنامه نرم افزاري نسخه هفتم Internet Explorer اين شركت روي بيش از 100ميليون رايانه در سراسر جهان نصب شده است. توني كور - مدير برنامه Internet Explorer در مايكروسافت- اعلام كرد: تنها در آمريكا و تا هفته گذشته بيش از 25درصد از تمامي كاربران اينترنتي در اين كشور از نسخه هفتم Internet Explorer استفاده كرده اند.مايكروسافت مدعي شده است كه نسخه هفتم Internet Explorer پس از مرورگر وب نسخه ششم Internet Explorer بيشترين مرورگر وب در سراسر جهان بوده است.
بر اساس گزارش تي.جي.ديلي، اين خبر درحالي منتشر شده است كه مايكروسافت با ارائه ويندوز جديد ويستا، تحولي بزرگ در بازار برنامه هاي نرم افزاري جهان ايجاد كرده است.

ميراث فرهنگي
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي:
سال 86 تحولي عظيم در صنعت گردشگري كشور ايجاد مي شود

گروه علمي فرهنگي- سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بايد تا پايان سال 86 در صنعت گردشگري كشور تحولي عظيم ايجاد كند.
اسفنديار رحيم مشايي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي صبح ديروز با اعلام اين مطلب در نخستين همايش كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگري گفت: اين امر جز با توسعه فناوري اطلاعات و ايجاد زير ساخت هاي مناسب براي اين حوزه امكان پذير نخواهد بود.
وي تصريح كرد: براي ارائه خدمات مطلوب به گردشگران بايد در بخش فناوري اطلاعات سرمايه گذاري هاي لازم صورت گيرد تا روند ارائه خدمات از سرعت و سهولت كافي برخوردار باشد.
وي خاطرنشان كرد: گردشگري يك حوزه بسته نيست، يك حوزه تحكيمي است و ده ها عامل دست  به دست هم مي دهند تا در اين صنعت تحولي ايجاد شود، از اين رو براي رشد و ارتقاي آن بايد هم در سطح و هم در عمق برنامه ريزي هاي عميق و شايسته صورت بگيرد.
رحيم مشايي از فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يكي از ابزار مهم غربي ها براي افزايش كيفيت در خدمات گردشگري نام برد و افزود: بايد بسياري از واحدهاي دانشگاهي در اين زمينه اقدامات علمي انجام دهند كه متأسفانه بيشتر موازي كاري مي شود و كارهاي مشابهي صورت مي گيرد.
معاون رئيس جمهور افزود: يكي از بحث هاي مهم گردشگري كشور آموزش هاي تخصصي يا آموزش هاي فراگير است كه IT مي تواند در اين حوزه نقش مهمي داشته باشد و سرعت آموزش را افزايش دهد.
وي تأكيد كرد: بايد با برنامه ريزي هاي لازم امكان آموزش روستاييان را نيز فراهم آورد زيرا اين امر در توسعه صنعت گردشگري نقش بسيار مؤثري دارد. در چند سال آينده بايد چند ميليون نفر در كلاس هاي آموزش هاي تخصصي در حوزه IT شركت  كرده و اطلاعات و تخصص هاي لازم را كسب كنند.
رحيم مشايي گفت: در بحث گردشگري، فناوري اطلاعات عرصه بسيار تعيين كننده و تأثيرگذاري است كه به لحاظي كمي استفاده از اين حوزه مي تواند دامنه خدمات گردشگري كشور را توسعه دهد و دامنه كيفي امور را با رشد روزافزوني مواجه كند.
وي افزود: IT به اين دليل كه خود از قابليت هاي فني برخوردار است، امكاناتي را در عرصه گردشگري ايجاد مي كند كه ورود به آنها تنها از رهگذر IT امكان پذير خواهد بود و ارتباط بين اين حوزه و گردشگري منشأ شكل گيري گونه هايي از خدمات در صنعت گردشگري كشور است.
همايش برنامه ريزي و سامان دهي سفرهاي نوروزي
گروه علمي فرهنگي - نخستين همايش برنامه ريزي و سامان دهي سفرهاي نوروزي 30 دي  در تهران برگزار مي شود.
در اين همايش روند ساماندهي سفرهاي نوروزي بررسي خواهد شد.
ثبت 15 اثر تاريخي فارس در فهرست آثار ملي
گروه علمي فرهنگي- 15اثر تاريخي و فرهنگي شيراز در رديف آثار باستاني و فرهنگي ملي به ثبت رسيد.
روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس اعلام كرد اين آثار شامل خانه هاي تابع سجاد، عبدالله جاهد، غلامحسين بهجاني، جهانپور غني، شريعت مومن نسب، آمنه قاسميان و عباس امين زاده است.
همچنين خانه هاي  شرافت نيري، عكاس باشي، كاوياني، چهره نگار، علي بلورچي، مهدي سحرآميز، رحمت بيگم فرحناك و معصومه رضايي در رديف آثار ملي به ثبت رسيد.
اين آثار داراي قدمت تاريخي از دوره قاجار به بعد هستند و هريك از معماري منحصر به فردي برخوردارند.
برگزاري  نخستين جشنواره ملي عجايب گردشگري
ايرنا: معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از برگزاري جشنواره ملي عجايب گردشگري براي نخستين بار در كشور خبر داد.
محمدشريف ملك زاده گفت: كار جمع آوري آثار عجايب شگفت انگيز گردشگري در 30استان كشور با استفاده از كارشناسان بخش گردشگري آغاز شده است.
وي ادامه داد: اكنون مقدمات برگزاري اين جشنواره فراهم شده و قرار است اين جشنواره در خرداد ماه سال آينده در يكي از مناطق كشور برگزار شود.

علمي فرهنگي
برگزاري نمايشگاه قرآني در موزه امام علي ع
گروه علمي فرهنگي- اولين نمايشگاه فضاسازي سوره هاي قرآن كريم با عنوان به نام پروردگار صبحدم از اول تا 15 بهمن در موزه امام علي(ع) در تهران برگزار مي شود. اين نمايشگاه را سازمان فعاليتهاي قرآني دانشجويان كشور وابسته به جهاد دانشگاهي برگزار مي كند.
در اين نمايشگاه، مجموعه اي از آثار برگزيده در زمينه هاي طراحي پوستر، تايپوگرافي، مفهومي،  نقش برجسته،  حجم و تصويرسازي سوره هاي قرآن كريم با موضوع سوره فلق به نمايش درخواهد آمد.
ثبت نام حج عمره دانشجويي
ايسنا: ثبت نام حج عمره دانشجويي در دانشگاه شهيد بهشتي از روز دوشنبه 25 دي آغاز شد و تا 10 بهمن نيز ادامه دارد.
ثبت نام حج عمره دانشجويي در مهلت مقرر در دفتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد بهشتي ادامه دارد. هزينه ثبت نام حج عمره دانشجويي سال 86 حدود 500 هزار تومان است كه بخشي از آن در قالب وام پرداخت مي شود.
هزينه هاي كاروان هاي جديد عتبات عراق اعلام شد
گروه علمي فرهنگي - شرايط عمومي و هزينه هاي كاروان هاي درجه 4 و اعزام به صورت هيأت هاي مذهبي به عتبات عاليات اعلام شد.
بر اساس اطلاعيه سازمان حج و زيارت، هزينه سفر با كاروان هاي درجه 4 مبلغ 1 ميليون و 105هزار ريال براي اسكان 7 شب همراه با صبحانه، غذاي بين راهي روز اول و آخر، امنيت، ويزا، حمل و نقل، بيمه و هلال احمر و برنامه هاي نظارتي است كه اين رقم براي افراد 2 تا 12 سال 905هزار ريال و كودكان زير 2 سال 120هزار ريال است.
پرداختي به شركت مركزي و كارگزار استان براي هر نفر 245 هزار ريال جهت عوارض هاي خروجي و حق الزحمه ها و حداكثر هزينه حمل و نقل و تغذيه داخل كشور نيز 250 هزار ريال است كه در مجموع هزينه يك فرد براي اين نوع كاروان ها نبايد بيش از 1ميليون و۶۰۰ هزار ريال باشد.
براي هيأت هايي كه در قالب كاروان هاي 200 نفره (حداكثر در 5 اتوبوس و با احتساب مديران و روحانيون و آشپزها و كمك آشپزها) و درجه 5 و به صورت آزمايشي اعزام مي شوند مبلغ 930 هزار ريال براي بزرگسالان ، افراد 2 تا 12 سال 580هزار ريال و كودكان زير 2 سال 110 هزار ريال است و شركت مركزي و كارگزاران استان نيز از آنها 60 هزار ريال دريافت مي كنند.
اين نوع كاروان ها در منازل بزرگ يا حسينيه هاي بدون تخت و با تأمين گرمايش و سرمايش و سرويس هاي بهداشتي اقامت مي كنند و اقامت آنان نيز همانند ساير كاروان هاست. در اين كاروان ها هزينه هاي حمل و نقل داخل و تأمين غذاي بين راهي و ايام اقامت بر عهده زائران است.
در اطلاعيه سازمان حج و زيارت اضافه شده است كه از كاروان هاي درجه 1 ، 2 و 3 نيز جمعاً مبلغ 400 هزار ريال كم شده و با بيمه نيز براي تحت پوشش قرار دادن زائران عتبات عاليات عراق از 48 ساعت قبل از سفر تا 72 ساعت پس از بازگشت قرار داد امضا شده است.سازمان حج و زيارت به صورت جدي از متقاضيان سفر به عتبات عاليات عراق خواسته است كه از سفر با گروه هاي غير مجاز خودداري كنند.

آموزش عالي
اعلام تسهيلات حمايتي وزارت علوم از مخترعان و نوآوران
مهر: مدير كل دفتر نوآوران وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تسهيلات حمايتي اين وزارتخانه از مخترعان و نوآوران را اعلام كرد.
حميد مهديان درباره حمايت وزارت علوم از مخترعان و نوآوران گفت: زماني كه كار جديدي از سوي مخترعان و نوآوران ارائه مي شود اين وزارتخانه در زمينه به كارگيري اختراعات و نوآوري هاي ثبت شده كمك مي كند.
وي اضافه كرد : وزارت علوم در اين راستا امكانات قانوني را براي حمايت از نوآوران و مخترعين در اختيار دارد. بر اين اساس اختراعي كه در سازمان ثبت اسناد به ثبت رسيده باشد، در سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي نيز زير نظر وزارت علوم بررسي مي شود و پس از تأييد مي تواند امتيازات مالي را دريافت كند.
مدير كل دفتر نوآوران وزارت علوم يادآور شد : مخترعان چنين طرح هايي براي واگذاري اختراع خود به متقاضي مي توانند از وزارت علوم اعتباري دريافت كنند. وزارت علوم بخشي از هزينه واگذاري اين اختراعات و نوآوري ها را به عهده مي گيرد. اين حمايت از مخترع اطمينان خاطري را براي متقاضي و خريدار به وجود مي آورد.
تمديد مهلت ثبت نام در آزمون هاي معادل
كارداني و كارشناسي سال 85

گروه علمي فرهنگي- مهلت ثبت نام داوطلبان شركت در آزمون هاي معادل كارداني و معادل كارشناسي سال 1385تا 30 دي تمديد شد.
سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد، داوطلبان شهرستاني مي توانند از ساعت 8 تا 19 روزهاي 28، 29و 30دي ،منحصراً در باجه هاي مركزي پست شهرستان ها اقدام به دريافت مدارك ثبت نام كنند.
داوطلبان استان تهران نيز مي توانند طي روزهاي 28 تا 30 دي فقط در مناطق 11، 13، 14، 15، 16، 17، 18 و 19 پست نسبت به دريافت مدارك ثبت نام اقدام كنند.داوطلباني كه كارت اعتباري ثبت نام اينترنتي را تا ساعت 19 روز 30 دي تهيه كنند مي توانند حداكثر تا ساعت 24 روز شنبه 30 دي نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند
. ثبت نام در اين آزمون صرفاً به روش اينترنتي است و داوطلبان پس از تهيه مدارك بايد با مراجعه به سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
اختصاص سهميه كنكور به داوطلبان
شهرستان هاي جاسك و زرند

گروه علمي فرهنگي - در نشست شوراي عالي انقلاب فرهنگي موضوع اختصاص سهميه ويژه به داوطلبان آزمون سراسري مناطق محروم جاسك و زرند مطرح و به تصويب رسيد.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در راستاي تحقق سياست عدالت اجتماعي و محروميت زدايي از مناطق محروم كشور وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طرح هاي جداگانه اي در اين نشست مطرح كردند كه با اصلاحاتي به تصويب شوراي عالي رسيد.
بر اساس اين مصوبات، تعداد 20نفر سهميه براي داوطلبان شهرستان زرند در آزمون سراسري سال تحصيلي 87 - 86 دانشگاه هاي كشور در رشته هاي فني و حرفه اي اختصاص يافت و براي داوطلبان شهرستان جاسك در آزمون هاي سراسري 87- 86 و 88 -87 مجموعاً سهميه اي به ميزان 20 نفر در رشته پزشكي، 6 نفر در رشته دندانپزشكي و 2 نفر در رشته دارو سازي منظور شد.
همچنين در اين جلسه، پيش نويس اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي كه توسط كميته منتخب شوراي عالي انقلاب فرهنگي تنظيم شده بود مطرح شد و موادي از آن به تصويب رسيد.
پذيرش دانشجوي مجازي در دانشگاه خواجه نصير
گروه علمي فرهنگي- دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در رشته مهندسي صنايع (برنامه ريزي و تحليل سيستم ها)، رشته مهندسي كامپيوتر(نرم افزار) و مهندسي فناوري اطلاعات براي مقطع كارشناسي به صورت الكترونيكي (مجازي) براي بهمن 85 دانشجو مي پذيرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي افرادي مي توانند در اين دوره شركت كنند كه مدرك ديپلم كامل متوسطه نظام قديم در رشته هاي رياضي يا تجربي و يا گواهي پيش دانشگاهي نظام جديد رشته رياضي يا تجربي (با شرط معدل حداقل 12) و همچنين مدرك ديپلم فني به شرط داشتن مدرك كارداني مرتبط (به جاي مدرك پيش دانشگاهي با حداقل معدل 12) داشته باشند.
داوطلبان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به آدرس اينترنتي
www.Kntu.ac.ir مراجعه كنند.
دانشگاه تربيت معلم
در 12رشته دكترا دانشجو مي پذيرد

ايسنا: دانشگاه تربيت معلم تهران در دوره دكترا براي سال تحصيلي 87-86 دانشجو مي پذيرد.
آزمون دكتراي دانشگاه تربيت معلم طي روزهاي 26 تا 28 ارديبهشت ماه 86 برگزار مي شود.
كارت داوطلبان اين آزمون روز قبل از آزمون در اداره كل تحصيلات تكميلي دانشگاه توزيع مي شود. داوطلبان جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت دانشگاه تربيت معلم www.tmu.ac.ir مراجعه كنند.
تغيير برخي كد رشته هاي امتحاني آزمون
كارشناسي ارشد 86

ايسنا: دفترچه راهنماي شركت در آزمون كارشناسي ارشد سال 86 براي كد رشته هاي امتحاني 1148، 1287 و همچنين برنامه برگزاري آزمون كدرشته امتحاني 1146 تغيير كرد.
امتحانات دروس رشته برنامه ريزي، مديريت و آموزش محيط زيست كد 1146 به صورت تستي برگزار مي شود، همچنين آزمون زبان داوطلبان متقاضي ادامه تحصيل در MBA كد 1148 همزمان با آزمونهاي مجموعه كد رشته امتحاني 1148 برگزار مي شود.
منحصرا شرط برگزاري مصاحبه اختصاصي از شرايط ورودي رشته امتحاني مديريت امور شهري كد 1148 حذف شده است و بنابراين مصاحبه ورودي برگزار نخواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |