پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۰ - Mar 15, 2007
بودجه 231 هزار ميليارد توماني 86 تصويب شد
دولت و مجلس قبل از خردادماه 86، از طريق لايحه، طرح يا اصلاحيه ، نسبت به تعيين تكليف بنزين اقدام مي كنند
گروه اقتصادي- لايحه بودجه سال 1386 كل كشور ديروز به تصويب نهايي مجلس رسيد و امروز نيز نمايندگان براي بررسي و اصلاح ايرادات احتمالي شوراي نگهبان جلسه علني خواهند داشت تا لايحه بودجه تا پايان سال به دولت ابلاغ شود.نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز پس از بررسي بخش هاي درآمدي و هزينه اي، لايحه بودجه 231 هزار ميليارد توماني سال 86 كل كشور را به تصويب رساندند؛ حجم لايحه تقديمي دولت به مجلس 229 هزار ميليارد تومان بود. در جلسه صبح ديروز مجلس كه با حضور 218 نماينده برگزار شد، 206 نماينده در راي گيري شركت كردند كه از اين تعداد 146 نفر به كليات راي مثبت، 49 نفر راي منفي و 9 نفر هم راي ممتنع دادند.
سرنوشت بنزين تا خردادماه مشخص مي شود
در حالي كه 201 نماينده مجلس با امضاي نامه اي اعلام كرده بودند در صورتي كه مصوبه بنزين تغيير نكند، به ماده واحده بودجه راي نخواهند داد، ديروز با رايزني هاي انجام شده ميان نمايندگان و هيئت رئيسه مجلس مقرر شد نمايندگان به لايحه بودجه راي دهند و سرنوشت قطعي بنزين طي ماه هاي فروردين و ارديبهشت از سوي دولت و مجلس مشخص شود.
دكتر محمد خوشچهره در اين باره گفت: راي نمايندگان به لايحه بودجه به صورت مشروط بود بدين معنا كه پيش از اول خردادماه كه در بودجه سهميه بندي بنزين الزامي شده، دولت و مجلس از طريق لايحه، طرح و يا اصلاحيه  نسبت به تعيين تكليف بنزين اقدام كنند. وي افزود: تغييرات آتي بنزين نيز بر پايه مصوبه كميسيون تلفيق خواهد بود و هم اكنون عرضه بنزين به قيمت 100 تومان و به صورت سهميه بندي قطعي است اما فروش آزاد بنزين قطعي نيست.محمد رضا باهنر نايب رئيس مجلس نيز ديروز در جلسه صحن علني مجلس با درخواست از نمايندگان براي راي به ماده واحده بودجه گفت: براي بررسي قيمت بنزين در فروردين و ارديبهشت ماه آينده فرصت داريم و نمايندگان چنانچه طرح يا پيشنهادي در اين خصوص دارند، همان زمان مطرح كنند تا مورد بررسي قرار بگيرد. وي افزود: دوستان مي توانند در اين مدت اگر طرح يا پيشنهادي در خصوص تبصره 13 و قيمت بنزين دارند ارائه دهند.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص اختلاف نظر بين نمايندگان مجلس در زمينه قيمت بنزين، اظهار داشت: اين مساله در بودجه كاملا روشن است و مجري هر چه از قانون درك كرد، آن را قبول مي كنيم. وي افزود: چنانچه دولت در فهم از قانون اشكال داشته باشد، از نمايندگان ملت تفسير مي خواهد و تكليف اين بحث در بودجه به طور كامل مشخص شده است.
آخرين مصوبات مجلس
ممنوعيت افزايش پرداخت نقدي و غيرنقدي كاركنان و مديران شركت هاي دولتي، ممنوعيت دريافت هرگونه وجه، كالا يا خدمات توسط دستگاه هاي اجرايي، اخذ جريمه از حضور غير قانوني اتباع خارجي مشغول به كار در كشور، و الزام دولت به پرداخت 70 درصد اعتبارات استانهاي سردسير تا پايان شهريور مهمترين مصوبات ديروز مجلس درباره لايحه بودجه بود.
همچنين بر اساس مصوبه ديروز مجلس به منظور تسهيل در واگذاري انشعاب آب، دفع فاضلاب، برق و گاز، به شركت هاي ذيربط اجازه داده شد تا بر اساس آيين نامه اي كه به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد، با درخواست متقاضيان نسبت به واگذاري اقساطي انشعاب حداكثر تا سه سال بدون محاسبه سود و كارمزد، اقدام نمايند.

مشتركان پرمصرف گاز،در انتظار جريمه باشند
017220.jpg
گروه اقتصادي- بر اساس مصوبه دولت و شوراي اقتصاد، مشتركان پرمصرف گاز از ابتداي سال آينده جريمه مي شوند.
سيد رضا  كسايي زاده مديرعامل شركت ملي گاز ديروز در مراسم افتتاح مركز كنترل هوشمند شبكه گاز با اعلام اين خبر افزود: با تصويب افزايش 20 ريالي هزينه هر متر مكعب گاز در سال آينده علاوه بر اعمال قيمت جديد، جريمه هاي پلكاني نيز به مشتركان پرمصرف تعلق مي گيرد. به گفته وي بر اساس مصوبه هزينه پلكاني تنها 20 درصد از مصرف كنندگان را شامل مي شود.
بر اين اساس جرايم، دو دهك اول مشمول تخفيف در بهاي گاز شده و به ازاي هر متر مكعب 25 ريال و 5 دهك بعدي 80 ريال مي پردازند. 3 دهك آخر نيز به 20 پله تقسيم شده اند كه بر اساس دامنه مصرف در استان هاي مختلف، الگوي مصرفي براي آن ها تصويب شده كه مازاد بر آن در دهك هشتم به ازاي هر پله 5 ريال، دهك نهم 10 ريال و در دهك دهم 20 ريال افزوده مي شود. به گفته كسايي زاده، حدود 2 تا 3 درصد مصرف كنندگان گاز طبيعي در تهران مشمول جريمه خواهند شد.
وي گفت: افزايش 20 ريالي بهاي گاز در سال آينده و اعمال ضرايب جريمه  هاي تعيين شده براي مشتركان پرمصرف، حدود 5 تا 10 درصد روي كاهش مصرف گاز مؤثر خواهد بود.

كوتاه
افزايش 160درصدي واردات خودرو
ايسنا: واردات خودرو در سال 85 بيش از 150 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافت و به بيش از 26 هزار دستگاه رسيد؛ اين ميزان در سال گذشته در حدود 10 هزار دستگاه بود. امسال واردات خودروهاي هشت سيلندر كه سال ها ورودشان به ايران ممنوع بود، آغاز شد و اين عامل سبب شد كه واردات خودرو به ويژه خودروهاي با موتورهاي پرقدرت و دو ديفرانسيل افزايش يابد.

بخشودگي سود وام  كشاورزان
گروه اقتصادي: دولت به منظور حمايت از كشاورزاني كه طي 4 سال پياپي گرفتار خشكسالي شده اند، لايحه اي را براي ارائه به مجلس در دست تنظيم دارد.مدير عامل بانك كشاورزي ديروز با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران اعلام كرد: در صورت تصويب اين لايحه از سوي نمايندگان مجلس ، دولت 450 ميليارد تومان سود وام هاي كشاورزاني را كه وام هاي كمتر از 3 ميليون تومان دريافت كرده اند از محل حساب ذخيره ارزي به بانك كشاورزي پرداخت خواهد كرد.

گاز ايران-  ارمنستان، آماده بهره برداري
گروه اقتصادي - معاون وزير امورخارجه ارمنستان، اعلام كرد: بخش اصلي خط لوله انتقال گاز ايران-  ارمنستان دراوايل فروردين۸۶ به بهره برداري مي رسد. اين خط لوله بر اساس برنامه هاي پيشين قرار بود كه در دي ماه گذشته به بهره برداري برسد كه اين اتفاق به تاخير افتاد.

بهره برداري از واگن هاي 2طبقه حمل خودرو
مهر :بهره برداري از واگن هاي دو طبقه حمل خودرو و پروژه هاي خدمات ايستگاهي آغاز شد.
اين واگن ها ظرفيت حمل 10 تا 12 خودرو را دارند.

يادداشت
تغيير ساعت و بررسي هاي كارشناسي
دكتر محسن پارسا مقدم
مسئله تغيير ساعت يك رويكرد قديمي است و از دويست سال پيش در برخي كشورها و از زماني كه شمع و روغن به عنوان وسايل روشنايي به كار مي رفت مورد استفاده بوده است. براساس شواهد تاريخي نخستين لايحه قانوني در جهان در اوايل قرن نوزده در مجلس انگليس تحت عنوان ساعت صرفه جويي روشنايي به تصويب رسيده است.در ايران نيز از مدت ها قبل اين روش مورد استفاده بوده است و به طور معمول در كشورهايي كه طول شب و روز در فصل هاي سال به دليل فاصله با خط استوا به ميزاني است كه يك تا دو ساعت تفاوت دارد مورد توجه قرار گرفته است.
براساس بررسي هاي كارشناسي اين اقدام در ايران در صرفه جويي مؤثر است و حدود 5/1 تا 2 درصد از مصرف انرژي مي كاهد. در همه كشورها نيز تأثير مشابهي دارد و انتظار كاهش چشمگيري در مصرف از اين اقدام معمول نيست. برخي كشورها نيز در موارد ويژه و خاص و هنگام بروز حوادث غيرعادي مثل جنگ و بروز مشكل در تأمين انرژي به اين اقدام روي مي آورند.
اگر انتظار تأثير قابل توجهي از اين رويكرد مي رود بايد تغيير ساعت با هماهنگي و همكاري همه جانبه و عمومي براي صرفه جويي انرژي باشد در غير اين صورت تأثير آن در حد پيش گفته بيشتر نخواهد بود. اين اقدام در عين حال مي تواند به عنوان يك رويكرد در جلب توجه عمومي براي هماهنگي و همكاري در صرفه جويي مورد توجه باشد چراكه هر سال با تغيير ساعت توجه عمومي به اهميت و ضرورت صرفه جويي در انرژي جلب مي شود. تغيير ساعت تنها به تأثير آن در صرفه جويي انرژي محدود نمي شود.
تغيير ساعت در روند توليد و زندگي عمومي ساكنان يك منطقه نيز تأثير دارد و در صورت ضرورت بايد بررسي هاي كارشناسي درمورد تأثير اين اقدام بر ديگر ابعاد زندگي عمومي نيز مورد توجه قرار گيرد. در برخي كشورها به دليل تأثير تغيير ساعت بر زندگي كشاورزان و زيان هاي ناشي از آن تغيير ساعت لغو شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس

گفت وگوي روز
واگذاري سازمان گسترش معطل مانده است
با وجود آن كه واگذاري سهام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از مدت ها پيش مطرح بوده اما هنوز سهام اين شركت عرضه نشده و نحوه واگذاري شركت هاي زير مجموعه يا واگذاري سهام اين سازمان به صورت هلدينگ مورد اختلاف است.با مهدي مفيدي رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفتگو كرده ايم.

واگذاري سهام سازمان گسترش در چه مرحله اي است؟
سازمان گسترش از مدت ها پيش ارزش سهام قابل واگذاري خود را محاسبه و به بورس ارائه كرده و منتظر عرضه اين سهام توسط سازمان خصوصي سازي هستيم.واگذاري سهام سازمان گسترش بايد توسط سازمان خصوصي سازي انجام شود. براين اساس زمان عرضه و علل تأخير در ارائه سهام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در بورس را بايد از سازمان خصوصي سازي پيگيري كرد.
چه مشكلاتي براي عرضه سهام اين سازمان در بورس وجود دارد؟
در مورد اين كه چه مشكلي براي عرضه اين سهام توسط سازمان خصوصي سازي وجود دارد، اطلاعي ندارم و بايد مسئولين اين سازمان پاسخگو باشند. اما سازمان گسترش آمادگي لازم براي عرضه اين سهام در بورس را داشته، همه مراحل مورد نياز براي انجام اين كار را پشت سر گذاشته و از نظر اين سازمان مشكلي براي عرضه سهام مذكور در بورس وجود ندارد.
برخي معتقدند سهام شركت هاي تابعه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز بايد واگذاري شود، نظر شما چيست؟
اين ديدگاهها صحيح نيست چرا كه وقتي در نظر است تا سهام خود سازمان گسترش به صورت هلدينگ از طريق عرضه در بورس به بخش غيردولتي منتقل شود، ديگر واگذاري شركت هاي تابعه اين سازمان معنايي ندارد. خود سازمان گسترش با رقم بسيار بالايي آماده عرضه است و سازمان خصوصي سازي مي تواند به رسالت خود در اين زمينه به خوبي عمل نموده و نسبت به عرضه سهام سازمان گسترش اقدام كند.

محمود فرشيدي در محاصره سؤالات خبرنگاران
پشت صحنه از مطالبات معلمان دفاع مي كنم
گروه اجتماعي - وزير آموزش و پرورش در مصاحبه ديروز خود از برگزاري تجمع و بازداشت معلمان اظهار بي اطلاعي كرد و در پاسخ به سؤالي كه تجمع هاي اخير را مي توان نشانه سوء مديريت وزارتخانه تعبير كرد، گفت: شما اختيار داريد، اما آن طور كه شما مي گوييد اعتراضات به اجرانشدن لايحه مديريت خدمات كشوري است و ما در وزارتخانه با جديت پيگير اجرايي شدن اين لايحه هستيم.
يكي ديگر از خبرنگاران پرسيد اگر چنين است، چرا وزير آموزش و پرورش در برابر دستگيري معلماني كه مطالبات صنفي را مطرح مي كنند، موضع گيري نمي كند. فرشيدي گفت موضع گيري من دفاع از مطالبات معلمان در پشت صحنه است. وي رشد 50 درصدي بودجه آموزش و پرورش در سال جاري و وعده چهار برابر شدن حقوق معلمان را از مظاهر دفاع پشت صحنه وزير از مطالبات فرهنگيان اعلام كرد. در بخش ديگري از اين مصاحبه، فرشيدي ضمن پذيرش وجود بي عدالتي در مورد حقوق معلمان با اشاره به اين كه دو ماه پاداش به معلمان را به عنوان يك پيشنهاد مطرح كرده اما مجلس آن را نپذيرفته است، گفت عدم اختصاص دو ماه پاداش به فرهنگيان خلاف عدالت است.
وي در پاسخ به سؤال همشهري درباره ترك تحصيل بيش از چهارصد هزار دانش آموز ابتدايي و راهنمايي گفت وزارت آموزش و پرورش اين آمار را تأييد نمي كند و ما نيز در اين ارتباط آماري در دست نداريم. فرشيدي در پاسخ به سؤالي در مورد استيضاح وي از سوي مجلس، خود را موفق ترين وزير آموزش و پرورش و يكي از موفق ترين وزراي دولت نهم اعلام كرد و افزود: استيضاح همزاد وزير آموزش و پرورش است.

موتور ملي، آماده استارت
017169.jpg
طراحي موتور ملي نخستين گام اميد بخش براي دستيابي به دانش طراحي واقعي خودرو و پلات فورم است
روزگاري بود كه خودرو سازان ايراني حتي دانش موتورهاي مونتاژ شده در ايران را نيز نداشتند و حتي چند سال پيش كه سمند به دنيا آمد، وقتي كاپوت خودرو را بالا مي زدي، همچنان نشان پژو بر روي آن خودنمايي مي كرد و نشان مي داد هنوز بسياري از دانش هاي خودرو در ايران وجود ندارد در آن زمان بسياري مي گفتند كه حتي به دست آوردن اين دانش ها نيز غير ممكن است اما با يك راه ميان بر كه قبلاً خودروسازي چون تويوتا و هيوندايي به وسيله آن داراي دانش طراحي موتور و ديگر اجزاي خودرو شده بودند، ايران هم داراي دانش طراحي موتور شد و آن روش كسب دانش به وسيله همكاري مشترك با مراكز صاحب تكنولوژي بود . ايران خودرو به وسيله همكاري با مركز تحقيقات موتور آلمان به دانشي رسيد كه حتي اگر در ابتدا نيز ضررده باشد باز هم صنعت خودرو ايران به دانشي دست يافته كه ارزش آن را داشته است ،اما با اين حال به عقيده بسياري كارشناسان اين تنها آغاز يك راه پر پيچ و خم است .

امين آزاد
كيلومتر شش جاده مخصوص كرج ساختمان عجيبي خود نمايي مي كند. ساختماني كه بالاي سردر آن شاتون و پيستون هايي جلب توجه مي كند. داخل ساختمان كه مي شوي جمعي از مهندسان جوان خود نمايي مي كنند ،مهندساني كه در حال طراحي موتورهاي آينده هستند، جواناني كه بسياري از آنها را در گذشته كسي قبول نداشت ،ولي اين گروه جوان مي خواهند ثابت كنند كه مي توانند موتور طراحي كنند.
اين گروه هم اكنون در حال طراحي موتور 1400 سي سي از خانواده موتور ملي هستند و موتور اول كه حاصل كار آنها در كنار مهندسان مركز تحقيقات موتور آلمان است سال آينده ،روي خودروي سمند نصب مي شود.
جزئيات طرح موتور ملي
بر اساس طرح مشترك مركز تحقيقات موتور ايران خودرو با مركز تحقيقات موتور آلمان، مجموعه خانواده موتور ملي در حال طراحي است كه خط توليد اولين موتور از اين مجموعه با حضور رياست جمهوري افتتاح شده است.
بر اساس طرح مشترك بين اين دو مركز، موتور اول كه موتور 1700 سي سي با مشاركت مهندسان ايراني و آلماني طراحي شده كه به عنوان اولين موتور طراحي شده در ايران ،مهندسان ايراني در آن چگونگي طراحي موتور را فرا گرفته اند. در موتور دوم كه يك موتور  ۱۷۰۰ سي سي توربو شارژ دار است، طراحان ايراني و آلماني كار طراحي را به صورت مشترك و مساوي انجام مي دهند و در موتور سوم كه يك موتور  ۱۴۰۰ سي سي است، مهندسان ايراني موتور را طراحي كرده و مهندسان آلماني نقش نظارتي دارند. گفتني است موتور ملي با كد EF7 داراي حجم موتور 1700 سي سي و تنفس طبيعي، با  ۱۰۰ سي سي حجم موتور كمتر نسبت به موتور حال حاضر سمند كه طراحي گروه psa فرانسه است و در حالت كار با بنزين  ۲۰ درصد و در حالت استفاده از گاز حتي از موتور كنوني سمند بنزين سوز توان بيشتري دارد. اتاق احتراق اين موتور براي گاز طبيعي طراحي  شده ، اما توانايي كاركرد با بنزين را نيز خواهد داشت.
قدرت موتور  ۱۷۰۰ سي سي در حدود  ۱۱۰ اسب بخار ،هدف گذاري شده كه موتور مجهز به توربو شارژ قدرتي معادل  ۱۵۵ اسب بخار دارد، موتور۱۴۰۰ سي سي نيز قدرتي در حدود  ۸۵ اسب بخار دارد. اين موتور در حالت گاز سوز و در حالي كه بيشتر خودروهاي گاز سوز شده در ايران حداقل شاهد 15 درصد افت توان هستند به دليل طراحي بر پايه گاز تنها پنج درصد افت قدرت خواهد داشت.
 ۸۰ درصد قطعات موتورهاي اين خانواده موتور مشترك هستند و موتور در ايران تكميل مي شود، البته بعضي قطعات از داخل و بعضي نيز از سازندگان جهاني تأمين مي شود.
اين خانواده موتور داراي سيستم انژكتوري چند نقطه اي براي سوخت بنزين و گاز به صورت زمان بندي چهارتايي است. آرايش اين سامانه نيز  ۴ سيلندر خطي است و داراي دو ميل سوپاپ به همراه سيستم متغير سوپاپ بوده و مغز هوشمند اين موتور كه وظيفه هدايت موتور را بر عهده دارد بر اساس فرهنگ رانندگي و شرايط آب و هوايي ايران طراحي شده است.
در سيستم هايي كه در ايران استفاده مي شود، پاشش سوخت به صورت دائم يا دوبه دو است. به اين صورت كه در هر دور چرخش ميل لنگ در دو سيلندر ،پاشش سوخت را انجام مي دهند. در صورتي كه يك سيلندر احتياج به سوخت دارد و به همين دليل تركيب سوخت و هوا با تركيب ايده آل فاصله دارد، اما در سيستمي كه در اين موتور استفاده خواهد شد، در موقع احتياج فقط براي يك سيلندر پاشش صورت مي گيرد كه اين امر يك تركيب ايده آل و در نتيجه كاركرد مناسب در موتور را سبب مي شود.
در محفظه احتراق به خاطر استفاده از عدد تراكم۱۱ (اين عدد در موتورهاي كنوني ايراني 9 است) موتور در شرايط مناسب با سوخت گاز كار مي كند و براي بوجود نيامدن ضربه در حالت بنزين(به خاطر اين كه محفظه احتراق كوچك شده و بنزين تحمل فشار بوجود آمده را در حالت عادي ندارد) نيز با خنك كاري مناسب و كنترل مقدار هوا به سوخت نوع مخلوط و كنترل شعله و سرعت و پيش روي شعله از بوجود آمدن ضربه جلوگيري مي شود.
گام مهم باقي مانده است
طراحي موتور ملي اولين گام اميد بخش براي دستيابي به دانش طراحي واقعي خودرو و پلات فرم است، اما واقعاً چگونه مي توان به دانش طراحي كامل خودرو كه در واقع خودرو ساز شدن است دست يافت ،آنچه مسلم است براي خودرو ساز شدن واقعي اين صنعت احتياج به استراتژي مناسب دارد.
در زمينه طراحي خودرو برخي كارشناسان مي گويند بايد استراتژي به گونه اي باشد كه ما به سمت طراحي پلات فورم (مجموعه موتور گيربكس سيستم تعليق و فنربندي و شاسي و ترمز)حركت كنيم. البته حركت هايي براي طراحي موتورملي انجام شده ولي فعاليت تازه آغاز كار است. در اين خصوص مديران با تجربه در صنعت خودرو مانند مهندس ويسه معتقدند لازم نيست همه اجزاي پلات فورم را خودمان طراحي كنيم. بعضي را خودمان مي توانيم طراحي  كنيم و برخي را هم به شركت هاي خارجي واگذار كنيم، اما در آخر ما صاحب يك پلات فورم خواهيم بود. ولي اين سياست بايد به صورت تركيبي دنبال شود. يعني هم بايد پلات فورم خودمان را داشته باشيم و هم بايد پلات فورم مشترك را با شركت هاي خارجي تعريف كنيم با اين روش از مزاياي دو طرح برخوردار مي شويم.مزيت طراحي پلات فورم اين است كه تصميم گيرنده خودمان هستيم و هر وقت بخواهيم مي توانيم هر بدنه اي را بر روي آن قرار دهيم. از طرفي هر كجا خواستيم مي توانيم صادرات انجام دهيم. همكاري مشترك در زمينه پلات فورم با شركت هاي خارجي نيز يك مزيت بزرگ دارد و آن هم  توانايي ارائه محصولات خود در شبكه آن شركت خارجي است و از طرفي قطعه سازان ما وارد زنجيره آن شركت خارجي مي شوند. البته هركدام از اين دو روش مزايا و معايبي دارد كه با روش تركيبي با استفاده از حداكثر مزايا ،معايب را به حداقل مي رسانيم.
آينده و يك آرزوي قديمي
با طراحي موتور ملي مي توان به اين نتيجه برسيم كه مي توانيم روزي واقعاً خودرو ساز ايراني داشته باشيم ولي حال بايد منتظر بود و ديد آيا صنعت خودرو مي تواند با روشي معقول هم خودرو توليد كند و هم در قافله جهاني صنعت خودرو حضور يابد. عاملي كه بيش از همه به اتصال و همكاري با شركت هاي خودرو ساز درجه يك جهان محتاج است. در اين باره برخي كارشناسان مانند ميرخاني رشتي، دبير پيشين انجمن خودرو سازان معتقدند، در اين راه بايد بدانيم نبايد چرخ را هم دوباره اختراع كنيم بلكه بايد با جذب تكنولوژي آن را گسترش دهيم.

خبر
توصيه رجا به مسافران نوروزي
گروه اقتصادي- شركت قطارهاي مسافري رجا اعلام كرد:  باتوجه به حجم ترافيك سطح شهر، به ويژه خيابان هاي منتهي به راه آهن در آغاز سفرهاي نوروزي، مسافرين بايد از قبل جهت رسيدن به موقع به قطار برنامه ريزي كنند.
به علت ترافيك بيش از حد سفر در ايام پاياني سال، امكان اعزام مسافرين جا مانده با قطارهاي بعدي وجود ندارد و مسافرين بايد جهت انجام امور كنترل بليت و تحويل بار و اثاثيه يك ساعت قبل از حركت در ايستگاه حضور داشته باشند. مسافرين همچنين بايد پيش از سوارشدن به قطار، شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر خود را به مأموران كنترل بليت ارائه داده و آن را تا پايان سفر همراه خود و در دسترس داشته باشند.
در صورت مفقود شدن بليت بايد مراتب را به باجه خدمات مسافرين در ايستگاه راه آهن اعلام نمايند تا برابر مقررات بليت المثني صادر شود. كليه مسافرين قطارهاي مسافري بدون محدوديت سني از بدو ورود به ايستگاه مبدأ تا رسيدن به ايستگاه مقصد در برابر حوادث تحت پوشش بيمه هستند.

وزير تعاون:
سهام عدالت 3 دهك آخر درآمدي جامعه را توانمند مي كند

ايسنا: وزير تعاون اعلام كرد: دولت نهم با تمام توان به دنبال حل مشكل بيكاري است كه در اين ميان ايجاد تعاوني ها بهترين ايده براي اشتغال زايي محسوب مي شود.
محمد عباسي، شكل گيري تعاوني را نتيجه تجميع استعدادها، نيرو و سرمايه دانست و اظهار كرد: در ايران 95 هزار تعاوني با 14 ميليون نفر تشكيل شده كه بخشي از آنها شركت هاي بسيار فعال با سرمايه هاي ارزشمند توليدي هستند. وي گفت: مقام معظم رهبري در چندين مرحله دلايل وجود وزارت تعاون را شكل گيري ايجاد اشتغال از منابع نو و تجميع امكانات مردمي معرفي كردند به همين دليل اين وزارتخانه اعلام مي كند در سطح ادارات از همه كساني كه آمادگي فعاليت در امر توليد و خدمات داشته و مي توانند اشتغال زايي كنند حمايت كرده و آنها را به بانك معرفي مي كند.
وي از برنامه هاي مهم وزارت تعاون را نظم بخشيدن و بررسي اجمالي تعاوني هاي موجود دانست كه به طور دقيق از سال 86 اجرا مي شود.
وزير تعاون با تشريح مواردي كه در اين بررسي لحاظ مي شود، اظهار كرد: تطابق با آمايش سرزمين، رعايت مسائل اقتصادي و در نظر گرفتن امكانات منطقه اي از جمله مواردي است كه در بررسي تعاوني ها لحاظ مي شود.
عباسي با تاكيد بر قاعده مند كردن فعاليت تعاوني هاي مرزنشين گفت: الان در حال ايجاد اين نظم هستيم بنابراين تعاوني هاي مرزنشين ضمن تعامل داشتن با شرايط منطقه به حركت هاي خود ادامه مي دهند.
وي افزود: تعامل تعاوني هاي مرزنشين با شرايط زماني منطقه از موارد بسيار مهم است به عنوان مثال بنا بر تصميم شوراي اقتصاد عموما زماني كه در شهرهاي شمالي كشور فصل برداشت برنج است، واردات آن ممنوع است اين ممنوعيت حتي در زمان هاي ديگر و در خصوص ساير توليدات اجرا مي شود.
عباسي همچنين تصريح كرد: واگذاري سهام عدالت سه دهك آخر درآمدي جامعه به توانمندسازي آنها منجر مي شود.
وي گفت: روند واگذاري سهام عدالت هم اكنون بر سه دهك آخر درآمدي جامعه متمركز است كه با پايان يافتن آن در اين مرحله 20ميليون نفر به توانمندسازي اقتصادي خواهند رسيد.

افزايش تلفن هاي همگاني در جاده هاي پرتردد در ايام نوروز
مديركل اداره مخابرات غرب استان تهران گفت: به منظور رفاه حال مسافران نوروزي در مواقع ضروري به خصوص در زمان حوادث، تعداد تلفن هاي همگاني با سيستم CGM در ايام نوروز تقريبا 2 برابر مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |