پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - سال پانزدهم - شماره۴۲۳۰ - Mar 15, 2007
سلاح جديد براي جنگ با ژيارديا
گروه سلامت-كشور ما متأسفانه هنوز هم كه هنوز است، براي انواع بيماري هاي انگلي ميزبان خوبي به شمار مي آيد. برخي از اين انگل ها، از جمله انگلي به نام ژيارديا، در آب اكثر مناطق كشور هست و حتي گاه در آب هاي تصفيه شده شهري هم راه پيدا مي كند. مبارزه با اين انگل ها، اهميت زيادي دارد، به خصوص براي پيشگيري از عفونت هاي روده اي كودكان. اين انگل با ايجاد اسهال و اختلال در جذب مواد غذايي، باعث توقف يا كندي رشد در كودكان مي شود. تاكنون درمان مناسبي براي اين انگل يافت نشده و موارد زيادي از مقاومت يا عود مجدد ژيارديا در بيماران ايراني وجود داشته است.
اينها همه اخبار غم انگيزي از كشورمان بود. حال خبرهاي خوب را بشنويد. به تازگي يك گروه تحقيقاتي در همدان توانسته اند با انجام يك كار علمي، اثربخشي نوعي داروي ضدانگل را بر روي ژيارديا نشان دهند.
دكتر محمد فلاح، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي همدان درباره كار گروهش به ايرنا گفته است:  داروي تيني دازول مي تواند به اندازه كافي روي ژيارديا اثر بگذارد. ضمن اين كه عوارض آن كمتر و مصرف آن راحت تر است. مطالعه اين گروه نشان داده است اين دارو در مقايسه با داروي رايج مترونيدازول اثربخشي بهتري دارد. درمان بيماري ناشي از اين انگل با استفاده از مترونيدازول، داروي قبلي، يك هفته به طول مي انجامد و بيمار بايد 21 نوبت قرص مترونيدازول مصرف كند. در حالي كه بنا به گفته اين محقق، با سه نوبت استفاده از داروي تيني دازول در مدت يك تا سه روز مي توان اين انگل را درمان كرد.
از طرف ديگر، عوارض مترونيدازول هم محدوديت هايي در مصرف آن به وجود آورده است. اين دارو براي زنان باردار مي تواند خطر آفرين باشد و باعث بروز ناهنجاري در جنين آنها شود. با اين همه، بيشتر انگل ها، به خصوص در كشورمان به مترونيدازول مقاومت نشان مي دهند و از بين نمي روند. همه اين موارد باعث شده كه پژوهشگران كشورمان به فكر جايگزيني براي درمان ژيارديا باشند. به گفته دكتر فلاح، عوارض داروي تيني دازول در موارد نادر تنها دل درد و احساس طعم فلز در دهان است.
سازمان بهداشت جهاني WHO هم يكي از مهم ترين سياست هاي خود را در درمان  دارويي انگل ها استفاده از دارو در نوبت هاي كمتر، حتي المقدور در يك نوبت، و استفاده از داروهاي با عوارض كمتر اعلام كرده است. با اين اوصاف به نظر مي رسد داروي مبارزه با شايع ترين انگل روده اي كشورمان به دست آمده باشد.
البته فعلاً اين دارو در كشورمان موجود نيست و در صورتي كه مقامات بهداشتي كشورمان اين مطالعه را تاييد كنند، براي تهيه آن نيز بايد اقدامات لازم انجام شود.
انگل ژيارديا در روده با ايجاد اختلال در جذب وسوء جذب مواد غذايي در درازمدت موجب اختلال در رشد به ويژه در كودكان مي شود. اين انگل از طريق تماس با افراد ناقل بيماري و آب آشاميدني منتقل مي شود.نتايج اين تحقيق در مجله  داخلي علمي پژوهشي حكيم و مجله خارجي Pakistan Medical Science داراي نمايه ISI چاپ شده است.

كارمندان در خطر لخته هاي خون
017232.jpg
محققان مي گويند كارمنداني كه در طول روز مدت زيادي پشت ميز مي نشينند در معرض خطر ترومبوز وريد هاي عمقي هستند
گروه سلامت- زيان هاي كارمندي فقط به فيش آخر ماه محدود نمي شود. محققان به تازگي گفته اند كارمندان اداري، به طور جدي در معرض خطر تشكيل لخته خوني در پاهايشان هستند، لخته اي كه ممكن است حركت كند و رگ هاي مهمي مثل رگ قلب يا ريه را ببندد و به اين ترتيب باعث مرگ هم بشود و مي تواند دردهاي شديدي در ساق پاها شود.
اين تحقيق كه كار مركز تحقيقات پزشكي نيوزلند است، به اين نتيجه رسيده كه كارمندان ادارات، حتي از مسافران سفرهاي طولاني مدت هم بيشتر در معرض خطر تشكيل لخته يا بيماري ترومبوز وريدهاي عمقي هستند، چون عامل اصلي بروز اين حالت، بي حركتي و آويزان ماندن پاها به مدت طولاني است. در اين بيماري، به دليل مسدود شدن وريدها توسط لخته هاي خون، خون در پا جمع و بيمار بطور ناگهاني دچار ورم، تغيير رنگ و درد ساق پا مي شود.
برخي از كارمندان روزي 12 تا 14 ساعت در روز كار مي كنند و در تمام اين مدت هم پشت ميزشان نشسته اند؛ حالا اين ارقام را در هر چند سال كه سابقه اين كارمند شريف است، ضرب كنيد حاصل مي شود يك عدد وحشتناك از ساعت هايي كه ايشان در اين وضعيت ناجور قرار داشته است.
آمار و اعداد ديگري هم اين موضوع را تاييد مي كند. خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرده محققان نيوزلندي گفته اند بررسي موارد بستري در بيمارستان ها هم نشان مي دهد كه از بين 62 مورد بيمار زير 65 سال، بيش از 34درصدشان، كارمند اداره بوده اند. در صورتي كه افرادي كه سابقه مسافرت طولاني اخير را داشته اند، تنها 4/1درصد از اين بيماران را تشكيل مي داده اند. يعني كارمند اداري بودن، از اين لحاظ به مراتب خطرناك تر از سفرهاي طولاني است.
تا پيش از اين به بيماري ترومبوز وريدهاي عمقي، نشانگان economy class گفته مي شد. يعني بيماري افرادي كه ناچار بودند در هواپيما، رديف هايي را انتخاب كنند كه فاصله  شان از هم كم است و نمي توانند در طول سفرهاي طولاني پايشان را دراز كنند و بكشند. (برخلاف مسافران first class) اما احتمالا از اين به بعد نام آن به بيماري پاهاي كارمندان تبديل شود. البته اين مشكل فقط خاص كارمندان اداري نيست. همه افرادي كه شغل و زندگي شان طوري است كه ناچارند مدت هاي طولاني بنشينند يا بايستند، در معرض خطر ترومبوز وريدهاي عمقي هستند و بنابراين بايد به هشدارهاي پزشكان و كارشناسان بهداشت حرفه اي در اين باره توجه كنند.
كارشناسان براي پيشگيري از بروز اين اختلال به همه اين افراد توصيه مي كنند هر يك تا دو ساعت يك بار حداقل به مدت 10 دقيقه وضعيت خود را تغيير دهند و چند قدم راه بروند. به جريان افتادن خون در عروق پا باعث مي شود دريچه هاي آنها بهتر كار كند و خون از پاها بتواند به طرف قلب برگردد. به اين ترتيب از ساكن ماندن خون و احتمال تشكيل لخته در عروق اندام هاي تحتاني جلوگيري مي شود.
نتايج اين تحقيق قرار است در شماره ماه آينده نشريه پزشكي نيوزلند چاپ شود.

آمادگي 98 پايگاه ثابت اهداي خون در تعطيلات عيد
نوروز، نيازمندان خون را فراموش نكنيد
017235.jpg
گروه سلامت- رئيس سازمان انتقال خون كشور ضمن درخواست از هموطنان مبني بر اينكه در ايام نوروز نيازمندان خون را فراموش نكنند، از فعال بودن همه پايگاه هاي انتقال خون در اين ايام خبر داد.
طبق آمار اعلام شده، در نوروز سال گذشته تعداد يك هزار و 700 نفر يعني روزانه 85 نفر در تصادفات كشته شدند. بالابودن آمار تصادفات در سفرهاي نوروزي، نكته اي است كه باعث مي شود مسئولان سازمان انتقال خون توصيه اهداي خون را بار ديگر در آستانه تعطيلات نوروز تكرار كنند.
دكتر ابوالقاسمي گفت: مصرف بهينه خون توسط پزشكان مي تواند كمك شاياني براي مصرف خون در كشور باشد لذا با توجه به اينكه نياز به خون و فرآورده هاي خوني يك نياز مداوم و هميشگي است و چون تهيه فرآورده هايي مثل پلاكت تنها از خون تازه امكان پذير است، از عموم هموطنان دعوت مي شود تا با اهداي خون خويش در ايام تعطيلات نوروزي بهار را به دل هاي بيماران نيازمند به خون هديه كنند.
به گفته وي،  ۹۸ پايگاه ثابت اهداي خون در سراسر كشور در ايام تعطيلات نوروزي از ساعت  ۸‎/۳۰ الي  ۱۸‎/۳۰ آماده جمع آوري خون هاي اهدايي هستند و هموطنان مي توانند در روزهاي سه شنبه 29 اسفند۸۵ از ساعت۲۴ تا 8 به پايگاه مركزي و از ساعت 19تا 8 به واحدهاي پيروزي، آزادي، ولي عصر، صادقيه، شهرري مراجعه كنند. همچنين چهارشنبه 1/1/86 پايگاه مركزي از ساعت 24 تا 8، پنج شنبه 12/1/86 تا شنبه 14/1/86 پايگاه مركزي از ساعت 24تا 8، واحدهاي پيروزي، آزادي، ولي عصر، صادقيه، شهرري از ساعت 19 تا 8، يكشنبه 15/1/86 تا پنج شنبه 19/1/86 تمام واحدهاي سطح شهر فعال هستند. واحد خون گيري بيمارستان ميلاد فقط يكشنبه و دوشنبه و چهارشنبه 5، 6 و 8 فروردين فعال است.
فراموش نكنيد كه با توجه رعايت استانداردهاي بين المللي و در جهت افزايش ضريب امنيت و سلامت خون اهدايي، برخورداري از سلامت كامل و به همراه داشتن كارت شناسايي معتبر عكسدار در هنگام اهداي خون ضروري است.

آجيل زياد، دشمن كبد
ايسنا: مصرف زياد آجيل مي تواند بر كاركرد كبد تاثير منفي داشته، كبد را تنبل و باعث اختلال در عملكرد آن شود.
دكتر كيومرث دانشور فوق تخصص تغذيه با بيان اين مطلب برعدم پرخوري در ايام نوروز تاكيد كرد و گفت: آجيل از طريق تاثير بركاركرد كبد باعث لاغري بدخيم در افراد مي شود، از طرف ديگر مصرف شيريني جات نيز باعث چاقي فرد، اضافه وزن، افزايش چربي و كاهش كالري در بدن شده و بر سلامت جسم تاثير بسيار منفي مي گذارد.
دانشور بهترين آجيل مصرفي را آجيل سويا( با طعم سركه يا بدون طعم) عنوان كرد.
وي با اشاره به ميان وعده هاي غذايي در ايام نوروز، بهترين ميان وعده ها را بيسكوئيت هاي كم شيريني همراه با چاي كمرنگ و شيركم چرب(بدون اضافه كردن شكر) ذكر كرد.
دانشور گفت: بهتراست در اين ايام افراد بعد از خوردن غذا از دسرهاي شيرين(كه در هضم غذا موثرند) استفاده كنند، البته انتخاب نوع دسر شيرين نيز خيلي مهم است و بهترين دسر شيرين مي تواند مخلوط ماست و خرما باشد كه بسيار خوشمزه است و در هضم غذا نيز موثر مي باشد.
اين فوق تخصص تغذيه در ادامه اظهار داشت: در سفرهاي نوروزي توصيه مي كنيم به هيچ عنوان افراد از غذاي رستوران هاي بين راهي استفاده نكنند، زيرا مي تواند ناقل انواع و اقسام ميكروب ها و ويروس ها باشد و به سلامت افراد ضرر برساند.
وي تاكيد كرد: افراد بايد در نظر داشته باشند امكان انتقال هپاتيت در غذاي اين رستوران ها وجود دارد، پس بهتر است در سفرهاي نوروزي خود خانواده ها غذاي خانگي را با رعايت موازين بهداشتي استفاده كنند.
وي با اشاره به اينكه نمك، سم سفيد خوانده مي شود، از افراد خصوصاً بيماران خواست تا به مقدار مصرف نمك و نوع چربي مورد استفاده در غذا، در اين ايام دقت كنند.
دانشور گفت: مصرف نمك باعث ايجاد فشار خون و ناراحتي هاي قلبي و عروقي و البته باعث كمبود آب در بدن مي شود و روغن نيز هرچه كيفيت آن پايين تر باشد، هضم و جذب را با مشكل مواجه كرده و باعث تضعيف سيستم گردش خون مي شود و بر قلب، ريه و سيستم كبدي فشار بسياري وارد مي آورد. بنابراين به افراد خصوصاً بيماران نه تنها در ايام نوروز بلكه در تمام سال توصيه مي شود كه به مصرف اين دو ماده توجه كافي داشته باشند.

سلامت در ايران
انتخاب شيوه زايماني توسط مادران ايراني
ليلا هادي پور جهرمي كارشناس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت به ايسنا گفت: از آنجا كه ميزان سزارين در كشور ما بالاتر از استانداردهاي جهاني است برگزاري كلاس هاي آموزشي زايمان گامي در جهت كاهش موارد سزارين محسوب مي شود. هادي پور درد زايماني را از علل ترس مادران براي زايمان طبيعي عنوان كرد و يادآور شد: از هفته 20 بارداري (ماه پنجم) در 8 جلسه طي يك برنامه زمانبندي شده آموزش هاي لازم ارايه مي شود. وي با تأكيد بر اين كه تا پايان خرداد 86 در 8 بيمارستان اين كلاس ها اجرايي مي شود، افزود: اين طرح تا پايان 87 در كشور سراسري مي شود.
فرهنگ تغذيه اي ايران ديابت زاست
در حال حاضر 4 ميليون نفر از جمعيت كشور ديابت دارند كه متأسفانه 70 درصد از اين بيماران از بيماري خود آگاهي ندارند. دكتر شكور اميدي، مديرعامل انجمن حمايت از بيماران ديابتي كشور به ايسنا گفت: فرهنگ تغذيه اي ديابت زا، استرس و عدم تحرك از مهمترين عوامل شيوع روزافزون ديابت در كشور محسوب مي شوند. وي همچنين بر لزوم توجه به تغذيه بيماران ديابتي و توليد هرچه بيشتر غذاهاي بدون قند و ارزان تأكيد كرد و گفت: تشكيل يك دبيرخانه فعال در زمينه انواع مواد غذايي بدون قند بسيار مؤثر است.
۱۴۱۰ سال انفجار سالمندي در ايران
۵‎/۶ درصد جمعيت كشور را سالمندان تشكيل مي دهند و تا سال 1410 در ايران پديده انفجار سالمندي رخ مي دهد. دكتر شمس الدين كهاني عضو انجمن آلزايمر ايران به ايسنا گفت: بر اساس برآورد كشوري 200 تا 250 هزار نفر مبتلا به انواع دمانس هستند و در جهان حدود 24 ميليون و 300 هزار نفر مبتلا وجود دارد كه سهم خاورميانه 10 تا 11 ميليون نفر است. به گفته وي، آلزايمر بار مالي فراواني به لحاظ مسايل بهداشتي و درماني بر دوش كل جامعه تحميل مي كند كه بايد با پيشگيري از اين هزينه ها كاسته شود.
انجام نخستين عمل جراحي كشش فك در ايران
متخصصان دندانپزشكي ايران براي اولين بار موفق به عمل جراحي استخوان سازي فك از طريق كشش به ميزان 35 ميليمتر شدند. حسين بهنيا، عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي در اين مورد گفت: در اين عمل جراحي براي جبران عقب افتادگي فك دهان كه بيشتر بر اثر حوادث تروما دچار عقب افتادگي مي شود ابتدا فك عقب مانده شكسته مي شود و سپس با استفاده از يك دستگاه، نسوج جديد كه قابل انعطاف است كشش داده مي شود و پس از اين كه به ميزان لازم كش آمد، كشش متوقف مي شود.
۵۰۰ميليارد تومان خسارت سالانه ديابت در كشور
عضو كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم شناسايي همه بيماران ديابتي در كشور از طرح تامين يارانه بيماران از طريق افزايش قيمت نوشابه هاي گازدار حمايت كرد و گفت: پلاك داركردن همه بيماران ديابتي و تك نفره بيمه كردن آنها از نيازهاي اصلي اين بيماران است.
دكتر صادق دقيقي در نخستين جشنواره برگزيدگان سلامت ايران كه از سوي انجمن حمايت از بيماران ديابتي كشور برگزار شد، با بيان اينكه هنوز آمار دقيقي از ديابت در دست نيست، گفت: به طور تخميني مي توان گفت كه 3 ميليون مبتلا به ديابت در كشور زندگي مي كنند اما بايد توجه داشت كه اين روند در چند سال اخير به دليل گسترش زندگي ماشيني و عدم تحرك به شدت رو به افزايش است.

بيمه محصولات خوني در سال جديد
مدير عامل سازمان انتقال خون ايران گفت: طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي محصولات خوني ايران در سال 86 بيمه مي شوند.

محققان مي گويند
هورمون استرس، نوجوان ها را دوست دارد
دانشمندان به تازگي موفق به شناسايي هورموني شده اند كه در مواقع بروز تنش و اضطراب در نوجوانان ترشح مي شود. اين هورمون برخلاف افراد بزرگسال، در نوجوانان موجب تحريك بيشتر و در نتيجه بيشتر شدن اضطراب و خشونت آنها مي شود. خبرگزاري رويترز گزارش كرده تيم تحقيقاتي از دانشگاه دولتي نيويورك گفته است اين هورمون كه THP نام دارد به طور طبيعي در واكنش به استرس ترشح مي شود. به طور معمول اين هورمون در افراد بزرگسال و يا در كودكان تا پيش از سن بلوغ كمك مي كند تا فرد با استرس خود مقابله كرده و بتواند خود را آرام كند.
محققان مي گويند: اين نتايج به والدين و معلم ها در درك بهتر رفتار نوجوانان در مواقع بحراني كمك خواهد كرد.

آياچاق ها بيشتر خودكشي مي كنند؟
در افراد چاق ميزان بروز افسردگي بيشتر است و تحقيقات نشان داده كه ميزان خودكشي هم در آنها بيشتر است. با اين حال تازه ترين تحقيقات نشان داده مرگ در اثر خودكشي در افرادي كه اضافه وزن دارند يا چاقند، كمتر از سايرين است. اين تحقيق را يك مركز تحقيقاتي در بوستون آمريكا انجام داده و نتايج آن در شماره 12 مارس نشريه آرشيو پزشكي داخلي چاپ شده است. البته اين كه چرا مرگ در اثر خودكشي در افراد سنگين وزن كمتر است، هنوز مشخص نشده، اما علت هر چه كه باشد، تاثير بر لزوم كاهش وزن چاق ها و مشاوره رواني آنها ندارد.

ورزش به حافظه كمك مي كند
تازه ترين تحقيقات توانسته است نشان دهد كه چگونه ورزش مي تواند باعث تقويت توانايي هاي ذهني و حافظه در افراد شود. رويترز گزارش داده است در مطالعه اي كه در دانشكده پزشكي كلمبيا در نيويورك انجام شده، با بررسي تصاوير MRI به دست آمده از مغز افراد بعد از ورزش، محققان متوجه شدند در مغز اين افراد سلولهاي جديدي در منطقه هيپوكامپ، كه همان قسمت مسئول نگهداري حافظه و به خاطرسپاري اطلاعات است، ساخته مي شود. به اين ترتيب قدرت حافظه فرد با فعاليت هاي ورزشي بيشتر مي شود.

هويج هميشه بينايي را تقويت نمي كند
مطالعات قبلي نشان داده بود استفاده از مكمل هايي كه بتاكاروتن دارند، مي تواند در بروز كم بينايي هاي دوران پيري موثر باشد. از همين رو انواع مكمل هاي تقويت بينايي هم تهيه و در بازار عرضه شده بود. اما تحقيقات جديد در دانشگاه  هاروارد اين موضوع را تاييد نمي كند. خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرده نمي توان از بروز اختلال دژنراسيون ماكولار ناشي از سالمندي كه شايع ترين علت نابينايي در سالمندان است، با استفاده از مكمل هاي حاوي بتاكاروتن جلوگيري كرد. در اين اختلال، وسط ميدان بينايي بيماران، يك نقطه تار و مبهم به وجود مي آيد كه در مطالعه، رانندگي و ساير امور دقيق مشكل به وجود مي آورد. توصيه كارشناسان اين است كه به جاي مصرف مكمل ها، از مواد غذايي و به خصوص سبزيجات حاوي اين ماده، مثل هويج، استفاده كنند. چرا كه به نظر مي رسد اين ماده در تركيب با ساير ويتامين ها و همچنين ماده معدني روي، بهترين تاثير را در پيشگيري از بروز كم بينايي خواهد داشت.

اثر پياده روي در ترك سيگار
محققان مي گويند پياده روي، حتي اگر به مدت 5 دقيقه در روز باشد، به افرادي كه در حال ترك سيگار هستند كمك مي كند تا بهتر بتوانند اين دوران را تحمل كنند و ديگر وسوسه دوباره مصرف دخانيات به سراغشان نيايد. خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرده محققان دانشگاه اكستر در انگلستان مي گويند در افرادي كه به طور مرتب برنامه روزانه پياده روي دارند، علائم محروميت از نيكوتين كمتر و خفيف تر است و زودتر از سايرين هم از بين مي رود. به اين ترتيب آنها توصيه مي كنند افرادي كه قصد كنار گذاشتن سيگار را دارند، از اين فرصت استفاده كنند و دو برابر از ترك سيگارشان سود ببرند.

ساخت بازي كامپيوتري براي چاق ها
بازي هاي رايانه اي جديدي به تازگي وارد بازار شده كه مي تواند نگراني هاي والدين و خانواده ها درمورد كم بودن تحرك جسماني فرزندانشان و احتمال افزايش وزن در آنها را از بين ببرد.
به گزارش ايرنا به نقل از فاكس نيوز، در بازي هاي رايانه اي جديد، كاربر ديگر نمي تواند به حالت نشسته يا درازكش و فقط با فشار چند دكمه بازي را دنبال كند بلكه بايد در حالت ايستاده و با حركات سريع پا بازي را در اختيار بگيرد.
در بازي هاي رايانه اي جديد كه در آمريكا ابداع شده است، كاربر به جاي استفاده از ابزارها و سخت افزارهاي دستي براي كنترل بازي، روي تشك علامت گذاري شده مخصوص كه با يك كابل به رايانه متصل شده، مي ايستد و براي هدايت بازي بايد لحظه به لحظه پاهايش را حركت داده و كليدهاي كنترل بازي را با پا فشار دهد.
بازي هاي رايانه اي جديد به گونه اي طراحي شده كه كاربر هنگام هدايت بازي مجبور شود حركاتي شبيه به حركات موزون با پا انجام دهد. شخص علاوه بر آنكه از بازي لذت مي برد، هيجان بازي با انجام حركات موزون پا نيز بيشتر مي شود و اين حركات جسمي باعث ايجاد نشاط و سلامتي و جلوگيري از افزايش وزن مي شود.
در سال هاي اخير افزايش بي رويه وزن در كودكان و نوجوانان به ويژه در انگليس و آمريكا به يك نگراني جدي تبديل شده است.

استرس  سلول هاي مغز را نابود مي كند
محققان در جديدترين تحقيقات خود نشان دادند، گذراندن يك دوره فشار شديد رواني مي تواند سلول هاي عصبي جديد را در مغز نابود كند.
به گزارش بي بي سي نيوز، محققان دانشگاه روزاليند فرانكلين شيكاگو معتقدند يافته هاي آنها شناخت جديدي از بروز افسردگي ارائه مي كند. دانشمندان با انجام آزمايش هايي روي موش ها دريافتند، تنش موجب از بين رفتن سلول هاي عصبي در ناحيه هيپوكامپوس مغز كه ناحيه يادگيري، حافظه و عواطف است، مي شود.
نتايج اين تحقيقات در مجله نوروساينس به چاپ رسيده است.
محققان دريافتند در موش هاي جوان تنش ناشي از رويارويي با موش هاي بزرگتر پرخاشجو، توليد سلول هاي عصبي در هيپوكامپوس مغز را متوقف نكرد. با اين حال اين تنش از ادامه حيات سلول هاي عصبي جلوگيري كرد كه در نتيجه شمار كمتري ياخته هاي عصبي جديد براي پردازش احساسات و عواطف باقي ماند.
هيپوكامپوس يكي از دو ناحيه مغز است كه در طول حيات انسان و موش به توليد سلول هاي جديد عصبي ادامه مي دهد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |