پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۰ - Mar 15, 2007
اعلام بودجه فرهنگي كشور در سال 86
۴۹ ميليارد تومان براي همه ادبيات و هنر
گروه ادب و هنر - هرچند آب ريخته را ديگر نمي توان جمع كرد، اما تمام كارشناسان و فعالان فرهنگي كشور، هفته هاي پاياني سال 85 را در اندوه سهم بخش فرهنگي بودجه 86 به سر برده اند.
به گفته محمدرضا ميرتاج الديني، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، تنها 4 درصد از كل بودجه سال 86 به اعتبارات فرهنگي دستگاه هاي كشور اختصاص يافته است. اين رقم، وقتي تأسف بار مي شود كه بدانيم دستگاه هاي فرهنگي شامل صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركز امور خانواده، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان ملي جوانان و سازمان تربيت بدني، همه با هم مي شود. اما براي تأسف بارتر شدن ماجرا، بد نيست بدانيم كه۴ درصد از بودجه 6600 ميليارد توماني سال آينده، يعني رقمي معادل 264 ميليارد تومان. يا به عبارت ديگر، ماهي 22 ميليارد تومان براي كل بخش فرهنگ كل كشور.حسين سبحاني نيا، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس درباره اين سهم از بودجه، مي گويد: يكي از اهداف مهم انقلاب اسلامي، توسعه فرهنگ اسلامي در جامعه و تعالي روح معنوي انسان ها بود. ولي دقيقا خلاف آن چه از دولت انتظار مي رفت، بودجه اي كه به اين منظور اختصاص يافته است بسيار كمتر از حد مورد نياز است.
سبحاني نيا سهم بخش فرهنگ را از بودجه سال 86، حتي كمتر از 4 درصد اعلام مي كند: در لايحه بودجه 86، نسبت به اعتبارات فرهنگي به كل اعتبارات اعم از جاري و عمراني 6/3 درصد است. اين ميزان اعتبار، كمتر از 5/2 درصد اعتبارات جاري و 1/1 درصد اعتبارات عمراني است. اما به هر حال اين بودجه، آن طور كه جواد آرين منش، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس مي گويد نسبت به سال 85، كمي رشد داشته است: بودجه فرهنگي سال آينده، فقط 2/0 درصد نسبت به 85 رشد داشته كه 3 درصد از كل بودجه كشور است. به اين ترتيب، اگرچه هركدام از نمايندگان مجلس در گفت وگو با رسانه هاي گروهي، سهم بخش فرهنگ را متفاوت اعلام كرده اند، اما با فرض 4 درصد نيز، هيچ كس، اين رقم را براي سال آينده كافي نمي داند.آرين منش مي گويد: پايه ريزي بودجه بخش فرهنگي كشور ناكارآمد است. با اين ميزان بودجه نمي توانيم به دستاوردها و اهداف خود در برنامه چشم انداز 20ساله برسيم. آرين منش معتقد است: بايد در نحوه بودجه ريزي و جايگاه واقعي فرهنگ در كشور يك دگرگوني صورت گيرد. اين تمام ماجرا نيست. از سهم اندك بودجه كشور، ادبيات و هنر در آخرين رده ها قرار دارند. ادبيات با يك ميلياردو 700 ميليون تومان در قعر و سينما با حدود 5/24 ميليارد تومان در صدر جدول بودجه ادب و هنر سال 86 قرار دارند. پس از سينما، تئاتر، هنرهاي تجسمي و موسيقي، به ترتيب، رده هاي بعدي جدول بودجه ادب و هنر سال 86 را به خود اختصاص داده اند. تئاتر، 11 ميليارد، هنرهاي تجسمي 5/6 و موسيقي حدود 5/5 ميليارد تومان از بودجه فرهنگي كشور را در سال 86 خرج خواهند كرد. كل اين ارقام يعني: 49 ميليارد تومان براي تمام ادبيات و هنر كشور در يك سال.

زن دوم سال نو مي آيد
017187.jpg
گروه ادب و هنر-تدوين فيلم سينمايي
زن دوم به كارگرداني سيروس الوند، اوايل سال آينده توسط محمدعلي سجادي آغاز مي شود و پس از پايان كار تدوين، مسعود بهنام صداگذاري آن را آغاز مي كند. فيلمبرداري زن دوم كه نوزدهمين ساخته سينمايي كارگردانش محسوب مي شود۲، ماه پيش در شمال كشور آغاز شد .در اين فيلم بار ديگر نيكي كريمي و محمد رضا فروتن در مقابل هم قرار گرفته اند و غير از آنها امير آقايي، آناهيتا نعمتي، سحر زكريا و مهتاج نجومي به عنوان بازيگر در اين فيلم حضور دارند.

كوتاه
017193.jpg
انتشار بي وتن: تازه ترين رمان رضا امير خاني در آينده اي نزديك به بازار نشر مي آيد.داستان اين رمان كه بي وتن نام دارد در آمريكا مي گذرد.از سويي ديگر همگي رمان هاي منتشر شده اين نويسنده تجديد چاپ شد. ارميا نام اولين كتاب اميرخاني است كه در حال حاضر زير چاپ چهارم است. دومين اثر رضا اميرخاني رمان من او است كه در سال 1378 منتشرشد و به چاپ دوازدهم رسيد.. ازبه سومين اثر اين نويسنده است كه در سال 1380 چاپ شد و به چاپ هفتم رسيد. اين كتاب به بيان گوشه اي از سختي هاي  زندگي در دوران جنگ و بعد از آن پرداخته است. داستان سيستان چهارمين كار رضا اميرخاني، سفرنامه اي است كه به حواشي مسافرت مقام معظم رهبري به استان سيستان و بلوچستان مي پردازد.
017190.jpg
عشق به خانه و وطن : عباس كيارستمي در طول دوره اقامتش در نيويورك يك كلاس 12 روزه فيلمسازي را در كالج هانتر برگزار كرد و دنبال يك بازيگر براي فيلمش گشت. كيارستمي در نيويورك به دنبال يك بازيگر مرد با ژست روشنفكرانه مي گردد تا در فيلم بعدي اش مقابل ژوليت بينوش بازي كند. كيارستمي در اين كلاس 12 روزه در مورد كارهايش و مفهوم سينما و ارزشهاي سينمايي براي دانشجويان صحبت كرد و بحث اصلي در مورد دو فيلم طعم گيلاس و ده بود.در پي نمايش 32 فيلم از مجموعه فيلم هاي عباس كيارستمي در موزه هنرهاي معاصر نيويورك، روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز با اين كارگردان كشورمان مصاحبه كرد.
017196.jpg
با خورشيد مستان : هوشنگ كامكار قصد دارد به مناسبت سال پيامبر اعظم ص آلبوم خورشيد مستان را منتشر كند. اين آلبوم با سفارش حوزه هنري شامل 6 قطعه با كلام از غزليات مولانا است كه توسط بخشي از گروه كامكار ها و اركستري بزرگ تنظيم و ضبط شده كه تا پايان سال جاري به بازار ارائه خواهد شد .آهنگسازي و تنظيم اين اثر برعهده هوشنگ و ارسلان كامكار بوده است .عناوين قطعات اين آلبوم به ترتيب مگذار دميده، آن نفس كه بميرم، مسلمان، سوداي مستان، يا مالكين (به زبان عربي) و شمشير مالك با اشعاري از مولانا جلال الدين بلخي خواهد بود. اجراي اين اركستر در استوديو حوزه هنري به شكل ميكس، ضبط شده، اما اركستر اين اثر، با وجود وسعت، مستقل است و نام خاصي نيز ندارد.

سناتور ايتاليايي خود را به ورودي موزه زنجير كرد
ميراث خبر: پائولو آماتو، سناتور ايتاليايي براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به قرض دادن تابلو بشارت لئوناردو داوينچي به موزه ملي ژاپن، خود را به ستون نزديك ورودي موزه يوفيزي زنجير كرد.
به گزارش واشينگتن پست، در تابلو بشارت داوينچي كه بين سال هاي 1475-1472 كشيده شده است تصوير جبرئيل كه بر حضرت مريم ظاهر شده، به نمايش در آمده است.اين شاهكار متعلق به قرن پانزدهم از بيستم مارس تا هفدهم ژوئن در موزه ملي ژاپن به نمايش در خواهد آمد.سناتور پائولو آماتو در اين رابطه گفت اين اقدام كه بيشتر جنبه تجاري دارد يك شاهكار هنري را در معرض خطر قرار مي دهد.

اطلاعيه وزارت ارشاد عليه راديو جوان
ايرنا : روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با صدور اطلاعيه اي تصريح كرد مدتي است مكررا اخبار دروغي منتشر مي شود كه ماخذ خود را راديويي موسوم به راديو جوان عنوان مي نمايد، راديوي فوق با در دست گرفتن عنان دروغ گويي و تخريب، با انتشار اخبار كذب و ارائه تصوير ذهني مخدوش از عملكردهاي بخش هاي مختلف دولت خدمتگزار به تشويش افكار عمومي مي پردازد و گويا هيچ متولي و مسئولي پاسخگوي عملكرد نابجاي اين راديو نيست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه اطلاعيه خود، ضمن تقبيح اينگونه اعمال از ساير رسانه ها خواست تا براي جذب مخاطب براي مدتي كوتاه از دست زدن به اينگونه اقدامات خودداري كنند.

۸۰ درصد بوي گندم مقابل دوربين رفت
گروه ادب و هنر- بوي گندم نام موقت سريالي است كه همايون اسعديان بعد از بچه هاي خيابان در حال كارگرداني آن است.
محور اصلي درباره توليد پروتزهاي همسان با بدن انسان است، كه البته در هاله اي از عشق پنهان مانده .در بوي گندم بازيگراني چون آتيلا پسياني، محبوبه بيات، مهدي صباغي، مسعود كرامتي، سيدمهرداد مينائي و هومن سيدي حضور دارند.
گفتني است اكنون 80 درصد سريال تصويربرداري شده. بوي گندم را نويسندگاني چون عليرضا بذرافشان و مهدي شيرزاد نوشته اند، و همايون اسعديان بازنويسي نهايي آن را انجام داده است. تهيه كننده بوي گندم نيز مصطفي عزيزي است.

تشكيل جلسه ستاد مبارزه با سرقت و تكثير آثار سينمايي
در دومين جلسه كميته اجرايي ستاد مبارزه با سرقت و تكثير غيرمجاز آثار سينمايي و سمعي و بصري مصوباتي مبني بر مبارزه با سرقت و تكثير غيرمجاز آثار سينمايي در دستور كار قرار گرفت.

بازتاب
ارزيابي تايم
همه مردم تهران خشمگين هستند. ديروز هركجا كه رفتم، صحبت ها به نوعي به فيلم 300 ختم مي شد، فيلمي كه هيچكس در تهران نديده ولي به نظر مي رسد همه از جزئيات آن با خبر هستند چرا كه در آمريكا پرفروش بوده است. حتي زماني كه در صف خريد آجيل چهارشنبه سوري ايستاده بودم، تمام افراد حاضر در اين صف از نوجوانان و كارمندان دولت تا زنان خانه دار با نفرت در مورد اين فيلم بحث مي كردند.
البته من تا آن روز صبح درباره فيلم چيزي نشنيده بودم تا وقتي كه راديو برنامه اي را در رابطه با آن پخش كرد. پس از آن هر كجا كه رفتم از مغازه گل فروشي تا مطب دندانپزشكي، مردم اشاره داشتند كه اين فيلم با هدف تحقير ايراني ها با هزينه مخفي دولت آمريكا ساخته شده تا اذهان عمومي را عليه ايران آماده كند. يك پيرزن به من گفت: اگر اين طور نيست چرا آنها بايد ذهنيت مردم آمريكا را عليه ما بشورانند. اين اهانت بزرگي است.
وقتي به خانه برگشتم، ديدم كه خانواده ام هم راجع به اين قضيه صحبت مي كنند. زن برادرم پشت لپ تاپ نشسته بود و با ارسال اي ميل در يك اعتراض اينترنتي نسبت به فيلم شركت مي كرد. همسرم هم كتابي در مورد تمدن هخامنشي در دست داشت و اشاره مي كرد كه ارتش ايران در اين جنگ 120 هزار نفر بوده است و نه يك ميليون نفر. همشهري پرتيراژترين روزنامه ايران هم تيتر 300 عليه 70 ميليون را براي مطلبي در مورد اين فيلم انتخاب كرده بود و اشاره كرده بود كه هاليوود جبهه جديدي را درجنگ عليه ايران گشوده است.
زمان بندي اكران اين فيلم اكشن كه به شرح نبرد ايرانيان واسپارتي ها در تنگه ترموپيل مي پردازد، به شدت مشكوك است. اين فيلم در آستانه نوروز اكران شد، زماني كه ايرانيان در جشن سال نو در كنار هم جمع مي شوند. سابقه اين جشن به 3هزار سال قبل برمي گردد. از اين رو اكنون زمان مناسبي نيست كه از آنها به عنوان افراد بربر ياد شود.
با در نظر گرفتن تعطيلات 2هفته اي سال نو، مردم قطعاً فرصت زيادي براي بحث پيرامون اين فيلم و ارتباط آن با موضع گيري هاي اخير آمريكا در مورد ايران خواهند داشت. براي برخي از آنها نيز موفقيت 300 در گيشه آمريكا در مقايسه با شكست تجاري فيلم اسكندر (فيلم تاريخي ديگري درمورد ايرانيان) باعث بوجود آمدن تئوري توطئه  در اذهان آنها و زنگ خطري درمورد مقاصد نه چندان مثبت آمريكا شده است. مقامات ارشد ايران و نمايندگان مجلس اين كشور فيلم را محكوم كرده اند و همه مردم نيز با اين موضع رسمي دولتي موافقند. تاييد بي اساس بودن اين فيلم چندان كار سختي نيست و حتي خود من هم سخنان سخنگوي دولت در اهانت آميز و ساختگي بودن اين فيلم را تأييد و تحسين مي كنم. ايرانيان تاريخ هخامنشي را به عنوان برگ زريني در تاريخ كشورشان مي شناسند و نمي توانند درك كنند كه چرا بايد اين دوره روايت سينمايي مخدوشي داشته باشد و مردم ايران ژنده پوش و پادشاهشان لخت به تصوير كشيده شوند. پادشاهان هخامنشي اولين بيانيه حقوق بشر را نوشتند و مخالف برده داري بودند.
لوحه ها ي خط ميخي تخت جمشيد حاكي از آن است كه بناهاي آن توسط كارگران مزدبگير ساخته شده نه بردگان و هر كودك ايراني كه از تخت جمشيد ديدن كرده باشد مي تواند بگويد كه در 500 سال قبل از ميلاد اگر كسي ژنده پوش بوده، قطعاً ايراني نبوده است.
توزيع اين فيلم در ايران قطعاً شجاعت فراواني مي طلبد چرا كه واقعاً 70 ميليون عليه 300 هستند.
تايم‎/ 13 مارس

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |