پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۶ - Jan 18, 2007
چمران از پايان ده ها سال بلا تكيفي در مديريت پايتخت خبر داد
سرانجام كليات طرح جامع تهران تصويب شد
گروه شهري- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، از تصويب كليات طرح جامع شهر تهران خبر داد.
مهدي چمران ديروز خاطرنشان كرد: كليات طرح جامع شهر تهران در جلسه روز يكشنبه شوراي شهر به تصويب رسيد و به دليل اينكه طرح جامع در آينده براي اجرا به يك سري الزامات و مكانيزم هاي مناسب نياز خواهد داشت، از اين رو شوراي شهر براي رسيدن به يك جمع بندي مناسب در اين زمينه ، طي هفته جاري چندين جلسه فوق العاده را به اين امر اختصاص داد.
وي افزود: از آنجا كه طرح جامع حتي پس از تصويب نهايي در شوراي عالي معماري و شهرسازي براي اجرا ، نيازمند الزاماتي است، ناگزير اين الزامات به عنوان پيوست طرح جامع و در قالب پرسش و پاسخ در جلسات فوق العاده روز سه شنبه و چهارشنبه شوراي شهر مطرح و ادامه بررسي آن به جلسه هفته آينده موكول شد تا پس از بررسي نهايي به صورت جمع بندي تهيه و ارائه شود.
چمران در تشريح الزامات اجرايي طرح جامع گفت : الزامات مذكور شامل يك سري پيش بيني ها و مقدماتي است كه بايد از سوي مراجع ذيربط از جمله مجلس شوراي اسلامي، دولت و قوه قضائيه تدارك ديده شود تا زمينه و بسترهاي مورد نياز براي اجراي طرح جامع شهر تهران فراهم گردد.
وي افزود: براي اجرا و عملي شدن طرح جامع شهر تهران در مواردي به برخي مصوبات مجلس نياز است و مجلس بايد در باره آنها تصميم گيري كند. براي مثال بحث حريم و محدوده شهر بايد در مجلس حل شود.
رئيس شوراي شهر، همچنين علاوه بر مجلس به نقش ساير قوا در اين زمينه نيز اشاره كرد و تصميم گيري در باره برخي الزامات مربوط به طرح جامع را در حيطه وظايف و اختيارات دولت و قوه قضائيه دانست.
وي افزود: در اين زمينه با يد مباحثي در دولت ، مجلس و قوه قضائيه مطرح و پيگيري شود و چگونگي تصميم گيري آنها مي تواند به اجراي هرچه بهتر طرح كمك كند.
چمران با بيان اينكه الزامات پيوستي طرح جامع ، پس از تكميل و جمع بندي نهايي به شوراي عالي شهرسازي ارايه مي شود، ابراز اميدواري كرد، طرح جامع شهر تهران دوشنبه هفته آينده در شوراي عالي معماري و شهرسازي نيز مطرح و بررسي شود.گفتني است طرح جامع با در نظر گرفتن يك سري سياست هاي راهبردي و مسايل و برنامه هاي فرهنگي، اقتصادي ، عمراني ، ترافيكي و زيست محيطي و راهبردها و سمت و سوهاي مربوط به سياست گذاري هاي كلان شهري و لحاظ كردن چشم اندار 20 ساله كشور از سوي نهاد تهيه كننده طرح جامع و تفصيلي شهر تهران تهيه و تدوين شده است.ولي با اين حال، اعضاي شوراي شهر به منظور بهتر اجرايي شدن طرح جامع، با مطرح كردن سوالاتي پيرامون طرح ، خواستار پاسخگويي شفاف از سوي نهاد تهيه كننده طرح شده اند كه از جمله اين سؤالات مي توان به مواردي همچون: نحوه هماهنگي طرح جامع با سياست هاي كلان كشور ، معيارهاي مربوط به مطالعات اقتصادي اجتماعي و فرهنگي طرح جامع، نقش ملي و جهاني تهران در اين طرح، ضمانت ها و راهكارهاي اطمينان بخش مربوط به منع توسعه و گسترش كالبدي شهر، ضمانت هاي اجرايي عدم تغيير طرح جامع با تغيير مديران، مسايل ترافيكي، تدابير مربوط به تمركز زدايي از تهران ، ملاك استانداردهاي زيست محيطي، سياست هاي مربوط به مديريت زمين، نوسازي شهر، عوامل جمعيتي و راهكارهاي مربوط به آن و سياست مربوط به ساخت و ساز و تراكم و كنترل آن، سياست هاي مربوط به حريم و سياست هاي مربوط به تخلفات ساختماني اشاره كرد.

در بازديد از خطوط 2 و 3 اعلام شد
تأكيد اعضاي منتخب شوراي شهر بر ضرورت گسترش متروي تهران
010740.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
گروه شهري - اعضاي منتخب شوراي سوم شهر تهران در نشستي مشترك با مديرعامل قطارهاي شهري تهران و حومه (مترو) بر گسترش و توسعه سريع متروي تهران، تاكيد كردند.
اعضاي منتخب شوراي شهر، به دعوت مديرعامل شركت مترو، روز سه شنبه ضمن بازديد از خطوط 2 و 3 متروي تهران، گزارشي از عملكرد مترو در سال هاي گذشته دريافت كردند.
در اين نشست، مهندس هاشمي با بيان اينكه مترو در توسعه پايدار شهرها، بسيار موثر است و باعث كاهش چشمگير مصرف سوخت و ايجاد سفرهايي امن و مطلوب و از سويي عدالت اجتماعي مي شود گفت: در دنيا در حدود 120 شهر از سيستم حمل و نقل ريلي استفاده مي كنند و روزانه 150 ميليون سفر در روز به وسيله اين سيستم در حال انجام است كه متوسط سفر روزانه در دنيا توسط اين سيستم 250/1 است.
اين سيستم در ايران تا به امروز متأسفانه تنها در شهر تهران راه اندازي شده است و هم اكنون با عمر كوتاه خود توانسته است به رقم يك ميليون سفر در روز دست يابد كه اين رقم از متوسط جهاني پايين تر است.
مديرعامل قطارهاي شهري تهران و حومه (مترو) با اشاره به ظرفيت نصب شده در مترو تهران افزود: در تهران ظرفيت نصب شده در حدود 50/2 ميليون سفر روزانه است كه به دليل كمبود واگن، هنوز به اين رقم نرسيده ايم.وي بر لزوم حمايت جدي مسئولان از مترو تاكيد كرد و از آمادگي شركت قطارهاي شهري تهران و حومه براي راه اندازي خطوط هفت گانه مترو در زمان ده ساله خبر داد.در اين مراسم محمد علي نجفي عضو منتخب شوراي شهر تهران، ضمن لزوم توسعه خطوط متروي تهران اظهارداشت: توسعه مترو هم از نظر اجرايي و هم منابع مالي نيازمند حمايت هاي جدي است و بايد راه حل هاي اجرايي براي توسعه جدي آن مورد توجه قرار گيرد. وي در ادامه افزود: در مورد مترو، ميان اعضاء منتخب گرايش هاي مثبتي وجود دارد و اميدوار هستم كه با اتكا به طرح هاي تهيه شده براي توسعه مترو طي چهار سال آينده، حركت هاي بزرگتري اتفاق افتد.
010782.jpg
از سويي مرتضي طلايي، ديگر عضو منتخب شوراي سوم نيز بر لزوم توجه به نيازهاي اجتماعي تأكيد كرد و افزود: اين امر اجتناب ناپذير است كه شوراي سوم، با مشكل حمل و نقل و ترافيك به طور ويژه اي برخورد كند.
وي افزود: با برقراري يك رابطه فعال و سازنده و دوسويه بين مديريت شهري و دولت، بستر لازم براي سرعت دادن آنچه مي تواند در ارتقاء سطح حمل و نقل شهري و ارائه خدمات به شهروندان موثر باشد، بررسي و عملياتي كنيم.
در پايان اين نشست، اعضاي منتخب شوراي شهر، از خطوط 2 و 3 مترو بازديد كردند.

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران:
ممنوعيت تردد خودروهاي با آلايندگي بالا در پايتخت اجرا شود
سما: مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با بيان اينكه خودروهاي توليدي قبل از مدل سال 79 به دليل رعايت نكردن استانداردهاي زيست محيطي از 30 تا 100 برابر خودروهاي جديد آلايندگي دارد، تصريح كرد: بايد ممنوعيت تردد خودروهاي با آلايندگي بالا در پايتخت اجرا شده و فقط خودروهاي پاك و وسايل نقليه عمومي اجازه تردد داشته باشند.
يوسف رشيدي افزود: اگر قبل از سال 1379 يك ميليون خودرو توليد شده باشد، در واقع هم اكنون به ميزان حداقل 30 ميليون خودرو در شهر تهران آلودگي توليد مي شود.
رشيدي با تأكيد بر اينكه به منظور كاهش آلودگي هوا نبايد محدوديت فيزيكي براي خودروها در نظر گرفت، تصريح كرد: آلودگي از اگزوز خودروها خارج مي شود و از اين رو ممنوعيت تردد بايد براساس ميزان آلايندگي باشد.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران تصريح كرد: بايد با استفاده از راهكارهايي چون عوارض سوخت، توليد خودرو پاك و گسترش حمل و نقل عمومي مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش داد تا مردم خود داوطلبانه حمل و نقل عمومي را به جاي خودرو شخصي انتخاب كنند.

در مراسم بهره برداري از نخستين پل موزه كشور عنوان شد:
بهسازي پياده رو ها در اولويت قرار دارد
010785.jpg
سما: سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران بعدازظهر سه شنبه در مراسم افتتاح پل موزه پونه در مجاورت پاركينگ حافظ با بيان اينكه موضوع ايمني و سلامت شهروندان هم به لحاظ زيرساخت ها و هم مسائل رفتاري و فرهنگي امروزه به يك موضوع فراموش شده در شهر ما تبديل شده است، گفت: در تهران روزانه 600 مورد تصادف رانندگي اتفاق مي افتد كه بخش قابل توجهي از آن ها مربوط به تصادف عابران پياده با خودروهاست.
وي با تأكيد بر اينكه رويكرد ما توجه به آرامش، امنيت و سلامت جامعه است تصريح كرد: بهسازي پياده روها و بهبود وضعيت پياده روي در تهران يكي از اولويت هاي مهم مديريت شهري در برنامه هاي آتي است.
تشكري گفت: شهر ايده آل علاوه بر ايمني، به مبلمان شهري مناسب و جذابيت هاي مطلوب توجه دارد و امروزه با حركت هايي كه در شهرداري تهران شكل گرفته تلاش مي كنيم اولويت پياده بر سواره را تداوم بخشيم.
تعبيه سيستم صوتي حرفه اي، نمايشگرهاي 42 اينچ، سيستم اطفاي حريق پيشرفته، سيستم حفاظتي مداربسته، دستگاه خودپرداز بانك سامان متصل به شبكه شتاب، دستگاه الكترونيكي عرضه نوشيدني سرد، آكواريوم صنعتي ماهي، سيستم تهويه مطبوع و نصب كفپوش هاي صنعتي و عايق هاي صوتي و حرارتي و ايجاد فضاي مناسب گالري هاي هنري از خصوصيات پل موزه پونه به شمار مي رود.

نگاه
010779.jpg
جمال رحمتي

۹۰ هكتار از ارتفاعات دامنه جنوبي البرز جنگلكاري شد
گروه شهري- به منظور اجراي طرح كمربند سبز در دامنه جنوبي البرز و تعيين محدوده شهري بيش از 90 هكتار از ارتفاعات شهرك شهيد محلاتي جنگلكاري شد.
در اين طرح 54 هزار اصله نهال در گونه هاي اقاقيا، كاج، توت نرك، داغداغان، بنه، عرعر و... با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و 60 ميليون ريال در زمين هاي فوق غرس شده است.
اين گزارش مي افزايد به منظور آبياري قطره اي نهال هاي غرس شده 117 هزار متر طول لوله گذاري جهت آبياري قطره اي انجام شده و 7 اطاقك پمپاژ و 15تانكر 20 هزار ليتري در ارتفاعات دو هزار متري بالاي خط تراز تدارك ديده شده است.
گفتني است طرح اجراي پروژه هاي كمربند سبز تهران در جهت تحقق اهدافي چون بهينه سازي طراحي منظر شهري و توليد هواي پاك، كنترل و فرسايش خاك، بهره وري بهتر از منابع آبي و اقليم و افزايش ذخاير ملي منابع طبيعي و دستيابي به اهداف آمايش زمين است.

پرداختن به پياده رو با تأخير اما لازم
* سيد محمد معيني
بهسازي پياده روهاي خيابان ولي عصر و احياي كوچه مروي توسط شهرداري تهران، با ديدگاه هاي مختلفي روبه رو شد. در اين بين برخي از اين ديدگاه ها انتقاداتي را به اين طرح وارد دانستند كه عمدتاً بر اين 4 محور استوار است: اول اين كه هزينه اجراي چنين طرح هايي گران است و اصولاً جزو طرح هاي لوكس محسوب مي شود. دوم، با توجه به محدوديت بودجه عمراني شهرداري، اين نهاد بايد به كارهاي زيربنايي بپردازد. ديگر اين كه ساير مسايل و مشكلات مردم حل نشده مانده و بايد به آنها پرداخت و آخر هم اين كه از نظر طراحي و اجرا با توجه به تفاوت بافت شهري در طول مسير 18 كيلومتري خيابان ولي عصر، استفاده از مصالح يكسان توجيه كارشناسي ندارد.
اگر به جايگاه پياده رو در شهرها نگاهي بيندازيم، پي مي بريم كه شهرهاي ما از ديرباز مقياس انساني داشته و گواه آن هم وجود پياده روهايي با پهناي مناسب در مركز شهر است. در حالي كه مسئولين شهري در دهه گذشته براي برون رفت از مشكلات جابه جايي و تردد اتومبيل در شهر تهران با توجه به محدوديت اعتبار هزينه تملك و اجرا، تمام توان خود را معطوف به گسترش شبكه حمل و نقل با اولويت اتومبيل آن هم از نوع شخصي اش قرار دادند و در اين بين حقوق عابرين پياده و به ويژه افراد سالخورده، كودكان، معلولان و ناتوانان جسمي را گاه ناديده گرفتند.
اقدام اخير (رسيدگي به پياده روها) نيز با توجه به سابقه اين موضوع در شهرداري تهران و مطالعات وسيعي كه تحت عنوان مطالعات طرح جامع پياده در شهر تهران توسط مشاوران سازمان زيباسازي از سال 1373 انجام گرفته بود، با تأخير صورت گرفت و اين سند بايد زودتر از اين در دستور كار مديريت شهري قرار مي گرفت.
در حال حاضر نگهداري و بهسازي پياده روها متولي سازماني مشخصي در شهرداري ها از جمله شهرداري تهران ندارد ولي اميد مي رود در دوره جديد مديريت شهرداري پرداختن به مقوله عابر پياده تنها به بهسازي چند پياده رو مهم و پر تردد بسنده و ختم نشود. نبايد فراموش كرد كه شهر تهران تاكنون امكانات اوليه براي عبور و مرور ايمن و راحت براي عابران پياده ندارد و موضوع عبور و مرور عابر پياده نيز نه تنها از نظر فيزيكي و كالبدي داراي اهميت است، بلكه بايد به ابعاد فرهنگي- اجتماعي آن نيز توجه كرد.
* كارشناس شهرسازي

فرهنگ سازي كليد مسأله ترافيك است
گروه شهري- مراسم ويژه روز هواي پاك با حضور محمود صفارزاده، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، محمدهادي حيدرزاده مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست و جمعي از مسئولان سازمان ترافيك در محل تالار حركت اين سازمان برگزار شد.
در اين مراسم كه به موازات ساير برنامه هاي حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به مناسبت روز هواي پاك برگزار شد، دكتر صفارزاده ضمن حضور در ميان كودكان حاضر در تالار حركت، استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و رسيدگي به وضعيت معاينه فني خودروها را عوامل مؤثر در تأمين هواي پاك و سلامت محيط زيست ذكر كرد.
علي پور معاون آموزش سازمان ترافيك نيز با اشاره به فرهنگ سازي به عنوان كليد گمشده بحث ترافيك بر لزوم توجه به اين امر در كنار زيرساخت هاي مورد نياز و اجراي صحيح قوانين تأكيد كرد.
وي تصريح كرد: از آن جا كه بيشترين سرمايه گذاري در زمينه ارتقاء فرهنگ ترافيك از طريق كودكان امكان پذير است، روز هواي پاك نيز به عنوان روزي نمادين در تمام جهان، تلنگر و هشداري براي توجه بيشتر به موضوع آلودگي هوا، ترافيك شهري و ساير مسائل مرتبط به شمار مي رود.

دوچرخه سواري در هفته هواي پاك
به منظور كاهش آلودگي هاي ناشي از تردد خودروهاي بنزين سوز و ترغيب شهروندان به استفاده از خودروهاي گازسوز شهرداري منطقه 22 اقدام به احداث سه جايگاه CNG كرده است. همچنين مسيرهاي دوچرخه سواري براي اشاعه فرهنگ استفاده بجا و صحيح از دوچرخه و احياء آموزش دوچرخه سواري در روز هواي پاك در سطح منطقه ايجاد شده است.برپايي بازارچه دوچرخه و كاشت گونه هاي گياهي مختلف درخت از جمله فعاليت هاي در دست اجراي شهرداري منطقه 22 طي هفته هواي پاك است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |